نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

استاذ مصري في كتابة "سقوط العالم الاسلامي" : الإسلام لم يقدم للإنسانية أي شيء جديد أو أي إبداع خلاق

اولا اكتب هذا الموضوع عن مصدر عرب تايمز
ثانيا ترددت كثيرا في نقل هذا الموضوع لكني اريد ان يتبرا الشعب المصري باكملة من هذا الانسان وهو استاذ دكتور بجامعة ميونيخ الدكتور المصري حامد عبد الصمد
ثالثا عرض معرض الكتاب في فرانكفورت كتاب هذا الدكتور تحت اسم " سقوط العالم الاسلامي " حيث جاء في نص الكتاب انتقاد الدكتور عبد الصمد للاسلام قائلا: الإسلام لم يقدم للإنسانية أي شيء جديد أو أي إبداع خلاّق. وتوقع الكاتب عبد الصمد بلوغ هذا الإنهيار ذروة الشيخوخة والانحلال في العقدين القادمين، إن لم تحدث معجزة خارقة تنقذه من الموت المحتم.
كما جاء انتقادة للاسلام في كتابة ايضا بتجريد الاسلام مما ينسب الية حيث قال مثلا، دون أي تحقيق أو تمحيص، بأن المسلمين ترجموا في فترة من الزمن أعمال الفكر اليوناني والروماني والمسيحي ونقلوه إلى الغرب، متنكرا تماما كون هذه الترجمات لم تكن إنجازا إسلاميا على الإطلاق بل في الحقيقة قام بها العلماء السريان والأشوريون الذين كانوا ينعمون بمستوى علمي رفيع عندما وصل الفتح الإسلامي إلى ديارهم. فجرى ذلك في عواصم الحضارة آنذاك في بلاد ما بين النهرين وبغداد ومنطقة أرض الشام. ولكن الإسلام الذي تبناها ونسبها لنفسه بقي عاجزا عن نقلها حتى إلى مهد انطلاقته في مكة والمدينة وباقي أطراف الجزيرة العربية
رابعا: انتقد عبد الصمد المسلمين في كتابة قوله :أنهم ما زالوا حتى اليوم يتبجحون بأن الفضل يعود لهم في نقل حضارة الإغريق والرومان إلى الغرب، ولكنّه يتساءل: لو كانوا فعلا روّاد حضارة، لماذا لم يحافظوا عليها ويعززوها ويستفيدون منها. كذلك يتساءل ويقول: لماذا تتلاقح اليوم وتتنافس الحضارات كلها مع بعضها، تأخذ عن بعضها فتزدهر وتتقدم، إلا الحضارة الإسلامية بقيت متحجرة مغلقة على الحضارة الأوروبية التي ما زال المسلمون يتهمونها ويصفونها بحضارة الكفر، وفي الوقت نفسه يلتهمون كل منتجات حضارة الكفّار وينعمون بمختلف إنجازات الكفّار العلمية والتكنولوجية والطبية، دون أن يدركوا أن قطار الحداثة والتحديث الذي يقوده الكفّار قد فاتهم حتى أصبحوا عالة على العالم الغربي وعلى البشرية بكاملها
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وكتب العديد من الانتقادات التي لا استطيع سردها

المقال "استاذ مصري في كتابة "سقوط العالم الاسلامي" : الإسلام لم يقدم للإنسانية أي شيء جديد أو أي إبداع خلاق" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0639%u0645%u062F%u0647
احب اقول ان الكلام صح بدليل ان كل الدول الاروبيه والغربيه تتقدم معادا الدول العربيه متحجره وتدعى ان الدول الغربيه كفار وكل هم الدول اعربيه دخول الباب بالرجل اليمين ولا الشمال لغايه مبقيش فى باب بقينا فى الصحراء
نور المسلم
ربنا يهديه ويبعده عي الافكار البايظة دي
kawsar
فمن يرد الله ان يهديه يشرح صدره للاسلام ...ومن يرد ان يضله يجعل صدره ضيقا حرجا كأنما يصعد فى السماء....كذلك يجعل الله الرجس على الذين لايؤمنون....الانعام 25

ولا يحزنك الذين يسارعون فى الكفر....إنهم لن يضروا الله شيئا...يريد الله ألا يجعل لهم حظا فى الآخرة ولهم عذاب عظيم ...آل عمران176

أفمن زين له سوء عمله فرءاه حسنا فإن الله يضل من يشاء ويهدى من يشاء ...فلا تذهب نفسك عليهم حسرات...إن الله عليم بما يصنعون....فاطر 8

أفرأيت من إتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه و قلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله إفلا تذكرون.....الجاثية 23
زهير ابراهيم
هذا ما كتبه المسلم
اما ما كتبه من اسلم وهو الدكتور موريس بوكاي تجده كتابه بهذا العنوان كاملا باللغة العربية
http://www./?vm2x0ceqjuc86hv
وعن الدكتور موريس بوكاي تجده بهذا العنوان
http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=359244
وستلاحظ الفرق بين الاغبياء امثال حامد عبد الصمد
والاذكياء امثال الدكتور موريس بوكاي
نونا الجميلة
اختلف معه فى معظم ما قال..ولكن اتفق فى شىء واحد فقط هو اننا حاليا عالة على الحضارة الغربية ونكفرها ونحن نستخدم كل منجزاتها وليس هذا بسبب الاسلام ولكن بسبب الديكتاتورية والتحجر الفكرى والقمع الذى سببته
زيزو الاسكندرانى
اختلف معه فى معظم ما قال..ولكن اتفق فى شىء واحد فقط هو اننا حاليا عالة على الحضارة الغربية ونكفرها ونحن نستخدم كل منجزاتها وليس هذا بسبب الاسلام ولكن بسبب الديكتاتورية والتحجر الفكرى والقمع الذى سببته
والله انا معك فى تعليقك المحترم وانى احب ان اضيف ليس للاسلام علاقه من بعيد او من قريب لهذا التأخر الذى نعانى منه
salma2172008
. .................................................J azaka Allah khairan
زهير ابراهيم
مش عارف ازي تتفقي معاها
لانه هو ماتكلمش عن المسلمين بل تكلم عن الاسلام
ماكنتش الومه لو تكلم عن المسلمين
اما كلامه عن الاسلام فهذا ما لااتقبله من اي شخص
فحينما يقو ل"عبد الصمد للاسلام قائلا: الإسلام لم يقدم للإنسانية أي شيء جديد أو أي إبداع خلاّق"
فهو جاهل لان حضارة اوربا كلها منبعها الاسلام
وهذا باعترافهم هم بذلك
كونه جاهل منافق هذا بحث اخر
Dera
يخطئ من يقول ان الاسلام لم يقدم اي شئ للبشريه وانما تخلف الشعوب المسلمه هو مايسئ الي الاسلام العالم غزا الفضاء ونحن قاعدين نفتي في اطلاق اللحيه وحف الشارب
paradiseman3
يا جماعة علي فكرة في زوار بتقول علية اني مسيحي في المشاركة اللي مسحتها علي فكرة يا جماعة انا مسلم ولا اجد في الموضوع اي شئ يدل علي ان انا مسيحي بالعكس انا نزلت الموضوع دة لاني بهاجم فية مسلم عالم بشئون دنياة لكنة لا يفقة في شئون دينة لانة لا يعلم ان الاسلاتم هو اصل العلم والتكنولوجيا لمن يشكك في ان هذا العالم لا يفقة اي شئ عن العلم علية ان يقرا عنالاعجاز العلمي في القران الكيم الذي يعد طفرة التقدمن التكنولوجي الذي يعجز العقل عن استيعابة ولكن الخطا في التطبيق من جانب المسلمين وليس العامة بل الخاصة وليس في المبدا والمقهوم
بديعه أحمد على
صوره الاسلام الجميله السمحه شوهت للاسف فى العالم على يد المتشددين اللى فاكرين انهم فاهمين الدين صح

فقه الباديه اللى هالل علينا من السعوديه و الوهابيه اللى بتتخنق فى السعوديه دلوقت و بتقل و زادت فى مصر

فرقوا المسلمين شيعا و احزاب و طوائف و اخوان

زرعوا الفتن بين المسلم و غير المسلم بدل ما يدعوا لسبيل ربهم بالحكمه و الموعظه الحسنه

و لو حد قالهم بطلوا اللى بتعملوه انتو بتفسدوا فى الارض و بتعملوا فتن يقولوا بتشدد و غباوه بل نحن مصلحون

كفروا الدنيا كلها و ضيقوها على خلق الله و عادوا الدنيا كلها و لغموا الدنيا كلها و احلوا الدماء و القتل باسم الله و رسوله و فاهمين نفسهم فقهاء فى الدين

وإذا قيل لهم لا تفسدوا فى الأرض قالوا إنما نحن مصلحون ألا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون
يريدون أن يطفئوا نور الله بأفواههم ويأبى الله إلا أن يتم نوره

حسبى الله و نعم الوكيل فيهم
بارد عليهم بقول الله تعالى
انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون
ربنا بس هو اللى قادر عليكم و هو اللى حيحفظ كتابه و رسالته
بديعه أحمد على
يا جماعة علي فكرة في زوار بتقول علية اني مسيحي في المشاركة اللي مسحتها علي فكرة يا جماعة انا مسلم ولا اجد في الموضوع اي شئ يدل علي ان انا مسيحي بالعكس انا نزلت الموضوع دة لاني بهاجم فية مسلم عالم بشئون دنياة لكنة لا يفقة في شئون دينة لانة لا يعلم ان الاسلاتم هو اصل العلم والتكنولوجيا لمن يشكك في ان هذا العالم لا يفقة اي شئ عن العلم علية ان يقرا عنالاعجاز العلمي في القران الكيم الذي يعد طفرة التقدمن التكنولوجي الذي يعجز العقل عن استيعابة ولكن الخطا في التطبيق من جانب المسلمين وليس العامة بل الخاصة وليس في المبدا والمقهوم
معلش يا بارادايز مان
مسيحى مش شتيمه
اغلب اللى بيتكلمه دول لو اتولدوا لاب و ام اقباط اقسم بالله العظيم ما كانوا اسلموا فى يوم
لانهم لا بيفهموا فى المسيحيه و لا الاسلام
كلهم مسلمين بالبطاقه
و متشددين بجهل فى الدين
لانهم لو عارفين دينهم صح حيعرفوا انه دين سماحه مش عداوه و دين علم مش جهل و دين يصلح لكل الازمان مش رجعى و انه مش قشور و لكنه دين جوهر الانسان دين مكارم الاخلاق دين رحمه للناس
لكن كلامهم كله ما فهوش لا مكارم اخلاق و لا رحمه
يا ريت نشدد على اخلاق المسلم بدل ما نعمل فتنه باسم الاسلام
و ربنا يهدينا جميعا
بديعه أحمد على
يخطئ من يقول ان الاسلام لم يقدم اي شئ للبشريه وانما تخلف الشعوب المسلمه هو مايسئ الي الاسلام العالم غزا الفضاء ونحن قاعدين نفتي في اطلاق اللحيه وحف الشارب
بالضبط يا ديرا معاك حق
هو ده اللى انا باقوله و باتهاجم بجهل
%u0632%u0627%u0626%u0631
الشهادة لله
كل العلماء الاوائل كانوا عرب ومسلمين

منار
المرابط المصري
صوره الاسلام الجميله السمحه شوهت للاسف فى العالم على يد المتشددين اللى فاكرين انهم فاهمين الدين صح

فقه الباديه اللى هالل علينا من السعوديه و الوهابيه اللى بتتخنق فى السعوديه دلوقت و بتقل و زادت فى مصر

فرقوا المسلمين شيعا و احزاب و طوائف و اخوان

زرعوا الفتن بين المسلم و غير المسلم بدل ما يدعوا لسبيل ربهم بالحكمه و الموعظه الحسنه

و لو حد قالهم بطلوا اللى بتعملوه انتو بتفسدوا فى الارض و بتعملوا فتن يقولوا بتشدد و غباوه بل نحن مصلحون

كفروا الدنيا كلها و ضيقوها على خلق الله و عادوا الدنيا كلها و لغموا الدنيا كلها و احلوا الدماء و القتل باسم الله و رسوله و فاهمين نفسهم فقهاء فى الدين

وإذا قيل لهم لا تفسدوا فى الأرض قالوا إنما نحن مصلحون ألا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون
يريدون أن يطفئوا نور الله بأفواههم ويأبى الله إلا أن يتم نوره

حسبى الله و نعم الوكيل فيهم
بارد عليهم بقول الله تعالى
انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون
ربنا بس هو اللى قادر عليكم و هو اللى حيحفظ كتابه و رسالته
مشكلتك يا اخت بديعة انك بتتهمي الناس بفهم الدين خطأ واحتكارهم لمفاهيم الاسلام بالباطل ومش واخدة بالك انك بتعملي نفس الامور اللي بتنكريها على الاخرين وللعلم ان كثيرا مما تتهمينه بانه فكر بادية هو امور مسطورة في كتب ائمة الاسلام من عهد الصحابة وحتى عهود ما قبل سيطرة الصوفية والمبتدعة على مدارس الفقه في اواخر القرن التاسع الهجري وبداية عصور الضعف العلمي في الامة سواء العلم الشرعي او المادي ولو عاوزة تراجعي كلامي وصحته عندك امهات الكتب لاعلام الائمة تقدري ترجعيلها بشكل مباشر وبدون وسيط علشان تشوفي ان كان كلامي غلط ولا صح وتحكمي ان كان اللي انت بتصفيهم بالتشدد والرجعية دول جايبين كلامهم من دماغهم زي ناس اصحابنا ولا لهم مرجعيات منضبطة وقواعد بتمنعهم من اتباع الاهواء برده زي اناس اصحابنا اخدوا اجزاء من القرآن واستخدموها بهواهم في غير مواضعها وتعاموا عن آيات محكمة فيها احكام قاطعة وكانها لم تنزل في الكتاب وصدق فيهم وصف الله عزوجل (هو الذي أنزل عليك الكتاب فيه آيات محكمات هن أم الكتاب وأخر متشابهات فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتة وابتغاء تأويله وما يعلم تأويله إلا الله والراسخون في العلم يقولون آمنا به كل من عند ربنا)
بديعه أحمد على
مشكلتك يا اخت بديعة انك بتتهمي الناس بفهم الدين خطأ واحتكارهم لمفاهيم الاسلام بالباطل ومش واخدة بالك انك بتعملي نفس الامور اللي بتنكريها على الاخرين وللعلم ان كثيرا مما تتهمينه بانه فكر بادية هو امور مسطورة في كتب ائمة الاسلام من عهد الصحابة وحتى عهود ما قبل سيطرة الصوفية والمبتدعة على مدارس الفقه في اواخر القرن التاسع الهجري وبداية عصور الضعف العلمي في الامة سواء العلم الشرعي او المادي ولو عاوزة تراجعي كلامي وصحته عندك امهات الكتب لاعلام الائمة تقدري ترجعيلها بشكل مباشر وبدون وسيط علشان تشوفي ان كان كلامي غلط ولا صح وتحكمي ان كان اللي انت بتصفيهم بالتشدد والرجعية دول جايبين كلامهم من دماغهم زي ناس اصحابنا ولا لهم مرجعيات منضبطة وقواعد بتمنعهم من اتباع الاهواء برده زي اناس اصحابنا اخدوا اجزاء من القرآن واستخدموها بهواهم في غير مواضعها وتعاموا عن آيات محكمة فيها احكام قاطعة وكانها لم تنزل في الكتاب وصدق فيهم وصف الله عزوجل (هو الذي أنزل عليك الكتاب فيه آيات محكمات هن أم الكتاب وأخر متشابهات فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتة وابتغاء تأويله وما يعلم تأويله إلا الله والراسخون في العلم يقولون آمنا به كل من عند ربنا)
اخى الفاضل
انا اريد اسلاما سمحا رحيما دين معامله حسنه مع خلق الله جميعا يتمير بالخلق العظيم و مكارم الاخلاق

دين ينبذ التشدد (ما شاد هذا الدين احدا الا غلبه) و ما ارسل رسولنا الا رحمه للعالمين شاهدا و مبشرا و نذير و لم يتشدد و لم يفرض الدين بل دعا اليه بالحكمه و الموعظه الحسنه

و لو كانوا بيجيبوا كلامهم من امهات الكتب لاعلام الائمه و من كتاب الله و سنه رسوله كان الرسول اول ما دعا للاسلام عمل زيهم و دخل على الكفره و المجوس و النصارى و اليهود و الجن و الانس (المبعوث للعالمين) و قال لهم انتم كفره و كتاب الله بيقول انكم كفره و انتم فى النار و انا فقط و من معى فى الجنه

و لكن رسولنا الكريم لم يكن فظا غليط القلب و الا انفضوا من حوله و لم يعادى و لم يكفر بل كان يدرء السيئه بالحسنه ليمحها و كان يدفع بالتى هى احسن فأذا الذى بينك و بينه عداوه كأنه ولى حميم

انا عايزه اسلامنا الصح يرجع لنا السمح اللى يحث على العلم و الحريه و الحضاره العظيمه و الرقى و كرم الاخلاق

و عايزه مصر ترجع لنا (مسلمين و اقباط) و ترجع الموده و الرحمه بيننا

و لن يتسنى لنا ذلك و بيننا متشددين من الطرفين يحاولون خرق مركبنا
فهل نغرق جميعا فى بحر الفتنه و نموت و تموت مصر؟

و الا نوقف لهم و نطفئ نار الفتنه اللى لا تعرف مسلم و لا مسيحى؟
%u064A%u0627%u0633%u0631
أخي الكريم زهير إبراهيم جزاك الله خير الجزاء على أن أتحت لنا تحميل كتاب البروفيسور موريس بوكاي المنصِف العظيم ، وفيه البرهان والحجة الدامغة من عقل نوره الله وقلب هُدي إلى صراط مستقيم على الضالين المشككين ، والناكصين على أعقابهم ، والجاثين عند أقدام سادتهم من حاقدي الغرب والشرق ، وهم يحاولون عبثا أن يطفئوا نور الله بأفواههم جاهلين أن الله متم نوره ولو كره الكافرون . اللهم انصر الإسلام ، ورد كيد من أراده بسوء في نحره ، واجعله عبرة للمعتبرين . اللهم ورد المسلمين إلى دينك الحق ردا جميلا ، واجعل الغلبة لأهل حبك ودينك القويم .. آمين يا رب العالمين .
ملكـ الويب
و لكن رسولنا الكريم لم يكن فظا غليط القلب و الا انفضوا من حوله و لم يعادى و لم يكفر بل كان يدرء السيئه بالحسنه ليمحها و كان يدفع بالتى هى احسن فأذا الذى بينك و بينه عداوه كأنه ولى حميم
السلفيين مش متشديين كما يقال وانما غير ذلك فهم متحررين
والرسول عليه الصلاة والسلام له احاديث تبين ان النصارى واليهود كفار ~ ده غير الكلام في القرآن

قال النبي صلى الله عليه وسلم: "والذي نفسي بيده، لا يسمع بي يهودي ولا نصراني من هذه الأمة- أي أمة الدعوة- ثم لا يتبع ما جئت به، أو قال لا يؤمن بما جئت به إلا كان من أصحاب النار".
وانما لو المقصود اننا عارفين انهم كفار ولكن مينفعش نقول كدة ده كلام تانى

لقيت سؤال عن الموضوع ده والاجابة كانت روعة فعلا

http://zakaatulwaqt.wordpress.com/20...1/11-06-5-217/

المقال كبير بس طبعا افادته كبيرة جداااااااااااا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ
ليه يا جماعة بنخلط الامور يعني المسلم لو قال مثلا نوال السعداوى اللى يشوفها يقتلها لانها مرتدة يقولو الاسلام مقالش كدة والدين يسر مش عسر ( الكلمة اللى على طول نقولها وخلاص ) برغم ان في السنة المفروض قتل المرتد وده مفهوش كلام

ليه لما شيوخنا الكرام يقولو على النصارى واليهود كفار يقولو متشديين ومتعصبين برغم انهم واخدين الكلام ده من القرآن والسنة ( يعني لا تشدد ولا تعصب ) وانما احنا اللى ممكن نعمل اى حاجة حتى ولو كانت ممكن توصلنا اننا فعلا نبقى مقتنعين انهم مش كفار

برغم برده ان شيوخنا دول بيتكلمو عن النصارى واليهود ويقولو نصارى ويهود وفي بعض المواقف بيقولو انهم كفار

يعني ده عمره ما كان تعصب ولا تشدد لان الاسلام في اراء كتير على حسب اجتهاد علماء الاسلام ومن حق اى حد ياخد برأى اللى عاوزه وفي الحالة دي نقول عشان الدين يسر مش عسر

وفي الاول والاخر كل واحد له الحق ياخد برأى اى من علماء الاسلام مع عدم التشكيك في رأى الاخرين او نقول عليهم متشددين
المرابط المصري
اخى الفاضل
انا اريد اسلاما سمحا رحيما دين معامله حسنه مع خلق الله جميعا يتمير بالخلق العظيم و مكارم الاخلاق

دين ينبذ التشدد (ما شاد هذا الدين احدا الا غلبه) و ما ارسل رسولنا الا رحمه للعالمين شاهدا و مبشرا و نذير و لم يتشدد و لم يفرض الدين بل دعا اليه بالحكمه و الموعظه الحسنه

و لو كانوا بيجيبوا كلامهم من امهات الكتب لاعلام الائمه و من كتاب الله و سنه رسوله كان الرسول اول ما دعا للاسلام عمل زيهم و دخل على الكفره و المجوس و النصارى و اليهود و الجن و الانس (المبعوث للعالمين) و قال لهم انتم كفره و كتاب الله بيقول انكم كفره و انتم فى النار و انا فقط و من معى فى الجنه

انا عايزه اسلامنا الصح يرجع لنا السمح اللى يحث على العلم و الحريه و الحضاره العظيمه و الرقى و كرم الاخلاق

و عايزه مصر ترجع لنا (مسلمين و اقباط) و ترجع الموده و الرحمه بيننا

و لن يتسنى لنا ذلك و بيننا متشددين من الطرفين يحاولون خرق مركبنا
فهل نغرق جميعا فى بحر الفتنه و نموت و تموت مصر؟

و الا نوقف لهم و نطفئ نار الفتنه اللى لا تعرف مسلم و لا مسيحى؟
اعزك الله يا اخت بديعة وقوى ايمانك وحرصك على الدين بس انا لي ملحوظة وهي اني باكد على المعلومة اللي ذكرها الاخ ملك الويب ان فارق بين ان المخالف يعرف رايي فيه لان ده لازم يكون واضح وصريح ميميعش عنده الموضوع وبين تعاملي معاه انا امرت بالاحسان لكل البشر الا من ظلم اي المعتدي وهي دي اخلاق الاسلام اللي تخليني اخدم الجميع واشتالهم على راسي بس مش معنى كده اني اقوله انه على حق وانه مش في خطر عظيم بالعكس ده من حرصي عليه وخوفي عليه اني باصارحه بالخطر اللي هو فيه لكن باكد مش معنى مصارحتي له وكلامي معاه في النقطة دي اني اظلمه او أؤذيه اللهم الا لو هو بدأ بالايذاء ده موضوع تاني وده مش طائفية ولا عنصرية لان لو مسلم آذاني برده حيكون موضوع تاني وهي دي الفكرة ببساطة يا اخت بديعة اننا نعرف نفرق بين التنظير والتطبيق، تنظيرا هم كفروا بالقرآن والرسول الكريم فهم كفار والاخ الفاضل ملك الويب نقل الحديث وهو صحيح غير الايات العديدة في هذا الامر، تطبيقا (ولا تجادلوا أهل الكتاب إلا بالتي هي أحسن) ، و (لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين) والجمع بين السلوكين مش صعب والرسول الكريم عليه الصلاة والسلام اللي تلا من القرآن اشد الأيات التي تخبر عن سوء عقائد اليهود وسلوكهم واخلاقهم ونقضهم العهود لم يمنعه ذلك من عيادة جاره اليهودي حينما مرض وهو ده اللي احنا لازم نلتزم بيه نقول الحق ما نجاملش فيه وفي نفس الوقت نحسن غاية الاحسان منقصرش فيه عسى الله انه يهدي بينا اناس ويجعلنا سبب لدخولهم الجنة
بديعه أحمد على
اعزك الله يا اخت بديعة وقوى ايمانك وحرصك على الدين بس انا لي ملحوظة وهي اني باكد على المعلومة اللي ذكرها الاخ ملك الويب ان فارق بين ان المخالف يعرف رايي فيه لان ده لازم يكون واضح وصريح ميميعش عنده الموضوع وبين تعاملي معاه انا امرت بالاحسان لكل البشر الا من ظلم اي المعتدي وهي دي اخلاق الاسلام اللي تخليني اخدم الجميع واشتالهم على راسي بس مش معنى كده اني اقوله انه على حق وانه مش في خطر عظيم بالعكس ده من حرصي عليه وخوفي عليه اني باصارحه بالخطر اللي هو فيه لكن باكد مش معنى مصارحتي له وكلامي معاه في النقطة دي اني اظلمه او أؤذيه اللهم الا لو هو بدأ بالايذاء ده موضوع تاني وده مش طائفية ولا عنصرية لان لو مسلم آذاني برده حيكون موضوع تاني وهي دي الفكرة ببساطة يا اخت بديعة اننا نعرف نفرق بين التنظير والتطبيق، تنظيرا هم كفروا بالقرآن والرسول الكريم فهم كفار والاخ الفاضل ملك الويب نقل الحديث وهو صحيح غير الايات العديدة في هذا الامر، تطبيقا (ولا تجادلوا أهل الكتاب إلا بالتي هي أحسن) ، و (لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين ولم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين) والجمع بين السلوكين مش صعب والرسول الكريم عليه الصلاة والسلام اللي تلا من القرآن اشد الأيات التي تخبر عن سوء عقائد اليهود وسلوكهم واخلاقهم ونقضهم العهود لم يمنعه ذلك من عيادة جاره اليهودي حينما مرض وهو ده اللي احنا لازم نلتزم بيه نقول الحق ما نجاملش فيه وفي نفس الوقت نحسن غاية الاحسان منقصرش فيه عسى الله انه يهدي بينا اناس ويجعلنا سبب لدخولهم الجنة
أخى الفاضل المرابط المصرى
معاك بس احب اوضح نقطتين
الاولى و هى انه لو كل واحد فينا مسك واحد قبطى علشان يهديه للاسلام و كل مسيحى مسك مسلم علشان يهديه للمسيحيه حتبقى مدبحه
لان ده مش شغلى و لا شغلك ده وظيفه اهل العلم و له منهج و اسلوب متبع و بيقعدوا فى الازهر سنين طويله علشان يدرسوه (اسألوا اهل العلم) دى وظيفه اهل العلم وظيفتنا احنا اننا نبتدى بنفسنا و اهل بيتنا و بس الا بقى لو جه مسيحى لغايه عندك و سألك فى الدين او طلب منك تهديه و ده مش حيحصل
(من حسن اسلام المرء تركه مالا يعنيه) لينا على بعض كمسلمين النصيحه و ليس فرض الرأى و على اهل الكتاب نكون لهم نموذجا صالحا فى تصرفاتناو هم لما يشوفونا على خلق عظيم حيحبوا الدين ان شاء الله و ربنا بس هو اللى بيهدى من يشاء و يضل من يشاء

النقطه التانيه و هى سوء فهم كلمه (كفر) فى الايه (كفر الذين قالوا ان الله ثالث ثلاثه) مثلا
كلمه كفر فى اللغه العربيه الفصحى تعنى حجب النعمه او اخفاءها (كفر فهو كفور)
كم مره ذكرت فى القرآن (و كان الانسان كفورا) هل تعنى هذا اننا كلنا كفار؟؟ طبعا لا
و قوله تعالى فى سوره عبس (قتل الانسان ما اكفره) عايز ايه اكتر من كده؟ كلنا كفار؟
و قال الله تعالى للصحابه (كفرتم من بعد ايمانكم) هل الصحابه كفار؟
نتعقل و نفهم ان كفر مش شتيمه انما حجب النعمه و كلنا بشر و خطاء و قد نسهو عن نعمه الله و نعمل حاجه فيها اغضاب لله و ربنا خلقنا كلنا كده و ديتها نتوب و نستغفر و ليها (كفاره) و الله يغفر الذنوب جميعا

احنا بنستخدم الكلمه كانها شتيمه و مصيبه كبرى (الكافر) بالالف لام هو اللى الملحد يعنى بالمطلق اخفى وجود الله و ستر وجود الله (استغفر الله العظيم) و يرى انه خلق من نفسه و سيموت و ينتهى كل شىء لا فى (استغفر الله العظيم) خالق و لا مخلوق و لا اخره

الجهل يقودنا الى التصرف بعصبيه و عدائيه و هذا ليس من الاسلام فى شىء
الدين لله و الوطن للجميع
و لو كل واحد بدأ بنفسه فقط و اهل بيته و قال ربى زندى علما و قرأ قبل ان يلقم الكلام و يتعصب له لكان حالنا افضل بكثير
اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه
المرابط المصري
أخى الفاضل المرابط المصرى
معاك بس احب اوضح نقطتين
الاولى و هى انه لو كل واحد فينا مسك واحد قبطى علشان يهديه للاسلام و كل مسيحى مسك مسلم علشان يهديه للمسيحيه حتبقى مدبحه
لان ده مش شغلى و لا شغلك ده وظيفه اهل العلم و له منهج و اسلوب متبع و بيقعدوا فى الازهر سنين طويله علشان يدرسوه (اسألوا اهل العلم) دى وظيفه اهل العلم وظيفتنا احنا اننا نبتدى بنفسنا و اهل بيتنا و بس الا بقى لو جه مسيحى لغايه عندك و سألك فى الدين او طلب منك تهديه و ده مش حيحصل
(من حسن اسلام المرء تركه مالا يعنيه) لينا على بعض كمسلمين النصيحه و ليس فرض الرأى و على اهل الكتاب نكون لهم نموذجا صالحا فى تصرفاتناو هم لما يشوفونا على خلق عظيم حيحبوا الدين ان شاء الله و ربنا بس هو اللى بيهدى من يشاء و يضل من يشاء

النقطه التانيه و هى سوء فهم كلمه (كفر) فى الايه (كفر الذين قالوا ان الله ثالث ثلاثه) مثلا
كلمه كفر فى اللغه العربيه الفصحى تعنى حجب النعمه او اخفاءها (كفر فهو كفور)
كم مره ذكرت فى القرآن (و كان الانسان كفورا) هل تعنى هذا اننا كلنا كفار؟؟ طبعا لا
و قوله تعالى فى سوره عبس (قتل الانسان ما اكفره) عايز ايه اكتر من كده؟ كلنا كفار؟
و قال الله تعالى للصحابه (كفرتم من بعد ايمانكم) هل الصحابه كفار؟
نتعقل و نفهم ان كفر مش شتيمه انما حجب النعمه و كلنا بشر و خطاء و قد نسهو عن نعمه الله و نعمل حاجه فيها اغضاب لله و ربنا خلقنا كلنا كده و ديتها نتوب و نستغفر و ليها (كفاره) و الله يغفر الذنوب جميعا

احنا بنستخدم الكلمه كانها شتيمه و مصيبه كبرى (الكافر) بالالف لام هو اللى الملحد يعنى بالمطلق اخفى وجود الله و ستر وجود الله (استغفر الله العظيم) و يرى انه خلق من نفسه و سيموت و ينتهى كل شىء لا فى (استغفر الله العظيم) خالق و لا مخلوق و لا اخره

الجهل يقودنا الى التصرف بعصبيه و عدائيه و هذا ليس من الاسلام فى شىء
الدين لله و الوطن للجميع
و لو كل واحد بدأ بنفسه فقط و اهل بيته و قال ربى زندى علما و قرأ قبل ان يلقم الكلام و يتعصب له لكان حالنا افضل بكثير
اللهم اجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه
طبعا انا اتفق معاكي ان مش شغلة كل مسلم انه يمسك واحد مسيحي علشان يهديه لان لكل واحد مجاله وبرده مش شغلته انه يمشي في الشوارع يقولهم انتوا كفار علشان ما اتبعتوش الرسول وقصارى واجب المسلم العادي نحوهم هو التعامل بروح الاسلام واظهار فضائله لكن في نفس الوقت مينكرش محكم الايات اللي تحدثت بكفر من امتنع عن اتباع الرسول وشكك في نبوته ، ونقطة ان الكفر معناه فقط انكار وجود الله فهذا غير صحيح لان كفار مكة انفسهم ما انكروش وجود الله ولكن انكروا اتباع الرسول قال تعالى (ولئن سألتهم من خلق السماوات والارض ليقولن الله) والعبرة في تفسير الكفر اعتبار المآل هل الكفر ده حقيقي بمعنى ان صاحبه مطرود من رحمة الله ولا لغوي بمعنى انه داخل تحت الوعيد الشديد ولكنه يبقى من اهل الجنة حتى ان استحق نصيب من العذاب ، والمجمع عليه بين علماء المسلمين كافة ان اي انسان يسمع برسول الله ولا يتبعه حتى وان اقر بنبوته ولكن لم يتبع الاوامر التي جاء بها فهو كافر حقيقي وده اللي يخلينا نشد على ايدي علماؤنا ان لازم يقوموا بواجبهم الشرعي نحو كل من لا يتبع رسولنا الكريم لانهم امانة في رقابهم
بديعه أحمد على
طبعا انا اتفق معاكي ان مش شغلة كل مسلم انه يمسك واحد مسيحي علشان يهديه لان لكل واحد مجاله وبرده مش شغلته انه يمشي في الشوارع يقولهم انتوا كفار علشان ما اتبعتوش الرسول وقصارى واجب المسلم العادي نحوهم هو التعامل بروح الاسلام واظهار فضائله لكن في نفس الوقت مينكرش محكم الايات اللي تحدثت بكفر من امتنع عن اتباع الرسول وشكك في نبوته ، ونقطة ان الكفر معناه فقط انكار وجود الله فهذا غير صحيح لان كفار مكة انفسهم ما انكروش وجود الله ولكن انكروا اتباع الرسول قال تعالى (ولئن سألتهم من خلق السماوات والارض ليقولن الله) والعبرة في تفسير الكفر اعتبار المآل هل الكفر ده حقيقي بمعنى ان صاحبه مطرود من رحمة الله ولا لغوي بمعنى انه داخل تحت الوعيد الشديد ولكنه يبقى من اهل الجنة حتى ان استحق نصيب من العذاب ، والمجمع عليه بين علماء المسلمين كافة ان اي انسان يسمع برسول الله ولا يتبعه حتى وان اقر بنبوته ولكن لم يتبع الاوامر التي جاء بها فهو كافر حقيقي وده اللي يخلينا نشد على ايدي علماؤنا ان لازم يقوموا بواجبهم الشرعي نحو كل من لا يتبع رسولنا الكريم لانهم امانة في رقابهم
معاك يا اخى الفاضل فى اغلب ما قلته مش حندخل فى جدل (الكفر و الشرك و الصابئه و الالحاد و غيره) ده شغل العلماء علماء الدين و الدعاه و مش شغلى و لا شغل اى انسان عادى
واجبنا نتقى الله و نكون نموذجا صالحا للمسلم الحق حتى يتعظ منا من حولنا لعلهم يهتدون
فلا نأذى احدا بقول او فعل (المسلم من سلم الناس من لسانه و يده)
و ندع الدعوه لعلمائها و نبدأ بانفسنا فى تقوى الله و اتباع عباداته
من حسن اسلام المرء تركه مالا يعنيه
بالذات فى هذه الايام العصيبه التى تمر بها البلاد
درء الفتنه واجب على كل مسلم و قبطى و فى كل الاديان
اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطل و ارزقنا اجتنابه
ensanmosalim
انصحكم بتجاهل هذا الموضوع وعدم الكلام فيه لان الكاتب اللى مثل هذا مش عاوز اكثر من شهره

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفديو عطوة كنانة إبداع جديد بعنوان "يا عبد الودود"
بعد اتهامه بالكفر: وحيد حامد يقدم بلاغاً للنائب العام ضد "سيف الإسلام".