نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى الطبي والعيادة منتدى الطب النفسي

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عندى مشكله اتمنى اعرف احلها

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

بصراحه انا اول مره اعرض مشكلتى لحد بس انا بجد هنفجر من اللى الهموم اللى انا عايشها.....مشكلتى بتتلخص ف انى مش لاقى صاحب بجد يقف جمبى...ولا يسئل عنى...واعز صحابى ...انا اللى كنت بقف ديمما جمبه ف مشاكله...بس هو دلوقتى حتى مش بيكلمنى يسئل عليا...حاسس انى وحييييد ونفسى اتكلم واطلع اللى جوايا....بجد تعبت من كتر الوحده مبقاش فى حد جمبى يساعدنى حتى ف محنتى...حتى مبقتش عارف اصاحب حد ولا احكى لحد على مشاكلى ...انا بموت ف اليوم الف مرة من كتر الوحده ومش عارف اعمل ايه...اتمنى حد هنا يقدر يساعدنى .......واسف جداا للاطاله

المقال "عندى مشكله اتمنى اعرف احلها" نشر بواسطة: بتاريخ:
ameldonia
اقراء قران وحافظ علي الصلاه وتعامل مع الناس كويس وساعدهم
صل الرحم زر يتيم اشغل نفسك بشغل وهواية
drspiderman
السلام عليكم
اولا انت لازم تعرف السبب في الوحده دي عشان تعرف تحله
و اكيد انت بتعمل حاجات بتبعد الناس عنك او بتزعل الناس منك
حاول انك تغير من نفسك و تغير من علاقاتك و كلامك و طريقتك و تعبيراتك
حاول انك دايما تعمل الصح
و دايما تقف مع الناس في اوقات محنتها و تسال عليهم عشان لما يكون عندك موقف تلاقي الناس تقف معاك

+

و اقرا القران و اخرج صلي في الجامع و حافظ على كل صلاوتك

وا ن شاء الله
تسمعنا اخبار حلوه عنك قريب
ma7mod mo7amad
شكرااااا يا جماعه للرد
ma7mod mo7amad
شكرا جدااا يا جماعه لردودكم واهتمامكم بمشكلتى

drspiderman....................................... ........................... بالنسبه لكلام حضرتك انا بشكر حضرتك على كلامك واهتمامك...بس حضرتك انا مش شايف حاجه بتدايق الناس منى الا انى حساس جدااا وممكن اقل موقف يزعلنى وكمان انا عصبى شويه وحضرتك انا مش بعرف اتحكم ف نفسى ف الصفتين دوول لانى متعود عليهم .....

وبالنسبه للصلاه والقرءان انا عارف انى مقصر فيهم جداااااااااا بس بحاول على قد مقدر التزم والحمد لله

وبعد ازنك انا اسف انى طولت عليك بس انا عندى اضافه بسيطه وهى انى الحى اللى انا ساكن فيه بقالى 13 سنه مليش اصدقاء فيه زى بقيت الشباب برغم انى يعتبر متربى ف الحى ده ومعرفش ليه مش بعرف اصاحب الناس بمعنى انى لازم تربطنى بيهم صله عشان اعرف اتعامل معاهم زى مثلا اصحابى ف المدرسه زمان عرفت اصاحبهم لانهم معايا ف مكان واحد على طول واصحابى ف الكليه بردو بعرف اتعامل معاهم لاننا ف مكان واحد طول الوقت وفى احتكاك ما بينا ...فمش عارف ليه انا مش بعرف اتصاحب ع الناس ف المكان اللى انا فيه ..... واصحابى اللى اعرفهم الحمد لله انا وفى جدا ليهم برغم انى مش بلاقى مقابل لوفائى ليهم وديما هما اللى بيعملو مواقف تدايقنى منهم برغم انى بخاف اعمل مع حد موقف ليزعل منى ..... وبالنسبه للناس اللى بتعامل معاهم جديد او اول مرة اتعرف عليهم بيحسبونى مغرور او تنك مش عارف ليه وبعد ميعرفونى بتتغير نظرتهم ليا .................اسف جدا انى طولت على حضرتك وارجو ردك على قريبا
drspiderman
الحساسيه الزياده بتخلي الناس تخاف تتعامل معاك عشان متزعلش منك
و بيبقي كل حركه منهم محسوبه عشان محدش يضايقك
و ب انهم يتعاملوا معاك بيبقي بحذر و اوقات قليله
و وقت قليل على وقت قليل ... بتنتهي ان مفيش كلام بينكوا نهائيا

فانت لازم تقلل المن الحاساسيه دي + تقلل من العصبيه كمان
مش كل موقف تتعصب عليه ، و لازم تفكر مع نفسك انا بتعصب ليه ؟ و عايز ايه من العصبيه دي ؟
يعني مثلا واحد قطع لك القميص بتاعك مثلا يعني ، انت اتعصبت ، طب ايه الى انت عايز بعد ما اتعصبت بقي ؟؟
عايزه مثلا يشتريلك قميص جديد !
عايز تتخانق معاه !
عايز ..... الخ
فجاوب على نفسك الاول قبل ما تتعصب على الحاجه دي

..........

بالنسبه للناس الى في الشارع بتاعك
زي ما قلتلك ، حاول انك انت تقرب منهم
ممكن يكون الناس عارفه مثلا انك في مستوي اعل منهم شويه ماديا او اجتماعيا او اسريا
فبيخافوا يقربوا او يتكلموا

زي ما قلتلك قبل كده لو انت حاولت مره و اتكلمت مع حد
و لو قربت منه مره
او في مره عزمت حد انه يخرج معاك

هتلاقي الموضوع اتغير تماما

يعين الى اقصده : انك تحاول زي ما قلتلك قبل كده تغير نفسك ، و ابدأ انت دايام الخطوه الاولي عشان تقرب من الناس

و حط في بالك دايما ، انك مش عشان قدمت اول خطوه ، انك هتنتظر الخطوه الثانيه بعدها على طول

اكيد هتحتاج شويه وقت

بس مع الوقت هتلاقي الظروف بتتغير خالص
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا كنت مخطوبه لشخص كنت بحبه وبيحبني وكان محترم جدا جدا من داخله وبيصلي وعارف ربنا جدا وكان متقي الله فيا بس الناس كانوا حكمين عليه ان هوا وحش واهله وحشين احنا عيشين ف قريه اتحديت الدنيا واتخطبتله انا كنت ف كليه وهوا اخد دبلوم الا كان تعلني منه خالص انه كان بخيل بس انا عزراه لان شغله وظرزوفه ع قده هوا كان مريحني ف كل حاجه الا حكايت بخله دي وحته ان الناس كلها ظلماهبكلمهم عليه بس هوا بجد كويس انا عشرته واهلي كمان الا يعرفه بيشكر بيشكر فيا والا مش عرفه بيغلط هو قالي لو انتي سبتيني مش هتجوز تاني ابدا وكان فعلا مخلص احنا سيبين بعض بقلنا سنين ولسه مخطبش ولا اتجوز رغم ان شقته وعزاله وكل حاجه كانت جهزه عشان كنا هنتجوز المهم سبته وفضلت فتره كبيرة تعبانه نفسلا لانه اول واخر حب ف حياتي اتخطبت لشخص تاني الناس كلها بتشكر فيه ومرتاح ماديا وواخد كليه وبيسافر بس اخلاقه وحشه ومش متقي ربنا فيا وعايز يطلب مني اي حاجه اعملهالوا حتي لو غلط انا ف الاول كنت بقول عليه فرصه وكنت خيفه ليسبني وكنت بعمله الا عايزه وانا غلطانه الوقتي فقت وتبت لربنا وهوا مش راضي يتوب وهوا سنه كبير وانا الوقتي كرهت طريقته واسلوبه دا وبقوله نبدا صفحه جديده عشان ربنا يرضينا مش راضي وبقوله نسيب بعض بيقولي مش هسيبك ف حالك اعمل ايه ياريت رد مقنع ويكون حل
روفا الهندى
انا كنت مخطوبه لشخص كنت بحبه وبيحبني وكان محترم جدا جدا من داخله وبيصلي وعارف ربنا جدا وكان متقي الله فيا بس الناس كانوا حكمين عليه ان هوا وحش واهله وحشين احنا عيشين ف قريه اتحديت الدنيا واتخطبتله انا كنت ف كليه وهوا اخد دبلوم الا كان تعلني منه خالص انه كان بخيل بس انا عزراه لان شغله وظرزوفه ع قده هوا كان مريحني ف كل حاجه الا حكايت بخله دي وحته ان الناس كلها ظلماهبكلمهم عليه بس هوا بجد كويس انا عشرته واهلي كمان الا يعرفه بيشكر بيشكر فيا والا مش عرفه بيغلط هو قالي لو انتي سبتيني مش هتجوز تاني ابدا وكان فعلا مخلص احنا سيبين بعض بقلنا سنين ولسه مخطبش ولا اتجوز رغم ان شقته وعزاله وكل حاجه كانت جهزه عشان كنا هنتجوز المهم سبته وفضلت فتره كبيرة تعبانه نفسلا لانه اول واخر حب ف حياتي اتخطبت لشخص تاني الناس كلها بتشكر فيه ومرتاح ماديا وواخد كليه وبيسافر بس اخلاقه وحشه ومش متقي ربنا فيا وعايز يطلب مني اي حاجه اعملهالوا حتي لو غلط انا ف الاول كنت بقول عليه فرصه وكنت خيفه ليسبني وكنت بعمله الا عايزه وانا غلطانه الوقتي فقت وتبت لربنا وهوا مش راضي يتوب وهوا سنه كبير وانا الوقتي كرهت طريقته واسلوبه دا وبقوله نبدا صفحه جديده عشان ربنا يرضينا مش راضي وبقوله نسيب بعض بيقولي مش هسيبك ف حالك اعمل ايه ياريت رد مقنع ويكون حل
معلشى يا حبيبتى وأوعى ترضى بالمفروض أبدا وحالولى بقدر الامكان تبعدى عنه ..
اسفه والله ما عارفه اقول لك إيه غير إنك تعرضى مشكلتك ده فى صفحه لوحدها وشوفى الرد
وأعذرينى حبيبتى معنديش خبره أوى فى المواقف ده
.
روفا الهندى
الحساسيه الزياده بتخلي الناس تخاف تتعامل معاك عشان متزعلش منك
و بيبقي كل حركه منهم محسوبه عشان محدش يضايقك
و ب انهم يتعاملوا معاك بيبقي بحذر و اوقات قليله
و وقت قليل على وقت قليل ... بتنتهي ان مفيش كلام بينكوا نهائيا

فانت لازم تقلل المن الحاساسيه دي + تقلل من العصبيه كمان
مش كل موقف تتعصب عليه ، و لازم تفكر مع نفسك انا بتعصب ليه ؟ و عايز ايه من العصبيه دي ؟
يعني مثلا واحد قطع لك القميص بتاعك مثلا يعني ، انت اتعصبت ، طب ايه الى انت عايز بعد ما اتعصبت بقي ؟؟
عايزه مثلا يشتريلك قميص جديد !
عايز تتخانق معاه !
عايز ..... الخ
فجاوب على نفسك الاول قبل ما تتعصب على الحاجه دي

..........

بالنسبه للناس الى في الشارع بتاعك
زي ما قلتلك ، حاول انك انت تقرب منهم
ممكن يكون الناس عارفه مثلا انك في مستوي اعل منهم شويه ماديا او اجتماعيا او اسريا
فبيخافوا يقربوا او يتكلموا

زي ما قلتلك قبل كده لو انت حاولت مره و اتكلمت مع حد
و لو قربت منه مره
او في مره عزمت حد انه يخرج معاك

هتلاقي الموضوع اتغير تماما

يعين الى اقصده : انك تحاول زي ما قلتلك قبل كده تغير نفسك ، و ابدأ انت دايام الخطوه الاولي عشان تقرب من الناس

و حط في بالك دايما ، انك مش عشان قدمت اول خطوه ، انك هتنتظر الخطوه الثانيه بعدها على طول

اكيد هتحتاج شويه وقت

بس مع الوقت هتلاقي الظروف بتتغير خالص

أنا مش عارفه أقولك إيه غير إنى أنصحك 2 نصيحه :
1- قرب لربنا وأدعى أدعية تفريج الهم وكل ماتكون مدايق إقرأ قران وزى ما نصحك الأخ وأسفه إتقرب من أهلك ولو معندكش إحنا أهلك وإخواتك وأى مشكله تقابلك إعرضها هنا وإحنا بقدر إمكانيتنا هنحلهالك ..

2- تقدر تعمل حاجه تنسيك كل هم فى حياتك ....... ممكن تحب بجد تختار بنت محترمه وكويسه
وقولها إنك بتحبها وأوعى تحبها قبل ما تتأكد إنها بتحبك ومش فى حياتها ولاجواها غيرك والله لو كانت كويسه حبها هينسيك أى هم فى حياتك وهتقدر تحكي لها وتفضفض لها بكل اللى جواك
وكمان لو حبيتها بجد هتعمل أى حاجه علشان تفضل معاها دايما ومين عالم ممكن تبقى شريكتك
أنا كنت زيك كدا بس ليه أهل وولا حاسه بيهم ولما حبيت حسيت إنى ملكت الدنيا وما فيها لأن

الحب ده أعظم حاجه فى زمنا ده
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا مخطوبه بس اهلي هم الفروضوا عليه النسان ده وانا مش بحبوا ومش متفهمين مع بعض خالص ومش متقالمه مع اهله وعايزه اسبه وكل ما اقول كده اهلي يا زعقلي ويقولوا مافيش بنت تسيب خطبها وانا مش عارفه عمل اي
مجده
نصيحه مني وبكره هتدعي لي ارضي باللي بتحبيه وبتقولي عليه بخيل واللي قاعده مستنياه سنين وبكره ربنا هيوفقك وتقولي صاحبتي قالت لي هذا الكلام وان شاء ربنا هيوفقك واسالي مجرب ولا تسأل
طبيب . والله عن تجربه
baha23
نصيحه للشخص الوحداني .. اولا صفاتك الي حدا ما تشبه صفاتي من قبل كام شهر ومن غير مبالغه هذه حقيقه حدثت نفسي وقلت لو فضلت في هذا القمقم هموت يا اما اصاب باكتئاب مزمن .. اولا لا تنغلق علي نفسك وافتح كل ابوابك
اياك والخجل في حدود المعقول وخصوصا انت رجل اعطي لنفسك شوية جرأه هقول لك انا عملت ايه طلعت من جلبابي
واقصد وحدتي كي لا تفهم خطأ .. ثانيا تكتب مواضيع تستطيع ان تجذب اليها من علي الموقع شارك آراء الموجودين من غير خجل ولو اخطأت في شيء لا تفعل ازمه خذ الامر عادي جدا لكي لا يتسرب لك اي هاجز داخل نفسك لان انت كده هتعالج نفسك بنفسك مش هتحتاج الي طبيب دور علي صاحب وامل فيه الخير يعني توقع فيه الخير وللعلم ده مش هيكون اول صاحب فضفض لصاحبك بحدود دور علي شيء انت بتحبه وحاول تنفذه مره في مره بعد ذلك حاول تجد صاحب بجد تشاركه همومك وخليك ماسك العصي من النصف معه كي لا يستخدم شيء ضدك بمعني متخرش بكل
همومك اللي ممكن يمسكها عليك يعني خليك ذكي اي معلومه لك هتقولها لاحد متكنش كامله واتحدث كتير مع الناس وحب .. الحب مش خطيئه و لا هو جرم طالما لا تفعل الخطأ
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

بصراحه انا اول مره اعرض مشكلتى لحد بس انا بجد هنفجر من اللى الهموم اللى انا عايشها.....مشكلتى بتتلخص ف انى مش لاقى صاحب بجد يقف جمبى...ولا يسئل عنى...واعز صحابى ...انا اللى كنت بقف ديمما جمبه ف مشاكله...بس هو دلوقتى حتى مش بيكلمنى يسئل عليا...حاسس انى وحييييد ونفسى اتكلم واطلع اللى جوايا....بجد تعبت من كتر الوحده مبقاش فى حد جمبى يساعدنى حتى ف محنتى...حتى مبقتش عارف اصاحب حد ولا احكى لحد على مشاكلى ...انا بموت ف اليوم الف مرة من كتر الوحده ومش عارف اعمل ايه...اتمنى حد هنا يقدر يساعدنى .......واسف جداا للاطاله
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا عندى مشكله واتمنى من حضرتك تعرضها للفانز عشان يقولولى على حل معلش هى ممكن تكون تافه بالنسبه ﻷبعض بس بالنسبالى مهمه
انا صحبتى زعلانه منى بسبب موقف انا عملته وكلمتها قولتلها متزعلش منى ومردتش انا كنت ضايقتها الفتره الى فاتت كتير بس انا كنت الفتره دى متأثره بظروف شخصيه عندى جامده مكنتش بفكر ف اى حاجه بعملها فقولتلها يعنى مفيش يوم عدا بينا حلو قالتلى لا الكلمه دى ضيقتنى اوى وحسيت انها بقت مضايقه منى ومعدتش حبه تكلم معايا انا كان نفسى الموقف يتصلح بينى وبينها لانها فعلا مهمه عندى اكتر واحده مهمه عندى ف صحابى ولانها وقفت جمبى كتير وعمرها ما ضايقتنى فقعدت اسبوعين ولا اكلمها ولا اسأل عليها لانى كنت حاسه انى لو سألت هبقى بهين نفسى لانى حسيت انى معتش مهمه عندها بس هى بالعكس كانت مستنيه منى اى سؤال عليها واكلمنا ف الموضوع وقالت اما نشوف يعنى لسه زعلانه وشايله منى وانا نفسى ترجع معايا زى الاول او تتعذرنى فى الى حصل بجد انا مش عايزاها تزعل منى اعمل ايه ممكن تقولولى على حل عشان اخليها تنسى الى فات ؟؟؟؟ معلش طولت عليكم
%u0635%u064A%u0628
فين الرسالة اللي بعتها
%u0635%u064A%u0628
وافقتوا على الرسالة
ahmd fitheر
زوجت اخو زوجى ترفع صوتها على اولادى دائما بسبب ضرب ابنى الصغير الذى عمره سنتين ونصف وابنتها عمرها اربع سنين وانا ابعد عنها لانها مستفزه مع اننا فى بيت العائلة ماذا افعل في هذا الموقف
آن فوكس
انا كان فى موضووع عنى انا ومحدش يعرفه غيرى الموضووع دة فى واحد عرفته الواحدة دى كانت ااخر انسانة ممكن افكر انى اقولها علييه اصلا وبعدين نصحتنى وكدة انا عايزة ارجع الثقة فية لييها تانى ومش عارفة
رد زائرsahar
انا عندى مشكلة عائلتى كلها بتبعد عنى امى اخواتى ماثرين على مخها مع انها طيبة ليا اخت انا رايحة 3 اعدادى بتتحكم فيا وانا مش بحب كدة وهى عارفة بس بتغيزنى وبتفرض رايها عليا امى يكون جواها حاجة حلوة تعملهالى بتفضل تتكلم عليا وتقول من كلامك دة انتى هتفسديها انا شاطرة فى دراستى نفسى اخطار طريقى بايدى اخواتى بيتدخلوا فى دراستى يودونى للمدرسين الى هما عايزينهم مع انى اناواصحابى كلهم رايحين الدروس دى وبنفهم عند المدرسين الى احنا رايحنلهم بيقولوا لامى اصحابك مش كويسين مش تمشى معاهم حتى لمابيجولى فى اكتر الاوقات بيطردوهم واتخنقت منهم نفسى اهاجر واسيب البيت ارجوكوا قولولى الحل اصل انا زهقت اوى اوى اوى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
عندى مشكله لا اعرف اسجل في ادسنس كل شوى رفض
عندى مشكله
انا عندى مشكله