نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية



تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل




عمرو حمزاوي يطالب بحقوق الشواذ فى الزواج

 

طالب عمرو حمزاوى المرشح لعضوية مجلس الشعب بحقوق زواج الشواذ فى المجتمع المصرى
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل


واكد انها الديمقراطية بعينها
وحسب قوله ان تفعل ما يحلو لك طالما لا يؤدي الى الاضرار باحد

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=HaDXPIx4LPA






المقال "عمرو حمزاوي يطالب بحقوق الشواذ فى الزواج" نشر بواسطة: بتاريخ:
احمدشعبان رجب
(وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ)
mero show
انا بصراحة مش عارف الانسان دا نجح ازاى .. شواذ مين يا ابن ال .............. دينا يمنعنا من زواج الشواذ
mero show
بعد ما شوفت الفيديو ملقتش كلمه شذوذ خالص يا ريت تعدل العنوان يا اخ هو بيتكلم عن ان مسلمه تتجوز مسيحى

ومخدش باله ان فيه فى القران

و لا تنكحو المشركين حتى يؤمنوا
احمدشعبان رجب
اشربوا من اولها اللى تم انتخابهم

وهذا راى اخر




في اولي تصريحات نائب البرلمان عبد المنعم الشحات بعد فوزة في المرحلة الاولي من الانتخابات البرلمانية في الاسكندرية فئات ومرشح حزب النور السلفي في لقائة علي قناة النهار الفضائيةزعم واكد ان الاديب العالمي نجيب محفوظ والحاصل علي جائزة نوبل في الاداب يحض علي الرزيلة والدعارة ونشر المخدارت حيث انتشر ادبة في المناطق التي تسودها الدعارة والمخدرات وجائت ردود الافعال منهمرة متتالية علية تشجبة وتعترض علي ما اقلة حيث اكد المثقفين والروائيين مثل الروائي الاديب ابراهيم عبد المجيد " أن الشحات شخص مثير للشفقة وقال " كلما رأيته على الشاشة أشعر بالإشفاق عليه ويهيئ لي أنه قادم من ألف سنة علي بعير وجلس في مصر ليستريح ولا يري إلا أنه هناك حيث أتي لذلك لا أهتم بما يقول " وكان الراي الغالب علي مثقفي وروائي مصر هو ان ذلك بمثابة كارثة لمصر باجمعها
بديعه أحمد على
و الله العظيم انا ما عارفه الناس ازاى بتسمع الكلام و مش بتفهمه
و الخبر بيقول انه بيطالب (مره تانيه) بيطالب بحقوق الشواذ فى مصر و بيطالب بان المسلمه تتجوز مسيحى
سمعت الفيديو ميت مره و مش شايفه مطالبه فى كلامه
هو بيتكلم عن مبدأ المنع
ما تمنعش حاجه و خلى الناس هى اللى تاخد فراراتها بمعنى ان المجتمع تحكمه اخلاقيات و حوافز دينيه و هو من نفسه سيمنع الخطأ و يشجع على الصح فدع المجتمع و الناس هى اللى تفرض الصح باختيارها و ليس اجبارا
و ده مبدأ الله سبحانه و تعالى
فى العن من الشيطان الرجيم؟
لماذا لم يمنعه الله جل و على من ان يكون الى يوم القيامه يوسوس للناس و يراهم و لا يروه و تركه بيننا ليوم الدين؟
لماذا منع رسوله الكريم ان يجبر الناس على الايمان؟ ولو شاء ربك لآمن من في الأرض كلهم جميعا أفأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين
لماذا ترك الله الخبيث و الطيب على الارض و ترك للناس حريه الاختيار بينهم و لم يمنع الله الخبيث؟؟؟؟؟؟؟؟
الاجابه
ليباهى ملائكته الذين قالوا
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ

خلقت الملائكه على الطاعه و ليسوا مخيرين و الانس و الجن مخيرون
ان الله سبحانه وتعالى يباهى ملائكته بالحجاج يوم عرفه ويقول عز وجل يا ملائكتى انظروا الى عبادى اتونى شعثا غبرا يخافون عقابى ويرجون رحمتى اشهدكم انى قد غفرت لهم

الله يباهى الملائكه بمن وضعت امامه كل الاختيارات و وسوس له الشيطان و اختار طريق الله بحريه دون ضغوط
فهل تتساوى مباهاه الله لملائكه برجل مسلم فى بلد منحل كأمريكا مثل بلد مجبور فيه الانسان و مكبوت و هذا امر مخالف لقدر الله و مشيئته

الله يريدنا ان نميز الخبيث من الطيب و لن نميز بينهم حتى نرى الخبيث فننبذه و الطيب فنختاره
فان منعت الخبيث فقد منعت صفه الاختيار و الحريه التى منحها الله لخلقه حتى يختاروه بحريه فيباهى بهم ملائكته

الدكتور عمر هنا يقر هذا المبدأ مبدأ الاختيار و عدم المنع و بالطبع الشعب المصرى بطبعه سيكره الخبيث لان المسلمات بحكم دينها لن تتجوز مسيحى و المسيحيه بحكم دينها لن تتجوز مسلم و الشواذ بحكم نبذ الشعب لهم لن ينتشروا

و لكن تحريف الكلام عن وضعه لاحداث بلبله و الحرب السياسيه لمصالح خاصه لن تنتهى لو كان عمر حمزاوى بين المثفقين و الواعين الذين انتخبوه فهمو ما فهمتوه لما انتخبوه
و لكنه اخيار اولى الالباب
هو لم يحث على شىء و لكن طالب بمبدأ عدم المنع حتى يتسنى لنا الاختيار الذى منحه الله لنا فلا تسلبونا حق منحنا اياه الله جل و على
بالضبط زى ما كنا ممنوعين من الحريه و الديمقراطيه طوال السنين اللى فاتت يا اما نختار حسنى مبارك يا حسنى مبارك
و اليوم امامنا الكثير اختاروا براحتكم
و اللى حيحارب كلامى لمجرد الحرب و حيقل ادبه عليا سيثبت صحه كلامى فشكرا له
و اللى عايز يناقش بادب اهلا وسهلا و رأيه على راسى حتى لو مخالف
Dera
اه ياعم عمرو مش طالبه ابدا تطرف علمانى مع ان هذا نتيجة التطرف الدينى وشكلنا الايام القادمه حننسي قضايا الثوره ومطالبها الاساسيه وحنقعد نرد على الاراء المتطرفه من الجانبين هما دول من سيضع دستور بلادي ناس سايبه كل حاجه وماسكه فى اللحيه وتقصير الثوب وغيره والاخرين بيحرضوا على مخالفة النصوص الشرعيه الواضحه هى مصر رايحه على فين
%u0632%u0627%u0626%u0631
ماقلنا من الاول ان ده بنى ادم لايصلح خلى اللى انتخبوا يفرح عموما دى دائرة مصر الجديدة يعنى الحرية
kawsar
قال تعالى ( إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ *)
%u0632%u0627%u0626%u0631
اللهم اخرس كل من أستهزء بثوب المصطفى أو بمن يقتدون بة في ترك لحاهم وستر نسائهم
الهم افضحهم يوم العرض ياقوي ياعزيز
Zid@Noo
قال تعالى ( إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ *)
مفيش كلام يضاف على كلام القران الكريم ...
om masreya
هو بيتكلم عن مبدأ المنع
ما تمنعش حاجه و خلى الناس هى اللى تاخد فراراتها بمعنى ان المجتمع تحكمه اخلاقيات و حوافز دينيه و هو من نفسه سيمنع الخطأ و يشجع على الصح فدع المجتمع و الناس هى اللى تفرض الصح باختيارها و ليس اجبارا
و ده مبدأ الله سبحانه و تعالى
هل بنفس المنطق مفيش داعي لاي عقوبة على اي جريمة؟
يعني مفيش داعي لقانون العقوبات مثلا؟ و نتركها لاخلاق الناس و تربيتها؟
هوستك
لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
%u0632%u0627%u0626%u0631
99.9 من اللى رادين على الموضوع واضح انهم مكلفوش خاطر معاليهم واتفرجوا على الفيديو
او
اتفرجوا ومفهموش حاجة



منار
كامل شرف
انا عندى كام سؤال بعيدا عما قالة عمرو حمزاوى
سواء ما كتب عنة صحيحا ام كان خطاء
قبل الاسئلة هناك مفهوم يجب ان يعلمة الجميع
مفهوم كلمة الليبرالية(العلمانية)
هى ببساطة تقول ان الانسان سيد كل شيىء ولة كافة الصلاحيات فى تحديد مصيرة
هذا يعنى الاتفاق على مفهاهيم للحياة يختارها اغلبية من الشعب
وهنا تاتى اسالتى
السؤال الاول
ماذ سيحدث لو تم الاتفاق على عمل قانون يمنع الزواج اكثر من مرة
السؤال الثانى
فى ظل العلمانية واتفاق الاغلابية
ماذا سيحدث لو تم الاتفاق على جمع المرأة اكثر من زوج
واظن انها ستكون حرية ليبرالية
السؤال الثانى
ماذا سيحدث داخل الكنيسة لو تم الغاء منع الطلاق بين المسيحيين
والمساواة مع باقى الشعب فى الحرية المطلقة
بديعه أحمد على
اختى العزيزه ام مصريه الفاضله
و اخى الكريم كامل

ارجوكم مره اخرى قراءه كلامى بتمعن لانه واضح
المجتمع المصرى متدين بطبعه (مسيحى او مسلم) و فى كل عقيده فى حاجه اسمها (حلال و حرام) تحكمنا جميعا الحلال و الحرام دى حاجات ما حدش يقدر يقرب منها و سواء الخمره موجوده او مش موجوده حرام المسلم يقرب منها او يشربها او يتداولها الخ و فى المسيحيه فى حاجات حرام برضه صحيح انا مش خبيره فيها لكن من حقهم الحرام عندهم ما يقربوش منه

المجتمع المصرى مجتمع اخلاق يميل الى الاخلاق الحميده و فى (اعراف و تقاليد) تحكمه يعنى العيب باين ما يصحش واحد و واحده فى الشارع يعملوا حاجات فاضحه ده لا مسيحى و لا مسلم يقبله و السادات طلع قانون العيب و كان ماشى علينا فى السبعينات الله ينور و ممكن نرجعه تانى و العيب مرتبط ارتباط كبير بالدين يعنى الحاجات العيب برضه لا يرضى عنها ديننا

التقاليد بقى و الاعراف اللى احنا فيها مش كلها او اغلبها لا علاقه له بالدين يعنى غلو المهور و الجواز بقايمه و مين اللى عليه الكرسى و مين اللى عليه الكنبه و مين اللى يتكتب عليه شيك علشان اضمن حق بنتى و الزى الشعبى فى سينا و الصعيد و المنيا و غيره لا علاقه له بالدين و لكنه حشمه و زى شعبى (اعراف و تقاليد) لا علاقه لها بالدين و ممكن منها ما يخالف الدين طبعا الدين لا يدعو الى غلو المهور و تصعيب عمليات الزواج و خنق الناس

طيب فى كمان حاجه اسمها الصح و الغلط او الخير و الشر او الخير و الجريمه طبعا كلنا تحكمنا فكره القصاص (الثأر) و فى الدين و لكم فى القصاص حياه يعنى اللى يجرم فى حق المجتمع و فى حق غيره و يتعدى بحريته على حدود الاخرين ده فعل مجرم فى المجتمع من ايام ما خلق الله الارض و من عليها و متعارف عليه و فى قانون لا بد ان يحترم و قصاص لا بد ان يؤخد و حق لا بد ان يكون اعلى من كل شىء طبعا اللى اجرم ياخد جزاءه و ما فيش حاجه فى الحريه اسمها قاتل ايا من كان اسمه او وضعه او وضيفته انه ما يتحاكمش و الا حتبقى فوضى

الحريه ليست فوضى و الثوره نادت بالحريه و العداله و طلعت جماعه الاخوان بحزب اسمه الحريه و العداله علشان تقول اننا بنلبى مطالب الثوره من الحريه و العداله (استخدمت كلمه الحريه بالمطلق كمان يعنى بالالف لام) فهل الحريه التى يدعو اليها حزب الحريه و العداله هى الليبراليه الماركسيه؟ او الحريه بالمطلق اى حد يعمل اى حاجه؟ و الا هى مجاراه للبرالين و الثوار

فى الستينات الاخوان كانوا يقولون مثلا على رموز مصر مثل احمد صدقى و غيره .. لا ماتكمش الناس دى دول و العياذ بالله ديمقراطيين ... كانت ايامها الديمقراطيه بدعه و حرام .. دلوقتى هم بينادوا بالديمقراطيه و الحريه العداله و لو طلعت كلمه حريه من غيرهم يبقى كفر

نرجع بقى للاساس اللى قاله الله عز و جل و الحريات فى اسلام اساسها هى التربيه الاسلاميه ازاى تربى ابنك صح؟
الاديان تحرم و تحلل و لا تمنع و فرق بين التحريم و المنع و اتكلمنا فى الموضوع ده قبل كده و اكدته مشكوره جده مصريه
الله جل و على لم يمنع الشيطان و لكن حذرنا منه و من الاستماع الى ما يوسوس لنا به
الله حرم الخمر و لم يمنعه (مش بس علشان يمكن يكون مش حرام فى دين حد تانى جنبك فى الوطن) لكن الله يفضل ان يضع امامك كاس اللبن و كاس الخمر و تختار اللبن بارادتك و بفطرتك الصحيحه فيباهى بك ملائكته
و هو مش حرم الخمر و بس لكن حرم اللى يمسكه و اللى ينقله و اللى يعمله و كله و كمان حذرك من ان ضرره اكتر من نفعه
و نفس الشىء الخنزير حرم لحم الخنزير (حرمت عليكم الميتته و الدم و لحم الخنزير) طب هل منع وجود الخنزير و الا لازم نقتل كل الخنازير اللى فى الدنيا؟ لا طبعا حرام تاكل لحمه لكن مش يمكن دهنه يكون داخل فى مواد تجميل او جلده معمول بيه جزمه انت لابسها هل لا ننتفع بما هو غير (اكل اللحم) و ليه نمنعه و عندنا شركاء فى الوطن بياكلوه؟

طيب حتحكم عقلك ازاى و ربنا بيحث على اعمال العقل و التفكر؟
قدامك الحلال و الحرام (لا تخرج عن الحدود فى هذا الاطار) احتراما و تقديسا لدينك
قدامك العيب و اللى مش عيب (لا تخرج عن الحدود فى هذا الاطار) احتراما لاخلاقك و ادبك
قدامك الاعراف و التقاليد ( لا تخرج عن هده الحدود ) احتراما لمجتمعك و ناسك
قدامك الجريمه و العقاب (لا تتعدى هذه الحدود) احتراما للقانون و قدسيته
قدامك الحريه الشخصيه (لا تتعدى بها حريات الاخرين) احتراما لحريات غيرك فى البلد انت مش لوحده

بتحكمك انت كمصرى و كتربيه و شخصيه و كتركيبه كده على بعضها خمس قوانين (قانون الحرام و العيب و التقاليد و العقاب و الحريه الشخصيه)

فى ظل هذه الخمس قوانين اللتى وضع اهمها الله جل شأنه و وضع البشر و المجتع باقيها
ربى ابنك عليهم و ان شالله يكون فين ... مش حيعمل الغلط و حيكون ماشى فى الطريق الصح و فاهم هو عايز ايه و رايح فين

و ده اللى عايزه ربنا
الشيطان موجود و الله الحق موجود بكتابه اللى بين ايديك
الخمر و اللبن موجود
الخماره و الجامع موجودين
الخير و الشر موجود (بامر الله و ليس بأمرنا و هذا حال الدنيا الى يوم الدين)
الصح و الغلط موجود
العيب و اللى مش عيب موجود
كله موجود و التربيه الصح موجوده و النصح و الحكمه و الموعظه الحسنه موجوده
كل ما عليك هو الجهاد الاكبر (جهاد النفس) و ده اللى الدنيا كلها ربنا خلقها علشانه
و الدنيا لن تكون كما يريدها الله و الجهاد لن يتحقق لو منعت الشر يبقى حتجاهد ايه؟ حتمشى على غير اراده الله
غلبت الشر بداخله و انتصر الخير (مبروك عليك الجنه)
غلبك الشر بداخلك و نصرت شيطانك (مبروك عليه الننار)

فى وجود فرد مسلم او مسيحى متربى صح على مبادء دينه و مجتمع و اخلاقه
ما نخافش حتى من وجود الشيطان لانه يجرى من الانسان مجرى الدم (يعنى فى كل حاجه) و حا حدش يقدر يمنعه الا اذا اراد الله وحده
ارجو برضه انكم تكونوا فهمتونى صح
كامل شرف
اختى الفاضلة بديعة
لماذا جعل اللة حقوق وواجبات على الانسان
لماذا لم يترك اللة الانسان الحرية فى الحدود
فى المواريث فى المحرمات
ايكون ما وضعة اللة هذا على حساب حرية الانسان
اللة سبحانة عند خلق الانسان خلق لة القوانين التى يعيش بها
ولاكن عند عدم اختيار الانسان للخير يختار بدون قصد الانسان بيدة الشر
لانة تبع هوى النفس
يقول اللة تعالى
(ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها)
معنى ذالك ان اللة الهم الانسان ولم يفرض علية
فاختيار الانسان يحدد مصيرة
ويقول اللة ايضا
(قد افلح من زكاها وقد خاب من دساها)
والان نجد من يقول انة لا يريد شريعة اللة
ممكن ان يرفضها من باب الجهل
او انها ستمنعة عن اشياء يفعلها فى نظر الشريعة حرام
وفى نظرة متعة
و اتعجب من الذين يرهبون الناس منها
REBEL
سؤال رفيع

هو على ايام حسنى كانت فية المشاكل دى كلها ولا المشاكل اللى كنا بنعانى منها كانت فى اية بالظبط ؟


المشكلة اننا بنخلق مشاكل من مفيش وعلى اية عشان مش لاقيين حاجة تشغلنا غير الكلام وبس
الشاطر حسن
حرية الإنسان لا تتعارض أبداً مع تقنين ثوابت المجتمع الشرعية والأخلاقية وبلورتها في صورة يلتزم بها الكافة وتكون مانعاً للفاسدين من الانحراف عنها وليس من المعقول لمجرد الحرية أن أبيح مثلا الزنا ولا أعاقب عليه وأقول أن ثوابت المجتمع وأخلاقياته ستمنع الناس من اقتراف الزنا كما لا يمكن أن أصدر قانون بإباحة السرقة وأقول ثوابت المجتمع ستمنع الناس من السرقة مستحيل طبعاً هذا الكلام نحن في مجتمع بالملايين إذا فرضنا أن 90 % منه ستمنعه ثوابته من الإجرام فإن 10% منه بالتأكيد لن يردعها وازع ديني فإن الله يزع بالسلطان ما لا يزع بالقرآن وما يقوله حمزاوي وغيره أصلاً شيء لا يتعلق بهم ولا يصح لهم الحديث عنهم لأن هذه ثوابت مجتمعية اتفق عليها وجدان المجتمع ككل فلا يقبل تغييرها لمجرد رؤية شخص أو مجموعة من المنحرفين الذين يريدون هدم القيم المجتمعية للمجتمع بأثره ونحن في زمن الفتن وكلام الرويبضة وهذه الأيام أيام خداعات يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق ويخون فيها الأمين ويتكلم الرويبضه واعتقد أن الأستاذ حمراوي نجح في البرلمان المصري بطريق الخطأ وأنه يشعر أنه في البرلمان الأمريكي الذي ينظم شؤون الأمريكان حيث المرأة تتزوج حمار والكلب يعاشر عجوز والشاب يتزوج شاب مثله والزوجة تعاشر جارها والزوج مشغول مع الكلبة
بديعه أحمد على
اختى الفاضلة بديعة
لماذا جعل اللة حقوق وواجبات على الانسان
لماذا لم يترك اللة الانسان الحرية فى الحدود
فى المواريث فى المحرمات
ايكون ما وضعة اللة هذا على حساب حرية الانسان
اللة سبحانة عند خلق الانسان خلق لة القوانين التى يعيش بها
ولاكن عند عدم اختيار الانسان للخير يختار بدون قصد الانسان بيدة الشر
لانة تبع هوى النفس
يقول اللة تعالى
(ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها)
معنى ذالك ان اللة الهم الانسان ولم يفرض علية
فاختيار الانسان يحدد مصيرة
ويقول اللة ايضا
(قد افلح من زكاها وقد خاب من دساها)
والان نجد من يقول انة لا يريد شريعة اللة
ممكن ان يرفضها من باب الجهل
او انها ستمنعة عن اشياء يفعلها فى نظر الشريعة حرام
وفى نظرة متعة
و اتعجب من الذين يرهبون الناس منها
أخى كامل
مش فاهمه انا شايفه ما فيش تعارض بين اللى بتقوله و انا بقوله
متى استعبدتم الناس و قد خلقتهم امهاتهم احرارا
لا اكراه فى الدين (كل الدين) يبقى يطلع لى واحد يقول لى و الكرباج فى ايده البس ايه و اعمل ايه و اصلى ازاى و هو المفروض انا اخترته علشان يرتقى بالبلاد والعباد و يخدمنى و يخدم الشعب كله؟؟؟
ازاى؟؟؟ يرفع العبد كرباج على سيده؟
و ازاى نرضى باختيارنا نكون عبيد؟
و ازاى بدل ما ننتخب خدم لنا نخلق الهه نعبدها و اسياد يجبرونا على اتباع تفكيرهم فقط و الله اعطانا الكرامه و الحريه و هم باسم الله يسحبونها منا؟
فكروا يا عالم و الله تعبت
حسبى الله و نعم الوكيل
الشاطر حسن
يا أخت بديعة كل ما تقوليه شطط فكري يعني مستحيل طبعاً حد هيمسك لحد كرباج ويمشي وراه مش معقول هجيب لكل مواطن عسكري دة فكر أفلاطوني بارد ويستحيل تطبيقه عملياً وعقلياً ولن يحدث هذا بالطبع وأنا أؤكد لك هذه النقطة ومع احترامي لك أنت بتحكمي على التجربة قبلل أن تعيشيها يعني كل كلامك مبني على الظنون والأوهام حضرتك راجعي تاريخ الخلفاء الراشدين راجعي سيرة النبي صلى الله عليه وسلم راجعي حتى تاريخ الدولة الأموية ولا العباسية ولا العثمانية هتلاقي اللي بتقوليه محصلش أصلاً قبل كدة ومش ممكن هيحصل دلوقتي دة كلام مستحيل.
أما بالنسبة لتقنين الأحكام الشرعية فهي لا تتعارض مع الحرية يعني مثلاً لو دخلتي أي شركة هتلاقي متعلق ورقة بلائحة الجزاءات دة لا يعني أن الموظفين هيتم تطبيق جزاءات عليهم والسلام لا دة معناه أن الأمور دي محظور ارتكابها واللي هيرتكبها هيطبق عليه العقاب الوارد في اللائحة ، وبعدين كون إن الأحكام الشرعية أصلاً ثابتة في وجدان الناس هذا في حد ذاته شيء جيد جداً ويؤكد أن الفطرة سليمة يعني الشريعة وأحكامها مش هتخترج عقوبات ولن تمنع أمور متفق عليها الجماعة وإذا كانت العلمانية أنت حر ما لم تضر فإن التيارات الإسلامية تقول أن حر ما لم تجاهر بمعصية الله يعني عايز تعصي أعصي وشيك وزرك أنت بينك وبين ربنا لكن مينفعش مثلا بنت تتصور عريانة وتحط صورها على النت ونقول هي حرة مينفعش حد يدعوا للمارسة الزنا أمام شرطة الآداب وفي الشارع ونقول حرية مينفعش مثلا واحدة عاهرة تطلع في التليفزيون وتقول أنا أصحابي متجوزين بعض وبينهم علاقات مثلية ونقول حرية مينفعش تطلع علينا مخرجة وتقول هعلم الناس الجنس وهعرفهم الطرق الصحيحة في ممارسة الجنس وهوفر الجنس الأمن في البيوت ونقول حرية.
يا أخت بديعة إني أراكي بخير فكري بعقلك ولا تحكمي على التجربة قبل أن تعيشيها وإحنا جربنا الحرامية وجربنا حكم العسكر والحكم اللبرالي والحكم العلماني وكل دة منفعش فيها أية لما نجرب الحكم الإسلامي وبعدين يا ستي هما منزلوش علينا من السما لا دول ناس مصريين زيي وزيك ولهم برامج وأهداف ومحدش فيهم قال هعمل أي حاجة من اللي أنت بتفكري فيها ومن حقهم أن يعرضوا أفكارهم ومن حقك الاقتناع أو عدم الاقتناع لكن مش من حقك تقولي دول هيعملوا ويسوا فينا فينا وأنا معلش مش فاهم تقصدي أية بالعبد اللي مينفعش يرفع كرباج على سيده وأرجو التوضيح وإن كنت أكاد أجزم أنهم لو طبقوا الحدود الشرعية وقطعوا يد السارق أو رجموا أو جلدوا الزاني أو جلدوا شارب الخمر أو طبقوا حد الحرابة أكيد هذا لن يضرك في شيء وأعتقد أنك لا تمانعين من هذا ولا عندك مشكلة في الكلام دة
كامل شرف
أخى كامل
مش فاهمه انا شايفه ما فيش تعارض بين اللى بتقوله و انا بقوله
متى استعبدتم الناس و قد خلقتهم امهاتهم احرارا
لا اكراه فى الدين (كل الدين) يبقى يطلع لى واحد يقول لى و الكرباج فى ايده البس ايه و اعمل ايه و اصلى ازاى و هو المفروض انا اخترته علشان يرتقى بالبلاد والعباد و يخدمنى و يخدم الشعب كله؟؟؟
ازاى؟؟؟ يرفع العبد كرباج على سيده؟
و ازاى نرضى باختيارنا نكون عبيد؟
و ازاى بدل ما ننتخب خدم لنا نخلق الهه نعبدها و اسياد يجبرونا على اتباع تفكيرهم فقط و الله اعطانا الكرامه و الحريه و هم باسم الله يسحبونها منا؟
فكروا يا عالم و الله تعبت
حسبى الله و نعم الوكيل
يا اخت بديعة
انا عايز افهمك انا اقصد اية بالتحديد
ربناحرم اشياء وعمل الحدود العقابية لكل جرم
ومع ذالك الناس بتعصى اللة
وطبعا حسابهم الذى فى الاخرة عند اللة
ربنا خير الانسان بين الصح والخطاء
لو عمل صح باختيارة يثاب علية فى الدنيا والاخرة
ولاكن عندما ياتى بجرم فى الدنيا وباختيارة
يخرج منا البعض ويقول يجب علينا وضع قوانين وضعية لمحاسبة المخطيىء
ما الحكمة فى القوانين الوضعية واللة عمل القوانين اصلا
ولاكن اللة وضع حساب وعقاب فى الدنيا وهو ليس اختيار وانما اجبار
كيف يخير انسان فى حكم اللة
ما دخل مقولة عمر ابن الخطاب
(متى استعبدتم الناس وقد خلقتهم امهاتهم احرارا)
فى حد وضعة اللة بين الناس
الشاطر حسن
المقولة أصلاً لم تثبت الرواية عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه يعني ليست حقيقة مسلم بها
بديعه أحمد على
أخى الفاضل الشاطر حسن

يا أخت بديعة كل ما تقوليه شطط فكري يعني مستحيل طبعاً حد هيمسك لحد كرباج ويمشي وراه مش معقول هجيب لكل مواطن عسكري دة فكر أفلاطوني بارد ويستحيل تطبيقه عملياً وعقلياً

هو لم يحدث ايام الخلفاء الراشدين و لا ايام الرسول صلى الله عليه و سلم و لكن (يطبق الآن فى السعوديه "الامر بالمعروف و النهى عن النكر ورا الناس بالعصيان و الكرابيج" و فى السودان الان حد البنطلون اربعين جلده لو لبست امرأه بنطلون فى الشارع) فلا تقل لى مستحيل اما تأكيدك بانه لن يحدث فى مصر فانا ارجو ذلك .. و لن انتظر للحكم على التجربه و هى مطبقه فى اكتر من دوله و اثبتت فشلها المدابح فى الجزائر و باكستان و الصومال و غيره
ناس كتير اكتوو بالنار مش لازم ارمى نفسى فيها علشان اجرب و اشوف لو بتحرق و الا لا

اخى الفاضل لماذا تخلط بين احكام الشريعه و قانون الجزاءات هو احنا ماشين من غير قوانين و قضاه و فضاء؟ امال الداخليه و القضاء و المحامين و المخابرات و الامن القومى و الافلام دى كلها ايه مش علشان تطبق الجزاءات و القصاص و العدل (و لكم فى القصاص حياه) و مع كل ده فى ناس بتتاخد ظلم و بتلفق لهم تهم تضمن منين الرجم للزانى و الزانيه و ما فيش الاواحده فى تاريخ الاسلام رجمت لان الشروط لازم اربعه يشوفوهم مع بعض فى وضع مؤكد فيه واقعه الزنا و يمرروا خيط بينهم ما يعديش .. الخ طبعا فاهم قصدى و ده استحاله تطبيقه عمليا من رحمه ربنا بالخلق و المرأه التى رجمت فى الاسلام كان باعترافها رغم محاولات الرسول العديده فى قوله (لعلك و لعلك كذا و كذا) اكيد عارف الحديث
و فى قانون العيب عندنا و فى شرطه اداب تراقب و بتقبض على العاهرات و العياذ بالله و بتقفل بيوت الدعاره و القمار و كل ده يبقى ازاى نحت لا نطبق القانون و الجزاءات و القصاص؟؟

يا اخى ده احنا البلد الوحيد تقريبا فى العالم اللى فى شعب يحكمه واعز دينى غير عادى سواء مسلم و الا مسيحى الم تسمع عن غلق الكباريهات و الخمارات فى رمضان؟ العاهرات يوقفن عملهن فى رمضان؟ اللى مش محجبه بتتحجب فى رمضان؟ انا مش باقول ده صح او غلط لكن ده بالتأكيد مؤشر على ضمير حى احنا مش بلد نجاهر بالفاحشه و علياء المهدى مع نفسها لا تمثل نساء مصر و لا شعب مصر و مش علشانها حننادى بالجلد ما يقبض عليها بوليس الاداب و يحبسها و الا على ايام الرسول ما كانش فيه عاهرات؟ ما نرجع بالمره ما ملكت يميننا للنساء و الرجال يعنى الرجاله يبقى لهم ما ملكت يمينهم و الستات كمان يبقالها ما ملكت يمنها؟ و الا احنا حناخد حاجات و نسيب حاجات؟


مين قال ان مصر كانت علمانيه؟ طول عمرنا اسلاميه و اللى بيحكمنا طول عمره مسلم و سنى و مصر بلد الازهر الشريف و الماده التانيه موجوده و القوانين و التشريعات مستمده من الشريعه الاسلاميه و تجربه الدوله الدينيه او الاسلاميه (اللى بينكرها الاخوان و السلف الان) و يقولون لا عايزينها مدنيه .. جربت فى اكتر من دوله و ثبت فشلها اجربها انا ليه؟ ايام الرسول كانت مدنيه و مش دينيه

العبد اللى ما ينفعش يرفع كرباج على سيده هو عضو مجلس الشعب اللى جاى يخدم الناس و بيحكم انه يرفع عليهم كرباج باسم الاسلام

لماذا لا يراعى الاخوان و السلف اخلاق الاسلام فى الانتخابات (اللى كانت حرام و بقت حلال بالنسبه للسلف على الاقل) لماذا كل هذه المخالفات؟ هى دى مش غش و الرسول بيقول (من غشنا فليس منا؟) و الا الاسلام حث على تطبيق الحدود و لم يحث على الغش و الكذب و النفاق (و اقصد بالنفاق اللى كان حرام امبارح بقى حلال النهارده) الديمقراطيه و الحريه و الدوله المدنيه و تلفزيون الدوله و المذيعات و كل حاجه

و لماذا يتناحر الاخوان و السلف للحصول على مقاعد فى البرلمان هم مش الاثنين مسلمين؟ و الا دول شريعه و دول شريعه تانيه و الازهر شريعه ثالثه اللى هى اصلا الوسطيه اللى ماشيه فى مصر من قرون؟

انا و الحمد لله عن نفسى مش قلقانه من عقاب لانى و لله الحمد لسانى رطب دائما بذكر الله و فى حالى و ما ليش فى الكذب و اللف و الدوران و مصيبتى انى باقرا كتير و باشغل مخى الحدود مش حتطبق عليا بس انا مش بافكر فى نفسى انا بافكر فى مصر و شعب مصر المسلم و المسيحى كلهم كيد واحده

اقطع يد السارق و ارجم و اجلد و اقم حد الحرابه (اقطع ايده و رجله من خلاف) يعنى مش عارفه لما تقطع ايد (دراع) يمين و رجل شمال مثلا البنى ادم ده ايه لزمته فى الدنيا بعد كده ما تموته احسن

اللى ارجوه بدل ما تتكلموا كتير عن الحدود و ستر نساء مصر (المستورات اصلا بالاغلبيه) كلامكم و كانهن عاريات فى الشارع .. اتكلموا فى اللى حتعملوه للناس من خدمات ازاى حتنهض بالاقتصاد و ازاى حتنهضوا بالعلم و ازاى حتنهض بالبلد و تجعلها فى مصاف الدول المتقدمه فى العالم و ازاى حتكون علاقاتكم مع امريكا و اسرائيل و الدول الكافره و ازاى حتحرموا حضاره سبع الاف سنه و قرن من الفنون و الثقافه و الادب و كل ده عندكم حرام و الحلال الوحيد اللى بتتكلموا فيه هو الحدود و الجلد و الرجم و قطع اليد و الحرابه؟؟؟؟؟؟؟؟

و ااكد لك و انا مطمنه البشاير هلت ان الاخوان و السلفين لو وصلوا الى الحكم كل الكلام اللى بيتكلموا فيه دلوقت سيذوب و لن يطبقوا الا ما هو مطبق حاليا (مصر اسلاميه) و حيطبقوا حكم الازهر الشريف و الدين الوسطى لان شعب مصر بوتقه التاريخ ينصهر فيه كل الحضارات و الثقافات و الافكار
بديعه أحمد على
يا اخت بديعة
انا عايز افهمك انا اقصد اية بالتحديد
ربناحرم اشياء وعمل الحدود العقابية لكل جرم
ومع ذالك الناس بتعصى اللة
وطبعا حسابهم الذى فى الاخرة عند اللة
ربنا خير الانسان بين الصح والخطاء
لو عمل صح باختيارة يثاب علية فى الدنيا والاخرة
ولاكن عندما ياتى بجرم فى الدنيا وباختيارة
يخرج منا البعض ويقول يجب علينا وضع قوانين وضعية لمحاسبة المخطيىء
ما الحكمة فى القوانين الوضعية واللة عمل القوانين اصلا
ولاكن اللة وضع حساب وعقاب فى الدنيا وهو ليس اختيار وانما اجبار
كيف يخير انسان فى حكم اللة
ما دخل مقولة عمر ابن الخطاب
(متى استعبدتم الناس وقد خلقتهم امهاتهم احرارا)
فى حد وضعة اللة بين الناس
يا اخى الفاضل كامل
اقول لك ما قلته لاخى الكريم الشاطر حسن
احنا مش ماشين من غير عقاب
فى داخليه و امن دوله و مخابرات و قضاء و محامين و قانون عقوبات و قانون جزاء و قانون سياسى و قانون العيب و بوليس اداب و بلاوى زرقا كل دول بيحاسبوا على دبه النمله
المهم تطبيق القانون اللى بالفعل موجود و القانون فى مصر مستمد من الشريعه بموجب الماده الثانيه
يبقى ايه المشكله
على المسمى؟
و الا على لا لازم نقطع ايد و نرجم و نقيم حرابه و نجلد؟ و الا ما يبقاش قصاص و لا عقاب؟
فى بلد مليانه فقر و جهل و الشباب مش عارف يتجون و مخنوق
من باب اولى نسمع كلام عن مثلا تزويج الشباب و تيسير الزواج للحد من الزنى و الجواز العرقى
نسمع خطط عن الرفاهيه للشعب و محاربه الفقر مش بانك ترميلى سمكه و لكن علمهم الصيد و وفر وظائف بمرتبات كريمه للناس كلها علشان تحد من السرقه و قطع الطرق
نسمع كلام عن توعيه و بيوت ازياء اسلاميه تحبب النساء فى ملابس انيقه و عمليه و حشمه (لكن لا حشمه ايه لازم نقاب) مع انه لا فرض و لا سنه بس نفرضه و خلاص
بدل ما نسمع عن الحدود نتكلم عن اللى ممكنه نعمله علشان ما نضطرش نقيم اى حدود
ده اللى انا اقهمه
تقول شطط او عباء زى ما تقول
رزقى على الله
كامل شرف
يا اخى الفاضل كامل
اقول لك ما قلته لاخى الكريم الشاطر حسن
احنا مش ماشين من غير عقاب
فى داخليه و امن دوله و مخابرات و قضاء و محامين و قانون عقوبات و قانون جزاء و قانون سياسى و قانون العيب و بوليس اداب و بلاوى زرقا كل دول بيحاسبوا على دبه النمله
المهم تطبيق القانون اللى بالفعل موجود و القانون فى مصر مستمد من الشريعه بموجب الماده الثانيه
يبقى ايه المشكله
على المسمى؟
و الا على لا لازم نقطع ايد و نرجم و نقيم حرابه و نجلد؟ و الا ما يبقاش قصاص و لا عقاب؟
فى بلد مليانه فقر و جهل و الشباب مش عارف يتجون و مخنوق
من باب اولى نسمع كلام عن مثلا تزويج الشباب و تيسير الزواج للحد من الزنى و الجواز العرقى
نسمع خطط عن الرفاهيه للشعب و محاربه الفقر مش بانك ترميلى سمكه و لكن علمهم الصيد و وفر وظائف بمرتبات كريمه للناس كلها علشان تحد من السرقه و قطع الطرق
نسمع كلام عن توعيه و بيوت ازياء اسلاميه تحبب النساء فى ملابس انيقه و عمليه و حشمه (لكن لا حشمه ايه لازم نقاب) مع انه لا فرض و لا سنه بس نفرضه و خلاص
بدل ما نسمع عن الحدود نتكلم عن اللى ممكنه نعمله علشان ما نضطرش نقيم اى حدود
ده اللى انا اقهمه
تقول شطط او عباء زى ما تقول
رزقى على الله
يا بديعة انتى للاسف مش فهمة ماذا اقصد
المشكلة مش فى وضع الحدود مكان القانون
لا المشكلة اكبر من كدة بكثير
اولا عمر الحدود ولا القوانين كانت رادع للجرائم والاخطاء
ولاكن دعينا من هذا
الذى اقصدة بالتحديد
هو ان اللة لو ترك للانسان حرية قوانينة التى يعيش بها مهما كانت القيم والمبادىء
الموجودة فى المجتمع سيغلب عليها هى الانسان
وساعطيكى مثال
تونس نسبة المسلمن فيها اكثر من 90%
ومع ذالك كانت من اكبر البلدان العلمانية فى الشرق الاسط
كيف ذالك وما الدليل
تم سن بعض القوانين فيها مثل
1-عدم الزواج باكثر من امرأة واحدة
ومن يتزوج باكثر من واحدة يسجن
2-التسريح بالقانون باقامة بيوت للبغاء فى اى مكان داخل البلد
3- التسريح للفتيات بممارسة مهنة الدعارة ودفع الضرائب عليها كمهنة
يعن الرجل التونسى المتزوج لو تم امساكة مع امرأةاخرى وتبين انها زوجتة يسجن
ولو تبين انها عشيقتة يطلق صراحة
والامثلة من هذا كثير
هل علمتى الان ماذا اقصد
الدكتور عمرو حمزاوى لم يصرح بذالك صراحة
ولاكن قال ما هو اسواء
(اجماع الناس على فكرة دى من الديموقراطية )
يا اخت بديعة انتى بتقولى اننا فى مجتمع لا يقبل ذالك
وانا اقول لكى لقد قبل الشعب ذالك ولم يتكلم حتى الان علية
يا بديعة ساسرد عليكى بعض الاشياء الموجودة داخل مجتمعنا
1-تصريح من شرطة السياحة لفتيات لممارسة البغاء فى اكبر الفنادق فى مصر
2-الملاهى الليلية التى تملاء البلد هى تخفى وراء ذالك عملها فى البغاء
3- يوجد على ارض مصر الان شواطىء تسمى شواطىء (العراة)يعنى بدون اى ملابس تذكر
4-اكبر الفنادق الموجودة الان فى مصر بها صالات قمار لا يدخلها الا حاملى جواز سفر رجل اعمال

وايضا الامثلة على ذالك كثيرة
كامل شرف
ودة كان رأى عمرو حمزاوى


الشاطر حسن
الاستاذة بديعة
هو لم يحدث ايام الخلفاء الراشدين و لا ايام الرسول صلى الله عليه و سلم و لكن (يطبق الآن فى السعوديه "الامر بالمعروف و النهى عن النكر ورا الناس بالعصيان و الكرابيج" و فى السودان الان حد البنطلون اربعين جلده لو لبست امرأه بنطلون فى الشارع) فلا تقل لى مستحيل اما تأكيدك بانه لن يحدث فى مصر فانا ارجو ذلك .. و لن انتظر للحكم على التجربه و هى مطبقه فى اكتر من دوله و اثبتت فشلها المدابح فى الجزائر و باكستان و الصومال و غيره ناس كتير اكتوو بالنار مش لازم ارمى نفسى فيها علشان اجرب و اشوف لو بتحرق و الا لا
على فكرة هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ليست هيئة إسلامية بل هيئة قضائية هي تعادل النيابة العامة عندنا يعني سلطة تحقيق واللي بتقوليه دة كله مش بيحصل وبالنسبة للبنطلون أنا شخصياً أرفضه نهائياً طبعا الحديث عن البنطلون اللي في الشارع دلوقتي المحذق والملزق والمبين لكل حاجة واللي كأنه مش موجود أصلاً على فكرة التيارات الإسلامية مش جاية تطبق حدود هي جاية تعمل تنمية للبلد وتقضى على الفساد.

اخى الفاضل لماذا تخلط بين احكام الشريعه و قانون الجزاءات هو احنا ماشين من غير قوانين و قضاه و فضاء؟ امال الداخليه و القضاء و المحامين و المخابرات و الامن القومى و الافلام دى كلها ايه مش علشان تطبق الجزاءات و القصاص و العدل (و لكم فى القصاص حياه) و مع كل ده فى ناس بتتاخد ظلم و بتلفق لهم تهم تضمن منين الرجم للزانى و الزانيه و ما فيش الا واحده فى تاريخ الاسلام رجمت لان الشروط لازم اربعه يشوفوهم مع بعض فى وضع مؤكد فيه واقعه الزنا و يمرروا خيط بينهم ما يعديش .. الخ طبعا فاهم قصدى و ده استحاله تطبيقه عمليا من رحمه ربنا بالخلق و المرأه التى رجمت فى الاسلام كان باعترافها رغم محاولات الرسول العديده فى قوله (لعلك و لعلك كذا و كذا) اكيد عارف الحديث
و فى قانون العيب عندنا و فى شرطه اداب تراقب و بتقبض على العاهرات و العياذ بالله و بتقفل بيوت الدعاره و القمار و كل ده يبقى ازاى نحت لا نطبق القانون و الجزاءات و القصاص؟؟

بصراحة أنا شخصياً أو أي إنسان في الدنيا لا يستطيع أن يجزم لك أنه لن يحدث ظلم لأحد لكن العبرة ليست في حصول ذات الظلم فهو ممكن ولا يستحيل عقلاً لكن النسبة لن تكون بهذا الشكل وإذا شهد 4 شهود عدول على الزنا نحن مطالبين شرعاً بإقامة الحد ونحن نحكم بالظاهر والله يتولى السرائر ومن ظلم فإنما ظلمه على نفسه لكن لن يكون الظلم أبداً أصل عام بل استثناء وأكاد أجزم أنه سيكون نادر جدا وغالبا لن يحدث في دولة ستطبق العدل على الجميع خصوصاً وأن تطبيق الحد سيكون بحكم محكمة وبقضاء قاضي وبعد تحقيقات تامة ، ومفيش خلط أبداً بين أحكام الشريعة والقانون الجنائي لكن أنا شخصياً أتمنى استبدال كل العقوبات التي نص عليها القانون الجنائي بالحدود الشرعية يعني يحكم بها قاضي بدل من الحبس

يا اخى ده احنا البلد الوحيد تقريبا فى العالم اللى فى شعب يحكمه واعز دينى غير عادى سواء مسلم و الا مسيحى الم تسمع عن غلق الكباريهات و الخمارات فى رمضان؟ العاهرات يوقفن عملهن فى رمضان؟ اللى مش محجبه بتتحجب فى رمضان؟ انا مش باقول ده صح او غلط لكن ده بالتأكيد مؤشر على ضمير حى احنا مش بلد نجاهر بالفاحشه و علياء المهدى مع نفسها لا تمثل نساء مصر و لا شعب مصر و مش علشانها حننادى بالجلد ما يقبض عليها بوليس الاداب و يحبسها و الا على ايام الرسول ما كانش فيه عاهرات؟ ما نرجع بالمره ما ملكت يميننا للنساء و الرجال يعنى الرجاله يبقى لهم ما ملكت يمينهم و الستات كمان يبقالها ما ملكت يمنها؟ و الا احنا حناخد حاجات و نسيب حاجات؟
يا فندم الكلام اللي حضرتك بتقولية لا يصح ولم تقل به الشريعة أصلاً ما ملكت إيمانكم الكلام للرجال فقط وليس للنساء لا يجوز لامرأة أن تعاشر رجل غير زوجها ولا يجوز أن تعاشر عبداً لها ( لو فرض وجوده ) الحديث للرجال فقط من الإماء ( الغير متزوجات ).
على أيام الرسول كان في أصحاب الرايات الحمر وعاهرات لكنهن أبداً ما كن يسرن في الشوارع بزي فاضح كان الزي محتشم للكل لو تراجعي حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم صنفان من أهل النار ((( لرم أراهما ))) ومنهم نساء كاسيات عاريات ، لو تلاحظي حضرتك إنه صلى الله عليه وسلم عاش في فترة الجاهلية إلى أن بعثه الله بالإسلام ولم يرى هذه النساء أبداً لا في جاهلة ولا في إسلام فما يحدث الآن أصلاً لم يحدث من قبل أبداً وهو مخالفة للفطرة التي فطر الله الناس عليها.


مين قال ان مصر كانت علمانيه؟ طول عمرنا اسلاميه و اللى بيحكمنا طول عمره مسلم و سنى و مصر بلد الازهر الشريف و الماده التانيه موجوده و القوانين و التشريعات مستمده من الشريعه الاسلاميه و تجربه الدوله الدينيه او الاسلاميه (اللى بينكرها الاخوان و السلف الان) و يقولون لا عايزينها مدنيه .. جربت فى اكتر من دوله و ثبت فشلها اجربها انا ليه؟ ايام الرسول كانت مدنيه و مش دينيه

العبد اللى ما ينفعش يرفع كرباج على سيده هو عضو مجلس الشعب اللى جاى يخدم الناس و بيحكم انه يرفع عليهم كرباج باسم الاسلام

مصر دولة إسلامية أوافقك الرأي وستظل إسلامية إن شاء الله مسألة إن الحاكم دائما مسلم فهذا أصلاً راجع إلى أن نسبة تفوق 90% من الشعب المصري مسلم لذلك فإن الطبيعي أن يكون الحاكم مسلم ، وأما مسألة أن الحاكم سني فالحقيقة نحن أصلاً لم يكن يوجد لدينا شيعة من حوالي 10 سنوات إلى أن ظهرت الآن بعض الفرق الشيعية في المجتمع لكن أعدادها محدودة جداً لا يتجاوز عدد الشيعة في مصر 5 آلاف فرد طبعاً مستحيل يكون الحاكم من هذا العدد البسيط ، بالنسبة إلى ان التشريعات مستمدة من الشريعة الإسلامية فإنا وباعتباري محامي فبقول لحضرتك كلامك فعلا ممكن يكون صحيح في بعض القانون المدني أو قانون الأحوال الشخصية لكن حضرتك ليست كل القوانين شرعية 100% يعني مثلاً الفوائد الربوية والفوائد القانونية والفوائد البنكية كل دي مخالفات للشريعة الإسلامية وتخالف نص القرآن الكريم والسنة النبوية المطهرة هقولك حاجة أكبر من كدة هل تعلمي حضرتك إن القانون المصري لا يعاقب أصلاً على الزنا يعني لا يعاقب على المعاشرة الجنسية خارج حدود الزواج الشرعي هتقولي أزاي كلامك مش صحيح هقول لحضرتك لا كلامي صحيح جداً والقانون لا يعاقب على الزنا إلا في حالة واحدة وهي حالة ما إذا تعدى الضرر للغير . يعني أية ضرر تعدى للغير يعني مثلا إذا كان أحد أفراد العلاقة متزوج فيجوز للزوج أو الزوجة فقط دون غيرهم تحريك الدعوى الجنائية ولا يملك هذا الحق أب أو أخ ولا تملك النيابة العامة تحريك جريمة الزنا أصلاً لو نزلتي المحاكم هتلاقي دائما الراقصة متزوجة بالطبال اللي في الفرقة معاها علشان لما يتقبض عليها يروح يضمنها ويطلعها من القضية دي أول حالة للعقاب ، الحالة التانية إذا كانت المزني بها قاصراً فيعاقب القانون على ذلك باعتبار هتك عرض وتحريض قاصر على الزنا ، الحالة الثالثة إذا كان الزنا في الطريق العام فيعتبر فعل فاضح في الطريق العام يعاقب عليه القانون ، الحالة الرابعة إذا كان الزنا بأجر وكون جريمة الاعتياد فيعتبر دعارة أما في غير ذلك لا عقاب أصلاً على الزنا من منطلق الحرية التي تكفلها القوانين من الحرية حق إقامة علاقة مع شخص بدون زواج. ... ناهيك طبعاً إن العقوبات المنصوص عليها في قانون العقوبات ليست هي العقوبات الشرعية.
بالنسبة لإن عضو مجلس شعب يجلد أي شخص فدة طبعاً مستحيل زي ما بقول لحضرتك من يطبق الحدود هي السلطة العامة في الدولة وبحكم محكمة نهائي مفيش حاجة اسمها العضو ينفذ حدود بنفسه هو مش هيكون دولة داخل الدولة العقاب تطبقه السلطة العامة فقط على فكرة أنا كمان أزهري والحمد لله عندي خلفية عن الدين


لماذا لا يراعى الاخوان و السلف اخلاق الاسلام فى الانتخابات (اللى كانت حرام و بقت حلال بالنسبه للسلف على الاقل) لماذا كل هذه المخالفات؟ هى دى مش غش و الرسول بيقول (من غشنا فليس منا؟) و الا الاسلام حث على تطبيق الحدود و لم يحث على الغش و الكذب و النفاق (و اقصد بالنفاق اللى كان حرام امبارح بقى حلال النهارده) الديمقراطيه و الحريه و الدوله المدنيه و تلفزيون الدوله و المذيعات و كل حاجه

و لماذا يتناحر الاخوان و السلف للحصول على مقاعد فى البرلمان هم مش الاثنين مسلمين؟ و الا دول شريعه و دول شريعه تانيه و الازهر شريعه ثالثه اللى هى اصلا الوسطيه اللى ماشيه فى مصر من قرون؟

بالنسبة لموقف السلفيين من الانتخابات السلفيين لهم تأويل وهو إن الدوله كانت ماشية بالعكس وكانت السلطة إلا بتحرم وتحلل على هواها وكان في شيوخ بتحلل وتحرم لأجل الملك أفتكر مثلا شيخ الأزهر اللي فات واللي هو بيعبر عن موقف الأزهر أتذكر في يوم من ذات الأيام كتب إبراهيم عيسى مقال مفاده إن الرئيس بعافية شوية عارفة الشيخ العبيط طلع قال أية طلع قال لابد من تطبيق حد الجلد على إبراهيم عيسى لية يا عم العبيط قال لإنه قذف والقاذف عقوبته الجلد شايفه اللي كان حاصل قذف والقذف عقوبته الجلد هو مش عارف عقوبة الجلد إلا لما الرئيس اتقذف وبعدين اتقذف بأية يا ريته كان اتقذف بصاروخ خده هو واللي خلفوه لا دة الصحفي قال صحته بعافية قام الشيخ المنافق قال يجلد بحد القذف مع العلم إن الحد في القذف يطبق على جريمة الرمي بالزنا في معرض التعيير طبعا الصحفي مقلش أنه زاني لا قال أنه مريض ربنا ياخده لكن النفاق كان سبب أنه يغير كلامه ويطبق كلام الشريعة بما يوافق هوى الحاكم ... حضرتك دة كان مثال لمواقف الأزهر الوسطية اللي أنا شخصياً كنت بخجل في يوم من الأيام أقول أنا أزهري بعد الكلام الفارغ دة لكن الحمد لله ربنا كريم والأزهر له مكانه كبيرة جداً في قلبي لكن كل قول يأخذ منه ويرد عليه والحكمة ضالة المؤمن فأنا مش مع الأزهر في كل ما يقال أنا معاه فيما يوافق الشرع وما يؤكد الكلام اللي أنا درسته في الأزهر لكن يطلع واحد مجنون ويقول كلام عبيط وأقول له هي دي الوسطية عفواً أنا مش هكون كدة.
مسألة إن السلفيين والإخوان ناس منافقة وبتستغل حاجة الناس وكل الكلام المغلوط دة حضرتك يرد عليه إنك شخصياً تنزلي الشارع وتشوفي بنفسك الجمعيات الخيرية والمستشفيات والخدمات الطبية وكفالة اليتيم اللي عاملها التيارات الإسلامية في المجتمع المصري من قرون واللي واصلة للناس الفقير قبل الغني وهو دة سبب تأييد ودعم الناس لإنهم شايفين الناس فعلا شغالين ومن غير مقابل هتقولي أغراض انتخابية ولحمة علشان الأصوات هقول لحضرتك لا مش سليم أصلاً الجماعة السلفية كانت مقاطعة الانتخابات أصلاً ولم تكن تشارك فيها وكانت مركزة على دعم المجتمع ورعاية الفقراء والضعفاء وكان في لحمة وزيت وسكر على فكرة من منطلق التكافل الاجتماعي اللي أمرت به الشريعة الإسلامية وكان دة بدون أي أغراض إلا رضى الله زي ما بقول لحضرتك أصلاً مكنوش بيشاركوا في الانتخابات ولا كانوا بيدعموا حد فيهم لذ1ا فهم ناس صادقين وبعدين حضرتك التيار الإسلامي حصل على حوالي 6 ملين صوت في المرحلة الاولى مش معقول إنهم خدعوا 6 مليون واحد ومش معقول وزعوا 6 مليون كيلو لحمة و 6 مليون كيلو سكر و 6 مليون كيلو رز و 6 مليون أزازة زيت الكلام دة كله كلام فارغ ومغلوط

انا و الحمد لله عن نفسى مش قلقانه من عقاب لانى و لله الحمد لسانى رطب دائما بذكر الله و فى حالى و ما ليش فى الكذب و اللف و الدوران و مصيبتى انى باقرا كتير و باشغل مخى الحدود مش حتطبق عليا بس انا مش بافكر فى نفسى انا بافكر فى مصر و شعب مصر المسلم و المسيحى كلهم كيد واحده اقطع يد السارق و ارجم و اجلد و اقم حد الحرابه (اقطع ايده و رجله من خلاف) يعنى مش عارفه لما تقطع ايد (دراع) يمين و رجل شمال مثلا البنى ادم ده ايه لزمته فى الدنيا بعد كده ما تموته احسن
الكلام دة خطير جداً منك وبصراحة عليك التوبة منه لإن لا أنا ولا انتي نملك حق النقد أو الاعتراض على قضاء الله وعقابه ولا يمكن أقول اللي هيتقطع أيده هيبقى لزمته أية ولا يمكن أنا بعقلي المحدود جدا جدا جدا جدا جدا أعدل كلام رب العباد اللي خلقني وخلق مليارات العقول غيري وكلام ربنا فوق راسنا كلنا ويمشي على الكبير قبل الصغير واللي مش عاجبه يخبط راسه في الحيط.

اللى ارجوه بدل ما تتكلموا كتير عن الحدود و ستر نساء مصر (المستورات اصلا بالاغلبيه) كلامكم و كانهن عاريات فى الشارع .. اتكلموا فى اللى حتعملوه للناس من خدمات ازاى حتنهض بالاقتصاد و ازاى حتنهضوا بالعلم و ازاى حتنهض بالبلد و تجعلها فى مصاف الدول المتقدمه فى العالم و ازاى حتكون علاقاتكم مع امريكا و اسرائيل و الدول الكافره و ازاى حتحرموا حضاره سبع الاف سنه و قرن من الفنون و الثقافه و الادب و كل ده عندكم حرام و الحلال الوحيد اللى بتتكلموا فيه هو الحدود و الجلد و الرجم و قطع اليد و الحرابه؟؟؟؟؟؟؟؟
والله يا فندم الكلام في مواضيع الحدود أصلاً جاي منكم أنتم لانكم اللي بتنتقدوا الحدود وبتقولوا ان الإسلاميين عايزين يطبقوا حدود وهيموتوا الناس ويعملوا مجتمع عاهات والكلام دة لذلك هما بيردوا رغم إن الحدود أصلاً من أصل الدين الإسلامي وإذا كان لكم حق على كلامكم ترفضوا الحكم الإسلامي اللي هيطبق حدود فأنا كمسلم لي حق إني أرفض أي مساس بالثوابت الدينية أو التشكيك في ردع عقيدتي وكونها خير العقائد وبعدين مين قال هنحرم أدب لكن الأدب يكون بالأدب يعني مثلا لا أفتح قصة أجدها أصلاً قائمة على الجنس أو الطعن في الدين وأقول فن لا طبعا دة كلام مغلوط ولا يمكن نقبل بيه مع العلم 99 % من الروايات في مصر والعالم كله الحقيقة قائمة على الجنس والطعن في الدين والصحابة وأقرب مثال على كدة كتابات علاء الاسواني أو إبراهيم عيسى أو أسامة أنور عكاشة أو القمني وغيرهم ودة مرفوض ونحن من الأدب المؤدب بدليل الصحابة كان منهم شعراء وأدباء والمفكريين الإسلاميين المعاصرين قدموا خير مثال على كدة منهم مثلا كتابات الأستاذ مصطفى صادق الرافعي أو المنفلوطي أو أحمد شوقي أو غيرهم من المفكرين الإسلاميين اللي كانوا برده أدباء ناجحين لكنهم كانوا محترمين وبعدين حضرتك بالنسبة للحضارة الفرعونية لما عمرو بن العاص فتح مصر شاف بنفسه الأهرامات وأبو الهول والتماثيل دي ولم يهدمها مش هينفع إحنا نهدمها.

و ااكد لك و انا مطمنه البشاير هلت ان الاخوان و السلفين لو وصلوا الى الحكم كل الكلام اللى بيتكلموا فيه دلوقت سيذوب و لن يطبقوا الا ما هو مطبق حاليا (مصر اسلاميه) و حيطبقوا حكم الازهر الشريف و الدين الوسطى لان شعب مصر بوتقه التاريخ ينصهر فيه كل الحضارات و الثقافات و الافكار
لك حق لا تنتخبي الإخوان ولا السلفيين أنت حرة في رأيك إذا كنتي فاكرة كدة لا تنتخبيهم
الشاطر حسن
تونس نسبة المسلمن فيها اكثر من 90%
ومع ذالك كانت من اكبر البلدان العلمانية فى الشرق الاسط
كيف ذالك وما الدليل
تم سن بعض القوانين فيها مثل
1-عدم الزواج باكثر من امرأة واحدة
ومن يتزوج باكثر من واحدة يسجن
2-التسريح بالقانون باقامة بيوت للبغاء فى اى مكان داخل البلد
3- التسريح للفتيات بممارسة مهنة الدعارة ودفع الضرائب عليها كمهنة
يعن الرجل التونسى المتزوج لو تم امساكة مع امرأةاخرى وتبين انها زوجتة يسجن
ولو تبين انها عشيقتة يطلق صراحة
[/color][/color][/color]
أتذكر قضية في تونس شخص تزوج على زوجته بأخرى أقامت عليه دعوى وحكم عليه من محكمة أول درجة وفي الدرجة الثانية أنكر أصلاً أن زوجته الثانية زوجة له قال هي صديقتي وليست زوجتي حكم القاضي بالبراءة
بديعه أحمد على
اخى كامل
انت بنفسك بتقول انها حاجات فى الخفاء و مش شائعه فى كل البلد و فى الخفى و الدرا و على استحياء و فى الفنادق الكبيره احنا ما بندخلهاش كمصرين دى معموله للناس اللى جايه من بره (دول اسلاميه شفيقه عايزين مصر تبقى زيها) او دول كافره زى امريكا و اوربا

امال ربنا قال جهاد ايه لو ما فيش غلط قدامنا و نحاول ان نقومه بسلميه و نحد منه بسلميه و بدون اجبار و نقاومه و نختار الافضل يبقى جهاد نفس ازاى و ليه مطلوب غض البصر؟ غض البصر عن ايه لو ما فيش حاجه تستدعى؟
ربنا يهديك يا كامل و تفهمنى صح
و ان شاء الله مصر حتفضل اسلاميه وسطيه صح
و فى تونس لما حكم الاسلاميون و هم من قلب الاخوان المسلمون حكموا بوسطيه و الان قلب عليهم اخوان مصر علشان بقوا الاخوان فى تونس زى تركيا (مسلمون ليبراليين) بفكر وسطى لا يقمع ولا يجبر و لا يهدم و لا يفجر و لا حاجه من دى همه نهضه البلد و دع الخلق للخالق هو يحكم عليهم و يحاكمهم لو كنت عايز تبقى واعظ دينى و مبشر لليدين تفرغ لهذا فقط و لا تدخل فى السياسه لان السياسه لوحدها مجال و علم تانى يتطلب منك النهوض بالبلاد و العباد و مش اجبار العباد على فكرك انت و بس
ربنا يسترها علينا



اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:


رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالوثائق عمرو حمزاوي يطالب وزارة الداخلية بالقبض علي مرتضي منصور ونجلة لاشتراكهما في موقعة الجمل
صور فرح عمرو حمزاوي و بسمة خلال عقد قران و زواج سعيد باذن الله و صور حمزاوي و بسمة اخري حديثة
بالفيديو-كارول سماحة: أنا مع "المساكنة" والجنس قبل الزواج وأتقبل الشواذ

Powered by vBulletin Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd
جميع الحقوق محفوظة © fmisr.com منتديات نجوم مصرية