نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

أحداث عادية – قصة كل يوم

تصحى الصبح.. تغسل وشك أو تاخد دُش.. لو بتصلى يبقى هتتوضى الأول.. ممكن تفطر لو عندك وقت.. تنزل وتتوه فى الزحمة.

ع المحطة تشاور لميكروباص.. في كرسى جنب السواق فاضى.. بس الراكب فى الكرسى التانى يشاورلك بطرف صُباعه خلاص قدام.. خايف على نفسه من الزحمة ومفلس مش قادر ياخد تاكسي.. خايف على مقامه العالى ليتهز فبيدفع تذكرتين.. يا حضرة متخفش أنا برضو إنسان.

ولو هتشاور لأتوبيس جمعية.. يبقى سِنة جوه ياحضرات الطرقة فاضية وعيب لما أقف أرصكم.. الأجرة موحدة (لا مؤاخذة ده المحصل بيقول التعليمات) إللى نازل هنا زى إللى نازل هناك كله جنيه ونص وإللى نازل فى حتة يقول قبلها الأول وإللى جنبه سِنة يخشها ده مال ناس.. هات وللاعة ياسطى وشغل قرآن عشان طلبة معايا أسمع قرآن.. قبل الإشارة ياسطى لو سمحت (ده راكب نازل والسواق هيرد عليه) ما كنا واقفين يا أستاذ.. إللى نازل بعد الإشارة يتفضل ينزل هنا عشان مش هقف تانى وإللى هيقولى أقف بعد الإشارة هيسمع كلام مش حلو اهوه وقد أعذر من أنذر.. ولأن السواق متنرفز فجأة يجى من الشمال لليمين ويضرب فرامل يجيب أخر واحد فى العربية قدام.. ولا يا حَباكة (ده السواق بيكلم صاحبه) أمسك نفسك ووعى تُقع.. لو راكب وقع مش مهم بس خد منه الأجرة الأول.. الأجرة عند السواق أهم من البنى آدم.. معاه حق أصل لا مؤاخذة الجنيه غلب الكارنيه.
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

توصل شغلك متبهدل.. تبتسم.. صباح الخير نبتدى الشغل بقى.

أنا مش عايز قصر أو شقة على النيل.. ولا عربية بى أم بمليون وميتين ولا عايز حراسة ولا الشارع بتاعى يتسفلت.. لاء وممكن استحمل أقف فى طابور العيش وطابور أمبوبة الغاز لحد ما الأزمة تخلص.. بس محتاج أحس أن أنا إنسان.. ممكن يا حكومة تفرضى النظام.. ممكن؟؟؟

المقال "أحداث عادية – قصة كل يوم" نشر بواسطة: بتاريخ:

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو والصور أحداث أحد الشهداء أحداث ميدان التحرير ليوم الأحد 6 فبراير
مشاهدة بالفيديو..أحداث اليوم الثاني من اعتصام ماسبيرو احتجاجًا على أحداث إمبابة
أحداث تونس و متابعة أحداث الثورة التونسية Tunisia بالتفصيل و ترتيب الأحداث من البداية 2011
بالفيديو والصور متابعة أحداث يوم الأحد 6 فبراير أحداث أحد الشهداء
بالفيديو والصور متابعة أحداث ميدان التحرير يوم الجمعة 4 فبراير أحداث واشتبكاكات جمعة الرحيل