نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

غرامة الأنتخابات : 500 جنيه للمتخلف عن التصويت فى الانتخابات

ننشر مرسوم مباشرة الحقوق السياسية كاملاً: غرامة 500 جنيه للمتخلف عن التصويت فى الانتخابات

أصدر المجلس الأعلي للقوات المسلحة المرسوم بقانون رقم 124 بتعديل بعض أحكام القانون 73 لسنة 1956 بتنظيم مباشرة الحقوق السياسية. وشملت هذه التعديلات عشر مواد علاوة علي إضافة مادتين برقمي 50 مكرر و 50 مكرر (أ) وفيما يلي نص المرسوم:

رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة.. بعد الاطلاع على الإعلان الدستورى الصادر فى 13 فبراير سنة 2011 وعلى الإعلان الدستورى الصادر فى 30 مارس سنة 2011 وعلى الإعلان الدستورى الصادر فى 25 سبتمبر 2011 وعلى القانون رقم 73 لسنة 1956 بتنظيم مباشرة الحقوق السياسية وبعد أخذ رأى اللجنة العليا للانتخابات وبعد موافقة مجلس الوزراء.. قرر المرسوم بقانون الآتى نصه وقد أصدرناه:-

-(المادة الأولى) .. يستبدل بنصوص المواد 40 و 43 و 45 و 46 و 47 و 48 و 49 و 50 من القانون رقم 73 لسنة 1956 بتنظيم مباشرة الحقوق السياسية النصوص الآتية:
مادة (40): يعاقب بغرامة لا تجاوز خمسمائة جنيه من كان اسمه مقيدا بقاعدة بيانات الناخبين وتخلف بغير عذر عن الإدلاء بصوته فى الانتخاب أو الاستفتاء.

مادة ( 43 ): يعاقب بالحبس كل من أهان بالإشارة أو القول رئيس أو أحد أعضاء لجنة الانتخاب أو الاستفتاء أثناء تأدية وظيفته أو بسبب تأديتها.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

مادة ( 45 ): يعاقب بالحبس كل من هدم أو أتلف عمدا شيئا من المبانى أو المنشآت أو وسائل النقل أو الانتقال المستخدمة أو المعدة للاستخدام فى الانتخاب أو الاستفتاء بقصد عرقلة سيره، وذلك فضلا عن الحكم عليه بدفع قيمة ما هدمه أو أتلفه.

مادة ( 46 ):يعاقب بالسجن كل من اختلس أو أخفى أو أتلف إحدى قواعد بيانات الناخبين أو بطاقة الانتخاب أو الاستفتاء بقصد تغيير الحقيقة فى تلك النتيجة، أو بقصد ما يتوجب إعادة الانتخاب أو الاستفتاء أو تعطيله.

مادة ( 47): يعاقب بالحبس كل من تعمد بنفسه أو بواسطة غيره قيد اسمه أو اسم غيره فى قاعدة بيانات الناخبين أو حذفه منها على خلاف أحكام القانون.-

مادة ( 48 ):يعاقب بالحبس مدة لا تقل عن سنة ولا تجاوز خمس سنوات وبغرامة لا تقل عن عشرة آلاف جنيه ولا تجاوز مائة ألف جنيه: × أولا : كل من استعمل القوة أو التهديد لمنع شخص عن إبداء الرأى فى الانتخاب أو الاستفتاء أو لإكراهه على إبداء الرأى على وجه معين. × ثانيا: كل من أعطى آخر أو عرض أو التزم بأن يعطيه فائدة لنفسه أو لغيره كي يحمله على الامتناع عن إبداء الرأى أو إبدائه على وجه معين ، ولرئيس اللجنة العليا للانتخابات الحق فى إبطال الأصوات الانتخابية الناتجة عن ارتكاب هذه الجريمة. × ثالثا: كل من قبل أو طلب فائدة من هذا القبيل لنفسه أو لغيره. × رابعا: كل من نشر أو أذاع أقوالا أو أخبارا كاذبة عن موضوع الانتخاب أو الاستفتاء أو عن سلوك أحد المرشحين أو عن أخلاقه مع علمه بذلك بقصد التأثير فى نتيجة الانتخاب أو الاستفتاء. فإذا أذيعت تلك الأقوال أو الأخبار فى وقت لا يستطيع فيه الناخبون أن يتبينوا الحقيقة ضوعفت الغرامة. × خامسا: كل من قام بأى من الأفعال الخاصة بطباعة أو تداول بطاقات إبداء الرأى أو الأوراق المستخدمة فى العملية الانتخابية دون إذن من السلطة المختصة.ويعاقب المرشح المستفيد من الجرائم الواردة بالفقرات أولا وثالثا ورابعا وخامسا المشار إليها بنفس عقوبة الفاعل الأصلى إذا تبين علمه وموافقته على ارتكابها وتحكم المحكمة، فضلا عن ذلك بحرمانه من الترشيح للانتخابات النيابية لمدة خمس سنوات من تاريخ صدوره الحكم الجنائى نهائيا وباتا.--

مادة (49):يعاقب بالحبس: أولا: كل من أبدى رأيه فى انتخاب أو استفتاء وهو يعلم بعدم أحقيته فى ذلك. ثانيا: كل من أبدى رأيه منتحلا اسم غيره. ثالثا: كل من اشترك فى الانتخاب أو الاستفتاء الواحد أكثر من مرة، ولرئيس اللجنة العليا للانتخابات الحق فى إبطال الأصوات الانتخابية الناتجة عن ارتكاب أى جريمة من الجرائم المنصوص عليها فى هذه المادة.

مادة (50):يعاقب بالسجن كل من خطف الصندوق المحتوى على بطاقات الانتخاب أو الاستفاء أو أتلفه أو غيره أو عبث بأوراقه.-

-(المادة الثانية).. يضاف للقانون رقم 73 لسنة 1956 الخاص بتنظيم مباشرة الحقوق السياسية المشار إليه مادتان برقمى 50 مكرر و 50 مكرر (أ) ويكون نصهما الآتى:ـ مادة (50) مكرر .. تحظر الدعاية الانتخابية القائمة على استخدام الشعارات الدينية أو على أساس التفرقة بسبب الجنس أو الأصل، ويعاقب كل من يقوم بمخالفة هذا الحظر بالحبس مدة لا تقل عن ثلاثة أشهر وبغرامة لا تقل عن خمسة آلاف جنيه ولا تجاوز عشرة آلاف جنيه.-

-ـ مادة (50) مكرر (أ) .. تتولى النيابة العامة التحقيق فى الجرائم المنصوص عليها فى هذا الباب تحقيقا قضائيا ولها أن تأمر بحبس المتهم احتياطيا على ذمة التحقيق حتى إحالته للمحاكمة الجنائية. وتتولى الجمعية العمومية لكل محكمة استئناف أو محكمة ابتدائية تحديد دائرة أو أكثر للنظر فى الجرائم الانتخابية والفصل فيها على وجه السرعة.

(المادة الثالثة).. يلغى كل حكم يخالف أحكام هذه المرسوم بقانون.-

(المادة الرابعة).. ينشر هذا المرسوم بقانون فى الجرائد الرسمية وتكون له قوة القانون ويعمل به اعتبارا من اليوم التالى لتاريخ نشره.

وأشار المستشار نسيم إلى أن اللجنة العليا للانتخابات في حالة انعقاد دائم وعلى اتصال مباشر بجميع اللجان العامة المشرفة على الاقتراع والفرز وأيضا بكافة الأجهزة المعنية حتى تتم العملية الانتخابية في مناخ يتسم بالديمقراطية وتوفير الاستقرار والأمن للمرشحين والناخبين .
وأهاب نسيم بالناخبين بأن يحرصوا على ممارسة حقهم الدستوري والقانوني في الإدلاء بأصواتهم حتى تأتى نتيجة الانتخابات معبرة أصدق التعبير عن إرادتهم الحقيقية في اختيار ممثليهم في مجلس الشورى موضحا أن من يتخلف عن الإدلاء بصوته دون عذر سوف توقع عليه غرامة مالية قد تصل لمائة جنيه.
وأوضح المستشار نسيم أنه اعتبارا من مساء الأحد القادم ستتوقف رسميا كافة أشكال الدعاية الرسمية للمرشحين فيما سيتم السماح باستئنافها مرة أخرى في حالة انتخابات الإعادة والتي ستجرى يوم 8 يونيو القادم اعتبارا من إعلان نتيجة الانتخابات وحتى مساء يوم 6 يونيو .
وأشار إلى أن 115 مرشحا يمثلون 13 حزبا سياسيا سوف يشاركون في العملية الانتخابية من بينهم الحزب الوطني الذي سيخوض الانتخابات في كافة الدوائر الانتخابية ب 76 مرشحا والوفد 10 مرشحين والتجمع 9 والأحرار 3 والغد 2 والجيل الديمقراطي 3 وشباب مصر 1 والجمهوري 2 والعربي الناصري 2 والدستوري الاجتماعي الحر 2 والعدالة الاجتماعية 1 ومصر العربي الاشتراكي 1 والسلام الاجتماعي 3 إلى جانب المرشحين المستقلين .
أكدت اللجنة العليا في وقت سابق ضرورة التزام المرشحين في الدعاية الانتخابية بأحكام القانون والدستور خاصة القانون 38 لسنة 1972 بشأن مجلس الشعب الذي يحظر استخدام شعارات أو رموز تنال من حقوق المواطنة أو مبدأ المساواة المكفولين في الدستور حيث حظر المشرع أن ترتكز الدعاية على أسس التفرقة بسبب الجنس أو الأصل أو الدين وكذلك أيضا حظر استخدام أية شعارات أو رموز ذات طابع ديني في الدعاية.
وقال رئيس محكمة استئناف القاهرة ورئيس اللجنة العليا للانتخابات أن الانتخابات المقرر أن تجرى في 27 محافظة مطلع شهر يونيو سوف تجرى تحت إشراف قضائي على اللجان العامة للانتخابات بمشاركة قاضيات إلى جانب عضوات بهيئتي قضايا الدولة والنيابة الإدارية.

المقال "غرامة الأنتخابات : 500 جنيه للمتخلف عن التصويت فى الانتخابات" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
ازاى اتغرم وانا الدولة مش مشغلانى بوظيفة ثابتة هى الدولة عايزة تاخد فلاس وخلاص السرقة وصلت لصوتى الى هو الحاجة الوحيدة الى بملكها
%u0632%u0627%u0626%u0631
معرفة اللجان الانتخابية بالرقم القومى
%u0632%u0627%u0626%u0631
الله يكون فى العون والله الموفق ويارب الامور تتعدل وربنا ينصر المظلوم ويارب احفظ مصر واهلها واعن القوات المسلحه
%u0632%u0627%u0626%u0631
ازاى اتغرم وانا الدولة مش مشغلانى بوظيفة ثابتة هى الدولة عايزة تاخد فلاس وخلاص السرقة وصلت لصوتى الى هو الحاجة الوحيدة الى بملكها
تعليق اكثر من رائع ولصاحبه كل التقدير
%u0632%u0627%u0626%u0631
دى قلة أدبهما بيعملو كده ليه التخلف ده من حقى انى مديش صوتى غير للى يستحقو وأقسم بالله انا مش شايف حد يستحقه في بلدى دلوقت أعمل ايه؟؟؟؟ لو مسلم انتخب واحد سلفى ولو مسيحى انتخب واحد مسيحى منا مش فاهم بقيوالله سفالة وقلة عقل
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا مش هنتخب اى حد لانى معرفش اى حد من المرشحين ... وازاى هصوت لواحد منعرفش عنه حاجه وهل كويس ولا مش كويس على العلم ان كل المرشحين بيقولو نفس الكلام وفى الاخر كله فى الكازوزا ههههه
%u0632%u0627%u0626%u0631
هنعمل ثوره لو خدوا مننا غرامات عشان انا مش راضي عن ولا واحد اصلا وكلهم عايزيين كورسي وخلاص
%u0632%u0627%u0626%u0631
ولد واحدة اعرفها متوفى واسمه موجود فى الانتخابات ولدها لو مرحش هيدفع غرامة ازى يعنى معنى كدا فى حاجة غلط فى الانتخابات والله اعلم
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا رب يولعوا فى نار جهنم اللى حطوا الغرامة دى لو ما شالهوهاش
%u0632%u0627%u0626%u0631
اعتقد في ابسط حقوقي الديمقراطية اني امتنع عن الادلاء بصوتي في الانتخابات ودة حقي احا امال فين الديمقراطية هو الادلاء بالصوت عافية ولا اية طب مش هنتخب حد وعايز اي حد في البلد دي يقولي عليك غرامة هقلع ملط في التحرير ههههههههه
%u0632%u0627%u0626%u0631
انتو كلكو عندكو حق بس هما بيفكرو انهم عايزين الناس اللى فى التحرير دى تروح عشان تروح تنتخب عشان يفضو التحرير من اللى فيه
%u0632%u0627%u0626%u0631
هو أحنا لاقيين ناكل علشان ندفع غرامة 500 ج مش كفاية ظلم كل ما نطالب بحق يدفعونا فلوس حتي ساعت الثورة أتلهينا في التوظيف وكل واحد دفع حوالي أكثر من 20 ج والبريد هو إللي أستفاد وفي الأخر أعنوا أنهم مش محتاجين حد للتوظيف كفاية ظلم ودفع فلوس نفسنا ناخد فلوس ولو مرة واحدة
%u0632%u0627%u0626%u0631
فيها ايه لو كانوا عملوا التصويت علي النت وفي اللجان واللي ماكنش يعرف ينتخب من علي النت يروح اللجنة علي الاقل كل واحد في بيته عنده نت حينتخب لعائلته كلها ولا هما عايزين يبهدلوا العالم وخلاص وتاني حاجة نفرض انا مش معترف بالانتخابات ده اصلا او مش معترف بالموجودين في دائرتي ليه اروح ادي صوتي لحد الله ااعلم كويس ولا زي اللي قبله وربنا حيحاسبني علي صوتي ده وكمان هي الناس لاقيه تاكل علشان ياخدوا مننا فلوس وحسبي الله ونعم الوكيل بجد لانهم خلوا المرضي وكبار السن يتبهدلوا كل ده خوف من الغرامة
%u0632%u0627%u0626%u0631
يعنى انا راجل شغال 10 ساعات واقف على رجلى بالليل اكمل عليهم ورديه تانيه 5ساعات واقف فى اللجنه علشان الحكومه مش موفرلنا عدد لجان كافى ... ياريت كمان اللجنه جنب البيت .........وياريت اصلا انا معايا 500جنيه ادفعهم
%u0632%u0627%u0626%u0631
حسبى الله ونعم الوكيل

هو عافية ولا بلطجة ولا ايه بالظبط
%u0632%u0627%u0626%u0631
غرامة 500 جنيه ليه ؟؟ وأنا موظف على المعاش ونقابة التجاريين قررت لي معاش شهري 50 جنيه فقط يبدأ بعد سنة من تاريخ احالتي للمعاش ؟؟ ومعاشي بعد 40 سنة من تاريخ تعيين وحامل مؤهل عالي وشاركت في حرب اكتوبر وعدوي كان اسرائيل ؟؟ وليس مثل اليوم عباسية ولا تحرير ؟؟ وكمان لجان الانتخابات لي ولزوجتي وابنتي وابني هما 4 لجان في مدارس متفرقة بمدينة نصر ؟؟؟ إزاي اذهب اليهم واحافظ على زوجتي وابنتي وسط البلطجة والسرقة في كل مكان وليه اللجنة مش بجانب اقامتي وليه مش لجنة واحدة بدل التشتيت ؟؟والحقيقة انني ممتنع عن التصويت مثل الدول الكبرى الراقية والتي نشاهدها في مجلس الامن ممتنعة عن التصويت في بعض القرارات ولا تدفع 500 جنيه ؟؟ إتقوا الله فينا وحرام عليكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
اولا : لا مرشح فى دائرتى يستحق التصويت
ثانيا : لا يوجد حزب مستقر موثوق به يمكن الانضمام اليه حتى الان
ثالثا : البند الخاص بالغرامه (500 جنيه) اعترض عليه بشدة (لانه باطل و نهب لاموال الشعب بدون وجه حق كما ان سيكون هناك ملايين من الشعب لن ينتخبوا لاعتمادهم على المبايعة من قبل غيرهماو اى حجج اخرى وبأى ظروف و تطبيق الغرامه عليهم او عدم تطبيقها يؤدى الى خلل) .
%u0632%u0627%u0626%u0631
الحرية تكتسب لا تمنح والغرامة قمة الاستبداد
hazem_messi
بالرغم من ان الغرامة دافع للناخبين
الا انها ظلم لناس كثيرين ....... ودى كانت حاجة اجبارية وانا عنيد لابعد الحدود

بس لما الاقى شيخ هرم كبر فى السن تقريبا بيموت ونشيلة انا وواحد صديقى علشان بيقولنا ادى لا ى حد انا مش ناقص غرامة انا لاقى اكل لما اتغرم
تقولولى اعمل اية .......قولت الله يحرق الانتخابات على الى عايز يصوت ........ لان راجل زى دة مكنش يعرف ان فى عذر والكلام دة

بس هنقول اية
بيجوا يكحلوها يعموها
%u0632%u0627%u0626%u0631
طيب وليه الغرامه هى مش ناقصه غرامات
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا انتخبت الحمد لله لكن فيه في دايرتي اعادة لو مروحتش ادفع غرامة 500 جنيه وللا دي كانت عالانتخابات بس؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
حاجه هبل علي الجبل زي قانون الضريبه العقاريه بيلمو ديون البلد من الشعب
%u0645%u064A%u062F%u0648
لا مرشح فى دائراتى يستحق التصويت ا عتقد في ابسط حقوقي الديمقراطية اني امتنع عن الادلاء بصوتي في الانتخابات ودة حقي وحسبى الله ونعمة الو كيل الناس تعبانة كفاية كدة حرام عليكم الشعب يعمل يروح يموت احسن من الفقر وقلة الا دب اللى فى البلد 500 جنية مين الناس محتاجة حرام عليكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
المجلس العسكرى بيستعبط استعباط سيده مبارك بيشوف رد فعلنا ايه جبانات واللا استرجلنا والله مادافع وهاعتصم لغايه مانا اللى اخد ال500 ج مش هما
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنا يهدى الحال وتعدى على خير يارب
%u0632%u0627%u0626%u0631
بصو بقى الاول صلو على رسول الله انا من الشرقيه واقامتى باب الشعريه وشغال فى شركه امن 12 ساعه يوميا يعنى من 8 الى 8 حتى العيد بشتغله ومش لاقى شغلانه غيرها ولسه متعين وماليش اجازات طب اعمل ايه ياحكومه يا كافره اعمل ايه اروح انتخب ازاى والله روحت برده بعد ما قطعت مسافه 100 كيلو يعنى 2ساعتين سفر وعلشان اتاخرت ربع ساعه قالولى شمعنا الصناديق قولتلهم يا جماع علشان الغرامه قالولى تعالى بكره قولتلهم انا جاى من سفر قالولى مالناش دعوه طب اعمل ايه ياشباب حسبى الله ونعم الوكيل فى الى طلع القرار على فكره الراتب بتاعى 700 جنيه وانتو طبعا عارفين مرتبات الامن ممكن حد يواسيينى وشكراا
%u0632%u0627%u0626%u0631
حرام عليكوا انا مش قادر اروح الى القاهره
زائر رضا
انا اقامتى القاهره وقاعد فى الشرقيه وموظف بالتربيه والتعليم ومعوق كيف اذهب الى القاهره وادلى بصوتى واترك عملى؟ والطريق ملئ بالبلطجيه الحراميه وضربوا بالفعل احد جيرانى كيف تحصلوا مناغرامات؟ ولو البلطجيه قتلونا الحكومه حتدينا ايه؟ ستكافئنا الحكومه ام تكافئ اهلنا؟
اتقوا الله فى الناس ومش تألفوا قوانين وانتوا قاعدين
زائرالقاهرة
انا قاعد فى الشرقيه واقامتى القاهره وموظف بمركز الابراهيميه الشرقيه وانا معوق والبلطجيه ماليه الطرق بتدبح فى الناس اذاى اسيب شغلى واوصل اذاى؟فى هذه الايام العصيبه ولو متنا فى الطريق الحكومه ستعطينا مكافئه ذى ما بتغرمنا فى الانتخابات؟ اتقوا الله فينا مش تخترعوا قوانين وانتوا قاعدين هى الناس لاقيه تاكل؟

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
100 جنية غرامة عدم التصويت فى الانتخابات الرئاسية دون عذر مقبول
غرامة 100 جنيه والحبس عقوبات التصويت فى انتخابات رئاسة الجمهورية
طريقه التصويت فى الأنتخابات بالصور
غرامة 100 جنية للممتنع عن التصويت فى الانتخابات