نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تفاصيل : ثورة 9 سبتمبر - ثورة الغضب - الثورة المصرية الثالثة | أخبار - صور - فيديوهات - أحداث

تفاصيل : ثورة 9 سبتمبر - ثورة الغضب - الثورة المصرية الثالثة | أخبار - صور - فيديوهات - أحداث

ثورة الغضب المصرية الثالثة
9 سبتمبر
ثورة لانقاذ ثورة مصر
اوامر الثورة وليس طلبات

سيتم وضع فى هذا الموضوع كل ما يتعلق بثورة 9 سبتمبر - ثورة الغضب - الثورة المصرية الثالثة

تفاصيل - أخبار - أحداث - فيديوهات - صور - حقائق - والمزيد ,,,

فتابعونا يوم 9 سبتمبر هنا لتعرفوا مزيد من التفاصيل عن الثورة

أوامر ثورة الغضب المصرية الثالثة

1- القصاص العادل للشهداء وضمان حقوق الشهداء وضمان الرعاية الكاملة لمصابى الثورة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

2- إقالة حكومة عصام شرف ومحاكمة المسئولين عن التقاعس والتلاعب فى تلك الفترة وأعطاء الوزارة الجديدة كامل صلاحيتها وعدم التدخل فى تشكيلها وفى قرارتها .
3- وقف فورى للمحاكمات العسكرية للمدنيين والغاء جميع الاحكام الصادرة من قبل وتحويل القضايا الى القضاء المدني والافراج عن المعتقلين قبل وبعد الثورة وخاصة ضباط 8 أبريل .
4- تطهير القضاء واستقلالة وإقالة النائب العام ورئيس الجهاز المركزى للمحاسبات .
5- محاكمة مبارك بتهمة الخيانة العظمى وتفعيل قانون الغدر وإعادة بث المحاكمات مرة أخرى .
6- تطهير وزارة الداخلية تطهير حذرى وعودة الامن بكثافة للشارع المصرى .
7- تطهير الاعلام وتطويرة بما يناسب مصر العظيمة وإلغاء وزارة الاعلام وتحويلها الى هيئة مستقلة .
8- إستقلال الازهر على أن يكون منصب شيخ الازهر بالانتخاب وليس بالتعيين .
9- وقف فورى لتصدير الغاز لاسرائيل ومراجعة كافة الاتفاقيات المبرمة معاها بما فيها إتفاقية كامب ديفيد .
10- القصاص لقتلة الجنود المصريين على الحدود وسحب السفير المصرى وطرد السفير الاسرائيلى وإغلاق السفارة الاسرائلية فى مصر .
11- يحظر على قيادات الحزب الوطني ممارسة الحياة السياسية لمدة خمس سنوات على الاقل .
12- حل فورى للمجالس المحلية وإلغاء مجلس الشورى وتعديل قانون الانتخابات .
13- مراقبة الاسعار والتحكم فيما بها يتناسب ويتوافق مع محدودى الدخل .
14- وضع حد ادنى للاجور 1200 جنية فى القطاع العام والخاص واصحاب المعاشات ووضع حد أقصى للأجور فى القطاع العام وصرف أعانة بطالة 400 جنية .
15- التوقف عن قيادة الثورة المضادة ومنع بث الفتن بين طوائف الشعب وبين القوي السياسية وإتهام الثوار والمتظاهرين بتعطيل عجلة الانتاج .
16- إلغاء قانون تجريم التظاهر والإعتصام التظاهر حق مشروع بالدستور وبشرعية الثورة .
17- وضع جدول زمنى لإجراءات الانتخابات ولتسليم السلطة .

فيديو ينص على اوامر الثورة - 9 سبتمبر

عاشت مصر

المقال "تفاصيل : ثورة 9 سبتمبر - ثورة الغضب - الثورة المصرية الثالثة | أخبار - صور - فيديوهات - أحداث" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
خربوها وقعدوا على تلها منهم لله وبعدين بيقولوا حاجات عكس بعضها وهيدخلونا حرب احنا مش قدها
ابوسيف 2011
مطالب مطالب مطالب مطالب لامتى هنفضل على كده لامتى هنفضل مش حاسين بحال البلد وأغلب الشعب اللى نفسه يشوف بلده بتتحسن ارجو من الناس اللى غاوية مطالب ومع احترامى لهم يفكروا شوية فى حال مصر الأن وملاحظة ان هناك كثير من الشعب يفقد الوعى السياسى ولا يفكر الا فى حالته الاجتماعية المتردية وخصوصا مع غياب الامن وتفشى سرطان الفوضى فى البلد _ ياجماعة البلد مش مستحملة فوضى اكتر من كده ارجوكم اهدوا شوية وسيبوا الناس المسئولة والحكومة المؤقتة تاخد فرصتها لمحاولة اصلاح الامور واستحملوها شوية لغاية ما تيجى الانتخابات اللى ربنا يستر وتعدى على خير هىا كمان (اللهم احفظ مصر وشعب مصر)
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا نزلت في الثورة الاولى بس بعد الثورة ما نجحت نسيتوني وبما انكم افتكرتموني وذكرتم البطاله من ضمن المطالب ان نازل معاكم بس لو كدبتو عليا المره دي مش هيحصل طيب انا كنت ناوي اعمل ثورة لوحدي عشان كل المشاكل مثاره الا البطاله وانا عايز بطاقة تموين وبدل بطاله صعبه دي يا اما توظفوني بقى ولا انا اسرائيلي
محمد باهر
بالذمة انتو عالم فاضية ماواراكوش اى مسئوليات .. ربنا يهديكوا يارب يارب يارب .....
%u0632%u0627%u0626%u0631
لا حول ولا قوة الا بالله البلد هتهدا امتى و هنرجع نعيش طبيعيين امتى مظاهرات و اعتصامات يعنى الحال واقف مينفعش كدا خلو البلد تشتغل اللى بيحبها بجد مش هيخليها تتدهور اكتر من كدا ولا خلاص كله باع القضية و بيقول نفسى و بس ربنا يستررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
REBEL
وهو اللى بيتكلم دا وبينتقد المليونية شايف اية اتحقق دلوقتى بقالنا تسع شهور ويا ريت يكتبهم واحد اتنين تلاتة
%u0632%u0627%u0626%u0631
اوامر ههههههههههههههههههههه بالزمة انتو بتحسو ولا عندكو دم
spor
خربوها وقعدوا على تلها منهم لله وبعدين بيقولوا حاجات عكس بعضها وهيدخلونا حرب احنا مش قدها
ان شاء الله مفيش حرب لاننا طول محنا ايد واحدة كلة هتلاقية خايف منا

مطالب مطالب مطالب مطالب لامتى هنفضل على كده لامتى هنفضل مش حاسين بحال البلد وأغلب الشعب اللى نفسه يشوف بلده بتتحسن ارجو من الناس اللى غاوية مطالب ومع احترامى لهم يفكروا شوية فى حال مصر الأن وملاحظة ان هناك كثير من الشعب يفقد الوعى السياسى ولا يفكر الا فى حالته الاجتماعية المتردية وخصوصا مع غياب الامن وتفشى سرطان الفوضى فى البلد _ ياجماعة البلد مش مستحملة فوضى اكتر من كده ارجوكم اهدوا شوية وسيبوا الناس المسئولة والحكومة المؤقتة تاخد فرصتها لمحاولة اصلاح الامور واستحملوها شوية لغاية ما تيجى الانتخابات اللى ربنا يستر وتعدى على خير هىا كمان (اللهم احفظ مصر وشعب مصر)
المطالب دى لية وليك وللشعب المصرى كلة
مش المطالب للثوار فقط
دى عشان مصر

انا نزلت في الثورة الاولى بس بعد الثورة ما نجحت نسيتوني وبما انكم افتكرتموني وذكرتم البطاله من ضمن المطالب ان نازل معاكم بس لو كدبتو عليا المره دي مش هيحصل طيب انا كنت ناوي اعمل ثورة لوحدي عشان كل المشاكل مثاره الا البطاله وانا عايز بطاقة تموين وبدل بطاله صعبه دي يا اما توظفوني بقى ولا انا اسرائيلي
ان شاء الله احلامك تتحقق

بالذمة انتو عالم فاضية ماواراكوش اى مسئوليات .. ربنا يهديكوا يارب يارب يارب .....
آمين يارب اهديئنا جميعاً

لا حول ولا قوة الا بالله البلد هتهدا امتى و هنرجع نعيش طبيعيين امتى مظاهرات و اعتصامات يعنى الحال واقف مينفعش كدا خلو البلد تشتغل اللى بيحبها بجد مش هيخليها تتدهور اكتر من كدا ولا خلاص كله باع القضية و بيقول نفسى و بس ربنا يستررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
ان شاء الله اللى جاى احلى

وهو اللى بيتكلم دا وبينتقد المليونية شايف اية اتحقق دلوقتى بقالنا تسع شهور ويا ريت يكتبهم واحد اتنين تلاتة
ان شاء الله خير الايام الجاية ومصر هتتقدم باذن الله
sasa2011
والله الراجل ده قال كلام زى الل وكلامو فعلا شجعنى انى ارد بجد لازم نحس بحاجة بتتحقق
hassan_2010
سؤال للى عايزين المطالب دى كلها
ما معنى ان ربنا خلق الدنيا فى 6 ايام مع ان كان فى مقدرته يخلقها فى ثوانى
وايه الحكمه من كده ؟؟؟؟؟؟؟؟
Ahmad shata
الواحد زهق وتعب من الى بيشوفه بيظهر كل يوم ده
%u0632%u0627%u0626%u0631
أنا نازل معكم لان مفيش جديد أنا هتكلم عني أنا متزوج وأعمل بالقطاع العام وراتبي 400 جنيه فقط ومازالت الأسعار في إزدياد والله لما قالو الحد الأدني والأقصي أنا قولت يارب يكون راتبي 700 جنيه فقط والحمد لله علي كل شيء ................... الثوره هي الحل
kholyoo00
رغم اختلاف الاراء المؤيدة والمعارضة ف الحصيلة واحدة
نحن لم نتقدم خطوة الفساد زى ما هو وانا قلت سابق
خذو العبرة من اسماء الفاسدين
نظيف = وسخ
العادلى = ظالم
عز = فأر
غالى = رخيص
الشريف = واطى
سالم = قرنى
مبارك = ملعون
شرف = ربنا يستر
ايمن عبدالقادر
هذه هى الثورة المضادة لعدم احساسها بالمسئولية العقل يقول نحمد الله على الانجازات ثورة 25 ونبي مؤسسات الدولة مجلسي الشعب والشوري واختيار رئيس ونبدا في بناء مصر الحديثة نفسي اعرف ثورة على مين ولصالح مين كتابة كلام الانشاء ما في اسهل منه الحلم الكبير يحتاج الى عمل كثير والمواطن الصالح لا يطالب والامة في ازمة بل يعمل ويعمل ويصبر حتى تتحسن الامور ان شاء الله ومنى انا شخصيا كل التقدير لرجال القوات المسلحة ولرجال الشرطة وللحكومة وخاصة د شرف
%u0632%u0627%u0626%u0631
راحت عليكي في مصر حتبقى طول عمرك ام مظاهرات
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا مو مصري بس عندي سؤال للاخوه

الثوره دي الي عملتوها طيرتو فيها مبارك صح ؟؟
بس وين الشرطه و الامن عندكم و الله انا بشوف فديهوهات يوميا على اشخاص يتم قتلهم و اللعب بحثتهم و تصويرهم في احياء مصريه؟؟

هل انعدم الامن لهذه الدرحه ؟؟
جدة مصرية

بس وين الشرطه و الامن عندكم و الله انا بشوف فديهوهات يوميا على اشخاص يتم قتلهم و اللعب بحثتهم و تصويرهم في احياء مصريه؟؟

الرد على سؤالك :-

الشرطة الآن تعمل ما بوسعها لاظهار حسن النية بأنها أصبحت فى عهد جديد
ولكن اصحاب المتخصصين بالفتن
لا يعطوا الفرصة للشعب بالتصالح مع الشرطة

الشرطة بالنظام السابق كانت شكل

وبعد الثورة اصبحت شكل تانى

لكن تقول لمين بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ومهما قلت مين حا يسمعك ويقتنع

ولكن الشرطة تعمل ما عليها والى الآن
جدة مصرية
نسيت اشكرك سبور
واعتذر بشدة لك
الف شكر سبور على الموضوع الهام
%u0632%u0627%u0626%u0631
أنا هنزل ان شاء الله الثورة لسة مخلصتش,الثورة لسة بتبتدي و اللي مش عاجبة مينزلش او ينزل في ثورة مضادة
master elman
انا عاوز اسال الناس بتاعت الثورة ديت على حاجة
انا اولا مع الثورة مش ضدضها بس فى حاجة محيرانى
مين الى هيحقق المطالب ديت؟؟؟
حد يجوبنى ويرد عليا
%u0632%u0627%u0626%u0631
اقالة رؤساء مجالس ادارات البنوك لتسببهم فى هروب الاموال وسرقتها والانهيار الاقتصادى
%u0645%u062D%u0645%u062F
والله العظيم ما حد هيجيب البلد ورا عاوزين البلد تبقى زى لبيا وسوريا وبعدين الجيش هو السبب فى اللى بيحصل فى البدلازم يمسك البلد من حديد والله ل كنا عرفين ان الزفت الثورة هتعمل فينا كدا وتنشر البلطجة وتوقف حال البلد مكنش حد عمل حاجة خالص اصل المصرين دول كدا طول عمرهم شعب فقر عملنا ثورة 10/10لازم نبوزها وبعدين مين اللى جاب عصام شرف ما انتو دلوقتى بقى عدوقم عاوزين البلد تتغيرفى يوم ويلة اتغيرو انو الاول بدل ما انتو قعدين زى قلتكم فى الشوارع وكل واحد يغور يشوف لو شغلة والله دا مخطط من برة عشان البلد دى تضيع لو فى ثورة يوم 9 تبقى ضدكم انتو
%u0632%u0627%u0626%u0631
ارجو من اللة الكريم ان يهديكم الى الطريق الصحيح ومن الاخر لقد فقدت كلمة الثورة معناها الجليل فى مصر واصبحت مجرد احتجاجات لاتجدى ولا تفيد بل بالعكس تضر
1-اليس الدكتور عصام شرف اصلا من الثوار؟ الم يأتى من التحرير ؟والاهم من ذلك ماهو البديل ؟
2-ما معنى كلمة اوامر هنا؟ 3- كيف تكون المحاكمات عادلة وسريعة؟4- كيف تريدون من حكومة مؤقتة مرتعشة ان تأخذ كل هذة الاوامر وتنفذها وهى اصلا استلمت الخزنة مش بس فاضية وانما مديونة لاء واية عايزين كرسى فى الكلب وعليا وعلى اعدائى ونهد المعبد عالجميع يا جماعة فوقوا دة هو الثورة المضادة الى بنسمع عليها
5-الراحمون يرحمهم اللة نريد فرصة لالتقاط الانفاس والتحضير لثورة حقيقية لها معناها بس بعد مانعرف احنا عايزين اية!!
spor
والله الراجل ده قال كلام زى الل وكلامو فعلا شجعنى انى ارد بجد لازم نحس بحاجة بتتحقق

منور يا مان خلاص الناس راحت من دلوقت وحوالى 800 الف شخص موجودين الان
فيعنى كدة شكلها هتبقى والعة ربنا يسنر

سؤال للى عايزين المطالب دى كلها
ما معنى ان ربنا خلق الدنيا فى 6 ايام مع ان كان فى مقدرته يخلقها فى ثوانى
وايه الحكمه من كده ؟؟؟؟؟؟؟؟
ونعم بالله

الواحد زهق وتعب من الى بيشوفه بيظهر كل يوم ده
ربنا يستر علينا جميعاً

أنا نازل معكم لان مفيش جديد أنا هتكلم عني أنا متزوج وأعمل بالقطاع العام وراتبي 400 جنيه فقط ومازالت الأسعار في إزدياد والله لما قالو الحد الأدني والأقصي أنا قولت يارب يكون راتبي 700 جنيه فقط والحمد لله علي كل شيء ................... الثوره هي الحل
ربنا يكرمك واحنا كلنا نازلين ان شاء الله

رغم اختلاف الاراء المؤيدة والمعارضة ف الحصيلة واحدة
نحن لم نتقدم خطوة الفساد زى ما هو وانا قلت سابق
خذو العبرة من اسماء الفاسدين
نظيف = وسخ
العادلى = ظالم
عز = فأر
غالى = رخيص
الشريف = واطى
سالم = قرنى
مبارك = ملعون
شرف = ربنا يستر
حلو اووي التعليق د ة

هذه هى الثورة المضادة لعدم احساسها بالمسئولية العقل يقول نحمد الله على الانجازات ثورة 25 ونبي مؤسسات الدولة مجلسي الشعب والشوري واختيار رئيس ونبدا في بناء مصر الحديثة نفسي اعرف ثورة على مين ولصالح مين كتابة كلام الانشاء ما في اسهل منه الحلم الكبير يحتاج الى عمل كثير والمواطن الصالح لا يطالب والامة في ازمة بل يعمل ويعمل ويصبر حتى تتحسن الامور ان شاء الله ومنى انا شخصيا كل التقدير لرجال القوات المسلحة ولرجال الشرطة وللحكومة وخاصة د شرف
كل الشكر والتقدير لرجال القوات المسلحة

راحت عليكي في مصر حتبقى طول عمرك ام مظاهرات
ان شاء الله تستقر

زى ما الاخت جدة قالتلك ان الشرطة بتستعيد نفسها وان شاء الله خير

الرد على سؤالك :-

الشرطة الآن تعمل ما بوسعها لاظهار حسن النية بأنها أصبحت فى عهد جديد
ولكن اصحاب المتخصصين بالفتن
لا يعطوا الفرصة للشعب بالتصالح مع الشرطة

الشرطة بالنظام السابق كانت شكل

وبعد الثورة اصبحت شكل تانى

لكن تقول لمين بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ومهما قلت مين حا يسمعك ويقتنع

ولكن الشرطة تعمل ما عليها والى الآن

اشكرك لردك ومداخلتك

نسيت اشكرك سبور
واعتذر بشدة لك
الف شكر سبور على الموضوع الهام
منورة يا قمر

أنا هنزل ان شاء الله الثورة لسة مخلصتش,الثورة لسة بتبتدي و اللي مش عاجبة مينزلش او ينزل في ثورة مضادة
ربنا يوفقك

انا عاوز اسال الناس بتاعت الثورة ديت على حاجة
انا اولا مع الثورة مش ضدضها بس فى حاجة محيرانى
مين الى هيحقق المطالب ديت؟؟؟
حد يجوبنى ويرد عليا
ان شاء الله خيير

اقالة رؤساء مجالس ادارات البنوك لتسببهم فى هروب الاموال وسرقتها والانهيار الاقتصادى
فعلا دى كارثة

والله العظيم ما حد هيجيب البلد ورا عاوزين البلد تبقى زى لبيا وسوريا وبعدين الجيش هو السبب فى اللى بيحصل فى البدلازم يمسك البلد من حديد والله ل كنا عرفين ان الزفت الثورة هتعمل فينا كدا وتنشر البلطجة وتوقف حال البلد مكنش حد عمل حاجة خالص اصل المصرين دول كدا طول عمرهم شعب فقر عملنا ثورة 10/10لازم نبوزها وبعدين مين اللى جاب عصام شرف ما انتو دلوقتى بقى عدوقم عاوزين البلد تتغيرفى يوم ويلة اتغيرو انو الاول بدل ما انتو قعدين زى قلتكم فى الشوارع وكل واحد يغور يشوف لو شغلة والله دا مخطط من برة عشان البلد دى تضيع لو فى ثورة يوم 9 تبقى ضدكم انتو
شكراً على رايك

ارجو من اللة الكريم ان يهديكم الى الطريق الصحيح ومن الاخر لقد فقدت كلمة الثورة معناها الجليل فى مصر واصبحت مجرد احتجاجات لاتجدى ولا تفيد بل بالعكس تضر
1-اليس الدكتور عصام شرف اصلا من الثوار؟ الم يأتى من التحرير ؟والاهم من ذلك ماهو البديل ؟
2-ما معنى كلمة اوامر هنا؟ 3- كيف تكون المحاكمات عادلة وسريعة؟4- كيف تريدون من حكومة مؤقتة مرتعشة ان تأخذ كل هذة الاوامر وتنفذها وهى اصلا استلمت الخزنة مش بس فاضية وانما مديونة لاء واية عايزين كرسى فى الكلب وعليا وعلى اعدائى ونهد المعبد عالجميع يا جماعة فوقوا دة هو الثورة المضادة الى بنسمع عليها
5-الراحمون يرحمهم اللة نريد فرصة لالتقاط الانفاس والتحضير لثورة حقيقية لها معناها بس بعد مانعرف احنا عايزين اية!!

ان شاء الله يتحقق كل اللى بتحلم بية

spor
اللآن : جمعة تصحيح المسار - تغطية شاملة للاحداث
سيتم وضع جميع الاخبار المتعلقة بالثورة
من فيديوهات - صور - أخبار - أحداث

عاجل / بدأت المناوشات مع اعتراض احد شباب الجمعية الوطنية للتغيير، على تعليق منتمين لـ''المجلس الثوري''، للافتة مكتوب عليها عدد من مطالب الثورة، وجاء اعتراض الشاب بدافع عدم معرفته بهوية ''المجلس الثوري''، ولا بانتماءات أعضاءه.

وتضامن مع الشاب عدد من المتظاهرين بالميدان ، واحتدت الخلافات إلى حد التشابك بالأيدي والتشاجر، بين فريق ''المجلس الثوري''، والمتضامنين مع الشاب من المتظاهرين، انتهت بتمزيق اللافتة ومنع تعليقها.

spor

عاجل / انسحاب الشرطة من ميدان التحرير واللجان الشعبية تتولى حركة المرور بالميدان

فيديو
مجهولون يعتدون علي شباب الوفد ليلة جمعة تصحيح المسار

[maktoob]http://videos.masrawy.com/Masrawy_flv/2011/09/09/76481.flv[/maktoob]

ميدان التحرير خالي الشرطة والجيش في جمعة تصحيح المسار

[maktoob]http://videos.masrawy.com/Masrawy_flv/2011/09/09/76443.flv[/maktoob]

عاجل / 33 سيارة إسعاف لتأمين جمعة تصحيح المسار

عاجل / توافد الآلاف لميدان التحرير استعداد لـتصحيح مسار الثورة

عاجل / شباب الثورة يطالب ببث شهادة المشير

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
هتافات ثورة الغضب الثالثة 9/9
حصريا قائمة مطالب ثورة الغضب الثالثة يوم الجمعة 9 سبتمبر
استمرارا لثورات الغضب العربية متابعة أحداث ثورة الغضب في البحرين
بالفيديو والصور متابعة أحداث اليوم الثامن من ثورة الغضب ثورة الشعب المصري متابعة احداث 2 فبراير