نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المالية تنفى الضريبة وتتهم شركات المحمول بالنصب على المشتركين

فى تصريح نارى لوزير المالية ممتاز السعيد حول الضرائب التى فرضت على المصريين وموظفى الدولة فى جميع القطاعات وقال زارة المالية إنها لم تفرض أية ضرائب جديدة على الإطلاق وما أعلنته شركات الاتصالات من فرض الوزارة ضريبة جديدة على خدمات التليفون المحمول بواقع 6 جنيهات و10 قروش هذا كذب وأدعاء باطل منهم وأنه فعلاً فى عام 1980 فرضت ضريبة 6 جنيه على مشتركى التليفون ثم عدلت عام 1993 وتدفع على أشتراك أستخدام التليفون ويتحملها المشترك وما ظهر مؤخراً أن شركات المحمول كانت تتحمل ضريبة الدمغة عن المشتركين وهو أمر لا نعلمه وسواء كانت هذه الشركات تحصل الضريبة من المشتركين أم لا تحصلها فهذه مسئوليتها ولكنه طبقا للقانون فإن الضريبة يتحملها المشترك وقال الوزير أيضاً إذا كانت هذه الشركات تحملت الضريبة عن المشتركين وقررت تغيير موقفها فهو أمر يرجع لها ولكن يبقى التزامها بتنفيذ قانون الدمغة ورسم تنمية الموارد بأداء الضريبة وهى قوانين معمول بها منذ سنوات طويلة وقال رفضت تماماً ما قامت به الشركات من أرسال رسائل لعملائها والتى قالت فيها أن الوزارة تفرض ضريبة جديدة على المواطنين وذلك على مخالف للحقيقة وأنا أطالب الشركات بأن تكون صريحة مع مشتركيها وتقول صراحة أنها لا يمكنها تحمل هذه الضريبة الأن بدلاً من هذه البلبلة التى عملتها وطلبت الأن شركات التليفون بتسديد الضريبة شهريا لمصلحة الضرائب طالما إنها ستقوم بتحصيلها شهريا على الفواتير حتى لا يقعوا تحت طائلة القانون حيث سيعد ذلك احتجازا لأموال الدولة والاستفادة من عوائدها .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "المالية تنفى الضريبة وتتهم شركات المحمول بالنصب على المشتركين" نشر بواسطة: بتاريخ:
د.عصام
طبعا انا معاكم ان شركات المحمل طماعه بس هما لو قلنا عليهم كده يبقى نقول ايه على المصريه للاتصالات والتليفون الارضى
حمادة السندباد
طبعا انا معاكم ان شركات المحمل طماعه بس هما لو قلنا عليهم كده يبقى نقول ايه على المصريه للاتصالات والتليفون الارضى
والله عندك حق بس اكيد الضريبة دى على اللى بيتكلموا فواتير ومن ناحية التليفون الارضى دة الاشتراك ده حرام ده الواحد بيدفع اكتر من 36 جنيه غير المكالمات ربنا ينتقم من كل شركات الهواتف المحمولة والارضية
mido_elbrns
والله هما شركات ربحية فى الأساس بس بعد الخداع اللى بيعملوه دة محدش يقبل يدفع ضريبه من رصيدة حتى لو وصلت لقطع التعامل مع المحمول والشركات الثلاثة
mido_elbrns
والله عندك حق بس اكيد الضريبة دى على اللى بيتكلموا فواتير ومن ناحية التليفون الارضى دة الاشتراك ده حرام ده الواحد بيدفع اكتر من 36 جنيه غير المكالمات ربنا ينتقم من كل شركات الهواتف المحمولة والارضية

كمان موضوع الأشتراك دة حيجننى ياحمادة وبصراحة المصرية للاتصالات

معملتش طفرة فى مجال الأتصال غير غيرت السنترالات

ورفعت الأجور ودة على حسابى وحسابك

والضريبة أحنا اللى بندفعها

والفواتير العالية

من نصيبنا

ظلم
mido_elbrns
وغير كدة المفروض يكون فى تقنين للضريبة أحنا المواطنين بندفع الضريبة مرتين مرة من مرتباتنا وبيتخصم منها الضرايب اللى بيتنصب علينا بيها بأسم ضريبة كسب العمل واحنا الدولة الوحيدة فى الارض اللى بتدفع ضريبة كسب عمل دى الاولى .
والتانية لما بتشترى اى حاجة تلاقى سعرها زايد عن حده يقوم البائع يقول والله الضرايب يابيه فيدفع البائع وتدفعها انت تانى ولو اتهرب منها البائع بتشيلها من الالف للياء انت وكله من جيبك وفى التليفون ضريبة وفواتير المياه والكهرباء ضريبة بصراحة المفروض يبقى فى قانون واضح زى الشمس للضريبة وهى بتدفع مرة واحدة للدولة على جميع السلع .... تتاخد بقى من المرتب تتاخد لما اشترى حاجة المهم ادفعها للبلد مرة واحدة بس .

والله المستعان .....
ss ass
لقد آن الأوان لإنشاء شركة محمول وطنية مصر أولي بأموال شعبها الشركات الثلاثة الموجوده كلها غير مصرية وعلى رأسها شركة سويرس عار على الحكومة أن تبيعنا لهذه الشركات فيجب إنشاء شركة وطنية و على 85 مليون مشترك في هذه الشركات تحويل خطوطهم للشركة الوطنية وإقتصاد مصر في حاجة لذلك ولابد من تبني هذه الفكرة و على الحكومة حتى تستجيب للشعب و تتخذ الخطوات اللازمة لتحقيق ذلك
منار الزائرة :)
والله يوم واحد مقاطعه للشركات النصابه دى
هتعرف ان الله حق
بس للاسف الموبايل بقى لبعض الناس من اساسيات الحياة
mido_elbrns
لقد آن الأوان لإنشاء شركة محمول وطنية مصر أولي بأموال شعبها الشركات الثلاثة الموجوده كلها غير مصرية وعلى رأسها شركة سويرس عار على الحكومة أن تبيعنا لهذه الشركات فيجب إنشاء شركة وطنية و على 85 مليون مشترك في هذه الشركات تحويل خطوطهم للشركة الوطنية وإقتصاد مصر في حاجة لذلك ولابد من تبني هذه الفكرة و على الحكومة حتى تستجيب للشعب و تتخذ الخطوات اللازمة لتحقيق ذلك
طبعاً الكلام دة على ارض الواقع صعب جداً ولو عايزين شركة وطنية كانت من الاول لكن دلوقتى صعب
ss ass
صعب ليه مفيش حاجه صعبه على الشعب المصري مصانع الحديد و الصلب في الستينات بدأت بمساهمات المصريين أطرح أسهم و الشعب يشارك و يكون شريك في المشروع و أصلا موبينيل كانت شركة تابعة للدولة و النظام الخائن باعها و هم يعلمون وقتها أن الاستثمارات ستكون في مجال الاتصالات ورغم ذلك تم البيع للجاسوس ساويرس
و أقرأ هذا الموضوع
mido_elbrns
والله يوم واحد مقاطعه للشركات النصابه دى
هتعرف ان الله حق
بس للاسف الموبايل بقى لبعض الناس من اساسيات الحياة

شكراً على مرورك يامنار

انا قولت كدة يعنى هما بدون الناس اجهزة ملهاش

اى لازمة وتانى حاجة الناس خلاص قربت تشطب مبقتش غير التليفونات كمان
mido_elbrns
mido_elbrns
طيب بقى انا عاوزة ال 51 قرش اللى اتخصموا من رصيدى
ماليش دعوة
الشاطر حسن
القوان ساري من أكثر من 20 عام والضريبة على المستهلك وكان يتم تحميلها على سعر الكارت ولما الشركات حبت تغلي سعر الكارت راحت مخترعة السبب دة ونقلت الضريبة على المستهلك رغم إنها أصلاً كانت على المستهلك لكنها كانت ضمن سعر الكارت الرسمي
mido_elbrns
صعب ليه مفيش حاجه صعبه على الشعب المصري مصانع الحديد و الصلب في الستينات بدأت بمساهمات المصريين أطرح أسهم و الشعب يشارك و يكون شريك في المشروع و أصلا موبينيل كانت شركة تابعة للدولة و النظام الخائن باعها و هم يعلمون وقتها أن الاستثمارات ستكون في مجال الاتصالات ورغم ذلك تم البيع للجاسوس ساويرس
و أقرأ هذا الموضوع
فى الستينات كان بداية بناء مصر صناعياً وأقتصادياً وكان الشعب متسرق من حكامه

ولكن دلوقتى الشعب مسروق مسروق ولما يجيبوا الفلوس اللى برة الأول ويثبتوا حسن النية

أن يكون فى فعلاً حق للناس دى يرجعلها يبقى نتبرع بكل صدر رحب وعلى قلوبنا زى العسل
ss ass
محدش قال نتبرع نطرح أسهم و نبقا شركاء في الشركة وتكون بديلآ للبورصه التي خربت بيوت ناس كتير لصالح الحراميه الكبار
mido_elbrns
محدش قال نتبرع نطرح أسهم و نبقا شركاء في الشركة وتكون بديلآ للبورصه التي خربت بيوت ناس كتير لصالح الحراميه الكبار
هى طبعاً فكرة كويسة جداً بس فى مصالح عليا للرجال الأعمال

وفكرة طرح أسهم لها قوانين وأسس متفهمهاش بسهولة

والبورصة دى الفرخة اللى بتبيض دهب ليهم
mido_elbrns
طيب بقى انا عاوزة ال 51 قرش اللى اتخصموا من رصيدى
ماليش دعوة
هههههههههههههههههههههههههههههه

هو أنتى أخدوا منك الـ 51 قرش

هما لحقوا وكنتى انتى ضحيتهم الأولى
هههههههههههههههههههههههههههههه

هو أنتى أخدوا منك الـ 51 قرش

هما لحقوا وكنتى انتى ضحيتهم الأولى
هههههههههه
ماانا قلت اسبقهم بقى
هم اعترفوا بخصم الرصيد ... والدليل الخبر بتاعك هنا
وانا رصيدى بينقص من نفسه لنفسه فيبقى اكيد هم الجناه
انا برفع شكوتى للنائب العام
ولنائب مجلس الشعب عن دائرتى( اللى منتخبتوش )
عوده لما قبل 25 يناير
ازاى مواطنة مصرية يتخصم من رصيدها هذا المبلغ الهائل بدون وجه حق
وانت عارف يا ميدو انا مصاريفى كتير ...وال 51 قرش دول عملولى عجز فى الميزانية
sameh_gpc
طيب علشان نبلغ عن النصابين والحرامية دول نكلم مين فى مصر. معدناش عارفين من المسؤول فى البلد دى.
mido_elbrns
هههههههههه
ماانا قلت اسبقهم بقى
هم اعترفوا بخصم الرصيد ... والدليل الخبر بتاعك هنا
وانا رصيدى بينقص من نفسه لنفسه فيبقى اكيد هم الجناه
انا برفع شكوتى للنائب العام
ولنائب مجلس الشعب عن دائرتى( اللى منتخبتوش )
عوده لما قبل 25 يناير
ازاى مواطنة مصرية يتخصم من رصيدها هذا المبلغ الهائل بدون وجه حق
وانت عارف يا ميدو انا مصاريفى كتير ...وال 51 قرش دول عملولى عجز فى الميزانية

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

هما فعلاً حالياً أبتدوا فى ارسال الرسائل للعملاء

وارفعى شكوتك لله بدل النائب العام يامنار

ايوة صح ازاى مواطنة مصرية يتخصم منها رصيد بالحجم دة 51 قرش

وهو كل رصيدها فى الموبايل هههههههههههههههههههههههههههههه

هما فعلاً حالياً أبتدوا فى ارسال الرسائل للعملاء

وارفعى شكوتك لله بدل النائب العام يامنار

ايوة صح ازاى مواطنة مصرية يتخصم منها رصيد بالحجم دة 51 قرش

وهو كل رصيدها فى الموبايل هههههههههههههههههههههههههههههه
ونعم بالله
بس انت عرفت منين انه كان كل رصيدى اللى املكه فى الحياة ؟؟؟!؟؟؟
انا كنت حاسه من الاول ان تليفونى متراقب
mido_elbrns
ونعم بالله
بس انت عرفت منين انه كان كل رصيدى اللى املكه فى الحياة ؟؟؟!؟؟؟
انا كنت حاسه من الاول ان تليفونى متراقب

والله أنتى حوار كبييييير خالص يامنار

وتانى حاجة أنتى اشهر من النار على علم

وأكيد هو دة اللى خلى تليفونك يتراقب وتكونى

أنتى أول وحدة يتخصم منها الرصيد فى مصر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
حملات ضد شركات المحمول لإلغاء الدمغة الشهرية و وزارة المالية : لما نفرض أي ضرائب علي الشركات !!
وزارة المالية تكذب شركات المحمول وتنفى فرض أي ضريبة على عملاء المحمول
عاجل : فودافون: تشغيل خطوط المحمول ب11 رقما منتصف يونية وأرقام شركات المحمول الجديدة