نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فيديوهات نادرة للحظة القبض علي كاهن اسيوط مع الفتاة المسلمة....واحتواء تليفونة علي افلام جنسية

حبس اربعة ايام علي ذمة التحقيق هذا هو ما قررت انيابة ان تفعلة مع القس المشلوح الذي تم القبض علية مع فتاة مسلمة في سيارة تحمل رقم 965195 ملاكى القاهرة حيث اكدت العديد من المصادر الاخبارية ان هذة الفتاة المسلمة مريضة نفسيا وان هذا القس سئ السمعة بدرجة كبيرة وتم ضبط العديد من الافلام الجسنسية في تليفونة المحمول ذلك ما اكدتة جريدة الوقع الاخبارية واكدة وائل الابرشي في برنامج الحقيقة حيث بدا الامر بتجمهر وتظاهر اكثر من 100 شخص سلفي محتجين ومعترضين علي ضبط هذا القس ومعة هذة الفتتة المسلمة وتم استيقاف السيارة بالقرب من جامعة الازهر وبعد سؤال الفتاة اكدت انه ليس لها علاقة بالقس ولكنة وعدها بتوفير فرصة عمل لها ومن الجدير بالذكر ان هذا القس او الكاهن هو كاهن في دير السيدة العذراء باسيوط وهذة جميع الفيديوهات للحظة القبض علية "لا تعلم بعض المصادر الاخبارية هل هذة الفتاة مسحورة ام مريضة نفسية وكاضافة للموضوع تم مع الافلام الاباحية علي 4 صور اثار فرعونية و اربع بطاقات شخصية وشهادات ميلاد مزورة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=TEt7DVy7hw4

المقال "فيديوهات نادرة للحظة القبض علي كاهن اسيوط مع الفتاة المسلمة....واحتواء تليفونة علي افلام جنسية" نشر بواسطة: بتاريخ:
بديعه أحمد على
طبعا هذا القس الشاذ لا يمثل الاقباط فى مصر و هم براء منه
و هذه المسلمه الفاسده لا تمثل مسلمى مصر و نحن براء منها

الذى شدنى فى الفيديو الاول هو اوله (أئتلاف دعم المسلمين الجدد) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قلت ادور عليه و افهم مين ده و الائتلافات دى كلها بتطلع امتى و ازاى و مين اللى بيمولها؟ و عرفت انه أئتلاف اتعمل علشان يحمى الاقباط اللى بيسلموا زى كاميليا شحاته و غيرهم و تابع للسلفيه و يمولون من السعوديه برضه

و جماعات تانبه طالعه لمكافحه التنصير؟ يعنى يقاوموا اى حد يحاول يقنع اى حد بالدين المسيحى؟ و الا لو حد مسلم حب يتنصر يعملوا اللى بتعمله الكنيسه فى المسلمين الجدد؟

طب ممكن الاقباط برضه يعملوا ائتلاف دعم الاقباط الجدد؟ و جمعيه لمكافحه الاسلام؟

و ده حيودينا على فين؟ و ليه السعوديه مصره تصرف الملايين دى كلها علشان تعمل الفتن و الحروب دى فى مصر؟ و ازاى المسلمين فى مصر من الجهل بحيث انهم ينقادوا وراء السعوديه دون تفكير؟

الدين الاسلامى مش ناقصه كاميليا و الا غيرها و اللى عايز يسلم يسلم و اللى عايز يكفر فلنسفه لا اكراه فى الدين

و تذكرت قول الله تعالى: ولو شاء ربك لأمن من في الأرض جميعا أفأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين(يونس10: 99)

وقل الحق من ربك فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر … (الكهف18 : 29)

قل الله اعبد مخلصا له ديني فاعبدوا ما شئتم من دونه(الله) (الزمر39: 14-15)

فمن اهتدى فإنما يهتدي لنفسه ومن ضل فإنما يضل عليها وما أنا عليكم بوكيل (يونس10: 108)

إنا أنزلنا عليك الكتاب للناس بالحق فمن اهتدى فلنفسه ومن ضل فإنما يضل عليها وما أنت عليهم بوكيل (الزمر39: 41)

من اهتدى فإنما يهتدي لنفسه ومن ضل فإنما يضل عليها ولاتزر وازرة وزر أخرى (الاسراء17: 15)

لم الاصرار على الاكراه فى الدين؟ و لم الاصرار على تشويه الدين؟ و لم الاصرار على ابراز الاسلام و كانه دين ارهاب و عنف و ليس دين سلم و سلام؟ ما علينا الا ان ندعوا بالحكمه و الموعظه الحسنه و الباقى على الله يهدى من يشاء و يضل من يشاء

ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي احسن إن ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله وهو اعلم بالمهتدين (النحل16: 125)

فان تولوا فإنما عليك البلاغ المبين(النحل16: 82)

…وما على الرسول إلا البلاغ المبين (العنكبوت29: 18)

ومن يدع مع الله إلها آخر لا برهان له به فإنما حسابه عند ربه انه لا يفلح الكافرون(المؤمنون23: 117)

وعباد الرحمن الذين يمشون على الأرض هونا وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما(الفرقان25: 63)

ولا تطع الكافرين والمنافقين ودع أذاهم وتوكل على الله (الاحزاب33: 48)

لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي ….(البقرة2: 256)

ادفع بالتي هي احسن فإذا الذي بينك وبينه عداوة كأنه ولي(صديق) حميم(فصلت41: 34)

وقيله يا رب أن هؤلاء قوم لا يؤمنون فاصفح عنهم وقل سلام (الزخرف43: 88-89)

حد قرا الايات دى كلها قبل ما يعمل جماعه تفرض على الناس الاسلام باسم الاسلام؟
الشاطر حسن
ديما كدة بتدافعي عن الأقلية ربنا يخليك ليهم أكيد مفيش متحدث رسمي أحسن من كدة على فكرة هو مش واحد نصراني عادي علشان نقول لا يمثل لا دة قس تابع للكنيسة ومن قياداتها أكيد لو كان شيخ بدل القس ونصرانية بدل المسلمة كان هيبقى لك كلام تاني لإن رأيك أصلاً مفضوح جدا والأولى السكوت وليس التبرير خلي اللى عايز يبرر يبرر وعلى فكرة في أديره مخصصة للتنصير ومعروفة جداً وبتعمل الكلام دة من زمان منها مثلا دير في المقطم
%u0632%u0627%u0626%u0631
اولا هذا القس مشلوح من قبل

ثانيا انتلاف دغم المسلمين الجدد اية يهمو فى موضوع زى دة؟

ثالتا لو الاقباط فى مصر عاملو دعم المتنصرين الجدد هل حد هيسكت؟

يوجد تفرقة عنصرية وهذه الفتنة الطائيفية
زيزو باشا
اخويا باراديس الغالى .. تحياتى .. و بعد .. معلش الخبر فيه حته غلط جدا .. ازاى ( تم استيقاف السيارة بجوار الجامع الازهر ) و المخفى ده مقبوض عليه بمحافظة اسيوط .. ( و على فكرة السلالم اللى كان نازل عليها مع العساكر كانت بمركز شرطة اسيوط و اللى تبعه نقطة شرطة درنكة و بها الدير اللى فيه هذا الزنديق الفاجر .. لذا لزم التنويه .. و كمان نهاية الفيديو بيسخن ( ان الحكاية ممكن تتطرمخ ) و اقولها بصراحة .. يجب معرفة تفاصيل كثيرة .. منها على سبيل المثال ..( سن الفتاة التى كانت معه ) و ده مهم جدا لانه قد يدخل تحت جريمة اغواء قاصر ؟؟؟؟ و كذا حالتها النفسية ( بالطب الشرعى ) فلو كانت غير مدركة لما يحدث بها حايلبس اسود غامق ؟؟؟؟ زيادة على غمقان زيه اللى ما احترمهوش خالص !!! اما موبايله فهذا شأن اخر ( اخلاقى ) قد يندرج تحت بندالاحتفاظ بافلام فاضحة ؟؟ .... المهم ايامه سوداء .. و بكرة نشوف الكنيسة حاتبعتلوا مين محامى ... و البيه بيقول ( اسلامكوا قالكم كده ؟؟؟ ) ايوه يا افندى اسلامنا قالنا كده ( من رأى منكم منكرا ؟؟؟؟ ) مش كده و الا ايه .. و ياريت نبطل ندافع بالباطل عن المنحرفين .. ماشى يا اختنا بديعة و نبرر ليهم التصرفات و فى الاخر نقول اقلية ؟؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
الشاطر حسن
الأفلام اللي على تليفونه مش هيأخد فيها حاجة لأنه أصلاً لا يجوز انتهاك حرمة الحياة الخاصة إلا بإذن نيابة مسبق وعادي يعني الراجل أقلية من حقه يعمل أي حاجة من غير ما حد يزعل والمتحدثين الرسميين هيبرروا كل حاجة المهم يعمل بسرعة
محمود شيتوس
الحمد لله علي نعمه الاسلام وكفي بها نعمه
paradiseman3
حبيب قلبي يا زيزو...... اولا دي جامعة الازهر بعد التعديل وبعدين تم اضافة تفاصيل اكثر وفيديو اخر والسيارة كانت ملاكي القاهرة
كامل شرف

الذى شدنى فى الفيديو الاول هو اوله (أئتلاف دعم المسلمين الجدد) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قلت ادور عليه و افهم مين ده و الائتلافات دى كلها بتطلع امتى و ازاى و مين اللى بيمولها؟ و عرفت انه أئتلاف اتعمل علشان يحمى الاقباط اللى بيسلموا زى كاميليا شحاته و غيرهم و تابع للسلفيه و يمولون من السعوديه برضه

و جماعات تانبه طالعه لمكافحه التنصير؟ يعنى يقاوموا اى حد يحاول يقنع اى حد بالدين المسيحى؟ و الا لو حد مسلم حب يتنصر يعملوا اللى بتعمله الكنيسه فى المسلمين الجدد؟

و ده حيودينا على فين؟ و ليه السعوديه مصره تصرف الملايين دى كلها علشان تعمل الفتن و الحروب دى فى مصر؟ و ازاى المسلمين فى مصر من الجهل بحيث انهم ينقادوا وراء السعوديه دون تفكير؟

الدين الاسلامى مش ناقصه كاميليا و الا غيرها و اللى عايز يسلم يسلم و اللى عايز يكفر فلنسفه لا اكراه فى الدين

و تذكرت قول الله تعالى: ولو شاء ربك لأمن من في الأرض جميعا أفأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين(يونس10: 99)

فمن اهتدى فإنما يهتدي لنفسه ومن ضل فإنما يضل عليها وما أنا عليكم بوكيل (يونس10: 108)

إنا أنزلنا عليك الكتاب للناس بالحق فمن اهتدى فلنفسه ومن ضل فإنما يضل عليها وما أنت عليهم بوكيل (الزمر39: 41)

من اهتدى فإنما يهتدي لنفسه ومن ضل فإنما يضل عليها ولاتزر وازرة وزر أخرى (الاسراء17: 15)

لم الاصرار على الاكراه فى الدين؟ و لم الاصرار على تشويه الدين؟ و لم الاصرار على ابراز الاسلام و كانه دين ارهاب و عنف و ليس دين سلم و سلام؟ ما علينا الا ان ندعوا بالحكمه و الموعظه الحسنه و الباقى على الله يهدى من يشاء و يضل من يشاء

ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي احسن إن ربك هو اعلم بمن ضل عن سبيله وهو اعلم بالمهتدين (النحل16: 125)

ومن يدع مع الله إلها آخر لا برهان له به فإنما حسابه عند ربه انه لا يفلح الكافرون(المؤمنون23: 117)

وعباد الرحمن الذين يمشون على الأرض هونا وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما(الفرقان25: 63)

اللة ينور عليكى يا بديعة
بس اهدى شوية
وخلى كل واحد يعبر عن اللى جواة بالطريقة اللى هوة عاوزها
يعمل جماعة يعمل قناة هوة حر
دى طاقة وكبت دام عشرات السنين
ولازم يخرج اللى جواة
ممكن يكون خطاء ومش عارف يعبر مظبوت
بس لما يهدة والامور تمشى هتلاقى كلة تمام
وشكرا على اسلوبك الجميل والمعبر عن رايك
الشاطر حسن
رد بديعة هجوم على الإسلام ودفاع عن غير المسلمين كالعادة دفاع غير مبرر وهجوم غير مبرر حلتنا في مواضيع فرعية فارغه لمجرد الهجوم على الإسلام وهتقول وحدة وطنية
زيزو باشا
حبيب قلبي يا زيزو...... اولا دي جامعة الازهر بعد التعديل وبعدين تم اضافة تفاصيل اكثر وفيديو اخر والسيارة كانت ملاكي القاهرة
ايه يا حاج باراديس .. ايه اللى دخل ملاكى القاهرة باسيوط ؟؟ هوه ممنوع عربية القاهرة تمشى فى اسيوط و الا ايه .. و ياريت ما تقاوحنيش فى موضوع ( ان مكان الفيديو مركز شرطة اسيوط ) لو سمحت لانى دخلته ميت مرة ؟؟ اظنك فاهم .. مش كده و الا ايه ؟؟؟؟؟ خد عندك كمان ( زى الشرطة ) الظاهر فى الفيديو ( كاكى ) يعنى جنوب الصعيد .. حاتقاوح فى ده كمان ...؟؟؟ يارب ارحمنى من الدقهلاوى ده يارب .. من مقاوحته و دمه الخفيف ...!!!!
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام *****
عبد الرحمن 2011

ايه يا بديعة ايه يا بدييييييييييعة ايه اللي انت بتقوليه دا وليه كل دا وايه علاقته بالموضوع
انت طبعا تركتي القسيس ومسكتي السلفيين و تعليقك كله على الاتلاف واهم حاجه تعباكي انه سلفي هههههههههههههههه بس مش مهم
خلينا في المهم انا ما اعرفش الائتلاف دا لكن بناء على كلام حضرتك انه بيحمي الاقباط الذين دخلو الاسلام وانا لونت العباره بتاعتك بالاحمر .
يعني عبد الرحمن مسيحي واسلم يحتاج حماية خايف من اهله او من قبيلته او خايف من الكنيسة يقوم الائتلاف دا يحميه
مش الائتلاف يذهب لعبد الرحمن في منزله ويقول له لازم تدخل الاسلام
يبقى ايه بقى علاقة الايات اللي استشهدتي بها . لا اكراه في الدين الي اخر كل هذه الايات

mannon
ديما كدة بتدافعي عن الأقلية ربنا يخليك ليهم أكيد مفيش متحدث رسمي أحسن من كدة على فكرة هو مش واحد نصراني عادي علشان نقول لا يمثل لا دة قس تابع للكنيسة ومن قياداتها أكيد لو كان شيخ بدل القس ونصرانية بدل المسلمة كان هيبقى لك كلام تاني لإن رأيك أصلاً مفضوح جدا والأولى السكوت وليس التبرير خلي اللى عايز يبرر يبرر وعلى فكرة في أديره مخصصة للتنصير ومعروفة جداً وبتعمل الكلام دة من زمان منها مثلا دير في المقطم
وانتا طبعا الى شايف نفسك متحدث رسمى باسم الاغلبية

طيب عندك دليل يباشا على الكلام الى بتقولة ، لو عندك دليل واحد ان فى اديرة للتنصير والكلام الفاضى دة ، انا هكون اول واحد معاك نهاجم الاقلية اية رايك ؟
paradiseman3
حبيب قلبي تاني يا زيزو ...انا مش قصدي خالص اقوحك ان بس بقولك ان اكيد في اسوط جامعة الازهر وتم القبض علية بجوارها الحاجة التانية ان تفاصيل الخبر دة موجودة في الوم السابع وفي جميع الجرائد وانت عارف انا مصدر نقل معلومة وليس مصدر المعلومة وانا مقلوتش انة تم القبضعلية القاهرة لانة مينفهش اصلا يازيو واكيد كلامك صح انة تم القبض علية في اسيوط
مصراوي بالامارات
.

سبحان الله

حتى في دي بديعه بتدافع عن رجل يعتبر انه رجل دين

اقسم بالله انا متبرع اني اقتله واسلخ جلده

واتحمل الحكم القانوني

وياريت ياست بديعه تعلني انك المتحدثه الرسميه للقس الشاذ

كفايه بقى كلام مزوق قرفنا

اعوذ بالله

نحن قوم اعزنا الله بالاسلام فاذا ابتغينا العزة بغيره اذلنا الله

حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم

.
paradiseman3
قررت نيابة مركز أسيوط اليوم الأربعاء برئاسة محمد سيد مدير نيابة مركز أسيوط حبس القس المشلوح رضا عطية يني 15 يوما علي ذمة التحقيق، بتهمة قيادته سيارة بدون رخص وحمل دفاتر تبرعات كنسية مزيفة وقسائم زواج مسيحية مزيفة،
اذا كان هذا الرجل مطرود من بيته الذى اختاره وب ارادته دخله ليتقب الى ربه حسب عقيدة ومن اجل نزواته وشيطانه الذى يتلبسه و انقاد اليه بمجونه وانحطاطه فى الرزيله طرد من الدير وباعمال السحر السفلى سيطر على هذه البلهاء العمياء عن تعاليم دينها ولغرض اخر ليسبت لاعوانه انه استطاع ان يحول مسلمه الى المسيحيه ويكسب الرهان بعد اسلام االكثير من السيحيات والسيحين عن اقناع وليس عن طيرق السحر او الماده
ميدو التراس
هذا القس الفاجر الذي كان يتعمد اظهار وجهه اكثر مما يخفيه ليقول للمسلمين انا اللي ............. يا مسلمين
%u0632%u0627%u0626%u0631
هم كلهم مشلوحين ولا ايه ...لاحول الله
%u0632%u0627%u0626%u0631
بسم الله الرحمن الرحيم انا عايز اسئل الاخوه بتوع دعم الرقاصين الجدد هو احنا ناقصين راقصين انا ملاحظ انا كل اللى الدنيا اتقلبت عليهم من المهتديات هربانين من اهلهم او جوازهم مع كام واحدصايع نفسي اشوف مهتدى دكتور ولا مهندس ولا تاجر او دكتوره او مدرسه كلهم واحده هربانه مع واحد ثانيا انتم عارضين صورة قسيس فى كلبشات ولا شوفنا لقطات جنسيه ولا البنت اللى كانت معاه قالت ايه الموضوع وبصراحه انا اتكسفت على دمى لما سمعته بيقولك اسلامك قال لك كده يا ترى رديت عليه قلت ايه قلت اه اسلامى قال كده ولا قلت لا عيب عليكم شوفوا الرقاصين والشراميط شوفولنا حل في علياء مهدى وامثالها يا جماعه صلحوا البيت من الداخل الاول وقووا اساساته وبعدين شوفوا اللى هربانه من جوزها واللى هربانه مع عاشيقها وربنا يهدينا جميعا وسامحونى على اسلوبى اشهد ان لا اله الا الله وان سيدى محمد رسول الله
بنت المنوفية

لا حول ولا قوة الا بالله

لازم المخطأ يتعاقب اى ان كانت ديانته وكلام زيزو لاغبار عليه

يارب استرها واحمى مصر

شكرا
%u0632%u0627%u0626%u0631
القس ده لازم ينعدم في ميدان عام واتخيلوا لو الرسول صلي الله عليه وسلم موجود كان هيعمل ايه ده اعلن الحرب علي قبيلة كاملة لما اليهودي رفع ثوب امرأة مسلمة فين النخوة فين عزة الاسلام صحيح اننا اصبحنا غثاء كغثاء السيل ولا نقدر ان نحمي بناتنا من الكفرة الفجرة الله أكبر والعزة للاسلام
%u0632%u0627%u0626%u0631
السلام عليكم ورحمه الله وباركته
انا شايف ان البنت بمزجها مش غصب عنها و وكل واحد مسول عن نفسوا احنا مش ملاك كلنا بنغلط
ممكن سال حضرتك انتا ما بتغلطش خالص مين اللى مسكهوم جاين فى ايام عصبه وعايزن تعملوا فتنه عشان نقل دا مسيحى وعمل مع مسلمه والنيا تولع حرام عليكم خلاص كلكم بقيتوا ملاك ما حدش بيخطاء ياريت كل اسان ينظر الى نفسوا ويصلح من حالوا تقدر تكلموا تنبهوا مش تفضحوا وتفضحها
ربنا ست عليهم وانتا رايح تفضحهم تفتر ن البلد مافهاش ناس بتعمل كدا
مش عارف اقول ايه بصراحه لكن
المفيد ادعو الله ان يهدينا اجمعين وكل انسان يحاول يصلح ن نفسوا اولا ثم يحاول يصلح ن غيره بلسانه اولا فان لم يستطع فبقلبه اظن حافظين الحديث اترككم فى رعايه الله
Dera
اه الكلام ده رجل دين ومنحرف وده طبعا وارد ماهو مافيش حد ملاك ولامعصوم اه لازمته التسخين ماهو خلاص متهم واذا ثبتت عليه التهمه سييعاقب ويأخذ جزاءه ده بالقانون وليس بيد احد اخر كالسلفيين او غيرهم والاسنصبح مثل الغابه
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا اخوة يا احباء الدين له رب يحميه وكل واحد يفكر فى اخرته ح تبقى ايييييه ونهاية حياته على الارض دى امتى ويعمل لاخرته احسن وبلاش نكفر بعض سيبوا الملك للمالك
بديعه أحمد على
أخى فى الله الشاطر حسن انا لم ابرر و لم ادافع تعليقى عن الخبر كان سطرين انهما لا يمثلان مسلمى و لا اقباط مصر و باقى التعليق كان على جزء من الخبر ذكر فيه ائتلاف شدنى اسمه فأنا لا ادافع عن فجره مسلمون كانو او اقباط انا ادافع عن مصر و كل مجرم و مخطىء لا بد ان يأخذ عقابه (و لكم فى القصاص حياه يا اولى الالباب ) كلماتى ايات الله و كلام الله فان كان اعتراضك عليه فهذا شأنك و ربنا يهدينا جميعا و يجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه

و برضه لاخى زيزو باشا نفس الكلام افهموا كلامى ارجوكم قبل الاعتراض و كلامك صح يا اخى زيزو الموضوع فيه تسخين و مش منطقى و انا اعرف انك ذو مصادر موثوقه و مطلعه و اسألك لو لم يهدم امن الدوله هل كان هذا الائتلاف سيظهر و ينشط و يرهب المواطنين؟ لان اقباط مصر هم مواطنون و لهم من الحقوق مثل ما لنا وعليهم ما علينا من واجبات فلم نعتدى عليهم و لم يعتدون علينا باسم الدين؟

أخويا طارق اشكرك جدا و انا فاهمه و أحترم كل رأى و مقدره رد فعل كل واحد و لا اسعى لتسخين اى حاجه بالعكس اتجاهى واضح فى درء الفتنه و واضح فى محاربه كل من يستغل الدين لصالحه او لهدم البلد و خرابها

خليهم يطلعوا الطاقه براحتهم و يا ريت كل من له رأى ان لا يكبته او يكتمه لانه كتمان شهاده يعنى اللى بيشوفنى باتهاجم ورأيه من رأى ما يخافش و يطلع يقول رأيه غيرنا مات علشان يقول رأيه و احنا لو بنتشتم نستحمل علشان مصر

و يا ريت نشوف الروح دى فى الانتخابات و لكن برضه يا ريت نوصل لمرحله قول رأينا باحترام للرأى الاخر عارفه اننا محتاجين وقت لكن الحمد لله اننا فى البدايه و ربنا يهدينا جميعا و باستحمل كل اللى بيتقال عليا علشان خاطر مصر

مصراوى فى الامارات ارجوك اقرا كويس برضه قبل ما تتكلم لانك بتظلم نفسك لما تقول انى بادافع عن القس المنحل الفاسد يبقى معناه انك بتدافع عن الفاجره المسلمه المنحرفه اللى معاه و انا متأكده انك مش بتدافع عنها يبقى افهم كويس ارجوك ان الغلط غلط و الحرام بين فى كل دين و مله و اخلاق و مجتمع و كلامى كله عن ائتلاف لا اعرف نواياه مش على قس فاجر و مسلمه لا تعرف دينها (مصر بريئه من الاثنين)

اشكرك يا عبد الرحمن يابنى لانك الوحيد اللى فهمت تعليقى كان على ايه مش على الخبر لكن على اللى علمت عليه بالاحمر و اشكرك على التوضيح و يا ريت يكون ده فعلا اتجاه الائتلاف انه يحمى المسلمين الجدد لكن الائتلاف اللى بيحارب التنصير لسه مش مفهوم برضه و يا ريت تفهمهولى لو كانوا على حق فكلنا معاهم و لو تعصبوا و ارهبوا المجتمع فهم على باطل و يا ريت يكون شغلهم فى النور و مراقب من ازهر او غيره علشان لا تظهر لنا جماعات عشوائيه باسم الدين (ايا من كان مسلم او مسيحى) مدفوعه من الخارج (السعوديه او امريكا) لتذيع الخوف و الرعب فى قلوب المجتمع الواحد و كما قلت ظهر مثل هذه الجماعات يعطى الحق للاقباط ان ينشؤا جماعات مضاده و هذا ليس فى صالح مصر و وحدتها و ارجو ان نفكر جيدا لانه موضوع خطير و مبهم و غير واضح الى الان (قد يقودنا لا قدر الله الى حرب اهليه و عصابات)

و انا استشهد بالايات علشان الائتلاف مش علشان الخبر

ملاحظه اخيره
الزائر اللى يطلع يقل ادبه بيثبت صحه كلامى و انه مدفوع من جهه و جبان لا يظهر اسمه و هذا يزيدى اصرارا على قتل الفتنه لان مصلحه مصر فوقه و فوق الجميع و اذا كنت انا باتشتم علشان قلت رأيى غيرى استشهد فى سبيل كلمه حق و لن يضيع دم الشهداء و مصر ستنتصر بمسلميها و اقباطها على درء الفتنه ان شاء الله
عبد الرحمن 2011

اشكرك يا عبد الرحمن يابنى لانك الوحيد اللى فهمت تعليقى كان على ايه مش على الخبر لكن على اللى علمت عليه بالاحمر و اشكرك على التوضيح و يا ريت يكون ده فعلا اتجاه الائتلاف انه يحمى المسلمين الجدد لكن الائتلاف اللى بيحارب التنصير لسه مش مفهوم برضه و يا ريت تفهمهولى لو كانوا على حق فكلنا معاهم و لو تعصبوا و ارهبوا المجتمع فهم على باطل و يا ريت يكون شغلهم فى النور و مراقب من ازهر او غيره علشان لا تظهر لنا جماعات عشوائيه باسم الدين (ايا من كان مسلم او مسيحى) مدفوعه من الخارج (السعوديه او امريكا) لتذيع الخوف و الرعب فى قلوب المجتمع الواحد و كما قلت ظهر مثل هذه الجماعات يعطى الحق للاقباط ان ينشؤا جماعات مضاده و هذا ليس فى صالح مصر و وحدتها و ارجو ان نفكر جيدا لانه موضوع خطير و مبهم و غير واضح الى الان (قد يقودنا لا قدر الله الى حرب اهليه و عصابات)

و انا استشهد بالايات علشان الائتلاف مش علشان الخبر

الشكر لك اختنا الكبيره بديعة على تفهم حضرتك للامور
طبعا بالنسبه للأتلافات انا زي ما وضحت لحضرتك انا اساساً ليس لدي علم الا من حضرتك واقسم بالله على هذا لانني غير مهتم اطلاقا بالأتلافات او الاحزاب الدينيه او السياسيه .
وبالنسبه للأتلاف اللي حضرتك بتسألي عنه اللي بيحارب التنصير انا برضو ما اعرفش هو ايه ومتى ظهر الأئتلاف بس على حد علمي ان محاربة التنصير ده واجب على كل مسلم يعني مش محتاج ائتلاف ولا حزب ولا حركه ولا مذهب علشان يحارب التنصير .
وطبعا الامر واضح لان المتنصر او التارك للاسلام من اجل اي دين اخر او حتى من اجل الالحاد يعتبر مرتد والرده لا تجوز في الاسلام وابو بكر رضي الله عنه حارب الرده . واعتقد ان حدها القتل
طبعا ما تساليش ليه لان دا شرع والله سبحانه يسأل بفتح الياء ولا يسأل بضم الياء .
وطبعا هنرجع نقول الايه اللي بتقول لا اكراه في الدين معناها انه لا يحق لاي مسلم ان يذهب الي اي انسان ويجبره على الاسلام لا يجوز اجبار اي انسان على دخول الاسلام انما مسلم يرتد عن الاسلام هذا شئ اخر .
طبعا ممك يخطر ببال حضرتك سؤال اخر طب ليه المسيحيه تقبل بان المسيحي يدخل الاسلام والاسلام يحميه ايضا هذا الامر يتعلق بشرع المسيحيه فقد يكون الامر بالنسبه للتشريع المسيحي عادي والله اعلم .
وجدير بالذكر ان المسيحيه في اسبانيا حاربة المرتدين عن المسيحيه بعنف بل كل من يخالف حتى اوامر الكنيسة الكاثوليكيه وكان يطلق على المخالفين ( المهرطقين ) وتم تعذيبهم اشد العذاب
اما المسلمين هناك فخيرو بين التنصير والتهجير في البداية الي ان وصل الامر في الخيار بين التنصير والقتل . وابيد الاسلام في اسبانيا .
اسف للاطاله طبعا انت بتحبي المشاركات الطويله يلا بقى اتحميلي ههههههههههههه

بديعه أحمد على

الشكر لك اختنا الكبيره بديعة على تفهم حضرتك للامور
طبعا بالنسبه للأتلافات انا زي ما وضحت لحضرتك انا اساساً ليس لدي علم الا من حضرتك واقسم بالله على هذا لانني غير مهتم اطلاقا بالأتلافات او الاحزاب الدينيه او السياسيه .
وبالنسبه للأتلاف اللي حضرتك بتسألي عنه اللي بيحارب التنصير انا برضو ما اعرفش هو ايه ومتى ظهر الأئتلاف بس على حد علمي ان محاربة التنصير ده واجب على كل مسلم يعني مش محتاج ائتلاف ولا حزب ولا حركه ولا مذهب علشان يحارب التنصير .
وطبعا الامر واضح لان المتنصر او التارك للاسلام من اجل اي دين اخر او حتى من اجل الالحاد يعتبر مرتد والرده لا تجوز في الاسلام وابو بكر رضي الله عنه حارب الرده . واعتقد ان حدها القتل
طبعا ما تساليش ليه لان دا شرع والله سبحانه يسأل بفتح الياء ولا يسأل بضم الياء .
وطبعا هنرجع نقول الايه اللي بتقول لا اكراه في الدين معناها انه لا يحق لاي مسلم ان يذهب الي اي انسان ويجبره على الاسلام لا يجوز اجبار اي انسان على دخول الاسلام انما مسلم يرتد عن الاسلام هذا شئ اخر .
طبعا ممك يخطر ببال حضرتك سؤال اخر طب ليه المسيحيه تقبل بان المسيحي يدخل الاسلام والاسلام يحميه ايضا هذا الامر يتعلق بشرع المسيحيه فقد يكون الامر بالنسبه للتشريع المسيحي عادي والله اعلم .
وجدير بالذكر ان المسيحيه في اسبانيا حاربة المرتدين عن المسيحيه بعنف بل كل من يخالف حتى اوامر الكنيسة الكاثوليكيه وكان يطلق على المخالفين ( المهرطقين ) وتم تعذيبهم اشد العذاب
اما المسلمين هناك فخيرو بين التنصير والتهجير في البداية الي ان وصل الامر في الخيار بين التنصير والقتل . وابيد الاسلام في اسبانيا .
اسف للاطاله طبعا انت بتحبي المشاركات الطويله يلا بقى اتحميلي ههههههههههههه

معلش يابنى اسفه على التأخير فى الرد كل ما تحصل حاجه فى مصر باتهد من التعب بجد ربنا يسترها علينا و يحسن ختامنا
ليه العنف فى كل حاجه؟ ليه نقتل (بفتح النون) او نقتل (بضم النون)
ليه ما تكونش الحكمه و الموعظه الحسنه اسلوبنا ليه ما نكونش مسالمين و سلميين و لا نجاهر بالعداء
ربنا يهدينا جميعا يا رب و يرحمنا برحمته
اهى مشاركه قصيره علشان خاطرك هههههههههه
عبد الرحمن 2011
معلش يابنى اسفه على التأخير فى الرد كل ما تحصل حاجه فى مصر باتهد من التعب بجد ربنا يسترها علينا و يحسن ختامنا
ليه العنف فى كل حاجه؟ ليه نقتل (بفتح النون) او نقتل (بضم النون)
ليه ما تكونش الحكمه و الموعظه الحسنه اسلوبنا ليه ما نكونش مسالمين و سلميين و لا نجاهر بالعداء
ربنا يهدينا جميعا يا رب و يرحمنا برحمته
اهى مشاركه قصيره علشان خاطرك هههههههههه

وانا ايضا اعتذر على التاخير لنفس السبب ال في مصر اربكنا واحزننا جميعا ربنا يعدي المرحله على خير.
عموما انا لم اجزم اختي بديعه بقتل المرتد لان فيه خلاف بين الفقهاء والله اعلم
اما عن ابو بكر رضي الله عنه فقد تكن له ظروفه في محاربة الرده لحقن فتنه مثلا وقد لا يجوز القياس على تصرف الصديق ابو بكر رضي الله عنه . والله اعلم

بديعه أحمد على

وانا ايضا اعتذر على التاخير لنفس السبب ال في مصر اربكنا واحزننا جميعا ربنا يعدي المرحله على خير.
عموما انا لم اجزم اختي بديعه بقتل المرتد لان فيه خلاف بين الفقهاء والله اعلم
اما عن ابو بكر رضي الله عنه فقد تكن له ظروفه في محاربة الرده لحقن فتنه مثلا وقد لا يجوز القياس على تصرف الصديق ابو بكر رضي الله عنه . والله اعلم

بارك الله فيك بابنى و كتر الله من امثالك
اللى بيحصل هدنا كلنا بجد لكن ان شاء الله مصر منصوره
و الثوره منصوره
و الثوا منصورين
و الشهداء منصورين
بأذن الله تعالى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
شاهد اول صور حصرية للحظة القبض على صفوت حجازي و كواليس القبض عليه !!
صورة نادرة للحظة القبض على الرئيس محمد نجيب
الفتاة المسلمة في عيون أمريكي متحرر