في فتوي للدكتور فريد واصل مفتي الديار المصرية الاسبق اكد واصل ان قانون الايجارات القديم هو قانون مخالف للشريعة الاسلامية واكد علي وجوب تحديد مدة زمنية في عقد الايجار ولا يجوز في الشريعة الاسلامية ان يتوارث العقد بين الاجيال وطالب فريد واصل بضرورة الغاء هذا القانون وذلك لمخالفتة الشريعة الاسلامية وطالب بعودة الاملاك الي اصحابها واكد علي ضرورة تعديل قانون الايجارات القديم علي غرر القانون الجديد او الغاء القديم واكد فريد علي حرمانية التعامل بالايجار القديم وذلك لتسببة في العديد من المشاكل منها انهيار العقارات علي راس سكانها لعدم وجود الصيانة اللازمة للمسكن وشدد واكد علي ضرورة الغاء الحكومة لهذا القانون وحملها شرورة توفير المسكن الجديد للمستاجرين القدامي
|
أي جدل تقصدونه قانون مخالف طبعا هو في في الدنيا عقد إيجار من غير مدة التأقيت هو الفارق بين الإيجار وأي شيء أخر هل لو شخص استأجر شخص للعمل لبعض الوقت هل يعقل أن يلزم صاحب العمل الأجير بالعمل طول العمر وبنفس الراتب بالطبع لا فهل يعقل أن يستمر المستأجر غاصبا للعين المستأجرة طول العمر وبنفس الأجرة بالطبع لا.
من الناحية العملية المؤجرين في ظل قانون الإيجار القديم كانوا على علم بالتتأبيد قبل الإيجار وقد حصلوا في الغالب على خلو رجل بمبالغ كبيرة جداً في ذلك الوقت لا تقل غالبا عن نصف ثمن العين المستأجرة والإيجار الباقي هو باقي الثمن + مكسبهم |
طبعا الكلام ده كويس جدا بالنسبة للملاك و وحش جدا بالنسبة للمستأجرين
بس هو فعلا فيه ظلم بين وبعيد عن موضوع خلو الرجل لانه مهما كان مش هيكون عادل بالنسبة للتوقيت الان يعنى مثلا انا فى بيت جدى ويعتبر فى منطقة تقريبا راقية شقة مستأجرة ب 3 جنيهات المستأجر صاحب العقد توفاه الله وبقى بناته ولما كبروا فى السن بيفكروا ازاى يورثواها للأحفاد بتغير العدادت بأسميهم او انهم يجيبو حد من الاحفاد يقعد معاهم بأولاده ويقفل شقته علشان يثبت حاله انه مقيم علشان ال 3 جنيهات الى بيجيبو كيس شيبسى لولد من الاولاد ولا ثمن علبة كانز والحكومات توالت ونسيت المعناة دى يعنى لااحنا بناخد ايجار محترم كباقى الخلق ولا يحق لنا ان نهد البيت ونبنيه من جديد على الاقل احنا الورثة نلاقى شقة نسكنها بتكلفتها مش ب 3 جنيه |
هو فيه ظلم كبيييييييييييييييييييييييييييييير طبعا
|