نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ب : أحذروا الصين تغرق مصر بجنيه مصرى مزيف

بسم الله الرحمن الرحيم

أحذروا الصين تغرق الأسواق المصرية بكميات كبيرة من العملات المعدنية على شكل الجنيه المصرى المعدنى التى تقوم بتهريءبها الى مصر عن طريق دخول شحنات للعب الأطفال المستوردة من الصين

الجدير بالذكر انه يتم تغييرها بقيمة أقل من الجنيه تصل إلى 80 قرشا فى مقابل الجنية الصينى المقلد

يذكر ان الجنيه الصينى يحقق ربح يتعدى 200% حيث تكلفته فى الصين ما يوازى ربع جنيه مصرى فى حين يتم تهريبه وتسويقه داخل مصر بما يوازى 80 قرشا

مواصفات الجنيه المقلد

-يشبه الجنيه المصرى تماما ويصعب اكتشافه شكلا

-يكون أخف وزنا

-الصيني مطبوع على أحد وجوهه وجه يوناني بينما الجنيه المصري مطبوع عليه الوجه الفرعوني

المقال "ب : أحذروا الصين تغرق مصر بجنيه مصرى مزيف" نشر بواسطة: بتاريخ:
mohmed magdy
-يشبه الجنيه المصرى تماما ويصعب اكتشافه شكلا ؟؟؟ ماهو شكله غير الجنيه خالص فى الرسمة . ركزى يا حاجة
الخطير جدا
دي كارثه فعلا
rodena@ rawan
الواحد مش عارف الصين دية هتوصل بينا لفين دا ناقص تصنع مصرين وتبعهم
عبد الكريم من الاردن
الحل باستبدالها بعملة ورقية
kawsar
فين المالية من الموضوع دة
%u0632%u0627%u0626%u0631
ده كارثه هو احنا ناقصين كوارث فى اقتصاد البلد
محمود مجدى2010
]اجماعة صاحب العقل يميز والنبى صعب ايه بس وبتاع ايه ... ده عليه صورة تانية خالص ودى صورة يعنى الفرق بينهم كبير جدا
%u0632%u0627%u0626%u0631
الفرق واضح جداااااااااااااااااااااااا الصورتين مختلفتين تماما و بعدين هى الصين دى مبقاش ليها شغله غيرنا ولا ايه دا ايه القرف ده
%u0632%u0627%u0626%u0631
هو الكلام ده بجد ولا تهييس ؟؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا جماعة هو فى اختلاف فى فعلا بس الى عمل دى يقدر يغيرها ب الاصلية
%u062C%u0646%u0627
اة فعلا الصورتين مختلفتين بس الناس لما بتاخد الفلوس مش بتبص فيها كويس وتدقق فى يعنى علشان كدة فعلا لازم نخلى بالنا ونشوف حل للمشكلة دية فى اسرع وقت
%u0639%u0644%u0627%u0621
حسبى الله ونعم الوكيل فى الصين هى ناقصه خراب الاقتصاد
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا نفسي ننسى الصين وصناعاتها ونبني نفسنا بنفسنا ونحاكم كل اللي عايز يسافر الصين ويستورد كل شئ والله حرام .... كثرت عصابات المنتفعين في البلد ويجب اتلخلاص منهم ازاي مش عارف لكن نبدأ ممن يعطي تصاريح الاستيراد ونحاسبه والله لن ينصلح حال البلد الا بالضمير والوطنية
%u0632%u0627%u0626%u0631
ولله الصين مش سا يبه حد في حالوا

وشكرا تقبل مروري
masGa Lab
السلام عليكم, الخبر غير صحيح, العملة المذكورة هي عملة بلد مشابهة لعملة مصر والي ايضا مشابة لعملات اجنبية اخري للمزيد برجاء عمل بحث في صور جوجل حيث ان الموقع لم يمكنني من ادراج روابط, ورجاء ليس كل ماينشر علي الشبكة العنكبوتية صحيح وقابل للتصديق, شكر الله لكم جميعاً

masGa Lab
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا بقى شايف ان ديه اشتغاله من حد اكتشف الشبه انما ما حصلش ان حد لاقاها في الشارع المصري
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا جدعان دي مش صيني ولا حاجه دي عمله يونانيه قديمه معايا ودي خدتها لما كنت بشتري حاجه من السوبر مركت والراجل ادهالي كانها جنيه من باقي الفلوس بتاعتي انا لما روحت البيت اكتشفت انها مش جنيه وخدتها واحتفظت بيها ولسه معايا لحد دلوقتي الشعب المصري ده احسن شعب يطلع اشاعات والله وبعدين الوجه التاني مش زي الجنيه خالص ومتوب عليها باليوناني بطلو اشاعات بقي
%u0632%u0627%u0626%u0631
دى كلها فبركه كدابه والخبر كله شكله اونطه
%u0632%u0627%u0626%u0631
بجد ربنا يستر
%u0632%u0627%u0626%u0631
والله كويس اهى الصين عارفة زنقة المرتبات الى احنا فيها
والله قلوبهم طيبة
blogger
ربنا يستر ......
blogger
حسبنا الله ونعم الوكيل !
%u0645%u0627%u064A%u0643
يعم دة عملة بلدج تانية
علي فكرة نفس شكل العملة دي في تركيا وسوريا مع اختلاف الصور طبعا ...دول بس الي انا شفتهم
بدوي1
مش فارقة ياجماعة الجنيه بتاعنا بعد الثورة معدش له لازمة
hoba_elprinse
ربنا يستر بس هنستفيد ايه و نخسر ايه ميزوروا ولا يتنيلوا
احنا مال اهلنا احنا
:d
jolianooo
الصين دي واخده توكيل مصر و بس سنتين تلاته كدا و نلاقي الصين مخترعه مصر جديده و تبقي مصر صنع في الصين
رابح الجزائري
ممكن يكون الخبر صحيح حتى عندنا في الجزائر راج خبر ضبط كمية كبيرة من قطع نقود حديدية مزيفةأ جاية من الصين، وذلك منذ حوالي سنة. الله أعلم
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياجدعان يعنى معقوله الصين متعرفش تعمل اللى عندنا لو عايزه تزور الجنيه ده هيبقى فيه اختلاف اه لكن الشكل هيكون هو
mohamed gohar90
هو مختلف شويه فى الشكل واخف من الجنية العادى يعنى معروف

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ب : أحذروا - انتشار حذاء بالاسواق المصرية مكتوب عليه من الاسفل كلمات ( الله - محمد - الأسلام)
أحذر : الصين تغرق الاسواق المصرية بجنيه مصرى مزيف
ب والتفاصيل : أحذروا الطماطم الأسرائيليه المهندسة وراثيآ المنتشره فى الأسواق المصريه