نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ايه رأيكو في شغل البنات ؟؟؟وبصراحة كده وعلي المكشوف؟؟

خلي اللي يقول يقول المهم راي البنت نفسها

المقال "ايه رأيكو في شغل البنات ؟؟؟وبصراحة كده وعلي المكشوف؟؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
ياسمين فيرجينيا
ماهو المصيبة ان ده بيبقي رد البنات لو قولتلهو خلصو الجامعه واقعدوا في البيت ادام مفيش ضرورة للشغل هيقولولك بقي قصيدة عن حقوق المراة وسنوات التعليم اللي قضوها وازاي هتروح هدر
القلب الطيب
والله انا عن نفسي هخليها تقعد في البيت
ellama
انا هتكلم عن نفسي
الوظيفه الاساسية للمراة انها تربي اولادها وتدير منزلها وتخلص وتعتنى بزوجها وبنفسها
واذا قدرت انها تحقق الحاجات دى كويس اوى وبدون تقصير وعندها وقت فاضي كتير لدرجه انها تشعر بالملل فى الحالة دى ممكن تشتغل بس تشتغل فى وظيفه تتناسب معاها كمراة ولظروفها ولوقتها
طبعا بموافقه زوجها مش غصب عنه او لمجرد انها عاوزة كدة لازم يكون فية نقاش واتفاق بين الطرفين
وكمان فى حاجة يعنى المراة ممكن تشتغل كمان فى حالة ان ظروفها المادية صعبة هيا وزجها فى الحالة دى ممكن تساعده عشان الامور تتيسر شوية
دى وجهة نظرى المتواضعه واسفه للاطالة
القلب الطيب
وجهة نظرك جميلة اوووووووووووووي

وبحييكي عليها وفعلا ان المرأه ممكن تشتغل في ظرف واحد فقط هو لو كانت الحاله المادية

للطرفين مش اد كده

وتحياتي لكي
ياسمين فيرجينيا
مرسي الاما علي مرورك مفيش مانع ان المراة تشتغل لو الظروف المادية صعبة جدااااااا لدرجة انها لازم تشتغل وتساعد زوجها وده طبعا هيبقي بالشروط الاسلامية انها تلتلزم بالزي اللي مش ملفت اللي ميبسببش فتة للشباب بس انا مش معاكي انها تشتشغللما يكون عندها فراغ لانها ممكن تستغل الفراغ ده في حاجات مفيدة وهي قاعده في بيتها معززة مكرمة محفوظة وحافظة شباب المسلمين لكن انا اعتراضي علي خروجها من البيت لانها كلها فتنة وللاسف بتحاول انها تظهرها اكيد طبعا انتي فهماني بس ربنا يهدينا
ميسره
ليه دايما كلمه حخليها تقعد في البيت من الشباب ليه التحكم فيها دا ليه هي متختش قررارها بي إيديها

لأنها انسانه

ليه السباب بيوقف قدام طموح المرأه دلوقتي الكل حيقولي احنا مبنوقفش لو عيزه تشتغل تشتغل بس البيت في الأولويات

طب ما انت كده بتقف قدام طموحها من غير ما تحس

ليه دايما حطين صوره المرأه الشرقيه ان هي بيت وعيال وتربيه اولا ثم شغل ان امكن

ليه مش راضيين تقتنعو ان فيه بنات مبتحبش دا

ليه مش را ضين تقتنعو ان حكايه شغل البيت وتربيه العيال والطبخ دا يعتبر شغل ومسؤؤليه وممكن البنت تعملو او لأ براحتها مش مجبوره عليه

ليه اماالمرأه بتنجح في شغلها بيقى فيه غيره من الرجل ولا بيفرح بي نجاحها ولا حاجه بالعكس دا بيقولها ايه يعني ما انتي اخرك للبيت ليه كده ماانت بردو ممكن تشتغل في البيت زيك زي

انا مره شفت حوار بين شابين واحد بيقول للتاني اوكي حببتي تشتغل بس في الأخر حتكون ايه رئيسه دوله يعني

راح التاني رد عليه وقولو فيها ايه لو تكون رئيسه دوله دا انا حفرح واشجعها اكتر شايفيين العقل يا شباب شايفيين العقل الناضح المتفتح الذكي

هو دا اللي ممكن ارتبط بيه

هو دا الرجل اللي بتحلم بيه المرأه اللي عندها طموح عيزه واحد ذكي يفهمها ويقدرها

شكرا يا قمر
ياسمين فيرجينيا
مرسي ياميسو علي مرورك ياقمر بس الفكرة ياميسو مش فكرة بيت واولويات وانها تقعد في البيت عشان تهتم ببيتها وجوزها الفكرةو فكرة انها وقاركن في بيوتكن صديقني كده اامن ليها وللشباب كمان هي دي رسالتها وطموحها سيبك من شغل ومناصب وكلام فارغ انا اهو في الجامعه اول مااخلص هقعد في البيت صديقني كده اكرم لنا بكتير اوي دلوقتي البنت لما بتخرج من البيت الف واحد بيوصلها والف واحد بيركب جنبها مواصلات متقوليش هي تبقي محترمة محدش هيكلمها والله بيبقوا منقبات ومبيسلموش صديقني في البيت احسن ليها وللشباب هتعف نفسها وتعف شبابنا وهو مش ناقص فتن متبقاش من بره وجوه كمان صديقني ياميسرة المسالة مش مسالة تحكم من الشباب ولا تخلف من المجتمع المسالة مسالة حفاظ علي المراة ده مكانها الحقيقي محدش يشوفها ولايلمسها ولايقرب منها ولايقعد جنبها غير جوزها صديقني ده اكبر تكريم ليها
ميسره
والله يا ياسمين انا عرفه كلامك دا

بس المشكله ان البنت اللي بتقعد في البيت بتقى سوري يعني عقله مش متفتح نوعا ما

يعني ممكن اي حد يضحك عليها مش بتعرف تتكلم مع حد مهم قوي مثلا

والثقافه بتبقى شبه معدومه انتي عمرك ما حتحسي بكلامي دا غير لما تقعدي بجد كام سنه في البيت وساعتها حتوقلي ميسو معاها حق

مستنيه ردك
ياسمين فيرجينيا
ماشي ياميسو انا معاكي بس مش كله انا اختي بكالوريوس علوم قسم كيمياء سبشيل وخلصت وقعدت في البيت وحفظت القران كله وبتقعد علي النت بتعرف كل الاخبار وكل الامعلومات في كل حاجة تقريبا ومتدينة جدا وعندها معلومات عامة جبارة وبقالها سنتين قاعده في البيت بس لو كلمتيها في اي حاجة تتكلم احسن من اي حد ممكن يطلق علي نفسه لقب مثقف منتهي العلم والدقة في المعلومات والثقافة بجد اللي عايزة تبقي مثقفة ومتفتحه بتبقي كده في اي مكان وفي كتير بيخرجو وبيشتغلو وسوري يعني بهايم وعلي فكرة 99% من النساء العاملات معندهومش اي نوع من انواع الثقافة وعلي فكرة انا مش ببالغ انا بتكلم عن واقع ابسطها موظفات شؤن الطلبة عندنا في الجامعه وطبعا تقريبا تلتل تربع الموظفات والعاملات في اي مؤسسة او شركة بيبقي بس حدود ثقافتها مجال شغلها وبس
ميسره
اوكي يا ستي مثقفه وطبعا سلامي لي أختك ربنا يخليهالك

طيب سيبك من اختك دلوقتي ومنك

طيب ماهو بسهوله جدا ممكن اي حد يضحك عليها لأنها مبتتكلمش كتير مع الناس

يعني مكن تتخدع من اي حد فيه ناس بره وحوش يا ياسمين لازم تكون واعيه

انا طبعا ولا ضدك ولا ضد اختك

دي وجهات نظر بس

مستنيه ردك يا قمر
ياسمين فيرجينيا
معاكي ياقمر في موضوع انها ممكن تتخدع في الناس بس صديقني الناس زي ماانتي بتقولي بقو فعلا وحوش وبيتلونو بكذا لون عارفين مداخل للناس كلها والله لو لافة العالم وعايزين يخدعوها ويضحكوا عليها بيضحكو عليها بقي سهل اوي دلوقتي ربنا يحفظنا يارب ويهدينا
ميسره
فعلا ربنا يحفظنا كلنا

مرسيه يا قمر على الحوار الجامد دا

يسلموووووووووووووووووو
ياسمين فيرجينيا
العفو ياميسو انتي بجد شخصة جميلة وانا بستمتع في التحاور معاكي جدا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
البنات والأدب المكشوف ـ إيمان القدوسي
يلا قولو رأيكو ايه بقي في النكتة دي مرة واحد مجنون...........؟؟؟؟؟؟؟