نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ايه رأيكو في شغل البنات ؟؟؟وبصراحة كده وعلي المكشوف؟؟

ياتري ايه رايكو في الشغل بالنسبة للبنات المفروض البنت تشتغل ولا اشغل ليها يعتبر بهدلة والاولي هو الولد يلا شاركو معايا بأراكو ؟؟

اقولكو انا رايي الاول هو انا بنت وممكن كلامي يزعل بنات كتير اوي بس انا هتكلم بصراحه اي شغل لاي بنت بيعتمد اهم حاجة علي مظهرها واللي مظهرها ميعجبش البيه صاحب الشغل ميشغلهاش فيه دلوقتي بنات هتزعل وتقول لاء انا بشتغل ومحجبة هسألها سؤال اي حجاب اللي انتي لابساه؟؟؟ الموضة والسبانش يعني البنت بتبقي مغطية شعرها ورقابتها باينة ومفيش مانع لو ودنها كمان عشان الحلق اصله غالي اوي ولازم تبينه عشان تبقي لايقة ببرستيج المكان اللي شغالة فيه والا صاحب الشغل يزعل وطبعا لازم تخاف موووووت علي زعله يابنات والله العظيم القاعدة في البيت أكرملكو وده ابدامش تقليل من شأن البنات بالعكس ده عزة ليها ومحافظة عليها من اي حد يقولها كلمة او يبصلها بصة وطبعا دلوقتي بقي في لمس كمان مش بص وبس مهما كانت البنت لابسة حتي لو نقاب برده هيطلع حد يضايقها القاعدة في البيت اكرملكو يابنات ...
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

متزعلوش مني بس ده رأيي انا كمان مستنية اعرف رأيكو ؟؟؟

المقال "ايه رأيكو في شغل البنات ؟؟؟وبصراحة كده وعلي المكشوف؟؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
أسيرة الليل
أنا رأيى مش تشتغل بس لسبب أخر الولد أولى يشتغل ممكن أحنا نقعد بس على جنب شوية لما الولاد كلهم يشتغلوا ولو فاض لينا شغل نبقى نشتغل وفى كمان حاجه مؤذيه جدا ومش قصدى يعنى أغلط فى موظفات كتير متعينين من أيام لما كان التعين فى الوظائف الحكومية بالأعدادية ودلوقت تلاقى شاب معاه بكالريوس بتقدير وقاعد على القهوه ونفسه يتعين ومش لاقى وتدخلى المكتب على الموظفه دى تلاقيها بتعمل أى حاجه بعيد عن الشغل تتكلم فى التليفون بتقشر خضار بجد الحاجات دى بتحصل بجد مش شغل سينما وبس فأنا عندى حل نطلع الناس دول معاش الموظفات مش الموظفين ونشغل الولاد المتخرجين من كليات مكانهم بس خلاص ده رأيى
ياسمين فيرجينيا
مرسي اسيرة علي مرورك
eso2008
بصى البنت الازم تشتغل لكن قبل ماتفكر لازم تحب الشغل الاول
اما بقى بالنسبة للمحجابات فهم مظلومين جدا انا منهم فى شغل كتير
مش بقدار اشتغل فية علشان انا محجابةوعلى فكرة انا محجبة عادية جدا
يعنى مافيش اسبنش ولا بنطلون اسلم ولابضى كلو عادى بس برضة
مش خمار يعنى هو عادى يبقى البنت مظلومة المحجبة ولا لا
هارى بوتر1988
و الله شغل البنات هو اللى زاد من معدل البطاله فى العالم

انا مش ضد شغل البنات لكن انا يوم ما هفكر اتجوز اول شىء هعمله انى هخلى مراتى تشتغل لمده سنه او اتنين

علشان تراعى ان الواحد بيرجع من الشغل مهموم و بعد كده هخليها تقعد فى البيت

و ده لمجرد انها تجرب و تحس
ياسمين فيرجينيا
مرسي هاري علي مشاركتك بس ليه الانتقام ده ههههههه؟؟
جوليت
بصى انا حقلكوا حاجة احنا لوبصينا ان البنات بيأخدوا مكان الولاد فى الشغل فده مش صحيح

ليه ؟؟ علشان البنت اللى بتشتغل دى واللى بتقولوا هتاخد مكان الولد دى برده متعلمة زى الولد ده المتعلم اللى كان هيشتغل مكانها يعنى تستحق الشغل ده لكن لو هى واحدة مش متعلمة واقل منه والمفروض انه هو الاولى انه ياخد الوظيفة دى يبقى هو اللى عنده الحق فى الشغل

لكن بالنسبة لشغل البنت عامة فأنا معاه لو هى محافظة ع كرامتها وع احترامها وع دينها اولا لكن لو ضاع ده كله يبقى فى دهية الشغل ده

وبالنسبة للست المتجوزة لو شافت ان الشغل ده هيقصر ع بيتها وجوزها يبقى ملوش لازمة

ده رأى المتواضع وشكرا يايسمين لطرحك الموضوع
ياسمين فيرجينيا
مرسي ياجوليت علي رايك بس هي مش فكرة مين ياخد مكان مين احنا بنبص للبنت ان الشغل ده بجد بهدلة ليها تمام هي هتحافظ علي كرامتها وتعمل حدود وكل حاجة بس اسمحيلي الناس دلوقتي مبقتش تحترم حدود حد بقي كله يتخطي الخطوط اللي التاني عاملها بدون اي احترام او حياء وبعدين الناس بقت وحشة ومحدش هيحافظ علي حد فالافضل ان هي تحافظ علي نفسها وتقعد في البيت وكفاية عليها انها اتعلمت والتعليم ده لاولادها ولنفسها مش لازم تترجمه شغل لان اساسا هي مش هتشتغل باللي اتعلمته ومرسي ياجوليت للمرة التانية
kaki
الشغل ليه مزايا وعيوب مزاياه ان البنت وهى فى البيت مش فاهمه ولا عارفه ايه اللى بيحصل فى الدنيا والشغل بيديها فرصة تفهم وتتعلم امور الحياة والاهم من كده انها تعرف الشباب والرجالة بتعمل ايه بره البيت . ده غير انه تسليه وبيديها فرصة تتعلم مواقف كتير فى الحياة وتعرف ازاى تتصرف فى المواقف دى . اما بالنسبة للعيوب فالشغل فعلا بهدلة وقلة قيمة وصاحب الشغل لو مش محترم مش هتفرق عنده البنت منقبه ولا بشعرها لانه اصلا مش محترم ولو ان الاحترام قليل جدا فى الزمن ده
ياسمين فيرجينيا
مرسي kakiعلي مشاركتك الجميلة دي بس والله لو قارنتي المزايا بالعيوب هتلاقي ان العيوب اخطر بكتير ومرسي ياقمر علي مرورك
Bestpublisher
موضوع مشوق،،
أنا من وجهة نظري المتواضعة،، العمل مناسب للمرأة في حالتين:
هو انه المرأة لما بتحتاج فلوس-- ظروف عائلية قهرية يعني لازم الفلوس عشان تعيش اولدها و عائلتها.
او بتكون تحب العمل -- مثل الفنانات (الرسم و الكتابة و الطرز،، فنون محترمـــــــــه)، لانها مبدعة و المجتمع محتاج ليها.

و اذا لم تكن هناك هاتين الحالتين: فيجب عليها العمل و الالتزام بالدين الاسلامي و الحجاب الشرعي.

و مشكورين على الموضوع المشوق ده.
عصفور المطر
انا ضد عمل المراة الا فى اضيق الحدود...كمن لا تجد من يعولها ...لكن هناك بعض البنات لا تريد ان تفهم ان جلوسها فى المنزل اكرم لها...فهى تريد الخروج الى المجتمع لشعورها بالكبت والملل ... ولتشعر انها حرة وتتخلص من استعباد الرجل فى رايها....لكن المجتمع الاسلامى والشرقى كرم المراة وجعل جلوسها فى المنزل كرامة لها وفى القرآن الكريم يقول الله تعالى( وقرن فى بيوتكن......)...وانا شاهدت بعينى كثيرا من التجاوزات فى اماكن العمل تحدث للبنت...بالاضافة الى اننى سمعت باذنى بعض الموظفات تدخل فى حديث عن علاقتها السرية مع زوجها على الملا وامام زملاءها من الرجال...وطبعا كلنا سمعنا عن موضوع ارضاع الكبير...يكفى للبنت او للمراة جلوسها فى منزلها معززة مكرمة...تجد من يلبى لها طلباتها وهى تجلس فى بيتها كالملكة...كان هذا راييى الشخصى..
ياسمين فيرجينيا
مرسي best buplisherعلي ردك الجميل ورايك بس انا نفسي اسالك سؤال ايه الاسم الصعب اللي انت مختاره ده بكتب كل ده؟؟؟؟ انا بهزر معاك اوعي تزعل ومرسي ياجميل علي مشاركتك
ياسمين فيرجينيا
مرسي كتير كتير كتير ليك ياعصفور المطر انا متفقة جدا جدا جدا ومؤيدة بشدة لرأيك الجامد ده
روميو
شكرا يا فيرجينيا علي الموضوع الجامد ده

وانا مع ان المراه تضع بيتها وزوجها واولادها في المرتبه الاولي

اما اي شئ تاني فممكن ييجي في المرتبه التانيه او ممكن التالته

سوري لسه منجدين بس
ياسمين فيرجينيا
مرسي ياروميو ياقمر علي رايك ومرورك الجميل ده بس هو انتو منجدتوش علي المرتب بس ولا ايه الشتا جاي ونبي نجدلينا لحاف ولا حاجة :
ادسنس
انا مع رأى حضرتك
مشكورة كتير
ياسمين فيرجينيا
مرسي ادسنس علس مرورك
Muhammed
بجد تحية كبيره ليكي على الموضوع

وعموما انا راي ان الشغل للبنت هو حاجه كويسه جدا ومش بتاخد مكان ولد مش لاقي شغل

لأن لو من المنظور ده يبقى مش لازم تتعلم ولا تاخد شهاده كمان

يبقى شهادتها لازمتها أيه
ياسمين فيرجينيا
مرسي يامحمد علي مشاركتك بس التعليم ده هيبقي لاولادها وليها عشان تعرف تتفاهم مع جوزها وبعدين الفكرة مش مين ياخد مكان مين الفكرةان ده بهدلة بجد للبنت من كل النواحي وبقي في ظواهر كتير اوي وحشة في المجتمع ومحدش هيسيبها في حالها انت فاهمني طبعا انا بنت ولما اخلص الكلية مش هفكر اني اشتغل لاني بجد مش هقدر علي اللي بيحصل في الدنيا وابسط حاجة من اللي بيحصل التحرش اللي بقي منتشر بشكل رهيب ككاننا مش بلد اسلامي ابدا وده كله في وشنا احنا ومتقوليش البنت اصلها بتبقي لابسه الولد برده بيبقي متجاوز حدوده مع الليلاسة كويس او لاء ومرسي ياقمر علي ردك
Muhammed
شوفي انا معاكي ان تعليم البنت لبيتها اولا وأخيرا

بس بالشكل ده يبقى تعليم محدود علشان البيت وخلاص

وإذا كان بسبب ان البنت مينفعش تنزل الشارع علشان التحرش اللي بيحصل اليومين دول فده من رأي أنا

بقى كله البنت والولد والله ده في بنات مش ممكن اللي بيعملوه

صحيح حالات محدوده جدا بس موجوده وحالات التحرش اللي حصلت اليومين دول فعلا كان حقيقي في بنات وستات كبار في السن ومنقبات كمان يعني مش لابسين اولابسين

وشباب حاولو انهم يتحرشوا بيهم

في واجب على الناس كلهم ان تبقى في حالة توعية للشباب

وكمان عقوبات لأي حد يفكر يعمل حاجه زي كده تاني ومتقوليش ان في عقوبات فعلا

لأن العقوبات الموجوده مش كفايه أبدا

وتحياتي ليكي
ياسمين فيرجينيا
مرسي ليك يامحمد بس معلش يعني التعليم اللي احنا بنتعلمه اساسا هو محدود خلقة هيبقي محدود اكتر من كده ايه وبس انا هدفي ان البنت تحافظ علي نفسها وتقعد في بيتها معززة مكرمة وبكده هتحافظ علي نفسها وعلي الشاب كمان ومرسي ليك ياقمر
روميو
انا مع رايك يا ياسمين

لان هو ده راي الصواب

بجد البنت لازم تهتم ببيتها وزوجها واولادها

والراجل اللي ميقدرش يكفي بيته بقي يبقي يقعد مكانها في البيت بس لازم يكون بيعرف يقشر كوسه كويس اوي

وممكن يقمع باميه كمان

وبالمناسبه يا ياسمين انا لسه منجدلك لحاف عشان بالليل الجو بيسقع اوي

اي خدمه
ياسمين فيرجينيا
مرسي ليك ياروميو وعندك حق فعلا هو ده الصح والمفروض احنا نخلص الجامعه ونشتغل طيب هما يعملو ايه ؟؟؟ وعلي فكرة مش لازم يكون بيعرف يقشر كوسة وبامية تبقي مراته تجيبلو تكاواي ده راجل برده ولا ايه!!!!!!!!!!!!!؟ ومرسي علي اللحاف ياروميو الدنيا بقت تلج
ياسمين جيسى
اقولك حاجه بجد انا بقرا موضوعك من الاول ووالهى العظيم بقول سبحان الله الطيور على اشكالها تقع احنا للدرجه دى متفقين رايى هو رايك من غير ما تسمعيه بتقولى اللى نفسى اقوله من غير ما اقوله ليكى بجد ربنا ما يحرمنا من بعض وطبعا رايك هو رايى ومتفقه معاه ماانتى قلتى اللى كنت عايزه اقوله يا قلبى وبجد بيت البنت هو مملكتها لانها كالجوهره اللى يجب المحافظه عليها من عيون كل الناس فى مكانها الطبيعى الفترينه الجميله والعلبه القطيفه طبعا هما بيتها وربنا يصون ويعف كل الجواهر الجميله اقصد البنات كلهم يارب
ياسمين فيرجينيا
مرسي ياجيسي علي مروروك وربنا يحفظنا ويعف شباب المسلمين
*sense of a word*
موضوعك جميل جدااا

بس بصراحه انا لسه ماجربتش ايه المشاكل اللى هاتواجهنى لما اجى اشتغل علشان حجابى

بس يعنى الافضل ان الشباب يشتغلوا الاول لان فى البدايه والنهايه هما اللى هايعولوا اسره بعد كده

مش البنات

واظن ان البنت احسن لها واجمل واصعب مليون مره انها تتفرغ لتربية اولادها(ده بعد الجواز اذا حصل يعنى)

وبعدين ياجماعه مش لما يبقى فى شغل اصلا نقول البنات تشتغل ولا لا

تقبلى مرورى
ياسمين فيرجينيا
مرسي سينس اوف ورلد علي مرورك ماهو في شغل بس كلة مطلوب انسة للعمل حسنة المظهر متقوليش هتعمل اعلانات مش ممكن والله
القلب الطيب
انا من رايي ان البنت مالهاش غير بيت زوجها واولادها بس
ياسمين فيرجينيا
مرسي يااقلب ياطيب علي مرورك واله يانفس رايي بس تقول لمين بقي كل واحده تيجي تقول المساواة والبتاع طيب يعني وبعدين

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
البنات والأدب المكشوف ـ إيمان القدوسي
يلا قولو رأيكو ايه بقي في النكتة دي مرة واحد مجنون...........؟؟؟؟؟؟؟