نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل انت مؤيد ام معارض للثورة الثانية يوم 25 يناير القادم؟ + اخر اخبار مخطط الثورة بالفيديو والصور

تزايدت الدعاوي من بعض العناصر لقيام ثورة غضب ثانية تهدف الي اسقاط العسكر في 25 يناير القادم والذي يعد الذكري الاولي لثورة 25 يناير القادم ,

وقد اكدت الكثير من المصادر ومنها وزير العدل الجديد والمجلس العسكري وغيرها من الاعلاميين المحترمين ان هذا المخطط لا يستهدف طلبات شرعية انما يستهدف اسقاط دولة مصر وتقسيمها واشعال الفتنة فيها واجهاض الثورة , كما اكدوا ان هذا محطط خارجي من جهات معادية لمصر وامنها,

نتابع هنا موضوع هذا المخطط وهذه الدعاوي من كافة وجهات النظر, كما نعرض استفتاء قد يساعد كثيرا علي توضيح الاتجاه العام للمصريين وحق الرد مكفول للجميع طالما حب مصر هو اساس النوايا

------

نبدأ بالتحذير من المخطط لنعرف كافة الجوانب وتفاصيل المخطط وخطواته لاشعال الفتنة علي حد قول المسئولين والاعلاميين :

اولا رسالة المجلس العسكري رقم 92 التي تحذر من المخطط الخارجي

ثانيا مؤتمر وزير العدل الذي أكد فيه الحصول علي معلومات مؤكدة حول مخطط عدواني يستهدف اسقاط مصر واشعالها

ثالثا تحذير الاعلامي اللامع عمرو الليثي المشهود له بالحيادية والوقوف جانب الثوار من المخطط

اما عن تفاصيل المخطط فقد تم نشره في هذا الموضوع
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

http://masrstars.com/vb/showthread.php?t=376512

--------------

ومن جانب اخر قد بدأت الدعاوي علي الانترنت من جهات عدة علي الفيسبوك للتجهيز الي ثورة غضب مازالت مجهولة الاهداف حتي الان وان كانت بعض الصور تبين ان الهدف هو الجيش او بالاصح الهدف هو المجلس العسكري

شاهد

---------------

تابعونا في هذا الموضوع للوصول الي اخر التطورات لهذه الازمة والتي ندعو الله ان تمر بسلام,

ولكن نود منكم ان تشاركونا في هذا الاستفتاء للوصول الي التوجه العام وهل يؤيد المصريون هذه الثورة القادمة ام لا

المقال "هل انت مؤيد ام معارض للثورة الثانية يوم 25 يناير القادم؟ + اخر اخبار مخطط الثورة بالفيديو والصور" نشر بواسطة: بتاريخ:
منار الزائرة :)
على فكرة الطريق ده ممتد الا مالانهاية
ولو مشينا فيه البلد عمرها (لا قدر الله) ماهتقف على رجلها
وليه يكون يوم ثورة ليه مايكونش يوم عدل الموازين ووضع الاشخاص المناسبين فى الاماكن المناسبة واحقاق الحق واستقرار البلاد ؟؟
Dera
الثوره قائمه ولم ولن تنتهى الا بعد تحقيق جميع اهدافها حتى مع وجود مؤسسات منتخبه ورئيس منتخب اذا هؤلاء لم يحققوا اهداف الثوره من حريه وعداله اجتماعيه وعيش كريم معنى هذا ستستمر الثوره فالثوره مجموعة اهداف اذا لم تتحقق ستستمر فهى ليست استبدال نظام باخر فقط وانما استبدال نظام باخر قادر على تحقيق الاهداف التي قامت من اجلها الثوره ولكن ذلك قد يحتاج الى ٥ او١٠ سنوات اخرى عندما يدرك الشعب ان ثورته لم تحقق مطالبه فستكون هناك ثوره فمصر بعد ٢٥ يناير لن تعود الى القمقم مره اخري وعرفت طريقها الى الحريه رغم الجهل والفقر ولكن هذا لن يستمر طويلا فالشعب الان يجرب ويتمرس على ممارسة الديمقراطيه وسيصيب ويخطئ حتى يحقق ديمقراطيته التى تحقق اهداف الثوره
zoroman
اكييييييييييييييييييييييييييييييييييييييد طبعا لا اااااااااااااااااااااااا
ده اسمه فضي ثوره تانيه ايه وبتنجان ايه احنا كل سنه نعمل ثوره ونخلص واحتمال بعد كده يبقي اتنين في السنه واحده صيف وواحده شتا عشان كل يبقي موجود بقي وبراحتنا بقي وبلاها شغل ولا رياسه ولا الحورات الفكسانه دي
والله البلد محتاجه ريس يابشر مش محتاجه ثوره وعلي راي المثل الي مش لاقيله كبير يشتريله كبير
zoroman
نووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وووووووووو
%u0632%u0627%u0626%u0631
ان غدا لناظره قررررررررريب فصبرا يا ابناء مصر الكرام
anoar
رسالة من مغربي "عفوا ايها المصريون ا...نتم لا تقدرون قيمة الجيش المصرى العظيم هذا الجيش ليس ملككم وحدكم انه جيش 400 مليون مواطن عربى ولربما هو جيش مليار و نصف مسلم عفوا ايها المصريون اذا كنتم لا تقدرونه فنحن اولى به منكم و سنقدره كل تقدير اما بالنسبة لقولك ان " بعض الصور تبين ان الهدف هو الجيش او بالاصح الهدف هو المجلس العسكري" نعم فهو المستهدف 10000000000000000/100 وقد نبهتكم من هدا المخطط سابقا وثورة 25 يناير مخطط صهيوني شئتم ام ابيتم واكن لطف الله بكم ثم تنحي مبارك مبكرا لانه افشل واربك الخطة وسلم البلاد للجيش الدي لا تعرفون قيمته.... لك الله يا مصر لك الله يا مصر لك الله يا مصر
alaaabdwo
لااوافق على ثوة غضب ثانيه كده عايزين يدمرو مصراتقوربنافى مصر
Mizoalex
لازم نعرف الدنيا فيها

مينفعش اللى المجلس بيعمله ده

مش قدها سيبها و اى حد تانى يمسكها

معرفتش تلتزم بالجدول يبقى خلاص سيبها

الثورة لازم بس مش لاسقاط الحكم العسكرى

الثورة لازم تتعمل عشان المجلس العسكرى بس يعرف انى الشعب صاحى و شايف هو بيعمل ايه بالضبط
ahmed eska
افتكر انهم بجد ناس فاضية ويااريت بقى ما يبقاش في يوم جمعة تانى عشان بجد اتخنقنا واحنا اللى بيسمونا حزب الكنبة هننفجر ولو انفجرنا بجد الناس دول اللى بيقولوا على نفسهم مليونات هنمحيهم من على وجه الارض

كفاية بقى حراااااااااااااااااااام عليكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
مفيش حاجة اسمها الثورة مخطط صهيونى ده اولا علشان مفيش مخطط فى الدنيا هينزل 20 مليون مصرى الشارع
ثانيا الثورة لم تكتمل حتى الان مع احترامى للجميع لسبب بسيط ان من اهم خطوات الثورة بعد الاطاحة براس النظام هو التطهير وهو ما لم يحدث حتى الان بعد مرور عام على الثورة
ثالثا لا يمكن ان يتعامل القائمين على الحكم بهذا القدر من التكبر والعناد والوحشية ضد اى فرد بعد هذه الثورة المجيدة ايا كان هذا الفرد واللى بيقول علىيهم بلطجية يبقى ميعرفش الشعب المصرى اللى 50 فى الميه منه تحت خط الفقر و30 فى الميه امى و80 فى الميه عايشين فى عشوائيات
واخيرا كل التحية والاجلال لكل ولد او بنت او اى حد فى الميدان كبير او صغير لولاكم ما رأينا النور وبدماء الشهداء ستنتصر الثورة باذن الله
زيزو باشا
اللى بيفكر فى الموضوع ده .. المرة دى مش حاتعدى بسلام .. لان اختبار حلم القوات المسلحة استنفذ تماما .. و مين الخسران ؟؟؟ يعنى نعقل و نهدأ و بلاش التسخين الفارغ بلا فيس زفت بلا تويتر بلا كلام فارغ حايؤدى الى كارثة و العياذ بالله و قد اعذر من انذر .. كنتم اسمعوا شاب محترم من ائتلاف الثورة اليوم تداخلا مع احد القنوات الفضائية .. ياسلام على العقلانية و التفكير السديد ربنا يبارك له فى افكاره النيرة .. فعلا هوه ده شباب مصر الفذ الجميل مش شوية (؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟) بتوع 6 ابليس مش كده و الا ايه ؟؟؟
و خير الختام ذكر النبى عليه الصلاة و السلام ****
%u0632%u0627%u0626%u0631
الغريب أن حتى المغربه بيتكلمو ا

اي حد دخل في شؤونك يابلد وألف خساره وخساره

لأن تلتين الشعب عايز ]اكل ويشرب ويتكاثر
ابوبكر22
نحتاج ثورة 25 القادم للتصالح الجميع وتوحد الاحزاب وانعقاد مجلس الشعب لاولى جلساته ووضع الدستور وضخ الانتاج
زهير ابراهيم
انا معارض بس مش لسبب انها مخطط خارجي
لا انا ابرئها من ده
واخطاء المجلس العسكري بكل اعماله اللي حصلت
وبصراحه مش اخطئه وبس بل اذنبه بكل ماحصل واعتبرها جريمة بحق الشعب
وبحق توريط الجيش بالمواجهة مع الشعب
لكن بعارض لاني متهيالي محتاجين قوي للهدؤ شويه
رغم كل المصايب اللي حصلت
كفايه شباب بتموت وتتعور والمجلس مش ناوي يهدئ
خلي الناس تهدء ونستنى الايام الجايه
انا بعيد وتعبت
اكيد الناس اللي عايشه في البلد تعبت اكتر مني
عبد الرحمن 2011
انا معارض بس مش لسبب انها مخطط خارجي
لا انا ابرئها من ده
واخطاء المجلس العسكري بكل اعماله اللي حصلت
وبصراحه مش اخطئه وبس بل اذنبه بكل ماحصل واعتبرها جريمة بحق الشعب
وبحق توريط الجيش بالمواجهة مع الشعب
لكن بعارض لاني متهيالي محتاجين قوي للهدؤ شويه
رغم كل المصايب اللي حصلت
كفايه شباب بتموت وتتعور والمجلس مش ناوي يهدئ
خلي الناس تهدء ونستنى الايام الجايه
انا بعيد وتعبت
اكيد الناس اللي عايشه في البلد تعبت اكتر مني

انا بس عايز اقول رايي في نقطتين اخي زهير . انت ليه مستبعد قصة المخطط الخارجي طب ما دا شئ معروف من قبل الثورة وكل الدول عليها مخططات يا راجل دا اسرائيل بتتجسس على امريكا وروسيا وامريكا بيتجسسوا على بعض وامريكا خططت لروسيا واسقطتها سقوط بارد . انت فاكر ان فيه دوله عربيه مش مستهدفه مستحيل طبعا .
النقطه التانيه المجلس مش ناوي يهدي هو المجلس هدى وقال 6 شهور احنا اللي مش عايزن نهدي ونصبر 6 شهور وكل ما الفتره تقترب تلاقي المشاكل تذيد يبقى المجلس غلطان ولا احنا اللي غلطانين .
انما ان كنت تقصد اعمال العنف صدقني لو الجيش تهاون مع الناس دي هتلاقي الناس دي بكره دخلو حرقو وزارة الدفاع ومش بعيد يسرقو الطيران والدبابات

زهير ابراهيم
"لو الجيش تهاون مع الناس دي هتلاقي الناس دي بكره دخلو حرقو وزارة الدفاع ومش بعيد يسرقو الطيران والدبابات
"
هههههههههههههههههههههه
صدقني يا عبدو ضحكتني بالكلام ده
بالنسبه للمؤمرات اني مش بنفي وجود مؤمرات ودي حاجه اكيده
في بلدان مش عايزه مصر تاخد موقعها الحقيقي
ولكن اشتراك ايران ويا الخليج بالاتفاق بينهم عمليه غير منطقيه ابدا
ولا انت شايف انها ممكن يحصل اتفاق بين دول الخليج وايران
عبد الرحمن 2011
"لو الجيش تهاون مع الناس دي هتلاقي الناس دي بكره دخلو حرقو وزارة الدفاع ومش بعيد يسرقو الطيران والدبابات
"
هههههههههههههههههههههه
صدقني يا عبدو ضحكتني بالكلام ده
بالنسبه للمؤمرات اني مش بنفي وجود مؤمرات ودي حاجه اكيده
في بلدان مش عايزه مصر تاخد موقعها الحقيقي
ولكن اشتراك ايران ويا الخليج بالاتفاق بينهم عمليه غير منطقيه ابدا
ولا انت شايف انها ممكن يحصل اتفاق بين دول الخليج وايران

لا ما هو انت في الموضوع دا اتكلمت عن المخطط بصفه عامه يا زهير علشان كده انا عقلت
انما ايران والخليج دا في موضوع تاني على فكره مش هنا وطبعا مستبعد . ايه اللي لم الشامي على المغربي زي ما انت قولت

زهير ابراهيم
شوف يا خوي عبد الرحمن
مافيش واحد يقدر ينكر انه بوسط المتظاهرين فيه بلطجيه وشباب وفتيات صيع واللي ينكر ده يكون غبي
لكن المشكلة بكل بقاع الارض لما تحصل مظاهرات الشرطه تحمي المتظاهرين (انا بقول تحمي مش تقتل وتضرب المتظاهرين ) من البلطجيه والصيع لكن المشكلة عندنا ان الشرطه وبقى الجيش معاهم ان المتظاهرين اعداء
من سنتين ولا تلاته حصل عندنا مؤتمر العشرين حضره المسخوط حصلت مظاهرات ودخل ناس مندسين مخربين
وحرقو عربية بوليس وكسرو كل المحلات والبنوك يعني ده بيحصل بارقى بلدان العالم
رغم ان الشرطه حاولت بكل الوسائل السيطرة واستخدمو حاجات غريبه زي اجهزه تبعت ذبذبات عاليه تاثر على اعصاب البني ادم
انما ماقتلوش ولا سحلو ضربو شويه بس لو شقت المظاهرات ولو كانت بمصر كان هيضربوها بالطيارات والمدفعية الثقيلة
يا عبدو ياخوي الانسان غالي مش بسهوله اقتله لانه عمل مظاهره ولا اعترض على كلام السلطة
وحتى البلطجي ما اقتلوش لا امسكه واحاسبه
القتل عندنا بقى عادي
كل يوم الناس تسئل ها كم واحد مات النهارده
واللي يقولك ان الناس هي اللي تبدي بضرب الشرطه ماتصدقوش لان المنطق يقول غير كده من غير ماحد يقولي
يعني معفوله الناس تخش على الشرطه وهي عارفه ايه اللي هتعملو الشرطه بيهم بالمنطق
عبد الرحمن 2011

شوف يا اخي زهير
طبعا فيه فرق بين المظاهرات العاديه وبين المظاهرات التي تلي الثورات
حتى في الدول المتقدمه لو حصلت مظاهرات مقصود بها فتن واسقاط الدوله صدقني هتشوف عنف اكثر من اللي بيحصل في مصر . انا مش فاكر فين بس سمعت ان في مظاهرات وول ستريت فيه ظابط داس على رقبه شخص بالجزمه ولما سالو المسؤل ازاي بتعملو كده وانتو بتنتقدو العرب وبتقولو فيه عنف كانت الاجابه لا من حق المتظاهر يتظاهر براحته انما يعطل المرور يبقى تحول من متظاهر الي مخرب .
ولاحط ان احنا برضو ما وصلناش لمرحلة باقي الدول الجيران والحمد لله لكن زي ما انت شايف فيه ناس مصره وملحه انها توصلنا للمرحله دي
طالما يا اخي زهير انت اعترفت ان اي تظاهره لابد وان تحتوي على مخربين ومندسين وبلطجيه وصيع يبقى ازاي مش عايز تصدق ان الاعتداء بيبداء على الشرطه او الجيش من قبل هؤلاء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماهو المتظاهر السلمي الشريف اللي اسقط نظام المخلوع تعرض للموت ومع ذلك لم يخرب بل كان يعمل جدران بشريه لحماية الممتلكات ولسا برضو موجودين لكن الان البلطجيه كترو اوي يا زهير والجيش ما عندوش جهاز كشف الوطنيه زي ما قال اخونا كامل شرف علشان يفرق بين الكويس والبلطجي .
كلنا بنتاثر والله العظيم لما بنشوف واحد بيسحل ولا يضرب بغباوه زي المسكينه اللي كانت لابسه احمر ورايحه تنقذ الفتاه المسحوله لكن طب خليك مكان الجيش تعمل ايه انت لو راجعت الفيديو هتلاقي ان الجيش كان بيهجم هجمات مرتده بسبب الحجاره اللي نازله عليه يبقى ازاي يقدر يتعامل بلطف او يحاول القبض او اعتقال شخص دول ممكن يقطعوهم .
طب اقولك حاجه اخيره مش احنا بنقول ان الجيش دول ولادنا واخوتنا طب تفتكر لو كان المجند او الظابط مش مقتنع بنسبة 100% ان المتظاهر دا يستاهل الضرب ممكن يضربه بالطريقة الساديه دي طبعا لا لان المجلس العسكري مش مراقب الظباط والمجندين بالرادار ولا بيعطيهم تعليمات بالموبايل اضربو زهير جامد وخفو الضرب على عبد الرحمن ؟؟؟؟ دا دليل على ان الجيش نفسه مقتنع بان اللي بيعمله صح وان الناس دي تستاهل . و طبعا هو عنده معلومات اكثر مني ومنك انما انا وانت بنحكم بالعاطفه فقط . وربنا يصلح الحال
اكيد هنسمع كلمتين مش كويسين من الزوار انت السبب يازهير هههههههههههههههه

samehthelegend
اؤيييييييييييييد جداااااااا لتباطىء القرارات ولازم المحاكمات تكون اسرع
زهير ابراهيم
"اكيد هنسمع كلمتين مش كويسين من الزوار انت السبب يازهير هههههههههههههههه"
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
على فكره كلامك "حتى في الدول المتقدمه لو حصلت مظاهرات مقصود بها فتن واسقاط الدوله"
كلام عريب جدا
شوف يا اخي صدقني هي اوامر عشان كده اختارو المظلين لانهم قساة ورغم ذلك في عسكري غطي البنت وفي فديو شفتو هرب بنت عن طريق النفق
لا والف لا الجيش مقتنع بالدليل اللي ذكرته
لكنها اوامر بسحق المتظاهرين وستكشف الايام ده
لان الاسلوب كان فيه غل ووحشيه بكل ما تعنيه الكلمة
على العموم ادعي انا ربنا يمرر الايام على خير
والناس والمجلس الاتنين يهدو وتهدء البلد
وان شاء الله السنة الجاية نحتفل بانتصار الثورة وتحقيق المطالب
والجيش يرجع لثكناته ومصر تحتل المكانه للائقة بها
ويصبح الانسان المصري عزيز وامنا على نفسه واهله
كامل شرف
هل يختلف احد على ان احد اهداف الثورة
كانت اسقاط نظام مبارك
ولكن بانسحاب الشباب من ميدان التحرير اعطى الفرصة لزيول النظام بالتحرك
المجلس العسكرى مخطىء ولا ينكر احد ذالك
ولكن السؤال هنا
هل سيتضامن الشعب الفقير مع المنادين بالمكوث فى الميادين
هل سيصل بنا الحال فى مصر لادارة البلاد من الميادين
لقد وفق الله المصريين لانهم عندما خرجوا على الظالم كانو على قلب رجل واحد
اما الان الكل يتهم الاخر مرة بالعمالة ومرة بالتخريب ومرة بجمع الكراسى واخرى اثارة الشغب
لعدم حصولة عل كرسى
لاول مرة منذ ثورة يناير تخرج قوى وتقول ان لولا حركة كفاية ماكانت لتنجح الثورة
ورد علية الاخر لا لولا حركة 6 ابريل ما كانت لتنجح
ونسى الجميع انة لولا الله ما كان احدهم تكلم الان
الفقراء اكثر من ثلثى الشعب المصرى لا يوجد لهم اى
دخل مادى بسبب توقف جميع المشاريع التى اقفتها الحكومة التى كانو يعملون فيها
هل سيتحمل المصريين عاما اخر من هذا الفقر المتقع
%u0632%u0627%u0626%u0631
هو المفروض ان هذا اليوم يوم غيد ولا يصلخ فيه التظاهر(بصرف النظر اذا كات مخطط من غدمه
%u0632%u0627%u0626%u0631
لو الجيش تهاون مع الناس دي هتلاقي الناس دي بكره دخلو حرقو وزارة الدفاع ومش بعيد يسرقو الطيران والدبابات
لاول مرة منذ ثورة يناير تخرج قوى وتقول ان لولا حركة كفاية ماكانت لتنجح الثورة
ورد علية الاخر لا لولا حركة 6 ابريل ما كانت لتنجح ونسى الجميع انة لولا الله ما كان احدهم تكلم الان
الفقراء اكثر من ثلثى الشعب المصرى
الان الكل يتهم الاخر مرة بالعمالة ومرة بالتخريب ومرة بجمع الكراسى واخرى اثارة الشغب لعدم حصولة عل كرسى
المتظاهر السلمي الشريف اللي اسقط نظام المخلوع تعرض للموت ومع ذلك لم يخرب بل كان يعمل جدران بشريه لحماية الممتلكات
مجده
انا معارضه معارضه تامه وحسبي الله في الناس اللي مش قادره تفهم ان البلد بتقع واذا لا قدر الله وقعت هتقع علي دماغ الكل ولا احد ينجوا
مجده
لابد ان ننظر للبلد الان ولعدونا الذي يهددنا باستمرار وننسي انفسنا وخلافاتنا شويه يا ناس .. يا ناس حرام عليكوا انتم
مش حاسين بالاقتصاد الذي ينهار والبلد اللي بتتحرق من شوية جهله مش فاهمين حاجه يا اهل مصر اتحدوا
لكي لا تفشلوا ويذهب ريحكم
مجده
يا اهل مصر يا احزاب يا عقلاء البلد اتحدوا مع الجيش وانسوا الخلافات التي بينكم واعملوا مثلما عمل الرسول في الغزوات واتحدوا مثل ما اتحد الرسول مع اصحابه صلي الله عليه وسلم يخركم الله من الغم افيقوا يا شعب من
من الانجراف الذي يجرنا الي المجهول.. افيقوا لاسرائيل وامريكا المتربصون لنا علي هفوه الله يرضي عليكم.. افيقوا بقي
مجده
يكفينا اشاعات وفتن هل يرضي اهل مصر ان نكون العراق الثانيه لاقدر الله .. افيقوا يا مصريون للذي يبث الفتن
والخراب في البلد مفيش شيء هيخرجنا من مصائبنا الا الجلوس علي مائده واحده بهدؤ وحكمه ونتحد علي كلمة حق ترضي الله ويخرج بها الله البلد من غمها ... الشعب مش حاسس اننا نغرق كل مادا ومادا في الطين
اعلموا ان الفتنه اشد من القتل واسرعوا في الخير
مجده
يا رب اهدي اهل هذا البلد الي الخير يا رب نقي انفسنا من شرورنا .. اللهم اهدنا الي ما تحبه وترضاه انت اعلم بالمؤمنين اللهم لاتأخذنا بذنبهم

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
ثوار التحرير يؤكدون ان الثورة لم تنتهي وان 25 يناير القادم ليس احتفالا لكن استكمالا للثورة.
مخطط دولى لحريق مصر فى 25 يناير القادم
استفتاء : ما رأيك في ثورة الغضب الثانية مؤيد ام معارض
بالفيديو والصور : تغطية أحداث جمعة الغضب الثانية واشعال الثورة المصرية الثانية الجمعة 27-5-2011