نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وزير الدفاع الاسرائيلي يتهم مصر بالتقصير في حادث هجوم ايلات

اتهم وزير الدفاع الاسرائيلي ايهود باراك مصر بالتقصير في حادثة ايلات التي حدث فيها الهجوم علي حافلتين اسرائيليتين قرب الحدود المصرية هذا الحادث الذي نتج عنة مقتل 6 اشخاص واصابة 30 اخرين بجراح والكد وزير الدفاع الاسرائيلي علي ان ماحدث يؤكد علي ان مصر تفقد سيطرتها علي سيناء وانخفاض السيطرة الامنية علي الحدود المصرية الاسرائيلية واكد باراك انة لن يسكت علي ماحدث ويكون ردة رد حازم وقوي وتم اعلان حالة التاهب العسكري في كافة انحاء اسرائيل من الشمال الي الجنوب كما اشار باراك علي ان المسؤولين عن هذا الحادث هم مسلحين قادمين من قطاع غزة الي مصر

المقال "وزير الدفاع الاسرائيلي يتهم مصر بالتقصير في حادث هجوم ايلات" نشر بواسطة: بتاريخ:
paradiseman3
مش عارف لية يا جماعة بدات اكون قلقان من الوضع اللي بين مصر واسرائيل
عبد الرحمن 2011
احسبها زي ما انت عايز يا ايهود باراك . عايز ايه انت بقى دلوقتي . كلمه ذياده هتاخد بالجزمه على دماغك ودماغ اهلك يا صهيوني يا نتن .
ولو راجل فكر بس انك تتورط مع المصريين في مشكله وشوف ان شاء الله نقطعكم ونرميكم للكلاب .
دا احنا ممكن نخلي الجيش بعيد . وهجوم بمليونيه واحده من التحرير ونخلص منكم هههههههههههههههه صهاينه معفنين
بديعه أحمد على
الموضوع مقلق فعلا يا عبد الرحمن يابنى
انا سمعته فى كل القنوات الاتهامات دى من امريكا و اسرائيل فى حاجه بتنطبخ دلوقت و لازم نكون صاحيين
و الجيش لازم يسلم البلد للحكم المدنى و يرجع ثكناته تانى يقوم بدوره الصح
و ده مش عايزاه اسرائيل عايزه تستغل الفرصه و الاوضاع و تدخل سبنا تانى بحجه ان الجيش مش عارف يحميها
لو على اسرائيل مش مشكله كانوا اتزاحوا من زمان لكن للاسف وراها امريكا و اوربا
لو ريبل هنا اقول له هو ده الخبر اللى باقول لك عليه يا ريبل مش وقته ابدا ثوره ضد المجلس العسكرى
و تحيا مصر
عبد الرحمن 2011

كلامك مظبوط طبعا يا اخت بديعه واحنا عارفين ان اسرائيل ستظل تمكر الي يوم الدين .
وعلشان كده بنقول عايزين جيشنا قوي ومش عايزين اي ثورات داخليه ضده مهما كانت اخطائه
بس كمان ياريت هو يشد حيله شويه ويرجع لعمله الطبيعي وما نفضلش كده كتير ونعطي الفرصه لاي ماكر
انا من البدايه بقول ان كل اللي بيحصل في سيناء ده من اسرائيل حتى من اول تفجير للانابيب الغاز قولت احتمال اسرائيل لان لها اهداف اكبر من الغاز . ربنا يستر يا بديعه ويحمي مصر
بديعه أحمد على

كلامك مظبوط طبعا يا اخت بديعه واحنا عارفين ان اسرائيل ستظل تمكر الي يوم الدين .
وعلشان كده بنقول عايزين جيشنا قوي ومش عايزين اي ثورات داخليه ضده مهما كانت اخطائه
بس كمان ياريت هو يشد حيله شويه ويرجع لعمله الطبيعي وما نفضلش كده كتير ونعطي الفرصه لاي ماكر
انا من البدايه بقول ان كل اللي بيحصل في سيناء ده من اسرائيل حتى من اول تفجير للانابيب الغاز قولت احتمال اسرائيل لان لها اهداف اكبر من الغاز . ربنا يستر يا بديعه ويحمي مصر
صدقنى يا عبد الرحمن مصر ما اخدش لقب المحروسه من فراغ ربنا حاميها و حارسها ان شاء الله ليوم الدين
القلق ان العمليه متشربكه زى بيت العنكبوت و لو ان بيت العنكبوت فى نظام هندسى فى بنائه سبحان الله الا ان اللى بيحصل مش عارفه الم خيوطه كلها
عصابات من حماس اللى طلعو من السجون اثناء الثوره و رجعو بيوتهم فى غزه و عملو مقابلات فى التلفزيون
عصابات الجهاد الاسلامى فى غزه اللى استعان بيهم العادلى لتفجير كنيسه القديسين موجودين لسه فى سينا
عصابات تجار المخدرات
عصابات القاعده اللى ظهرت ان لها تواجد فى سينا و بعد المخفى بن لادن اصبح زعيمها مصرى و متحالف مع عصابات باسم الاسلام او مسمين نفسهم اسلاميين علشان يعملو اماره اسلاميه على مزاجهم فى سينا
ايران دخلت فى العمليه و ناس بتقول ليها يد علشان تعمل اماره اسلاميه و دخول ايران يعنى شيعه و حتبقى زى العراق لو دخلو فيها يحرقوا و يخربوا الله لا يقدر
ايران و حزب الله بيدافعوا باستماته عن النظام السورى المعفن و بيحاربوا الثوار فى سوريا و ظهر لهم وش تانى خالص دلوقتى الناس دى بتظهر ما لا تبطن ابدا
التوقيت مقلق فى يد عايزه تدخل الجيش المصرى فى حرب مع اسرائيل من زمان ده مش جديد
و اسرائيل بتتلكك و بتلعب بكل الكروت علشان تاخد سينا تانى الله لا يقدر
لازم كلنا نتكاتف و نفهم صح علشان انا حاسه ان فعلا فى ايادى كتير قوى داخله فى المولد ده
ربنا يحمى مصر و شعبها
و تحيا مصر
REBEL
يا سيدتى الفاضلة انا متفق معاكى فى الكلام بس ليا اعتراض على كلمة واحدة وهى هجومك على بن لادن

ارجو تقرى عن الراجل دا كويس وحاولى تجيبى مذكراتة وتقريها وكانت نازلة فى جرايد كتير عشان بجد فية ناس كتير ظالمين الراجل دا ومحدش مقدر الدور اللى كان بيقوم بية

بالنسبة لموضوع الثورة عالمجلس انا رديت عليكى فى نفس الموضوع وانا معاكم ان مينفعش دلوقتى لكن المجلس غلطان ولازم يتحاسب قريب
paradiseman3
انا معاك ريبيل في رايك
بنت المنوفية

والمفروض بقى اننا نخاف من تهديدك يا اللى اسمك باراك

طيب ومين المسئول عن قتل الضباط المصريين احنا بردو

ربنا ينتقم منكم ويخسف بيكم الارض ومش هنسيب حق شهدائنا هناخده من عنيكم يا سفله

شكرا على الخبر
بديعه أحمد على
يا سيدتى الفاضلة انا متفق معاكى فى الكلام بس ليا اعتراض على كلمة واحدة وهى هجومك على بن لادن

ارجو تقرى عن الراجل دا كويس وحاولى تجيبى مذكراتة وتقريها وكانت نازلة فى جرايد كتير عشان بجد فية ناس كتير ظالمين الراجل دا ومحدش مقدر الدور اللى كان بيقوم بية

بالنسبة لموضوع الثورة عالمجلس انا رديت عليكى فى نفس الموضوع وانا معاكم ان مينفعش دلوقتى لكن المجلس غلطان ولازم يتحاسب قريب
اذا كان ربنا ادخل امرأه النار لانها حبست قطه مع انها كانت بتصلى و تصوم و تبر جيرانها و كل حاجه
و اذا كان ربنا قال من قتل نفس فكأنما قتل الناس جميعا و من احياها فكأنما احيا الناس جميعا
يبقى بن لاده اللى قتل الاف من المسيحين و المسلمين فى كل مكان فى العالم باسم الله حيروح فين؟

قتل اربع الاف موظف امن فى بلده و بيوتهم لا هاجمو حد و لا عملو حاجه فى حد نساء و رجال مسالمين فى برج التجاره العالمى تبقى ضربه مباركه؟ مين اللى حيباركها؟ ربنا قال كده قتل عزل مسالمين ؟؟

هى دى تعاليم الاسلام؟ و هو ده الاسلام؟ و هى دى القاعده و هو ده بن لادن؟ و خليفته المعفن ايمن الظواهرى فى جهنم و بئس المصير الاف المسلمين الابرياء العزل فى افغانستان و العراق و اليمن و فى كل حته بيموتوا على ايدهم القذره حسبى الله و نعم الوكيل فيهم

و اخرها عايزين بعملوا اماره فى اسلاميه بالاسلام بتاعهم فى سينا؟ و يقتلوا مصريين؟ انا عارفه تاريخ بن لاده الاصلى ما قرتش اللى انتو بتقروه بن زفت معروف تاريخه فى السعوديه و معروف للعالم ان امريكا اللى عملتته و كان هناك و معروف تاريخ ابوه الاسود فى الزواج و الخلفه بن لادن له اخوه ما يعرفهومش من كترهم واحده منهم شغاله فى امريكا فى شبكات دعاره و شبهه بالضبط و دور على اخت بن لادن فى امريكا و اخواته ىف العالم كله بيكتب مذكرات كمان؟ اللى هو يقوله عن نفسه يقوله براحته ما مبارك حيقول عن نفسه بطل لكن بتعاليم الاسلام الحق هو فى النار و فى الدرك الاسفل كمان باثم كل اللى ضللهم من شباب و غرر بيهم و اخرجهم عن دينهم و تعاليم الدين السمحه و قال على اللى بيعمله جهاد و هو غباوه و اجرام و ارهاب

امبارح فى باكستان شوف الاخبار اسلوب قذر و مبتكر للانتحار باسم الدين و الشهاده و ربنا برىء منهم و من عمايلهم السوا توصل بيهم يقنعوا طفل صغير انه يفجر نفسه فى مسجد يوم الجمعه و فى رمضان و يفجر نفسه فى مسجد و يقتل مصلين مسلمين باسم الله (ما هو قال الله اكبر و فجر نفسه يبقى شهيد؟) يبقى فى جهنم و بئس المصير الطفل ده و اللى وراه
و ربنا يكفينا شرهم و يكفى العالم غباوتهم باسم الدين
و الله و رسوله بريئون منهم الى يوم الدين
و تحيا مصر
بديعه أحمد على
أولا ايلات دى فى ارضهم مش فى ارضنا و من الغباوه انه يتهم مصر بانها لم تحمى ارضهم
تانيا طول ما مصر منزوعه السلاح بموجب اتفاقيه كامب زفت بتاعتهم دى مش حنعرف نحمى ارضنا
لازم جيشنا ينتشر على كل حدودنا الجغرافيه يكثافه زى كل العالم علشان نعرف نحمى الحدود
لازم السفير ينطرد و لازم اتفاقيه السلام المنتهكه ميت مره من قبلهم تتلغى
كفانا الله شر الغباوه الاسرائيلى
و تحيا مصر
tarek abdallah
أنا أتفق مع رأى ريبيل تمامآ.
paradiseman3
يا جماعة مصر لسة مفقتش من الثورة ولسة لم تجني بعد نتائج الثورة ومن رايي لم تستطع بعد الوقف علي رجليها لازم نهدي الوضع شوية ومش قصدي ان احنا نسكت علي قتل الضبط لكن ناخذ حقنا بس بالهدوء ومن غير ثورات
REBEL
اولا مينفعش تجيبى ذنب الناس اللى ماتوا دول على بن لادن ولان الذنب ذنب بلادهم وقيادتها اللى بيفصفوا الناس فى اى بلد هم فيها من اول مساندتها لاسرائيل ولما دخلت افغانستان والعراق وغيرة عشان سياستهم دى هى اللى خلت تنظيم القاعدة دا انة يتكون للجهاد ضد الترسانة اللى بتقتل دى بدون تمييز وكان عندك ان اللوبى الصهيونى مخدش اى قرار فى اللى كانوا بيعملة شارون وغيرة مع الفلسطينيين وكل دا وانتى مش عايزة محدش يضرب ويجاهد ضد الدول دى اللى هى ابتدت اساسا وهى السبب فى تكوين اللى بيقولوا عليهم ارهابيين

انتى لو ترجعى بالذاكرة ورا شوية هتلاقى انة اول واحد عارض الغزو السوفيتى لافغانستان سنة 84 وساعدتة فعلا امريكا وباكستان والسعودية عشان يتخلصوا من غزو الاتحاد السوفيتى اللى كانت قوتة بتزداد مش لسبب تانى غير كدا يعنى امريكا بتدعم اللى هيفيدها لمصلحتها مش اكتر عشان انتى بتقولى انة امريكا اللى عملتة لكن بعد كدا انتقد وجود القوات الامريكية فى السعودية ايام حرب الخليخ وهنا وقفو قصادة وبدأو يحاربوة عشان اعلن القتال ضد امريكا وراح السودان هناك مع جماعتة فترة وبعد عدة ضغوط راح افغانستان واتحالف مع حركة طالبان هناك وعملوا احداث 11 سبتمبر اللى هزت امريكا وقتها وكانوا ميبناموش من الخوف والقلق اللى عيشوا البلدان التانية فية سنين ووراهم اللى كانوا بيعملوة فيهم وفى الاخر نقول علية ارهابى وانة مش مسلم وغيرة وغيرة

انا مش فاهم لية الهجوم دا علية عشان الراجل دا عمل اللى محدش قدر يعملة ووقف ضد اقوى قوة فى العالم وحاربهم وكان متفوق عليهم رغم قلة عدد وعتادة فى بعض الاحيان

الغباوة والاجرام والارهاب اللى ابتدعهم هم الدول الاستعمارية من اسرائيل وامريكا وغيرهم مش مننا احنا ولا واحد من المسلمين بتوعنا عشان الراجل دا كان مؤمن بقضية بيدافع عنها فى ظل اننا كلنا مكنش لينا اى موقف غير اننا بنستنكر وخلاص وساعات مكناش قادرين نقولها ومش عارف من امتة كان الزواج بيبقى تاريخ اسود عشان نقول تاريخ اسود لابوة وعيالة ومش معنى ان لية اخت كانت مش تمام اننا نقول علية دا دليل انة متطرف او حاجة من دى عشان كانت فية حملات كتير لتشوية صورتة قصاد العالم فى عيالة نفسهم مش اخواتة كمان واقرى وانتى تعرفى الكلام دا كويس

تفتكرى يعنى واحد زى دا زهد الدنيا ومتاعها عشان يجاهد فى سبيل الله وقاعد فى وسط الجبال ومعرض حياتة وحياة ناس معاة كتير للخطر انة هيكتب يعنى مذكرات انتى ممكن تقولى عليها كدب ؟ بالعكس انتى هتلاقى فيها حقايق كتير واسرار انتى مكنتيش تسمعى عنها وهيكشفلك كتير من السياسة القذرة للدول المعادية لية واسلوبهم وفكرهم كان اية مش زى مبارك ولا اى حرامى تانى كان خارب البلد 30 سنة ومكنش حد بيكلمة وكأنها كانت عزبتة ولا حد كان بيحاسبة اكيد هيكتب مذكرات كلها دفاع عن نفسة وكلام كلة كذب وشوفى كلام ناس كانوا عاملين معاة حوارات صحفية او اشتغلوا معاة فترة وشوفى الكلام اللى بيقولوا علية عكس اللى بتسمعية دلوقتى من اللى كانوا شغالين مع حسنى او ناس زية وانتى تعرفى الراجل دا قد اية احنا ظالمينة

انا مش هقولك ان مفيش اخطاء لية وان فية جماعات كتير انشقت من تنظيم القاعدة وكان ليهم اهداف تانية غير الجهاد ضد المستعمرين واللى هو الهدف الاساسى لكن اللى عمل التفجير الانتحارى فى باكستان معتقدش انة تنظيم قاعدة انة يقتل مسلمين وفى جامع كمان عشان عمر دا ما كان اسلوبهم ابدا ولا فكرهم واكيد دى جماعات تانية متطرفة وارهابية واحنا اللى بنظلم تنظيم القاعدة ونرمى علية اى حاجة ولا تنظيم القاعدة طلع بيان بمسئوليتة عن التفجير ؟ لا طبعا معتقدش ان الكلام دا من القاعدة

خلينا مننكرش ونعترف ان سياسة الغرب اللى ماشية من زمان واللى هتمشى هى الاستعمار بس الموضوع موضوع وقت فمنقولش ان هجمات سبتمبر والتفجيرات اللى بيعملوها هى اللى دخلت الاستعمار لافغانستان وغيرة عشان لو مدخلتش للسبب دا هتدخل بغيرة وعندك العراق مثال على كدا وانهم دخلوا بحجة نووى يعنى لا تنظيم ولا غيرة

الراجل دا يستحق مننا اكتر من كدا بكتير وكفاية بس موتة بالطريقة اللى اغتالتة بيها امريكا وكمان مثلت بجثتة ورمتها فى البحر واحنا مكنش لينا اى موقف غير اننا كنا بنردد انة ارهابى وموتة كان احسن عشان دى اهانة لينا كمسلمين الراجل دا رمز للجهاد الاسلامى عند فئة كتيرة مننا وموقفنا دا مكنش يصح ابدا انة يطلع مننا
بديعه أحمد على
لسه دم المسلمين اللى اتقلتوا و هم بيصلوا صلاه الجمعه فى مسجد فى رمضان ما بردش (رجال و نساء و اطفال) مصليييييييييين
و اللى عمل فيهم كده القاعده و اعلنوا مسئوليتهم
و مش اول مره فى باكستان و افغانستان و ما فيش حد من امريكا او اسرائيل بيموت على ايدهم هناك كل اللى بيموتو مدنيين و مسلمين ليه؟؟؟؟؟؟
و ما فيش حاجه اسمها علشان السادات او مبارك عملوا اتفاقيه مع اسرائيل او امريكا يبقى اقتل الشعب المصرى او يستاهلوا انى اقتلهم (ما فيش حاجه كده فى الاسلام و لا حتى فى الكفر)
الراجل ده حيقابل ربه و ايده مليانه دم المسلمين و غير المسلمين
و مات بنفس الطريقه اللى موت بيها ناس ابرياء كتير و ما فضلش منه حاجه حته لحمه اترمت فى البحر بعد ما عملو كشف الدى ان ايه عليها و طلع هو
من لا يرحم لا يرحم يعنى اللى ما يرحمش خلق الله ربنا عمره ما حيرحمه
و اخر عمايلهم الجميله قتل الظابط و الطفله فى العريش باسم الله و كانو رافعين صوره بن لادن
و اخر خبر الظواهرى عايز اماره اسلاميه فى سينا و ان شاء الله ربنا ينصر الجيش و يمسحهم من على الخريطه كل اللى فى القاعده اعداء الله و الاسلام و السلام
و ربنا يحسن ختامنا
و يحرقه بجاز
و تحيا مصر
paradiseman3
شكرا علي ردودكم لجميلة وحواركم البناء الذذي ينم عن شباب وقاعدة مصر الذين هم اساس مستقبل مصر
REBEL
كل اللى بيموتوا فى اسرائيل وامريكا مدنيين مسلمين ازاى ؟

امال اسرائيل لما بتضرب فى الفلسطينيين بتضرب يهود ومسلحين ؟ ولما امريكا كانت بتضرب فى العراق كانت بتقتل مسلحين فقط ومش اى مسلحين كمان دول ارهابيين مش كدا بردة ؟

انا عايز اعرف اية موقفك من الفلسطينيين اللى كانوا بينتحروا فى وسط اسرائيل وكانوا بيموتوا بالعشرة والعشرين هل كل اللى كانوا بيموتوا جنود اسرائيلين ولا كان اغلبهم مدنيين وهل لما هم كانوا بيفجروا كانوا بيتأكدوا ان كل اللى موجود فى المنطقة يهودى وان مفيش حد مسلم ولا حاجة معدى وهو بينفذ الهجوم الانتحارى ؟

انا مش فاهم انتى لية بتبصى لنص الكوب الفارغ ؟ ولا مين اللى مات فى 11 سبتمبر ؟ مش امريكان زى ما كانوا بيدبحوا فى مدنيين مسلمين ولا لا ؟

انا زى ما قولتلك ان القاعدة انشقت منها كذا حركة ودول بيطبقوا فكر بن لادن غلط او جماعة اتكونت متأثرة ببن لادن بس مبيطبقوش فكرة ومنهجة فى الجهاد ودول بالفعل ارهابيين ملهمش صلة بالاسلام

انا عايزك تعقليها براحة كدا وتسألى نفسك سؤال بسيط وهو هل اللى عمل احداث 11 سبتمبر ورعب الامريكان وحاربهم فى ديارهم زى ما حاربونا فى ديارنا وعملوا فينا اللى ميتعملش وعمل كدا دفاعا عنهم وانتقاما من اللى كانوا بيعملوة هو ذات نفسة اللى يقتل اخوة المسلم فى جامع ولا حتى يفكر يقتلة ويعمل الكلام اللى بتقولى علية دا ؟ اعتقد بالعقل كدا لا طبعا وزى ما قولتلك مش ذنبة ان ناس رافعين صورتة وواخدينة رمز ليهم فى الجهاد فى نظرهم واللى بيعملوة واللى بينفذوة فى الاتجاة المعاكس عشان اكيد دول مش مسلمين او متطرفين وعايزين يشوهوا صورة القاعدة والراجل دا اللى دافع عننا كتير وزى ما قولتلك متبصيش للموضوع من جانب واحد
بديعه أحمد على
كل اللى بيموتوا فى اسرائيل وامريكا مدنيين مسلمين ازاى ؟

امال اسرائيل لما بتضرب فى الفلسطينيين بتضرب يهود ومسلحين ؟ ولما امريكا كانت بتضرب فى العراق كانت بتقتل مسلحين فقط ومش اى مسلحين كمان دول ارهابيين مش كدا بردة ؟

آه طبعا اللى يقتل مسالمين (مش شرط مسلمين) لكن مدنيين ابرياء يبقى ارهابى هو انا عمرى دافعت عن امريكا و الا اسرائيل؟ احنا بنتكلم فى بن لادن

انا عايز اعرف اية موقفك من الفلسطينيين اللى كانوا بينتحروا فى وسط اسرائيل وكانوا بيموتوا بالعشرة والعشرين هل كل اللى كانوا بيموتوا جنود اسرائيلين ولا كان اغلبهم مدنيين وهل لما هم كانوا بيفجروا كانوا بيتأكدوا ان كل اللى موجود فى المنطقة يهودى وان مفيش حد مسلم ولا حاجة معدى وهو بينفذ الهجوم الانتحارى ؟

لو شفت فيلم (الجنه الان heaven today حتعرف ردى دول ناس مالهومش الا اجسادهم يدافعو بيها عن ارضهم (بن لادن بيدافع عن ارضه)؟ و عمرى ما سمحت عن فلسطينى قتل مدنيين حتى الصواريخ اللى بتترمى على اسرائيل بتنزل فى البحر باين و الا ايه مش فاهمه و قصاد كل صاروخ بيترمى عشرات بيموتوا فى غزه من العزل و النساء و الاطفال يبقى اللى بيرمى الصارخ ده مش يتقى الله فى ارواح الناس دى و يتلم؟ لا يرموا صواريخ تانيه لو هم مش قدها بيرموها ليه؟
و طلب من شيخ الازهر يقول عن من يفجر نفسه فى فلسطين مش شهيد لكنه طلع و قالها باعلى صوت هو شهيد و شهيد و شهيد
و بعدين انا باقولك عن حوادث قتل فيها ناس مسلمين فى مسجد بيصلوا و لا ضفر امريكى راح فيها

انا مش فاهم انتى لية بتبصى لنص الكوب الفارغ ؟ ولا مين اللى مات فى 11 سبتمبر ؟ مش امريكان زى ما كانوا بيدبحوا فى مدنيين مسلمين ولا لا ؟

اللى ماتو فى 11 سبتمبر هم اللى دبحوا مدنيين مسلمين؟ دول موظفين غير مسلحين مواطنين زى و زيك رايحين شغلهم من تسعه لخمسه علشان ياكلو عيش و ناس عاديه خالص انا ليه اصدقاء امريكان لا عاجبهم حكومتهم و لا عاجبهم رئيسهم و زى ما بنقول على رئيسنا كانو بيقولوا و اللى اعرفه منهم بيدافع عن الاسلام و بيقولوا ده دين زى كل الاديان و حريه الديانه مكفوله هناك لكن بعد 11 سبتمبر كتر خير بن لادن ما عرفش رايهم حيكون ايه بالذات اللى مات له اب او ام او اخت او ابنه او ابن
لو كان فجر قاعده عسكريه فى اسرائيل او امريكا كان حيبقالنا كلام تانى لكل قتل الناس العزل نساء و اطفال و شباب و شيوخ دى عباوه و ارهاب و ظلم و قصاد الاربع الاف اللى ماتو فى 11 سبتمبر ملايين ماتو فى باكستان و افغانستان و كام الف او اكتر فى جوانتنامو؟ كلهم فى رقبته ان شاء الله

انا زى ما قولتلك ان القاعدة انشقت منها كذا حركة ودول بيطبقوا فكر بن لادن غلط او جماعة اتكونت متأثرة ببن لادن بس مبيطبقوش فكرة ومنهجة فى الجهاد ودول بالفعل ارهابيين ملهمش صلة بالاسلام

دول ما كانوش منشقين عنه هو اللى بارك الضربه اللى سماها مباركه يعنى حتى لو كانو منشفين عنه هو بارك لهم قتلهم الابرياء و تانى لو راجل يحارب جنود رجاله لرجاله بعيد عن النساء و الاطفال و يروح لهم عقر دارهم فى الثكنات مش مول تجارى عيب عليه

انا عايزك تعقليها براحة كدا وتسألى نفسك سؤال بسيط وهو هل اللى عمل احداث 11 سبتمبر ورعب الامريكان وحاربهم فى ديارهم زى ما حاربونا فى ديارنا وعملوا فينا اللى ميتعملش وعمل كدا دفاعا عنهم وانتقاما من اللى كانوا بيعملوة هو ذات نفسة اللى يقتل اخوة المسلم فى جامع ولا حتى يفكر يقتلة ويعمل الكلام اللى بتقولى علية دا ؟ اعتقد بالعقل كدا لا طبعا وزى ما قولتلك مش ذنبة ان ناس رافعين صورتة وواخدينة رمز ليهم فى الجهاد فى نظرهم واللى بيعملوة واللى بينفذوة فى الاتجاة المعاكس عشان اكيد دول مش مسلمين او متطرفين وعايزين يشوهوا صورة القاعدة والراجل دا اللى دافع عننا كتير وزى ما قولتلك متبصيش للموضوع من جانب واحد

مين قالك ان اللى عمل 11 سبتمبر رعب الامريكان؟ بالعكس اداهم السبب و الدافع و الواعز انهم يقتلوا قصادهم ملايين و لسه بيموتوا لدلوقت على حس الحادثه الجميله اللى كانو مستنينها علشان يدخلوا الشرق الاوسط و ياخدو كل ثرواته (ضربه مباركه بجد) ليهم مش لينا لا مش ذنبه ذنب اللى سمع كلامه و اخده من دول الله ولى و يوم القيامه مش حينفعهم بن لادن و لا قاعده

من الاخر بص يابنى
تقصير رواد الدين الاسلامى اللى على حق من دعاه و شيوخ فى الازهر و غيره و عدم قدرتهم على المواجهه للمتشددين و اقناع الناس انهم قوم ينشرون كلمات الحق لاغراض شخصيه او استعراضيه
هو اللى خلى الشباب المتدين و اللى مش قارى الدين صح و لا متأسس صح دينيا يمشى بدون تفكير ورا الناس دى و يفتكر انهم حياخدوه لطريق الجنه لكن و الله طريقهم اخره جهنم

الاسلام دين سلم و سلام و سماحه و تعايش بين الاديان و توافق بين كل الافكار

وادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

" وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ , فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ "

من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا

ما فيش حاجه فى الاسلام بتقول لو جندى اسرائيلى حقير قتل مسلم اروح اقتل ست فى اسرائيل او طفل

و كتر خيره بن لادن ما حدش نصبه امير للمؤمنين و لا عايزينه ياخد حقنا قادرين ناخد حقنا بالعدل و القانون و حتى بالحرب لكن لما نحارب حتكون هناك ساحه معركه مش فى وسط النسوان و الاطفال

اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه
و تحيا مصر
REBEL
يا سيدتى الفاضلة انتى فى ردك اللى قبل دا انتى قولتيلى ان اللى بيموت فى امريكا واسرائيل مدنيين ومسلمين وانا رديت عليكى وبقولك امريكا واسرائيل لما بيضربوا كانوا بيضربوا مين ؟ مش بردة مدنيين من اطفال ونساء وشيوخ ولا كانوا بيضربوا مسلحين فقط ومين اللى بدأ بالقتل والكلام دا مش هم ولا لما بن لادن ضرب فيهم راحوا ضاربين بردة ؟ اعتقد ان سياستهم من قبل بن لادن وقبل 11 سبتمبر كانت ضرب وقتل من غير تمييز سواء مدنيين او مسلحين مكنتش بتفرق معاهم او بيدولها اعتبار وارجعى وشوفى المذابح من زمان اللى كانوا بيعملوها وتعرفى ان من قبل بن لادن ما يتولد ودا اللى دفع بن لادن وغيرة ان يدافع ويعترض على الكلام دا كلة ويحاربهم

اعتقد انهم اللى بدأو من زمان مش بعد بن لادن وهنا اللى لازم تبنى علية وهو ان عمرنا ما حاربنا وقاتلنا من غير سبب من ايام الرسول لحد دلوقتى غير لنشر دعوة وكانت بالحكمة والموعظة واللى كان بيبادر بالقتل كان المسلمين بيقاتلوة وعمر المسلمين ما بدأو بالقتل بتاتا

دا ربنا بيقول حتى العين بالعين والسن بالسن دا حتى فى قتل مسلم لمسلم مش مسلم لكافر يبقى انتى عايزاهم يقتلوا فينا ويعملوا مدابح ومجازر وبيقتلوا بالالاف والملايين ولما نيجى نقاتلهم زى ما بيقاتلونا تقومى تقولى احنا بنقتلهم مدنيين دا على اى اساس تقولى كلامك دا ؟ اننا احنا اللى بنفكر من دماغنا كدا من غير اى سبب خالص ولا اية انا مش فاهم موقفك دا وانتى عندك الحكام العرب زى البهايم كل واحد فى ناحية مبيفكرش الا فى نفسة ومفيش اى حد بيعترض حتى عاللى بيحصل دا ومفيش حد عندة دم ويقول لازم ناخد حقنا ونلم نفسنا ونحاربهم زى ما بيحاربونا يبقى انتى عايزاة ساعتها يعمل اية ؟ يسيب القتل والدبح شغال من غير ما يكون لية موقف من اللى بيحصل وتقولى علية بيقتل مدنيين امال هم كانوا بيقتلوا اية ؟ مش مدنيين بردة ولا اية مللتهم

انتى بتقولى ان ليكى اصحاب امريكان معترضين على سياسة البلد والكلام دا زى ما احنا بنعترض وهل ما دام هم معترضين اوى كدا الحكومة بتاعتهم والرؤساء بتوعهم موقفوش سياستهم دى لية والقتل والكلام دا لية ؟ اقولك انا ملهاش غير سبب واحد لان اغلبيتهم موافقين على السياسة اللى ماشية بيها البلد بتاعتهم والا ما دام هم معترضين كانوا عملوا مظاهرات وشالوا الرئيس دا وحكومتة اللى بتطبق الكلام دا مش كدا ولا اية ؟

ازاى انتى بتقولى عمرك ما سمعتى عن تفجير فلسطينيين لنفسهم وقتلوا اسرائيليين ؟ امال كانوا مخنوقين من نفسهم راحوا مفجرين نفسهم ولا اية مش فاهم ولا اللى كانوا بيموتوا من الاسرائيليين دول كانوا كلهم جنود اسرائيليين ومفيهمش مدنيين خالص ولا انتى اساسا كنتى بتقولى عاللى بيعمل التفجير الانتحارى دا انة ارهابى عشان بيقتل مدنيين اسرائيليين ؟ وانتى بتقولى كانوا بيرموا صواريخ ومكنتش بتيجى في اسرائيل ودا كان بيخللى اسرائيل تضربهم انتقاما من العمليات دى وانهم ما دام مش اد الحاجة ميعملوهاش طيب انتى من رأيك يعملوا اية ؟ انهم يفضلوا ساكتين ان اسرائيل تقتل فيهم وخلاص كدا ؟ ولا انتى فاكرة ان اسرائيل هتبطل ضرب طول ما هم ساكتين ؟ اعتقد ان دا تفكير سطحى وانك بتاخدى بظواهر الامور

كمان انتى بتقولى ان بن لادن عمل كدا وخللى امريكا تقتل بالالاف طيب امال امريكا دخلت العراق وقتلت الالاف بأية ؟ مش بحجة النووى ولا بحجة بن لادن بردة ؟

الغرض من الكلام دا ان امريكا والصهاينة سياستهم واضحة من زمان وهى الاحتلال واراقة الدماء مش بحجة بن لادن ولا غيرة ولا انتى بتبنى افكارك كلها بعد بن لادن بس وقبل كدا متعرفيش حاجة ؟

من الاخر ان مدخلوش بحجة بن لادن هيدخلوا بحجة تانية زى العراق بس المسألة مسألة وقت مش اكتر

انتى فاكرة ان النظام السبب فى كل حاجة عندنا فى البلد ؟ لو فاكرة كدا يبقى انتى غلطانة عشان الشعب يتحمل قدر كبير بردة مش زى ما بنسمع دلوقتى اللى قاعد ينتقد دا ودا على اساس ان هو كان الملاك قبل الثورة اتقد الكلام دا مرفوض طبعا عشان الكل كان مسئول وكان جزء من النظام وكون اننا كنا ساكتين عالبلاوى دى كلها فى حد ذاتها مصيبة هتقولى مش عارفين ومغيبين هقولك عدم المعرفة دا جريمة بردة واننا مندورش عالحقيقة ونعرف الغلط من الصح دا جريمة بردة

الموضوع زى دا بالظبط بس بتختلف وبتكبر زى عدم وجود موقف للدول العربية اللى بيحصل مع اخواتهم الفلسطينيين هتقولى ما احنا مش مستعدين هقولك ومين اللى خللانا مش مستعدين ؟ هتقوليلى الحكام هم اللى مسئولين ؟ هقولك ومين اللى ساكت على الحكام ؟ هقولك الشعب وهو انا وانتى وغيرك

اللى ينقصنا حاجة واحدة فقط لكل دا وهو الايمان بالقضية سواء اى قضية كانت عشان لو دا اتحقق يبقى هتلاقى الكل ايد واحدة فى اى مشكلة بنواجهها

وافتكرى ان العين بالعين والسن بالسن والبادى اظلم عارفة يعنى اية اظلم ؟ يعنى هيظلم نفسة وناس كتير معاة

فى مقولة حلوة بتقول ان النصر عمل والعمل حركه والحركه فكر والفكر فهم وإيمان وهكذا فإن كل شىء يبدأ بالإنسان
بديعه أحمد على
ريبل يابنى و الله شكلك مش بتقرا كلامى بتمعن حاجبلك من الاخر
انا قلت مسالمين و مش مسلمين قتلهم حرام
قتل النساء و الاطفال حرام
و انت بتقول ايه كملها للاخر بلاش و لا تقربو الصلاه و ما تكملش الايه بص الايات دى اقراها للاخر

وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ [المائدة:45].

وَلا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً

و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم لهو خير للصابرين

كل الايات اللى بتتكلم عن العباب و القتل تنتهى بالدعوه الى الصبر و العفو و وعد بنصر الله
مش باقولك اعفو عن اللى بيقتلونا لكن ما اقتلش مواطنين مسالمين (ما قلتش مسلمين) مسالمين فى حالهم مالهمش دعوه باللى بتعمله بلدهم امريكا و سياستها الفاسده هو مبارك فاسد يعنى حلال قتل المصرين؟؟ و احنا مالنا ذنبنا ايه
اللى عايز يحارب يحارب جندى لجندى راجل لراجل
و من الاخر
بن لادن غلط و من يمشى على منهاجه يمشى فى طريق اخره جهنم
الطريق الى جهنم ملىء بالنوايا الطيبه
و لا يجب ان نستظل بكلمات حق و افعالنا و نوايانا باطله
و تحيا مصر
REBEL
بعيد عن مسلمين او مسالمين المهم انهم ملهمش ذنب ودا قصدك وسيبك من النقطة دى عشان مش موضوعنا

ثانيا الاية اللى حضرتك كملتيها بتقول فيما معناها اللى مش يحكم بما انزل الله وهو العين بالعين والسن بالسن هيبقوا هم الظالمين واظن الاية واضحها فمتجبيش اية تانية وتقولى خلينا من الصابرين والعفو ووعد بالنصر ولا الكلام دا هيجى منين ولا النصر دا هيتحقق ازاى وانتى موقفك سلبى فى كل حاجة وقاعدة وساكتة عاللى بيحصل فيكى وتقولى نصر الله قريب؟

انا مش عارف انتى لية فاهمة الموضوع غلط كدا ؟

حطى نفسك مكان واحدة جوزها او ابنها او اخوها اتقتل فى العمليات دى واهو مدنى ومش مسلح وملوش ذنب كان هيبقى موقفك اية ؟ هتقولى لا منضربهمش عشان احنا كدا هنموت مدنيين ملهمش ذنب ولا اللى مات عندنا هو بس اللى لية ذنب ولا هتقولى نقتلهم جنودهم غير كدا لو معرفناش نقعد فى بيوتنا لحد ما ربنا ينصرنا ؟ طيب ما الجنود دول فية منهم اللى ملوش ذنب كمان ما دام عذر بعذر عشان هو واحد بس اللى قتل او اتنين هتعرفى تجيبيهم وتقتليهم ولا تقتلى قصادهم عشرة تانيين ويمكن ميكونش منهم اللى قتل مش كدا ولا اية ؟ ولا انتى هتقوليلى اعتراضك عالنساء والاطفال ؟ امال اللى بيموتوا عندنا اية عفاريت ولا اية مش فاهم ؟

اظن الاية واضحة ومفسرة الكلام دا وهو ان العين بالعين والسن بالسن ولا هم يقتلوا عندنا نساء وشيوخ واطفال وبالالاف ومحدش بيفتح بقة بكلمة ولما نيجى نقتلهم كام واحد نقوم نقول علية ارهاب ومينفعش نقتل ناس ملهمش ذنب ويبقى عذر اقبح من ذنب

انتى موقفك اية لما بتسمعى ان فلسطينى فجر نفسة فى حافلة اسرائيلية مثلا ومات اسرائيليين مدنيين كلهم ؟

هل بتبقى زعلانة عالمدنيين اللى ماتوا ولا فرحانة انهم بينتقموا من اسرائيل زى ما بتعمل فيهم ؟

انا مش عايز اعرف موقفك بس خلاصة الكلام انا عايزك تبقى على موقف واحد ونبرر موقف ونسيب التانى ونقول علية ارهاب وحرام وظلم وهنا انا بتكلم على بن لادن عشان هو اللى عمل احداث 11 سبتمبر فمترديش عليا وتقوليلى وهو اللى موت اللى فى الجامع فى باكستان واظن قلتلك اسألى نفسك سؤال هل اللى عمل دا يعمل الكلام دا اللى فى باكستان ؟ اظن لا بس انتى موقفك اساسا منة حتى فى احداث 11 سبتمبر فمتنقليش من النقطة دى وتسيبيها وتنقلى عالنقطة بتاعة باكستان
زهير ابراهيم
الموضوع مقلق فعلا يا عبد الرحمن يابنى
انا سمعته فى كل القنوات الاتهامات دى من امريكا و اسرائيل فى حاجه بتنطبخ دلوقت و لازم نكون صاحيين
و الجيش لازم يسلم البلد للحكم المدنى و يرجع ثكناته تانى يقوم بدوره الصح
و ده مش عايزاه اسرائيل عايزه تستغل الفرصه و الاوضاع و تدخل سبنا تانى بحجه ان الجيش مش عارف يحميها
لو على اسرائيل مش مشكله كانوا اتزاحوا من زمان لكن للاسف وراها امريكا و اوربا
لو ريبل هنا اقول له هو ده الخبر اللى باقول لك عليه يا ريبل مش وقته ابدا ثوره ضد المجلس العسكرى
و تحيا مصر
لا لا ده كلام تهجيص بتهجيص
وهما عارفين ان الاوضاع تغيرت بمصر
وجم ناس غير الناس وهدفهم غير هدف اللي فات
والمصرين من الاصل رافضين كل ما اتفقو عليه
ونتيجته عدم السماح بوجود عسكري مصري على ارض سيناء
بالعكس يجب ان يستغل ده ضدهم مش ليهم
بديعه أحمد على
لا لا ده كلام تهجيص بتهجيص
وهما عارفين ان الاوضاع تغيرت بمصر
وجم ناس غير الناس وهدفهم غير هدف اللي فات
والمصرين من الاصل رافضين كل ما اتفقو عليه
ونتيجته عدم السماح بوجود عسكري مصري على ارض سيناء
بالعكس يجب ان يستغل ده ضدهم مش ليهم
يا ريتك يا زهير تكون سمعت عن خطه تقسم مصر اللى معموله من سنتين و المخابرات و مصر على درايه بيها و منشوره بالخرايط و كانت حديث 90 دقيقه النهارده شغالين توقيع بين الناس علشان يحققوا الخطه زى ما قسموا السودان عايزين يقسمو مصر الى سينا دوله مستقله و النوبه و المنيا للمسيحين

بيكرهوا اهل سينا فى مصر و اهل المنيا فى المسلمين و اهل النوبا فى مصر و السودان علشان يستقلوا يعنى بيلعبوا من زمان و لهم ايادى و لا العنكبوت لكن ربنا يرد كيدهم على نحورهم يا رب و الدوله تفوق لاهم حاجه دلوقت و هى تنميه سينا و تنميه النوبه و درء الفتنه فى المنيا و فى اى حته فى مصر

دول مش حيدخلوا سينا سياحه ابدا دول داخلين و معتقدين انها لسه ارضهم و بيكرهو اهل سينا فى مصر و بيحاولوا ينتزعوا منهم هويتهم المصريه و ولائهم للبلد

يا رب احمى مصر و ورينا فيهم يوم قريب جداااااااااااا
و تحيا مصر
بديعه أحمد على
بعيد عن مسلمين او مسالمين المهم انهم ملهمش ذنب ودا قصدك وسيبك من النقطة دى عشان مش موضوعنا

ثانيا الاية اللى حضرتك كملتيها بتقول فيما معناها اللى مش يحكم بما انزل الله وهو العين بالعين والسن بالسن هيبقوا هم الظالمين واظن الاية واضحها فمتجبيش اية تانية وتقولى خلينا من الصابرين والعفو ووعد بالنصر ولا الكلام دا هيجى منين ولا النصر دا هيتحقق ازاى وانتى موقفك سلبى فى كل حاجة وقاعدة وساكتة عاللى بيحصل فيكى وتقولى نصر الله قريب؟

انا مش عارف انتى لية فاهمة الموضوع غلط كدا ؟

حطى نفسك مكان واحدة جوزها او ابنها او اخوها اتقتل فى العمليات دى واهو مدنى ومش مسلح وملوش ذنب كان هيبقى موقفك اية ؟ هتقولى لا منضربهمش عشان احنا كدا هنموت مدنيين ملهمش ذنب ولا اللى مات عندنا هو بس اللى لية ذنب ولا هتقولى نقتلهم جنودهم غير كدا لو معرفناش نقعد فى بيوتنا لحد ما ربنا ينصرنا ؟ طيب ما الجنود دول فية منهم اللى ملوش ذنب كمان ما دام عذر بعذر عشان هو واحد بس اللى قتل او اتنين هتعرفى تجيبيهم وتقتليهم ولا تقتلى قصادهم عشرة تانيين ويمكن ميكونش منهم اللى قتل مش كدا ولا اية ؟ ولا انتى هتقوليلى اعتراضك عالنساء والاطفال ؟ امال اللى بيموتوا عندنا اية عفاريت ولا اية مش فاهم ؟

اظن الاية واضحة ومفسرة الكلام دا وهو ان العين بالعين والسن بالسن ولا هم يقتلوا عندنا نساء وشيوخ واطفال وبالالاف ومحدش بيفتح بقة بكلمة ولما نيجى نقتلهم كام واحد نقوم نقول علية ارهاب ومينفعش نقتل ناس ملهمش ذنب ويبقى عذر اقبح من ذنب

انتى موقفك اية لما بتسمعى ان فلسطينى فجر نفسة فى حافلة اسرائيلية مثلا ومات اسرائيليين مدنيين كلهم ؟

هل بتبقى زعلانة عالمدنيين اللى ماتوا ولا فرحانة انهم بينتقموا من اسرائيل زى ما بتعمل فيهم ؟

انا مش عايز اعرف موقفك بس خلاصة الكلام انا عايزك تبقى على موقف واحد ونبرر موقف ونسيب التانى ونقول علية ارهاب وحرام وظلم وهنا انا بتكلم على بن لادن عشان هو اللى عمل احداث 11 سبتمبر فمترديش عليا وتقوليلى وهو اللى موت اللى فى الجامع فى باكستان واظن قلتلك اسألى نفسك سؤال هل اللى عمل دا يعمل الكلام دا اللى فى باكستان ؟ اظن لا بس انتى موقفك اساسا منة حتى فى احداث 11 سبتمبر فمتنقليش من النقطة دى وتسيبيها وتنقلى عالنقطة بتاعة باكستان
واضح انك بتقرا حاجات معينه او لم تقرا كثيرا فى السيره النبويه و التاريخ الاسلامى و يمكن مش عارف ان الرسول عمل معاهدات مع الكفار و اليهود و مش فاكر كانو بيعملو فيه ايه و هو كان رد فعله ايه و ازاى ربنا كان بيطلب منه الصبر على الاذى الى ان يأتى نصر الله و كان فى من الصحابه من يتحدث بلسانك حنصبر و نسكت عن الاذى و الكلام ده كله لكن ارجوك اقرا كويس فى التاريخ الاسلامى تاريخ الرسول صلى الله عليه و سلم و تاريخ الصحابه و المعاهدات التى ابرمت مع الكفار و اليهود و النصارى و كان مطالبا بالالتزام بيها شرعا و اخلاقيا مهما كانت الاختراقات و الفتن من اليهود

انا لو الله لا يقدر اتقتل لى عزيز لن اهدأ الا ان يأخذ القانون حقى منه (من القاتل نفسه) ايا كان لازم يتحاكم و يتقتل يعنى اهالى شهداء ثوره 25 يناير بيعملوا ايه دلوقتى و عايزين ايه؟؟؟؟ يعرفوا مين اللى قتل ولادهم و ياخدوا حقهم منهم بالقانون و الا يعملو عصابات و ينزلوا دبح فى كل الشرطه و الامن المركزى؟؟؟؟؟ اكيد مش كل الشرطه و لا كل الامن المركزى قتلوا شهدائنا الابرار رحمهم الله

و ده اللى بيحصل دلوقت على الحدود انهم يعملوا تحقيق مشترك شفاف و يتحاكموا اللى عملو العمله السودا دى و ما فيش حد فى مصر قال نروح نقتل ولادكم و نسائكم علشان جنودكم قتلوا ست جنود عندنا لازم يكون فى تحقيق دولى و محلى و تنكشف الحقيقه و نعرف الجناه و نقتص منهم

لما باسمع ان فلسطينى فجر نفسه فى حافله اسرائيليه مليانه مدنيين و نساء و اطفال؟؟
باقول ربنا يستر لان دى حركه ضد كل المساعى اللى بنسعى ليها علشان نحصل على اعتراف العالم بدوله فلسطين و علشان نقول اننا ابرياء و مسالمين و ان اسرائيل هى الشيطان فى العالم و هى اللى ظالمانا و محتله ارضنا دى حركه ضد القضيه

و بقول ربنا يستر على الفلسطينين اللى حتقتلهم اسرائيل بعد كده بالمقابل و تحت مظله شرعيه دوليه و تحت مظله الحرب ضد الارهاب و ما حدش حيعارضها دوليا لان اللى ماتو اطفال و نساء و مدنين و بالتالى اللى حيموتو من اخواننا الفلسطينين اضعاف اللى ماتوا فى الحافله دى

اظنك اتعلمت درس من الثوره و هى كلمه (سلميه سلميه) و الا تروح تاخد كورس فى صيربيا علشان تفهم مدى قوه هذه الكلمه هههههههههههه

بسلميه اسقطوا دكتاكور و حققوا احلام اجيال قبلهم و الهمو العالم بسلميتهم و تجرأت الدول المقهوره و المظلومه على كل ظالم و دكتاتور و خلوهم يسقطوا الواحد و را الاخر حتى اسرائيل قلدتهم و اسبانيا عملت نفس الثوره فى ميدان سموه التحرير و كتبو عليه هنا مصر و لو كانو مسلحين و بيفجروا نفسهم و الله ما كان حد من الشعب طلع معاهم و لا عبرهم و كانوا قالو عليهم ارهابين و حاربوهم كمان زى ما بيعملوا اخواننا المتأثرين بعقليه بن لادن الاجراميه و الجاهله بالدين الاسلامى و مدى سماحته و صبره و كيف ان الاسلام هو دين السلم و السلام فى الاسلام تقاتل من اعتدى عليك و لا تعتدى انت على احد

وقاتلوا في سبيل الله الذين يقاتلونكم ولا تعتدوا إن الله لا يحب المعتدين

انا ماقتلش حد يابنى مهما حصل فيه قانون فى البلد و فى المنطقه و فى منظمات دوليه و محاكم دوليه و لا يضيع حق ورائه مطالب احنا ما بناخدش بحقونا علشان حكوماتنا مش بيطالبوا بحقوق الشعوب دوليا و لا فارقه معاهم الا بالضغوط لكن العالم مش سايب فى قوانين دوليه بتحكمه و القوانين دى هى اللى مقيده اسرائيل و الا كانت طاحت فينا من زمان الدول العربيه و الاسلاميه بتحاول تاخد الحق من اسرائيل بالقوانين الدوليه و بتحاول تحصل على اعتراف دولى بفلسطين

و اسلوب بن لادن بيخدم امريكا و اسرائيل اكتر ما بيخدم قضيه الاسلام او العرب لانه بيرجع كل الجهود و المساعى على الاقل عشرين سنه لورا و بيخلينا فى موقف اللى بيدافع عن نفسه و من تانى نقول لا مش كل المسلمين ارهابين و الاسلام مش ارهاب

الهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه
و تحيا مصر
REBEL
وهل انتى مقرتيش ان الرسول عمل المعاهدات دى مع اليهود وغيرة وكان موقفة اية ساعتها ؟ كان الطرف الاقوى ساعتها مش العكس وكان بيعمل كدا عشان يلتفت لنشر الدعوة والفتوحات بدل ما كل شوية المشاكل مبتخلصش مع اليهود عارفة لية ؟ عشان دى سياستهم طول عمرهم ملهمش كلمة ولو مكنوش الطرف الاقوى كانوا قضوا عالمسلمين وقتها مش يعملوا معاهدات ودا اللى بيحصل دلوقتى رغم المعاهدات والاتفاقيات كلها زى عدمها وتانى يوم تلاقى الضرب شغال والقتل والسياسة هى هى متغيرتش وبناخد على قفانا وساكتين وتقوليلى فية معاهدات ومحاكم دولية هتاخدلنا حقنا ولو تعرفى بردة السبب اللى مخللاش الرسول لما قومة اذوة ونزلة ملك الجبال وقالة لو شئت لاطبق عليهم الاخشبين فرد علية وقالة عسى ان يظهر منهم واحد بيقول لا الة الا الله محمد رسول الله والدعوة تتنشر ودول كمان كانوا اهلة وكان لسة بينشر دعوتة وعايز يدى درس للصبر عشان كان فية شغل وعمل فبالتالى ربنا وعدهم بالنصر مش دلوقتى لا فية شغل ولا حتى مجرد التفكير وتقولى نصبر وفية معاهدات ولا انتى متعرفيش انهم دايما مخالفين لوعودهم وكلمتهم ولا متعرفيش ان المحاكم دى هى المحاكم اللى معملتش معاهم حاجة فى المذابح اللى كانوا بيعملوها عارفة لية ؟ عشان المحاكم دى تبعهم ومظلة ليهم فى اى حاجة يعملوها وزيك كدا لما يجى حد يتكلم يقولولة روح المحكمة الدولية والقوانين الدولية واللى يحكموا بية انا راضى ومكنش فية اى احكام او اعتراض

انتى متصورة حاجات غريبة اوى وفاكرة اننا عايشين فى زمن غير الزمن ولا اية ولا انتى مش عايشة معانا وشايفة الكلام دا ؟

وانا سألتك سؤال محدد انتى مجوبتيش علية وبردة مفيش اجابة غير انك خايفة ان دا يصعد الامور وخلاص ويقتلوا بزيادة وينقض المعاهدات وانا بقولك كدا كدا الضرب شغال سواء معاهدات او غيرة سواء كان فية مفاومة مننا او لا وزى ما قولتلك لو مخدوش دا سبب فى دخول وضرب اى بلد هيلاقو غيرة

بلاش تفكرى كدا عشان هم نفسهم عارفين ان محاكماتهم ومعاهداتهم كلة حبر على ورق واحنا بس اللى مصدقين الكلام الفاضى دا ودى مصيبة فى حد ذاتها مخلياكى بانية فكرك كلة على حاجة مش موجدة وخداها مبرر فى اى حاجة بتحصل

الكتب كتير والقراية كتير بس هنا اللى يفهم ويحلل المواقف دى صح مش قراية وخلاص
paradiseman3
شكرا علي ردودكم الكبيرة قوي دي
بديعه أحمد على
وهل انتى مقرتيش ان الرسول عمل المعاهدات دى مع اليهود وغيرة وكان موقفة اية ساعتها ؟ كان الطرف الاقوى ساعتها مش العكس وكان بيعمل كدا عشان يلتفت لنشر الدعوة والفتوحات بدل ما كل شوية المشاكل مبتخلصش مع اليهود عارفة لية ؟ عشان دى سياستهم طول عمرهم ملهمش كلمة ولو مكنوش الطرف الاقوى كانوا قضوا عالمسلمين وقتها مش يعملوا معاهدات ودا اللى بيحصل دلوقتى رغم المعاهدات والاتفاقيات كلها زى عدمها وتانى يوم تلاقى الضرب شغال والقتل والسياسة هى هى متغيرتش وبناخد على قفانا وساكتين وتقوليلى فية معاهدات ومحاكم دولية هتاخدلنا حقنا ولو تعرفى بردة السبب اللى مخللاش الرسول لما قومة اذوة ونزلة ملك الجبال وقالة لو شئت لاطبق عليهم الاخشبين فرد علية وقالة عسى ان يظهر منهم واحد بيقول لا الة الا الله محمد رسول الله والدعوة تتنشر ودول كمان كانوا اهلة وكان لسة بينشر دعوتة وعايز يدى درس للصبر عشان كان فية شغل وعمل فبالتالى ربنا وعدهم بالنصر مش دلوقتى لا فية شغل ولا حتى مجرد التفكير وتقولى نصبر وفية معاهدات ولا انتى متعرفيش انهم دايما مخالفين لوعودهم وكلمتهم ولا متعرفيش ان المحاكم دى هى المحاكم اللى معملتش معاهم حاجة فى المذابح اللى كانوا بيعملوها عارفة لية ؟ عشان المحاكم دى تبعهم ومظلة ليهم فى اى حاجة يعملوها وزيك كدا لما يجى حد يتكلم يقولولة روح المحكمة الدولية والقوانين الدولية واللى يحكموا بية انا راضى ومكنش فية اى احكام او اعتراض

انتى متصورة حاجات غريبة اوى وفاكرة اننا عايشين فى زمن غير الزمن ولا اية ولا انتى مش عايشة معانا وشايفة الكلام دا ؟

وانا سألتك سؤال محدد انتى مجوبتيش علية وبردة مفيش اجابة غير انك خايفة ان دا يصعد الامور وخلاص ويقتلوا بزيادة وينقض المعاهدات وانا بقولك كدا كدا الضرب شغال سواء معاهدات او غيرة سواء كان فية مفاومة مننا او لا وزى ما قولتلك لو مخدوش دا سبب فى دخول وضرب اى بلد هيلاقو غيرة

بلاش تفكرى كدا عشان هم نفسهم عارفين ان محاكماتهم ومعاهداتهم كلة حبر على ورق واحنا بس اللى مصدقين الكلام الفاضى دا ودى مصيبة فى حد ذاتها مخلياكى بانية فكرك كلة على حاجة مش موجدة وخداها مبرر فى اى حاجة بتحصل

الكتب كتير والقراية كتير بس هنا اللى يفهم ويحلل المواقف دى صح مش قراية وخلاص
مش فاهمه فين السؤال اللى انا ما جاوبتش عليه و خايقه منه؟
و انا ما باخافش غير من اللى خلقنى يابنى
انت بتحب بن لادن و شايف انه صح ده رأيك و يحترم بس مش حيتفرض على الشعب المصرى و لا على مسلم قارى الدين كويس و لا على علماء الدين
و مش عايزه اكتب كتير تانى علشان الناس ابتدت تزهق من اجاباتى لان سطورها كتير
و تحيا مصر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
وزير الدفاع الاسرائيلي يحذر مصر من التدخل لحماية غزة
وزير الدفاع الاسرائيلي : لم ولن أعتذر لمصر