نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عاجل: وزارة الاسكان و التعمير تطرح 6100‏ قطعة أرض إسكان عائلي في‏12‏ مدينة.

عايز اعرف الاوراق والمستندات المطلوبه للتقديم ويا ريت حد يقولي التقديم هيبقى فين بالضبط في العاشر من رمضان انا محتاج جدا للمشروع ده واخر موعد امتى وفين هيتم السحب

المقال "عاجل: وزارة الاسكان و التعمير تطرح 6100‏ قطعة أرض إسكان عائلي في‏12‏ مدينة." نشر بواسطة: بتاريخ:
عادل البريمو
عايزين نعرف الشروط والمستندات المطلوبه وهيكون التقديم فين وزارة الاسكان والتعمير بكل المحافظات او فى المحافظه التابع لها المواطن ولا فين ارجوكم افيدونا بالرد يامسؤليت عن الموقع
كيمـــــو ميــــــذو
أكيـــــــــــــــــــد لسة البلد مانظفتش من أكلى حقوق البشر وأحنا دائما" كدة نضع العقدة فى المنشار أو زى مانكتف واحد بيعرف يعوم من رجليه وأيده وننزلة المايه ونقلة عوم هههههههه يعنى لازم شرط البناء خلال الخمس سنوات ياوزير الأسكان والله حرام عليك وبعدين كده كده الناس محتاجة الأرض علشان تبنى مش تزرع وكمان الناس كانت متطره تبنى فى الأراضى الزراعية علشان مش لآئيين أرض يبنوا عليها يبقى أزاى خايف يعملوها شئ أخر غير البناء ياأخى كفاية تلاكيك ووضع العقدة فى المنشار وكمان دى أسعار عاليه جدا" على الطبقات الفقيرة وأللى هى فعلا" محتاجة الأراضى دية أمال فىن الأراضى أللى المتر فيها بجنية واحد وبعشرة جنيه كالتها القطة العمياء أو تكونوش سيبنها ليكم ولأولادكم ده أكيد وألا مكنتوش وضعتوا العقدة فى المنشار مش كدة ولا أيه أتقى الله ياوزير الأسكان أنت والحاشيه أللى حوليك .......حسبنا الله ونعم الوكيل....حسبنا الله ونعم الوكيل
شاب كره نفسه
عوزين نتلم فى شقه الاراض ديه كله هتعملو بيه ايه حرام عليقو صضعتونه
كتكوت أبو الليل
أموراً يضحك الفروج منها وتبكى من عواقبها الديوك!!!! وعجبى !!على أحوالك يا مصر
أبن قنا.
%u0632%u0627%u0626%u0631
شيئ جميل ان الدولة تطرح اراضى للبيع وللشباب ومحدودى الدخل لكن مين محدودى الدخل بالظبط محدودى الدخل ازاى هايكون محدود وممعهوش حق التقديمة يا انتوا بتهرجوا يا عايشين فى غيبوبة يا اما بتضحكوا على الناس انا كمواطن مصرى ليا ميراث فى هذة الدولة عاوز حقى فى الدولة واقل شيئ قطعة ارض وتكون لية ولاسرتى انما انتوا بتقولوا المتر ب 300 جنيهة يعنى ثمنها 90 الف والتقديمة 25 فى المية بالنسبة لى كمحدود دخل لا معايا ال 25 فى المية ولا معايا القسط ولا هاقدر ابنى اعمل اية؟ افتونا يا اهل العقول يا اما تدونى حقى فى مليون كيلو متر مربع عاوز حقى انا واولادى ولا سلام
الكومى ابو كنزى
اارض بتراب الفلوس والله يا بلاش . امال لو الاسعار غالية كانت بقت بكام؟؟؟؟؟؟
mgohary
اراضي للشباب او لمن لا يقدر ان يشتري شقة اقل قطعة ب 100الف جنيه... ياترى مرتب المطحون اللي هيشتريها ايه ولا ديه برضه لناس تانيه ...ودي اسعار الاراضي اللي في الصحراء ولا دي بقى اسعار الثورة انت فين يا رئيس الوزراء نسيت خلاص شباب التحرير عموما احنا لسه عارفين مكان التحرير على الاقل ارضه بتاعتنا كلنا وتساع من الحبايب ملاين .
أبو الشباب السنهوري
أنا حسبتها فعلا لقيت ان الواحد بيتضحك عليه وهو مبسوط اقل قطعة أرض 210 مترا ب 380 للمتر = 80 الف تقريبا + مباني في اقل من 5 سنين يعني مباني حوالي 100 الف تقريبا يعني هما بيكلموا شباب مدكن ومعاه فلوس او بيكلموا شباب متوسط فائض دخله في السنه 36 ألف جنية خلوا بالكم من كلمة فائض دي 80 + 100 = 180 الف في خمس سنوات عشان يمتلك الأرض بالبيت يعني في السنه لازم يصرف على الموضوع ده فقط مش اقل من 36 الف جنيه يااااااااااااه على العبط ده إيه ده
انا لو معايا فائض دخل 10 ألاف جنيه في السنه انا كنت اشتريت شقه في فيصل او الهرم او حتى مساكن الشروق او شبرا او امبابه او الجيزه او عين شمس في 7 سنوات على الأقل
بصراحه الموضوع ده كله عبط وهبل لأنهم كده مش بيساعدوا الشباب لا بالعكس دول بيعجزوهم
زائر1000
امسك حرامي
دا شرف دا طلع جعان قووووووووووووووي
هو عاوز يتغني من اول سنة
يا اولاد الاية
mohamed_hagag_2012
يا سياده الوزير اراضى اكتوبر فين دا حتى الوزر فى طره لاند ولا انتا شايلها لا شباب التحرير انا واحد ساكن فى امبابه اروح العاشير من رمضان ليه
mohamed_hagag_2012
ياسياده الوزير اراضى اكتوبر فين دا حتى الوزراء فى طره لاند ولا انتا شايلها ل شباب التحرير طب انا ساكن فى امبابه اروح ليه العاشر
شعبان حلوان
اتقوا الله فينا يا حكومة وخصوصا ياوزير الاسكان على كدة مشروع ابنى بيتك ايام مبارك احسن الف مرة باين عليك فتحى ابراهيم سليمان
حمادة السندباد
ياريت يرخصوا الااضى شوية ده سعر النتر عالى قال وبيقولوا لاصحاب الدخل المتوسط وبعدين فين محافظة الغربي واكبر مدينة فيها مدينة قلعة الصناعة
حمادة السندباد
ياريت يرخصوا الااضى شوية ده سعر النتر عالى قال وبيقولوا لاصحاب الدخل المتوسط وبعدين فين محافظة الغربي واكبر مدينة فيها مدينة قلعة الصناعة
كفي بالله حبيبا
هذا المشروع بيذكرنا بمشروع ابني بيتك في ايام في عهد الظلم
%u0632%u0627%u0626%u0631
هل اسعار الاراضى شامله توصيل مياه الشرب والكهرباء والصرف الصحى والغازالطبيعى ؟
hanhan
ياناس حرام عليكم الواحد هيسدد ثمن الارض ولا هيبني
وبعدين طالبين اربع ادوار مش حتي دورين عشان نقدر نبني
حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
شريف صديق
اولا الاراضي بعيده جدا عن السكن الحالي لينا يعني بصراحه كده عاوزين يرمونا في الصحراء وكمان ندفع دم قلبنا وفي الاخر نعيش في الصحراء والاسعار عاليه جدا علينا خصوصا علي موظف بياخد في الشهر 500 جنيه يعني اصلا مش مكفيين نعيش بيهم مش ندفع اقساط ونبني يا جماعه حرام عليكم انتوا بتهرجوا ولا ايه
زائر222
حسبى الله ونعمة الوكيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييل
innet000
3500 جنيه شهرياً
! ! ! ! ... فعلا الأراضي ديه في متناول محدود الدخل أو متوسط الدخل
لا إله إلا الله محمد رسول الله
الصحراء اصلى مش كبيرة ةلا كتيرة علشان كدة السعر غالى (والى عجبه) كفاية كدة وياحكومة اعتبرو الشباب اغنياء او رجال اعمال علشان يخده الارض بسعر خمسون قرش او جنية ( حسبى اللة ونعم الوكيل )
محمد حسانين محمد حسانين
انا احب اقدم فى مشروع الاسكان العائلى
زائر ابراهيم
ح
سبى الله ونعم الوكيل فى الوزاره و فى جهاز مدينة بدر الاراضى كثيره لاكن مش لينا للمحسوبيه بتوعكوا.................
م/محمود سيد عبد الكريم
ارجو الاهتمام شوية بمحافظة الوادى الجديد والتى تمثل 46% من مساحة مصر من جهة الاسكان والوظائف حيث لايوجد قطاع خاص بالمحافظة والتى تتمثل فى مصانع او شركات خاصة ولايوجد سوى القطاع الحكومى (من مدارس- ادارات -مجالس محلية وما شابهها)
م/محمود سيد عبد الكريم
ارجو الاهتمام شوية بمحافظة الوادى الجديد والتى تمثل 46% من مساحة مصر من جهة الاسكان والوظائف حيث لايوجد قطاع خاص بالمحافظة والتى تتمثل فى مصانع او شركات خاصة ولايوجد سوى القطاع الحكومى (من مدارس- ادارات -مجالس محلية وما شابهها)
saied elshaer
قريت الإعلان ، وقريت كل التعليقات . لكنى عايز أقول بكل أدب : البلد مش بتاعتنا . البلد ليها أصحابها . وحسبي الله ونعم الوكيل .
لما سيدنا عمر بن الخطاب يحكم مصر يبقى فيه عدل في مصر . وكمان لما نبقى أمة سيدنا عمر يبقى نستحق حكم سيدنا عمر . ده عشان الست تعشي أولادها قبل ما يناموا جعانين ، وما تضحكش عليهم وتحطلهم زلط في المية عالنار لغاية ما يناموا صديانين من الجوع . وعشان إحنا نشبع باللحمة قبل ما ياكلها الحاكم ، ويفضل الحاكم ياكل بالزيت زي سيدنا عمر . ساعتها بس الأرض تتوزع علينا بالعدل ، أو تتباع لنا بالرحمة مش بالدبح .
وسبحان الله ، والحمد لله ، ولا إله إلا الله ، والله أكبر ، ولا حول ولا قوة إلا بالله .
%u0632%u0627%u0626%u0631
خلى عندكم امل فى بكره ويا عالم ايه اللى هيحصل بكر ه ان شاء الله احل قولوا يا رب
حمادة السندباد
وليه مشكتبين قطع الاراضى التابعة للمحافظات ليه
egypto
الثورة قامت و لسه هنشتري أرض فى الجبل بالأسعار دي .. و ناس كانو بيشتروا المتر بجنيه و نص

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الاسكان في برنامج اسكان من بوابة اسكان - التسجيل في اسكان من موقع وزارة الاسكان
شرح طريقة طلب قرض وزارة الاسكان السعودية + موقع التقديم لطلب قرض وزارة الاسكان السعودية
وزارة الاسكان تطرح اراضي جديدة في سبتمبر القادم يتراوح المتر منها من 380 الي 580 جنية