نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

جريدة الفجر : بلاغ يتهم الشيخ ابو اسحاق الحوينى بالتحريض على الفتنه و قتل ساويرس

اليوم نشرت جريدة الفجر خبر عن قيام محامين لاحد اعضاء ائتلاف ثوار التحرير بلاغ للنائب العام يتهمون فيه الشيخ ابو اسحاق الحوينى بالتحريض على الفتنه و قتل رجل الاعمال نجيب ساويرس و قد جاء فى البلاغ ان الشيخ ابو اسحاق الحوينى قال فى احد البرامج على القنوات الفضائيه انه يجب قتل كل من يتطاول على الاسلام و المسلمين و فى ذلك اشارة لرجل الاعمال نجيب ساويرس بعد نشره لصور على موقع تويتر و تضمن ايضا البلاغ قول الشيخ ان الاسلام لا يعرف الاخر و الاخر هنا هو المسيحى او اليهودى يذكر ان نجيب ساويرس قد تعرض لحملة كبيره جدا لمقاطعة شركة موبينيل بعد نشره لصور على موقع تويتر تسى للاسلام
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "جريدة الفجر : بلاغ يتهم الشيخ ابو اسحاق الحوينى بالتحريض على الفتنه و قتل ساويرس" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
بكده بقى دخلنا فى حرب من نوع خطير جدا

والأمر اساسا لا يستدعى القتل ويكفى المقاطعة فقط

والا ستصبح شوارع مصر مليئة ببحور من الدماء وبدلا من الطوب والحجارة والطوب والحجارة أرحم

شكرا مشرفنا مستر هشام
REBEL
انا مش عارف لازمتة اية يطلع الفتوى دى دلوقتى ما يقفل بقة ويخلية فى بيتة هو وبتاع غزوة الصناديق
logy150
هو ده اللى ناقص كمان
ملكـ الويب
لا حول ولا قوة الا بالله

اولا الخبر كاذب ثانيا يا جماعة بلاش نرمي الناس بالباطل بجد الراجل ده هو والشيخ محمد حسان والشيخ محمد حسين يعقوب وغيرهم هيقتنبسو من ناس كتير اوى يوم القيامة من شدة الهجوم عليهم

هو اللى يقول كلام ربنا ويعمل زى الرسول ما قال يبقى متشدد وخاين و بيعمل فتنة و و و و

بجد حرااااااااااااااااااام

وفتوى ايه اللى هو طلعها ؟؟؟؟؟

مبدأيا هو مقالش كدة ومش هيحرض على قتل حد اساسااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وهتشوفو هينزل تكذيب للخبر واديني قولت

وكمان الكلام ميطلعش غير من جريدة الفجر ^_^ اللى ماسكها اساسا بتاع روزا اليوسف ودي اكبر جريدة بتكره السلفيين والاسلاميين والمسلميين واى حد يتكلم في الاسلام

شكرا على الخبر وكلامي مش لصاحب الموضوع لان طبعا الخبر منزله جريدة الفجر بس تعليق على الردود المهاجمة بس للشيوخ بدون ما يعرفو اصلا الخبر صح او غلط
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا جماعة احنا في وقت انتشرت الشائعات فيه بشكل خطير ... ولازم نتيقن من أي خبر قبل ماننشره .... واذا جاءنا فاسق بنبأ لابد أن نتبين ..... وأي فاسق أكبر من اعلامنا الكاذب الضال المضل الذي يحكمه فئة من الناس يريدون الحكم بأهوائهم
ولا يحمكون بشرع الله .... وطلع كلام ان الشيخ الحويني قال الحل في الأزمة الاقتصادية في رجوع الإماء والجواري وكلام
مسجل وظهر ان الشيخ قال هذا الكلام من 15 سنة في سياق شرحه لحديث معين ...... يعني نحن لم ندخل في نية الشيخ ونقعد نأول كلام الشيخ ونقول قصده كذا ....... وبعدين هو فين كلام الشيخ علشان تترك لنا الحكم عليه .......
أم بالنسبة للأخ ريبل فأنا أقول له اتق الله فان لحوم العلماء مسمومة ..... واعلم ان ظفر الشيخ الحويني أو الشيخ يعقوب أفضل من ألف من أمثالك ...... ولو في حد المفروض يقفل بقه ويقعد في البيت فهو انت وأمثالك ....... ولا على ايه ما انت قاعد في البيت أساسا وبتدخل على النت تشتم هذا وتسب هذا ولا على بالك ..... ولاتعرف قدر هؤلاء العلماء الربانيون ولا مايبذلونه في سبيل الدعوة إلى الله ولايرجون من وراء ذلك مالا ولا منصبا
REBEL
اللى بيتكلم دا وبيقول بشتم وغيرة احب اقولك انك انت مش فاهم حاجة بتاتا وانا بتكلم من باب ان مينفعش اى شيخ من شيوخك اللى انت بتتكلم عليهم انة يطلع فتاوى دلوقتى والبلد مش مستقرة عشان البلد مش ناقصة فتن ووش وغيرة كل يوم والتانى ولا هو عشان بقى حسنى مشى كل واحد يقول اللى فى نفسة بقى واللى يحصل يحصل

كانوا فين الشيوخ بتوعك دول ايام النظام وايام الفساد مكنش حد فيهم كان يقدر يقول كلمة واحدة بس والا كان اتاخد

الله يرحم الشيخ كشك والشيخ الشعراوى اللى كانوا مبيخافوش الا من اللى خالقهم بس ومبيتقوش غير ربنا فى اى حاجة بيعملوها مش زى شيوخ اليومين دول فالشيوخ دول افضل من امثالك وشيوخهم مليون مرة ولما تتكلم اتكلم عن نفسك بس ما تتكلمش عن حد غيرك او اتكلم عن امثالك فقط
عبد الرحمن 2011

ايه يا ربيل انت جي افش كده ليه النهارده
يا ربيل فعلا الشيخ لم يخطاء ولم يتناول ساويرس بصفه شخصيه او مباشره انما كان بيتكلم عن فتوى شرعيه وده مش موضوع ممكن يضلل فيه والفيديو موجود على اليوتيوب ممكن تشوفه علشان فعلا الجرايد دي صفراء على راي زيزو باشا .
وبعدين بلاش يا جماعه حكاية شويخك وشيوخي دي هو احنا خلاص قسمنا الشيوخ ولا ايه .
والله العظيم يا ربيل يا حبيبي كل يوم بنشوف افتراء على المشايخ دول بجد يعني حتى فيه واحد من شهر كان بيتهم الشيخ محمد حسان انه كان ضد الثورة وكان بيكفر الخروج على الحاكم . وعندما ذهبت لاشاهد راي الشيخ في الثورة وفي الخروج على الحاكم اتضح ان الشيخ كان مع الثورة من اليوم الاول وكان يشجع على الخروج على الحاكم شريطة ان الخروج لن يستبب بضرر اكثر من الضرر الواقع بوجود الحاكم . يعني من الاخر الناس بتفتري على الشيوخ فعلا .
وبعدين انت فين النهارده شوفت العادلي تاجلت جلسته في خمس دقائق هههههههههههه

REBEL
يا عبدة باشا انا بتكلم من ناحية ان مينفعش شيخ يقول كدا سواء قال او مقالش او لسة هيقول دا كل قصدى مش اكتر من كدا ولا ينفع حتى مجرد التلميح سواء قصد ساويرس او حتى فتوى شرعية عشان احنا مش ماشيين بالحكم الاسلامى فى البلد ولا هو يعنى المشاكل اللى فى الدين كلها خلصت ومبقاش فاضل غير الفتوى دى

انا بتكلم ان دا مش وقتها خااااااااالص دلوقتى

ثانيا انا مش مقتنغ بالشيوخ دول ودى وجهة نظرى وانا حر فما يقوليش ضفرهم برقبة الف واحد زيى والكلام دا ولا اية اللى عرفة اساسا عشان يتكلم هو يقارنهم بنفسة هو عشان هو ادرى واحد بنفسة لكن ميتكلمش عن غيرة

الواحد اتخنق من الاشكال دى يا جدع وبيتصدروا فى حاجات تافهة

الله يرحم الشيخ الشعراوى والشيخ كشك كانوا لا يهابوا فى الحق لومة لائم

سكاراموش
لا وقت للفتاوي الان
اما ان نعيد النظام القديم فيما قبل ما يسمونه الثوره لان حالنا توقف
او ان ننخرط وراء الاجندات الخارجيه وتضيع مصر وهذا ارجح التوقعات
%u0632%u0627%u0626%u0631
إلى الاخ ريبل ....... وانا بأقولك الشيخ الشعراوي والشيخ كشك حذائهم على رأسي من فوق ....... وأى شيخ يبلغ عن الله وعن رسوله فهو أفضل من مليار مثلي ...... وأنا سبب غضبي أنك لم تتكلم بأدب عن الشيخين (وراجع كلامك) .......
وحضرتك لك الحرية في ألا تقتنع بهؤلاء الشيوخ ولكن لا تخرج عن حدود الأدب .... وأنا بختلف مع حضرتك لأني شايف ان دي حاجات مش تافهة ...... وأكرر حضرتك لاتعرف قدر هؤلاء الشيوخ ومايبذلونه من أوقاتهم وصحتهم وأموالهم في سبيل إعلاء كلمة الله ..... وهم يقولون الحق ولو على رقابهم ولا يخافون في الله لومة لائم ...... وهم موجودون ياأخي من أيام النظام الفاسد ولم يتبدلوا ولم يتلونوا وليس ذنبهم أن حضرتك لم تسمعهم ........ وسامحني أخي أني قسوت في كلامي أمس ...
وأرجو منالله أن يوحد أمة الاسلام أمام أعدائها و ألا يفرق فيما بينها ....... والله الهادي إلى سواء السبيل .......
%u0632%u0627%u0626%u0631
ألى الأخ ريبل ...... وانابقولك ان الشيخ كشك والشيخ الشعراوي حذائهم على رأسي من فوق ..... وأي شيخ يبلغ عن الله وعن رسوله فهو أفضل من مليار مثلي ....... وما أغضبني أنك لم تتكلم بأدب عن الشيخين (وراجع كلامك) ...... وحضرتك لك مطلق الحرية في ألا تقتنع بهؤلاء الشيوخ ولكن لا تخرج عن حدود الأدب ...... وانا باختلف مع حضرتك أنا شايف ان دي حاجات مش تافهة ....... وياريت حضرتك تعرف قدر هؤلاء الشيوخ وهم موجودون من أيام النظام الفاسد ويبذلون أعمارهم وصحتهم وأموالهم في سبيل اعلاء كلمة الله ..... ويقولون الحق ولو على رقابهم ولا يخافون في الله لومة لائم ........ وليس ذنبهم أن حضرتك لم تسمعهم ولقد دخلوا أغلب البيوت عبر القنوات الفضائية الاسلامية ....... وسامحني أخي على قسوة كلامي أمس ....... أرجو من الله أن بوحد أمة الاسلام أمام أعدائها وألا يفرق فيما بينها .......

اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه ........... وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
REBEL
الاخ اللى بيتكلم احب اقولك انى عارف انا قولت اية كويس ومش محتاج اراجع اللى قولتة وثانيا انا مش زعلان من الاسلوب اللى بتتكلم بية عشان مبحطش الحاجات دى فى دماغى ودا واضح ان انا كان ممكن ارد عليك من اول رد وكنت هرد عليك كويس كمان بس كفاية اللى رديت عليك بية وانا مخرجتش عن حدود الادب وانا انتقدتهم من باب التصريحات اللى بيقولوها دلوقتى وان دا مش وقتها واعتقد كل حاجة قولتها مش محتاجة توضيح تانى ولا انت نسيت محمد يعقوب لما قال غزوة ورجع يقول كنت بهزر

الحاجات المتعلقة بالدين دى مفيهاش هزار عشان بتقلب البلد فى ثانية واحنا مش ناقصين وكل واحد من الشيوخ بتوعك دول يفكر فى الكلمة الف مرة قبل مايقولها عشان نتجنب المصايب اللى بتحصل وانا بسميها تفاهات عشان مش وقتها خااااااااالص

ولو عندك كدا فيديوهات ولا حاجة قوللى عليها اصل ممكن فعلا مكنتش سمعتها وورينى كدا هم كانوا مش متلونين ازاى ويبقى انت عملت ثواب
%u0632%u0627%u0626%u0631
اللهم احفظ مصر واهلها من كل مكروه الشيخ كشك والشعراوي ومحمد حسان وابو اسحاق كلهم افاضل يبذ
%u0632%u0627%u0626%u0631
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخواتي في الله اريد ان اوضح امر خطيرآ اولآ نحن جاهلون بالدين ولا يجوز نهاجم احد من المشايخ لانهم عندهم الحجة لأنهم ورثة الانبياء واعلم اهل الارض بكتاب الله وسنة رسوله صلي الله عليه وسلم .
وارجو ان نهتم بأعملنا لكي تنهض بلدنا لأن الكلام مش بيحل لكن بيعمل دوشة وبيخلي الامور تسوء الي درجات اسواء من ذلك .
بارك الله فيكم وندعو الله ان يغفر لنا ويتوب علينا من الذنوب والمعاصي لكي نسعد بحياتنا . اخوكم ( باسم )
اراسلكم من المملكة العربيية السعودية
انا مصرى مسلم
الشيخ محمد حسان والشيخ ابو اسحاق الحوينى والشيخ محمد حسين يعقوب والله الناس دى جزمتهم فوق راسى لانهم خايفين على البلد بجد اماعن الشيخ على جمعه فخلاص اتكشف لانه منافق واكبر دليل انى الشيخ على جمعه رافض مناظره الشيخ ابو اسحاق الحوينى لانه يعرف تمام المعرفه انه على باطل

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
رد جريدة اليوم السابع علي الشيخ ابو اسحاق الحويني بسبب نشرها رواية محاكمة النبي محمد
مفاجاة: بالفيديو المفتي يتهم الشيخ ابو اسحاق الحويني بسبة وقذفة...وتحديد تاريخ 22 اكتوبر لنظر الدعوة
بالفيديو الشيخ ابو اسحاق الحوينى يوضح رأيه فى الحملة ضد نجيب ساويرس