نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

خبر ممتاز مبادرة الشيخ محمد حسان فى كسر المعونة الامريكية وفتح الحساب اليوم

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اجمل خبر استيقظ عليه المصريين اليوم الاثنين 13 فبراير 2012 وهو مبادرة الشيخ محمد حسان الجميلة لمنع المعونات الامريكية الى مصر وقال الشيخ محمد حسان مصر ليست بحاجة الى معونة من الدولة الامريكية حيث قال سيتم فتح حساب فى مصر لجمع اموال من المصريين حتى نقول لامريكا سنكسر غرورك وايران ليست افضل مننا حيث قال لابد ان يتكاتف معنا الاعلام المصرى ويبداء الشيخ احمد الطيب بنفسه فى نشر الخبر على القنوات المصرية حيث يظل البث المباشر للقنوات فى اذاعة الخبر لمدة 4 ساعات فى وقت واحد حتى يشاهده عدد كبير من المصريين وقال ايضا يجب جمع كثير من الشخصيات السياسية والهامة فى مصر مثل المرشد العام لجماعة الاخوان المسلمين وشيخ الازهر الشريف وفضيلة المفتى ونخبة من المجموعة السياسية وقال الشيخ محمد حسان ان مصر سترى العجب العجاب فى تلك الفكرة الممتازة حيث ان تلك الفكرة اخذت نجاح كبير من كل الاعلاميين والسياسين والنشطاء على مواقع التواصل الاجتماعى الفيسبوك وتويتر واليوتيوب وقال الشيخ محمد حسان ان امريكا بكل صراحة تهدد مصر بقطع المعونة الامريكية عنها بالاضافة الى المعونة العسكرية وانا من هنا اضع صوتى مع صوت الشيخ محمد حسان فى هذا الموضوع حيث قال الشيخ محمد حسان ان مصر ليست فقيرة ولكن مصر غنية جدا غنية بربها ثم غنية باهلها وقال يجب ان نسهل على المجلس العسكرى تلك الفترة الانتقالية الصعبة بتلك الفكرة ودعى كل المصريين الى الفكرة الممتازة هذه ليس فى مصر فقط ولكن
بدأ مجموعة من الشباب المصرى على مواقع التواصل الاجتماعى الفيس بوك وتويتر والمقيمين بالخارج من الانضمام إلى هذه المبادرة وتقديم مقترح إضافى إليها يهدف إلى تحقيق الرخاء الاقتصادى لمصر وانى ارى والله ان المحنة اقتربت من الله

بخصوص مبادرة شيخنا الفاضل محمد حسان للاستغناء عن المعونة الامريكية بمعونة
مصرية اليكم بعض الحسابات
1- حجم المعونة الامريكية 1.3 مليار دولار
2- قيمة المعونة بالجنية المصري 1.3 مليار 6X جنيه += 7.8 مليار جنيه
3- عدد سكان مصر تقريبا 85 مليون نسمه أو أكثر بقليل
4- نصيب الفرد من قيمة المعونه = 7.8 مليار جنيه / 84 مليون نسمه = 92.28 جنيه
يعنى لو كل واحد اتبرع ب 100جنيه عن كل فرد فى عائلته فى السنه يبقى استغنينا عن قذارة الامريكان اهوه حاجه بسيطه خالص ألا تستحق مصر مننا 100ج في السنه؟

المقال "خبر ممتاز مبادرة الشيخ محمد حسان فى كسر المعونة الامريكية وفتح الحساب اليوم" نشر بواسطة: بتاريخ:
منار الزائرة :)
جميل جدا
بس الموضوع للاسف مش هيكمل لان المساله مش مساله فلوس
امريكا مش هتسكت
عبد الرحمن 2011
جميل جدا
بس الموضوع للاسف مش هيكمل لان المساله مش مساله فلوس
امريكا مش هتسكت

مش موضوع فلوس اومال موضوع ايه يا منار . انت شايفه ايه

%u0632%u0627%u0626%u0631
والله نفتقد مثل هذه الاخبار الرائعة ولا نسمع الا خلافات وصراعات وقتلى
وبإذن الله نرى ونسمع افكار جيدة ونشارك بإيجابية
زائlolo_lave2002
الله عليك الله وكمان نرفع سعر الجنية ارجو التفكير جيدان من الشباب قبل الراد
ميس نامى
دعوه رائعه ولو امريكا شافت انالشعب على قلب رجل واحد واننا نقدر نستغنى عنها هتبدا تحترمنا وتعمل لينا حساب زى كورىا والبرازىل واندونيسيا وتركيا والفلبىن واحنا انشاء الله مش هنكون اقل منهم هى دى الدعوات اللى تستحق التبرع مش قناة الفراعين
جدة مصرية
دعوه رائعه ولو امريكا شافت انالشعب على قلب رجل واحد واننا نقدر نستغنى عنها هتبدا تحترمنا وتعمل لينا حساب زى كورىا والبرازىل واندونيسيا وتركيا والفلبىن واحنا انشاء الله مش هنكون اقل منهم هى دى الدعوات اللى تستحق التبرع مش قناة الفراعين
دى قناة الفراعين صاحبها ملياردير
ده بيستعبط

مبادرة رائعة وان شاء الله ناجحة

شكرا مستر

مش موضوع فلوس اومال موضوع ايه يا منار . انت شايفه ايه

[/size]يا استاذ عبد الرحمن المعونة الامريكية تمثل 57 % من اجمالى المعونات اللى بتتلقاها مصر لاننا بناخد معونات من الاتحاد الاوروبى ومن اليابان كمان
اشمعنى الدول المانحة التانية مبتتدخلش بالاسلوب ده فى شئوننا الداخلية ؟؟!!
وليه امريكا لوحدها بتدينا النسبة الكبيرة دى من اجمالى المنح الدولية ؟؟!
المنحة دى حصلنا عليها بناءا على توقيع اتفاقية السلام المزيف مع اسرائيل وصعب جدا يتعدل حاجة فى الاتفاقية والا كان اتعدل عدد الجنود القليل جدا على الحدود المصرية الاسرائيلية
وغير كل ده المعونه دى بتتقسم للجزئين جزء انفاق عسكرى وجزء تانى للتنمية المجتمعية زى الصحة والتعليم وجمعيات المجتمع المدنى واذا استغنى طرف عنها ربما لا يستطيع الطرف التانى الاستغناء
انا طبعا نفسى يكون عندنا اكتفاء ذاتى ماليا واقتصاديا وكل حاجة لكن شايفة ان الموضوع مش بالسهوله دى مجرد جمع فلوس وانما فيه مصالح ومزايا كتير اولا بحق التدخل فى شئوننا والاخطر التدخل فى اوجه الانفاق العسكرى بحجة مراقبة حسن انفاق المعونه ...وانا والله من اشد المعجبين بالشيخ محمد حسان
[/QUOTE][/COLOR]
eslammessi10
يااااااا رب المعونة تتلغى بقى وننتهى من التدخل بتاع أمريكا ف شئونا

شكرااااااا
عبد الرحمن 2011

[/size]يا استاذ عبد الرحمن المعونة الامريكية تمثل 57 % من اجمالى المعونات اللى بتتلقاها مصر لاننا بناخد معونات من الاتحاد الاوروبى ومن اليابان كمان
اشمعنى الدول المانحة التانية مبتتدخلش بالاسلوب ده فى شئوننا الداخلية ؟؟!!
وليه امريكا لوحدها بتدينا النسبة الكبيرة دى من اجمالى المنح الدولية ؟؟!
المنحة دى حصلنا عليها بناءا على توقيع اتفاقية السلام المزيف مع اسرائيل وصعب جدا يتعدل حاجة فى الاتفاقية والا كان اتعدل عدد الجنود القليل جدا على الحدود المصرية الاسرائيلية
وغير كل ده المعونه دى بتتقسم للجزئين جزء انفاق عسكرى وجزء تانى للتنمية المجتمعية زى الصحة والتعليم وجمعيات المجتمع المدنى واذا استغنى طرف عنها ربما لا يستطيع الطرف التانى الاستغناء
انا طبعا نفسى يكون عندنا اكتفاء ذاتى ماليا واقتصاديا وكل حاجة لكن شايفة ان الموضوع مش بالسهوله دى مجرد جمع فلوس وانما فيه مصالح ومزايا كتير اولا بحق التدخل فى شئوننا والاخطر التدخل فى اوجه الانفاق العسكرى بحجة مراقبة حسن انفاق المعونه ...وانا والله من اشد المعجبين بالشيخ محمد حسان
[/color][/quote]

انا عارف يا اختي منار .ولم اقل ابدا انك ضد المبادره او ضد الشيخ حسان
انا بس بسألك سؤال عادي استفسار ليس اكثر
وزي ماحضرتك قولتي هي تقريبا معونة الكلاب الامريكان جزء من اتفاقية كامب ديفد يعني المفروض ان امريكا لا تستطيع الغائها .
ومع ذلك احنا شايفين ان امريكا هي اللي بتتنطط كل شويه مره تقول الغاء المعونه ومره تقول تخفيض المعونه فان كان الامر كذلك يبقى هما اللي اخلو بشروط الاتفاقيه وبركه جات منهم
وان كانت القصه فلوس اهو الشيخ حلها والحمد لله .
انا بس اللي مستغرب له ازاي بندور على 2 مليار دولار سنوي معونه وزل وهوان . ومصر بيتسرق منها عشرات المليارات سنويا وبعد كل دا المخلوع جي يقول هذا الوطن العزيز هو وطني - واعتز بما قضيته من العمر في خدمة الوطن
[/color]
انا عارف يا اختي منار .ولم اقل ابدا انك ضد المبادره او ضد الشيخ حسان
انا بس بسألك سؤال عادي استفسار ليس اكثر
وزي ماحضرتك قولتي هي تقريبا معونة الكلاب الامريكان جزء من اتفاقية كامب ديفد يعني المفروض ان امريكا لا تستطيع الغائها .
ومع ذلك احنا شايفين ان امريكا هي اللي بتتنطط كل شويه مره تقول الغاء المعونه ومره تقول تخفيض المعونه فان كان الامر كذلك يبقى هما اللي اخلو بشروط الاتفاقيه وبركه جات منهم
وان كانت القصه فلوس اهو الشيخ حلها والحمد لله .
انا بس اللي مستغرب له ازاي بندور على 2 مليار دولار سنوي معونه وزل وهوان . ومصر بيتسرق منها عشرات المليارات سنويا وبعد كل دا المخلوع جي يقول هذا الوطن العزيز هو وطني - واعتز بما قضيته من العمر في خدمة الوطن
[/quote]

ياريت والله الواحد نفسه يبقى متفائل

وبالنسبة لمبارك الكلام مش بفلوس
حمادة السندباد
ياريت المجلس العسكرى يستغنى عن المعونة والشعب المصرى اللى خايف على بلده بجد هيقف وراءه ويارب فتحوا حساب فى كل بنوك وهيأْت بريد مصر كلها
زهير ابراهيم
الشعب ممكن يستغني عن المساعدات
لكن هل العسكر يقدرو يستغنو عن المعونه وقد اصبحت المؤسسه العسكرية موسسة اقتصاديه
مما تملكه من مصانع ومنشاءات صناعيه وانتاجية ...؟
لااعتقد وسنرى ...... ادعو من الله ان اكون مخطئ
%u0632%u0627%u0626%u0631
الجيش ده هو انا وانت واخويا واخوك واالست امريكا لما بتدى معونه للجيش بتاخدها بالايد التانيه زى خبراء وخلافه ولازم يكون عندك خبير او اتنين فى كل الاسلحه علشان امريكا تبعتلك قطع غيار ليها وبكده تعرف كل حاجه عنك عن طريق الخبراء الامريكان وبالذات فى السلاح الجوى
ميس نامى
دى قناة الفراعين صاحبها ملياردير
ده بيستعبط

مبادرة رائعة وان شاء الله ناجحة

شكرا مستر
اه والله ياجدتنا الغاليه معاكى حق فعلا صاحب قناة الفراعين بيستعبط وبيستغل طيبة الشعب المصرى.....مع وافر تحياتى واحتراماتى
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا النهاردة اقترحت فى الشغل تفعيل مبادرة الشيخ محمد حسان باقتطاع اجر يوم من رواتبنا لدعم الاقتصاد المصرى والفكرة عجبت ناس كتير اوى ولكن للاسف فى قله غير موافقه وبيقولو اللى معاهم فلوس يدفعوا او تحت مبدا التخوين او التشكيك بس دول مصر مش مستنيه منهم حاجه ربنا يقدر وندعم احنا الاقتصاد بتاعنا ونخلى العالم يشوف المصريين يقدروا يعملوا ايه
%u0632%u0627%u0626%u0631
اللى امريكا بتهدد بمنعه ما يتشحتش :
احب اقول لاخوتنا الافاضل ان المعونه الأمريكيه اللى امريكا بتناور بمنعها هى المعونه العسكريه فقط اما المعونات التموينيه والقروض والاستثمارات لم تتحدث عنهم والمعروف أن المعونه الامريكيه العسكريه هى معونه عينيه بمعنى امداد الجيش المصرى بالذخيرة وقطع الغيار وعمل عمرات الطائرات وتدريب كوادر على استعمال تلك المعدات يعنى لو امريكا لم تقم بهذا العمل يبقى سلاحنا كله خرده والمفروض ان مع اتفاقية بيع السلاح بيبقى منصوص على الكلام ده ومع اتفاقية الخيانه ( كامب ديفيد ) التزمت امريكا بدفع قيمة هذا العمل ( بمعدل سنوى يساوى 1,3 مليار دولار وما زاد عن ذلك تدفعه مصر نقدا ) نظير التزام مصر بشروط المعاهدة السرية والعلنية وكمان السادات ( ربنا يتصرف فيه بمعرفته ) كان اعلن عند مقاطعة الروس اننا اخدنا خط استراتيجى اسمه تنويع مصادر السلاح علشان نمنع هذا بما يعنى انه لا توجد ازمه ولدينا خبرة وبدائل لمنع الكارثة وليس من بينها جمع تبرعات للجيش وعموما لما البلد تبقى تنظف من اللصوص والخونه والمنافقين والكاذبين والمستهزئين بالدين والحط من قدره باتخاذه مطية ومعبرا للوصول الى مقاعد زائله ولما الجيش يرجع ثكناته ولما كل حرامى وكل قاتل يتحاسب بالقانون ونشوف ان فى مصانع جديده بيتم انشائها راح نلاقى انه مفيش أى أزمه وبدون شحاته
%u0632%u0627%u0626%u0631
اسف ياشيخ محمد حسان فانا لااستطيع دفع مائة جنيه عن كل فرد فى اسرتى لكى اعطيه للحكومة لتسورد بيها قنابل مسيلة للدموع تطلقها فى وجوهنا عند اول اعتراض عليها لن ادفع حتى ادعم اليهود والاسبان والاردنين الذين ينعمون بالغاز المصرى ونحن لانجد انبوبة بوتجاز لن ادفع حتى اصرف على علاج المخلوع على نفقة الدولة فى المركز الطبى العالمى وانا لااستطيع علاج اولادى فى مستشفى حكومى لن ادفع من قوت اولادى الذى اجد عليه يوم بيوم وغيرى من حكومات النظام قد حولو المليارات للخارج ولااجد من يحاول ارجاعها لن ادفع ومليارات زلزال 92 التسعة موجودة فى البنك المركزى رهن اشارة من المخلوع ولااحديتكلم عنها لن ادفع حتى يتم كشف عملاء المصرف العربى المنهوبة فيه فلوس الشعب المصرى وجميع قيادات المجلس العسكى على علم بيها ولا يحركو ساكن لارجاعها لن ادفع والسيد فاروق العقة محافظ البنك المركزى على علم بكل صغيرة وكبيرة من فلوس الشعب بالدولار الامريكى موجودة لديه ولايريد الافصاح عنها لن ادفع قبل ان تعود اموالنا المنهوبة من مكتبة الاسكندرية بواسط زوجة المخلوع والسيد اسماعيل سراج ولااحد يتكلم لن ادفع قوت اولادى ياشيخ محمد الذى لااملك منه شئ حتى كتابة هذه السطور والقائمين على البلاد ينعمون بكل سبل الراحة والرفاهية ولايشغلون انفسهم بضحايا المخلوع بعد ان قتلوهم فى كل الميادن والشوارع بكل برود وحقارة اسف ياشيخ واسف على ان هذه المبادرة تخرج من شيخ جليل مثلك يعلم من بواطن الامور ماقد نجهله نحن عامة الشعب الذى تطالبه سيادتك بان يدفع مائة جنيه عن كل فرد من اسرته فكر جيدا ياشيخ من قبل ان تتسبب فى خسائر كثيرة لمن يثقون فى كلامك ولا يفكرون فيه بعقولهم الله مانى قد افصحت عن بعض مايجعلنى من اكثر الرافضين لهذه المبادرة الغير كريمة

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
الشيخ محمد حسان يكشف النقاب عن مصير فلوس مبادرة المعونة الأمريكية
بعد مبادرة المعونة المصرية الشيخ حسان يطلق مبادرة اتبرع بجنيه لتسليح جيش سوريا الحر
شاهد بالفيديو راى الشيخ محمد حسان فى المعونة الامريكية والتمويل الاجنبى
الازهر يوافق على مبادرة الشيخ محمد حسان فى كسر المعونة الامريكية ويبداء عمله بها
بالفيديو الشيخ محمد حسان يبداء مبادرة المعونة المصرية من التلفزيون المصرى