نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الحكم بالسجن علي ضابط متهم في احداث الثورة

حكمت محكمة جنايات شمال القاهرة بالتجمع الخامس اليوم -الاحد- بالسجن 5 سنوات علي ضابط الامن المركزي النقيب تامر سامى رفعت ودفع 10000 جنيه غرامة يأخذها المدعين بالحق المدني وذلك بعد ان تمت ادانته بقتل سيدة ربة منزل واصابة نجليها في احداث ثورة 25 يناير.

كانت الحادثة قد وقعت يوم 29 يناير حينما استوقف الضابط احد المارة الراكبين دراجة بخارية, وتعدي عليه بالضرب والسب, وفي ذلك الوقت كانت السيدة ونجليها في الشرفة يرون الواقعة, وعندما اخرج احد النجلين الموبايل ليصور الضابط وهو يعتدي علي المواطن فرأه الضابط وقام باطلاق النار تجاههم فقتل الامرأة واصاب نجليها.

المقال "الحكم بالسجن علي ضابط متهم في احداث الثورة" نشر بواسطة: بتاريخ:
REBEL
دا فى شرع مين خمس سنين فى قضية قتل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يحيى بهجت
المفروض كده يعنى قتل خطأ – وهو لما حد شكله ما يعجبنيش أقوم أضربة بالنار يبقى قتل خطأ – طبعا قتل عمد – لا بد أن ينتهى مسلسل حماية الداخلية لأبنائها المخطئين – طب دول فى بلكونة بيتهم هايقولوا عليهم برضه بلطجية
زيزو باشا
دا فى شرع مين خمس سنين فى قضية قتل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اخونا ريبيل .. تحياتى ..... جرائم القتل مليون نوع .. و مليون سبب .... و ممكن تبقى جريمة قتل و تاخذ سنه واحدة .... كل جريمة و ليها ظروفها و ملابساتها .. من عمد / سبق اصرار / ترصد / تبييت النية / اثارة الحفيظة ..... و غيرها كثير لذا لزم التنويه ..
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
الحق ولو على رقبتى
اخونا ريبيل .. تحياتى ..... جرائم القتل مليون نوع .. و مليون سبب .... و ممكن تبقى جريمة قتل و تاخذ سنه واحدة .... كل جريمة و ليها ظروفها و ملابساتها .. من عمد / سبق اصرار / ترصد / تبييت النية / اثارة الحفيظة ..... و غيرها كثير لذا لزم التنويه ..
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
ياسلام على ذكاء سيادتك فى تحليل هذه الجريمة وعقوبتها، وياريت تكمل جميلك وخبرتك وتشرح لنا لماذا خمس سنوات فقط وليست خمسة عشر سنة على سبيل المثال؟ أنك لم تأت بأى جديد ومادام حضرتك تعلم كل شيئ فى أى شيئ فياليتك تشرح لنا من وجهة نظرك ووجهة نظر القاضى على أى أساس بنى القاضى حكمه ليعطى القاتل المتعمد أى قتل عمد هذا الحكم الواهن0 أقول لك أنا لماذا؟ لأرتداء القاتل لباس الداخلية فقط لا غير0 وإذا كنت حضرتك معترض على هذا الرأى فلننتظر قليلا فالمحاكمات موجودة حاليا وبكثرة وسنرى النتيجة جميعا؟ وهى أحكام خفيفة لقاتلى البشر وناهبى مصر0 ولا تقل لى القضاء المصرى نزيه أو لا نزيه
بل قل لى جميع أدلة الأتهامات التى تدينهم قد تم اللعب فيه بواسطة العصابة الرسمية الأولى وحاموها فى جمهوريتهم العربية المصرية0 ياترى هى مصر محكومة من مين وليه؟
بديعه أحمد على
(وعندما اخرج احد النجلين الموبايل ليصور الضابط وهو يعتدي علي المواطن فرأه الضابط وقام باطلاق النار تجاههم فقتل الامرأة واصاب نجليها.

يعنى شاف الولد حيصوره و يبقى فى دليل على ظلمه ... قتل امه و كان ممكن يموتوا هم كمان بس اتصابوا
ده مش سبق اصرار و ترصد؟ ده قابلها بالصدفه و قتلها؟؟ ده كان بيضرب عيار نارى فى الهوا و جه فى الست؟

ميت الف جنيه بتدفعهم الداخليه من فلوس الناس علشان كل محامى بيدافع عن ظابط قاتل
انا عارفه ان مش كل الضباط ظلمه و لا كلهم قتله و فى ضباط كتير كويسين و انا على المستوى الشخصى اعرف كتير كويسين قوى كمان
لكن لازم الكويس ده و اللى بيحب مصر يطهر جهازه (الداخليه) من اللى بيسوء سمعه كل الضباط و ربنا بيقول انصر اخاك ظالما او مظلوما فقالو كيف ننصره ظالما يا رسول الله قال ان تشد على يده (او معنى الحديث)
مش عايزه الضباط ياخدوها بعصبيه و قبليه بينهم و بين الناس الشعب ده عايز يعيش فى حريه و عداله و عايز الامن يحميه مش يقتله و ده من ابسط حقوقه
و لو الضباط نصروا الشعب و حموه .. اقسم بالله العظيم الشعب حيشيلهم فوق راسه من فوق و يحميهم و ينصرهم لاننا محتاجنهم فعلا دول اخواتنا و نصره مصر لينا كلنا و كسر مصر (لا قدر الله ) انكسار لينا كلنا

خمس سنين و ميت الف جنيه؟ هو ده ثمن المصرى؟ يا بلاش
و تحيا مصر
%u0627%u062D%u0645%u062F
يكفينا معرفة اسم الضابط والثأر لن يضيع مهما طال الزمان
زيزو باشا
ياسلام على ذكاء سيادتك فى تحليل هذه الجريمة وعقوبتها، وياريت تكمل جميلك وخبرتك وتشرح لنا لماذا خمس سنوات فقط وليست خمسة عشر سنة على سبيل المثال؟ أنك لم تأت بأى جديد ومادام حضرتك تعلم كل شيئ فى أى شيئ فياليتك تشرح لنا من وجهة نظرك ووجهة نظر القاضى على أى أساس بنى القاضى حكمه ليعطى القاتل المتعمد أى قتل عمد هذا الحكم الواهن0 أقول لك أنا لماذا؟ لأرتداء القاتل لباس الداخلية فقط لا غير0 وإذا كنت حضرتك معترض على هذا الرأى فلننتظر قليلا فالمحاكمات موجودة حاليا وبكثرة وسنرى النتيجة جميعا؟ وهى أحكام خفيفة لقاتلى البشر وناهبى مصر0 ولا تقل لى القضاء المصرى نزيه أو لا نزيه
بل قل لى جميع أدلة الأتهامات التى تدينهم قد تم اللعب فيه بواسطة العصابة الرسمية الأولى وحاموها فى جمهوريتهم العربية المصرية0 ياترى هى مصر محكومة من مين وليه؟
الاخ الفاضل / ياريت لما حضرتك تعلق .. ما تستخدمش اسلوب الاستهزاء و السخرية ممن هم اكبر منك سنا على الاقل ؟؟؟؟؟؟( ذكاء سيادتك فى التحليل ) + (انك لن تاتى بجديد ) + ( و مادام حضرتك تعلم كل شيىء فى اى شيىء ) ؟؟؟؟؟؟؟
لما حضرتك تعرف قانون العقوبات ابقى اتكلم ... دى اول حاجة .. و الثانيى القاضى لايرى اى قضية بمنظور حضرتك ( الداخلية و الضباط و الراى العام ) لا بل يراها من منظور الاوراق // ميت مرة بنقول الاوراق // كل واقعة قتل تختلف عن الاخرى .. و للقاضى مطلق الحرية فى احكامه .. و الجنايات ( لو حضرتك تعرف و اشك ؟؟ ) لها ثلاثة مراحل فى الاعتراض و التقاضى .. منها الطعن على الحكم .. التماس اعادة النظر .. و ذلك من النيابة العمومية مباشرة الدعوى ان رات ان الحكم غير كافى ؟؟ و من المدعين بالحق المدنى ايضا .. و دهاليز القانون كثيرة .. و معلش سؤال خبيث شويتين .. ؟؟ هوه حضرتك كنت شاهد الواقعة و الا حضرتها علشان تحكم صح ؟؟؟ مجرد سؤال معلوم اجابته مسبقا ...... عرفت حضرتك ان احسن حاجة فى الانسان انه يطبق المثل القائل ( من قال لا اعرف فقد افتى ) مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟؟؟
و خير الكلام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ******
الشاطر حسن
على فكرة يا زيزو أنت نص كلامك صحيح والنص التاني غير صحيح لية لأن القتل تكون عقوبته الاعدام أو السجن بناء على الظروف المحيطة يعني قتل مع تبييت النية على طول إعدام والمثال على ذلك القتل مع سبق الإصرار أو مع الترصد أو بهما معاً ، وأيضاً القتل بالخسة والنذالة والخديعة ومثاله استخدام الزوجة السم لقتل زوجها إعدام فوري وهناك قتل لا تكون عقوبته الإعدام ولكن الأشغال الشاقة وهو القتل في خناقة ونحوها وهناك قتل تكون عقوبته الحبس وهو قتل خطأ كواحد سائق عربية فرم واحد بدون قصد أو واحد رمي طوبة من عمارة نزلت على نفوخ واحد قتلته هذا عقوبته الحبس لكن يا عزيزي قتل بناء على أن واحد بيصور فقام القاتل معجبوش خرج الفرفر وقتله دة فيه تعمد ولكنه يفتقد لعنصر الإصرار يعني على الأقل تكون العقوبة الأشغال الشاقة طبعاً هذا يرجع لتقدير المحكمة حول الإعدام أو الأشغال الشاقة خصوصاً أننا لا يمكن أن نتغافل عن الأحداث التي صاحبت عملية القتل والثورة التي شهدتها البلاد والقتل الممنهج يعني والله بامانة لو أنا بحكم فيها هعطي إعدام من نواحي الظروف المحيطة ولو تقيدت بنص القانون هعطي اشغال شاقة مؤبدة وليس أقل من ذلك وكل دة بالقانون ولو عندك رد قانوني أنا معاك واقنعني
زيزو باشا
على فكرة يا زيزو أنت نص كلامك صحيح والنص التاني غير صحيح لية لأن القتل تكون عقوبته الاعدام أو السجن بناء على الظروف المحيطة يعني قتل مع تبييت النية على طول إعدام والمثال على ذلك القتل مع سبق الإصرار أو مع الترصد أو بهما معاً ، وأيضاً القتل بالخسة والنذالة والخديعة ومثاله استخدام الزوجة السم لقتل زوجها إعدام فوري وهناك قتل لا تكون عقوبته الإعدام ولكن الأشغال الشاقة وهو القتل في خناقة ونحوها وهناك قتل تكون عقوبته الحبس وهو قتل خطأ كواحد سائق عربية فرم واحد بدون قصد أو واحد رمي طوبة من عمارة نزلت على نفوخ واحد قتلته هذا عقوبته الحبس لكن يا عزيزي قتل بناء على أن واحد بيصور فقام القاتل معجبوش خرج الفرفر وقتله دة فيه تعمد ولكنه يفتقد لعنصر الإصرار يعني على الأقل تكون العقوبة الأشغال الشاقة طبعاً هذا يرجع لتقدير المحكمة حول الإعدام أو الأشغال الشاقة خصوصاً أننا لا يمكن أن نتغافل عن الأحداث التي صاحبت عملية القتل والثورة التي شهدتها البلاد والقتل الممنهج يعني والله بامانة لو أنا بحكم فيها هعطي إعدام من نواحي الظروف المحيطة ولو تقيدت بنص القانون هعطي اشغال شاقة مؤبدة وليس أقل من ذلك وكل دة بالقانون ولو عندك رد قانوني أنا معاك واقنعني
اخويا الفاضل / الشاطر حسن .. اعلم تمام العلم ان سيادتكم تعمل بالقضاء الواقف ( محامى ) و سيادتكم ادرى بان الاوراق هى كل شيىء و الاوراق فقط و لا يعنى القضاء الجالس الا الاوراق ( و تكوين العقيده لدى قاضى الموضوع ) مش كده و الا انا غلطان صلحلى لو سمحت و لك خالص تقديرى لمشاركتك الواعية المتفهمة للامور ....
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ******
الشاطر حسن
أنا عارف كلامك وفاهمه كويس ومتأكد من صحته لكن بقولك هي حاجة من الاتنين إما ان الورق أصلا مكتوب فيه كلام غير المكتوب في الخبر يعني الخبر فبركة صحفية ويكون القاضي حكم بناء على الورق المقدم أمامه وبتصور واقعة يختلف تماماً عن تصويرها بالخبر المنشور باليوم السابع ، أو يكون الخبر فعلا صحيح وتم نشره بعد الإطلاع على الأوراق وكدة معرفش الحكم يبقى أزاي وعموما يحق للنيابة العامة الطعن على الحكم
genshes
ولسه كلو هايطحت في القفص قريب اوي بأزن الله

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مفاجأة مدوية وضاربة للجيش والقبض على ضابط جيش متهم بـ "قلب نظام الحكم
الحكم على عاطف عبيد ويوسف والي بالسجن 10 سنوات وعلى حسين سالم بالسجن 15 سنة
عاجل الحكم بالسجن علي زوجه عصام الحضري اليكم التفاصيل !!
قاضى براءة قتلة الثوار ببنى سويف يحكم على متهم سرق ملابس من محل بالسجن 30 سنة