نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو كحال قبل الثورة: منع منقبة من اكمال دراستها في منحة الـ iti ومطالبتها بدفع مبلغ 12 الف جنية

فيديو كما كنا قبل الثورة منع منقبة وملتحي من اكمال دراستهم في منحة الاي تي اي ITI والتابعة لوزارة الاتصالات بسبب النقاب واللحية دون ان يكون هذا شرطا من الاساس حيث قامت دكتورة برفض وجود اي منقبة او ملتحي داخل المنحة رغم ان هذا ليس شرطا داخل العقد بين الطرفين مبررة انهم نسيوا يضعونة بالعقل

وفي مداخلة تليفونية بين قناة الناس واحدى الطالبات وضحت انه هناك طالبة كانت غير منقبة ودخلت الاختبارات كاملة واجتازتها كلها بنجاح وتم قبولها بالمنحة وسالت هل هناك موانع من ارتداء النقاب فطلبوا منها الصعود لدكتور بهاء مسئول التدريب الاحترافي فطلب منها ان تقرأ كل الشروط الموجودة على الموقع الخاص بالمنحة ولم يكن هناك اي شروط عن النقاب فوقعت على التعاقد بعدها حضرت ثم قررت ارتداء النقاب وبالفعل حضرت اليوم الاول دون اي تعرض لها وفي اليوم الثاني طلب منها فريق الامن security الصعود للدكتورة نسرين الابيض مدير شئون الطلاب بالمنحة والتي وضحت لها انه ممنوع ارتداء النقاب داخل المعهد وانها لايمكنها ان تمشي به وتحضر به داخل المعهد فقالت لها انه لايوجد اي بند داخل العقد يمنع النقاب فردت الدكتورة نسرين عليها بانهم نسيوا يضعوا بند كهذا داخل العقد

فتطورت المشكلة انها وصلت لمنعها من الحضور في المنحة رغم حضورها الا انه يتم منعها من الدخول وبالطبع هناك شرطا جزائيا انه في حالة فصلها او الغاء التعاقد يقوم الطالب بدفع مبلغ 12 الف جنية لكن الطالبة تحاول اكمال الدراسة

فتوجهت الى مديرة المعهد د.هبة صالح فقررت لها نفس الكلام انه ممنوع ارتداء النقاب وهذا من قواعد المعهد فكيف ان تختلط باصحابها او تقوم بعمل presentation " عرض تقديمي " وهي مرتدية للنقاب وكان النقاب هذا جدارا يمنعها من الكلام من خلفة
وقاموا بالاتصال بوالدتها مطالبينها باقناع ابنتها بانه من مصلحتها ان تقوم بخلع النقاب فهو ممنوع داخل المعهد

يذكر ان منحة الـ ITI تم قبول فقط 480 طالب فقط هذا العام على مستوى الجمهورية بعد منافسة ضارية بين مايقارب 15000 طالب وطالبة وهذا في حدث غريب فكان من المقررا سنويا قبول 1000 طالب على مستوى الجمهورية وهي منحة تتبع وزارة الاتصالات ويدرس فيها مواد وتخصصات لتكنولوجيا المعلومات دون التمسك بتخصص او كلية معينة فهي متاحة لجميع خريجي الجامعات
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "بالفيديو كحال قبل الثورة: منع منقبة من اكمال دراستها في منحة الـ iti ومطالبتها بدفع مبلغ 12 الف جنية" نشر بواسطة: بتاريخ:
eng.ahmeds3ed
دة انا كنت هموت وادخل المنحه دى يلا ربنا يسترها ولسه اللى جاى اوحششششش
زيزو باشا
احنا شعب غريب جدا ... نموت فى الفرقعات ( قناة الاناناس ) .. تعليمات معهد او منحة ايه يعنى .. يا تتنفذ .. يا بلاش .. كل واحد حر فى تعليماته .. دى نقطة .. و الثانية الاخت .. وقعت بدون نقاب .. و بعدين حضرت .. بخباثة يبقى النية مبيتة على المخالفة مش كده و الا ايه ؟؟؟؟ ربنا يهدى الجميع ...
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ****
%u0632%u0627%u0626%u0631
امال فين قانون التميز ولا هو فوانين وخلاص حسبنا الله ونعم الوكيل
بنت المنوفية

ازاى بنطالب بالحريات واحنا اول ناس بندوس عليها

بنزعل قوى لما نسمع ان فرنسا منعت الحجاب وبنقول حريه شخصيه طيب ليه بنقلدها فى جبروتها

انا شايفه ان من حق كل واحد وواحده اى ان كان الدين او الجنس ان يتمتع بحقوقه كاملة والنقاب حريه شخصيه ولا يجوز تحريمه

بكره يحرموا دخول الجامعات كمان بالنقاب ؟ مهزلة

شكرا ع الخبر
Nile Son
احنا شعب غريب جدا ... نموت فى الفرقعات ( قناة الاناناس ) .. تعليمات معهد او منحة ايه يعنى .. يا تتنفذ .. يا بلاش .. كل واحد حر فى تعليماته .. دى نقطة .. و الثانية الاخت .. وقعت بدون نقاب .. و بعدين حضرت .. بخباثة يبقى النية مبيتة على المخالفة مش كده و الا ايه ؟؟؟؟ ربنا يهدى الجميع ...
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ****
ربنا يهديك انت

اولا كلنا نعلم هذه المنحة وهذا المعهد
ولا يشترط حلق اللحية او عدم لبس النقاب

لكنها حجج وخلاص
اولا ياليت لاتتحدث فيما لاتعرف
وان كنت تعرف المعهد او شروطة ماكنت تحدثت بهذه الطريقة

والاخت لو تنوي الخبث ماكانت سالت من الاساس هل فية مشاكل او لا
انا اصدقائي في المعهد ملتحيين ويتعرضون لمضايقات كي يحلقوا لحيتهم
ملكـ الويب
زيزو باشا اسمها قناة الناس مش الاناناس ... يعني ميصحش نتريق عليها وهى قناة اسلامية ^__^

وبخصوص المنحة معروف جدا ان بيحصل جوة حاجات مخالفة للشريعة والصراحة مكانش ينفع انها تقدم

ليه ؟؟؟

اولا من كام سنة حصل نفس الحكاية مع بنت لكن لابسة اسدال بس وطبعا اى ملتحي ممنوع يدخل

مع العلم ان مفيش شروط ان الملتحيين ممنوعين من المنحة او المنتقبات

ومسئولة المركز بررت بكدة

" انتى هتتكلمي مع زمايلك الشباب ازاى ؟؟ "
" مش هينفع عشان زمايلك هيعملو خروجات ورحلات .. وانتى هتروحي ازاى معاهم ؟؟ "

طبعا خروجات ورحلات مخالفة للشريعة وده مش من فراغ لان عند قرايبي دخلوها وانا كمان كنت هدخلها بس قلت تضييع وقت وخلاص ....

وبرغم ده كله المنحة دي مش منحة خروجات وفسح ورحلات لدريم بارك

المنحة عبارة عن كورس بستفاد منه عشان اقدر افيد المجتمع بعد كدة

بس للاسف مش كل حاجة الواحد بيعوزها بيلاقيها
ملكـ الويب
كويس يا بشمهندس انهم دخلوها وهما ملتحيين والله

واكيد بيلاقو مضايقات

بس يعني الواحد ياخد كورس مهما كان ويخسر اخرته ... لان اللحية فريضة طبعا

بس كويس والله انهم اتقبلو

واساسا يعني مبحكتش ان كل ولد يتكلم مع بنت يعني المفروض هما رايحين يتعلمو مش يهزروا ويتفسحو
Nile Son
للاسف هناك اسراف في التعامل بين الشباب والبنات هناك

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
اتهام رولا بدفع مبلغ ضخم للطيار بهدف قتل هيفاء وهبي