نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الشيخ برهامي اكبر الائمه السلفين يحرم التصويت للإخوان و التحالف الديمقراطي

"هل يجوز لنا كسلفيين التصويت للتحالف الديمقراطي بقيادة الإخوان المسلمين علمًا أن هذا التحالف به أكثر من تسعة أحزاب ليبرالية، وعلمانية، واشتراكية؟! وهل هذا من جنس حلف الفضول؟"

كان هذا هو السؤال الذي وجهه احد من السائلين على الموقع ، و الذي رد عليه الشيخ برهامي احد اكبر الائمه السلفين في مصر و مرجه من مراجع حزب النور السلفي ، بان التحالف الديمقراطي الذي يتبناه الاخوان المسملين مع تسه احزاب اخري من بينها احزاب ليبراليه و احزاب علمانيه فإنه لا يهدف الى الحق ولا يهدف الى نصره المظلوم ، ولا يهدف الى تحقيق الشريعه الاسلاميه .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

و تهم الشيخ برهامي ان هذا التحالف ليس الا فقط خناقه على الكعكه الخاصه بالبرلمان و تقسيمها عليهم ، و اكمل الشيخ قائلا ، انه لا يري في ذلك مصلحه للإسلام ، وو كان من الاولي التحالف مع احزاب ذات مرجعيات إسلاميه ، و اكمل الشيخ قائلا و بالحرف الواحد فلا أرى لكَ إلا اختيار قائمة التحالف الإسلامي تحت قائمة "حزب النور"

المقال "الشيخ برهامي اكبر الائمه السلفين يحرم التصويت للإخوان و التحالف الديمقراطي" نشر بواسطة: بتاريخ:
drspiderman
و دي صوره من امام احدي مقر الانتخاب
اليوم في جوله الاعاده
تدعو الى ترشيح حزب النور و تحذر من التحالف الديقمراطي
وشوفوا بنفسكوا

منار الزائرة :)
غريبة جدا يعنى كل مرشحين النور ليهم مزايا فقط دون عيوب
وكل المنافسين عيوب فقط دون مزايا ؟؟؟
كامل شرف
التيار السلفى لسة فى سنة اولى سياسة
وليس من الغريب ان تخرج مثل هذة التصريحات
هم يدعون ان من يتحالف مع التيار الليبرالى لا يحافظ على الاسلام
انا ادعوكم الى انتظار الايام القادمة وما ستسفر عنة من احداث
اذا ظل السلفيين منغلقين على انفسهم فستكون هذة بداية نهايتهم السياسية
اما اذا اقتنعوا بان من يعيشون معهم على هذة الارض هم مصريين مهم اختلفت عقائدهم وافكارهم
فسيستمرون
والبقاء سيكون للاصلح
حتى لو كان ليبرالى
drspiderman
صوره جديده يتم توزيعها
احمد عبدالكريم
أبدي إعتراضى على الموضوع حيث أنها ليست من أخلاق حزب النور
كما انها ليست اوراق رسمية اعنى انها لا توجد فيها شعار الحزب
وتم تكذيب قيادات الحزب لمن يريدون تلويث سمعة الحزب بهذه الأشياء
drspiderman
أبدي إعتراضى على الموضوع حيث أنها ليست من أخلاق حزب النور
كما انها ليست اوراق رسمية اعنى انها لا توجد فيها شعار الحزب
وتم تكذيب قيادات الحزب لمن يريدون تلويث سمعة الحزب بهذه الأشياء
لو فرضنا ان الصور كاذبه
هل الخبر كمان ده كذب برضه ؟؟؟
Yasser Hamad
بسم الله الرحمن الرحيم
صلى على رسول الله يا عم الحج في الأول كدة

حزب النور اللي خلاه صرف كل المصاريف اللي نزلت في الأول كدة دي هيجي في الآخر ويعمل ورقة حقيرة بالمنظر ده يدعو للحزب ؟؟؟؟
سيادتك خطأ أن تنشر قبل أن تتأكد فقد كان من الممكن أن تذهب لمقر الحزب وتسألهم عن مدى صحة هذا الكلام خصوصا أنه على ورقة مصورة وليست كما اعتدنا من الورق المغلف ده إلى جانب أنها لا تحتوي على لوجو الحزب وهذا شئ آخر
ليس ذنب الحزب أن يكون قد قام محبيه بعمل مثل هذه الورقة فلا تتهموا الحزب بها
أمر آخر بالنسبة لكلام الشيخ ياسر برهامي
قرأت ما جاء في موضوعك بالتفصيل وكذلك ذهبت لموقع صوت السلف لأقرأ أيضا الرد بالتفصيل فوجدت الآتي ,,,,,,,,,,,
فأولا لم يذكر ياسر برهامي كلمة حرام ولهذا خطأ أخر أن تحرم على لسان غيرك ما لم يقوله
ثانيا إجابته موجهة لشخص السائل فقال له لا أرى صحة ذلك حيث عطف كلامه على تحالف تقسيم الكعكة في البرلمان
وياسر برهامي كنائب للدعوة السلفية + حزب النور كحزب سلفي طبيعي جدا أن يدعو برهامي " من يسأله " لإنتخاب الحزب لأنه بسؤاله يثق في رأيه ولهذا لن يخذله ويقوله اذهب إسأل غيري لماذا وأنا بإمكاني أن أفوز بصوت لحزبي ؟؟؟؟
حقا يجب على كل مسلم وليس على برهامي فقط أن يدعو لنصرة من يثق في أنهم سينصرون دينه ولن يجنبوه
أخير قد ختم الشيخ كلامه " فلا أرى لكَ " وفتح الكاف لتوضيح أن الأمر للسائل فقط فما شأنك أنت لتقول أن برهامي يحرم وهو لم يحرم أو يحلل بل لم يتطرق لحرام أو حلال من الأساس ؟؟؟؟
اتقوا الله ما استطعتم ولا تقولوا على ألسنة غيركم ما لم يقولوه .............
وفي النهاية يا حودة يعني انت عارف إنك حبيبي يعني بس إحنا في نقاش وينبغي من واحد زي حالاتي يوضح الامر
كامل شرف
صوره جديده يتم توزيعها
هذة غير معبرة عن شيىء
لان اى شخص يستطيع كتابتها ونشرها وبعدين يتهم بها الاشخاص
وعلى فكرة قاعدة السلفيين كبيرة داخل المجتمع المصرى
والحجات دى لا تؤثر على احد بل انها تضر من يوزعها على الناس
واككثر المتضررين من هذة الاشاعات المفتعلة هى الاحزاب الليبرالية صاحبة هذة المزاعم
drspiderman
بسم الله الرحمن الرحيم
صلى على رسول الله يا عم الحج في الأول كدة

حزب النور اللي خلاه صرف كل المصاريف اللي نزلت في الأول كدة دي هيجي في الآخر ويعمل ورقة حقيرة بالمنظر ده يدعو للحزب ؟؟؟؟
سيادتك خطأ أن تنشر قبل أن تتأكد فقد كان من الممكن أن تذهب لمقر الحزب وتسألهم عن مدى صحة هذا الكلام خصوصا أنه على ورقة مصورة وليست كما اعتدنا من الورق المغلف ده إلى جانب أنها لا تحتوي على لوجو الحزب وهذا شئ آخر
ليس ذنب الحزب أن يكون قد قام محبيه بعمل مثل هذه الورقة فلا تتهموا الحزب بها
أمر آخر بالنسبة لكلام الشيخ ياسر برهامي
قرأت ما جاء في موضوعك بالتفصيل وكذلك ذهبت لموقع صوت السلف لأقرأ أيضا الرد بالتفصيل فوجدت الآتي ,,,,,,,,,,,
فأولا لم يذكر ياسر برهامي كلمة حرام ولهذا خطأ أخر أن تحرم على لسان غيرك ما لم يقوله
ثانيا إجابته موجهة لشخص السائل فقال له لا أرى صحة ذلك حيث عطف كلامه على تحالف تقسيم الكعكة في البرلمان
وياسر برهامي كنائب للدعوة السلفية + حزب النور كحزب سلفي طبيعي جدا أن يدعو برهامي " من يسأله " لإنتخاب الحزب لأنه بسؤاله يثق في رأيه ولهذا لن يخذله ويقوله اذهب إسأل غيري لماذا وأنا بإمكاني أن أفوز بصوت لحزبي ؟؟؟؟
حقا يجب على كل مسلم وليس على برهامي فقط أن يدعو لنصرة من يثق في أنهم سينصرون دينه ولن يجنبوه
أخير قد ختم الشيخ كلامه " فلا أرى لكَ " وفتح الكاف لتوضيح أن الأمر للسائل فقط فما شأنك أنت لتقول أن برهامي يحرم وهو لم يحرم أو يحلل بل لم يتطرق لحرام أو حلال من الأساس ؟؟؟؟
اتقوا الله ما استطعتم ولا تقولوا على ألسنة غيركم ما لم يقولوه .............
وفي النهاية يا حودة يعني انت عارف إنك حبيبي يعني بس إحنا في نقاش وينبغي من واحد زي حالاتي يوضح الامر
و انت حبيبي كمان يا ياسر ، و انت عارف
و من حقك تدافع عن من تريد و عن الحزب الي انت عايزه او هتختاره
ارد واحده واحده
اولا بالنسبه للصور :
دي تم نشرها على النت ، و انا جبتها من على النت
و لكن انا قدام البيت عندي من مجموعه من الشباب بتوع حزب النور الى بيجبوا رقم الللجنه للناخبين كانوا بيوزعوا ورقه مماثله ليها ، مش هي دي بالضبظ ، و لكن ورقه زيها بالضبط
و تقريبا فيها نفس الكلام بحرمانيه التصويت لي حزب آخر غير النور
الصح لازم تقول عليه صح ، و الغلط لازم تقول عليه غلط
مينفعش الصح يبقي غلط ، و الغلط يبقي صح
و يمنفعش الغلط يجي من حزب إسلامي سلفي زي النور ، سواء منه او من الاشخاص التابعين له
اشخاص عارفه الحلال وا لحرام اكثر من اي حد من عامه الشعب
اشخاص معظمهم حافظين القرآن كله ؟؟ ولا انا غلطان ؟؟؟

ده غير الدعايا الكاذبه للحزب النور الى حاطط عليه صوره الشيخ محمد حسان
و متقوليش مفيش
لأ فيه ولو عايز تشوفها من تصويري كمان ، انزل اصورهالك من قدام البيت عندنا

نيجي بقي للموقع و الكلام
لما يتقال التحالف هدفه تقسيم الكعكه ، لما يتقال التحالف لا يطبق شرع الله ، لما يتقال التحالف ليس احقاقا للحق ، و ينهي الكلام بالاصح انك تختار حزب النور
انت تفهم ايه من الكلام ده ؟؟؟؟؟؟؟
بلاش يا ياسر نلعب بالكلام ، و بلاش نحول الكلام و القضيه الى مجرد خناقه على الالفاظ و التعبيرات

الموضوع في كلمتين
1- مينفعش شيخ يفتي " وخصوصا انه اهل للفتوي " بالتصويت لحزب على حساب حزب آخر
2- من حق الشيخ كمواطن انه يختار و ينتخب كمان ، و يعلن عن اختياريه كمان للحزب الذي يريده
بس مش من حقه يقول التصويت للحزب ده لا يطبق شرع الله " يعني حرام "

فهمت قصدي يا ياسر ؟؟؟؟
drspiderman
هذة غير معبرة عن شيىء
لان اى شخص يستطيع كتابتها ونشرها وبعدين يتهم بها الاشخاص
وعلى فكرة قاعدة السلفيين كبيرة داخل المجتمع المصرى
والحجات دى لا تؤثر على احد بل انها تضر من يوزعها على الناس
واككثر المتضررين من هذة الاشاعات المفتعلة هى الاحزاب الليبرالية صاحبة هذة المزاعم
رديت عليك في الرد السابق
...............................
Yasser Hamad
و انت حبيبي كمان يا ياسر ، و انت عارف
و من حقك تدافع عن من تريد و عن الحزب الي انت عايزه او هتختاره
ارد واحده واحده
اولا بالنسبه للصور :
دي تم نشرها على النت ، و انا جبتها من على النت
و لكن انا قدام البيت عندي من مجموعه من الشباب بتوع حزب النور الى بيجبوا رقم الللجنه للناخبين كانوا بيوزعوا ورقه مماثله ليها ، مش هي دي بالضبظ ، و لكن ورقه زيها بالضبط
و تقريبا فيها نفس الكلام بحرمانيه التصويت لي حزب آخر غير النور
الصح لازم تقول عليه صح ، و الغلط لازم تقول عليه غلط
مينفعش الصح يبقي غلط ، و الغلط يبقي صح
و يمنفعش الغلط يجي من حزب إسلامي سلفي زي النور ، سواء منه او من الاشخاص التابعين له
اشخاص عارفه الحلال والحرام اكثر من اي حد من عامه الشعب
اشخاص معظمهم حافظين القرآن كله ؟؟ ولا انا غلطان ؟؟؟

لا يا حبيبنا مش غلطان لكن أنا على رأيي برضه إن مش أي حد مرشح يعمل حاجة تبقى تابعة للحزب إلى جانب إني لا أوافق أي حد يحرم التصويت لحد متفق معاك طبعا في الجزئية مختلفناش لكن مش معنى اننا لقينا حاجة عالنت او حد بيوزعها يبقى تابع ليهم / مهو ممكن انا من محبي للناس دي اعمل الشئ ده وده وارد طبعا وحصل .... مش مني بس من ناس تانية

ده غير الدعايا الكاذبه للحزب النور الى حاطط عليه صوره الشيخ محمد حسان
و متقوليش مفيش
لأ فيه ولو عايز تشوفها من تصويري كمان ، انزل اصورهالك من قدام البيت عندنا

.. طيب مهو معلوم إن الشيخ يؤيد حزب النور وبإمكانك البحث على اليوتيوب حول أن الشيخ حسان يؤيد حزب النور فهما أكيد خدوا التأييد وعملوا بيه بوستر او غيره ..

نيجي بقي للموقع و الكلام
لما يتقال التحالف هدفه تقسيم الكعكه ، لما يتقال التحالف لا يطبق شرع الله ، لما يتقال التحالف ليس احقاقا للحق ، و ينهي الكلام بالاصح انك تختار حزب النور
انت تفهم ايه من الكلام ده ؟؟؟؟؟؟؟
بلاش يا ياسر نلعب بالكلام ، و بلاش نحول الكلام و القضيه الى مجرد خناقه على الالفاظ و التعبيرات

الموضوع في كلمتين
1- مينفعش شيخ يفتي " وخصوصا انه اهل للفتوي " بالتصويت لحزب على حساب حزب آخر
2- من حق الشيخ كمواطن انه يختار و ينتخب كمان ، و يعلن عن اختياريه كمان للحزب الذي يريده
بس مش من حقه يقول التصويت للحزب ده لا يطبق شرع الله " يعني حرام "

فهمت قصدي يا ياسر ؟؟؟؟
... وهو مقالش يا دكتور كلمة حرام نهائي ولم يفتي بل أجاب شخصا لما سأله
والله مش انا يا حبيبنا اللي بلعب بالكلام . انا لي الكلام الواضح أمامي تحويره وترجمته لأكثر من معنى هذا هو اللعب بالكلام فعلا
%u0632%u0627%u0626%u0631
انتم مختلفين علي ايه تعالوا وشوفوا عمايل حزب النور الذي يدعي انه سلفي والسلف برئ منهم وانا بحكم شغلي بانزل مراقب في الانتخابات رايت من الحزب مخالفات حقيره من غش وكذب وخداع وتدليس واسلوب غير مهذب في الرد وكانهم في حرب قذره حتي انهم يدعون ان الرموز قد تغيرت وان رمز الحريه والعداله هو الفانوس للناس البسطاء واقسم بالله هذا حدث امام عيني ونصحتهم قالوا هذا لله وليس مخالف ورجل منهم طلع لسانه لامراه ووقفوا يتخانقوا مع واحده لانها سوف تختار غيرهم و نزلوا واحده من الاتوبيس بتاعهم لانها قالت انها اختارت حزب منافس لهم هذا قليل مع رصدي لافعالهم وهم فعلا تمهيدي سياسه ولسه بدري عليهم او ما كنش ليهم فيها اساسا وربنا يهديهم
drspiderman
لا يا حبيبنا مش غلطان لكن أنا على رأيي برضه إن مش أي حد مرشح يعمل حاجة تبقى تابعة للحزب إلى جانب إني لا أوافق أي حد يحرم التصويت لحد متفق معاك طبعا في الجزئية مختلفناش لكن مش معنى اننا لقينا حاجة عالنت او حد بيوزعها يبقى تابع ليهم / مهو ممكن انا من محبي للناس دي اعمل الشئ ده وده وارد طبعا وحصل .... مش مني بس من ناس تانية
ازاي يعني ؟؟
يعني لما تكون انت تبع حزب النور ، و تعمل حاجه
اقول ده عمل فردي لا يمثل حزب النور !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لما يتنشر على النت حاجات زي دي ، يبقي برضه عمل فردي لا يمثل حزب النور !!!!!!!!!!!!!!!!
لما يتوزع تحت بيتي و قدام عيني حاجات زي دي ، برضه يبقي عمل فردي لا يمثل حزب النور !!!!!!!!!!!!
شوف انت مش عايز تقول على الغلط غلط ازاي ؟؟؟؟
امال هو ايه الى بيمثل حزب النور ؟؟؟؟؟
لما يطلع الشيخ عبد المنعم الشحات و يتكلم كلام في التليفزيون ، و يقولك برضه ده لا يمثل حزب النور ؟؟؟؟!!!
امال بس مين الى بيمثل حزب النور ؟؟؟
هو كل حاجه غلط تتعمل من حزب النور ، كل واحد يطلع يقولي ده لا يمثل حزب النور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

. طيب مهو معلوم إن الشيخ يؤيد حزب النور وبإمكانك البحث على اليوتيوب حول أن الشيخ حسان يؤيد حزب النور فهما أكيد خدوا التأييد وعملوا بيه بوستر او غيره ..
لا يا ياسر مش معلوم ولا غيره
الراجل طلع قال انا مش موافق على ان حد يحطي صورتي
ولا انا تبع اي حزب
و انا مش مسامح ان اي حد ياخد كلمه على لساني
الفيديو موجود على النت ، وشوفه بنفسك و اتاكد منه
ده كلام رسمي و خاص لموضوع الصور بتاع الانتخابات ، يعين الشيخ محدد الموضوع ... مش كلام عام من الشيخ حسان

وهو مقالش يا دكتور كلمة حرام نهائي ولم يفتي بل أجاب شخصا لما سأله
والله مش انا يا حبيبنا اللي بلعب بالكلام . انا لي الكلام الواضح أمامي تحويره وترجمته لأكثر من معنى هذا هو اللعب بالكلام فعلا
يعني ايه كمله لا يطبق شرع الله ؟؟؟
يعني ايه كمله ليس احقاقا للحق ؟؟؟
يعني ايه كمله تقسيك الكعكه ؟؟؟
ياريت لو تفسري معني الـ 3 سطور دول

برضه انت مش عايز تقول على الصح صح ، و على الغلط غلط
زي ما قلتلك قبل كده مينفعش الغلط ابدا ابدا يبقي صح ، و مينفعش نقدر ندور على مبررات للغلط عشان يبقي صح
ahmed eska
انا اعتقد ان الاخوان هما الاصلح لهذه الفترة لانهم
اولا جماعه منظمة من زمان
ثانيا صبروا وتعبوا كتير عشان يكون لهم راى سياسى ومكان فى مجلس الشعب مش هيجوا ببساطه يضيعوا منهم
ثالثا دول ناس عايشين مع المجتمع ع طول وفى الشارع وكده واكيد عارفين مشاكلهم
ده وجهه نظرى مع انى ولا اخوانى ولا سلفى ولا اى حاجه

انا واحد عايز اشوف مصر بتتقدم وبتستقر
%u0632%u0627%u0626%u0631
طبعا كلام الشيخ من رأيي انه صح لان على الاقل أن حزب النور حزب بمرجعية شرعية وأكبر الناس في مصر تمثيلا للسنة

المحمدية أما بالنسبة لحزب الحرية والعدالة وأن كانوا هم جماعة اسلامية فهم يضمون معم 10 أحزاب غير أسلامية

فمنهم العلامنية والليبرالية وغيرها ومن هذا المنطق أرفض أعطاء صوتي لحزب الحرية والعدالة

سلفية بالمنوفية
كامل شرف
طبعا كلام الشيخ من رأيي انه صح لان على الاقل أن حزب النور حزب بمرجعية شرعية وأكبر الناس في مصر تمثيلا للسنة
المحمدية أما بالنسبة لحزب الحرية والعدالة وأن كانوا هم جماعة اسلامية فهم يضمون معم 10 أحزاب غير أسلامية
فمنهم العلامنية والليبرالية وغيرها ومن هذا المنطق أرفض أعطاء صوتي لحزب الحرية والعدالة
سلفية بالمنوفية
هذا هو الخطاء الجسيم الذى دائما يقع بة السلفيين
هوان السلفيين يعتبرون ان حزب النور او الحرية او الحرية والعدالة
هى احزاب اسلامية هذا خطاء ويجب تداركة
هناك فرق بين جماعة دعوية تدعوا الى دين معين او الى طائفة معينة
وبين حزب سياسى يضع اسس ومبادىء يعيش عليها كل الاطياف فى المجتمع
يعن هل سيستخدم حزب النور صلاحياتة فى البرلمان لمصلحة المسلم فقط
هذة نقطة
النقطة الثانية اخطر من الاولى
حضرتك قولتى انا مش هانتخب الحرية والعدالة علشان معاة احزاب غير اسلامية
ودى كارثة فى حد ذاتها
اكثر من 95% من اعضاء الاحزاب المختلفة من المسلمين
فكيف تنسبين الاسلام لحزب النور فقط
drspiderman
انا اعتقد ان الاخوان هما الاصلح لهذه الفترة لانهم
اولا جماعه منظمة من زمان
ثانيا صبروا وتعبوا كتير عشان يكون لهم راى سياسى ومكان فى مجلس الشعب مش هيجوا ببساطه يضيعوا منهم
ثالثا دول ناس عايشين مع المجتمع ع طول وفى الشارع وكده واكيد عارفين مشاكلهم
ده وجهه نظرى مع انى ولا اخوانى ولا سلفى ولا اى حاجه

انا واحد عايز اشوف مصر بتتقدم وبتستقر
ده رايك انت حر فيه
و شايف انهم اصلح و من وجهه نظرك كده انت حر في رايك
بس هو ردك بس خراج عن اصل الموضوع

سلفية بالمنوفية
انت رايك كده برضه انتي حره فيه
و الشيخ كمان رايه كده برضه هو حر فيه
الموضوع الى بنتكلم فيه انه ميقولش حرام لو انتخبت حزب تاني
هو ده الموضوع
%u0632%u0627%u0626%u0631
ولقد رأيت بأم عيني في كفر الشيخ في بلد القبطان محمد زعفان الذي نجح بفضل الله رأيت شباب الاخوان يدعون ان حزب النور رمزه الفانوس ورايت منهم اساليب واخلاقيات لا تليق باي مسلم من سوء رد وسوء ادب بل وخطف احدهم ورقة من يدي وادار لي ظهره ولم يجبني ولم أرد ان اشعل فتنة وتركته
ثم ان رئيس اللجنة الاعلانية لحزب الحرية والعدالة اعترف بذلك وقال للاستاذ نادر بكار بانه سيعمم بيان داخلي علي أعضاء الحزب لوقف أي ممارسات فردية لا تعبر عن منهج الإخوان المسلمين على حد قوله

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم