نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

فيديو وصورة :فضيحة المصري اليوم مع الإسلاميين من جديد ومجدي الجلاد يحاول التهدئة بالإعتذار

نشرت بتاريخ اليوم 27-12 جريدة المصري اليوم كاريكاتير ساخر يستهزئ بالتيار الإسلامي بشكل سافر جدا مما أثار غضب كبير وسط التيار الإسلامي الأمر الذي حاول مجدي الجلاد السيطرة عليه من الخارج حيث تجري ابنته عملية جراحية وهو معها .
نبدأ الأول بالحديث عن الكاريكاتير فهو صور التيار الإسلامي بشخص ملتحي مثله مثل الكلب ويركب من فوق عسكري متمثل في المجلس العسكري وفي يده صنارة توحي أنها صندوق الإنتخابات والتي يلهث ورائها التيار الإسلامي بقوة وفي يده الأخرى مسدس يقتل به الثوار
وعلى الأرض جثث ملقاة مثل الفتاة عزة التي تم سحلها من قبل قوات الشرطة العسكرية
وهذه المذكورة .,.....

وفيديو خاص بالواقعة

أما مجدي الجلاد فدخل بمكالمة هاتفية على قناة الحكمة التي أذاعت الخبر وأبدى إستياءه الشديد مما نشر وقال أنه يعتذر بصفته رئيس تحرير المصري اليوم وأنه سيقوم بعد غد بإنزال إعتذار رسمي من الجريدة للتيار الإسلامي وقال أننا في هذه الفترة لا يجب أن نفعل مثل هذه الأشياء أبدا وأنني يبدو أني تركت الأمر في يد غير أمينة عليها .
وهذا الفيديو الخاص بمجدي الجلاد ....
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "فيديو وصورة :فضيحة المصري اليوم مع الإسلاميين من جديد ومجدي الجلاد يحاول التهدئة بالإعتذار" نشر بواسطة: بتاريخ:
REBEL
انا مش شايف فيها حاجة وكل جرنال حر فى التعبير عن رأية

امال حرية اية وديموقراطية اية بس

فية اللى متقبل وفية اللى مش متقبل

عادى يعنى اية المشكلة مش كل حاجة بتنكتب وتتنشر بيبقا متفق عليها

شىء غريب
Yasser Hamad
هل تسمح لي بصورتك كي أصورها بشكل كلب ؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
وهل كانت تجروء تلك الجريدة المعادية لكل شكل اسلامى ان ترسم التيار المسيحى كالكلب ولكن الله يابى ان يفضحهم ويرينا مكنون صدورهم وما تخفى صدورهم اكبر واعظم مما يظهرون ولا يسعنا الا ان نلجا الى الله ان يرينا فيهم عجائب قدرته عليهم
Yasser Hamad
لا متقدرش طبعا
في ناس عندها مهاجمة الإسلاميين مزاج
ربنا يهدي بجد
ومجدي الجلاد طلع اعتذر في ساعتها عشان عارف ان الوضع دلوقتي غير زمان
ابويوسف الهندى

شىء غريب
ده قلة ادب وتربية من صاحب الكاريكاتير فهذا ليس رأى ولكن يريد نشر الفتنه فى البلاد
فالاسلاميون نجحوا بحب الشعب وليس بالجيش
فالحرية والعدالة اكتسح الانتخابات البرمانية وفى اغلب النقابات الاطباء والمهندسين والصحفيين و..الخ
فهل تدخل الجيش فى ذلك
للاسف كاريكاتير اساء للجريده ولحرية الرأى وللجيش ولكل مصر
%u0632%u0627%u0626%u0631
أنا أسأل rebel هل من الذوق أن أعبر عن رأيي باحتقار الآخرين وتصويرهم صور تسيء إليهم؟؟؟

وماذا يحدث لو كان الاسلاميين بمثل هذا العقل السيء وردوا بنفس الطريقة وأهانوا المسيحيين أو الصحيفة أو أي اتجاه

آخر ؟؟؟

أكيد انت معايا ان هنكون في فوضى كلامية وأخلاقية ومن الممكن أن يتعدى الأمر ويكون بالأيدي بين طوائف بأكملها

وقد يزيد ويحدث مالايحمد عقباه

ديننا الاسلام علمنا الا نخطأ في شخص الآخر بل نبين الفكر الذي ننكره ونرد عليه بكل أدب وذوق وهذه هي أصل

دعوتنا لديننا السمح الحنيف وأيضا دعوة للمسلمين للتأسي بخلق حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم نبي الرحمة

صاحب رأي منصف ( وأنا سلفي المنهج ) على خطى الحبيب
عبد الرحمن 2011

والله المفروض هذه الاسائه لا تمر مرور الكرام
لانه بجد منتهى الوساخه ولا يقبل به كافر ولو كافر وعنده اصل مش ممكن يرسم صوره مسيئه بالشكله دا لاي حد سواء مسلم ولا غير مسلم .
حسبي الله ونعم الوكيل

كامل شرف

شىء غريب
يا اخى منذ عدةاسابيع خرج المهندس عبد المنعم الشحات
وهو يتبع حزب النور فى احد البرامج التليفزيونية
وسئل سؤال
ما موقفك من رويات نجيب محفوظ؟
فرد علية وقال انا لست على خلاف مع نجيب محفوظ ولكن رواية اولاد حارتنا تهين (ذات الله)
فقامت الدنيا ولم تقعد وخرجت جميع الصحف تصفة بالرجعى المتخلف
مع انة لم يتترق الى شخص نجيب محفوظ
والان كاريكاتير يهين كل التيار الاسلامى ويصفة بالكلب
ثم تاتى وتقول حرية
هل لو رسمت الجريدة هذا الكريكاتير لاحد القساوسة هل سيكون لك نفس الرأى
هذا الكلام مقصود
لان هذةالجريدة مملوكة لنجيب سويرس وقد فعلها ايضا من عدة اشهر
ومن الواضح ان النوايا مبيتة لعمل فتنة
المرابط المصري

شىء غريب
وعين الرضا عن كل عيب كليلة كما ان عين السخط تبدي المساويا
منار الزائرة :)
اوضح بس ان بتعبر عن نظرية الحمار والجزرة مش الكلب خالص
لكن فى جميع الاحوال هى اساءة غير مقبولة طبعا
لان من حق اى حد ينتقد اى حد بدون ما يغلط فيه واى حد محترم عارف الطريقة المحترمة للانتقاد
والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية والا كان زماننا فى المنتدى هنا عاملين مجزرة بسبب اختلافنا
د.عصام
طبعا انا ضد قله الادب دى بس ياريت الناس تحاول تشرح المقصود ليه المزيع معلقش على اللى ممكن يتفهم من وليه محدش منكم علق على مدلول وهوا اقرب للاحداث انما فعلا كان بصوره غير لائقه وقليله الادب بس هيا دى ممكنيكون مدلولها حقيقى وربنا يهدى الحال وتعدى مصر من الازمه اللى محدش كتير حاسس بيها
Yasser Hamad
أعتقد إنه لا مجال لفهم المقصود خصوصا ان المقصود واضح جدا هو التشويه المباشر
وكيف أفهم من شخص يحتقرني أصلا ويصورني بهذا الشكل ؟؟؟؟؟
اعتقد ان صاحب الكاريكاتير لو غرضه يوصل شئ كان وصله بأدب
مش كدة يا جماعة ولا ايه
REBEL
اولا دا مش اساءة لشخص او اى حاجة من الكلام دا لكن اللى يبص للوضع الحالى هيلاقى ان دى معبرة جدا عن الوضع دا وهى ان المجلس بيعمل انتهاكات وتعدى عالمتظاهرين وغيرة من اتخاذ قرارات بطيئة ولما يجى يحصل اعتراض او الدعوة لمليونية او اعتصام احتجاجا عالكلام دا كلة يقوم طالع الاخوان والسلفيين انهم مش مؤيدين علشان الانتخابات وتمشى زى ماهم عايزين واللى هم مكتسحين فيها لحد دلوقتى ومش هاممهم اى حاجة بتحصل للثوار اللى فى الميدان من ضرب وبهدلة غير كلام ومينفعش ونعترض عالمعاملة دى من الجيش وخلاص مات الكلام على كدا واهو الجيش بيتسلى بقا كل فترة عالثوار وياخد فى سكتة 20 او 30 واحد منهم مقتول وكام عاهة للمئات منهم وكام اعتقال لحد ما يقضى علينا خالص ولما حد يتكلم نقول كفاية عشان الانتخابات تعدى احنا لما صدقنا فأحنا لية مبنقبلش النقد ودايما بنوجهة للاسلام او مش فى محلة ولا انا غلطان؟؟؟
كامل شرف
اولا دا مش اساءة لشخص او اى حاجة من الكلام دا لكن اللى يبص للوضع الحالى هيلاقى ان دى معبرة جدا عن الوضع دا وهى ان المجلس بيعمل انتهاكات وتعدى عالمتظاهرين وغيرة من اتخاذ قرارات بطيئة ولما يجى يحصل اعتراض او الدعوة لمليونية او اعتصام احتجاجا عالكلام دا كلة يقوم طالع الاخوان والسلفيين انهم مش مؤيدين علشان الانتخابات وتمشى زى ماهم عايزين واللى هم مكتسحين فيها لحد دلوقتى ومش هاممهم اى حاجة بتحصل للثوار اللى فى الميدان من ضرب وبهدلة غير كلام ومينفعش ونعترض عالمعاملة دى من الجيش وخلاص مات الكلام على كدا واهو الجيش بيتسلى بقا كل فترة عالثوار وياخد فى سكتة 20 او 30 واحد منهم مقتول وكام عاهة للمئات منهم وكام اعتقال لحد ما يقضى علينا خالص ولما حد يتكلم نقول كفاية عشان الانتخابات تعدى احنا لما صدقنا فأحنا لية مبنقبلش النقد ودايما بنوجهة للاسلام او مش فى محلة ولا انا غلطان؟؟؟
اولا عندما يتم طرح موضوع لازم لمانتكلم نكون موضوعيين شوية
انت بتقول ان الاخوان على علاقة مشبوهه بالمجلس العسكرى
مع ان اكثر من عارض المجلس العسكرى هم الاخوان
لما طلع اشعاعات تدعو الى دولة علمانية

خرج الاخوان فى مليونية هوية الدولة وكانت ضد المجلس العسكرى العسكرى
ولما قرر المجلس العسكرى اطالة فترة تولية بدعوةمن الاحزاب اليبالية
خرج الاخوان فى مليونية وطالبوة بتحديد موعد تسليم السلطة وطبعا كان ضد المجلس العسكرى
ولما المجلس العسكرى طلع وثيقة على السلمى
ووافق عليها كل الاحزاب ما عدا الاخوان وخرجوا فى مليونية
وتم الغائها رغما عنة وكانت ضد المجلس العسكرى ايضا
ولا يوجد مرة من هذة المرات يخرج فيها الليبراليون لمساندة الاخوان امام المجلس العسكرى
ولما قام المجلس العسكرى بعمل اختراع يسمى المجلس الاستشارى
والذى لا طائل منة الا اعداد لجنة عمل الدستور
وهرول الليباليون الى الانضمام ما عدا الاخوان وكانو ضد رغبة المجلس العسكرى
ولكن عندما يدعا لمليونية لا يخرج فيها الاخوان يتركون مطالب المليونية ويكيلون الاتهامات الى الاخوان
لانهم يعلمون ان تاثير الاخوان على الناس اكيد
ويريدون استخدامهم فقط لمطالبهم الشخصية
ترى من ينحاز الى المجلس العسكرى
الذى يطالب بتاجيل الانتخابات واستمرار المجلس حتى 2013
او الذى يريد ان تنتقل السلطة الى رئيس مدنى دون ترشح نفسة لهاذا المنصب
REBEL
هو الكلام اللى بقولة دا مش موضوعي ولا انا بألف من دماغى

ثانيا انا مقولتش ان الاخوان على علاقة مشبوهة ولكن المجلس يستغل الوضع الحالى للانتخابات واكتساح الاخوان والسلفيين وبيعمل انتهاكات ضد المعتصمين فى التحرير ومجلس الوزراء وغيرة ولما حد يتكلم عن مليونية يطلع الاخوان والسلفيين ويقولوا انهم ضد اى مليونية او اعتصام بحجة الانتخابات واستقرار البلد متغاضين عن حقوق الناس اللى ماتت واللى اتبهدلت

هل لو الاخوان هم اللى كانوا معتصمين امام مجلس الوزراء وحصل اللى حصل دا هل الاخوان هيسكتوا عن الكلام دا بردة ولا لا ؟

انا مش عارف انت قلبت الموضوع لية انى بهاجم الاخوان الى انك بتدافع عنهم وكمان انت بتتكلم عنهم كأنهم هم اللى عملوا كل حاجة وهم اللى نزلوا لوحدهم فى الاحتجاج على وثيقة السلمى وغيرة دا على اساس انهم هم اللى عملوا كل حاجة من اول ما الثورة قامت واختزلت فئات الشعب كلة فى الاخوان بل العكس اغلبية الشعب مكنش موافق عالحاجات دى كلها من هوية دولة واطالة فترة تولى العسكر وغيرة

انا مش اخوان وكنت رافض الحاجات دى كلها يبقى الكلام اية ساعتها يبقى انا ليبرالى ولا ابقا اية فى الحالة دى ؟؟

المشكلة اننا قسمناها اخوان وليبراليين ومسلمين وكفار

فمتحسبهاش نقطة ليهم عشان هم معملوش حاجة زيادة ولكن كان يحسب ليهم لما يكون ليهم موقف من اللى بيعملة المجلس فى تعاملة مع الثوار والبلاوى اللى بيعملها معاهم غير تصريحات ضعيفة عشان المرحلة تعدى لصالحهم

كل دا انا شايف معبرة عنة فخليك انت موضوعى ومتخدهاش هجوم على اخوان ولا سلف والا مش هيبقا فية تقبل نقد او رأى فى البلد دى
ISLAMAZ
بارك الله فيك يا كامل على مشاركاتك المميزة فى هذا الموضوع

أما بالنسبة للأخ ريبيل
الحقيقة مش عارف أقولك غير أن هذة (السفالة) المنشورة فى المصرى اليوم هى اساءة لكل الشعب المصرى وليس للتيار الاسلامى فقط لأن الاسلاميين أتو الى مجلس الشعب برغبة 70% من شعب مصر و تصويرهم بهذا (الانحطاط) هو اتهام صريح للشعب المصرى بالسفه و عدم الأهلية فى اختيار ممثليه

الى جانب ان ال..........اللى نشر الفضيحة دى واضح أنه هوه اللى فاقد الأهلية و مش فاهم أى حاجة فى الدنيا, لأن ايه علاقة الجيش و المجلس العسكرى بصندوق الانتخابات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا هى أى (شخبطة على ورق) تبقى صحافة واعلام و حرية رأى

صدقت يا مجدى ياجلاد.....واضح انك تركت الجريدة لشوية عيال غير أمناء وغير مؤهلين
Yasser Hamad

يا أخي إتقي الله . دي مش اساءة لشخص فعلا
دي إساء لأشخاص وتيار كامل في آلاف الأشخاص وفيه الملايين من مؤيديه وتيجي تقولي مش إساءة لشخص ؟
كتير مننا ضد مجلس العار ده زي ما فيه كتير برضه ضد الطريقة الحقيرة دي في التعبير
وبعدين هسأل سيادتك على حاجة ؟؟؟
أليس التيار الليبرالي وغيرهم أيضا يصارعون في هذه الإنتخابات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
إشمعنى بقى مسكتوا فيهم ؟
بجد دي حاجة مستفزة ومقززة جدا
جدة مصرية
بعد قرائتى للردود فلى تعقيب واحد فقط ياسر وهو :

هذه الصحيفة يجب ان يتم التحقيق مع كل المسئولين عنها
ولأن مهما اختلفت وجهات النظر فا يجب التعبير عنها يكون بالحوار الحضارى المهذب
وليس بهذا الكاريكاتير السىء والمهين

شكرا ياسر
كامل شرف
طبعا انا ضد قله الادب دى بس ياريت الناس تحاول تشرح المقصود ليه المزيع معلقش على اللى ممكن يتفهم من وليه محدش منكم علق على مدلول وهوا اقرب للاحداث انما فعلا كان بصوره غير لائقه وقليله الادب بس هيا دى ممكنيكون مدلولها حقيقى وربنا يهدى الحال وتعدى مصر من الازمه اللى محدش كتير حاسس بيها
اوضح بس ان بتعبر عن نظرية الحمار والجزرة مش الكلب خالص
لكن فى جميع الاحوال هى اساءة غير مقبولة طبعا
لان من حق اى حد ينتقد اى حد بدون ما يغلط فيه واى حد محترم عارف الطريقة المحترمة للانتقاد
والاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية والا كان زماننا فى المنتدى هنا عاملين مجزرة بسبب اختلافنا
بارك الله فيك يا كامل على مشاركاتك المميزة فى هذا الموضوع

أما بالنسبة للأخ ريبيل
الحقيقة مش عارف أقولك غير أن هذة (السفالة) المنشورة فى المصرى اليوم هى اساءة لكل الشعب المصرى وليس للتيار الاسلامى فقط لأن الاسلاميين أتو الى مجلس الشعب برغبة 70% من شعب مصر و تصويرهم بهذا (الانحطاط) هو اتهام صريح للشعب المصرى بالسفه و عدم الأهلية فى اختيار ممثليه

الى جانب ان ال..........اللى نشر الفضيحة دى واضح أنه هوه اللى فاقد الأهلية و مش فاهم أى حاجة فى الدنيا, لأن ايه علاقة الجيش و المجلس العسكرى بصندوق الانتخابات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا هى أى (شخبطة على ورق) تبقى صحافة واعلام و حرية رأى

صدقت يا مجدى ياجلاد.....واضح انك تركت الجريدة لشوية عيال غير أمناء وغير مؤهلين

يا أخي إتقي الله . دي مش اساءة لشخص فعلا
دي إساء لأشخاص وتيار كامل في آلاف الأشخاص وفيه الملايين من مؤيديه وتيجي تقولي مش إساءة لشخص ؟
كتير مننا ضد مجلس العار ده زي ما فيه كتير برضه ضد الطريقة الحقيرة دي في التعبير
وبعدين هسأل سيادتك على حاجة ؟؟؟
أليس التيار الليبرالي وغيرهم أيضا يصارعون في هذه الإنتخابات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
إشمعنى بقى مسكتوا فيهم ؟
بجد دي حاجة مستفزة ومقززة جدا
بعد قرائتى للردود فلى تعقيب واحد فقط ياسر وهو :

هذه الصحيفة يجب ان يتم التحقيق مع كل المسئولين عنها
ولأن مهما اختلفت وجهات النظر فا يجب التعبير عنها يكون بالحوار الحضارى المهذب
وليس بهذا الكاريكاتير السىء والمهين

شكرا ياسر
للاسف اخوانى واخواتى الاعزاء الافاضل
الناس فاهمه الديموقراطيه خطاء الديموقراطية معناها (الرأى والرأى الاخر) والاحتكام الى رأى الاغلبية
ولكن ما نراه الان فلا يدل الا على حقد وكراهيه لا مبرر لها الا على انهزاميه نفسيه بسبب الاسلاميين
لا يوجد فى الدنيا من يقول ان اهانة الناس وتشويه صورتهم هى من الحرية
%u0632%u0627%u0626%u0631
ده على اساس ان رئيس التحرير مبيبقاش عارف ايه اللي بيتنشر في جريدته ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ليه ده على اساس انه طرط ........ ( اكمل )
REBEL
معلومة اخيرة ليك

هم اسلاميين وانا ماسونى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نشطاء ينشرون فيديو وصورة ويأكدون انها فضيحة جديدة للتليفزيون المصرى تفقده المزيد من شعبيته
مرتضى منصور لقد اتصل خيري رمضان ومجدي الجلاد لتهدئة مع باسم يوسف
بلاغ للنائب العام ضد جريده الوطن ومجدى الجلاد لنشر اكاذيب تنشر الفوضى بالبلاد
مجدي الجلاد يستقيل رسميا من المصري اليوم
كاريكاتير المصرى اليوم يصور الإسلاميين على أنهم كلاب