نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شيخ الازهر يرفض قبول تهنئة بابا الفاتيكان للمصريين

اعلن الدكتور احمد الطيب شيخ الازهر عن رفضه الرسمي لقبول تهنئة بابا الفاتيكان البابا بنديكت السادس عشر بسبب تصريحاته عن معاملة المسيحيين واوضاعهم داخل مصر, والذي اعتبره شيخ الازهر تدخلا حادا في شئون المسلمين والمصريين, ولكن في نفس الوقت اكد انه قبل تهنئة سفير الفاتيكان في مصر السفير مايكل فيزجرالد بصفته الشخصية وليست الرسمية وبصفته ضيفا في مصر وليس بصفته ممثل القاتيكان في مصر.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كان الحوار بين الازهر والفاتيكان قد تم تعليقه منذ العام الماضي نظرا لتصريحات بابا الفاتكيان حول اوضاع المسيحيين في مصر, ومازال الحوار متوقفا بين الطرفين.

المقال "شيخ الازهر يرفض قبول تهنئة بابا الفاتيكان للمصريين" نشر بواسطة: بتاريخ:
بنت المنوفية

واقسم بالله شيخ الازهر ده راجل

شوفتوا الكرامه شوفتوا المواقف عشان تدخل فى شئوننا مقبلش تهنئته انا بحترم الراجل ده جدا

ربنا يوفقه ويعينه ع منصبه

شكرا ع الخبر
anamasrey
ليه ياجماعة منفتحش حوار مع المسيحيين الموجودين في مصر ونسألهم ايه الظلم الهم حاسينه ونحاول لو فيه أي أخطاء نحاول نصلحها , أصل مينفعش المسيحيين يعيشوا معانا وهم حاسين ان هم مظلومين , وعلشان خاطري محدش يقول ان هم حاسيين ان هم مرتاحين في مصر , لأ أنا متاكد ان فيه ناس كتير من المسيحيين حاسيين أن هم مش واخدين حقهم زي المسلمين , ياريت نقعد معاهم ونكلمهم ونشوف مشاكلهم ايه , أحسن مندخل حد بيننا وبعدان أحنا في الأول والأخر مصريين وأهل .
karam fox
انا مستغرب من حاجة, ليه لما الراجل عمل موقف كويس ماحدش علق, لكن لما بيعمل حاجة مش عاجبة الناس كله بيهاجم فيه وبيقول انه من النظام؟؟؟؟

يا جماعة الراجل بيعمل مواقف كويسة اهه, انا مش معاه ولا ضده بس حقه اننا نقول الكويس والوحش فيه
جدة مصرية
شكرررررررراااا كرم وكل سنة وانت طيب والجميع طيبين

وانا لى رأى مفيش فرق بين مسيحى ومسلم وكلنا مصريين

بالنسبة لى ايضا ما عنديش تفرقة وانا متطوعة فى جمعية خيرية مسلمين

ومخصصة يومين تطوع بجمعيتين مسيحيتين

ولأه الهدف واحد وهو تعليم فتيات مصر واراملها وعلى مبدأ كلنا واحد

كلنا مصرييييييييييييييييييين
REBEL
اتنيل بنيلة تنيلك يا شيخ روووووووووووووووووووووووح
السندباد العربى
-----------يا شيخ ---------------
ايه ده ؟؟؟؟؟؟
تعليقك يدل على شخصيتك , وسب الناس ورجال الدين بالاخص , يدل على مستوى اخلاقك !!!
تستطع الاعتراض او حتى التهكم على خبر باسلوب محترم
وبتعليقك هذا تدفع الكثرين الى الاعتقاد انك من خارح ملة المسلمين
فمن يسب شيخ جليل وحافظ لكتاب الله , بدون سبب واضح , اما ان يكون حاقد , او مــعـــدوم الاخــــلاق .

.
محمود 20
اخيراْ ظهر للازهر صوت وعبر عن رأى المصريين
karam fox
جدتنا المصرية: ماشاء الله عليكي, هو ده الصح فعلا ان الخير بيكون للناس كلها مش لطائفة علي حساب اخري, هكذا علمنا ديننا, واعتقد ان كل الديانات بتأمر بكده بس الناس بتغمض عينيها بمزاجها,

شكرا للردود يا شباب

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالصور : اهانة شيخ الازهر عن طريق تركيب صورة لة مع بابا الفاتيكان وهو يقوم بتقبيلة من فمة مثل الشواذ