نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

مفااااجأة من العيار الثقيل | لكل المصريين ذهب وبلاتين فى الطمى تحت جسم السد العالى بأسوان

مفاجأة لكل الشعب المصرى دلت أبحاث الدكتور المصرى أحمد عبدالجواد رئيس فريق الأبحاث بمعهد الكويت للأبحاث العلمية ومؤسس المجموعة الاستشارية الصناعية بجامعة جورج تاون فى أمريكا بأن تحت جسم السد العالى وبسبب خطأ فى تصميمه منذ 50 عاماً تم أحتجاز الطمى وترسب أسفل السد لتظهر العينات المأخوذة من الطمى بوجود تبر الذهب والبلاتين مخلوطين فى الطمى وإنه يمكن استخراج 1000 كيلو من الذهب والبلاتين يوميا بعد فصله عن الطمى والأستفادة من الطمى بزراعة ملايين الأفدنة فى الصحراء والأراضى التى فقدت معادنها بسبب استخدام الأسمدة والمبيدات لتعاد للحياة مرة أخرى للأنتاجية الجيدة للزراعة ويقدر الطمى أسفل السد ما يكفى لزراعة 6 مليون فدان وقد بدأت السودان فى أستخراج الذهب حالياً من خلال مرور النيل فى أراضيها وتكلفة المشروع فى مصر حوالى 70 مليون جنيه ولكنه سوف يعتبر الدخل الأعلى فى مصر من حيث الأيرادات من خلال الذهب والبلاتين حتى يعود الرخاء على الشعب المصرى بعد جوع وفقر ومرض لمدة 40 عاماً وقد عرض الدكتور أحمد عبد الجواد المشروع على الدكتور ممدوح حمزة الذى تحمس له فى البداية وعلى الدكتور فاروق الباز وذهبت لمكتب رئيس الوزراء وألتقى بمدير مكتبه ويقول الدكتور أحمد " مازالت منتظر الرد لكننى أشعر أن الأمور فى مصر مازالت صعبة وأن العلماء مازال غير مرحب بهم " ويقول الدكتور أحمد نصيب الفرد فى مصر من أيرادات هذا المشروع الضخم يقدر بحوالى 45 مليون جنيه فى حالة تنفيذه حالياً والترويج له عالمياً !!

المقال "مفااااجأة من العيار الثقيل | لكل المصريين ذهب وبلاتين فى الطمى تحت جسم السد العالى بأسوان" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
احنا قرأنا الخبر ده هنا من 5 شهور عايز اعرف هو اخد 5 نجوم ازاى ومفيش مشاهدات غير مشاهده واحده :-?
emad elsager
ياعم الدكتور ارجوك تراجع نفسك وبلاش الكلام الكبير ده وفتحة الصدر وتعشمنا بحاجات مالهاش اساس احنا شبعنا كلام بدون مصداقيه ارجوك راجع نفسك وتأكد من صحة الكلام مش ناقصين اوهام احنا اللي فينا مكفينا
ISLAMAZ
ياعم الدكتور ارجوك تراجع نفسك وبلاش الكلام الكبير ده وفتحة الصدر وتعشمنا بحاجات مالهاش اساس احنا شبعنا كلام بدون مصداقيه ارجوك راجع نفسك وتأكد من صحة الكلام مش ناقصين اوهام احنا اللي فينا مكفينا
المفروض احنا (الحكومة يعنى) هى اللى تتأكد من صحة الكلام ده, واحنا ماشاءالله عندنا فوق الـ20 جامعة, بدل ماحنا شاغلين نفسنا باقالة قيادات الجامعات و مين اللى كان تبع الحزب الوطنى ومين اللى كان تبع حزب الوفد.
%u0632%u0627%u0626%u0631
بحب الاخبار دى اوى
خلى الناس بقى تروح تحفر حوالين السد وتدمره خلينا نخلص بلا سد بلا بتاع

وبعدين مصر مش هتتقدم الا بالشغل والانتاج مفيش كنز هيتفتحلنا

منار
بنت المنوفية

يا جماعة مصر فيها خيرات كتيره جدا بس نعرف نستغلها

مش بعيد يكون الكلام ده صح وانا فعلا قريته من كام شهر

المهم اننا نبحث فيه ولو طلع صح يبقى نستغل خيرات بلدنا عشان نرفع من مستواها والدخل بتاعنا

اهم شىء ان اللى عايز مصلحة مصر لما يلاقى اى جديد هيفيدها يتوجه للوزارة وهى اكيد هتستفيد منه ولو لقى تخاذل عنده النت و التليفزيون يفضح المسئول اللى مش عايز مصلحه بلده عشان يبان الصالح من الطالح

لازم كلنا نتحرك عشان نرفع بلدنا مش نقول انا عملت اللى عليا وخلاص لا لازم نكافح ونجتهد واى بلد مش بتتقدم غير بالعمل الجاد

شكرا على الخبر
eng_alasakik
الموضوع ده كنت كتبت عنه فى 23/5/2011تحت عنوان : اكتشاف كميات كبيره جدا من الدهب والبلاتين فى طمى السد العالى
http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=310581
شكرا على الخبر
%u0632%u0627%u0626%u0631
نصيب الفرد كام ايه مليون 45 مليون طب استنى اما اضحك ههههههههههههههههههه لا لسه هههههههههههههه لا كمان لسه ههههههههههه ياه انا هلكت من الضحك عايز حقي ههههههههههههه ههههههههههه
mido_elbrns

يا جماعة مصر فيها خيرات كتيره جدا بس نعرف نستغلها

مش بعيد يكون الكلام ده صح وانا فعلا قريته من كام شهر

المهم اننا نبحث فيه ولو طلع صح يبقى نستغل خيرات بلدنا عشان نرفع من مستواها والدخل بتاعنا

اهم شىء ان اللى عايز مصلحة مصر لما يلاقى اى جديد هيفيدها يتوجه للوزارة وهى اكيد هتستفيد منه ولو لقى تخاذل عنده النت و التليفزيون يفضح المسئول اللى مش عايز مصلحه بلده عشان يبان الصالح من الطالح

لازم كلنا نتحرك عشان نرفع بلدنا مش نقول انا عملت اللى عليا وخلاص لا لازم نكافح ونجتهد واى بلد مش بتتقدم غير بالعمل الجاد

شكرا على الخبر

شكرا على مرورك الكريم يابنت المنوفية وبالضبط هو دة الكلام العقلانى المفيد اللى يجيب من الأخر
mido_elbrns
المفروض احنا (الحكومة يعنى) هى اللى تتأكد من صحة الكلام ده, واحنا ماشاءالله عندنا فوق الـ20 جامعة, بدل ماحنا شاغلين نفسنا باقالة قيادات الجامعات و مين اللى كان تبع الحزب الوطنى ومين اللى كان تبع حزب الوفد.
لو البلد دى مهتمة بالبحث العلمى حبتين حتبقى من مصاف الدول الأولى بس خسارة وطن بلا شعب !!!

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مفاجأة من العيار الثقيل صباحي يحصل في 5 دول على "صفر" بتصويت المصريين في الخارج
مفاجأة من العيار الثقيل:ويكيليكس تنشر أسماء المصريين الحاصلين على التمويل الأمريكي
مشروع ضخم و متميز لنقل الطمى المتراكم خلف السد العالى إلى الأراضي الصحراوية