نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الصوفيون يحتشدون لنصرة مفتي الجمهورية ...والسلفيون يحتشدون لنصرة الشيخ الحويني

اعرض عليكم اعزائي القراء هذا الموضوع لتحكموا بانفسكم علي الوضع الراهن في مصر حيث يحتشد الصوفيين لمناصرة مفتي الجمهورية الدكتور علي جمعة علي الشيخ ابو اسحاق الحويني ويستعد السلفيين لمناصرة الشبخ ابو اسحاق الحويني علي الدكتور علي جمعة حيث دعا مشايخ التصوف للتظاهر يوم الخميس في الازهر في العاشرة صباحا مساندة للدكتور علي جمعة واعلانهم لتاييدهم الكامل له ضد هجوم السلفيين علية والذين يحتشدوا لنصرة شيخهم الحويني حيث اكد منسق الائتلاف العام للصوفية انهم يعلنون مساندتهم لمفتي الجمهوية ضد السلفيين وضد الوهابيين الذين تتبناهم الجماعة السلفية علي حد قولة ومن الجدير بالذكر انة احتشد اكثر من 50 الف سلفي امام محكمة كفر الشيخ في جلسة نظر الدعوة التي قدمها علي جمعة ضد الحويني لنصرة الشيخخ الحويني ومساندتة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "الصوفيون يحتشدون لنصرة مفتي الجمهورية ...والسلفيون يحتشدون لنصرة الشيخ الحويني" نشر بواسطة: بتاريخ:
زيزو الاسكندرانى
سؤال برئ الاخوه الاقباط مع مين ؟؟؟ ! ! ! والله ده تهريج غير مبرر .
بنت المنوفية

ومين هينصرنى لما أشد فى شعرى واتجنن من اللى بيحصل

خلاص بقينا منقسمين مفيش مسلمين متحدين ومجتمعين

يارب احمى مصر من اللى بيحصل فيها وفينا

شكرا
Dera
هذا هو حال الذين يتخذون الاسلام ستار لاطماعهم فى الحكم وانظروا ماذا يحدث فى الصومال فالفصيلين من هؤلاء وماذا حدث فى افغانستان بعد خروج السوفييت وماذا يحدث فى مصر بعد اتفاقهم فى غزوة الصناديق اختلفوا ومقطعين بعض فى تنظيم القوائم ولسه ياما حنشوف
%u0632%u0627%u0626%u0631
اتحدى لو اتجمع لمناصرة علي جمعة اكثر من100 واحد وخليكو فاكرين
%u0632%u0627%u0626%u0631
حشود ايه وتظاهرات ايه في الوقت العصيب دا يا سلفيين ويا صوفيه
اي حد يدفع 10 الاف جنيه للمفتي الزفت دا ونخلص من القصه دي البلد مش ناقصه بقى .
وهو الزفت المفتي دا مش من النظام القديم فعلا خلاص يخلي عنده دم ويستقيل بقى
omar19-3

شكرا

ده كلام برده يا شيخ/ جمعه ... عيب عليك .. دا أنت كاتب فى موقعك قصيدة فى نفسك ورضى الله عنه وأرضاه وحاجات كده ..... أيه اللى أنت بتعملوا ده ...

معلش يا أختى الفاضلة ....... ربنا يصلح الحال ...
That's Me
هذه المرة دخلت بمعرفي ولم ارد كزائر ففي كلتا الحالتين انتظر موافقة الأدارة او المشرفين لموافقة علي ردي
ربما لم ارتقي بعد لهذه المرتبة وهي ان اكون كاتب في منتداكم الجميل ولكن لي منتدي صغير يكفيني

عموما نرجع لصلب الموضوع وارجوا من الجميع وبالله عليكم القراءة وخصوصا الأخوة الأفاضل من سبقوني في الرد

انا من الاشخاص الذين يلقبون بكلمة سلفي
ولو بحثتم في كل سلفي وفي كل شخص ملتحي ومقصر جلبابه ومهتم بالعلم الشرعي ( علم الدين )
ستجدونه يحب الشيخ ابي اسحاق الحويني كما يحب ابوه تماما ً

ولهذا اعذرونا اذا دافعنا عنه فهو ابونا
هو من يعلمنا دين الله
هو من يأخذ بأيدينا الي الجنة والي طريق الصلاح في وقت فيه كثير من الشباب غارقين في ملابس ساقطة وسلاسل تتدلي من رقابهم واكثر من ذلك

ونرجع لصلب الموضوع

وكل ما سأقوله قد يتلخص في جملة واحده وهي الايمان والحق
فمن كان علي حق عرف اهله

بمعني مثلا انك لو كنت علي حق مع الله عرفت من هم اهل الحق

السلفية
الشاذلية
الابراهيمة
الاسماعيلية
الشيعة
البهائية
وغيرهم كثييييييييييييييييييييير

والخلاف الأن بين طرفين هم السلفية والصوفية

فبالله عليكم ماذا رايتم من اهل السلف او ماذا تأخذونه عليهم واريد رد وجوب لهذا السؤال ؟؟

ولكن ما رأيكم في من دخلوا المساجد واغلقوها عليهم وظلوا يقولون الله الله الله
هو هو هو

ويعلقون صورة شخص يدعي صالح ويدعونه بولي الله وما شبه ذلك

ولطم للوجه

هنالك فرقا بين تصوف الأولين وتصوف المتأخرين، فالأول هو تصوف الزهد كتصوف الجنيد والحارث المحاسبي وسهل التستري وأمثالهم، والآخر هو التصوف الذي خلط بالفلسفة والبدع والخرافات والاعتقاد في القبور والأولياء

والذكر على الطريقة الصوفية والذي قد يصحبه شيء من اللحن والطرب أو الرقص والتواجد أو ضرب الدفوف، يعتبر من البدع المحدثة

وتصوير ذوات الأرواح الصور الفوتغرافية قد منعها كثير من العلماء وأجازها آخرون، وعلى القول بجوازها فهو لا يعني إباحة تعليقها، ويتأكد المنع من تعليق صور من يدعون بالأولياء والذين يعتقد فيهم العوام نفعا أو ضرا ويدعونهم من دون الله ويمارسون معهم غير ذلك من الأمور الشركية

والله أعلم.

فبالله عليكم

اتجدون مثل هذه الفرقة علي حق

والمعذرة فأنا ضد كل شخص يدخل ليقول كلنا مسلمون ودعوا الخلافات جانبا

ومصر وهشد في شعري ومش عارف مين

مصر مين والناس نايمين

خلاص نسينا الدين

حلاص نسينا ربنا

خلاص نسينا حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم اعمار امتي ما بين الستين والسبعين

وهقولها تاني طول ما حنا عايشين علي القوميات عربي مصري سعودي كويتي مش هنعمل حاجه ولا هنبقي شيء

لكن اسلامي هنبقي وهنفوز بكل شيء

فعشان كده

خرج كل مأموم مع أمامه

السلفيين مع شيخهم ابي اسحاق الحويني

والصوفيين مع مفتيهم علي جمعة

اللي بيعمل عيد ميلاد
ههههههههههههههههههههه

وفي النهاية والله ان شيخي الذي يعلمني الدين والذي انا بالنسبة له ولد صالح

اهم عندي من علي جمعة ومن كل الصوفيين ولن اكذب اذا قلت من مصر

فحبي لرسول الله صلي الله عليه وسلم

والصحابة رصوان الله عليهم

وامثال الشيخ ابي اسحاق والشيخ محمد حسان والشيخ يعقوب وغيرهم

يفوق حبي لأي شيء اخر

وهذا هو الشعور الذي ينبغي ان تحسدوننا عليه

والذي لم يتذوقه ايضا ً اي علماني او ليبرالي اختار دنياه ونسي آخرته

للعلم

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء انا مصر عندى احب واجمل الاشياء
Ahmed Diso
انا مش عارف ايه اللي حصل و لا ايه اللي اتقال
بس انا مع الشيخ الحويني و السلفيون
علي فكرة انا لا سلفي و لا مربي دقي انا واحد عادي خالص
بس شوف الطرفين شوية دراويش مع فل من فلول النظام
و ناس متدينه و محترمة لا يخافون في الله لومه لائم
كيف يكون الحكم
paradiseman3
ارجو في هذة المرحلة عدم تصنيف المصريين تحت قائمة السلفيين او الصوفيين او غيرهم فكلنا لا نحتاج الا مصلحة مصر وفي وقتنا هذا لا يصلح ان يفعل ائمة وعلماء نقتدي ونحتذي بهم مثل هذة الافعال
السندباد العربى
"الصوفيون يحتشدون لنصرة مفتي الجمهورية ...والسلفيون يحتشدون لنصرة الشيخ الحويني"

تعلقى ..اه تعليقى ....

لو انت فى الدرجة التلته, هتكون الصوفيه على شمالك و السلفيه على يمينك .
واهو نزل الصوفيه طبعا بالفالنه البيضه والشورت الابيض , وشايف السلفيه لسه بسخنو وزاى ماانتم عرفين بالفلنه الحمراء والشورت الابيض .
الكرة الان مع الصوفية , هوبا , يخسارة جنب العرضه , وتتنقل الكرة للسلفيه , وماشى ماشى , وشاط ....جــــــــــــــــون !!!

واللهى حرام الى بيحص ده , هو متش كرة, دول المفروض اهل علم ودين , طيب بقى الشعب هيعمل ايه ؟؟؟؟؟؟

.
بنت المنوفية
[QUOTE=That's Me;1259419]

مصر مين والناس نايمين

خلاص نسينا الدين

حلاص نسينا ربنا

السلام عليكم اخى اسمحلى اتكلم معاك

انا مش بيهمنى من كل الكلام ده غير حاجة واحده الفرقه والانقسام اللى بقى موجود

انت ضد كل واحد بيقول اننا مسلمين وخلوا الخلافات جانبا وانا ضد كلامك ده

انا مش مع اى حد انا واحده مسلمة بخاف ربنا وبحبه وبحب بلدى جدا بلدى لو ولعت لا انت ولا هما هينفعونا لما جيشنا شايل الهم وبيحمى داخل وخارج مصر" الحدود " وفثانيه لو اى بلد حبت تهجم علينا من حدودنا المكشوفه مش هنعرف نلم نفسنا عشان انقسامتنا الداخليه واديك شايف العراق اكبر دليل .

تفتكر فى الوقت اللى كل يوم تحصل كارثة وبلدنا اللى حميانا بتتدهور وترجع لورا وكل يوم سفك دم وقتل وغيره تفتكر ان ده وقت اننا كل واحد ياخد جانب ومش افكر غير فى مجموعتى

ابقى غلط والف غلط اسلامنا علمنا الاتحاد تفتكر لما تخرجوا انتم السلفيين فى مظاهرة ويخرج الصوفيين فى مظاهرة عشان كل مجموعة بتناصر شخص معين ده هيبقى حل ؟؟؟

انا من الناس اللى مش مؤمنه بحته الاضرحة والكلام الغريب ده لانى مؤمنه بربى قوى وهو القريب منى المجيب

انما كل مجموعة ومختلفه عن التانى ودى المصيبه احنا مسلمين بنشهد أن لا إله إلا الله وأن محمد رسول الله ومؤمنين بملائكته وكتبه ورسله يبقى اسمنا مسلمين ولا لا نسيب اى انقسام ونتكلم بالعقل ونتكلم بالدين بدل ما تعملوا مظاهرة اعملوا ندوه او اجتماع وادعوا فيه المفتى وتناقشوا والدين اكبر حجه بس لازم كل شخص يحترم راى التانى بدل ما هنعمل مظاهرة وممكن تنقلب بكارثة

بجد حرام اللى بيحصل بلدنا هى امنا ولازم نحميها نترك اى خلاف ورانا ونبص لحال بلدنا ولصلاحها

ويعنى ايه
"
مصر مين والناس نايمين

خلاص نسينا الدين

حلاص نسينا ربنا

مين اللى قال الكلام ده انت بتحكم باماره ايه؟ مصر مين ؟ مصر ام الدنيا وبلدنا اللى مضلله علينا

وعمرنا ما نسينا ربنا ولا ديننا وانت مش عالم اللى فى قلوب الناس فياريت متحكمش ع حد

واتمنى تتقبل رأيى وياريت الجو يهدى لان لو النار ولعت هتحرقنا كلنا

ربنا يحميكى يا مصر ميحمى شعبك من اللى بيحصل
داعيه الله ان يوفقنى

شكرا
والله صدقتى على راى المثل هم يضحك وهم يبكى
حتى احنا المسلمين قسمونا يا رب ارحمنا الايه الكريمه فى مصحفنا الشريف بتقول بسم الله الرحمن الرحيم (واعتصمو ا بحبل الله جميعا ولا تتفرقوا ) ايه اللى بيحصل دا والله حرام كانها تركه وبيقسموها
والمسلمين كلهم هيتقسمو بعد كدا واللى هيبقى مع دول واللى هيبقى مع دول حسبى الله ونعم الوكيل
That's Me
الأخت الكريمة

احب ان اذكرك بشيء

ان جميع الشيوخ السلفيين قد نفذ صبرهم في دعوة هؤلاء الي الحق وبذلوا كل ما وسعهم وتكبدوا المشقة والعناء لمحاولة اثناء هؤلاء الصوفيين عن معتقداتهم ولكن هيهات

" الا من رحم ربي "

فلا يعقل الأن ان تقولي انتي وبكل طيبة بدل ما تعملوا مظاهرة اعملوا ندوه او اجتماع وادعوا فيه المفتى وتناقشوا

طبعاً مستحيل ان يحدث هذا

ثم انه المظاهرة قامت لنصرة الشيخ الحويني وليست لأي شيء اخر

وليكن في علم الجميع وخصوصا حضرتك ان تفكري في تلك الكلمات

انه علي مدار سنوات حكم مبارك ابن محافظتك الطيبة والتي اساء اليها بالرغم من ان اغلب اهلها ينكرون انه لم يقدم اليهم اي شيء
وسيحان الله لو بحثتي في كل اسرة ستجدي ضابط او اثنين وقلما ان تجدي شاب لم يعين في وظيفة حكومية او رئاسية

عموما حتي لا نخرج عن سياق الموضوع

فالسليفون يعتقلون ويعذبون علي مدار سنوات حكم مبارك
ولم يكن الشغل الشاغل للسلف غير الدعوة لله

ولم يكن يوما ما لهم هدف في سلطه او اي شء من هذا القبيل كما الحال في جماعات اخري

وقامت الثورة وشارك السلفيون فيها

وجاء يوم التيارات السلفية
وذهب السلفيون في يوم رهيب بإعداد ماشاء الله عليها وكنت فيهم ولم اشعر يوما اني في عزة وفخر وامان وطمأنينة مثل هذا اليوم ونحن نقول

بالروح بالدم نفديك يا اسلام
واحساسي بأن عمائر التحرير ستسقظ علينا من فرط قوة الصوت وليس القوة فقط بل احساس كل سلفي بقوله
احساسنا ان الملائكة تقول معنا نفس الكلام

كما قال الجنود في حرب اكتوبر الله اكبر

ولا انكر انه نفس شعور مصر مصر او بلادي بلادي

ولكن الله او الدين ام الوطن ؟؟؟

وكان يوما نظيفا

ذهبنا بهدوء وخرجنا بهدوء اكثر

واعطينا الثقة للمجلس العسكري
وكنا بجانبه

بل ووقفنا ضد من شكك في نزاهة المجلس وفيمن المحوا انه امتداد للنظام البائد

وكانت قمة العقلانية والتروي الذي تناشدية فينا وفي غيرنا

وقامت الدنيا وهاجت في الايام السابقة ما بين اعتصامات واحتجاجات ومطالبات و و و

فهل رأيتي سلفي في كل هذا

بالطبع لم يحدث

فهل تستكثرون علينا ان ندافع عن شيخنا

وعذرا ً اريد ان اصحح جملتي تلك

هل تستكثرون ان ندافع عن رجل نطق بكلمة حق ودافع عن الدين وقال للمبتدعين في وجهم انتم مبتدعين لعلهم يفيقوا

فهنا نحن لا ندافع عن شيخنا ولكن ندافع عن الدين
بان ننصر من نصره

ننصر من نصره

ننصر من نصره

هل وصلت الفكرة ؟؟؟؟

الاخت داعية الله ان يوفقني

نسأل الله ان يوفقك

الا سمعتي حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم

( تنقسم امتى الى بضع وسبعون شعبة او قال ثلاث وسبعون شعبة كلها في النار الا واحده قالوا من هي يا رسول الله قال من كانت مثل ما انا علية واصحابي )

هل سمعتي هذا الحديث

فهذا كلام رسول الله ان امته ستنقسم

فهل تقتنعين وتصدقين رسول الله صلي الله عليه وسلم ام لا

ثم اذا صدقتي

انظري من حولك ودققي وحددي من هم علي نهج رسول الله واصحابه والمتمسكين به وكوني معهم

وبالطبع كلنا سلفيون فكلمة سلفي اي اتباع السلف الصالح وهم الصحابة ومن تلاهم رضوان الله عليهم

واغلب مصر كذلك بإذن الله

ولكن من اطلقوا عليهم السلفيون هذا لأنهم طبقوا السنة بحاذفيرها

بصوا من الاخر ودا حوار مفتوح ومستني ردودكم عليا وعلي كلامي

واللي شايف شيء غلط في السلفية او السلفيين يقوله

وبإذن الله سارد عليه بالدين ومن القرآت والسنة
وايضاً بالعقل والحكمة

كونوا علي ثقة انه من كان علي حق سيعرف اهله
That's Me
والله صدقتى على راى المثل هم يضحك وهم يبكى
حتى احنا المسلمين قسمونا يا رب ارحمنا الايه الكريمه فى مصحفنا الشريف بتقول بسم الله الرحمن الرحيم (واعتصمو ا بحبل الله جميعا ولا تتفرقوا ) ايه اللى بيحصل دا والله حرام كانها تركه وبيقسموها
والمسلمين كلهم هيتقسمو بعد كدا واللى هيبقى مع دول واللى هيبقى مع دول حسبى الله ونعم الوكيل
الاخت داعية الله

ارجوا ان تصححي الاية الكريمة فهي

(واعتصمو ا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا )

جزاكي الله كل خير وبارك الله فيكي
omar19-3
ارجو في هذة المرحلة عدم تصنيف المصريين تحت قائمة السلفيين او الصوفيين او غيرهم فكلنا لا نحتاج الا مصلحة مصر وفي وقتنا هذا لا يصلح ان يفعل ائمة وعلماء نقتدي ونحتذي بهم مثل هذة الافعال
سلفى .. سنى .. صوفى ... كلنا مسلمون ... مش كله بيقول لا إله إلا الله وبيصلى الصلاة فى وقتها وبيصوم رمضان ويخرج الزكاة ... ويحج إلى بيت الله ... إيه النظام الجديد ده ... على شيخ الأزهر ومفتى الجمهورية باعتبارهما يشغلا منصباً رسمياً أن يضعا حداً لهذه المهاترات .......... وبلاش وقيعه فى داخل المسلمين أنفسهم .... أكرمكم الله ...........

بارك الله فيكم ..... وكلام جميل جداً
بنت المنوفية

السلام عليكم اخى اهلا بيك وبالنقاش كلنا اخوه

هرد على كلامك واعذرنى لجهلى فى اى امر

حضرتك قلت

ان جميع الشيوخ السلفيين قد نفذ صبرهم في دعوة هؤلاء الي الحق وبذلوا كل ما وسعهم وتكبدوا المشقة والعناء لمحاولة اثناء هؤلاء الصوفيين عن معتقداتهم ولكن هيهات

انا معرفش انكم عملتم كده وجميل ان ده بيتم لان " من رأى منكم منكرا فليغيره " ولازم تستمروا فى كده بالكلام العقلانى وبالدين

انه علي مدار سنوات حكم مبارك ابن محافظتك الطيبة والتي اساء اليها بالرغم من ان اغلب اهلها ينكرون انه لم يقدم اليهم اي شيء
وسيحان الله لو بحثتي في كل اسرة ستجدي ضابط او اثنين وقلما ان تجدي شاب لم يعين في وظيفة حكومية او رئاسية

ههههههههههههه ماشى عارفه انه ابن محافظتى ومش هو بس والرئيس السادات كمان واكتر القيادات من المنوفية بس ده مش يسىء اليها مش معنى ان شخص فاسد تبقى كل المحافظة كده

غير ان كل بيت فيه ظابط او غيره ده بسبب مجهودهم مش عشان وسطه ومعتقدش انه هيروح لمبارك يطلب وظيفه

انت فاكر ان مبارك خدم المنوفيه او اهلها تبقى غلطان الحمد لله فى المنوفية فيها عقليات وشخصيات محترمة جدا وبمجهودهم وصلوا للمراكز دى وطبعا فيه ناس كان ليها وسطة كتيره جدا س ده حال مصر كلها وهتلاقى مفيش اكتر من الشباب والبنات اللى متخرجين من اكبر الكليات زى طب وهندسه وبيشتغل مندوب مبيعات ، الشغل مش عيب بس يكفى انه ماخدش حقه فى وظيفه فى تخصصه وده بسبب الفساد اللى فى مصر

فهل تستكثرون علينا ان ندافع عن شيخنا

وعذرا ً اريد ان اصحح جملتي تلك

هل تستكثرون ان ندافع عن رجل نطق بكلمة حق ودافع عن الدين وقال للمبتدعين في وجهم انتم مبتدعين لعلهم يفيقوا

لا طبعا ده مش قصدى انى اقف ضدكم انا اللى واقفه ضده ان رموز الدين فيه انقسام بينهم وخاصة فى الايام الصعبه اللى مصر فيها انا بقول اننا كلنا مسلمين مينفعش مسلمين يقفوا فى وش مسلمين ده كل قصدى انما انتوا عايزين تقفوا تساندوا شيخكم وكلمة الحق فده من حقكم حرية الرأى والتعبير متاحه للجميع بس مش فى الايام دى

الا سمعتي حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم

( تنقسم امتى الى بضع وسبعون شعبة او قال ثلاث وسبعون شعبة كلها في النار الا واحده قالوا من هي يا رسول الله قال من كانت مثل ما انا علية واصحابي )

هل سمعتي هذا الحديث

فهذا كلام رسول الله ان امته ستنقسم

فهل تقتنعين وتصدقين رسول الله صلي الله عليه وسلم ام لا

ثم اذا صدقتي

انظري من حولك ودققي وحددي من هم علي نهج رسول الله واصحابه والمتمسكين به وكوني معهم

وبالطبع كلنا سلفيون فكلمة سلفي اي اتباع السلف الصالح وهم الصحابة ومن تلاهم رضوان الله عليهم

واغلب مصر كذلك بإذن الله

اما عن الحديث فصدق رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام

ازاى تسألنى اذا كنت مقتنعه بحديث رسولنا الكريم اكيد طبعا مقتنعه بس بتمنى منك انك توضح لينا معنى الحديث ده ايه باستفاضه

وانا عارفه اننا كلنا سلفيين مع انى بفضل لفظ مسلمة اعم واشمل

وشكرا ع كلامك احنا بنتناقش للاستفاده مش للنقد

ربنا ينصر الاسلام ويعز المسلمين

That's Me
سلفى .. سنى .. صوفى ... كلنا مسلمون ... مش كله بيقول لا إله إلا الله وبيصلى الصلاة فى وقتها وبيصوم رمضان ويخرج الزكاة ... ويحج إلى بيت الله ... إيه النظام الجديد ده ... على شيخ الأزهر ومفتى الجمهورية باعتبارهما يشغلا منصباً رسمياً أن يضعا حداً لهذه المهاترات .......... وبلاش وقيعه فى داخل المسلمين أنفسهم .... أكرمكم الله ...........

بارك الله فيكم ..... وكلام جميل جداً

طب ما الشيعة مسلمين وبيصلوا وبيصوموا رمضان وبيخرجوا زكاة وبيحجوا بيت الله

والله الواحد مش عارف يقول ايه للناس اللي طول عمرها بتذاكر بس كيمياء وانجلش وممكن فرنساوي
وان بصت في كتاب الدين بتاع المدرسة للأسف بتبص بصة يوم الامتحان

وتعرفوا المصيبة ايه
ان كتاب الدين نفسه بيكون فيه احاديث مش صحيحة وبعضها مكذوب
ومواضيع مش ذات مرجعية اسلامية 100%

ولكن بالرغم من كده فيه كتير من الناس دي

عندهم حاجه اسمها الحس الايماني

وعارفين ان مش كل المسلمين هيخشوا الجنة

وعارفين ان كل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار

ها يا ولاد يا شاطرين

كل ضلالة فين

في النار

عارفين النار

هه

اليح

اسف لأستخدام مثل هذا الاسلوب في الحديث

لإنه وربي لكم يصعب عليّ ان يكون هناك مسلم لا يستطيع التمييز بين الحق والباطل

بل ويوافق الضال علي ضلاله ويشجعه

ويعطيه حقه

وفي النهاية وبعد كل ما كتبت وتحدثت يقول

كلنا مسلمين

خلاص يو القيامة حينما يعذب الله مسلم ضال وقد اكون انا
هل ستقول لله

يارب كلنا مسلمين

بالله عليكم افتكروا الاخرة وانسوا الدنيا

وقد قال رسول الله صلي الله عليه وسلم

اعمار امتي ما بين الستين والسبعين

صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم

ونبلغ الحلم عن عشر سنين

اي نحاسب علي خمسين سنة

وننام في اليوم ثمان ساعات

ونأكل ونشرب وأشياء أخري في اربع مثلا

بمعني نصف اليوم

بمعني اننا نعيش خمسة وعشرون سنة

نستطيع فيها ان نتقي الله حق تقاته او نضل والعياذ بالله

فهل نستبدل خمسة وعشرون سنة بحياة ابد الابدين

في الجنة حيث ما لا عين رأت ولا اذن سمعت

ام النار والعياذ بالله

اللهم اغفر لي ولكم واحشرنا مع الشهداء والانبياء والصالحين
omar19-3
طب ما الشيعة مسلمين وبيصلوا وبيصوموا رمضان وبيخرجوا زكاة وبيحجوا بيت الله

لإنه وربي لكم يصعب عليّ ان يكون هناك مسلم لا يستطيع التمييز بين الحق والباطل

بل ويوافق الضال علي ضلاله ويشجعه

ويعطيه حقه

وفي النهاية وبعد كل ما كتبت وتحدثت يقول

كلنا مسلمين

خلاص يو القيامة حينما يعذب الله مسلم ضال وقد اكون انا
هل ستقول لله

يارب كلنا مسلمين

اللهم اغفر لي ولكم واحشرنا مع الشهداء والانبياء والصالحين

أخى الكريم ... بداية: أنا لا شيعى ولا صوفى ولا سلفى ولا حتى سنى ....... أنا أتبع منهج الله سبحانه وتعالى فأفعل ما أمر به وأنتهى بقدر استطاعتى عما نهى عنه ....

ـ لو تلاحظ أنا لم أذكر الشيعة فى تصنيفى الذى أعترضت عليه.. لأنهم ضالون ضلال بين ... ولسنا بمجال لبيان ضلالهم...

ـ ذكرت السنى ... السلفى ... الصوفى ... لأنهم مؤمنون بأركان الإسلام الخمسة ... ويقيمون أفعالها بتزامن واحد ... فلم نسمع عن أحد منهم يسب صحابى ... أو زاد فى الصلاة أو أنقص منه ..
سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم كان سلفيا، وسنيا، ومتصوف .. ألم يتبع ملة إبراهيم حنيفا .. ألم يفعل ما سنه الله تعالى للناس ... ألم يأخذ قدر حاجته فى كل شيئ ..

ـ ما قلته من تصنيف يا أخى قصدت به سلوك المسلم الطبيعى فى إقامة شعائر الإسلام .... ولكل فئة أناس متعصبون وقد يأتون بأفعال تخرجهم من الدين (قصدوا ذلك أو لم يقصدوا) .. ولكن لا ينطبق فعلهم على جميع من سمى نفسه بسنى، أو سلفى، أو صوفى ..

ـ أن لم يكن فى قلب كل منا شيئاً من الصوفية وهى (التزهد فى الشيئ) فكيف يكون قد اتبع سنة النبى الكريم صلى الله عليه وسلم .............. وأن لم يكن فى قلب كل منا شيئاً من الاقتداء بالسلف الصالح واتباع سنتهم واجتهادهم.. فكيف نقول أننا اتبعنا سنة نبينا صلى الله عليه وسلم .... ألم يتحدث صلى الله عليه وسلم ... فقال: ............... فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي ، عضوا عليها بالنواجذ ..
أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم لما أراد أن يبعث معاذاً إلى اليمن قال: كيف تقضي إذا عرض لك قضاء؟ قال: أقضي بكتاب الله، قال: فإن لم تجد في كتاب الله؟ قال: فبسنة رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم، قال: فإن لم تجد في سنة رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم ولا في كتاب الله؟ قال: أجتهد رأيي ولا آلو، فضرب رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم صدره وقال: الحمد لله الذي وفق رسولَ رسولِ الله لما يرضي رسول الله..

فما مقصودك رحمك الله ........... لم أفهم ما الخطأ فى كلامى الذى عقبت عليه ... أرجو إيضاحه أكثر..
omar19-3
هذه المرة دخلت بمعرفي ولم ارد كزائر ففي كلتا الحالتين انتظر موافقة الأدارة او المشرفين لموافقة علي ردي
ربما لم ارتقي بعد لهذه المرتبة وهي ان اكون كاتب في منتداكم الجميل ولكن لي منتدي صغير يكفيني

عموما نرجع لصلب الموضوع وارجوا من الجميع وبالله عليكم القراءة وخصوصا الأخوة الأفاضل من سبقوني في الرد

انا من الاشخاص الذين يلقبون بكلمة سلفي
ولو بحثتم في كل سلفي وفي كل شخص ملتحي ومقصر جلبابه ومهتم بالعلم الشرعي ( علم الدين )
ستجدونه يحب الشيخ ابي اسحاق الحويني كما يحب ابوه تماما ً

ولهذا اعذرونا اذا دافعنا عنه فهو ابونا
هو من يعلمنا دين الله
هو من يأخذ بأيدينا الي الجنة والي طريق الصلاح في وقت فيه كثير من الشباب غارقين في ملابس ساقطة وسلاسل تتدلي من رقابهم واكثر من ذلك

ونرجع لصلب الموضوع

وكل ما سأقوله قد يتلخص في جملة واحده وهي الايمان والحق
فمن كان علي حق عرف اهله

بمعني مثلا انك لو كنت علي حق مع الله عرفت من هم اهل الحق

السلفية
الشاذلية
الابراهيمة
الاسماعيلية
الشيعة
البهائية
وغيرهم كثييييييييييييييييييييير

والخلاف الأن بين طرفين هم السلفية والصوفية

فبالله عليكم ماذا رايتم من اهل السلف او ماذا تأخذونه عليهم واريد رد وجوب لهذا السؤال ؟؟

ولكن ما رأيكم في من دخلوا المساجد واغلقوها عليهم وظلوا يقولون الله الله الله
هو هو هو

ويعلقون صورة شخص يدعي صالح ويدعونه بولي الله وما شبه ذلك

ولطم للوجه

هنالك فرقا بين تصوف الأولين وتصوف المتأخرين، فالأول هو تصوف الزهد كتصوف الجنيد والحارث المحاسبي وسهل التستري وأمثالهم، والآخر هو التصوف الذي خلط بالفلسفة والبدع والخرافات والاعتقاد في القبور والأولياء

والذكر على الطريقة الصوفية والذي قد يصحبه شيء من اللحن والطرب أو الرقص والتواجد أو ضرب الدفوف، يعتبر من البدع المحدثة

وتصوير ذوات الأرواح الصور الفوتغرافية قد منعها كثير من العلماء وأجازها آخرون، وعلى القول بجوازها فهو لا يعني إباحة تعليقها، ويتأكد المنع من تعليق صور من يدعون بالأولياء والذين يعتقد فيهم العوام نفعا أو ضرا ويدعونهم من دون الله ويمارسون معهم غير ذلك من الأمور الشركية

والله أعلم.

فبالله عليكم

اتجدون مثل هذه الفرقة علي حق

مصر مين والناس نايمين

خلاص نسينا الدين

حلاص نسينا ربنا

خلاص نسينا حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم اعمار امتي ما بين الستين والسبعين

وهقولها تاني طول ما حنا عايشين علي القوميات عربي مصري سعودي كويتي مش هنعمل حاجه ولا هنبقي شيء

لكن اسلامي هنبقي وهنفوز بكل شيء

فعشان كده

خرج كل مأموم مع أمامه

السلفيين مع شيخهم ابي اسحاق الحويني

والصوفيين مع مفتيهم علي جمعة

اللي بيعمل عيد ميلاد
ههههههههههههههههههههه

وفي النهاية والله ان شيخي الذي يعلمني الدين والذي انا بالنسبة له ولد صالح

اهم عندي من علي جمعة ومن كل الصوفيين ولن اكذب اذا قلت من مصر

فحبي لرسول الله صلي الله عليه وسلم

والصحابة رصوان الله عليهم

وامثال الشيخ ابي اسحاق والشيخ محمد حسان والشيخ يعقوب وغيرهم

يفوق حبي لأي شيء اخر

وهذا هو الشعور الذي ينبغي ان تحسدوننا عليه

والذي لم يتذوقه ايضا ً اي علماني او ليبرالي اختار دنياه ونسي آخرته

للعلم

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

معذرة أخى لم أتذكر هذه المشاركة إلا بعد ردى عليك فى الأولى ...

** وبعد أذن الأخوة المشرفين ..

ـ كى لا تنتظر موافقة الإدارة يجب أن تتجاوز مشاركاتك المائة مشاركة ............ وهذا ما حدث معى ومع غيرى ..

ـ لماذا تسمى نفسك سلفيا وليس مسلما تؤمن بكتاب الله وسنة نبيه صلى الله عليه وسلم الصحيحة ..
ـ مع اعتزازى واحترامى للشيخ ابو اسحق الحوينى .. وعلمه وفضله .. لماذا هو فقط الذى تأخذ منه وليس علماء أجلاء وأفاضل أخرين وتعرض ذلك على عقلك وكتاب الله وسنة نبيه ...
ـ أن كنت تحب شيخاً أكثر من نفسك .. فما مقدار الله ورسوله عندك يا أخى .. أين حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم (........... الآن يا عمر).
ـ للأسف .. ما تفعله من تصنيف لمن يتبع القرآن الكريم والسنة الصحيحة يوقع بين المسلمين ... ما المانع أن تستمع وتقتنع بدروس شيوخ ليسوا بسلفيين ولكن محترمين ومعتدلين ويقيمون شرع الله حقاً .. يا أخى أن منهج الله تعالى لا يوجد فيه سلفياً ولا سنياً ولا أخرين ...... ولكن يوجد فيه عقائد وأحكام يجب أن نراعيها ....... والمشكلة هنا أن كل شيخ وتلاميذه يرون أنهم فقط على حق .... لا يجوز ذلك يا أخى ..
جدة مصرية
ردود رائعة جدا ومفيدة وليس عليها اى غبار

ولكن

متى سننتبه الى مصلحة مصر ونحن فى عنق الزجاجة

يا خرجنا منها بسلام

ويا اما نزلنا لقاع الزجاجة ولن نستطيع الخروج منها

من المفروض ترك هذه المشاحنات ونتجه جميعا الى رؤية خطط لمصلحة مصر والتقدم بها وبدلا من وقوفنا محلك سر الى الآن

خسارة الأيام بتجرى ولسه كمان دور الاخوان اللى هددوا بتقديم شهداء اذا الانتخابات تأجلت

بندخل نفسنا فى متاهات حا تؤدى بنا الى التهلكة وليس للتقدم

شكرا باراديس مان
That's Me
يا اخ omar

اولا بارك الله فيك

ثانيا

يا اخي بالله عليك

لقد قمت بتعريف الصوفية الحق وهي الزهد والتقشف

هذا هو كلامك

أخى الكريم ... بداية: أنا لا شيعى ولا صوفى ولا سلفى ولا حتى سنى ....... أنا أتبع منهج الله سبحانه وتعالى فأفعل ما أمر به وأنتهى بقدر استطاعتى عما نهى عنه ....

هل معني كلامك ان السلفي او السني لا يفعل ما امر الله به ولا يفعل ما نهي الله عنه غريب هو كلامك

ـ لو تلاحظ أنا لم أذكر الشيعة فى تصنيفى الذى أعترضت عليه.. لأنهم ضالون ضلال بين ... ولسنا بمجال لبيان ضلالهم...

والصوفيون ضالون ايضا

ـ ذكرت السنى ... السلفى ... الصوفى ... لأنهم مؤمنون بأركان الإسلام الخمسة ... ويقيمون أفعالها بتزامن واحد ... فلم نسمع عن أحد منهم يسب صحابى ... أو زاد فى الصلاة أو أنقص منه ..
سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم كان سلفيا، وسنيا، ومتصوف .. ألم يتبع ملة إبراهيم حنيفا .. ألم يفعل ما سنه الله تعالى للناس ... ألم يأخذ قدر حاجته فى كل شيئ ..

الا تعرف ان هناك فرق ضالة

الم تسمع حديث رسول الله انه قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد) رواه البخاري

الم تتعرف ان كل بدعة ضلالة

واذا كنت لا تعلم افعال الصوفية الأن فأنزل الشارع واسأل واذا لم تجد من يجيبك فتعال لأخبرك فقد مللت الحديث عنها

ـ ما قلته من تصنيف يا أخى قصدت به سلوك المسلم الطبيعى فى إقامة شعائر الإسلام .... ولكل فئة أناس متعصبون وقد يأتون بأفعال تخرجهم من الدين (قصدوا ذلك أو لم يقصدوا) .. ولكن لا ينطبق فعلهم على جميع من سمى نفسه بسنى، أو سلفى، أو صوفى ..

حلوة اوي تخرجهم من الدين دي ( دي مصيبة )

ـ أن لم يكن فى قلب كل منا شيئاً من الصوفية وهى (التزهد فى الشيئ) فكيف يكون قد اتبع سنة النبى الكريم صلى الله عليه وسلم .............. وأن لم يكن فى قلب كل منا شيئاً من الاقتداء بالسلف الصالح واتباع سنتهم واجتهادهم.. فكيف نقول أننا اتبعنا سنة نبينا صلى الله عليه وسلم .... ألم يتحدث صلى الله عليه وسلم ... فقال: ............... فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي ، عضوا عليها بالنواجذ ..
أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم لما أراد أن يبعث معاذاً إلى اليمن قال: كيف تقضي إذا عرض لك قضاء؟ قال: أقضي بكتاب الله، قال: فإن لم تجد في كتاب الله؟ قال: فبسنة رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم، قال: فإن لم تجد في سنة رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم ولا في كتاب الله؟ قال: أجتهد رأيي ولا آلو، فضرب رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم صدره وقال: الحمد لله الذي وفق رسولَ رسولِ الله لما يرضي رسول الله..

فما مقصودك رحمك الله ........... لم أفهم ما الخطأ فى كلامى الذى عقبت عليه ... أرجو إيضاحه أكثر..

تحدثت كثيرا ولكن خطأك انك قلت انه يجب علي مفتي الجمهورية وشيخ الازهر ان يتخذا موقف ويوقفا المهزلة

وكلاهما صوفي

واذا كنت لا تعرف حكم الصوفي عند الله

فعندك الشبكة العنكبوتية واسعة ابحث فيها واعرف هل الصوفية من الفرق الضالة ام لا

وهل هم مبتدعون ام لا

واعرف هل هم متصوفون في انهم متقشفون ويلتمسون الزهد فقط

ام انهم الان يهتزون يمين ويسارا ويقولون الله حي

ويضربون بالدف

ويلطمون الخدود

فبالله عليك

هل كان رسول الله صلي الله عليه وسلم يقف هو والصحابة في المسجد في صفوف ويطفئون الأنوار
ويظلون يفقون ويقولون الله حي ويضربون بالدف والمظهر

وان سألت احدهم الأن ما هذا

يقول لك

هذا ذكر

لا حول ولا قوة الا بالله

علي فكرة

لو عاوز تضحك ابقي شوف اخر فتاوي المفتي

واللي منها

انك ممكن تعمل عيد ميلاد زي ما هو عمل وسمير صبري غني ليه هابي بيرس داي تو يو

والفتوي التانية

ان الست ممكن تلبس مايوة في البحر ومش حرام

عشن لو لبست حاجه فضفاضة ممكن تغرق

وب هتعرض نفسيها للخطر

يا اخي بالله عليك

اصحي وصحصح وفوق

وبص من ا لاخر انا تعبت من الكتابة

واختصارا للرد علي رد التاني

انا شيوخي كل شيوخ قنوات

الناس
والحكمة

والخليجية
وماشابهم

يعني مثل

الشيخ ابي اسحاق
الشيخ محمد حسان
الشيح يعقوب
الشيخ مسعد انور
الشيخ العريفي
الشيخ الزغبي
الشيخ عبد المقصور
الشيخ برهامي
الدكتور المقدم
الشيخ مازن السرساوي

ثانيا ً

انا لم اسمي نفسي سلفيا

انتم من اسميتمونا كذلك

لاننا وبكل فخر اكثر الناس تشبها بالسلف الصالح وتمسكا بسنة نبي الله صلي الله عليه وسلم

ولقد مللت من قول اننا كلنا سلفيين و
و
و
و

ـ أن كنت تحب شيخاً أكثر من نفسك .. فما مقدار الله ورسوله عندك يا أخى .. أين حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم (........... الآن يا عمر).

ههههههههههههههههههههههههههه

لم اتملك نفسي من الضحك اخي عند هذه النقطة

هل تعرف لماذا

لأنني اعتقد ان عقلك قد غفا تماما وانت تكتب تلك العبارة

وحتي يعرف من سيقرأ قصدك تماما من الحديث
فالحديث هو

قال عمر بن الخطاب رضي الله عنه والله يا رسول الله لأنت أحب إلي من كل شيئ إلا من نفسي فقال رسول الله صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم"لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحب إليه من نفسه"فقال عمر فأنت الآن والله أحب إلي من نفسي،فقال رسول الله صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم"الآن ياعمر"أخرجه البخاري

وهنا قصدك انه ينبغي علي ان يكون رسول الله صلي الله عليه وسلم فقط من هو احب علي من نفسي وليس غيره

اذن سؤالي لك

هل تحب امك اكثر من نفسك ام تحب نفسك اكثر منها ؟؟؟؟

بالنسبة لي

احب امي وابي اكثر من نفسي

والشيخ ابي اسحاق اكثر من نفسي

وقبلهم الصحابة رضوان الله عليهم

وقبلهم اشرف خلق الله

رسول الله صلي الله عليه وسلم

ارجوا منك ان تتريث اخي الكريم في التفكير فلسنا في ساحة معركة

فأنت سلفي مثلي

شئت ام أبيت

احبك في الله

هداني وهداك الله لما يحب ويرضي

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مفتي القدس يشيد بالجهود المصرية لنصرة «الأقصى»
مفتي الجمهورية الشيخ علي جمعة ينهي خصومتة مع الشيخ الحويني ....والسبب من اجل مصر
ما رايك في الخلاف الحادث بين الشيخ الحويني وبين مفتي الجمهورية والذي وصل الي التقاضي
بالفيديو : حملة المليون توقيع لعزل مفتي الجمهورية ونصرة الشيخ الحويني
تاجيل القضية التي رفعها مفتي الجمهورية علي الشيخ ابو اسحاق الحويني يتهمة فيها بالسب لاجل غير مسمي