نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتدى الموبايل أخبار وعروض شبكات المحمول

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شركات المحمول الثلاث " فودافون / موبينيل / اتصالات" تفرض ضريبة دمغة 51 قرش شهريا على كل عملاء الكارت

قررت شركات المحمول الثلاثة المصرية المتواجدون في السوق الحالي وهم فودافون وموبينيل و اتصالات بفرض دمغة على كل مستخدمي الخدمة تقدر ب 51 قرش تخصم شهريا من رصيد المستخدمين , والذي بلغ عددهم الان 83 مليون مستخدم !!

في حين اعلنت شركات المحمول ان هذه الدمغة لاشأن لهم بها انما هي خاصة بالدولة وسيتم توريدها للدولة دون اي ارباح للشركات هذا حسب رسائل نصية قامت الشركات الثلاثة بارسالها لعملائها من اجل التنبية على ذلك وذلك بدءا من شهر مارس القادم .

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "شركات المحمول الثلاث " فودافون / موبينيل / اتصالات" تفرض ضريبة دمغة 51 قرش شهريا على كل عملاء الكارت" نشر بواسطة: بتاريخ:
Dr! Ahmed
لا لو للدوله مفيش مانع ...................
kawsar
اهم حاجة اننا مانلاقيش كل اسبوع فيه نص جنيه مسحوب
%u0632%u0627%u0626%u0631
ما كفايه ما هما بيسرقوا لوحدهم ..لسه مسحوب من رصيدى حوالى 8 جنيه عشان خطا فى السيستم فى موبينيل من اسبوعين ولسه ما رجعوش ...البلدى دى مش حتتغير احنا ف الاسوأ
ertuio
تواطئ الحكومة و الشركات
الدستور بتكفل بتنظيم الضرائب فلا يجوز فرض ضريبة الا بقانون . كذلك ضرائب الرسوم وهذا القانون يصدر من قبل السلطة التشريعية
يجب ان يتم تحصيلها من ارباح تلك الشركات
و ما الحكمة من كونها 51 قرشا و ليست 50 قرشا؟
منار الزائرة :)
طيب انا مجتليش مسج
يبقى انا مش من الناس اللى هيتسحب منهم
انا هيبعتلولى الرصيد اللى هيسحبوه منكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
ايه الحكاية احنا بنرجع للخلف

لوكانت كل شهر مافيش مشكلة بس ياريت مايكون لسة جاى مصاريف اخرى بمسميات اخرى
%u0632%u0627%u0626%u0631
طب انا كنت سالفة 2 جنيه من موبينيل يا ترى هيخصموا منها ولا هيستنوني اشحن و ياخدوا 3 جنيه بدل 2.5
ro mu o mohamed
حسبنا الله ونعم الوكيل.... هما عايزين يعملوا فى الناس ايه اكتر من الى هما فيه
اسامه احمد عبد
يا جماعة افهموا الموضوع
والله الرسالة وصلتنى وانا باكتب التعليق
دلوقت المخازن بتاعة وزارة الداخلية اللى فيها الغاز المسيل للدموع والخرطوش والمطاطى والحى كمان رصبدها خلص فى أحداث الثورة ، والأحداث اللى جت بعد الثورة زى ( ماسبيرو - محمد محمود - وزارة الدخلية - مجلس الشعب ..... )
ده غير عربيات الشرطة اللى حرقها المتظاهرين
وده غير أقسام الشرطة اللى دمرها المتظاهرين
والوضع دلوقت مش مستقر
افرضوا حصلت حاجة من دول تانى لا سمح الله يبقى ايه الحل ؟
تنزل الداخلية تتعامل بايديها ؟
لأ طبعا ... لابد من وجود شىء تتعامل بيه - والشىء ده عند ماما أمريكا - وماما عايزة فلوس - والفلوس مع الشعب بيضيعها فى الكلام الفاضى
ومن هنا وجدت الفكرة
الشاطر حسن
هما 51 قرش في أول 10 شهور في السنة و 50 قرش في أخر شهرين ودة هيطبق لحد دلوقتي على عملاء الكارت بس ودة لإن وزارة المالية تطالب شركات المحمول بضريبة سنوية تقدر بـ6 جنيهات و10 قروش عن كل مشترك صراحة انا مش عارف الوزارة بتطالب بصفتها أية أصلاً خصوصاً ان المبدأ أنه لا يجوز فرض ضريبة إلا بقانون والقانون لا يصدر إلا من السلطة التشريعية ممثلة في مجلس الشعب ومجلس الشعب لم يصدر شيء تخبط وخلاص
ALi_HAFEZ
لية بقى قلة الادب دى
دا انا بقالى يومين مكسل اطلع
اجيب كارت وقت اما اجيبة
يسحبوا منة
خلاص مش شاحن
يورونى بقى هيسحبوا منين
هههههههههههههه
%u0632%u0627%u0626%u0631
الاضراب عن شراء الكروت والشحن هي حتى الدمغة تتخصم من المستهلك مش عاوزين نتكلم ونشوف هيخصمو من مين
لية بقى قلة الادب دى
دا انا بقالى يومين مكسل اطلع
اجيب كارت وقت اما اجيبة
يسحبوا منة
خلاص مش شاحن
يورونى بقى هيسحبوا منين
هههههههههههههه
ههههههههههههههههه
هيحطوهملك على فاتورة الكهربا
مش هيغلبوا يعنى
%u0644%u0648%u0644%u0648
لو لمصر مفيش مانع بس ياريت ما يتخصمش كل شوية
الشاطر حسن
%u0632%u0627%u0626%u0631
لو بجد عشان بلدنا مفيش مصرى هيعترض بس عايزين كلام ثقة والله المستعان
لا كده علــــــــــــــــــــــــــــــــى عيننا وراسنا
الشاطر حسن
يعني نوافق على المهزلة دي ولا أية
جدة مصرية
يعني نوافق على المهزلة دي ولا أية
اذا كان علشان مصر يا الشاطر حسن
فا مفيش مانع ابدا
وعيوننا لمصر

شكرا المهندس
%u0632%u0627%u0626%u0631
هو ده اللي أسمه يالاه نبني مصر
مواطن مصري حر
لايحق لأي شركة اتصالات قانونا ان تخصم اي مبالغ علي المشتركين بها دون موافقة شخصية من المشترك مهما كان الهدف من الخصم والإ تعرضت الشركة للمسائلة القانونية فاحذرو يامن فكرو في هذة الخصومات المفتعلة فنحن اصبحنا في زمن القانون و الحريات وكل شئ في حياتنا يجب ان يخضع للقانون وليس لقوة المنفذ واذا كان هناك تبرع لبلدنا فنعلن عنة وندع من يريد يتبر ع وكيفما يريد وليس بهذة الطريقة القديمة المبتذلة بالعهد البائن وكفانا نصب واحتيال واذا كان ولابد من التبرع فلتتبرع هذة الشركات بنصف قيمة كل مكالمة لصالح البلد التي تغذيهم بالملايين من الجنيهات من تشغيل هذة الشركات
ابويوسف الهندى
اعتقد ان هناك لبس فى الموضوع
ومفيش خصم دمغات شهرى
الشاطر حسن
اذا كان علشان مصر يا الشاطر حسن
فا مفيش مانع ابدا
وعيوننا لمصر

شكرا المهندس
لو علشان مصر يبقى نخفض الرواتب الكبيرة ونمسك شوية ونمنع السرقة مش نقول للموظف الغلبان هات من معاك هو مفيش ولا وزير اتبرع ولا أية مفيش حد في منصب هيدفع ولا مليم كله من الفقرا كدة ؟؟؟؟؟؟؟
%u0632%u0627%u0626%u0631
الجديد في الامر ان شركة اتصالات ولا اعلم الوضع بالنسبة للشركات الاخرى قامت بفرض رسوم على الاستعلام على الرصيد و رغم ضئالة المبلغ الا انني ارفض سياسة الامر الواقع حيث اان العقد شريعة المتعاقدين و عندما قررت التحويل لها كان 1لك لعدة نقاط قوة من بينها مجانية الاستعلام عن الرصيد لذا فاني سارفض الامر الواقع
%u0632%u0627%u0626%u0631
اتقو اللة فى شعب مصر وبلاش نصب حرررررررررررررررررررررررررام عليكم المفروض ان تاخذو هذه الاتوات من اصحاب الكروش الوسعة يظلمة اتقو اللة
hajhaj
مش عايز حد ياخد اتاوه من رصيدى غصب عنى

حتى الشركه اللى كان الواحد فاكرها محترمه (اتصالات) هى اول واحده بعتتلى رساله خصم ال 51 قرش ضريبه دمغة من اول مارس و لما جربت استعلم عن الرصيد اللى كـــــانت خاصيه مجانيه لقيته عايز يخصم 5 قروش
حاجه تقرف كله بيدحك على كله كأن اتصالات كانت بتجر ناعم فى الاول و بعد كده ظهروا على حقيقتهم كل حاجه بتغلى و سعرها بزيد عمرنا ما سمعنا عن ان فى حاجه بترخص ابداااااااااااا
%u0632%u0627%u0626%u0631
احترم اراء الجميع ياخوانا اهم حاجه النيه
طالما انقاذ مصر مفيش اي مشكله
وربنا يعدينا من الازمه دي علي خير
حضراتكو شايفين حال البلد
الشاطر حسن
مصر لن تركع أبداً لغير الله وبكل تأكيد ستسجد لأمريكا
مصر لن تركع أبداً لغير الله وبكل تأكيد ستسجد لأمريكا
البركة فى القائمين على شئون البلاد اللى خدوا على انهم عبيد

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
احذروا هذه الطريقه الجديده للنصب من شركات المحمول الثلاث فودافون - موبينل - اتصالات
احدث عروض شركات المحمول " فودافون - اتصالات - موبينيل " عروض رائعه !
بالصور : حملة " استئذني شكرا " لمقاطعة شركات المحمول بعد فرضها ضريبة دمغة 51 قرش يوم 10 مارس
أزمة حادة بين شركات المحمول بسبب حجب مكالمات لشركة اتصالات من موبينيل و فودافون
أحدث عروض شركات المحمول " فودافون - اتصالات - موبينيل " 2011