نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

تفاصيل هجوم من البلطجيه على معتصمى ماسبيرو

وقع منذ قليل هجوم من عدد من البلطجيه على معتصمى ماسبيرو وكان البلطجيه محملين بالاسلحه البيضاء والشوم والعصى كالعاده وكانوا البلطجيه يضربون المعتصمين بالزجاج مما تسبب فى جرح غائر لاحد المعتصمين ومن المعروف ان فى اعتصام ماسبيرو منضم لهم معتصمو سيارات الاسعاف الذى ر معظمهم عندما راوا البلطجيه تجرى نحوهم ومن ناحيه اخرى استنجد بعض المعتصمين بالامن من الجيش الذى كان متواجدا لتامين ماسبيرو ولكن الامن لم يحرك ساكنا من ناحيته ولم ينقذ معتصمى ماسبيرو الا متظاهرى التحرير الذين توافدوا بكميات عندما علموا الخبر
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وسنواليكم بالاخبار

المقال "تفاصيل هجوم من البلطجيه على معتصمى ماسبيرو" نشر بواسطة: بتاريخ:
eng_alasakik
توقفت الاشتباكات التي نشبت بين المعتصمين أمام ماسبيرو وأهالي منطقة بولاق المجاورة، بعد ان تبادل الطرفان التراشق بالحجارة وتمت إعادة فتح طريق الكورنيش بعد ان أصيب الطريق بشلل تام
بدأ المعتصمون امام ماسبيرو مرة اخرى بالوقوف أمام الحاجز الامني الذي يفصل بين المعتصمين وقوات الجيش وبدأ المتظاهرون في الهتاف ( يسقط ....يسقط ...حكم العسكر )
eng_alasakik
مخاوف من موقعة جمل قرب ماسبيرو.. أجولة كسر رخام وصبية يستعدون لمهاجمة المعتصمين

تسود أجواء مريبة أمام ماسبيرو تنذر بمعركة يستخدم فيها كسر الرخام والمولوتوف وذلك لتفريق المعتصمين أمام المبنى والذين يصل عددهم لنحو ألفى متظاهر.
وقال شهود عيان إنه تم اخراج موظفي التليفزيون من الباب الخلفي القريب من وزارة الخارجية ولدى خروج الموظفين شاهدوا صبية تتراوح اعمارهم بين 10 سنوات و20 سنة وهم يحرسون عددا من أجولة مملوءة بقطع الزجاج وكسر الرخام إضافة إلى جراكن من البنزين وذلك تحت أعين قوات الجيش التي تحرس المبنى وقوات من الحرس الجمهوري .
وتسود المخاوف من افتعال معركة مع المعتصمين لفض الاعتصام بالقوة تحت ذريعة حدوث أعمال عنف
ونوافيكم بالتفاصيل

eng_alasakik
فى حاله من الرصد لكل مايحدث على ماحدث من هجوم للبلطجيه على معتصمى ماسبيرو :

وصف "محمود عفيفي" - المتحدث باسم حركة "6أبريل" الهجوم الذي شنه عدد من البلطجية ضد المعتصمين أمام مبني ماسبيرو، بأنه عدوان غير شريف ولا مبرر له
ورفض "عفيفي" ما زعمته وسائل الإعلام الرسمي من أن الذين قاموا بمحاولة فض الاعتصام هم من أهالي وأصحاب المحلات فى منطقة بولاق، مؤكدا أنه لا دليل على ذلك، ببساطة لأن الموقع ذاته كان مقرا لعديد من الاعتصامات الفئوية وكذلك لاعتصام الأقباط، من قبل، ولم يحدث أن تعرض الأهالي الشرفاء للمعتصمين فى أى وقت سابق.
واشار "عفيفي" إلى أن العدوان الجديد، يأتى ضمن خطة موضوعة من الحكام العسكريين للبلاد، وهم يتبعون السياسة ذاتها، من إطلاق البلطجية ضد الثوار، كما حدث فى موقعة العباسية - يوم 23 يوليو الماضي - قبل أن تقوم قوات الشرطة العسكرية أو الأمن المركزى للتدخل بقوة السلاح ضد الثوار السلميين
==========================================
وتكرارا لمسلسل التحريض قام التليفزيون المصرى بالتأكيد على ان من قام بالهجوم على المعتصمين هم اهالى بولاق الذين سرعان ما نفوا تماما اى علاقة بينهم وبين الاعتداءات بل خرجوا فى مسيرة لتأييد المعتصمين تاكيدا منهم لكذب ادعاءات ماسبيرو .

بينما صرحت مراسلة السى بى سى العبقريه انها ترى اعداد غفيرة من المتظاهرين قادمين من التحرير وعبد المنعم رياض فى اتجاه ماسبيرو وانهم لا يبدون كثوار وانما يشبهون من تواجدوا يوم حرق المجمع وتتوالى انفرادات السى بى سى الحصرية التى تذيع الخبر قبل حدوثه بيوم كامل .

وتفوق احد مذيعى التليفزيون المصرى على نفسه وأكد انه يرى المتظاهرين يتجهون ناحية وزارة الداخلية بالرغم من كونه داخل استوديوهات ماسبيرو ، فهل زرقاء اليمامه بعثت من جديد ام انه تنبأ كما تنبأ خيرى رمضان من قبل بحرق المجمع ام انه المقصود كانت وزارة الخارجية وارتبك المذيع وخلط بين الداخلية والخارجية .

سيناريو معاد ومكرر اكثر من مرة ،،، ارجوكم ابتكروا جديد

جدة مصرية
على ما اعتقد يا انج ان الجيش حذر ولن يتدخل

وكذلك الداخلية

شىء محزن جدا ولابد من تدخل لحسم هذا الوضع والذى ممكن ان يزداد

شكرا انج للمتابعة الممتازة
eng_alasakik
شباب بولاق ينفون علاقاتهم بالاعتداءات وامن الدولة السبب

تحركت مسيرة من شباب حي بولاق أبو العلاء من مثلث ماسبيرو وحتى مبنى الإذاعة والتليفزيون عقب اعتداء مجموعة من البلطجية على المعتصمين أمام ماسبيرو، وقام الشباب بالهتاف ضد المجلس العسكري وضد الشرطة العسكرية.

و نفى بعض أهالي بولاق، ترديد بعض وسائل الإعلام أن أهالي المنطقة هم من قاموا بالاعتداء على النشطاء لطردهم من ماسبيرو، مؤكدين أن وسائل الإعلام تعمدت تشويه أهالي بولاق، مشيرين إلى أنهم سينزلون بأنفسهم لحماية المعتصمين.

واستمر عشرات المتظاهرين بالهتاف أمام ماسبيرو يسقط يسقط حكم العسكر ..إرحل إرحل يامشير .. و"أبعت هات بلطجية مش حتنسونا القضية ".

وأكد عبد الرحمان أبو هيبة أحد المتظاهرين أن من قام بالاعتداء على المعتصمين هم من مرشدي أمن الدولة وليسوا من أهالي بولاق أبو العلاء

جدة مصرية
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

شىء مؤسف جدا وربنا يستر

سلمت يا انج على متابعتك الفورية المتميزة
%u0632%u0627%u0626%u0631
ياخونا ارحموا اهلنا بقا وروحوا الله يعمر بيت ابوكم هوه فيه ايه يا بنى ادمين الناس زهقت وتعبت وارفت انتم عاوزين ايه بالظبط عاوزنها ولعة يعنى ؟؟؟؟؟ من الاخر كدة ما فيش لا ديمقراطية ولا يحزنون ولا عدالة ولا نيلة مفييييييش هوه دا اخركم . عاوزين حرية رأى وعدالة وديمقراطية زى مين بقا حد يفهمنى.. زى امريكا ؟ روحوا شوفوا امريكا بتعمل ايه فى المظاهرات بتاعتها .. عاوزنها زى اللى فى الامم المتحدة بتاعة حق الفيتو ولا زى مين ارحمونا مفيش ديمقراطية فى هذا العالم مفيش عدالة اجتماعية افهموا بقا وسيبونا نعيش
eng_alasakik
مسيرات من «محمد محمود »و«التحرير» و«الدقي» للانضمام للمعتصمين أمام ماسبيرو
تتوجه المسيرة الأولى في السادسة مساء من شارع محمد محمود إلى ماسبيرو ، بينما انطلقت مسيرة أخرى بالفعل من ميدان التحرير ويشارك بها الدكتور "عبد المنعم أبو الفتوح" - المرشح المحتمل لرئاسة الجمهورية -، أما المسيرة الثالثة فتنطلق من الدقي وترددت أنباء عن مشاركة الدكتور "محمد البرادعي" بها.

eng_alasakik
ياخونا ارحموا اهلنا بقا وروحوا الله يعمر بيت ابوكم هوه فيه ايه يا بنى ادمين الناس زهقت وتعبت وارفت انتم عاوزين ايه بالظبط عاوزنها ولعة يعنى ؟؟؟؟؟ من الاخر كدة ما فيش لا ديمقراطية ولا يحزنون ولا عدالة ولا نيلة مفييييييش هوه دا اخركم . عاوزين حرية رأى وعدالة وديمقراطية زى مين بقا حد يفهمنى.. زى امريكا ؟ روحوا شوفوا امريكا بتعمل ايه فى المظاهرات بتاعتها .. عاوزنها زى اللى فى الامم المتحدة بتاعة حق الفيتو ولا زى مين ارحمونا مفيش ديمقراطية فى هذا العالم مفيش عدالة اجتماعية افهموا بقا وسيبونا نعيش
ياريت اخى الزائر اللى مش عايز تكون معروف
تستيطع ان تعبر عن رايك وممكن قوى تكون مختلف مع غيرك ده مقبول ودى الديمقراطيه اللى انت مش مؤمن بيها ولا بوجودها
وحتى لو كان كلامك صحيح ومافيش عداله ولاديمقراطيه فيه ناس دفعت الثمن غالى وغالى قوى ممكن حياتها وممكن نور عنيها علشانك وعلشان غيرك يكون عندهم عدل وديمقراطيه وعلشان الجيل الجديد اولادى واولادك يكون وضعهم احسن مننا وطريق الالف ميل بيبدأ بخطوه يبقى بدل مانقول للناس اللى بتدفع حياتها دى وتتعرض للضرب والسحل والاعتقالات والقتل فى بعض الاحيان شكرا وكتر خيركم علشان انتم فى البرد ده بتطالبوا بحقنا كلنا واحنامدفيين تحت البطاطين ماينفعش نرد عليهم بردك ده ياعزيزى الزائر لانها بصراحه ممكن تتفسر بشىء مش حلو خالص مش كده ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
وعلشان الناس اللى بتقول انهم دفعوا الثمن غالى بقول كفاية علشان احنا مش عاوزين حد تانى يموت مش عاوزين حاجة تانية تدمر فى بلادنا وبمناسبة قولك انك تفسر مداخلتى تفسير خاطئ انا ياعزيزى لا انا فلول والله العظيم ولا حتى اعرفهم ولا انا موظفة والله العظيم ولا عندى حتى امل بس انا مخنووووووقة
eng_alasakik
على ما اعتقد يا انج ان الجيش حذر ولن يتدخل

وكذلك الداخلية

شىء محزن جدا ولابد من تدخل لحسم هذا الوضع والذى ممكن ان يزداد

شكرا انج للمتابعة الممتازة
فعلا ياجدتى اللى اشتبك مع المعتصمين مش الجيش ولا الشرطه ولكن عدد من البلطجيه المتواجدين بكثره فى منطقه وكاله البلح وواضح ان كان فيه مخطط لبدايه اشعال فتنه مابين المعتصمين وامن ماسبيرو لكن كثره عدد المتظاهرين اللى ذهبوا الى ماسبيرو جعل الموضوع مستحيل بالنسبه لهم وخاصه ان اهالى بولاق نزلوا بمسيره علشان يدافعوا عن المعتصمين بعد ما التلفزيون المصرى كالعاده اعلن ان البلطجيه دول هما اهالى بولاق ابو العلاونتيجه الاشتباكات بين البلطجيه والمعتصمين اسفرت على عن إصابة ثمانية من المعتصمبن بجروح في الوجه و العين وتم إسعافهم بالإسعافات الأولية، في خيمة الأطباء أمام مبنى ماسبيروا. ولم تستقبل مستشفى المنيره غير حاله واحده فقط
eng_alasakik

لجان شعبية لتأمين اعتصام ماسبيرو منعاً لتجدد الاشتباكات أو هجوم بلطجية

أقام عدد من معتصمي ماسبيرو مساء اليوم الأحد، لجان شعبية لحماية وتأمين منطقة الاعتصام من دخول أي بلطجية أو مسلحين ومنعاً لتجدد الاشتباكات مرة أخرى.

حيث انتشرت اللجان الشعبية بداية من فندق هيلتون رمسيس بطول شارع مبنى اتحاد الإذاعة والتليفزيون "ماسبيرو" ووزارة الخارجية حتى بداية كوبري أكتوبر.

جدة مصرية
لجان شعبية لتأمين اعتصام ماسبيرو منعاً لتجدد الاشتباكات أو هجوم بلطجية

أقام عدد من معتصمي ماسبيرو مساء اليوم الأحد، لجان شعبية لحماية وتأمين منطقة الاعتصام من دخول أي بلطجية أو مسلحين ومنعاً لتجدد الاشتباكات مرة أخرى.

حيث انتشرت اللجان الشعبية بداية من فندق هيلتون رمسيس بطول شارع مبنى اتحاد الإذاعة والتليفزيون "ماسبيرو" ووزارة الخارجية حتى بداية كوبري أكتوبر.

جميل جدا والله يبارك فيهم

ويبارك فيك يا انج للمتابعة التى انتظرها
عليم
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
اللهم احفظ مصرنا
samehyousif
شكر على التغطيه والمتابعه فى نقل الخبر وربنا يرحم بلادنا من التشتت ده
منار الزائرة :)
تستيطع ان تعبر عن رايك وممكن قوى تكون مختلف مع غيرك ده مقبول ودى الديمقراطيه اللى انت مش مؤمن بيها ولا بوجودها
وحتى لو كان كلامك صحيح ومافيش عداله ولاديمقراطيه فيه ناس دفعت الثمن غالى وغالى قوى ممكن حياتها وممكن نور عنيها علشانك وعلشان غيرك يكون عندهم عدل وديمقراطيه وعلشان الجيل الجديد اولادى واولادك يكون وضعهم احسن مننا وطريق الالف ميل بيبدأ بخطوه يبقى بدل مانقول للناس اللى بتدفع حياتها دى وتتعرض للضرب والسحل والاعتقالات والقتل فى بعض الاحيان شكرا وكتر خيركم علشان انتم فى البرد ده بتطالبوا بحقنا كلنا واحنامدفيين تحت البطاطين ماينفعش نرد عليهم بردك ده ياعزيزى الزائر لانها بصراحه ممكن تتفسر بشىء مش حلو خالص مش كده ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
eng_alasakik
لماح فعلا
مش كده ولا ايه ؟؟؟؟
eng_alasakik
نفسي أعرف حاجة هما البلطجية دول مع الثوار ولا مع الجيش ولا كل يوم بحالة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
البلطجيه فى الحقيقه استعملتهم الشرطه فى السنيين السابقه كثيرا اما كمرشدين لهم ولجلب لهم قضايا او فى الانتخابات حتى يتم التزوير ايام المخلوع كما يحلو لهم وهم جماعه يستخدمون القوه للحصول على الاموال واستخدموا بعد ان فتحت لهم الشرطه ابواب السجون فى ثوره 25 يناير من طرف فلول الحزب الوطنى وعائله المخلوع لبث الذعر بين الناس ولاحداث الفوضى التى ارادها المخلوع بعد خلعه ولضغط من الشرطه على الشعب الذى يرفضها للتجاوزات التى حدثت منها ولكرهها الشديد لثوره 25 يناير حتى يرضى الشعب عن التجاوزات مقابل الامن والامان واستعملها المجلس العسكرى ضد الثوار فى مواقف كثيره عندما لايريد ان يظهر بصوره سافره فى ضرب الثوار فيستعان بالبلطجيه لضربهم كما يحدث الان والبلطجيه عمرهم ماكانوا مع الثوار ولكن اعلام المجلس العسكرى ومبارك المغرض يحاولون نسبهم للثوار ولكن خلاص كل الالعيب انكشفت وبانت واصبح الشعب لديه الوعى الكامل ولذلك الجماهير نزلت مره اخرى للشوارع وطالبت بنقل السلطه
eng_alasakik
وعلشان الناس اللى بتقول انهم دفعوا الثمن غالى بقول كفاية علشان احنا مش عاوزين حد تانى يموت مش عاوزين حاجة تانية تدمر فى بلادنا وبمناسبة قولك انك تفسر مداخلتى تفسير خاطئ انا ياعزيزى لا انا فلول والله العظيم ولا حتى اعرفهم ولا انا موظفة والله العظيم ولا عندى حتى امل بس انا مخنووووووقة
االاخت الفاضله الموظفه المخنوقه
والله العظيم الناس اللى دفعت الثمن غالى ومستعده تدفع كمان وكمان علشان اخوات واخوه زيك وزى وعلشان ولادنا يبقى حظهم احسن فى دنيتهم اللى جايه ولو كل واحد قال كفايه كان المخلوع قاعد الى الان ومش بعيد كان جمال مسك الحكم ولسه بنتنهب ولسه عايشين خايفين من لقمه العيش اللى مش عارفين حنقدر نجيبها وحتكفينا بكره او لا
وعلى فكره انتى بتقولى انك موظفه الناس اللى ماتت ماتت علشان يكون حد ادنى للاجور يحقق لكى كرامه فى الحياه وعندك علاج جيد لو لاقدر الله ومرضتى وعندك تعليم جيد لاولادك واخواتك وعندك بلد تفتخرى بيها لما تسافرى خارج حدودها وعندك فى الاخر حياه حلوه تستطيعى تعيشيها بحب وسعاده وتفاؤل وماتبقيش مخنوقه ايه رايك بقى ؟؟؟؟؟؟؟
eng_alasakik
بيان من القوى الثورية يحمل المجلس العسكري والداخلية مسؤولية الاعتداء على معتصمي ماسبيرو

وقعت 55 حركة ثورية على بيان يندد بالاعتداء الذي حدث أمس السبت على المعتصمين عند مبنى ماسبيرو حيث ذكر البيان أنه في الوقت الذي خرجت فيه الجماهي المصرية منذ 25 يناير 2012 لاستكمال الثورة رأى بعض الثوار ضرورة الاعتصام والتظاهر السلمي أمام مبنى الإذاعة والتليفزيون للمطالبة بتطهير الإعلام حيث فوجئ المعتصمون بمجموعة من البلطجية يرتدون ملابس مدنية يهاجمونهم بالحجارة والأسلحة البيضاء وسط مشاهدة أفراد الجيش التي تؤمن مبنى ماسبيو دون تدخل لفض لصد الهجوم .

واتهم البيان الإعلام الرسمي بالتضليل والتدليس والنفاق الإعلامي .

وقد حمل البيان المجلس العسكري ووزارة الداخلية المسؤولية كاملة عن أي أحداث عنف تحدث اتجاه المعتصمين أمام ماسبيرو, كما حملوهم مسؤولية تأمين المتظاهرين السلميين كما كفلها الإعلان الدستوري بقوة التعديلات الدستورية المستفتى عليها والمواثيق الدولية لحقوق الإنسان.

%u0632%u0627%u0626%u0631
انا نفسى لما نتكلم عن اى حدث نتكلم بعقلانيه شويه هل انا لما اشتم المجلس العسكرى هى دية الديمقراطيه هل لما اعطل الشوارع والشركات هو ده المنطق هل لما كل واحد يشكك فى التانى لمجرد انه مختلف معاه فى وجهات
النظر يبقى فلول وخائن ومستفيد؟ ليه من كنش منصفين و مننكرش ان كلنا فرحنا لما اتحولنا من الجمود الى الحركه ومن السلبيه الى الايجابيه واتضح لينا حقائق لم نكون على علم بها لذلك يجب ان نحرص على تغيير السلبيات التى انتشرت اكثر وفى النهايه الرحمه الى كل شهيد انتوى ان يغير لا ان يخرب والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاخ اللى بيرد على الاخت المخنووووووقة
والله يا اخى ماحد قالك تقول رايك بالانابة عنه و من الاخر كده فعلا احنا سكان بولاق اشغالنا و حالنا وقف واتخنقنا منكم بطلو بقى حرقتو البلد لمو نفسكم بقى واتلمو كفاية قرف قرفنا منكم و من كل واحد واقف يطلب لنفسه حاجة و يقول انه ثورى الثورة قامت و قمنا بيها فى الاول و خلاص و شيلنا راس النظام و بيتحاكم هوه و اعوانه خلاص واللى بيطالب انهم يتعدمو اصلا هوه اللى مش ديمقراطى ازاى نعدم واحد من غير محاكمة هوه احنا شوية همج لابد من محاكمة تكون عادلة علشان احنا بنطالب بالعدل للكل وبعدين الناس اللى عمالة تعيب فى العسكر مين اللى ادالهم الحق يعبروا عن راينا انا و ناس كتير اوى فى ابوالعلا عايزين المجلس العسكرى يكمل ماتعملو استفتاء و نشوف كام واحد عايز العسكر و كام واحد عايزهم يرحلو ولو طلع نتيجة الاستفتاء بالرحيل حكون اول واحد معاكم اطالب برحيله انما ما يبقاش الشعب كله عايز العسكر و حوالى 200 واحد واقفين قدام التليفزيون عمالين يقلو ادبهم على الرجالة بتوعنا اللى لسه باقيين لتوع الجيش هوه العالم دى ايه شوية مهابيل يعنى عايز اى واحد عاقل يفهمنى كده لما العسكر ترحل مين اللى حيمشى البلد شوية المهابيل اللى فى التحرير ولا شوية المعاتيه اللى قدام التليفزيون ياعالم حد يرد عليه و يقولى مين حيمشى البلد ولا نسيبها تغرق ونلاقى امريكا عندنا وفى الاخر اقول حسبى الله و نعم الوكيل فى كل واحد اتسبب قى خراب بلدنا
eng_alasakik
عزيزى الاخ الفاضل الزائر مشاركاتك بالموضوع كما يلى :
ورديت عليك :

ثم شاركت وعملت موظفه مخنوقه وقلت :
ورديت عنك وقلت لك :
االاخت الفاضله الموظفه المخنوقه
والله العظيم الناس اللى دفعت الثمن غالى ومستعده تدفع كمان وكمان علشان اخوات واخوه زيك وزى وعلشان ولادنا يبقى حظهم احسن فى دنيتهم اللى جايه ولو كل واحد قال كفايه كان المخلوع قاعد الى الان ومش بعيد كان جمال مسك الحكم ولسه بنتنهب ولسه عايشين خايفين من لقمه العيش اللى مش عارفين حنقدر نجيبها وحتكفينا بكره او لا
وعلى فكره انتى بتقولى انك موظفه الناس اللى ماتت ماتت علشان يكون حد ادنى للاجور يحقق لكى كرامه فى الحياه وعندك علاج جيد لو لاقدر الله ومرضتى وعندك تعليم جيد لاولادك واخواتك وعندك بلد تفتخرى بيها لما تسافرى خارج حدودها وعندك فى الاخر حياه حلوه تستطيعى تعيشيها بحب وسعاده وتفاؤل وماتبقيش مخنوقه ايه رايك بقى ؟؟؟؟؟؟؟

وبعد كده برضه شاركت ب :
انا نفسى لما نتكلم عن اى حدث نتكلم بعقلانيه شويه هل انا لما اشتم المجلس العسكرى هى دية الديمقراطيه هل لما اعطل الشوارع والشركات هو ده المنطق هل لما كل واحد يشكك فى التانى لمجرد انه مختلف معاه فى وجهات
النظر يبقى فلول وخائن ومستفيد؟ ليه من كنش منصفين و مننكرش ان كلنا فرحنا لما اتحولنا من الجمود الى الحركه ومن السلبيه الى الايجابيه واتضح لينا حقائق لم نكون على علم بها لذلك يجب ان نحرص على تغيير السلبيات التى انتشرت اكثر وفى النهايه الرحمه الى كل شهيد انتوى ان يغير لا ان يخرب والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وردى عليك :
مافيش حد عايز يشتم المجلس العسكرى ولكن لابد من ايضاح حقائق واذا كنا عشنا فى عهد المخلوع وحولنا الكذب والخداع وهو بيصرخ ويقول اجبلكم منين وهو واولاده ومحاسيبه بيسرق البلد وناهب خيراتها واحنا مش حاسيين واذا كان زمان وزير داخليته والشرطه عرفت تبطش وتلفق تهم وترمى الابرياء فى السجون واذا كان حال البلد لايسر عدو ولاحبيب الكبار بيسرقوا الملايين والشعب مش لاقى الملاليم واذا كان الكفاءات والاوائل على دفعاتهم فى الكليات مش لاقيين شغل والوظائف ترسل لابناء الكبار الفشله اللى اكبر تقديراتهم مقبول اذا كان الفساد او الحياه دى عجباك فلك كل الحريه ولكن لاتحجر علينا يااخى الزائر ياللى انت مش فلول ولا خائن ولا مستفيد واتركنا نطلب اللى خرجنا من اجله فى ثوره يناير ( عيش .... حريه ....عداله اجتماعيه ) وعلى فكره الشهداء اللى ماتوا ماتوا علشان يحققوا ده لنا ومافيش حد بيحاول يخرب مصر اللى اللى له مصلحه ان حال البلد ماينصلحش واعتقد انهم مش الثوار لانهم ببساطه اكتر ناس وطنيين وبيحبوا مصر

وبعدين شاركت ب :
والله يا اخى ماحد قالك تقول رايك بالانابة عنه و من الاخر كده فعلا احنا سكان بولاق اشغالنا و حالنا وقف واتخنقنا منكم بطلو بقى حرقتو البلد لمو نفسكم بقى واتلمو كفاية قرف قرفنا منكم و من كل واحد واقف يطلب لنفسه حاجة و يقول انه ثورى الثورة قامت و قمنا بيها فى الاول و خلاص و شيلنا راس النظام و بيتحاكم هوه و اعوانه خلاص واللى بيطالب انهم يتعدمو اصلا هوه اللى مش ديمقراطى ازاى نعدم واحد من غير محاكمة هوه احنا شوية همج لابد من محاكمة تكون عادلة علشان احنا بنطالب بالعدل للكل وبعدين الناس اللى عمالة تعيب فى العسكر مين اللى ادالهم الحق يعبروا عن راينا انا و ناس كتير اوى فى ابوالعلا عايزين المجلس العسكرى يكمل ماتعملو استفتاء و نشوف كام واحد عايز العسكر و كام واحد عايزهم يرحلو ولو طلع نتيجة الاستفتاء بالرحيل حكون اول واحد معاكم اطالب برحيله انما ما يبقاش الشعب كله عايز العسكر و حوالى 200 واحد واقفين قدام التليفزيون عمالين يقلو ادبهم على الرجالة بتوعنا اللى لسه باقيين لتوع الجيش هوه العالم دى ايه شوية مهابيل يعنى عايز اى واحد عاقل يفهمنى كده لما العسكر ترحل مين اللى حيمشى البلد شوية المهابيل اللى فى التحرير ولا شوية المعاتيه اللى قدام التليفزيون ياعالم حد يرد عليه و يقولى مين حيمشى البلد ولا نسيبها تغرق ونلاقى امريكا عندنا وفى الاخر اقول حسبى الله و نعم الوكيل فى كل واحد اتسبب قى خراب بلدنا

وردى عليك هو :
ياريت تركز شويه فى الردود اللى انا كاتبها لك وماتقولنيش كلام ماقلتهوش والحقيقه انت حيرتنى هو انت من رجاله بولاق ابو العلا ولا الموظفه المخنوقه ولا مين بالضبط ؟؟؟؟
بس الاكيد انك ان الثوره اللى قامت مكنتش حضرتك فيها ؟؟؟

ISLAMAZ

بارك الله فيك أخى الزائر
معاك فى كل كلمة قلتها
و مع احترامى للاخ Eng-alaskik الذى أرجو منه أن يضع استفتاء على المنتدى أو يقوم هو بعمل استطلاع رأى ودى بينه وبين أصدقائه ومعارفه ليعرف نسبة المؤيد لتلك (الفوضى ولعب العيال) و نسبة الرافضين لها
وبعدين عيب جدا أن نقارن بين هؤلاء الذين نراهم على الشاشات حاليا و بين (أبطال) 25 يناير 2011 فالفارق شاسع جدا و يشبه الفارق بين نجوم السماء و حجارة الأرض!!!!!!!!!!!!!!!
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا اخى انا الاخت المخنوقة اللى قلت انى مششششش موظفة جبت منين انى موظفة وبعدين انا دخلت بمداخلتين فقط الاولى والتانية واخوة اخرين شاركوا برأيهم وانا معرفش انت ليه ربط كل المداخلات بيا فيا ريت تركز انت شوية مش انا عموما اللى احنا فيه يدعو فعلا للبلبلة وعدم التركيز
eng_alasakik
يا اخى انا الاخت المخنوقة اللى قلت انى مششششش موظفة جبت منين انى موظفة وبعدين انا دخلت بمداخلتين فقط الاولى والتانية واخوة اخرين شاركوا برأيهم وانا معرفش انت ليه ربط كل المداخلات بيا فيا ريت تركز انت شوية مش انا عموما اللى احنا فيه يدعو فعلا للبلبلة وعدم التركيز
انا اسف بالفعل انتى قلتى انك مش موظفه لكن انت اللى كتبتى كل المداخلات والمشاركات والدليل اه شوفى

بالتاكيد انا ماليش اى مصلحه انى القى التهم جزافا وواضح كده ان كلامى صحيح وتصبحوا على خير بقى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو :هجوم للباعه الجائلين على معتصمى التحرير ينتهى ب55 مصاب