نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هل حرفنا القرآن الكريم؟

هل حرفنا القرآن الكريم؟

* شاهدت سيارة (ميكروباص) مكتوب علي جانبها {يا بني أركب معنا ولا تكن من الهالكين} وهي الآية القرآنية التي يخاطب فيها سيدنا نوح أبنه ليركب معه في الفلك المشهور.

2.كثيرا ما نشاهد علي محلات عصيرالقصب { وسقاهم ربهم شراباً طهوراً} مع أن مش عصير القصب هو الشراب الطهور اللي الآيه بتتكلم عنه.
3.معظم أصحاب عربيات الكبدة والفول والطعمية يخطون هذة الآية الكريمة عليها {كلوا من طيبات ما رزقناكم } ولو سألت أحد من هؤلاء يقولك : كلام ربنا كله بركة ................ماشي يا عم المؤمن.

4.وتري حلاق كاتب { وجوهٌ يومئذ ناعمة } والنبي دا كلام.

5.المصيبة بقي في الترزي اللي كاتب { نحن نقص عليك أحسن القصص } ودا كلام فارغ طبعا.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الموضوع للمناقشة

ملحوظة : ـ فكرة الموضوع منقوله

المقال "هل حرفنا القرآن الكريم؟" نشر بواسطة: بتاريخ:
mido go
سبحان الله
ربنا يهدى كل الناس
واظن ده بسبب غياب الوعى الدينى وده مسؤلية الازهر الشريف
لانه لو ادى دوره بشككل جيد لكان هناك وعى دينى لدى الناس وامتنعوا عن تعليق هذه الايات الكريمة فى غير موضعها
شكرا ليك على الموضوع الرائع وجزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك
gar7y
فعلا غياب الوازع الدينى لى دور كبير فى هذه الظواهر

اشكر مرورك
hebaahmed
داةمتهيالى بيكون بسبب الجهل
لانهم بيعملوا كدة كنوع من انواع
انهم يتباركوا بالقران ميعرفوش ان كدة
غلط واننا بنهين القران
ولازم التوعية عشان يعرفوا ان كدة غلط
amy the beauty girl
هههههههههههههههههههههههههه
والله ضحكتني
اكتر واحده عجبتني
.المصيبة بقي في الترزي اللي كاتب { نحن نقص عليك أحسن القصص } ودا كلام فارغ طبعا.
ده حتي مش عارف يفهم معناها
يلا ربنا يحفظنا
بس ده من الجهل والتخلف الي عندنا
mono
"وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ"»
دا مش تحريف على فكرة
ممكن نقول عليه خفة دم شوية من المصريين اللهم مشهورين بكدا بس على حساب ايات الله .
بدل ما ياخدوا من الايا ت عبرة وعظة لهم اتخذوا منها هزوا ولعبا .......

الاستهزاء بشيء من دين الرسول - صلى الله عليه وسلم - أو ثوابه أو عقابه كفر، والدليل قول الله - تعالى......
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ *لاَ تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ».

وايات كتاب الله محفوظة الى يوم قيام الساعة ولا تستطيع يد العبث بها ...
(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ )

وشكرا على الموضوع ........
gar7y
هههههههههههههههههههههههههه
والله ضحكتني
اكتر واحده عجبتني
.المصيبة بقي في الترزي اللي كاتب { نحن نقص عليك أحسن القصص } ودا كلام فارغ طبعا.
ده حتي مش عارف يفهم معناها
يلا ربنا يحفظنا
بس ده من الجهل والتخلف الي عندنا
عجبتك صح مهى الى بيشوفوا كل يوم بجد حاجة حلوة خالص

اضحكى اضحكى

اضحكى تانى
gar7y
"وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ"»
دا مش تحريف على فكرة
ممكن نقول عليه خفة دم شوية من المصريين اللهم مشهورين بكدا بس على حساب ايات الله .
بدل ما ياخدوا من الايا ت عبرة وعظة لهم اتخذوا منها هزوا ولعبا .......

الاستهزاء بشيء من دين الرسول - صلى الله عليه وسلم - أو ثوابه أو عقابه كفر، والدليل قول الله - تعالى......
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ *لاَ تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ».

وايات كتاب الله محفوظة الى يوم قيام الساعة ولا تستطيع يد العبث بها ...
(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ )

وشكرا على الموضوع ........

اشكر مرورك وبحترم رايك وانا معاك انه خفة دم من المصريين

برضه فى غياب لوعى الدينى فى المجتمع وده طبعا لتقصير من المؤسسات الدينية مثل الازهر

الاعلام اصبح يعرض مواد خادشة وقضايا تتوالى اهتمامات المجتمع مثل ايناس الدغيدى

اجميع متابع افعالها ولووجدت ستجد لاوجود للبرامج التوعية سواء فى قنوات متخصصة لا تمثل نسبة .
gar7y
داةمتهيالى بيكون بسبب الجهل
لانهم بيعملوا كدة كنوع من انواع
انهم يتباركوا بالقران ميعرفوش ان كدة
غلط واننا بنهين القران
ولازم التوعية عشان يعرفوا ان كدة غلط

فعلا لابد من وجود توعية

اشكر مرورك
amy the beauty girl
عجبتك صح مهى الى بيشوفوا كل يوم بجد حاجة حلوة خالص

اضحكى اضحكى

اضحكى تانى
وفيها ايه لما ماضحكش يعني
انا برحتي هنا
gar7y
وفيها ايه لما ماضحكش يعني
انا برحتي هنا

طبعا وانا اتمنى انك تكونى مبسوطة دايما

اتشرفت بحضرتك
أميرة الورد
دلوقتي انا بقيت بشوف في العربيات كمان كلام ربنا وايات القران

بس ليه ناخد الحكاية دي من جانب هزار او انو تحريف

ليه مش ناخدو على اننا بدل ما احنا في الشارع وبنقرا واحنا ماشيين منقراش حاجة وحشة نقرا كلام ربنا حتى لو كان وضع في غير من محلو

علشان يمكن احنا بنتحط في مواقف مش بنلاقي مخرج فلو بصينا وجت عنينا على اية من اية الله هنفتكر ان ربنا معانا وان القران والرسول هو الطريق الصحيح

ياريت نفكر بايجابية مسش بسلبية ونحسن الظن لان الشخص لو كان قصد تحريف القران هيتعاقب عليه انما الناس دي يمكن قاصدة خير
واحنا كمان مش بايدنا نحاسب دة او دة على الي قصدو ربنا هو الي بيحاسب العباد

ميرسي اخي على الموضوع جميل
mahmoud elsharkawy
اللهم اجعل نُطقنا ذكرا.. وصمتنا فكرا.. ونظرنا عبرا.. ولا تجعلنا ممن أطال الأمل.. وأساء العمل.. وأكثر الجدل.. واجعلنا ممن سمع الحكمة فوعى.. وسمع القرآن فدنا.. واتبع الصراط فنجا.. يا سميع الدعاء.. يا مجيب الدعاء.. نسألك عيش السعداء.. وموت الشهداء.. والرضا بالقضاء.. والشكر على النعماء.. والصبر على البلاء.. والفوز يوم اللقاء.. ومرافقة الأيام.. والنصر على الأعداء.. نعوذ بك يا ربنا من عضال الداء.. ودرك الشقاء.. وشماتة الأعداء.. والسلب بعد العطاء.. ونعوذ بك من كيد السفهاء

اولا: انا بشكر على هذا الموضوع

ثانينا: العنوان هل حرفنا القرآن الكريم؟ هذا خاطئ وكان عليك ذكرك باى عنوان اخر

لان تحريف القرآن ليس بسهلا لقول الله تعالى (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ) ولم يقدر احد على تحريف القران

ثالثا: وهو صلب الموضوع هل انت تعلم بما فى النوايا (وإنما الاعمال بالنيات ولكل امراً مانو )

كما نعلم جيدا قصد هؤلاء الناس هو من طيب قلب وليس العكس كما ذكرت miss.karawana

وانما لو يقصدون كما تقصد تحريف القرآن الكريم والعياذو بالله فهذة من الكبار والشرك بالله

تلقيته من قريب.. وتقول يا رب: أنا جليس من ذكرني.. قريب لمن دعاني.. مزيد لمن شكرني.. وأنا أرحم بعبدي من الأم الوالدة لولدها.. فيا أرحم الراحمين.. ارزقنا ذكرك آناء الليل وأطراف النهار.. وارزقنا ذكرك سرا وجهارا.. وليلاً ونهارًا.. وبرًا وبحرًا.. وسفرًا وحضرا.. وغنًى وفقرا.. وصحةً ومرضا.. صغارا وكبارا.. رجالا ونساء.. واجعل ذكرك أحب إلينا من أموالنا وأولادنا وأنفسنا

على الله ان نفهم ما نقصدة

وشكراً
gar7y
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا بشكر مروركم

وبشكر مرورك / السيد / محمد الشرقاوى - مشرف القسم الاسلامى

انا قصدت هذا العنوان بالتحديد لاننى اردت فتح ثغرة لنقاش الموضوع بطريقة سليمة
انا مقتنع تمام انه لاوجود لنية التحريف لكننى اردت ان الفت اهتمام الغير بهذا الموضوع

وكلما نخطئ نتعلم

اشكر مروركم

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
فضل القرآن الكريم
قصة القرآن الكريم
هجر القرآن الكريم
حرق الانجيل فى المدرجات الجزائرية , حرفوا القرآن , اتهمونا ان احنا يهود لحد امتى هنسكت ؟؟