نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بشري لشباب الثورة: مليون وحدة سكنية و250 ألف قطعة أرض لمحدودى الدخل

بسم الله الرحمن الرحيم

في خطة الحكومة, وطبقا لبرنامج الدولة للاسكان والذي يستهدف حوالي 10 مليون مواطن مابين اسكان او امتلاك اراضي خلال الخمس سنوات القادمة, أعلن الدكتور محمد فتحى البرادعى وزير الإسكان، خلال الاجتماع الذي دار اليوم، برئاسة الدكتور عصام شرف، رئيس مجلس الوزراء، أبعاد البرنامج المقترح والذى يتضمن تمويلاً ذاتياً لشريحة محدودى الدخل.

حيث تم اقتراح توفير حوالي مليون وحدة سكنية للشباب المحدود الدخل تتراوح مساحتها مابين 50 متر و 70 متر, بالاضافة الي توفير 250 ألف قطعة أرض تتراوح مساحتها مابين 200 متر ل 300 متر تصلح للسكن العائلي, بالاضافة لتوفير 50 ألف قطعة ارض اخري لذوي الدخول فوق المتوسطة.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

التفاصيل ستورد لاحقا, تابعونا

المقال "بشري لشباب الثورة: مليون وحدة سكنية و250 ألف قطعة أرض لمحدودى الدخل" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا قرات الخبر فى اليوم السابع
بس مش عارفة فيه تقديم ولا لسه وازاى نقدم

ياريت لو فيه عند حضرتك اى تفاصيل

منار
الشاطر حسن
كانوا بيقولوا المساحة 90 خفضوها ل 70 وبعدين دلوقتي بيقولوا ما بين 50 إلى 70 انا بس عايز حد من السادة اللي بيفهموا يقول لنا 50 دي ممكن تعيش فيها أسرة أزاي يعني ... بصراحة أنا متوجس خيفة من الموضوع دة أشعر أنه استخفاف بالعقول ومش عارف الحقيقة فين الحكومة دي أصلاً حكومة مؤقته ينتهي دورها بانتخابات مجلس الشعب والحكومة القادمة ستحدد بناء على ما تسفر عنه الانتخابات يعني المفروض إن الحكومة الحاالية متأكدة أنها مؤقته وعمها صغير كيف تنفذ برنامج مدته 5 سنوات ومن المحتمل أن ترفضه الحكومة القادمة لنا الله والله مولانا ولا مولى لكم
الشاطر حسن
أية أخبار وظائف وزارة المالية المبجلة مين فيكم اتعين
karam fox
والله عندك حق يا اخ حسن, لكن مع ذلك مازال في مصر من لايملك عشة يسكن فيها, فهذه بالنسبة له فرصة,

انما انا معك اتمني زيادة المساحات قليلا حتي تكون صالحة للاستخدام البشري ومش علشان اللي هيسكنها محدود الدخل يبقي نحكم عليه انه يفضل في شقة صغيرة
mero show
شىء جميل من وزير الاسكان .. لك منى اجمل تحية
eeed2011
خبر جميل جداااااااااااااااااااااااااااا

ثانكس
%u0632%u0627%u0626%u0631
لازم يبقى عندنا امل حتى لو صعب التنفيذ او مستحيل ( شعار المرحله الحاليه )
%u0632%u0627%u0626%u0631
حرااااااااااااااااااام كل حاجه لمحدود الدخل حتى البشرة لمحدود الدخل
وانا معدوم الدخل اروح فين . انا مش عايز ارض ولا شقة انا عايز بطاقة تموين بس
ولو تكرمتم بدل بطالة بسيط او اي حاجه ياكله منها اولادي بعد ما اموت . بصو لنا شويه بقى معدوم الدخل - البطاله
karam fox
يا اخي الناس اللي بتشتغل مش بتقبض كويس, عاوز اللي مش بيشتغلوا يقبضوا؟ لسه البلد ادامها شوية بس عاوزين نصبر وندي البلد فرصة تتحرك لادام

شكرا للردود
جدة مصرية
ان بعد العسر يسر
لا تيأسوا وفرج ربنا قريب ان شاء الله

شكرا كرم فوكس
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا اخي الناس اللي بتشتغل مش بتقبض كويس, عاوز اللي مش بيشتغلوا يقبضو
شكرا يا عم كريم على ردك
وانا علقت على الخبر يا استاذي ولي الحق كاي مصري ان اعلق وكذلك لي الحق في ان تكون لي بشرة سارة قطعة ارض او مسكن بما ان هذا متوفر والحكومه اعلنت عنه - مثلك ومثل كل مصري موظف وبيشتغل - لاني مصري وابن مصر
ام انك ترى ان اللي بيشتغل فقط هو من له الحق في ان يقبض كويس وله الحق في البشرة السارة والبطالة تشرب من المحيط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا اخي افضل لك ان تلوم الذي يقبض ومع ذلك ليس لديه الصبر للانتظار حتى تتحسن احوال مصر مثل الاطباء والمدرسين والكثير غيرهم واضرابات واعصامات
سبحان الله تغاضيت عن الجميع من الطامعين وازعجتك كلمة الغلبان الذي يطلب فقط بطاقة تموين .
الظلم لم ينتهي بعد حتى نحن لا نريد ان نقول كلمة حق او نرحم بعضنا البعض . شكرا يا عم
karam fox
ههههههه هدئ روعك يا صديقي, انا لا اعنيك شخصيا, لكني اقول ان البلاد في حالة يرثي لها فمن يعمل لا يأخذ حقه من الدولة, فما بالك بمن لا يعمل كيف سيأخذ حقه ؟!! هذا ما اقوله وللعلم انا لا اعمل ايضا (الغريب اننا احنا الاتنين غلابة وقاعدين علي النت :d )

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الإعلان عن 13 ألف وحدة سكنية الأسبوع القادم لمحدودي الدخل
التفاصيل الكاملة لتخصيص 50 ألف وحدة سكنية لمحدودى الدخل بمحافظة الشرقية بدون مقدم بمدينة الزقازيق الجديدة