نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

محكمه قصر النيل ترفض الدعوي المقدمه ضد نجيب ساويرس

قضت اليوم محكمه جنح قصر النيل في القضيه المرفروعه من قبل احد رجال الاعمال ضد رجل الاعمال نجيب ساويرس بسبب ازدراء الاديان ، حيث قضت المحكمه برفض الدعوه و ذلك لأن مقدم الدعوه غير ذي صفه .
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

و ترجع اسباب رفع الدعوه الي الرسوم الكاريكاتيره التي نشرها رجل الاعمال نجيب ساويرس على حسابه على الانترنت و التي حملت رسوما مسيئه للإسلاميين ، مما ادي ذلك الى رفع عده قضايا ضده بالإضافه الى الحملات الشعبيه الكبيره و التي دعت الى مقاطعه كافه اعماله و شركاته .

يذكر ان ايضا لدي نجيب ساويرس قضيه اخري بنفس التهمه و هي ازدراء الاديات و تم حجزها الى يوم 3 مارس المقبل في محكمه جنح بولاق .

المقال "محكمه قصر النيل ترفض الدعوي المقدمه ضد نجيب ساويرس" نشر بواسطة: بتاريخ:
بديعه أحمد على
يحيا العدل و ربنا ينصرك يا ساويرس على الحرب السياسيه و الحزبيه و الطائفيه اللى تحت حجه حمايه الاديان او ازدراء الاديان

ساويرس نشر كرتون مطبوع و معمول و مصمم من سنين طويله لما السعوديه كانت عايزه تبنى ديزنى لاند عندها الامريكان رسموا الكاريكاتير ده و قالو لو عملنا ديزنى لاند فى السعوديه يبقى ميكى ماوس و ميمى ماوس حيلبسوا كده (النفاب) النقاب اللى هو لا سنه و لا فرض و لم ترتديه ايا من نساء النبى اللى هم امهات المسلمين .. النقاب زى شعبى بدوى و ليس اسلامى يبقى سويرس عمل ايه؟ لا رسم الكاريكاتير و لا هو كاريكاتير جديد منتشر على النت من سنين و لا جاب سيره الاسلام و انما قال لو الاسلامين (الاسلامين و ليس المسلمين) و معنى الاسلامين و هو اصطلاح ظهر بعد الثوره كان قبل الثوره اسمهم ارهابين .. فقال لو الارهابين مسكو الحكم فى مصر الناس حتلبس كده و الواقع ان صديق له مسلم ارسل له هذه الرسوم كمزحه و نشرها بحسن نيه و لا فيها صوره مصحف و لا كلمه الجلاله و لكن ميكى و ميمى لابسين نقاب و لحيه (زى سعودى بدوى)

الحقيقه هى حرب على حزبه و على قناته و على اعماله و مشاريعه يعنى سويرس رجل الاعمال المصرى و المستثمر الذى يلعب دور كبير فى دعم اقتصاد مصر و اللى بيقول انا اتربيت على ايد مسلمين و اللى مشاريعه فيها اكتر من 95% مسلمين عايزين نحاربه و نكفره و نطلع عينه و نحط ايدنا فى ايد امريكا (اللى اصلا رسموا الكاريكاتير ده) و نناخد منهم منح و ندور على مستثمرين اجانب و امريكان و سياح (كل ده من ضد الدين)

و نرفع قضيه على عادل امام اللى افلامه بتساهم فى دخل كبير لمصر لانه عمل افلام ازدراء اديان؟؟؟؟ ازدراء ايه لما حصلت تفجيرات التحرير و ماتو ناس منهم الطفله شيماء اللى الشعب نسيها و نسى الارهاب و الانفجارات اللى شفناها و عمل بعدها فيلم الارهابى و اهدى الجايزه لوالد الطفله الشهيده شيماء اللى ماتت على ايد ارهابين فجروا مقهى التحرير (فاكرين يا مصرين و الا بننسى؟) لكن اللى على راسه بطحه زعل من الفيلم و جاى دلوقتى يحاسب عادل امام اللى عمل السفاره فى العماره و الارهاب و الكباب و الارهابى و النوم فى العسل و مسرحيه الزعيم و كلها رسالات خطيره و جاده و فى الصميم .. ايه بقى رساله الاسلامين (او الارهابين) لا عاتقين مسلم و لا مسيحى فى البلد و بيخلصوا حسابات بدل ما يحمدوا ربنا انه فك سجنهم افتروا و عملوا اللى ما قدرش يعمله الحزب الوطنى فى عزه

مجلس الشعب (ذو الاكثريه من الاسلاميين) لا يستطيع ان يحرك ساكنا فى اتفاقيه السلام مع اسرائيل و لا فى المنحه الامريكيه و لا فى تهويد القدس و لا فى مذبحه بورسعيد و لا فى الا مذبحه حصلت فى مصر و لا فى حق جنودنا الذين يقتلون على الحدود و لا فى اى حاجه غير (يأذنوا فى المجلس و يعملوا دعايه لهولز و يتهموا الثوار بالبلطجه و يشوحوا لبعض)

من باب اولى تناصروا المستثمرين المصريين (مسلمين و اقباط) و تشجعوا الاستثمار و البورصه فى مصر مش انكم تكرهوا الراجل فى البلد و فى عيشته علشان يبيع كل حاجه و يخرب بيت 45 الف مصرى مسلم فاتح بيوتهم سويرس عايزين تشحتوا من امريكا كام مليون و بتطيروا المليارات من مصر؟ و تقولوا ازدراء اديان هو فى ازدراء اكتر من كده؟ قمه الذكاء و حسبى الله و نعم الوكيل فيكم قادر يخلصنا من الارهاب (و المصطلح ده لازم يرجع لقاموس المصرين ولازم المصريين يصحواااااااااااااااا)

ربنا ينجينا و ينجى مصر من الارهاب الارهابين
و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم
سهم--
ربنا ينصرك يا ساويرس؟!! على مين يا أستاذة بديعة ده متورط في بلاوي.

هتشوفي ازاي الأعضاء هيردو عليكي.
drspiderman
يحيا العدل و ربنا ينصرك يا ساويرس على الحرب السياسيه و الحزبيه و الطائفيه اللى تحت حجه حمايه الاديان او ازدراء الاديان

ساويرس نشر كرتون مطبوع و معمول و مصمم من سنين طويله لما السعوديه كانت عايزه تبنى ديزنى لاند عندها الامريكان رسموا الكاريكاتير ده و قالو لو عملنا ديزنى لاند فى السعوديه يبقى ميكى ماوس و ميمى ماوس حيلبسوا كده (النفاب) النقاب اللى هو لا سنه و لا فرض و لم ترتديه ايا من نساء النبى اللى هم امهات المسلمين .. النقاب زى شعبى بدوى و ليس اسلامى يبقى سويرس عمل ايه؟ لا رسم الكاريكاتير و لا هو كاريكاتير جديد منتشر على النت من سنين و لا جاب سيره الاسلام و انما قال لو الاسلامين (الاسلامين و ليس المسلمين) و معنى الاسلامين و هو اصطلاح ظهر بعد الثوره كان قبل الثوره اسمهم ارهابين .. فقال لو الارهابين مسكو الحكم فى مصر الناس حتلبس كده و الواقع ان صديق له مسلم ارسل له هذه الرسوم كمزحه و نشرها بحسن نيه و لا فيها صوره مصحف و لا كلمه الجلاله و لكن ميكى و ميمى لابسين نقاب و لحيه (زى سعودى بدوى)

الحقيقه هى حرب على حزبه و على قناته و على اعماله و مشاريعه يعنى سويرس رجل الاعمال المصرى و المستثمر الذى يلعب دور كبير فى دعم اقتصاد مصر و اللى بيقول انا اتربيت على ايد مسلمين و اللى مشاريعه فيها اكتر من 95% مسلمين عايزين نحاربه و نكفره و نطلع عينه و نحط ايدنا فى ايد امريكا (اللى اصلا رسموا الكاريكاتير ده) و نناخد منهم منح و ندور على مستثمرين اجانب و امريكان و سياح (كل ده من ضد الدين)

و نرفع قضيه على عادل امام اللى افلامه بتساهم فى دخل كبير لمصر لانه عمل افلام ازدراء اديان؟؟؟؟ ازدراء ايه لما حصلت تفجيرات التحرير و ماتو ناس منهم الطفله شيماء اللى الشعب نسيها و نسى الارهاب و الانفجارات اللى شفناها و عمل بعدها فيلم الارهابى و اهدى الجايزه لوالد الطفله الشهيده شيماء اللى ماتت على ايد ارهابين فجروا مقهى التحرير (فاكرين يا مصرين و الا بننسى؟) لكن اللى على راسه بطحه زعل من الفيلم و جاى دلوقتى يحاسب عادل امام اللى عمل السفاره فى العماره و الارهاب و الكباب و الارهابى و النوم فى العسل و مسرحيه الزعيم و كلها رسالات خطيره و جاده و فى الصميم .. ايه بقى رساله الاسلامين (او الارهابين) لا عاتقين مسلم و لا مسيحى فى البلد و بيخلصوا حسابات بدل ما يحمدوا ربنا انه فك سجنهم افتروا و عملوا اللى ما قدرش يعمله الحزب الوطنى فى عزه

مجلس الشعب (ذو الاكثريه من الاسلاميين) لا يستطيع ان يحرك ساكنا فى اتفاقيه السلام مع اسرائيل و لا فى المنحه الامريكيه و لا فى تهويد القدس و لا فى مذبحه بورسعيد و لا فى الا مذبحه حصلت فى مصر و لا فى حق جنودنا الذين يقتلون على الحدود و لا فى اى حاجه غير (يأذنوا فى المجلس و يعملوا دعايه لهولز و يتهموا الثوار بالبلطجه و يشوحوا لبعض)

من باب اولى تناصروا المستثمرين المصريين (مسلمين و اقباط) و تشجعوا الاستثمار و البورصه فى مصر مش انكم تكرهوا الراجل فى البلد و فى عيشته علشان يبيع كل حاجه و يخرب بيت 45 الف مصرى مسلم فاتح بيوتهم سويرس عايزين تشحتوا من امريكا كام مليون و بتطيروا المليارات من مصر؟ و تقولوا ازدراء اديان هو فى ازدراء اكتر من كده؟ قمه الذكاء و حسبى الله و نعم الوكيل فيكم قادر يخلصنا من الارهاب (و المصطلح ده لازم يرجع لقاموس المصرين ولازم المصريين يصحواااااااااااااااا)

ربنا ينجينا و ينجى مصر من الارهاب الارهابين
انا مستغرب جدااااااا جدااااااااااا من الرد ده و الله
%u0632%u0627%u0626%u0631
السيدة بديعة تحية طييبة
لو قرات حضرتك شوية صغيرة في الفقة او التاريخ الاسلامي لعرفتي حضرتك ان امهات المؤمنين كن يرتدين النقاب وممكن حضرتك تقرايس حديث الافك لتعرفي ان السيدة عائشة لما رات صفوان قامت بتغطية وجهها على الفور
ولعلك لا تعلمين ان سبب غزوة بني قينقاع كانت من اجل ان يهوديا قد راود امراة مسلمة على كشف وجهها فرفضت فتامر عليها حتى كشف عورتها

اما بالنسبة لساويرس
فحقا لا اعرف عن من تدافعين ؟؟
عن رجل يستعدي الغرب على التيار الاسلامي في بلد المفروض انه بلد مسلم !!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ. [المائدة:51]
%u0632%u0627%u0626%u0631
اكيد يا بديعة انتي بتشتغلي عند ساويرس
eslammessi10
انا حااااسس يا أخت بديعة ان حضرتك بتحاربى الإسلاميين سواء كاااانوا إخوان او سلفيين

والإسلامين مش يعنى إرهابيين زى ما انتى قلتى لكن ده إشاعة طلعت عليهم من النظام القديم علشان بيحاربو الظلم

وانا مش عااارف هما الإسلامين عملو ايه وحش كل الى بيحاولو يعملوه انهم يخدموا الناس

ومش علشان انتخابات ولا حاجة زى ما حضرتك قلتى لكن هما بيعملو الخدمات من قبل الثورة حتى

وكماااان توصل انك تدافعى عن سويرس ده يبقى عداااء للإسلام نفسه مش للمسلمين او الإسلاميين ........
بديعه أحمد على
انا حااااسس يا أخت بديعة ان حضرتك بتحاربى الإسلاميين سواء كاااانوا إخوان او سلفيين

والإسلامين مش يعنى إرهابيين زى ما انتى قلتى لكن ده إشاعة طلعت عليهم من النظام القديم علشان بيحاربو الظلم

وانا مش عااارف هما الإسلامين عملو ايه وحش كل الى بيحاولو يعملوه انهم يخدموا الناس

ومش علشان انتخابات ولا حاجة زى ما حضرتك قلتى لكن هما بيعملو الخدمات من قبل الثورة حتى

وكماااان توصل انك تدافعى عن سويرس ده يبقى عداااء للإسلام نفسه مش للمسلمين او الإسلاميين ........
يا اسلام يابنى
الارهابيين هما اللى فجروا التحرير و قتلوا ناس منهم الطفله الشهيده شيماء اللى كلنا نسيناها
الارهابين هم اللى عملوا مدابح فى امبابه و كانوا عايزين (جمهوريه امبابه المستقله)
و طلعوا منشورات فى العريش يبشروا بدوله العريش المسلمه المستقله عن مصر (بعد الثوره)
و فجروا الاضرحه .. التكفير و الهجره اللى قتلوا السادات راحوا فين دلوقتى؟ تبع مين؟ ما تقوليش انهم فص ملح و داب

الناس دى اتحبست علشان محاولات الاغتيال المستمره و التفجيرات و الطرود الملغمه مش علشان بيقاوموا نظام فاسد بالعكس دول اول من حرم الثوره و قالوا انها خروج عن الحاكم انما هم كانوا فى السجن دفاعا عن فكرهم فى نشر العنف على انه جهاد و فى اهدار دم المسلمين ان كانوا يختلفون معهم فى الفكر او المذهب و حبا منهم فى الوصول الى السلطه و لم يسجنوا لانهم ضد نظام فاسد كانوا يتواطئون مع اى نظام يعطيهم جزء من الكعكه

كلامى اللى باقوله دلوقتى مش حتعرفوه دلوقتى لكن كله بأوانه و ربنا قادر يكشف الحق
و انا مش باشتغل عند حد لا سويرس و لا غيره انا فى بيتى فى حالى و ربنا معايا و فى قلبى و اسمه على لسانى فى كل لحظه و ربنا عالم بالنوايا و يا رب يعطينى على قد نيتى و لا اريد عليه من اجر لكنى بانصح اهلى و ناسى خلوا بالكم مش كل واحد يلوح لكم باسم الاسلام او اى مبدأ تصدقوه ما اسهل الشعارات

ان شاء الله بكره ربنا حيكشف الحقيقه و من هنا الى ان تكشف ارجوا ان لا تتسرعوا فى حمايه باطل و لا تكفروا من يخالفكم الرأى حتى لا تحملوا ذنوب انتم فى غنى عنها
%u0632%u0627%u0626%u0631
واضح جدا من كل ردود الاخت بديعة انها عندها خلل رهيب فى العقيدة حتى ابسط قواعد العقيدة فى الولااء والبراء
سبحان الله على دى شخصية لا احد يعلم الى اى طائفة تنتمى وتتهم الجميع بعدم المعرفة الحقة وتجادل كأنها صاحبة
الرؤية الثاقبة ومدافعة لكل ما هو شاذ ولا عجب ان اقول انك احيانا تستخدمين التقية معنا
وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ آمَنُواْ مِنكُمْ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَن يُرْضُوهُ إِن كَانُواْ مُؤْمِنِينَ

أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ

يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِمَا فِي قُلُوبِهِم قُلِ اسْتَهْزِؤُواْ إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ

وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِؤُونَ

لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَائِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمِينَ

الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُواْ اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
مش عارف يحيا العدل على ايه يا بديعة على استعدائه الغرب على مصر ولا على سب الدين ولا على الاستهزاء
نصيحة ينبغى ان تعملى بها اتقى الله ان كنتى من المسلمين اهل السنة والجماعة
eslammessi10
والله مع احترااامى الشديد لحضرتك بس حضرتك لا تعلمى شئ عن الإسلاميين أو المسلميين

أصلا مين الى أوجد الأإرهاب وأول ما ظهر ظهر فين

الإرهاب الى أوجده المخابرات الأمريكية وطلعو على جماعة طالبان الإرهاب وطلعو على المسلمين فى الدول الإسلامية كلمة الإرهاب

وحضرتك معكيش أى دليل إن الى فجرو التحرير وقتلو الناس والى حصل مع الطفلة شيمااااء و....... انهم دول الإسلاميين

فين دليلك انهم إسلاميين الى فجروا وقتلو وخطفو

وكمان فى أول الثورة جماعة حزب النور فعلا حرمت الثورة بس رجعو وحليلوها
اما الإخوان المسلمين هما من أول ناس بدأت الثورة

وهما تحبسوا واتبهدلو علشان كااااانو بيحاااااااولو يظهرو الحق

انا بتعاااامل مع الجماااااعات الإسلامية عن قرب ومن زمان أوى وكل الإشاعات الى طالعة عليهم دى مش حقيقة
وحضرتك بتحكمى عليهم من غير حتى ما تتعاملى معاااااهم

(أفنجعل المسلمين كالمجرمين . ما لكم كيف تحكمون . ام لكم كتاب فيه تدرسون . إن لكم فيه لما تخيرون. ام لكم ايمان علينا بالغة إلى يوم القيامة إن لكم لما تحكمون)
REBEL
اشتغالات فاضية كلها عايزة اللى يملاها
mannon
لو اتكلمت على تعليقك يأخت بديعة وابديت أعجابى أحتمال الهجوم عليكى يذيد ، لان طبعا الكل هيقولك شفتى اهو تعليقك عجب المسيحى وخلتية يشمت فينا ، للاسف دة بقا حال مصر وللاسف دة بقى تفكير المصريين
يارب رحمتك .. سلام
Mostafa El sabahy(groby)1
و الله انا شايف انه اتحط فى دايرة الفرم من الاسلام السياسى و الدعاة و المشايخ من ساعة ما بدء فى المشاركة لتأسيس حزب المصريين الاحرار و من ساعتها و مها نازلين عليه طحن و هما بردوا بيصدر منهم اخطاء يمكن كتر منه و محدش بيتكلم و بعدين دا مش حزبه لوحده هو زى 5000 مؤسس فى حزب المصريين الاحرار و انا شايف ان الكتلة اتظلمت فى الانتخابات بسببه بردوا.

و فى الاخر مش عايز حد يشتمنى او يهاجمنى زى ما حصل مع العضوة بديعة
علشان الديمقراطية بتدينى حق انى اقول رأي و اكيد هلاقى رأى مخالف و دى الديمقراطية الى الثورة رفعتها من اول المطالب .
%u0632%u0627%u0626%u0631
الحمد لله ان ربنا نصره على أعداء النور . اللى عاوزين يعيشونا فى ارهاب و يا تبقى زيهم يا يحاربوك. ناس متفهمش يعنى ايه حرية و لا تعدد.

من حق اى واحد يبقى مسلم متشدد بس على نفسه و من حق اى واحد يكون اى حاجة هو عاوزها

انا تعبت من الارهابيين اللى ملوا مصر. باقصد الارهاب الفكرى

يا رب ارحمنا منهم و احمينا من دماغهم ده اذا كان عندهم دماغ اصلا
%u0632%u0627%u0626%u0631
ربنا يسمحك يانجيب الاسلام هو الحل
%u0632%u0627%u0626%u0631
يا أخت بديعة أرجو انك تراجعي نفسك قبل الممات ودخول القبر وخصوصا أنني أعرف أنك كبيرة السن فأخشى أنت

تموتي على هذا الفكر فتحشري مع ساويرس وأشكاله وتحرمي أن تحشري مع نساء الاسلاميين ومن على شاكلتهم

أو بمعنى أوضح مع النبي محمد صلى الله لأنه إمام السلفيين والإخوان اللذان تكرهينهما

أسأل الله عزوجل أن يعينك على التوبة وأن تعلنيها صريحة بشجاعة من على منبر (( نجوم مصرية )) وتنصري الاسلام

دائما فهذا مايبقى لكي في القبر وعند لقاء الله

صاحب رأي منصف سلفي المنهج ( على خطى الحبيب )
mannon
تموتي على هذا الفكر فتحشري مع ساويرس وأشكاله )
ايوة كدة يمعلم هى دى النصائح ولا بلاش ، اللهم قوى ايمانك
شوفتى مش قلتلك ياخت بديعة كدة انت هتزعلى منك ناس كتير
drspiderman
لو اتكلمت على تعليقك يأخت بديعة وابديت أعجابى أحتمال الهجوم عليكى يذيد ، لان طبعا الكل هيقولك شفتى اهو تعليقك عجب المسيحى وخلتية يشمت فينا ، للاسف دة بقا حال مصر وللاسف دة بقى تفكير المصريين
يارب رحمتك .. سلام
انت ليه هتحول الموضوع الى غير محله ؟؟؟
احنا بنتكلم على واحد استهزأ و نشر صور مسيئه
هل انت ترضي اننا برضه ننشر صور مسيئه ؟؟؟

احنا ليه الصح مش بنقول عليه صح
و ليه الغلط مش بنقول عليه غلط

ليه دايما لازم ندور على اسباب و نبرر بيها الى بيحصل
mannon
انت ليه هتحول الموضوع الى غير محله ؟؟؟
احنا بنتكلم على واحد استهزأ و نشر صور مسيئه
هل انت ترضي اننا برضه ننشر صور مسيئه ؟؟؟

احنا ليه الصح مش بنقول عليه صح
و ليه الغلط مش بنقول عليه غلط

ليه دايما لازم ندور على اسباب و نبرر بيها الى بيحصل
بالعكس ياحبيبى انا اكتر واحد كنت مضايق لما نجيب ساويرس عمل كدة ومحدش يرضى الاساءة طبعا لاى دين ، بس احنا بنتكلم فى موضوع تانى !!!
drspiderman
بالعكس ياحبيبى انا اكتر واحد كنت مضايق لما نجيب ساويرس عمل كدة ومحدش يرضى الاساءة طبعا لاى دين ، بس احنا بنتكلم فى موضوع تانى !!!
لا و الله هو نفس الموضوع
و كب كويس ادام انت كنت زعلان يبقي احنا متفقين على نفس المبدا
ان الي غلط يتحاسب
وهو ده الى بيعهلمه الناس دلوقتي سواء من رفع قضايا او حتي مقاطعته
%u0632%u0627%u0626%u0631
والله ياأخت بديعة هذا ما عرفناه عنك دائما وابد وهو محاربه الله ورسوله وليس الاسلاميين على حد قولك

وكل ما اريد توصيله لك {اللهم يامجيب اجب دعوتي واحشر بديعه مع علاء عبد الفتاح ونوارة وساويرس وكل اتباعة}

واحشرنا يارب مع من أحببناهم من السلف ممن ساروا على نهج المصطفي صلى الله عليه وسلم

{كان نبينا الحبيب صلوات ربي وسلامة عليه يطلق اللحيه ويحفوا الشارب و يقصر الثوب فكان ثيابه في نصف ساقه }

أنا أتسائل كلما دخلت هذا المنتدى وجدت حرب شعواء على السلفيين أتدرون من مظهر من تسخرون وعل من تطاولون

على نبيكم على أشرف خلق الله فأنا أريد الجواب جزاكم الله خيرا

وختاما {فيه ناس لم يكونوا مطبقين للسنة ولكن يعترفوا بالخطأ ويحترموا جدا من طبقوها ولكن ما يفعلة الكثير أن

أرسم لنفسي طريق على ما ترضاه نفسي وأقول هذا هو الطريق اللى الجنه وغفلوا عن الطريق الحقيقي لانه

لايواكب الموضة وغير متقدم وهو كتاب الله وسنه رسول الله

أنشر لتطبق دين الله ولك الاجر

سلفي وأعتزززززز جدا بمنهجي
زهير ابراهيم
"مجلس الشعب (ذو الاكثريه من الاسلاميين) لا يستطيع ان يحرك ساكنا فى اتفاقيه السلام مع اسرائيل و لا فى المنحه الامريكيه و لا فى تهويد القدس و لا فى مذبحه بورسعيد و لا فى الا مذبحه حصلت فى مصر و لا فى حق جنودنا الذين يقتلون على الحدود و لا فى اى حاجه غير (يأذنوا فى المجلس و يعملوا دعايه لهولز و يتهموا الثوار بالبلطجه و يشوحوا لبعض)"
ولا ولا ولا وسيبقى ولا
بديعه أحمد على
"مجلس الشعب (ذو الاكثريه من الاسلاميين) لا يستطيع ان يحرك ساكنا فى اتفاقيه السلام مع اسرائيل و لا فى المنحه الامريكيه و لا فى تهويد القدس و لا فى مذبحه بورسعيد و لا فى الا مذبحه حصلت فى مصر و لا فى حق جنودنا الذين يقتلون على الحدود و لا فى اى حاجه غير (يأذنوا فى المجلس و يعملوا دعايه لهولز و يتهموا الثوار بالبلطجه و يشوحوا لبعض)"
ولا ولا ولا وسيبقى ولا
الاهم و الاغرب اخى الفاضل زهير
ان السلفين باعوا قضيه سيد بلال السلفى الذى عذبوه امن الدوله الى القتل
و الكلام من محامى سيد بلال نفسه الذى فال ان السلفين باعوا قضيته و قالوا انهم لا يستطيعون ان بطالبوا بمحاكمه ضباط امن الدوله الذين عذبوا سيد بلال
يبقى المجلس لزمته ابه
و هل يقام الحد على ناس و ناس فى شرعهم
الله اعلم

و ردا على الاخ الذى يدعو لى بالخير على ما اظن
ان شاء الله ساحشر مع من احب (رسول الله صلى الله عليه و سلم) و مش حد تانى
بديعه أحمد على
ايوة كدة يمعلم هى دى النصائح ولا بلاش ، اللهم قوى ايمانك
شوفتى مش قلتلك ياخت بديعة كدة انت هتزعلى منك ناس كتير
كلمه الحق موجعه لمن ينقصه المنطق يا مانون يابنى
الاسلام دين صفح و سلم و سلام و محبه و تعايش و يحمل كل مكارم الاخلاق
و لا اجد مكارم اخلاق فيمن يدافع عن السلفين و الاخوان
و لا يقدر احدا ان يحتكر الاسلام لنفسه و لا اعرف كيف احتكروه و حرموه على من دونهم من المسلمين فما بال الاقباط؟
لو كان الاسلام الذى ندين به هو نفس الاسلام الدى يدينون به (الاسلام المتسامح الوسطى السمح الملىء بالرحمه و الموعظه الحسنه و مكارم الاخلاق) لما كان هذا رد فعلهم و لتفكروا قليلا ليعرفوا انى ادافع عن مبدأ الهجوم على من نشر الصور و ليس من رسمها لانهم مش قادرين على امريكا يتشطروا على سويرس بالرغم انه ليس الوحيد الذى نشر هذه الصور فهى منتشره على النت من سنوات طويله و لم يحرك لهم هذا ساكنا

الهدف واضح الحرب على سويرس بالذات لانه صاحب حزب قوى يهدف الى توحيد المصريين مسلمين و مسيحين و لانه صاحب قناه قويه بعالج و تطرح مواضيعها بقوه و منطق و حقائق و لا تزيف الامور و ان شاء الله منصور فى حربه هذه لانها ليست على الاسلام و الا وقفنا له جميعا و لكنه تأسف مليون مره و لم يقبلوا اسفه (المتشددين) اما المسلم الحق يعرف معنى كلمه (و ان جنحوا للسلم فاجنح لها)

ارجو ان يحاولوا ان يثبتوا للعالم انهم ليسوا متشددين و لا ارهابين و العنف و الهجوم ليس منهجهم و انهم يريدون تطبيق شرع الله على الكل بالعدل مش على ناس و ناس و ذلك بنصره سيد بلال و القصاص من ضباط امن الدوله الذين عذبوه او يبطلوا يهاجموا و يحاولوا يتكلموا بالحسنى (فهل يعرفوها)
بديعه أحمد على
والله ياأخت بديعة هذا ما عرفناه عنك دائما وابد وهو محاربه الله ورسوله وليس الاسلاميين على حد قولك
وكل ما اريد توصيله لك {اللهم يامجيب اجب دعوتي واحشر بديعه مع علاء عبد الفتاح ونوارة وساويرس وكل اتباعة}

احشرنا يارب مع من أحببناهم من السلف ممن ساروا على نهج المصطفي صلى الله عليه وسلم

{كان نبينا الحبيب صلوات ربي وسلامة عليه يطلق اللحيه ويحفوا الشارب و يقصر الثوب فكان ثيابه في نصف ساقه }

أنا أتسائل كلما دخلت هذا المنتدى وجدت حرب شعواء على السلفيين أتدرون من مظهر من تسخرون وعل من تطاولون
على نبيكم على أشرف خلق الله فأنا أريد الجواب جزاكم الله خيرا
وختاما {فيه ناس لم يكونوا مطبقين للسنة ولكن يعترفوا بالخطأ ويحترموا جدا من طبقوها ولكن ما يفعلة الكثير أن
أرسم لنفسي طريق على ما ترضاه نفسي وأقول هذا هو الطريق اللى الجنه وغفلوا عن الطريق الحقيقي لانه
لايواكب الموضة وغير متقدم وهو كتاب الله وسنه رسول الله
أنشر لتطبق دين الله ولك الاجر

سلفي وأعتزززززز جدا بمنهجي
تقول تعتز بمنهجك؟ و لم تقل تعتز باسلامك او بدينك لانك تعرف انه فعلا منهج من مناهج الاسلام و مذهب من مذاهب الاسلام و ليس كل الاسلام و لا كل المناهج الاسلاميه فالسلفيه و الوهابيه و الشيعه و الصوفيه و البهائيه و غيره كلهم ملل و الاسلام اكبر من كل هذه المسميات و التعصبات و العصبيات
هو دين كتاب الله و سنه رسوله (مله ابراهيم حنيفا) فلم يتبع الرسول صلى الله عليه و سلم منهج سلف و لا شيعه و لا بهائى و لا غيره ممن اتوا بعده من يريد النجاه يكون مسلما و يتحلى بمكارم اخلاق النبى صلى الله عليه و سلم و يتبع كتاب الله و سنه رسوله بلا مسميات

قال صلى الله عليه و سلم
ستفترق أمتي ثلاثا وسبعين فرقة، كلها في النار إلا واحدة"

ربنا يهدينا جميعا و نرى ان الدين الاسلامى لا يحث على الفرقه و التشيع الى اسباط و احزاب و تكتلات و يا رب نكون جميع على قلب رجل واحد و يهدينا سواء السبيل
%u0632%u0627%u0626%u0631
اولا الحديث كامل ثبت في الحديث الصحيح أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: افترقت اليهود على إحدى وسبعين فرقة، وافترقت النصارى على اثنتين وسبعين فرقة، وستفترق هذه الأمة على ثلاث وسبعين فرقة كلها في النار إلا واحدة، . وفي بعض الروايات: هي الجماعة. رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه والحاكم، وقال: صحيح على شرط مسلم.
اذا يبقى فى فرق ضلت بمنهجها وهتدخل النار وفرقة فضلت على منهج النبوة والصحابه والتابعين قيل: من هي يا رسول الله؟ قال: من كان على مثل ما أنا عليه وأصحابي وده يتنقاد مع ان مفيش مناهج وعلى ان الكل سواسية لا فى فرقة هتنجى والرسول عليه الصلاة والسلام حددها وفى فرق مش هتنجى لانها فرطت فيما كان عليه الرسول واصحابه السلف الصالح ياريت نحق الحق ولا ناخذ من الكلام جزء ونقتطع جزء على مبدأ ولا تقربوا الصلاة
بديعه أحمد على
طلع لى كلمه سلف او سلفين او صوفين او غيره من هذا الكلام:

لم يرد حديثٌ لا صحيحٌ ولا ضعيفٌ فيه نصُّ "الفرقة الناجية"، وإنمَّا الذي يعتمد عليه الناس في ذلك حديثان:
- "ألا إنَّ من قبلكم من أهل الكتاب افترقوا على ثنتين وسبعين ملَّة، وإنَّ هذه الملَّة ستفترق على ثلاثٍ وسبعين: ثنتان وسبعون في النار وواحِدَةٌ في الجنَّة، وهي الجماعة"رواه أبو داود والترمذيُّ وابن ماجه، وقال الترمذيّ: حسنٌ صحيح.
- "تفترق أمَّتي على ثلاثٍ وسبعين فرقة، كلهنَّ في النار إلا واحدة"، قالوا: وما تلك الفرقة؟ قال: "ما أنا عليه اليوم وأصحابي"رواه الترمذيُّ والحاكم والطبرانيّ، ورجاله ثقات.

وفي تفسير العلماء لهذين الحديثين ذكروا لفظة: "الفرقة الناجية"، وفي تفسيرهم لها كانوا واضحين في أنَّها أهل السنَّة والجماعة، أو "ما أنا عليه وأصحابي".

قال الإمام الآبادي في "عون المعبود": "والثالثة والسبعون هم أهل السنة والجماعة وهي الفرقة الناجية"

وقال الإمام المباركفوري في "تحفة الأحوذيّ": "والثالثة والسبعون هم أهل السنة والجماعة وهي الفرقة الناجية".

ويقول الإمام المناوي في "فيض القدير": "فإن قيل: ما وثوقك بأنَّ تلك الفرقة الناجية هي أهل السنَّة والجماعة، مع أنَّ كلَّ واحدٍ من الفرق يزعم أنَّه هي دون غيره؟ قلنا: ليس ذلك بالادِّعاء والتثبُّت باستعمال الوهم القاصر والقول الزاعم، بل بالنقل عن جهابذة هذه الصنعة، وأئمَّة أهل الحديث، الذين جمعوا صحاح الأحاديث في أمر المصطفى صلى الله عليه وسلم، وأحواله، وأفعاله، وحركاته، وسكناته، وأحوال الصحب، والتابعين، كالشيخين وغيرهما، الثقات المشاهير، الذين اتَّفق أهل المشرق والمغرب على صحَّة ما في كتبهم، وتكفَّل باستنباط معانيها، وكشف مشكلاتها".

ويقول شيخ الإسلام ابن تيمية في مقدِّمة "العقيدة الواسطيَّة": "أمَّا بعد: فهذا اعتقاد الفرقة الناجية المنصورة إلى قيام الساعة، أهل السنَّة والجماعة، وهو الإيمان بالله وملائكته وكتبه ورسله والبعث بعد الموت والإيمان بالقدر خيره وشره".

فهذه هي "الفرقة الناجية" بعمومها، بعيداً عن تخصيص فلانٍ لها، أو قصر علاَّنٍ لها.
كل طائفه حتقول انا اللى حانجى و ممكن الجماعه تكون جماعه الاخوان المسلمين؟ طبعا لا .. فى النهايه الله وحده اعلم من ينجو و من لا ينجو
كل اللى علينا نعمله نؤمن بالله و ملائكته و كتبه و رسله و البعث و القدر خيره و شره و نتحلى بمكارم الاخلاق و لا اعتقد انه من الاسلام التحزب و القبليه و التعصب و الانتساب الى اسماء نصنعها و نجاهد فى سبيلها (و الله اعلم)
بديعه أحمد على
يارب رحمتك .. سلام
لا تخف فى الحق لومه لائم يا مانون يابنى
مصلحه البلد تقتضى ان لا نفرق بين مصرى واخر بناء على مذهب او مله أو جاه او سلطان
و الحرب ليست على المسيحين و لكن على كل المصرين مسلمين و مسيحين ما لم يكونوا اخوان او سلف و هذا ليس بجديد لو كانوا يخشوا الله لما تملقوا للسلاطين من اول الملك للمشير و كلهم غدروا بهم فى النهايه

انا مسلمه و موحده و لا احد يزايد على تدينى او وطنيتى و لا اخشى فى الحق لومه لائم
اللى عايز يهجر الاقباط و يطردهم من ديارهم و اللى عايز يجزأ مصر و يعمل دوله امبابه المستقله و دوله العريش الاسلاميه المستقله و يحرم و يحلل و يكفر و ينفر و يقتى بغير علم و يهاجم علماء الدين و الازهر و يرى ان رأيه فقط هو و اتباعه الصح و ما دون ذلك باطل

ده انسان قد يكون مسلم و لكنه ليس مؤمن (لا تقولوا آمنا بل قولوا اسلمنا و لما يدخل الايمان قلوبكم)
لان الايمان خشوع و تواضع و مكارم اخلاق و خشيه لله وحده و سلام و محبه و زهد فى الدنيا و مطامعها و لا ارى فيهم هذه الصفات انما نحارب بابشع الالفاظ و الدعوات بالموت و القتل و التكفير فلو كان هذا هو دينهم فانى أعلن انى اخشى الله و انى قد وجهت وجهى للذى فطر السماوات و الارض حنيفا و ما انا من المشركين لا اشرك بالله على (كرم الله وجهه) و لا السلف الصالح (كلهم على راسى من فوق) و لن اقبل يد مرشد جماعه (مع احترامى الشديد) و لكنى اعبد الله وحده و منهجى كتاب الله و سنه رسوله الكريم فقط لا غير بلا مسميات و لا احزاب و لا محاباه لمخلوق من دون الخالق

و سوف ينتصر الحق يا مانون و ستنتصر مصر
و ان شاء الله نرجع تانى مصر الجميله التى يعيش فيها الكل فى حب و سلام بلا فتن و لا احزاب

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
محكمة جنح قصر النيل ترفض الدعوي التي تتهم ساويرس بازدراء الأديان
مشروع نجيب ساويرس فى امريكا اخر اخبار نجيب ساويرس