نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

انت انتخبت حزب ايه ؟

دارت خلال الساعات الماضية ومنذ بدء الانتحابات البرلمانية امس الاثنين 28 نوفمبر جدلا وتساؤلات كثيرة كان اهمها هى من ننتخب فى الحقيقة كانت المنافسة شرسة للغاية سواء بين اكبر كتلتين اساسيتن وهما التيار الاسلامى المتمثل فى حزب العدالة والحرية وحزب النور وحزب الاصالة السلفيان والتيار المدنى او الليبرالى والذى كان متمثلاً فى الكتلة المصرية وباقى الاحزاب الليبرالية وقد كان لكل واحدا منا رؤيته ووجهة نظهره والتى تمثلت حقيقياً فى ابداء الجميع ارائهم ومشاركتهم الفعلية والتى كانت للجميع هى الاؤلة للمشاركة فى الانتخابات البرلمانية لانه كما قيل هو ان تلك الايام التى نشهدها هى عرس الديمقراطية ونتمنى جميعا سواء من الاسلامين او المدنيين ان تمر هذه المرحلة بسلام وتصل سفينة مصر الى بر الامان وتحقيق اهداف تلك الثورة التى لن تكرر

المقال "انت انتخبت حزب ايه ؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
روميو
انا اخترت اخلاق حزب مش سياسة حزب مصر مليانه بالثروات اللي اتنهبت على مر عصورها ولسه فيها خير كتير مش عايزينه يتسرق من هذا المنطلق انا رشحت حزب ديني لانه بيهتم بالاخلاق قبل كل شئ وبعد ان استخرت انا رشحت حزب النور لكني حاسس ان الحريه والعداله هو اللي هيكسب نظرا لان معظم الناس رشحته
Dr! Ahmed
اخترت حرية وعداله والنور................................
L!ON HE@RT
الحرية و العدالة
بالتوفيق ان شاء لله
mesi50
الحريه والعداله
والمستقلين مش لازم بقى
بس بينى وبينكم خايف منهم ليكونوا بيتكلموا وبس
وكام حاجه فالبدايه لو صح يبقى ربنا يستر على البلد
زى الرشوة الى حاول مندوبهم يديها للقاضى فحلوان
والفلوس الى اتوزعت زى ماانتوا بتقولوا
والدعايه الى تخالف القانون الى بتحصل
لو ده حقيقى
ربنا يرحمنا
بس انا عاوز اسلام فالبلد
mero show
الحريه والعداله ... بالتوفيق ان شاء الله .. انا باحترم السلف كل الاحترام ولكن فى الانتخابات انا مش بنتخب شخص لكى يقف على منبر ولكن بنتخب رجل جماعه سياسيه
mero show
مستنى رئيك يا حجه بديعه ,, بيعجبنى اوى والله غير كدا حقد حضرتك عليهم ... بيبقى دعايه لحزب الحريه والعداله ههههههههههههه
mohamed mmm
الحريه والعداله ان شاء الله وهذه بدايه لدولة اسلامية اسلامية ان شاء الله
كامل شرف
انا لست ضد التيارات العلمانية
ولاكنى ضد فكرة اقصاء الدين عن السياسة وعزل الدين داخل البيوت والمساجد
وفكرة ان الشريعة الاسلامية لاتصلح لقيادة الدول ..
اما من يدعون ان انهم ليبرالين وليسو علمانيين فاقول لهم
لاتكذبو على انفسكم لان مبادىء الليبرالية منبسقة كلها من الشريعة الاسلامية
(يعنى ملكوش حجة)
اما العلمانية (هى احكام المنطق فى كل شيىء) والغرب لا يستحيون ان يطلقوا عليها المسمى الاصلى لها (الالحاد)
وهو الايمان بما هو مادى اى( لا يؤمن بالدين ولا باللة )وهذا معروف فى العالم كلة
وليست اتهم بة احد

وهذا رأى الشيخ الجليل الشعراوى رحمة اللة فى هذا

Dr! Ahmed
انا لست ضد التيارات العلمانية
ولاكنى ضد فكرة اقصاء الدين عن السياسة وعزل الدين داخل البيوت والمساجد
وفكرة ان الشريعة الاسلامية لاتصلح لقيادة الدول ..
اما من يدعون ان انهم ليبرالين وليسو علمانيين فاقول لهم
لاتكذبو على انفسكم لان مبادىء الليبرالية منبسقة كلها من الشريعة الاسلامية
(يعنى ملكوش حجة)
اما العلمانية (هى احكام المنطق فى كل شيىء) والغرب لا يستحيون ان يطلقوا عليها المسمى الاصلى لها (الالحاد)
وهو الايمان بما هو مادى اى( لا يؤمن بالدين ولا باللة )وهذا معروف فى العالم كلة
وليست اتهم بة احد

وهذا رأى الشيخ الجليل الشعراوى رحمة اللة فى هذا
http://www.youtube.com/watch?v=qzuzm...eature=related

اللى بيجيب المقطع ده

يبقى بيختار الوفد

صح اخترت الوفد ؟
كامل شرف
اللى بيجيب المقطع ده

يبقى بيختار الوفد

صح اخترت الوفد ؟
لا انا ما اخترتش الوفد
ولاكنى مع اى حزب يطبق الشريعة ويكون فاهم سياسة
%u0633%u0645%u0627
انا عاوزة افهم هي الناس حاقده ليه على الاخوان؟ انا عن نفسي مش ملتزمه للدرجة لكن منكرش انى اتمنى يبئا في شوية دين في البلد وكفاية كده. واظن ناس كتير اوى بيشاركونى الرأي ده. قاعدين يقولو في تزوير. ولو كان اى حزب تانى اكتسح المقاعد بردو هيقولو تزوير. انا مش حابة حزب الحرية والعداله نظرا لبعض التجاوزات لكن بالنسبة لبقية الاحزاب واحزاب الثورة المتنافسة للوصول للسلطة وخلاص والى شعللو الدنيا يعتبر الاخوان احسن منهم بكتير. ع الاقل لما الاخوان نزلو يوم الجمعه نزلو باحترامهم ورجعو باحترامهم ليه مسألتوش نفسكو ليه محصلتش ولا حالة بلطجة ولا كلام فاضي من الى بيحصل دلوقتى؟ بيعجبنى فيهم التنظيم والوعي الى عندهم. مش احسن ما يحكمنا كفرة من انصار علياء المهدي وكريم عامر؟ وبعدين مش ثورتكو بتنادى بالديمقراطية؟ فين بئا الديمقراطية دى؟ قاعدين تهاجمو الاخوان ع الفاضية والمليانه حاجه غريبه بجد والاخت بديعه على طول تشعلل الدنيا مش فاهمه ليه بجد متضيعوش فرحتنا بالانتخابات وتقولو تزوير عيب. انا خطيبي شغال في اللجان الانتخابية وقاللى اغلب الناس الى انتخبت قالت انهم اختارو الاخوان. وقاللى ادى دقنى لو الاخوان مكتسحوش المقاعد. الناس زهقت بئا من الى بيحصل وعاوزة شوية دين. كفاية
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاخوان المسلمين الله اكبر وللة الحمد اسلامية اسلامية
على الاقصى رايحين شباب بالملايين
والله انى لاشم ريح المسجد الاقصى
واللة انا شميت ريحة الجنة وانا بحارب مع الاخوان المسلمين فى موقعة الجمل
ويارب يارب اختملى حياتى معاهم بردة على باب المسجد الاقصى امييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين
anamasrey
أعتقد ان الحرية والعدالة هيفوز علي الأقل بنسبة 60 %
%u0633%u0645%u0627
الأخ الادمن. ممكن سؤال؟ بأي حق متنشرش التعليق بتاعى؟ مع العلم انى مغلطش في حد..واضح ان سياسة منتداكم هتفضل منحازة وغير حيادية
zmzm92
الحرية والعدالة

والله المستعان
مصراوي بالامارات
مستنى رئيك يا حجه بديعه ,, بيعجبنى اوى والله غير كدا حقد حضرتك عليهم ... بيبقى دعايه لحزب الحريه والعداله ههههههههههههه

هههههههههههههههههه

اسلاميه ان شاء الله

.
%u0632%u0627%u0626%u0631
ههههههههههههههههههههه علي رايك فين الحاجه بديعه وحقدها الدفين علي الاخوان لا اعرف لماذا و برضه الاسلام هو الحل و انا اخترت الحريه و العداله وفي الفردي الاخوان
%u0632%u0627%u0626%u0631
الحرية و العدالة بأمر الله

خلونا نرجع لديننا بقى
%u0632%u0627%u0626%u0631
حزب النور
وخلينا نرجع لايام السلف والصحابة والفتوحات
amira87
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بكرا نتعود كلنا ان شاء الله على البلد الاسلامى بعد الاعلام الزباله والافلام الخليعه والقرف اللى المزيعات بيلبسوه
بكره كل دا يتصلح ان شاء الله
يمكن ربنا يبعد البلاء عننا وكل المصايب اللى عماله بتتحدف علينا تخف
%u0632%u0627%u0626%u0631
من شاء الله ان يكون ومن الواضح ان الله ادن بالنصر والله غالب على امرة
ابوأياد
التحرير ميداننا والحريه والعداله مبتغانا
فريدة المصرية
أنا اخترت ...........
حزب الثورة مستمرة
فريدة المصرية
حضرتك هتراجع ردي ليه ؟؟؟!!!
السؤال واضح و ما أعتقدش ان فيه داعي لمراجعة الاجابة الا لو كان المنتدى موجه
عموما
الو الوضع كده ...رجاء التكرم بتعطيل اشتراكي بالمنتدى
الرقابه على الرأي ديكتاتورية و التلاعب بنتيجة موضوع أشبه ما يكون باستفتاء مش من الأخلاق
و شكرا
%u0632%u0627%u0626%u0631
رشحت حزب النور وحزب الحرية والعدالة انا اؤمن انه لن ينصلح حال الامة الا بالدين وان ازهي عصور النهضة تتحققت في ظل راية الاسلام العيب كل العيب في من ينتمون اليه مش العيب في المنهج العيب فيمن يطبقونه ولكن ذلك لاينفي التمسك به في وجهة نظري والحياة قصيرة نحياها بالدين والاخلاق افضل من التسيب والانحلال حتي ولو كان فيه تشدد فالتشدد افضل مليار مرة من التسيب في الدين
بديعه أحمد على
فين مصر؟ فين المصرين؟
لماذا تكون اول انتخابات يشارك فيها الشعب المصرى برائحه الفتنه الطائفيه و ملطخه بدماء الشهداء و على جثث المصرين؟
نيسنا اللى اتعمل فينا العشر شهور اللى فاتت؟
و نسينا المخلوع و محاكماته
ونيسنا الثوره اللى طلعت حزب النور من غياهب السجون و حررت الجماعه المحظوره و اصبح لهم احزابا و صوتا عاليا
و جزاء الثوره و الثوار ايه؟
جزائهم عند الله خير و ابقى
انا مع الثوره مستمره
و قلتها ميت مره
حتى لو ماحادش انتخبهم غيرى
لانهم الوحيدين اللى لا خالفوا قوانين انتخابات و لا رشوا و لا ارتشوا و لا غشوا
الثوره مستمره
و الى النصر ان شاء الله
لمصر و كل المصرين
حتى السنافر المصريه باقول لهم اللى اسقط مبارك سيسقط كل من يغشنا و يطعن مصر فى ظهرها
%u0632%u0627%u0626%u0631
هههههههه نورتى المحكمة ياااخت بديعة .الله يهدينا ويهديكِ

وياريت حضرتك تقرئى مقال امس بتاع الجاردين البريطانية

اللى قالت عن الكلام اللى انتى وغيرك بيقولوه ان ده مجرد كلام فى كلام وده هرووووووب من الانتخابات لعلمهم ان باذن الله الفوز سيكون حليف التيار الاسلامى سواء سلف او اخوان ...

وبعدين الحجة الواهية بتاعت ان الثورة هى الى خلت للسلفيين والاخوان احزاب

ده صح فعلا لكن هل الاخوان والسلفيين ما شركوش فى الثورة ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!

زى ما خالد سعيد كان سبب فى دفع البعض للخروج بردو كان سيد بلال السلفى سبب فى خروج البعض

يعنى الكل ضحى ودفع من دمه ومصر لنا كلنا

مع احترامى لراى كل حد مع انى سلفية لكنى بحزن اوى لما اقرا الكلام اللى يحرق الدم من بعض الناس

افهموها بقى الشعب المصرى هيفضل طول عمره متدين مهما بعد لان شعب فى ربااااااااااااط بفضل الله

اللهم اجعلها مصر الاسلامية بمعنى الكلمة فعلا ...

ان شاء الله انتخاباتنا مرحلة تانية وان شاء الله صوتى لحزب النور الله ينصره وكذلك ينصر اخواننا فى الحرية والعدالة وكل التيارات الاسلامية ...
خالد النص
النور والحرية والعدالة خلونا نجرب النور ان شاء الله نرى خيرا
%u0632%u0627%u0626%u0631
لانى مصر فا اخترت الثوره مستمره ودينى فى قلبى والحمد لله مسلم وموحد بلله بس البرلمان عايز سياسى والمسجد عايز شيخ والف الف مبروك للاخوان المسلمين والسفين وكل من فاز والله الموفق المستعان

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديوا .. سيدة اندونيسية انتجبت سحلية والحكومة الاندونيسية تحقق كيف هذا
محيى الدين : لو انتخبت رئيسا سأصدر الغاز لاسرائيل مجانا شريطة فك الحصار عن غزة