نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شوارع القاهرة ثانى أيام العيد: تحرشات قليلة وانتشار أمنى فى وسط البلد وزحام ليلى وبنا

شوارع القاهرة ثانى أيام العيد: تحرشات قليلة وانتشار أمنى فى وسط البلد وزحام ليلى وبنادق خرز

كتب هشام عمر عبدالحليم ٢٢/ ٩/ ٢٠٠٩ تصوير- محمد عبدالغنى
طفل يشهر بندقية لعبة فى وجه أحد رجال الأمن

خلت شوارع القاهرة صباح ثانى أيام العيد من المارة، فى الوقت الذى شهدت فيه حديقة الحيوان ازدحاماً شديداً، ولم يبد على أى من الزائرين الخوف من أنفلونزا الخنازير وسط تواجد أمنى كثيف لمنع أى تحرشات بالفتيات، وكانت حديقة الحيوان بالجيزة الأكثر حيوية إذ زارها ٧٣ ألفاً فى اليوم الأول. وشهدت القاهرة تواجداً أمنياً كثيفاً، وشوهد العديد من قيادات الداخلية يشرفون بأنفسهم على ضبط الأمن، وتنظيم المرور، وطارد الأمن الباعة الجائلين بمنطقة كورنيش النيل ففروا صاعدين كوبرى ٦ أكتوبر ولجأ بعضهم إلى شارع قصر العينى، فى الوقت الذى ألقت فيه أجهزة الأمن القبض على عدد من «الأحداث» أثناء محاولتهم التحرش بالفتيات.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

كانت الظاهرة الجديدة فى شوارع القاهرة هذا العام، انتشار مسدسات وبنادق «لعبة» بين الأطفال والمراهقين، وأصبحت متواجدة فى معظم الحدائق والشوارع ومترو الأنفاق، ما أدى إلى حدوث العديد من المشاحنات بين الأطفال والمواطنين، خصوصاً أن المراهقين كانوا يرشقون المارة بـ «خرز».
وأبدى أصحاب المراكب فى منطقة كورنيش النيل بوسط القاهرة حزنهم البالغ من «ضياع» الموسم عليهم، وقال محمد الزين إنه ومنذ أكثر من ٢٠ عاماً قضاها فى النيل لم يشهد عيدا دون زبائن، مثل هذا العيد، خاصة مع اختفاء الأسر التى يبدو أنها فضلت البقاء فى المنزل سواء بسبب الأزمة الاقتصادية أو أنفلونزا الخنازير «اللى خربت بيتنا على الفاضى» واقتصار المتجولين على صغار السن.
وكان المكان الوحيد الذى شهد تزاحماً كبيراً من جانب المواطنين هو حديقة الحيوان التى ارتادها أكثر من ٧٣ ألف زائر فى اليوم الأول بالإضافة إلى حديقة الأسماك، حسب تأكيد الدكتور نبيل صدقى، رئيس الإدارة المركزية لحدائق الحيوان، الذى قال لـ«المصرى اليوم» إن الحدائق الإقليمية فى المحافظات شهدت إقبالاً غير مسبوق لم يحدث من قبل حيث زارها ٥٨ ألفاً، مشيراً إلى أن مرض أنفلونزا الخنازير لم يؤثر على أعداد المترددين على الحديقة.
وعن وجود العديد من السلبيات فى الحديقة وعدم وجود حماية كافية للحيوانات، الأمر الذى أدى إلى وقوع ضرر عليها، قال صدقى: أى حديقة فى العالم ليس لديها هذا الكم من الأسوار التى أقمناها لحماية الحيوانات، فحديقتنا الوحيدة فى العالم التى أقامت سورين أحدهما خاص بالحيوانات والثانى أمان للجمهور، ومع ذلك نصطدم بسلوكيات غير مقبولة تأتى من أطفال صغار السن.

المقال "شوارع القاهرة ثانى أيام العيد: تحرشات قليلة وانتشار أمنى فى وسط البلد وزحام ليلى وبنا" نشر بواسطة: بتاريخ:
mero show
الاعاب دى خطر والله ممكن اى خرزايه تيجى فى عين واحد يا جماعه حافظوا على اولادكوا شويه

وعيد سعيد
AnoOosA
اولا بشكرك على موضوعك
ثانيا كان فى اماكن ولا فيها ريحة الامن حتى وحصلت حجات كتيييير
نتيجه للازدحام الفظيع عشان العيد

الف شكر ليك
mero show
اكيدوبشكرا على ردك الجميل بس دا كلام جرايد واخبار وبعدين انت هتصدق الحكومه
hanan star
الشوارع فعلا كانت امبارح مووووووووووووت
واضح ان في وعي كبير بين الناس
محدش همه مرض ولا موت ولا اي حاجة
وانا كمان مخرجتش الا لضرورة وذهلت بالمنظر
اشكرك ع الخبر
mero show
انتى ممكن كنتى تخرجى بس تلبسى مسك (كمامه) بس كده مكنش هيبقى عيد

ههههههههههههههههه
hanan star
هههههههههههه
علي رأيك
الناس كانت هتحدفني بالطوب
AnoOosA
ههههههههههههههههههه
عسل ياحنان تحدفك بالطوب

ياجماعه ده المفروض لو قعدنا وقولنا الناس هتعمل والله ماينفع
انا فى بلدى ماتت حاله والحمد لله
ربنا يستر ع الباقى اه ملبستش كمامه وانا نازله بس بحاول ابعد عن الزحمه مع انى مهما عملت المرض فى الجو خلاص
mero show
على فكره مش هتقدر تحمى نفسك دا ابتلاء من الله
AnoOosA
ونعم بالله انا مقولتش حاجه
ولا قولت انى لبست كمامه ولا حاجه
انا عارفه ان لو ليا نصيب انى اصاب بالمرض يبقى هصاب بيه
لوو ربنا مش كاتبلى خلاص
mero show
هههههههههههههههه

تمام

بس ناخد برضوا بالاسباب ولا ايه
AnoOosA
الله
مانا قولت نلبس كمامه
قولتلى لو ربنا كاتبلك هتصابى
قولت ونعم بالله لو ربنا كاتب هاصاب
قولتلى ناخد بالاسباب

يعنى فى الاخر رايك ايه اللى يتعمل
mero show
نموت نفسنا احسن

ههههههههههههههههههههههه
mero show
انا عضو جديد ممكن اعرف ازاى كل موضوع بضيفيه بيجى تحته فيدو او رابط موقع او كدا يعنى
AnoOosA
المفروض انك لو عاوز فيديو بتضغط على مربع اليوتيوب اعتقد كده ده بيبقى موجود فى شريط ادوات اعلى المربع اللى بتكتب فيه موضوعك
والرابط بتضغط ادخال رابط برده موجوده فى الشريط ده
mero show
مشكور جدا هجرب وارد عليكى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
أزمة لمدة ثلاثة أيام في شوارع القاهرة بسبب هيفاء وهبي..تعرف على الأسباب والتفاصيل
خبير أمنى على قناة صدى البلد : محاولة إغتيال أحمد الزند مجرد فبركة (فيديو)
بالصور 87 حالة تحرش بالقاهرة والجيزة ثاني أيام العيد