نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

خدمة هائلة لكل شعب مصر خدمة "روح.كوم"دليل مواصلات يدلك من المكان اللى انت فيه لأى مكان تانى بالقاهرة

فى سابقة هى الأولى فى مصر لعمل خريطة لطرق القاهرة وضواحيها على يد شباب مصرى وقام بتنفيذها محمد تيسير 29 عام مهندس كمبيوتر ومنى الجمال زوجين فى مقتبل العمر محمد حيث قال محمد أنه كان يعانى من التأخير فى المواصلات وصعوبة أيجاد الخط المناسب والأسرع لذهابه لقضاء أعماله حيث يركب الأتوبيس فيدور به فى شوارع القاهرة ويصل بعد ساعتين للمكان الذى يقصده ففكر فى طريقة لحل هذه المشكلة التى يعانى منها سكان القاهرة أو من يقصدوها لقضاء مصالحهم من المحافظات الأخرى فقام بعمل بحث عن خطوط المواصلات بهيئة النقل العام بالقاهرة والجيزة وخطوط المترو والميكروبص والعربات التى تنطلق فى كل مكان وحفظها جيداً وقامت بمساعدته زوجته التى تزوج منها حديثاً وأسسا شبكة كاملة لمساعدة الراكبين فأسسوا موقع بأسم " روّح.كوم rawa7.com" فهو دليل المواصلات المصرى بيوفر لك محرك بحث يخليك تقدر تدور على أحسن وأسهل مواصلات من المكان اللى إنت فيه لأى مكان تانى فى القاهرة وبمعنى أدق "منين يودى على فين" فأطلقوا شبكة الإنقاذ وبدأوا فى الترويج لها على الفيس بوك وتويتر ووجدت الفكرة إقبال هائل من جميع الناس فانهالت عليهم الأسئلة وعكفوا هم على إجابتها فى فرح بما قدماه من مساعدة إلى غيرهم من التائهين .
ودة لينك صفحتهم على الفيس بووك https://www.facebook.com/rawa7.news#!/rawa7.news
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

محمد ومنى أصحاب فكرة "روّح"

المقال "خدمة هائلة لكل شعب مصر خدمة "روح.كوم"دليل مواصلات يدلك من المكان اللى انت فيه لأى مكان تانى بالقاهرة" نشر بواسطة: بتاريخ:
سهم--
بس اللي متعود على ركوب المواصلات في منطقة معينة بيكون عارف أتوبيس كام بيروح فين، هي الخدمة الجديدة دي ممكن تنفع اللي مش عارف المنطقة كويس.

هنستنى من الزوجين يصممو خدمة (طير.كوم)، يعنى العميل يدخل على الموقع ويعمل كليك يلاقي نفسه راكب صاروخ ومروح لأي مكان.

شكرا على الخبر.
mido_elbrns
بس اللي متعود على ركوب المواصلات في منطقة معينة بيكون عارف أتوبيس كام بيروح فين، هي الخدمة الجديدة دي ممكن تنفع اللي مش عارف المنطقة كويس.

هنستنى من الزوجين يصممو خدمة (طير.كوم)، يعنى العميل يدخل على الموقع ويعمل كليك يلاقي نفسه راكب صاروخ ومروح لأي مكان.

شكرا على الخبر.
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

براحتك ياسهم بس والله الخدمة فوق الممتازة وعلى فكرة أنا جربتها معاهم

وسالتهم عن وجودى برمسيس وعايز اروح مدينة السلام ولو أنا فى مطار القاهرة

وعايز اروح مدينة السلام وردوا عليا خلال 6 دقائق بالضبط وبصراحة حاجة ممتازة وغير كدة

مش أنت بس اللى بتسأل على صفحتهم وكمان على الأيميل فدى تعتبر مساعدة لكل واحد عايز

يوصل لمكان بسرعة وسهولة ويعنى أنت حافظ كل شبر فى القاهرة ولا الجيزة طبعاً لا فأكيد بتسأل

على المكان اللى عايز تروحه وهما قربوا عليك المسافة قبل ماتنزل من البيت اوشغلك تبعتلهم السؤال

اللى عايزه ويردوا عليك من غير متسأل وتحتار ولا تركب مواصلة غلط وتتأخر عن مواعيدك ... مش تقولى

طير.كوم وتتريق على تعب ناس شهور وشهور علشان يريحوا ناس فعلاً بتعانى فى المواصلات .

ومفيش شكر على واجب
سهم--
إن شاء الله نجرب.

بس متفتكرش اني بسخر من شغلهم.
ميس نامى
شكرا لهم على مجهودهم فعلا فكره خميله هتسهل على ناس كتير تجهل دنيا المواصلات ....وكما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ...كان الله فى عون العبد مادام العبد فى عون اخيه..............مشكوووور ميدو على الخبر
mido_elbrns
إن شاء الله نجرب.

بس متفتكرش اني بسخر من شغلهم.

يعنى كنت أحب أشوف تعليق منك لتشجيعهم على مجهودهم

ما هما برضه شباب زيى وزيك وعاملين الموضوع دة وتعبوا جدأً علشان

يريحوا اللى زيى وزيك ياسهم وانت راجل شكلك ماشى مع ربنا وبشوف كدة

من مواضيعك الهامة والراائعة ومن ردودك على المواضيع يبتاع طير .كوم

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
جدة مصرية
الف شكر لهم وحقيقة مجهود كبير جدددددددددددداااااااااااااا بذلوه وسنستفاد منه بالتأكيد
ما شاء الله عليهم وربنا يسعدهم ويحققوا احلامهم

شكرا كتير ميدو البرنس
سهم--

يعنى كنت أحب أشوف تعليق منك لتشجيعهم على مجهودهم

ما هما برضه شباب زيى وزيك وعاملين الموضوع دة وتعبوا جدأً علشان

يريحوا اللى زيى وزيك ياسهم وانت راجل شكلك ماشى مع ربنا وبشوف كدة

من مواضيعك الهامة والراائعة ومن ردودك على المواضيع يبتاع طير .كوم

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
بس أنا مسخرتش من مجهودهم، وأنا قلت ان عملهم ده ممكن ينفع اللي مش عارف المنطقة كويس، وممكن ينفعني لأني مش عارف كل مناطق القاهرة، وطبعا ده عمل كويس يرضي ربنا.

اللي مش هينتفع بيه بس هو اللي عارف المنطقة، اللي في مصر القديمة أوالمعادي -مثلا- ممكن ميحتاجش.

أما الفكاهة ده شيء تاني خالص ملوش علاقة بالسخرية.
منار الزائرة :)
فكرة ممتااااااااااااااااااااازة جدا
جدا
جدا
جدا
لحد بكره الظهر

شكرا على الخبر
mido_elbrns
بس أنا مسخرتش من مجهودهم، وأنا قلت ان عملهم ده ممكن ينفع اللي مش عارف المنطقة كويس، وممكن ينفعني لأني مش عارف كل مناطق القاهرة، وطبعا ده عمل كويس يرضي ربنا.

اللي مش هينتفع بيه بس هو اللي عارف المنطقة، اللي في مصر القديمة أوالمعادي -مثلا- ممكن ميحتاجش.

أما الفكاهة ده شيء تاني خالص ملوش علاقة بالسخرية.
عادى ياسهم مدقش مجرد حوار بيننا
mido_elbrns
فكرة ممتااااااااااااااااااااازة جدا
جدا
جدا
جدا
لحد بكره الظهر

شكرا على الخبر

شكرا يامنار على تشجيعك لفكرة فعلاً ممتازة

وعلى فكرة أكتفت موقع تانى أسه " اركب أيه ؟ "

وميقلش رووعة عن موقع " روح "

وأنا بأشكرك جداً