نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الشيخ محمد حسان يعلن عن الاسماء التى تتولى جمع المعونة المصرية

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قام منذ قليل فضيلة الشيخ المصرى محمد حسان بالاعلان عن بعض الاسماء اللذين سيشتركون فى مبادرة المعونة المصرية لكسر المعونة الامريكية فى برنامج معتز الدمرداش على قناة الحياة فى برنامجه مصر الجديدة حيث قال ان الاستعداد ساخن جدا حيث قال ان من تضامن معى الان طلاب الجامعة اللذين اتو اليه وقالو ان كل طالب سيتبرع ب 10 جنيهات وقال ان شركة الغزل والنسيج بمدينة المحلة تالكبرى ان كل عامل سيتبرع بقيمة 10 جنيهات من راتبه وقال اننى عندى غدا لقاء بفضيلة شيخ الازهر الشريف الشيخ احمد الطيب حتى يتم الاتفاق على الهيئة التى ستكون المبادرة وعرض على كل من الدكتور احمد زويل وشيخ الازهر احمد الطيب والمفتى ووزير الاوقاف والدكتور فاروق الباز والدكتور محمد مختار الباز والدكتور محمد عبدالمقصود والمستشار احمد الزن بالاضافى الى فرد من وزارة المالية وفرد من المحاسبة

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "الشيخ محمد حسان يعلن عن الاسماء التى تتولى جمع المعونة المصرية" نشر بواسطة: بتاريخ:
NOURA 18
حلوة مش عارف ايه من فاسه يبقى ايه من راسه دي !

وربنا يقوي الراجل ده على فعل الخير لمصر دايما يا رب
جدة مصرية
كده بقى كلنا كا شعب ممكن نتبرع على قدر حدودنا واحنا مطمئنين بعد رحيل اللصوص اللى نهبونا 30 سنة

شكرا مستر
mr-esaed
ههههههههههه يعنى اللى اكله مش من فاسه يبقى قرارة مش من راسه يعنى اللى ما بيجبش الاكل من شقاه وحد تانى بيجيبهولو يبقى اكيد عايز منه مصلحه
جدة مصرية

اللى اكله من فاسه يعنى اللى بياكل من شقاه ولا يمد ايده لحد

وقراره من راسه يعنى محدش يملى عليه ارادته

تحياتى لكى نورا
NOURA 18
ههههههههههه يعنى اللى اكله مش من فاسه يبقى قرارة مش من راسه يعنى اللى ما بيجبش الاكل من شقاه وحد تانى بيجيبهولو يبقى اكيد عايز منه مصلحه
اصل انا مش من شرم :d
ميرسي للتوضيح انا فعلا اول مرة اسمعو !

اللى اكله من فاسه يعنى اللى بياكل من شقاه ولا يمد ايده لحد

وقراره من راسه يعنى محدش يملى عليه ارادته

تحياتى لكى نورا
ربنا يخليكي يا جدتي .. اصلي للاسف ماعشتش في مصر
والكلام ده بيبقى جديد عليا
عبد الرحمن 2011

ربنا يبارك فيك يا شيخ .
وربنا يبارك في شعب مصر الشرفاء .
وربنا ينتقم من المحبطين الخونه اللي هيعلقو بعد شويه ويقول لك خلي في حالك يا شيخ ومالكش دعوه بالسياسه

%u0632%u0627%u0626%u0631
العبارة دى كان اول واحد قالها الشيخ الشعراوى رحمه الله وهى عبارة كان مقصود بيها وقتها اننا نسمع كلام امريكا لحد ما نقدر يكون عندنا اكتفاء ذاتى ومعنى المقولة خبيث وغير صحيح لان الانسان ربنا خلقه حر سواء يملك قوتة ام لا فالانسان ما هو الا اراده ولابد ان يكون قراره من داخلة مهما كانت الصعوبات وامحن فلا يلين ويتنازل عن مبادئة ابدا ولنا فى الرعيل الاول من الصحابة اسوة حسنة فقد كان منهم العبيد مثل بلال الذى كان جسده فى العبودية لكن قلبه فى اعلى عليين وكان قراره من هذا القلب السليم وهو يعذب تحت الحجارة المحرقة وهو يردد احد احد فليتنا نتعلم ولا نسوغ التخاذل لاى سبب حتى وان كان القوت الذى ضمنه الله ان اطعناه او عصيناه
%u0632%u0627%u0626%u0631
فى تصريحات لاحد المسؤلين الامريكين من المستوى الرفيع كما جاء على قناة اون تى فى قال هذا المصدر السيادى توكد ان فى حال قطع المعونة الامريكية عن مصر فسيتم قطع معاهدة السلام وسيتم تسليح جيش مصر بعيدا عن امريكا وستقطع العلاقات بين البلدين حيث قال العميد صفوت الزيات فى قراءة تلك التصريحات حول قطع المعونة قال نحن فى ازمة مع الولايات المتحدة الامريكية ويجب اعادة ضبط النفس مرة اخرى كما تحدث عن مقابلة المشير حسين طنطاوى مع رئيس الاركان الامريكى وقال ان لو مصر ابتعدت عن التعاملات العسكرية مع امريكا سوف تكون خسارة لمصر لان تلك التسليح وشراء المعدات الحربية والطائرات غالى جدا من الدول الاخرى مثل روسيا وفرنسا يعنى يا شيخ حسان انت نيتك حسنة بس بتتكلم فى ما لا تفقه لان ده مش تخصصك انت تخصصك فى الدعوة مش فى السياسة وياريت تحترم التخصص ولا انت الغرور خدك وعايز تتكلم فى كل حاجة ولو انت مخلص حقيقى كنت تسال الاول اهل السياسة واذا قالولك ان ده كويس ما فيش مانع ساعتها انك تعمل المبادرة دى
%u0632%u0627%u0626%u0631
متخليك جدع وقدوة وتتبرع بكام مليون من ثروتك انت واصحابك من كبار المشايخ ولا انتوا بس فالحين فى الكلام وخلاص
منار الزائرة :)

دى من اقوال الشيخ الجليل محمد متولى الشعراوى
اللى هى من لا يملك قوت يومه لا يملك قراره
ياريت يتعمل قائمة بجميع الشركات فى القطاع العام والخاص ويخصم من المنبع
توفيرا للوقت والجهد وكل حاجة
وكل شركة مهما كان حجمها يكون فيها موظف يتولى تاضافة الاشتراكات كل شهر فى الحساب

بس السؤال بقى من الاشخاص اللى هيبقى لهم حق السحب من الحساب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وازاى هيتم مراقبة اوجه الانفاق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومين الاشخاص ذوى الخبرة والكفاءة والامانه اللى ممكن يقوموا بالدور ده ؟؟؟؟؟
جدة مصرية
ياريت يتعمل قائمة بجميع الشركات فى القطاع العام والخاص ويخصم من المنبع
توفيرا للوقت والجهد وكل حاجة
وكل شركة مهما كان حجمها يكون فيها موظف يتولى تاضافة الاشتراكات كل شهر فى الحساب

بس السؤال بقى من الاشخاص اللى هيبقى لهم حق السحب من الحساب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وازاى هيتم مراقبة اوجه الانفاق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومين الاشخاص ذوى الخبرة والكفاءة والامانه اللى ممكن يقوموا بالدور ده ؟؟؟؟؟
يا منار
صباح الورد عليكى

صندوق رسائلك مليان وشوفى الرد بقى

صباح الفل على عيونك يا قمر

جدو بيقولك كلامك مضبوط جدا
ولكن وجهة نظره ان الجيش عاوز يعطى السلطات كلها لسلطة منتخبة علشان يمشى

جدو بيقولك اكتبى اقتباس برد على كلامى بكلامك المضبوط ده ولانك صح الصح

شكرا حبيبتى على اجمل رسالة بها وعى كبير وماشاء الله عليكى
يا منار
صباح الورد عليكى

صندوق رسائلك مليان وشوفى الرد بقى

صباح الفل على عيونك يا قمر

جدو بيقولك كلامك مضبوط جدا
ولكن وجهة نظره ان الجيش عاوز يعطى السلطات كلها لسلطة منتخبة علشان يمشى

اصل اا رديت وهو كان لسه نايم

جدو بيقولك اكتبى اقتباس برد على كلامى بكلامك المضبوط ده ولانك صح الصح

شكرا حبيبتى على اجمل رسالة بها وعى كبير وماشاء الله عليكى
صباح النور والخير والورد على جدتى وجدو حبايبى
حاضر ...وشكرا يا جدتى والله انا بتعلم منكم :
جدة مصرية
صباح النور والخير والورد على جدتى وجدو حبايبى
حاضر ...وشكرا يا جدتى والله انا بتعلم منكم :
لالالالالالالالالالا يا مونى يا حبيبتى

انا اللى باتعلم منكم يا شباب الحاضر

انا من جيل زمااااااااااااااااااااااااااااان
من ايام عبد الناصر رحمه الله ومن قبل ايامه

يا سلام على ايام زمان كانت جميلة خالص
لالالالالالالالالالا يا مونى يا حبيبتى

انا اللى باتعلم منكم يا شباب الحاضر

انا من جيل زمااااااااااااااااااااااااااااان
من ايام عبد الناصر رحمه الله ومن قبل ايامه

يا سلام على ايام زمان كانت جميلة خالص
ربنا يديكى العمر الطويل يا احلى جده

والله نفس الكلام ماما بتقولهولى ان زمان كان حاجة تانية خالص
بس هنعمل ايه بقى حظووووووووووووووووظ :d
elkembo
محمد حسان كامبادرة شىء كويس بس بالنسبة الشيخ محمد حسان مش عارف له موقف محدد أتذكر أن قبل الثورة قعد يخطب ويقول( دى أعمال تخريبية والحقوق مش بتتجاب كده) وفى أثناء الثورة قعد يقول (دى فتنه) وبعد نجاح الثورة (قعد يقول هؤلاء الشباب الأبطال الذين خرجوا من أجل الحق) فأنا مش عارفله موقف محدد وبكرر مش عارفله موقف محدد علشان بس محبينه ميزعلوش
حمادة السندباد
نعم لجمع المعونة المصرية بدل الامريكية واحنا وراء الشيخ فى هذا الكلام
عبد الرحمن 2011
محمد حسان كامبادرة شىء كويس بس بالنسبة الشيخ محمد حسان مش عارف له موقف محدد أتذكر أن قبل الثورة قعد يخطب ويقول( دى أعمال تخريبية والحقوق مش بتتجاب كده) وفى أثناء الثورة قعد يقول (دى فتنه) وبعد نجاح الثورة (قعد يقول هؤلاء الشباب الأبطال الذين خرجوا من أجل الحق) فأنا مش عارفله موقف محدد وبكرر مش عارفله موقف محدد علشان بس محبينه ميزعلوش

انا اذكر ان الشيخ محمد حسان نزل الميدان اثناء الثورة وقال الثورة المباركه والشباب الطاهر
لو عندك حاجه غير كده ياريت ترفق لنا الفيديوهات . ولك الشكر مقدما

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو..الشيخ محمد حسان يرد على كل الإتهامات الموجهة له بخصوص المعونة وموقعة الجمل
شاهد بالفيديو راى الشيخ محمد حسان فى المعونة الامريكية والتمويل الاجنبى
عاجل المصريين المقيمين بالخارج يؤيدون فكرة الشيخ محمد حسان فى جمع المعونة المصرية بدلا من الامريكية
بالفيديو الشيخ محمد حسان يبداء مبادرة المعونة المصرية من التلفزيون المصرى