نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

‏1800‏ جنيه الحد الأدني لراتب المعلم و‏6‏ آلاف الأقصي

من المقرر ان يعقد الدكتور أحمد جمال الدين موسي وزير التربية والتعليم اجتماعا مع وزير المالية د‏.‏ حازم الببلاوي لمناقشه مطالب المعلمين وفض اعتصامهم وانه سوف يتم وضع جدول خاص للاجور وسوف يكون الحد الادنى للاجور 1800 جنيه والحد الاقصى 6 الاف جنيه وبعد انتهاء اللجنه من اقتراحتها سوف ترفع الى مجلس الوزراء للاخذ القرار النهائى والبدء فى تنفيذها

كما ان اللجنه تدرس ترقيه المعلمين الذين قضوا اكثر من 5 سنوات للقضاء على الرسوب الوظيفى حيث سوف يتم ترقيه ما يقرب من 600 الف معلم

المقال "‏1800‏ جنيه الحد الأدني لراتب المعلم و‏6‏ آلاف الأقصي" نشر بواسطة: بتاريخ:
Mano Crazy
و ياترى بعد كل دة ممكن المدرس ينام تانى فى الحصه أو يكتب كلمتين على السبورة و يقول للعيال أنقلوها و خلاص على كدة ؟
أنا معترفة أن لازم المدرس ياخد حقه جدا فى أى دولة لأن دة إلى بيخرج من تحت أيدة كل أبناء البلد
لكن المفروض يكون فيه ضمير و بالنسبه لأمتحان الكادر إلى عايزين يلغوه مش دة إلى بيمتحنوا فيه المدرسين ؟
دا المفروض يبقى أصعب مليون مرة من إلى فات و تخيلوا لما المدرس يسقط فى مادته يبقى الطالب يعمل أية ؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
كله كلام كذب
أين مصدر هذا الكلام
وإن كان حقيقي مجرد تصريحات لن ينفذ منها شيء

وإلى Mano Crazy أرجو أن تكون نظرتك موضوعية وليست نظرة سطحية
نظرة طالب معقد من مُدرسه يريد أن يسقط فشله على من علمه
gehad sayed
كله كلام كذب
أين مصدر هذا الكلام

وإلى mano crazy أرجو أن تكون نظرتك موضوعية وليست نظرة سطحية

لا اعلم لماذا يتم تكذيب الاخبار دون البحث عنها

فقبل ان تكذب كاتب الموضوع لبد ان تبحث عنه فلا ترمى الناس بالباطل

والمصدر جريده الاهرام
جدة مصرية
يارب المعلمين يفرحوا وخطوة جيدة وان شاء الله تنتهى بالموافقة عليها

ربنا يهدى الأحوال والجميع يشعر بالفرح والسرور المعلمين والمعلمات

شكرا مشرفنا العام جهاد
x_zero
لكن بجد انا لا اتوقع مثل هذا الارتفاع " يعنى من 280 جنيه لى 1800 جنيه؟!! دا المدرسين من كتر الفرحة هايعملوا اضراب!
بنت المنوفية

بس يصل ل 6 الاف جنيه ده كتير قوى قلنا نعلى مش نبذر

التعليم هو اساس التقدم واحنا عمرنا ما هنتقدم من غير ما نتعلم صح نبتدى نظبط الكتب المدرسية وننمى عقل الطلاب ونحثهم على الابداع وبكده هنرتفع قوى وطبعا كل ده بمساعده المدرس

يبتدوا المدرسين يغيروا من اسلوبهم وتعاملهم وطرق تعليمهم عشان يصبح الطلاب متفوقين ويساعدوا فى تقدم البلد

وكان نفسى ميكنش اعتصام المدرسين عشان رفع المرتب بس وانما عشان تظبيط الكتب المدرسية بكل مراحلها انما هنعمل ايه

شكرا ع الخبر يا جهاد تسلم ايدك
gehad sayed
البلد خيرها كتير وطالما بيفكروا بقرار زى ده يبقوا هما عارفين كويس اوووى انهم يستحقوا وان ده اللى المفروض ياخدوه
Mano Crazy
كله كلام كذب
أين مصدر هذا الكلام

وإلى mano crazy أرجو أن تكون نظرتك موضوعية وليست نظرة سطحية
هههههههههههههههههههه معلش أنت متعرفنيش و أنا ماليش علاقة بالمدرسين من فتره طويله
أنا مش ضد زيادة أجور المدرسين لكن ضد عدم ضم تغيير التعليم بالكامل مع الأعتصام دا لو كانوا فعلا خايفين على أهالى الطلبه لكن الأعتصام كان أعتصام شخصى 100% مالوش علاقة بمصير أو مستقبل دولة
بس أنا راضية ضميرك بس فى 90% من المدرسين
أولا مش هنتكلم على شكلهم فى مصر إلى بيكون غريب لأن الشكل مش بيدل على المفهوميه , لكن تعالى بص كدة معايا على المدرس لما يسقط و يبقى فاشل و فى الأخر عايز يلغى أمتحان الكادر بتاعة يبقى أنت متخيل أية من الطالب إلى بيتم تعليمه من خلال المدرس دة ؟ يعنى من النهايه المدرس ولا حصل حفظ عشان الأمتحان زى ماكل الطلبه فى مصر بتعمل ولا حصل فهم عشان يشرح للطلبة لان لو عمل حاجة من الأتنين كان نجح و مبقاش فاشل فى امتحاناته
بالنسبه لتغيير مناهج التعليم وضحت أن الأعتصامات كانت شخصيه جدا زى مظاهرات أمناء الشرطة و ظباط الشرطة لما حسوا أنهم مش هيسرقوا من الشعب راحوا عاملين مظاهرة يعنى إلى عاملين نفسهم ظباط شرفاء ولا شرفاء ولا حاجة دول ناس خايفة من عدم السرقة و الرشاوى
برضة المدرسين لما حسوا أن مفيش دروس خصوصيه عملوا أعتصام يعنى الموضوع شخصى بحت و يا رب الـ90% دول يحسوا على دمهم و ميناموش فى المدارس و يشرحوا بضمير و ذمه و حسبى الله و نعم الوكيل فى كل شخص مش بيراعى ضميرة فى مهنته
gehad sayed
تشرفت بمروركم

وان شاء الله كل واحد حياخد حقه قريب والمرتبات حتزيد على قد تعب كل واحد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الهيكل الجديد للأجور في الموازنة العامة الجديدة والخلل بين الحد الأدنى والحد الأقصى للأجور فى مصر
دراسة رفع الحد الأقصى لإجمالى رواتب المعلمين إلى 4 آلاف جنيه
(الشعب) يقر غرامة لا تقل عن 5 آلاف جنيه عقوبة التدخين فى قانون الطيران المدني