نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى المدونين واصحاب المواقع منتدى المدونين والتدوين

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

لكل من يريد عمل تدوين تلقائى على بلوجر - أخيراً وجدت الطريقة الصحيحة

بسم الله الرحمن الرحيم

وبالله نستعين

كل سنة وحضراتكم جميعاً بخير ورمضان كريم عليكم وعلينا ان شاء الله تعالى

أنا عارف ان فيه كتير نفسه اوى انه يشغل خاصية التدوين التلقائى على مدونته فى بلوجر
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وعارف كمان ان فيه كتير بيبحث عن اى موضوع على جوجل يكون فيه شرح للتدوين التلقائى وممكن يظهرلهم الموضوع بعنوان مغرى ويدخل يلاقى كلام مش مفهوم ولف ودوران بعد ماتعب فى البحث على جوجل

دلوقتى وبفضل الله تعالى وحده انا لقيتلكم الطريقة الصحيحة والحقيقية جداً للتدوين التلقائى على مدونة بلوجر

أنا بس عايز اقولكم ان جوجل مابيفوتش الهوا - جوجل عمل كل حاجة تريح المدون - جوجل ماسبش حاجة ماعملهاش

الخاصية موجودة عندك فى لوحة ادارتك بس انت مكسل تركز شوية وتدور

وانا كمان على فكرة دورت كتير لحد مالقيتها وبقيت عمال اضحك واقول ازاى ماكنتش شايفها

بص انا مش هحط صور وكدة عشان ده ضياع وقت على الفاضى انا هكتبلك تعمل ايه بالظبط بس امانة تكتب فى مدونتك انها بتعتمد على التدوين التلقائى من عدة مواقع لو انت هتحط كذا موقع او بتعتمد على التدوين التلقائى من موقع كذا لو انت هتحط موقع واحد او اكتب اسماء المواقع بس نبه الزائر وكمان عشان انت ماتظلمش اى صاحب موقع بنقلك الاتوماتيكى لمقالاته

الاول خلى لوحة التحكم الرئيسية عندك فى بلوجر باللغة العربية تمام

بعد كدة على إعدادات فى المدونة اللى هتعمل فيها التدوين التلقائى

بعد كدة على البريد الإلكترونى والجوال - بص بقة هنا الخاصية دى اللى ماحدش ابداً مركز فيها

انزل شوية بالصفحة كدة هتلاقى خيارات الإرسال وهتلاقى تحتها عنوان إرسال المشاركات بالبريد الإلكتروني (والمعروف أيضًا باسم Mail2Blogger) - وهتلاقى ايميلك وفيه فراغ فى النص وفى الاخر @blogger.com وهتلاقى تحتهم بالظبط استخدم هذا العنوان لإرسال نص وصور (بحجم لا يتجاوز 10 ميجابايت) مباشرةً إلى مدونتك الإلكترونية.
ركز كدة فى الملاحظة دى (استخدم هذا العنوان لإرسال نص وصور مباشرةً إلى مدونتك الإلكترونية) يعنى تدوين تلقائى

واليكم الطريقة:

1- ضع مكان الفراغ اى كلمة باللغة الانجليزية انت تحبها بس تكون على الاقل 5 حروف تمام.
2- هتلاقى تحت ثلاثة اختيارات:
نشر رسائل البريد الإلكتروني على الفور
حفظ رسائل البريد الإلكتروني كمسودات رسائل
معطل
وهنا اول اختيار معناه ان اى رسائل او مواضيع يعنى هتيجى من اى موقع انت عايز تنشر مواضيع منه على مدونتك هتنزل فى المدونة على الفور من غير مانت تدوس نشر هى هتتنشر لوحدها

وثانى اختيار معناه ان اى موضوع هييجى من الموقع على مدونتك هيتحول لمسودة لحد مانت تشوف حالة الموضوع هل يصلح للنشر - موضوع جيد - مش جيد كدة وبعدين انت تنشره - تعلم عليه وتدوس نشر او تدخل جوة الموضوع وتدوس نشر وانا انصح بالاختيار ده

الاختيار الثالث ده ملناش دعوة بيه لانه بيعطل الخاصية

نيجى بقة لاهم حاجة: ازاى اخلى الموقع اللى انا عايز اخد منه مواضيع - المواضيع تنزل عندى فى المدونة
وعلى فكرة البريد الالكترونى اللى احنا كملناه فى الفراغ ده بريد مدونتك يعنى مرتبط بالرسائل الالكترونية عندك

بصوا بقة : فيه موقع هيساعدكم فى انه بياخد تغذية الموقع ويبعتهالك على الاميل وطبعا الاميل هو الرسائل الالكترونية يعنى هيبعت عندك فى المدونة

الموقع ده هو : http://www.feedmyinbox.com/

انت هتدخل الموقع ده تمام

هتلاقى خانتين فاضيتين:

الاولى: Website or Feed URL : دى هتحط فيها رابط الموقع او رابط تغذية الموقع اللى انت هتاخد منه المواضيع وانصح بانك تحط رابط التغذية واكيد انت عارف ازاى تجيبه

اقولك بص: عندك لما انت بتدخل على موقع وانت بتستخدم الفايرفوكس هتلاقى جمب رابط الموقع ايقونة التغذية عليها هتدخل على التغذية - خد رابط التغذية كوبى وحطه فى الموقع التانى
او
لو انت عايز تاخد من قسم واحد بس فى الموقع اللى هيبعتلك المواضيع فى مدونتك هتلاقى اكيد ان شاء الله جمب القسم ايقونة التغذية عليها وادخل خد رابط التغذية كوبى وحطه

الثانية: Your Email Address : وركز فى دى اوى - عشان الموقع ده يبعتلك تغذية الموقع التانى على رسائلك فى مدونتك حط ايميل رسائلك اللى انت مليت الفراغ بتاعه - يعنى ادخل وحطه كله خلى بالك

انت هتحط الكلام اللى ناحية الشمال وهتلاقى مع الكلام (.) اللى هى النقطة وجمب النقطة هتكتب الكلمة اللى انت كتبتها فى الفراغ وبعد كدة @blogger.com يعنى انت لو ركزت هتلاقيه ايميل كامل ركبه فى بعضه بالطريقة دى وبس كدة وبعد كدة دوس فى الموقع على submit

عارف رسالة التفعيل هتروحلك فين هتروح على تحرير الرسائل الالكترونية روح هتلاقيها مسودة - ادخل ودوس على رابط التفعيل وبكدة انت فعلت الارسال

كل يوم الموقع ده هيبعتلك تغذية الموقع التانى على شكل مسودة او منشورة زى مانت تحب فى تحرير الرسائل الالكترونية

وعلى فكرة انت ممكن تعمل فى موقع التغذية اكتر من موقع مش موقع واحد بس يعنى تخلى كذا موقع يبعتلك مواضيع بنفس الطريقة السابقة اللى شرحناها

ولو لقيت ان شاء الله موقع افضل من ده يبعتلك مواضيع اى موقع بسرعة وبطريقة منظمة وكدة هكتبلكم ان شاء الله هنا يعنى تابعوا معايا ان شاء الله تعالى لاى جديد

ولاى استفسار انا اسمى طارق

اخوكم طارق موجود ان شاء الله تعالى

المقال "لكل من يريد عمل تدوين تلقائى على بلوجر - أخيراً وجدت الطريقة الصحيحة" نشر بواسطة: بتاريخ:
i love you
ياريت يا جماعة تشاركم الموضوع على حسابكم فى تويتر او الفيس بوك عشان يستفيد بيه اى واحد عايز يعمل الخاصية دى
mzmza
تسلم شرح وافى وكافى
cash2
شكرا اخى الكريم

بس ممكن اعرف يعنى ايه التدوين التلقائى
i love you
شكرا اخى الكريم

بس ممكن اعرف يعنى ايه التدوين التلقائى
يعنى بدل مانت تنزل مواضيع بايدك فى المدونة من اى موقع تخلى المواضيع تنزل عندك فى المدونة اتوماتيكيا من اى موقع
ahmed_sena71
انا عملتها بس مشتغلتش
شوف اخر اربع مواضيع في المنتدي
http://medecine123.blogspot.com
وقولي اعمل ايه
بيقولي اكد
وانا اكدت اكتر من مرة
بس لازم اشترك في الموقع عشان التاكيد يتم ولا ايه
منتظر ردك
i love you
انا عملتها بس مشتغلتش
شوف اخر اربع مواضيع في المنتدي
http://medecine123.blogspot.com
وقولي اعمل ايه
بيقولي اكد
وانا اكدت اكتر من مرة
بس لازم اشترك في الموقع عشان التاكيد يتم ولا ايه
منتظر ردك
سجل فى الموقع هتجيلك رسالة على تحرير رسائل المدونة ادخل واعمل تحرير للرسالة وخد لينك تفعيل اشتراكك كوبى وحطه فى صفحة جديدة و انتر وبعد كدة اخرج من التحرير وامسح رسالة التفعيل عادى جدا - وفى موقع التغذية هتلاقى اضافة تغذيات ضيف تغذية اى موقع تحبه - وعلى فكرة وانت بتسجل حط ايميل المدونة اللى احنا اتكلمنا عليه فوق
Amnay Online
شكرا لك على الطريقة الرائعة
ahmed_sena71
انا عملت كدا
بس مفيش تدوينات
معرفش بقي في ايه
%u0632%u0627%u0626%u0631
شكرا يا اخى طارق على المجهود والافادة
انا عملتها كانت عندى نفس المشكلة بتاعة احمد بس دخلت على الرسائل زى ماقولت وعملت نشر للموضوع واكدت اشتراكى وتمت شكرا جزيلا لك
Rydin
ألف ألف شكر يا عم طارق دة انا كنت في ملأف
simo
هناك طرق اسهر
عندي برنامج للتدوين التلقائي
يجلب المواضيع بلغات متعددة ويترجم الى اكثر من 20 لغة
سانزله مع الشرح ان شاء الله

هده مدونة من مدوناتي
http://woodlathewood.blogspot.com
shiemaa
بس الطريقة دى مش غلط علي ادسنس وتقلل من سعر الضغطات؟
1555
التدوين التلقائي عامة يصنفه غوغل كسبام
popoflop
مشكور على الشرح الوافى مجهود رائع
abdelwahab1
بصراحه الموضوع مهم جدا والشرح كويس كمان بس ياتري لو حبيت أجلب المواضيع لأقسام مختلفه أعمل أيه
رد زائر
افضل مدونه عربيه
http://newngom.blogspot.com/
ذات الهمة
طيب الا يمثل ضررا بخصوص ادسنس لا يقبل النقل؟
ABDOSAMAHA
هو بيذكر المصدر ؟

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الطريقة الصحيحة لزيادة ارباحك فى google adsense بطريقة شرعية على مدونات بلوجر
الطريقة الصحيحة لاضافة الاعلانات داخل الموضوع فى بلوجر
الطريقة الصحيحة لرش العطر على الجسم
كيف تتمكن من عمل تدوين تلقائي علي البلوجر Blogger
الطريقة الصحيحة في إزالة المكياج ..