نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل تتزوج من فتاه دلوعه ام لا؟

هل تصلـح الفتـاة الدلوعـة ان تكـون زوجه؟؟ موضوع نقاش
احببت ان اطرح هذا الموضوع من اجل النقاش الجاد بيننا
نحن نعرف ان هناك فتايات يقال عنهم بأنهم دلوعات

فنحن نسمع عن بعض البنات تقول انا لا ادخل مطبخ فماالذي ينتظر المدللة في بيت الزوجية؟؟؟

أهي مؤهلة لتصبح زوجة؟؟؟
ام دلال الاهل افسدها مما يحول حياتها وحياة زوجها الي جحيم ؟؟؟

أهي مؤهلة لتصبح زوجة؟؟؟
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ام دلال الاهل افسدها مما يحول حياتها وحياة زوجها الي جحيم ؟؟؟

وهل ممكن أن تتغير وتتأقلم بعد الزوااااااااج ؟؟؟
ام انها ستبقى كما كانت ببيت أهلهاااااااا ؟

موضوع طرحته هنا لكي يتم النقاش الجاد بيننا بعيدا كل البعد عن المبررات الغير منطقيه..

نريد النقاش من جميع النواحي..
وانا بانتظاركم

المقال "هل تتزوج من فتاه دلوعه ام لا؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
فريده
يارب الموضوع يعجبكم
وعايزاكم النقاش في جميع النواحي
IT-is-MY-DeStinY
انا اعتقد ان البنت الدلوعه زى مابتقولى عليها بمجرد ما تحولت لزوجه وبالتالى ستتحمل مسئوليه بيت كامل
((زوج وابناء)) ستتحول من دلوعه الى ذات مسئوليه
ولكن الدور الرئيسى على الزوج فى ان يؤهلها لتحمل المسؤليه
mannon
>ة شرط انها تكون دلوعة عشان افكر
mickygirl
اكيد البيت مهما كانت مدلعة فى بيت اهلها اكيد لما تتجوز اكيد هتشيل المسئولية حتى لو زوجها مشيلهاش المسئولية اكيد اولدها وانها مسئولة عن بيت هيشيلها المسئولية غصبن عنها
WaNTeD
بصي هو اي شاب وانا واحد منهم البنت الي هتجوزها لازم تكون دلوعه

بس الدلع حاجه وكونها متعرفشش تتحمل المسؤاليه دي حاجه

يعني البنت الطبعي بتاعها انها تكون تعرف كل مسؤليات البيت زي مهو طبيعي جدا انها تكون

دلوعه ورقيقه وكل الكلام البناتاتي بتاعكم ده

بس برضه مفيش شاب في الدنيا مش هيتجوز بنت دلوعه

موضوع رائع

تحياتي
lionhmada

موضوع نقاشي جيد وسؤال بيكون صعب جدا لشاب مقبل على الزواج واللي بيفكر يتجوزها دلوعة

المشكلة انه عندما تريد الزواج من فتاة مدلله وخاصة اذا كانت هذا الدلال زائد عن الحد في بيت والديها والبنت لا تتحمل اي مسئوليه طوال حياتها
اذا قررت ان تتزوج فتاه من هذا النوع وانت غير قادر على تدليلها مثلما دلالها اهلها فاستعد واضبط اعصابك واستعد لمغامرة وتجربة رهيبة في حياتك الزوجية فإما ان زوجتك الدلوعة ستجد نفسها مسئولة عن بيت متمثل في زوج ثم اولاد وب ستكون على قدر المسئوليه وهنا اشكر ربك حصلت على زوجة دلوعة ومسئولة في نفس الوقت

الخيار الثاني وده الاكثر احتمالية انها تكون انانية ومستهترة وليس لديها ادنى استعداد لتحمل المسئولية فستكون دائما محط مقارنة بين ما عاشته في بيت اهلها من دلال وترف وبين حياتها الجديدة المليئة بالمسئوليات والمشاكل خاصة لو الزوج جاد فعندما كانت في بيت اهلها كانت مجمل حياتها انها تنام وتخرج وتأكل فقط وعندما تأتي الي بيت الزوج عليها المسئوليات المنزلية الضخمة من وجهة نظرها من طبخ وتنظيف وغسل وتوضيب وخلافه ومن ثم مسئولية اطفال ورعايتهم وهنا غالبا للاسف ستنتهي علاقة الزواج الي طلاق

لذلك على الاسرة ان تدلل الفتاه ولكن بحدود بمعنى نلبي لها الكثير من رغباتها ولكن في نفس خط الدلع والدلال لازم نحملها شيء من المسئولية وبعض الواجبات لاكسابها بعض الصلابة والقدرة على مواجهة ظروف الحياة التي قد لا تحمل لنا طوال الوقت الترف والسعادة والدلال

اسف على الاطالة

hebaahmed
عجبنى اوى ردود الشباب جابوا من الاخر
هم عاوزين اتنين فى واحد زى الشامبوا
شامبو ينظف وبلسم يطرى
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
عاوزين البنت الجد الى تتحمل مسؤلية
والدلوعة الى تطرى الحياة
هو فى بنات كدة بس قليلين اووووووووى
لان مسؤليات البيت تقيلة اوى
انا مش عاوزة اعقدهم بس دوروا وهتلاقوا
الاتنين فى واحد
Mr.TiTOoO
عجبنى اوى ردود الشباب جابوا من الاخر
هم عاوزين اتنين فى واحد زى الشامبوا
شامبو ينظف وبلسم يطرى
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
عاوزين البنت الجد الى تتحمل مسؤلية
والدلوعة الى تطرى الحياة
هو فى بنات كدة بس قليلين اووووووووى
لان مسؤليات البيت تقيلة اوى
انا مش عاوزة اعقدهم بس دوروا وهتلاقوا
الاتنين فى واحد

اي شاب تفكيره كده عاوز حد يشيل مسئولية البيت الي هي طبعا مش مش مسئوليته وفي نفس الوقت عاوز يحس بانوثة البنت لانه اكيد مش هيبقى متجوز علشان يحس ان عم جمعة هو الي قاعد معاه
زي ما البنات عاوزين شاب 15 في واحد .. يشتغل برة ويجي يساعد جوه ويصرف ويدلعني ويبقى طيب ويحب بابا وماما وبالذات ماما علشان زعلها وحش حبتين ويجيب لبس والاكل ويجيب عيال اهو ده بقى الي صعب اوي تلاقوه دلوقتي ....
الطفله البريئه المغمضه

موضوع نقاشي جيد وسؤال بيكون صعب جدا لشاب مقبل على الزواج واللي بيفكر يتجوزها دلوعة

المشكلة انه عندما تريد الزواج من فتاة مدلله وخاصة اذا كانت هذا الدلال زائد عن الحد في بيت والديها والبنت لا تتحمل اي مسئوليه طوال حياتها
اذا قررت ان تتزوج فتاه من هذا النوع وانت غير قادر على تدليلها مثلما دلالها اهلها فاستعد واضبط اعصابك واستعد لمغامرة وتجربة رهيبة في حياتك الزوجية فإما ان زوجتك الدلوعة ستجد نفسها مسئولة عن بيت متمثل في زوج ثم اولاد وب ستكون على قدر المسئوليه وهنا اشكر ربك حصلت على زوجة دلوعة ومسئولة في نفس الوقت

الخيار الثاني وده الاكثر احتمالية انها تكون انانية ومستهترة وليس لديها ادنى استعداد لتحمل المسئولية فستكون دائما محط مقارنة بين ما عاشته في بيت اهلها من دلال وترف وبين حياتها الجديدة المليئة بالمسئوليات والمشاكل خاصة لو الزوج جاد فعندما كانت في بيت اهلها كانت مجمل حياتها انها تنام وتخرج وتأكل فقط وعندما تأتي الي بيت الزوج عليها المسئوليات المنزلية الضخمة من وجهة نظرها من طبخ وتنظيف وغسل وتوضيب وخلافه ومن ثم مسئولية اطفال ورعايتهم وهنا غالبا للاسف ستنتهي علاقة الزواج الي طلاق

لذلك على الاسرة ان تدلل الفتاه ولكن بحدود بمعنى نلبي لها الكثير من رغباتها ولكن في نفس خط الدلع والدلال لازم نحملها شيء من المسئولية وبعض الواجبات لاكسابها بعض الصلابة والقدرة على مواجهة ظروف الحياة التي قد لا تحمل لنا طوال الوقت الترف والسعادة والدلال

اسف على الاطالة

الصراحه بعد الكلام ده مش هقدر اكتب حرف
بجد كلامو مظبوط جداااااااااا ورائي من رائيو
شكر ليك
a7meed3ly
لما تتجوز وتلاقي نفسها في عالم جديد ولوحدها ... من طبيخ .. وغسيال .. وترويق .. وتنظيف .. وشغلها .. والاولاد ...والبنات ... والشربات .. والجذمة يامدام ... وفين الملح ... والقميص وسخ ليه ياهانم..
وياماما انا مش عايز اروح المدرسة .... وماما عايزين ناكل ...

وحجات تانية كتييير تنسى الواحد انه بني ادام اساسا ً هههههههههه
jaida
و الله انا شايفه ان الرد المناسب هو رد الاستاذ lionhmada
و ملهوش اضافه
فريده
ايه الردود دي!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
انا عاوزه الموضوع يتناقش اكتر من كده
وشكرا علي الاعضاء الجمال
فريده
انا بشكرك يا غاده
همسات مسموعه
ههههههههههههههههه

هما عايزين كل حاجه

واحنا عيزين كل حاجه

الانسان بطبيعته انانى

وربنا معاكو بقه عشان تلاقوا اللي انتوا عاوزينه

ميرسي علي التوبيك
فريده
شكرا ليكي
تقبلي تحياتي
بيبى
مفيش حد من البنات بفضل دلوووووووووووع بعد الجووووووووواز
فريده
لا في يا بيبي كتير

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور : فنانة تتزوج بالعشرينات تتزوج سعودي بالسبعينات مقابل 7 ملايين ربال - تعرف على الفنانة ..
فتاه لبنانية تتزوج من شقيقها ، فديو
ممكن تقبل تتزوج من فتاه هي اللي طلبت ايدك ؟؟؟؟