نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو : فضيحة على الهواء بقناة الناس وانسحاب ممدوح حمزة من برنامج الشيخ خالد عبد الله بسبب اسئلته

فى مفاجأة لجميع متابعى ومشاهدة قناة الناس الدينية مع برنامج الشيخ خالد عبدالله واثناء استضافته للمهندس ممدوح حمزة احد ابرز وجوه الثورة المصرية ورئيس المجلس الوطنى قام بالانسحب المفاجى من الحلقة على مباشرة بعد ان بدأت بدقائق فقط بسبب ما قام بتوجيه خالد عبدالله بعدة اسئلة كانت صادمة ولاذعة لممدوح حمزة كان من بينها "هل عداواتك مع نظام مبارك ناتجة عن رفضه أن تكون وزيرا للإسكان بدلا من محمد إبراهيم سليمان ؟ وهل هذا هو السبب لانتقادك الدائم للنظام السابق؟ مما جعل حمزة يرد عليه بكل عنف وقام بترك البرنامج على الهواء مباشرة دون سابق انذار وجعل خالد عبدالله فى موقف لايحسد عليه ومن الجدير بالذكر ان خالد عبدالله اكد اكثر الاعلاميين الذين ينتهجون الخط المعادى لرموز الثورة المصرية وايضا الثائرين من الشباب

المقال "بالفيديو : فضيحة على الهواء بقناة الناس وانسحاب ممدوح حمزة من برنامج الشيخ خالد عبد الله بسبب اسئلته" نشر بواسطة: بتاريخ:
ابويوسف الهندى
لابد من الهدوء من المذيع ومن الضيف حتى يقدم كل منهم افضل ما عنده
henototy
هذه ليست فضيحة للقناة بالطبع
وعلى الرغم من اختلافى مع الاثنين الا اننى اعتقد ان هناك من عبث فى عقل ممدوح لجعله متحفز جدا لاى سؤال وعلى فكره هى مش اول مرة يهدد بالانسحاب من برنامج عند سؤاله فى مواضيع شائكة بالنسبة له وعملها قبل كده مع عمرو اديب وعمرو لم الدور علشان الموضوع مش يتطور وكملوا
وربنا يهدى الجميع
زيزو باشا
مش فاهم اهميته ايه ( مذموم عنزة ) ده اللى بيغلط فى السلفيين و يقول كلام فارغ خارج عن النطاق ؟؟ و طبعا ماهو السؤال رن زى طلقة الدانة فى ودانه ؟؟ و دايما الصراحة قاتلة ( ياللى كنت عشمان و مشتاق لكرسى الوزارة و ده خبر قديم جدا و معروفة صحته ) .. بلا قرف .. انسان غير محترم نهائيا ......
Upeng
خالد عبدالله دا ولا ليه اى تلاتين لازمة
زهير ابراهيم
مش فاهم اهميته ايه ( مذموم عنزة ) ده اللى بيغلط فى السلفيين و يقول كلام فارغ خارج عن النطاق ؟؟ و طبعا ماهو السؤال رن زى طلقة الدانة فى ودانه ؟؟ و دايما الصراحة قاتلة ( ياللى كنت عشمان و مشتاق لكرسى الوزارة و ده خبر قديم جدا و معروفة صحته ) .. بلا قرف .. انسان غير محترم نهائيا ......
ههههههههههههههههههههههههههه
اول مرة اعرف عنك ياكبير انك سلفي
جدة مصرية
كان ممكن باسلوب حضارى يرد على السؤال ولا داعى للعصبية والهروب بهذا التصرف الغير لائق على الفضائيات

مسئولين بارزين وكثيرين من العامة يحتاجون الى كورسات لكيفية الحوارات باسلوب يليق بظهورهم بالبرامج

شكرا جميل
alaraby51
بصرف النظر عن الهجوم على الشيخ خالد وبغض الكثير له والهجوم عليه وهانحيه جانبا .
هتكلم بس فى ان ليه من يدفعون عن الحريات وينادون بها هم اول من يرفضونها ويهربون منها،
انا مش شايف السؤال فيه حاجة تخليه زى اللى لدغة عقرب كده، وهو اصلا عليه لغط كبير فى تسجيلات
وحورات ومن المفروض انه كان يتحلى بهدوء الاعصاب ويرد على الاسئلة ،اللى معظم الناس بتسألها ويبرء ساحته لو هو صادق فى كلامه .
يعنى الاسلاميين بيروحوا اى لقاء المذيع والضيوف بيكونوا سانين سنانهم والسكاكين عليهم خصوصا السلفيين، وهاتك يا اسئلة واستفزاز والمديع يقطع عليه ومياخدش فرصته فى الدفاع عن ما هو منسوب اليه ،ولما حد يعترض يقولوا حرية الرأى وانتوا مش بتحبوا حد ينتقدكم وكلام من هذا القبيل ،واللى بيتقصد به انه يوصل للمشاهد ضيق صدر الاسلاميين وانهم رافضين لأى رأى يخالف رأيهم، بالرغم من انهم بيعصروهم عصر بالاسئلة وبيقبلوا .
والمهندس ممدوح حمزة اللى عمله ده اسمه ايه ؟ ياريت المدافعين عن الحريات يقولوا لماذا الكيل بمكيلين مع الاسلاميين خصوصا السلفيين، ولا الحرية لغير السلفيين بس ؟
ياريت الناس تحاول تعرف السلفيين ويسمعوا لهم ويغيروا نظرتهم الضيقة لهم
وعلشان تتضح الرؤية ياريت تشوفوا الفيديو ده لحد الاخر ان ظهر وهو هو نفس اللقاء، وشفوا تعقيب الشيخ خالد على الموقف بعد خروج المهندس ممدوح حمزة.

ياريت بعد اذن المشرفين لو ماليش صلاحيات الروابط حد منهم يضعه فى الرد وله جزيل الشكر

ميس نامى
وتلك هى اقنعه الديموقراطيه التى يرتديها البعض تسقط فورا عند اول مواجهه حقيقيه .............
منار الزائرة :)
]ده اكبر دليل على انه مش على قدر المسئوليه
الهرب اسهل طريقة للجبناء
لكن الرجالة يواجهوا لاخر نفس (الله يمسيك بالخير يا ريبيل)
%u0632%u0627%u0626%u0631
هو سئلوه ايه يعنى علشان يمشى ويعمل كل الليلة دى فى ناس اكبر منه وبيتسئلوا اسئلة ابشع من كدا ومبيقموش يمشوا والا هى لما تيجى من راجل دين بتبقى وحشة (ربنا يهدينى ويهديه)
%u0632%u0627%u0626%u0631
الراجل شايف كد عيب حد يشكك في وطنيته وبعدين اول اللقاء تشكيك في وطنيته طيب اخر الحوار هيكون خلاف الصحيح ان خالد عبد الله ضد اي ثائر اتهم الثوار كتير وقناة الناس غيرت مسارها فجأه كانت قناة العبادة بتقول الناس الحياة جميلة وفجأة أصبحت قناة سياسة طبعا صعب جداااا عليها تدير هذا التغيير دون خطأ .
اما الضيف كان متحفز كتير وإنفعاله كان زايد شويه والافضل انه كان يرفض هذا اللقاء من الاول بدل الاحراج لأن دا مذيع معروف طريقته من معنا جميل ومن لم يكن معنا فهو عدو كبير .
%u0632%u0627%u0626%u0631
العنوان غلط الفضيحة لممدوح حمزة مش لقناة الناس الفضيحة للهرب وحتى معرفش ينفىالسؤال ووقع من اول موقف صريح لكن قناة الناس تشكر انها اظهرت حقيقة اشخاص كنا نقدرهم والان لاسقطوا من مجرد سؤال
فشكرا قناة الناس
زهير ابراهيم
لي سوال لكل الضالعين بامور الاعلام
لماذا لقب مقدم البرنامج بالشيخ
هل هو شيخ فعلا اي دارس لعلوم الدين ام مجرد لقب يطلق على كل عامل بهذه القناه
alaraby51
لي سوال لكل الضالعين بامور الاعلام
لماذا لقب مقدم البرنامج بالشيخ
هل هو شيخ فعلا اي دارس لعلوم الدين ام مجرد لقب يطلق على كل عامل بهذه القناه
لا يا اخى الفاضل ليس كل من يعمل بهذه القناة او غيرها من القنوات الاسلامية يكون شيخ
ولكن دعنى ارد لك السؤال من هو الشيخ من وجهة نظرك ؟
وهقولك انا سـألتك ليه ..
زهير ابراهيم
لا يا اخى الفاضل ليس كل من يعمل بهذه القناة او غيرها من القنوات الاسلامية يكون شيخ
ولكن دعنى ارد لك السؤال من هو الشيخ من وجهة نظرك ؟
وهقولك انا سـألتك ليه ..
اخي الفاضل
هي ليست وجهه نظر بالشيخ لكي اقولها
ولكن من المتعارف عليه ان كل خريج ازهري درس الدين والفقه يطلق عليه شيخ
مثل ما يتخرج الطالب من كليه الطب ويطلق عليه دكتور
اي انها تسميه لم حصل على شهادة دراسية بالعلوم الدينية
لذا سئلت هل حصل مقدم البرنامج على شهادة للدراسات الدينية ..؟
حمادة السندباد
لا تعليــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــق
alaraby51
اخي الفاضل
هي ليست وجهه نظر بالشيخ لكي اقولها
ولكن من المتعارف عليه ان كل خريج ازهري درس الدين والفقه يطلق عليه شيخ
مثل ما يتخرج الطالب من كليه الطب ويطلق عليه دكتور
اي انها تسميه لم حصل على شهادة دراسية بالعلوم الدينية
لذا سئلت هل حصل مقدم البرنامج على شهادة للدراسات الدينية ..؟
اسف اخى الفاضل على تأخرى فى الرد لعدم تواجدى

وانا سؤالى مش على الشيخ بعينه انا كنت اقصد تعريف الشيخ او لفظة شيخ او من الذى نقول عليه شيخ من وجهة نظرك وانت وضحتها
والاجابة نعم الشيخ دارس علوم شرعية وله خطب ودروس فى بعض مساجد القاهرة
وللتوضيح اخى الفاضل هناك معاهد اعداد دعاة يتخرج منها دعاة بعلوم شرعية
ومنهم الكثير اصحاب فقه وعلم ومازال طالب العلم يبحث عن العلماء للتعلم والتفقه على ايديهم فهناك مقولة من قديم الازل تقول لا تأخد القرآن من مصحفى
(يعنى حافظ من المصحف بدون شيخ يقرأ عليه ويصحح له )
ولا تأخذ العلم من مكتبى (يعنى واحد بيفرأ فى الكتب فقط ولا يطلب العلم على يد شيخ بالتلقى حتى يكون هناك سؤال وجواب)
وقبل ما يجى رد وندخل فى جدال ، ربنا حافظ القرآن والدينه كله حتى السنة ،ولكن ليس حفظ فى كتب ،حفظ فى الصدور ، ولما كانت احدى معجزات رسول الله عليه الصلاة والسلام فى كونه امي(وهو معلم البشرية) ،فأن القرآن نزل عليه بالتلقى والصحابة اخذوه منه بالتلقى والتابعين ومن بعدهم ،فلا يوجد قارئ يعرف عنه انه قارئ الا وله شيخ تلقى على يديه القرآن الى يومنا هذا حتى يأخذ الإجازة ،ومن يعطى الإجازة يكون حفظ القرآن متواتر لديه من شيخه وشيوخ شيخه، ومعروفين المشايخ من لدن شيخه حتى رسول الله عليه الصلاة والسلام ،وكذالك علوم الدين من رسول الله عليه الصلاة والسلام الى الصحابة ثم التابعين ومن ورأهم، فكان فى العهود القديمة طالب العلم يسافر بين البلاد الاسلامية ويضرب اكباد الابل لطلب العلم ،او حتى طلب حديث واحد او تخريجه، قالمكوث بين يدى العالم اعظم من القراءة فى المكاتب والكتب، ده فيما يخص الدين وتعلم اصول الفقه ،فالعلم الشرعى ليس حكر على الازهر خاصة هذه الايام بعدما وسد الامر لغير اهله وتقلد كثير من الصوفية والاشعرية مقاليد الامور فى الازهر ، ومن وقتها واصبح الازهر ضعيف وهزيل ودوره اقل من ثانوى ولا حول ولا قوة الا بالله ، وحتى لا يقول احد لا تذكروا عباد الله الازهر حتى وفاة الشيخ جاد الحق ، وانظروا الى ما حدث بعد ذالك وكيف همش الازهر وكيف كان على رأسه من لا يستحق ،ونسأل الله ان يعيده لسابق عهده منارة للسلام اللهم امين
واسف على التأخر فى الرد وعلى الاطالة ولكن للتوضيح ليس اكتر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو .. فضيحة على الهواء شجار بين ضيوف قناة الجزيرة وانسحاب احد الضيوف
بالفيديو : الشيخ عبد الله بدر يهدد باسم يوسف على الهواء بعد انتقاده فى برنامج البرنامج
فيديو خالد عبدالله وممدوح حمزة الذى ينسحب من برنامج مصر الجديدة على الهواء من قناة الناس
شاهد فشل جلسة صلح شوبير - مرتضى فى برنامج مصر النهاردة وانسحاب مرتضى منصور على الهواء - يوتيوب كامل
مشاهدة فشل جلسة صلح احمد شوبير ومرتضى منصور فى برنامج مصر النهاردة وانسحاب مرتضى منصور على الهواء