نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الجيش يسعى إلى استغلال الثورة و البقاء في السلطة

نشرت وكالة رويترز اليوم مقالا تحليليا تحت مسمى " محتجون في مصر يخشون مقاومة الجيش لتغيير حقيقي " ، المقال أكد على وجود تخاوفات كبيرة من عدم القدرة على فك الارتباط الموجود بين المجلس الاعلى للقوات المسلحة و عهد مبارك و ب سيسعى المجلس العسكري الى الحفاظ على السلطة بجميع الاشكال حتى و إن تم تسليمها الى سلطة مدنية ، و ذلك من خلال اعمال جميع الوسائل الكفيل بالامساك بالامور كما هو معمول بها في عدد من الأنظمة التي يحكمها الجيش من خلف الستار ، و تساءلت مروة عوض صاحبة المقال هل من الممكن للمؤسسة العسكرية التي تحكم مصر منذ حوالي 60 عاما من خلال اختيار الرؤساء ، أن تتخلى عن السلطة بسهولة .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال اعتبر أن وجود الرئيس السابق محمد حسني مبارك و عدد من رموز فترة حكمه خلف القضبان لا تعني بالضرورة وجود تغييرات حقيقة ستعرفها البلاد .

المقال "الجيش يسعى إلى استغلال الثورة و البقاء في السلطة" نشر بواسطة: بتاريخ:
جدة مصرية
و تساءلت مروة عوض صاحبة المقال هل من الممكن للمؤسسة العسكرية التي تحكم مصر منذ حوالي 60 عاما من خلال اختيار الرؤساء ، أن تتخلى عن السلطة بسهولة .

على ما اعتقد لالالالالالالالالالالالا
ولأن المؤسسة العسكرية تريد الانتباه الى مهمتها الأساسية وهى حماية حدود مصر
ولأن الوضع أصبح خطير للغاية
وأما النوايا بالنفوس فالله أعلم بها
وهذه وجهة نظرى

شكرا أبو عبدالله
زهير ابراهيم
كلامك ياجدة عين الصواب والصح
%u0632%u0627%u0626%u0631
والله كلامك صح ياجدة لان المجلات بتسخن الوضع هما عايزين يولعوها مع الجيش وبس
om masreya
الحكمة تقتضي ان نمر بمرحلة انتقالية .. فيها حكم منتخب و ممثل للناس مع "وضع خاص" للقوات المسلحة و قادتها

حتى نصل تدريجيا الى الوضع الطبيعي و هو المؤسسة العسكرية خاضعة للسلطة المدنية المنتخبة
om masreya
طبعا السؤال الكبير هو... هل ستتحلى كافة الاطراف بالحكمة المطلوبة؟؟؟؟

ام سيغتر طل طرف بقوته؟؟؟
عبله الكحلاوى
والله الجيش المصرى ما فيه انزهه منه ولا اشرف منه وعلى فكره الجيش عمره ما يفكر ولا يخطر بباله انه يحكم مصر لانه مش فاضى ومش ناقص مصائب اقسم بالله الشعب المصرى شعب همجى وما يستاهل ان الجيش يحكمه وكفايه اللى قاعدين دلوقتى فى ميدان التحرير قال ايه مش عاوزين يفضوا الاعتصام علشان عاوزين بديل لسكناهم ايه ده عقل ما نهدى شويه
REBEL
المرشح الجاى للرئاسة هيبقى تبع المجلس الزبالة

وتحية لطنطاوى مخمد الثورة المصرية
abuabdellah
هذا ما يتردد .. و الايام القادمة ستكشف كل شيء
بديعه أحمد على
والله الجيش المصرى ما فيه انزهه منه ولا اشرف منه وعلى فكره الجيش عمره ما يفكر ولا يخطر بباله انه يحكم مصر لانه مش فاضى ومش ناقص مصائب اقسم بالله الشعب المصرى شعب همجى وما يستاهل ان الجيش يحكمه وكفايه اللى قاعدين دلوقتى فى ميدان التحرير قال ايه مش عاوزين يفضوا الاعتصام علشان عاوزين بديل لسكناهم ايه ده عقل ما نهدى شويه
الجيش المصرى خير جند الارض و اعظم ناس و طلعو من الشعب ده الشعب المصرى و الجيش من الشعب يعنى ما فيش بيت فى مصر ما فيهوش مجند او اثنين على الاقل
الشعب المصرى مش همجى ده شعب شايل فى جيناته حضاره سبع ألاف سنه حرام عليكى تقسمى بالله العظيم على حاجه زى دى
لو اى شعب تانى اتحكم اكتر من خمسين سنه بأحكام فاسده مليانه ظلم و قهر و تعتيم و اعتقال و تعذيب و هدر للكرامه و فقر و تشجيع على الجهل و الغباوه اكيد حيكون ميح خالص اللى بيجى من بره و بيشوف الشعب ده بيلاقيه لغز كبير ازاى قادر يعيش و ازاى الدوله لم تعلن افلاسها و ازاى بيلاقى ياكل مع كل اللى بيتعمل فيه؟ شى طبيعى يكون فى الكويس و الوحش فى كل الدنيا كده
و يا ريت اللى بينتقد ثوار التحرير و اللى بيقول انهم عايزين مساكن يتأكد من مصادره كويس الثوار ما بيطلبوش حاجه لنفسهم بيطالبوا بحريه كرامه عداله اجتماعيه لكل الشعب المصرى و ما بيطلبوش حاجه لنفسهم لا عايزين سلطه و لا حكم و لا طمعانين فى حاجه غير انهم يشوفوا الشعب المصرى عايش بكرامه و بيتعامل معامله البنى ادمين و رافعين علم مصر و بيقولوا للكل ارفع راسك فوق انت مصرى و نموذج بيتعلم منه العالم كله الا شويه فى مصر ى حضرتك لسه فاهمهم غلط
ميدان التحرير مش بعيد يا ريت تنزلى فى يوم و تحاولى تعرفى بنفسك الحقيقه فين
و تحيا مصر
%u0632%u0627%u0626%u0631
بكرة تعرفوا الحقيقة المرة
زيزو باشا
الاخت الفاضلة / بديعة على / تحياتى و بعد....ثورة و قلنا ماشى .. تغيير نظام و قلنا ماشى كفايانا 30سنة .. محاكمة الفساد و قلنا ماشى و الموضوع يسير على قدم و ساق ..لكن وقف مصالح الناس و اعتصامات و كلام فارغ ؟؟ اظن كفايانا بقى و نشوف حالنا و ندى فرصة للعمل الجاد للمرور من المنحنى الخطير الذى نحن بصدده و الطلبات الفئوية كل يوم بتزيد بتزيد عن زى ما بيقولوا الحد المسموح .. فيه حاجة اسمها موازنة دولة و طول ما فى اعتصامات و تهريجات من الرخيصة دى خلينا محلك سر ( مين الخسران باقى ال85 مليون ) مش البهوات اللى فى الميدان خلصوا الامتحانات و رايحين يصيفوا .. يصيفوا هما حرين فى نفسم لكن المثل البلدى بيقول ( الشىء الذى يزيد عن حده بينقلب ضده ) مش كده و الا ايه يبقى الهدوء و فض التهريجات دى بقى و نشوف حالنا خلى العجلة تسير مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *******
REBEL
مساء الفل يا زيزو باشا

للعلم بس لا فية ثورة قامت ولا فية نظام اتغير ولا فية محاكمات ماشية على قدم وساق

ولا انت بتتكلم زى ما بيقولوا لعبة ويلهونا بيها ويقنعونا اننا عملنا ثورة وافرحوا يا شباب

ثورة يعنى تحقيق مطالب ودا السبب لحد دلوقتى ان فية اعتصامات

دا لو فية ثورة قامت اساسا عشان لو قامت فعلا مكانش يبقى فية حاجة اسمها اعتصامات بعد الثورة
زيزو باشا
احلى مساء يا طنطاوى يا عسل انا قلت انكشك علشان ترد لما لقيت لمبتك الخضرا والعة ربنا ما يحرمناش من ردك ابدا و ما تزعلش من حذف المشاركات ( بص ياسيدى الدع الكلام اللى عاوز تقوله بس بشرط عدم ابداء الالفاظ الخادشة بس ) زى ما انا باعمل بالضبط اقول تعليقى على كيفى بخباثة و ماحدش يقدر يلغى لى مشاركة لاننى ملتزم بالقواعد مش كده و الا ايه ياعسل و اوعى تزعل ( ياعم مش يا استاذ ) على فكرة اسمع دى ( العم : اى شقيق الوالد ... اما الاستاذ : فهو المدرس اللى صوابعه فيها طباشير ) و سلملى على مترو الانفاق ههههههههههههههه .....
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ******
REBEL
هههههههههههههههههههههه انا بحب ولاءك للى يتخفى واللى ما يوعى يشوف نور ابدا برغم انك ادرى واحد فاهم المخفى دا عامل ازاى وولاءة لمين بس حابب فيك الحتة بتاعة مهما يكن انها سلطة وليها احترامها زى الوالد تماما بس انا عصبى ومعرفش ابويا فى المشى اللى ميعجبنيش وبحكم انك عشرة كبيرة بردة بخلافى تماما

انت ثورجى يا عم زيزو لو تسمحلى اقولها وانا لامسها فيك جامد اوى الحتة دى بس نعمل اية بس اصل هيا طباع وخليك انت بس بتحرجنى بأدبك كدا علطول وانا قابل نكشك دا وبرحب بية فى اى وقت بس بالنسبة لموضع الالفاظ الخادشة انا قولت المخفى زبالة وانت عارف انه ازبل من الزبالة نفسها ودى مصادر جيالى من قيادات جوة وبتكرة المخفى كرة العمى واعذرنى اصل الواحد خلقة ضيق والجو حر وانا لما اصدق اطلع فى المخفى هههههههههههههههههههه
eslammessi10
ارى ان هذا غير صحيح لأن الجيش يريد حماية مصر لا السيطرة عليه
زيزو باشا
اخويا الفاضل / ريبيل الطنطاوى العسل .. على فكرة جانبك الصواب تماما فى الانتماء للسابق و الولاء له .. لاننى بطبيعة عملى ( صحيح انتمى لجهاز سيادى ) لكننى طول عمرى من تخرجى 1979 و حتى اليوم لا تحكمنى قواعد عسكرية و لا قوانين انضباطية نهائيا لاننى عمرى ما افتريت على حد ابدا و الكام سنه الفاضلين على المعاش برضه مهما كان عمرى ما حافترى على حد نهائيا .. و اقولك ليه ( لان المحاسب هو الرحمن عز و جل و ليس رئيسك بالعمل مهما كانت رتبته ) ايش باللذى لو كان ابن البطة السوده ما يقدرليش على حاجة لان ملفى و الحمد لله ناصع البياض طول عمره لاننى لا اخشى الا الله فى عملى و ده اللى تاعب جميع رؤسائى و ايضا مرؤوسيى ( مكفر سيئاتهم علشان يشتغلوا بما يرضى الله و اللى مش عاجبة فى 60 ( ؟؟؟؟؟) من الجهاز .... علشان كده باقولك خليك خبيث فى الردود علشان الطباشير ما يقعش عليك من على السبورة مش كده و الا ايه ؟؟؟؟ههههههههههههههههه .....
REBEL
انا مش قصدى كدا ابدا

الاشخاص بتتغير ولكن تبقى المؤسسة العسكرية او المجلس العسكرى لة هيبتة ومكانتة الطبيعية مهما تغيرت الاشخاص ودورها معروف وانجازتها معروفة بس ينقصها الرجل المناسب فى المكان المناسب ودا اللى يعيبها حاليا وليس فى كل الاوقات ودا اللى انا اقصدة ان احترامك لية ليس لافراد ولكن حتى لا تضيع هيبتة ونظلم افراد تانيين يجوا بعد كدا ويكونوا كويسين ونظلمهم بذنب اللى قبلهم فأنا اقدر حبك لهيبة المؤسسة العسكرية وكلنا كدا للعلم بس الاعتراض هنا عاللى ماسكينها دلوقتى مش اكتر من كدا

اعذرنى اذا كانت وصلتك بطريفة تانية
زيزو باشا
انا مش قصدى كدا ابدا

الاشخاص بتتغير ولكن تبقى المؤسسة العسكرية او المجلس العسكرى لة هيبتة ومكانتة الطبيعية مهما تغيرت الاشخاص ودورها معروف وانجازتها معروفة بس ينقصها الرجل المناسب فى المكان المناسب ودا اللى يعيبها حاليا وليس فى كل الاوقات ودا اللى انا اقصدة ان احترامك لية ليس لافراد ولكن حتى لا تضيع هيبتة ونظلم افراد تانيين يجوا بعد كدا ويكونوا كويسين ونظلمهم بذنب اللى قبلهم فأنا اقدر حبك لهيبة المؤسسة العسكرية وكلنا كدا للعلم بس الاعتراض هنا عاللى ماسكينها دلوقتى مش اكتر من كدا

اعذرنى اذا كانت وصلتك بطريفة تانية
صدقنى اخويا ريبيل العزيز .. انا حاسس بوطنيتك جدا و عارف نيتك كويس ( لان من طبيعة عملى دراسة ردور الافعال النفسية للانسان ) و ده كتاب طويل عريض الله يخرب بيت اللى امتحنا فيه منه لله بقى ( مع العلم اننى حاصل على 196 درجة من 200 فى الامتحان بتاعه ) و كنت الثانى ايامها . المهم اقولهالك بصراحة لله و لا معقب سوى ضميرى و معلوماتى المتواضعة .. اولا : جهاز الشرطة: نسبة الصالحين فيه الان بعد الاستبعادات و التنقلات و الاحالات للمعاش بما يرضى الله و معلومات مؤكده لا تزيد عن 67 فى ال100 و لسه حوالى33 عايزين قطع رقبتهم ....................- ثانيا : المؤسسة العسكرية : نسبة الصالحين فيها الان ايضا بعد حركة المعاشات التى لا يعرف عنها احد سوى الشئون الداخلية ارتفعت نسبة الصالحين الى 88 فى ال100 و ذلك بعد الاحلال و التجديد بالقيادات و الباقى مستبعد من الاعمال الجادة اهيه تقضية امور عادية لاتمت للجهاز بصلة ( يعنى كده عمالة زايدة لكنها محسوبة على المؤسسة ) عرفت ياسيدى الفرق ...
و اى خدمات انا رهن الاشارة و مسيرى حاجى طنطا علشان يبقى عيش و ملح و اتشرف بريبل العظيم اخى و صديقى الفاضل دائما ...
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
REBEL
ال12 فى المية بتوغ المؤسسة العسكرية وال33 فى المية بتوع الشرطة دول هم الروس الكبيرة اللى لازمها القطع والا احنا كدا بنضحك على نفسنا او لمسنا اى تغيير فى الاتنين ولا ايـــــــــــــــــــــــــــــــــة؟

وتنورنا وتشرفنا فى اى وقت
زيزو باشا
حاتصدقنى يا ريبل لو قلتلك ...لا .. النسبتين المتبقيتين لا تمت لهم القيادات بكل صلة نهائيا و المثل كالاتى .. الشرطة : ال33 فى الرتب من نقيب لعقيد لسة فيهم زبالات كتيرة جدا عايزين مصفاة خرومها ما تعديش نقطة المياه .. العسكرية:
ال12 من الرتب الصغيرة برضم من رائد الى عميد ( و ليس بينهم نهائيا قيادات اصحاب قرارات مطلقا ) اهم تحصيل حاصل
و ربنا يعمل اللى فيه الخير لمصرنا الحبيبة و اشكرك على عميق تقديرك و انا اللى اتنور بيك و اتشرف بيك دائما و ابدا ...
عبد الرحمن 2011

شويه شويه الحال يمشي يا ربيل وخليها ماشيه احسن العمليه تنام مره واحده والشعب يتعب اكتر ما هو تعبان .
احنا برضو مش كل اللي بنستنتجه حقيقي ممكن نكون مخطئين في بعض الامور .
ربنا يصلح الحال
منور انت وزيزو النهارده ما اشاء الله
REBEL
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هتنام فين؟ هى صحيت اساسا عشان تنام يا عم عبدة

احنا بنوهم نفسنا والله بتغببر وبثورة من اساسة والواحد عامل زى اللى عايش حلم وكابوس فى وقت واحد تلاقية مكشر وشة ورافع حواجبة وهو نايم بس مبيتكلمش من اللى بيشوفة

طول ما قيادات المجلس دى موجودة ما اعتقدش ان اى تغيير حصل فيها عشان هم الاساس وهكذا الشرطة بردة
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا عايز رغيف وكشك وجنيه وقطن مصرى بتاع زمان واركب مترو فاضى والاقى كرسى بنى ادمين فى القطر اللى فاتت عليه سنين ووظيفه ميرى علشان اتعالج من ضغط الدم وكيلو لحمه يكفينى ومشلوهوش هم وشارع نظيف مفيهوش روائح تغم واصحى بدرى علشان شغلى هو فين ياعم وارتاح الجمعه وماتبهدلش فى طابور الذنب قصدى الخبز والاقى الحصى فى الارض مش فى رغيف يجيب الهم واسدد ديونى اللى مهما قولت مش حيكفينى لانى حتى مش لاقى تربه تتاوينى شايل همى فى قلبى والمجلس يكفينى
sniperads
حتى لو كانت حكومة مدنية عندما يحس الجيش بي خطر على مصر سوف يتدخل كي يقلب الحكومة :-)

الشعب المصري شعب بي طبيعة مسالمة و ليس عنفواني و ان شاء الله تمر الازمة بي سلام.
بديعه أحمد على
الاخت الفاضلة / بديعة على / تحياتى و بعد....ثورة و قلنا ماشى .. تغيير نظام و قلنا ماشى كفايانا 30سنة .. محاكمة الفساد و قلنا ماشى و الموضوع يسير على قدم و ساق ..لكن وقف مصالح الناس و اعتصامات و كلام فارغ ؟؟ اظن كفايانا بقى و نشوف حالنا و ندى فرصة للعمل الجاد للمرور من المنحنى الخطير الذى نحن بصدده و الطلبات الفئوية كل يوم بتزيد بتزيد عن زى ما بيقولوا الحد المسموح .. فيه حاجة اسمها موازنة دولة و طول ما فى اعتصامات و تهريجات من الرخيصة دى خلينا محلك سر ( مين الخسران باقى ال85 مليون ) مش البهوات اللى فى الميدان خلصوا الامتحانات و رايحين يصيفوا .. يصيفوا هما حرين فى نفسم لكن المثل البلدى بيقول ( الشىء الذى يزيد عن حده بينقلب ضده ) مش كده و الا ايه يبقى الهدوء و فض التهريجات دى بقى و نشوف حالنا خلى العجلة تسير مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *******
عليه افضل صلاه و سلام
يا اخى ريبل انت عارف ان مصر كان فيها الفساد للركب معشش فيها فى كل ركن و كل هيئه و كل نادى و كل نقابه و كل حاجه ده خير معروف تماما اللى الناس مش واخده بالها منه هو ان الثوره بمثابه المبيد الحشرى يعنى الثوار و الشعب و الجيش كلنا رشينا مبيد حشرى فى البلد كلها
طبيعى الصراصير بكل انواعها تطلع تهيج مخنوقه من الجو الجديد اللى حيقضى على البيئه النجسه اللى كانوا عايشين فيها يقومو يطلعو و يهيجو فى صوره مرتشين حراميه بلطجيه الخ ايا كان السبب اللى له تار اخده اللى ظابط عذبه و اهان كرامته راح دبحه و اللى عايز يسرق حيسرق و اللى عايز الخير للبلد يمشى فى طريقه لا يحود يمين و لا شمال
و البلد مش حتنضف بين يوم و ليله و الا احنا سذج قوى لو قلنا حنعمل الثوره النهارده بكره تنجح بعده مصر حتبقى جنه؟؟؟ ما فيش كده فى ثوارت بتقعد سنين المهم المطالب تتحقق
فى ناس بيراهنوا على عقليات عايزه تخلص و خلاص بقى و بكره الناس تزهق من قله الاستقرار و تقول كفايه زى ما حضرتك بتقول
دى لعبه النفس الطويل مين حيكون نفسه اطول و مين حيصمد اكتر و مين حيقضل رابط على مبادئه و مين حيستسلم طبعا مش السعب و لا مصر اللى حتستسلم
يبرطعوا فى البلد زى ما هم عايزين اهى فتره و تعدى بس البلد تنضف فى الاخر و تتحقق اهداف الثوره اللى هى اهداف الشعب كله (حريه بحق كرامه بحق عداله اجتماعيه بحق) انت شايف حاجه من دى اتحققت؟
يطلعو كرت البلطجه شويه كرت الارهاب شويه كرت ابو رجل مسلوخه شويه فى النهايه ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم و الشعب اختار التغيير و الحياه و لا بد ان يسجيب الله سبحانه و تعالى و ينجى مصر من اللى كانت عايشه فيه سنين طويله من الظلم و القهر و الاهانه و العبوديه و التعذيب و غيره
اللى بره مصر شايفين الى الان ان الثوره المصريه هى النموذج المحتذى فى العالم كله
و الحمد لله ربنا ساترها معاها الاعلانات فى التلفزيون بالهبل و انزل السوف كل حاجه موجوده دول حتى الاسعار اغلى و الناس بتشترى و المصانع شغاله و كله تمام فين الانهيار ده و الا الخراب
مصر عمرانه بيكم يا حبايبى
و ربنا يديمها علينا نعمه و يحفظها من الزوال و ينصر مصر و شعبها الطيب الجميل
و تحيا مصر
عبد الرحمن 2011
الشعب اختار التغيير و الحياه و لا بد ان يسجيب الله سبحانه و تعالى

الاخت بديعه مع انني اختلف معك حضرتك في بعض النقاط مثل الهجوم القوي على التيارات الاسلاميه دون ادله واضحه ونسب اي عمل ارهابي للمسلمين ايضا دون دليل وكذلك محاولت استحلالك للتبرج وعدم تحطيم الاصنام والتماثيل ولا اعلم هل لديك دليل على هذا الاستحلال من عدمه لاننا مرتبطين بشرع منزل من الله سبحانه ولا نريد ان نتحايل عليه وبرغم كل هذا فانا اتفق مع حضرتك في كثير من النقاط واحترم جدا مشاركاتك الصادقه والبنائه ومنها هذه المشاركه الرائعه ولكن فقط احببت ان اقدم لك النصح على هذه الجمله المقتبسه والتي لا اعلم كيف صدرت من انسانه متعلمه ومثقفه مثل حضرتك فقد تكون صدرت بطريق الخطاء .
لا يجوز ابدا ان انسان يقول لابد ان يستجيب الله سبحانه . فكيف لانسان يفرض على الله الاستجابه نحن نتضرع الي الله ونطلب الله ونلح على الله في الدعاء حتى يستجيب ولا ينبغي لنا اكثر من هذا .
ونصيحه للجميع الحظر من خطورة مقولة الشاعر التي هي شبيه بعبارة الاخت بديعه
اذا الشعب يوما اراد الحياه فلابد ان يستجيب القدر . بارك الله فيكم
واتمنى ان تقبلي مشاركتي بصدر رحب وهي نصيحه ليس الا ولك الخيار

%u0632%u0627%u0626%u0631
أي واحد يتكلم عن الجيش بسوء يبقي إما جاهل، أو غبي، أو لايريد لهذا البلد خير، الجيش الشريف المحترم، اللى ساب ميدان التحرير حتي لايستفز ويطلق النيران على مصريين ]جب أن ترفع له القبعة.
nilemarketer
اكيد هيبان في الايام الجايه لكن الجيش كان ليه اساس في نجاح الثوره ليه متاكيدن من ذلك مع ان كل اللي احنا فيه مسالة وقت مش اكتر
anoar
السلام عليكم يا اهل مصر بالله عليكم حافظو على بلدكم واحدرو ثم احدرو وسائل الاعلام ما تنجروش وراء الاشاعات زورو موقع الشيخ رسلا ن حتعرفو الي ببلادكم اللهم احفظها من الفتن اخوكم من المغغرب

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
سياسيون : الجيش إنقلب على الثورة ووضع نفسه مأزق العداء مع الثورة