نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

زيادة سعر السجائر المحلية والأجنبية بناءا على طلب وزارة المالية

أكد نبيل عبد العزيز رئيس الشركة الشرقية للدخان أنه تم تحريك سعر علبة السجائر المحلية والأجنبيةالمنتجة محليا وذلك بزيادة مقدارها 25 قرش للعلبة الواحدة وأكد نبيل عبد العزيز أن هذا الإرتفاع جاء بناءا على طلب من وزارة المالية وكذلك من مصلحة الضرائب وذلك لسد العجز فى الميزانية خاصة أن هذه الزيادة سوف تضمن دخل مليار جنيه زيادة لخزينة الدولة كما حذر نبيل عبد العزيز رئيس الشركة الشرقية للدخان من خطورة السجائر المهربة والمنتشرة بالاسواق المصرية من مصادر مجهولة والغير معروف مكوناتها ومدى تاثيرها على صحة الانسان والشباب على المدى الطويل علاوة على تأثيرها المباشر لاضعاف القدرة المالية للمنتجات المحلية الوطنية من السجائر

المقال "زيادة سعر السجائر المحلية والأجنبية بناءا على طلب وزارة المالية" نشر بواسطة: بتاريخ:
عبد الرحمن 2011

حلو حكاية التحذير من السجاير المهربة لان لها اضرار بالصحه هههههههههههههههههههههههههههههه
دا على اساس ان السجاير اللي مش مهربه مفيده للصحه ؟؟؟؟؟؟

زيادة ربع جنيه تدخل للخزينه مليار طب كنتو ذودوها شويه خلوها 2 جنيه ويبقى الدخل للخزينه 8 مليار
واللي عاجبه يشربها واللي مش عاجبه يبطلها وفي الحالتين عملتو خير سواء شربها وافاد الخزينه او بطلها ورحم نفسه من شرها

حسن حماد
زودوها 2 جنية بالرغم من اني مدخن
جدة مصرية

حلو حكاية التحذير من السجاير المهربة لان لها اضرار بالصحه هههههههههههههههههههههههههههههه

زيادة ربع جنيه تدخل للخزينه مليار طب كنتو ذودوها شويه خلوها 2 جنيه ويبقى الدخل للخزينه 8 مليار
واللي عاجبه يشربها واللي مش عاجبه يبطلها وفي الحالتين عملتو خير سواء شربها وافاد الخزينه او بطلها ورحم نفسه من شرها

بطلها بقى يا عبد الرحمن من فضلك ويا عالم معمولة بايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حاول على قدر الامكان

شكرا مشرفنا العام استاذ
سيد كرمان

هههههههههه تحياتى عبد الرحمن ,,,,,,هو صحيح فى سجاير نافعة وسجائر ضارة ,,, فكرونى بدرس العلوم فى الابتدائية عن الحشرة النافعة و الحشرة الضارة ...... وأنا بأيدك فى زيادة سعر السجائر أكتر من كده ,,,,, أهو حتى اللى مصمم يشربها يقللها شوية,, أنما أنا متأكد إن فيه ناس هتقولك إحرق سدرك وساعد بلدك ) ههههههه.
و تحياتى مشرفنا.
بديعه أحمد على

دى مش اول مره تزيد فيها سعر السجاير يا عبد الرحمن يابنى
امال الزياده اللى قبل كده اللى حصلت بعد الثوره على طول ... و دى كانت مش فاكره زياده الضعف باين يعنى خمسه جنيه تقريبا زياده على حد علمى .. (اصلى ما بشربش بس متابعه لان اخويا بيشرب هههههههه) راحت لمين الزياده اللى فاتت؟؟؟؟ اكيد للثوره المضاده او لشراء الغاز المسموم او اسلحه فض الشغب قصدى فض الثوره او علشان يدفعوا للبلطجيه ... لان شركات الدخان هنا كلها فلول و جمال داخل فيها و الله اعلم علاء كمان

و بكره يحطوا صور الثوار المقتولين على علب السجاير و يقولوا التدخين هو الايدى الخفيه اللى قتل الثوار
و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم
د.عصام
بصراحه رغم انى مدخن بس يا ريت تزيد الضعف لان فيه ناس اكيد هتبطل مع كل زياده . وانا اتمنى ان المدخنين كلهم بما فيهم انا يبطلوا تدخين
د.عصام
دى مش اول مره تزيد فيها سعر السجاير يا عبد الرحمن يابنى
امال الزياده اللى قبل كده اللى حصلت بعد الثوره على طول ... و دى كانت مش فاكره زياده الضعف باين يعنى خمسه جنيه تقريبا زياده على حد علمى .. (اصلى ما بشربش بس متابعه لان اخويا بيشرب هههههههه) راحت لمين الزياده اللى فاتت؟؟؟؟ اكيد للثوره المضاده او لشراء الغاز المسموم او اسلحه فض الشغب قصدى فض الثوره او علشان يدفعوا للبلطجيه ... لان شركات الدخان هنا كلها فلول و جمال داخل فيها و الله اعلم علاء كمان

و بكره يحطوا صور الثوار المقتولين على علب السجاير و يقولوا التدخين هو الايدى الخفيه اللى قتل الثوار
اختنا بديعه رغم احترامى دايما لارائك ودايما متفق معاها بس المره دى انا شايف ان انتى متحامله شويه .هههههههههههههه
زهير ابراهيم
بصراحه رغم انى مدخن بس يا ريت تزيد الضعف لان فيه ناس اكيد هتبطل مع كل زياده . وانا اتمنى ان المدخنين كلهم بما فيهم انا يبطلوا تدخين
بسئلك يا دكتور كمدخن
هل لو زودو السعر الى اعلى الاسعار ستقوم بترك التدخين...؟
انا تركت التدخين لسبب بسيط جدا
كنت بحاله مرضيه صداع وشوق السجاره لايمثل اي شئ من ما كنت احس به
لانها كانت الفرصه الوحيده لترك السجاره
ومازالت السجاره حبي الوحيد الذي فارقته ولن اعود اليه
د.عصام
بسئلك يا دكتور كمدخن
هل لو زودو السعر الى اعلى الاسعار ستقوم بترك التدخين...؟
انا تركت التدخين لسبب بسيط جدا
كنت بحاله مرضيه صداع وشوق السجاره لايمثل اي شئ من ما كنت احس به
لانها كانت الفرصه الوحيده لترك السجاره
ومازالت السجاره حبي الوحيد الذي فارقته ولن اعود اليه
موش عارف ارد عالسؤال بس انا كنت اقلعت عنها حوالى سنتين وكانت صحتى احسن بس بالرغم من انى الحمد لله ميسور بس مع كل زياده بفكر فى الاقلاع موش عشان الثمن بس بحس انه حرام اصرف على السجايز مرتب شخص يعمل فى الحكومه من سنين واشكرك زهير دايما اسالتك ليها مغزى
حمادة السندباد
طب لما فى سجائر مهربة وياترى جاية منين اكيد من الصين وكانت فين الجمارك ولا هتقول زى التليفونات الصينية حسبى الله ونعمة الوكيل فيكم وربنا هيحسباكم على كل اللى بتعملوه ده انتم والمدخنين وياريت ترفعوا سعرها اكتر
بديعه أحمد على
اختنا بديعه رغم احترامى دايما لارائك ودايما متفق معاها بس المره دى انا شايف ان انتى متحامله شويه .هههههههههههههه
يمكن يا دكتورنا الفاضل بس شوف المقتطفات دى

لمهندس نبيل عبد العزيز رئيس مجلس إدارة الشركة الشرقية للدخان «إيسترن كومبانى

المهندس نبيل يؤكد فى حواره أن هذه النجاحات لم يكن من الممكن تحقيقها إلا بتوافر مناخ من الاستقرار والأمن الذى شهدته مصر خلال العقود الثلاثة الماضية مشيراً إلىأن سياسات الإصلاح السياسى والدستورى والاقتصادى التى قادها الرئيس حسنى مبارك انعكست بشكل ملحوظ على خطط الإصلاح والتطوير فى الشركة باعتبارها أحد الوحدات الاقتصادية المنتجة داخل منظومة الاقتصاد القومى

ويقول إن حركة التطوير والإنتاج والتوسع والتخطيط بشكل علمى واقتصادى لمزيد من تحقيق الانتشار والتوزيع وتحقيق أكبر عائد فضلاً عن السياسات الاجتماعية التى تتبعها إدارة الشركة وخصوصاً فيما يتعلق بالاهتمام بالعنصر البشرى وتحديث الإدارة ومراعاة الدور الاجتماعى للشركة والاهتمام الصحى بالعاملين بها. كل هذا انطلق من برنامج الرئيس مبارك الانتخابى الذى وضع مصالح الوطن ومصلحة المواطن فى مقدمة أولوياته

تعتبر الشركة الشرقية «إيسترن كومبانى» إحدى الدعائم التى تسهم فى تمويل الخزانة العامة وهى تحرص على ذلك من خلال السياسة الإنتاجية والتشكيلة البيعية مع المحافظة بل والعمل على زيادة العائد لموارد الخزانة العامة ليصل خلال عام 2009- 2010 إلى 8 مليارات و385 مليون جنيه بزيادة قدرها 665 مليون جنيه على العام السابق عليه، وبذلك يصبح متوسط ما تدفعه الشركة للخزانة العامة للدولة ما يجاوز 37 مليون جنيه يوميا خلال أيام العمل المتاحة «300 يوم عمل.

الموضوع الاصلى و لقراءه المزيد
http://www.masress.com/october/110870

لما السجاير بس بتدخل لميزانيه الدوله اكتر من 37 مليون جنيه فى اليوم (تانى فى اليوم) يبقى بنستلف ليه من بره و عايزين صندوق النقد فى ايه؟ و معونه امريكيه ليه؟ و مادام بيحققوا كل الارباح دى بالمليارات ليه يغلوا سعر السجاير الضعف بعد الثوره ؟؟؟؟ و دلوقتى زياده تانى و مش عايزين الناس تهرب السجاير؟؟؟ و الله الموفق و المستعان
matta
يعني السجائر المحلية غليت طب الناس بتشربها برضه الحل الأمثل نقوم بمنع تصنيعا ونوفر المليارات ده بدل ما نستلف ولا نشحت

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
المالية تحدد أسعار بيع السجائر المحلية والمستوردة - تعرف على الأسعار الجديدة
زيادة اسعار السجائر لتمويل زيادة الاجور
طلبات التوظيف المقدمة من وزارة المالية+كيفية كتابة الطلب+عنوان وزارة المالية
الشعب يوافق على زيادة أسعار السجائر المحلية