نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو : حزب النور يرفض الوقوف دقيقه حداد على روح البابا ونادر بكار الحداد ليس من شريعتنا

رفض حزب النور السلفى فى جلسه مجلس الشعب الوقوف دقيقه حداد على روح البابا شنوده الثالث بابا الإسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسيه فقام بعدهم بالخروج خارج المجلس ولم يقف البعض الاخر وبسؤال النائب نادر بكار المتحدث باسم حزب النور السلفي فى اتصال هاتفى فى برنامج الاعلامى وائل الابراشى " الحقييقه " على قناة دريم قال ان الوقوف دقيقه حداد سواء على مسلم او مسيحى ليس من شريعتنا وان النواب اللذين قاموا بالخروج من المجلس خرجوا لعدم احراج اخوانهم فى المجلس
ورد على فتوى الشيخ ياسر برهامي بعدم جواز الترحم علي البابا شنودة بانه عالم من علماء الشريعه وانه قال في فتواه لا يجوز وفقاً لآيات القرآن وانا امثل حزب سياسى واتحدث على هذا الاساس
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "بالفيديو : حزب النور يرفض الوقوف دقيقه حداد على روح البابا ونادر بكار الحداد ليس من شريعتنا" نشر بواسطة: بتاريخ:
That's Me
والبابا شنودة نفسه قال لا يجوز الترحم علي غير النصاري

وفعلا احنا مش في شريعتنا الاسلامية دقيقة حداد

انما هي بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار

ووقف الدقيقة الحداد سيكون معناها الترحم للبابا شنودة

ولا يجوز الترحم علي غير المسلم او الكافر بالدين الاسلامي
بديعه أحمد على
الم يقف رسول الله صلى الله عليه و سلم لجنازه يهودى؟ و عندما قيل له انه يهودى قال اوليست نفسا؟

الا يفرق السلفيون بين وظيفه كل من الجماعه السلفيه و بين الحزب السياسى حزب النور و بين عضويتهم فى البرلمان؟
البرلمان مجلس الشعب كله بمسلميه و اقباطه

و لولا البابا شنوده لقامت حرب اهليه من زمان .. بسبب حرق الكنائس و التهميش و الاعتداءات عليهم و على حقوقهم

البابا شنوده كان يطالب الاقباط بالصبر على الابتلاء و كانت حكمته الصمت .. كان يقول لهم اغضبوا (من حقكم ان تغضبوا) و لكن لا تغلطوا فليس من حقكم ان تخطئوا .. و قال ان مصر وطن يعيش فينا و لا نعيش فيه

يا اللى عايزين توقعوا الشعب فى بعضه (مسلمين و اقباط) ايا من كنتم
سؤالى ليكم
و انتم بفتاويكم تتفننون فى اشعال الفتن
بتصرفاتكم هذه ... واخدين مصر و رايحين بيها على فين ؟

على كل وقف البرلمان كله و مصر كلها (مسلمين و اقباط) حدادا و كانت جنازته مليونيه فى وحده شعب مصر و حب مصر
و تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم
That's Me
الم يقف رسول الله صلى الله عليه و سلم لجنازه يهودى؟ و عندما قيل له انه يهودى قال اوليست نفسا؟

الا يفرق السلفيون بين وظيفه كل من الجماعه السلفيه و بين الحزب السياسى حزب النور و بين عضويتهم فى البرلمان؟
بالظبط اديكي قلتيها
لا يفرقون
لانهم الاتنين واحد الجماعة السلفية والحزب السياسي
قائمين علي الشريعة
و السياسة بالدين

وبعدين مش عارف ايه حكاية شنودة وموته بقالنا اسبوع في الموال ده
اكن الجنة مستنياه
eslam.dang

البرلمان مجلس الشعب كله بمسلميه و اقباطه

و لولا البابا شنوده لقامت حرب اهليه من زمان .. بسبب حرق الكنائس و التهميش و الاعتداءات عليهم و على حقوقهم

البابا شنوده كان يطالب الاقباط بالصبر على الابتلاء و كانت حكمته الصمت .. كان يقول لهم اغضبوا (من حقكم ان تغضبوا) و لكن لا تغلطوا فليس من حقكم ان تخطئوا .. و قال ان مصر وطن يعيش فينا و لا نعيش فيه

يا اللى عايزين توقعوا الشعب فى بعضه (مسلمين و اقباط) ايا من كنتم
سؤالى ليكم
و انتم بفتاويكم تتفننون فى اشعال الفتن
بتصرفاتكم هذه ... واخدين مصر و رايحين بيها على فين ؟

على كل وقف البرلمان كله و مصر كلها (مسلمين و اقباط) حدادا و كانت جنازته مليونيه فى وحده شعب مصر و حب مصر
النبى صلى الله علية وسلم دة نبى ما ينفعش ان احنا نقول نترحم على حد غير مسلم ونشبة نفسنا بالنبى صلى الله علية وسلم عشان كدا ماينفعش نترحم علية ولازم تحترمى الفتاوى وماتتريقيش على علماء الدين الاسلامى من اجل شخص مش مسلم
بديعه أحمد على
النبى صلى الله علية وسلم دة نبى ما ينفعش ان احنا نقول نترحم على حد غير مسلم ونشبة نفسنا بالنبى صلى الله علية وسلم عشان كدا ماينفعش نترحم علية ولازم تحترمى الفتاوى وماتتريقيش على علماء الدين الاسلامى من اجل شخص مش مسلم
لا اله الا الله
هو احنا مره نقول نقتدى بالنبى و نعمل زيه علشان دى سنه و اللى مش عاجبنا يبقى نبى (صلى الله عليه و سلم) و ما ينفعش نعمل زيه؟؟
على كل
مجلس الشعب كله وقف الا السلفين
الشعب كله طلع بمسلميه و اقباطه فى مليونيه حب لمصر (الا السلفين)
لما السلفين ياخدوا جنب و يكون لهم هيئه خاصه و شكل خاص و افكار خاصه بعيده عن باقى المسلمين سواء اخوان او سنه او ازهرى او صوفى .. يبقى ما يقولوش احنا منكم يا جماعه و احنا مسلمين زيكم و كلكم سلفين بس مش واخدين بالكم .. احنا مسلمين و مصريين و وحده مصر و شعبها عندنا اهم من التشدد و التنطع (سواء كان تشدد مسيحى او مسلم) فالدين يسر و رحمه و تعايش و معامه حسنه و مكارم اخلاق و ليس دين تشدد و تكفير و عسر و ارهاب

و البابا شنوده مصرى و ابن مصر و درء الفتنه سنوات طويله
الحمد لله ان الجنازه عدت على خير من غير مدابح و انفلات امنى رغم ان القساوسه قالوا للاقباط ما تطلعوش فى الجنازه علشان خايفين عليكم من الانفلات الامنى لكن الاقباط و المسلمين و الشعب المصرى طلع و قال كلمته

و يا رب اللى جاى بعده يدرأ الفتنه و يكون بمثل حكمته و صبره و حبه لمصر
بديعه أحمد على
بالظبط اديكي قلتيها
لا يفرقون
لانهم الاتنين واحد الجماعة السلفية والحزب السياسي
قائمين علي الشريعة
و السياسة بالدين

وبعدين مش عارف ايه حكاية شنودة وموته بقالنا اسبوع في الموال ده
اكن الجنة مستنياه
اعتبر ده اعتراف رسمى انهم خالفوا القوانين؟؟؟

من اول قوانين الانتخابات و الاحزاب (الف باء قانون) لا يبنى الحزب على اساس دينى سواء كان دين اسلام او مسيحى او يهودى او بوزى اياكان الدين

لعبوا انتخابات و ديمقراطيه رغم تحريمهم لها و لكنهم لعبوها غلط مش دى قوانين اللعبه عايزين ديمقراطيه و ليبراليه و شريعه و سلطه؟ كل حاجه؟ خلوا ايه لباقى خلق الله المسلمين و الاقباط من شعب مصر؟

و هم بذلك خالفوا قوانين الاحزاب هم و الاخوان .. و حيتشطبوا بجره قلم بأذن الله تعالى

القلم ده بقى فى ايد مين الله اعلم .. قضاه مصر؟ المشير؟ مبارك؟ أمن الدوله و الداخليه؟ مش مهم ربنا بيسلط ابدان على ابدان .. و بكره نشوف
AHMADYOUNISS
حداد علي مين يا بديعة
وبعدين انتي نازلة شكر وتقدير واحترامات للبابا شنودة , بصراحة انا شفت لك تعليقات كتير ومواضيع كتير
مشوفتش تعليقات زي كده ليكي علي شيخ او عالم من علماء المسلمين
مش ملاحظة انها غريبة ,,
وبعدين متنسيش حضرتك ان حزب النور له مرجعية من علماء كبار من علماء "المسلمين " انتي شايفة يعني ان ينفع انك تقولي عليهم عايزين يوقعو شعب في بعض ,,
يعني مش ملاحظة ان الكلام ده أولي بيه ناس تانية ,
مين اللي كان بيحل مشاكل التار في الصعيد والمشاكل الطائفية وحل مشكلة كنيسة امبابة مع ان المسلمين كانوا مظلومين ومين اللي رجع عائلات العمرانية مع انك عارفة ايه كان السبب
AHMADYOUNISS
حداد علي مين يا بديعة
وبعدين انتي نازلة شكر وتقدير واحترامات للبابا شنودة , بصراحة انا شفت لك تعليقات كتير ومواضيع كتير
مش ملاحظة انها غريبة ,,
وبعدين متنسيش حضرتك ان حزب النور له مرجعية من علماء كبار من علماء "المسلمين " انتي شايفة يعني ان ينفع انك تقولي عليهم عايزين يوقعو شعب في بعض ,,
مين اللي كان بيحل مشاكل التار في الصعيد والمشاكل الطائفية وحل مشكلة كنيسة امبابة مع ان المسلمين كانوا مظلومين ومين اللي رجع عائلات العمرانية مع انك عارفة ايه كان السبب
بديعه أحمد على
حداد علي مين يا بديعة
مش ملاحظة انها غريبة ,,
ازاى بقى؟
يبقى ما شفتش كل مداخلاتى زى ما بتقول
باشكر دايما فى الشيخ حسان
و فى اى خبر لشيخ تانى زى عمرو خالد و شيوخ و علماء الازهر الكبار كلهم على راسى و راسنا كلنا و اى شيخ يقول كلمه حق انا معاه و بامدح فيه
و العلماء طبعا باشكر فيهم و احمد زويل و البرادعى علماء و انتوا اللى بتسفهوا العلماء و بتكفروا علماء الازهر و البرادعى خاين و عميل الحمد لله ان احمد زويل مش مرشح نفسه للرئاسه كان بقى خاين و عميل كمان

اللى كان بيحل مشاكل الطائفيه الشيخ حسان بارك الله فيه و بيت العيله فى الازهر من علماء الازهر الاجلاء و البابا شنوده ورموز المسيحيه (يعنى الرموز و النخب من الطرفين)

السؤال هو
مين اللى عمل المشاكل الطائفيه و هد اطفيح و حرق امبابه و كل المشاكل الطائفيه ؟؟؟
و عائلات العمرانيه رجعهم جيرانهم المسلمين
السؤال هو مين اللى طرد و هجر عائلات من بيوتها و ان كان هذا يجوز فى اى دين؟ بغض النظر عن الغلط لان فى البلد فى قانون من اخطأ يحاكم و يحاسب بالقانون سواء كان مسيحى او مسلم (يعنى مصرى) احنا مش عايشين فى غابه و عمر ما كان شرع الله هو شرع الغابه (استغفر الله العظيم)

الله اعلم
زهير ابراهيم
هما السلفين هيفرضو نفسهم هنا بالمنتدى كمان
ماكفايه المجلس عليهم
هنا منتدى حر يقول كل واحد اللي يقوله بما لايخالف الادب والشرع
خلصنا من مبارك جالنا السلفين عشان يفرضو رائيهم وبس
انا اعلنها بكل صراحه مطلقه انا اخالف السلفين بكل افكارهم
بديعه أحمد على
ماكفايه المجلس عليهم
و الله على رأيك (بما لا يخالف شرع الله كله يقفل بقه)

ايام مبارك كنا بنتكلم بحريه اكتر من كده
دلوقت كل اللى ينتقد سلفى او اخوانجى
يبقى كافر و ضد الشريعه و ضد الله و رسوله
ايه المصيبه دى؟

هو الازهر مش مالى عينهم و الا ايه
و الا هو الاسلام عندهم وهابيه و جلابيه و دقن و نقاب و تحريم و ارهاب للناس و منعهم من التصريح برأيهم
مع ان الرسول نفسه كان لا يمنع احد من قول رأيه و لا الصحابه و لا السلف و لا اى مسلم
امال دول ايه؟
الله اعلم
That's Me
ماكفايه المجلس عليهم

وأنا اعلنها وبكل فخر وقوة ان

السلفيين يؤيدون وينصرون

افكار الدين الاسلامي الحنيف
الشاطر حسن
وأنا أؤيد كل كلام يوافق الشريعة وارد كل كلام يخالف الشريعة وأبشر من يفسر أحاديث رسول الله صلى الله عليه وسلم على غير الحقيقة وبغير علم بأنه يكذب على النبي صلى الله عليه وسلم متعمداً

قال تعالى (( إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُولَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ )) هي دي الخلاصة وهي دي عقيدتنا هنترحم أزاي على حد في النار
That's Me
و الله على رأيك (بما لا يخالف شرع الله كله يقفل بقه)

ايام مبارك كنا بنتكلم بحريه اكتر من كده
دلوقت كل اللى ينتقد سلفى او اخوانجى
ايه المصيبه دى؟

هو الازهر مش مالى عينهم و الا ايه
و الا هو الاسلام عندهم وهابيه و جلابيه و دقن و نقاب و تحريم و ارهاب للناس و منعهم من التصريح برأيهم
مع ان الرسول نفسه كان لا يمنع احد من قول رأيه و لا الصحابه و لا السلف و لا اى مسلم
امال دول ايه؟
الله اعلم
لم يمنعكم اي سلفي عن ذكر افكاركم بكل ارتياحية

وانما ما يمنعكم خجلكم وضعف حجتكم وقلة حيلتكم

فأقوالنا دائما قال الله وقال الرسول صلي الله عليه وسلم

اما انتم
فكلامك واقوالكم من علمانية وفهم ضعيف لعقيدة الاسلام
وكلام ليس له حجه ولا بيان

من الافضل ان تراجعوا انفسكم مرة اخريوتعرفوا قيمة السلفيين

السلفيين متبعي السلف الصالح
ومن قصروا جلابيبهم امتثال لأمر الله ورسول الله صلي الله عليه وسلم
ومن اطلقوا لحاهم ايضا امتثال لأمر الله ورسول الله صلي الله عليه وسلم
ومن انتقبت نسائهم ايضا امتثال لامر الله ورسول الله صلي الله عليه وسلم

السلفيين ومنهم الشيخ ابي اسحاق والشيخ محمد حسان والشيخ محمد حسين يعقوب والكثير

السلفيين ( ومع احترامي للازهر وشيوخه الافاضل ) ليس منهم من ارجع كاميليا للنصاري وامتثل لامن الدولة وليس منهم من حلل السجائر وليس منهم من عمل عيد ميلاد في حضور سمير صبري وليس منهم من وقف يحطب في المساجد وهو مدخن وحليق وليس منهم من شد النقاب عن وجه منتقبه

وليس منهم من هو اشعري كالطيب او صوفي كعلي جمعه

السلفيين لا يسمعوا الموسيقي والاغاني ولا يدخنون

السلفييون اذا ذكروا رسول الله صلي الله عله وسلم صلوا عليه وسلموا تسليما

مع ان الرسول نفسه

فمن انتم بجانب السلفيين

اللهم اهدهم يارب العالمين
زهير ابراهيم
وأنا اعلنها وبكل فخر وقوة ان

السلفيين يؤيدون وينصرون

افكار الدين الاسلامي الحنيف
على فكره انا انسان مسلم
وبايد الشريعة الاسلامية والفكر الاسلامي المنير
لا الفكر السلفي المستورد
That's Me
بيقولك مرة واحد صوفي دخل النار فقالوله ليه دخلت النار
قالهم مكنتش اعرف ان الله حي حرام
ولا مدد

وسيدي الفيومي لقيته معايا هنا

سلامات يا سيدي يا فيومي

ربنا يهدي الصوفيين التعبانين في دماغهم
الشاطر حسن
يا جماعة بلاش تعصب لفكر لا سلفي ولا إخواني ولا غيره خلي الولاء للإسلام فكل قول يؤخذ منه ويرد عليه ولا عصمة لبشر ونصيحة التعصب لفكر أو المعارضة لفكر بتخلي الشخص لا يرى كثير من الحقائق كما حدث مع كثير من الذين يهاجمون كل ما هو إسلامي ويتقولون على الله ويفسرون القرآن والسنة بتفسيرات خزعبلية نسأل الله أن يعافيهم
That's Me
على فكره انا انسان مسلم
وبايد الشريعة الاسلامية والفكر الاسلامي المنير
لا الفكر السلفي المستورد
سألتك مرة زمان لما قولت ان الفكر بتاع السلفيين مستورد من الفكر الوهابي
وكان سؤالي ليك وهعيده تاني ويارب تجاوبني

ايه هو الفكر الوهابي
وهل هو حلال ولا حرام
وايه رأيك فيه ؟؟؟

ياتري المرة دي هتجاوبني ؟؟

يارب

علي فكرة نسيت ااقولك

الفكر الوهابي بيقول ان الاغاني حرام

فهل الاغنية اللي في توقيعك حلال ؟؟

هه

هه

عه

شوفت بنهزر اهوه ودمنا خفيف عشان السلفيين بيشربوا مية كتير زي ما قال الفكر المستورد :d
الشاطر حسن
وهذا رد الأزهر للأخوة اللي عايزين رد الأزهر

منار الزائرة :)
صلوا على النـــــــــــــــــــــــــبى يا جماعه

ارجوكم صلوا على النبى
That's Me
صلي الله عليه وسلم ..................
الشاطر حسن
ودة راي المفتي

الشاطر حسن
صلى الله عليه وسلم ........................
That's Me
يا جماعة بلاش تعصب لفكر لا سلفي ولا إخواني ولا غيره خلي الولاء للإسلام فكل قول يؤخذ منه ويرد عليه ولا عصمة لبشر ونصيحة التعصب لفكر أو المعارضة لفكر بتخلي الشخص لا يرى كثير من الحقائق كما حدث مع كثير من الذين يهاجمون كل ما هو إسلامي ويتقولون على الله ويفسرون القرآن والسنة بتفسيرات خزعبلية نسأل الله أن يعافيهم

اخي المحترم الفاضل الشاطر حسن

السلفية اخي ليست فكر وانما هي منهج

منهج السلفي الصالح
منهج الصحابة رضوان الله عليهم

واذا كنت من متبعي هذا المنهج ومؤمن به

فبالتأكيد لن تقبل او ترضي ان يقلل منه احد مهما كان

وستدافع عنه

وستكون قوي بإذن الله وبفضله

لانك مقتنع وعلي يقين انك الحق وان الحق ايضا معك

وفوق كل هذا
فبإذنه تعالي

الله ورسوله صلي الله عليه وسلم معك
زهير ابراهيم
سألتك مرة زمان لما قولت ان الفكر بتاع السلفيين مستورد من الفكر الوهابي
وكان سؤالي ليك وهعيده تاني ويارب تجاوبني

ايه هو الفكر الوهابي
وهل هو حلال ولا حرام
وايه رأيك فيه ؟؟؟

ياتري المرة دي هتجاوبني ؟؟

يارب

علي فكرة نسيت ااقولك

الفكر الوهابي بيقول ان الاغاني حرام

فهل الاغنية اللي في توقيعك حلال ؟؟

هه

هه

عه

شوفت بنهزر اهوه ودمنا خفيف عشان السلفيين بيشربوا مية كتير زي ما قال الفكر المستورد :d
للاسف لم انتبه لسوالك وفات علي فكما تعرف ان المواضبع كتيره
وانا مش عادتي لا ارجع لكل المواضيع التي اشارك بها الا حين اجد بعض الاسماء التي يهمني رائيها
سوالك عن السلفيه المستورده انا اعني الفكر الوهابي
ولكي تعرف الاسباب ساعرض لك فديو من احد الشيوخ الافاضل والمعروفين ارجو مشاهدته
ارجو ملاحظة من يريد هدم الحرم وبنائه من جديد ليفرق بين الرجال والنساء
رغم انه كان من عهد النبي صل الله عليه وسلم
حيث المسلمين بالحج كانو يطفوا سوية رجال ونساء

That's Me
للاسف لم انتبه لسوالك وفات علي فكما تعرف ان المواضبع كتيره
وانا مش عادتي لا ارجع لكل المواضيع التي اشارك بها الا حين اجد بعض الاسماء التي يهمني رائيها
سوالك عن السلفيه المستورده انا اعني الفكر الوهابي
ولكي تعرف الاسباب ساعرض لك فديو من احد الشيوخ الافاضل والمعروفين ارجو مشاهدته
ارجو ملاحظة من يريد هدم الحرم وبنائه من جديد ليفرق بين الرجال والنساء
رغم انه كان من عهد النبي صل الله عليه وسلم
حيث المسلمين بالحج كانو يطفوا سوية رجال ونساء
http://www.youtube.com/watch?v=sedl2rahud0
اخي الحبيب يبدو ان خبرتك بالمنتديات قليلة
يمكنك التوجه الي لوحة التحكم لتري المواضيع التي شاركت بها
وبالفعل كلنا نهتم فقط بالاشخاص الذي يؤخذ عنهم الرأي ولكن للاسف هناك آخرون لا يفقهون في الاراء شيئا ُ بل انما هم عبارة عن افكار بالية عطنة لا تثمن ولا تغني من جوع

اما بالنسبة للشيخ الذي ذكرت فأنا والله اول مرة اسمع عنه
ولكني سمعت عن الشيخ بن باز وبن عثيمين والشيخ الالباني والشيخ ابي اسحاق والشيخ محمد حسان وغيرهم

فهؤلاء شيوخي
فهل انت شيخك هو الكبيسي الموجود في الفيديو
كما انك وبكل بساطة

قد اثبت ان السلفيين لا يتبعوا المنهج الوهابي ( هذا اذا كان كم يقول الشيخ الكبيسي )

لأنه وبكل سلاسة

اتحداك ان سألت اي سلفي موجود في جمهورية مصر العربية انه يقبل بهدم الكعبة ليفصل بين النساء والرجال

واقولها امام كل اعضاء المنتدي
اثبت لي ذلك ومستحيل ان تثبت طبعا لأنه لن يوافقك اي سلفي علي هذا الامر بالطبع
وسأتبع كل افكارك كما تريد

اري ان الله عز وجل قد بين لك انك علي خطأ في اتهامك للسلفيين

اسأل الله ان يهديك الي الصواب والخير كله
اخي المحترم الذي اهتم برأية كثيرا

زهير ابراهيم
زهير ابراهيم
اخي الحبيب يبدو ان خبرتك بالمنتديات قليلة
يمكنك التوجه الي لوحة التحكم لتري المواضيع التي شاركت بها
وبالفعل كلنا نهتم فقط بالاشخاص الذي يؤخذ عنهم الرأي ولكن للاسف هناك آخرون لا يفقهون في الاراء شيئا ُ بل انما هم عبارة عن افكار بالية عطنة لا تثمن ولا تغني من جوع

اما بالنسبة للشيخ الذي ذكرت فأنا والله اول مرة اسمع عنه
ولكني سمعت عن الشيخ بن باز وبن عثيمين والشيخ الالباني والشيخ ابي اسحاق والشيخ محمد حسان وغيرهم

فهؤلاء شيوخي
فهل انت شيخك هو الكبيسي الموجود في الفيديو
كما انك وبكل بساطة

قد اثبت ان السلفيين لا يتبعوا المنهج الوهابي ( هذا اذا كان كم يقول الشيخ الكبيسي )

لأنه وبكل سلاسة

اتحداك ان سألت اي سلفي موجود في جمهورية مصر العربية انه يقبل بهدم الكعبة ليفصل بين النساء والرجال

واقولها امام كل اعضاء المنتدي
اثبت لي ذلك ومستحيل ان تثبت طبعا لأنه لن يوافقك اي سلفي علي هذا الامر بالطبع
وسأتبع كل افكارك كما تريد

اري ان الله عز وجل قد بين لك انك علي خطأ في اتهامك للسلفيين

اسأل الله ان يهديك الي الصواب والخير كله
اخي المحترم الذي اهتم برأية كثيرا

زهير ابراهيم
اخي الكريم
اعتقد ان الشيخ كان واضحا لمن يعني من يتكلم عنهم ولا اعتقد انه يخفي على الجميع ذلك
اما الشيخ فهو معروف (من الممكن وضع اسمه ببحث جوجل وستعرف عنه الكثير )ولكنك يا اخي تحصر ما يجب معرفته باشخاص بعينهم
وهذا لا اعتقد انه جيد لان السماع للكل زياده ومعرفه
وانا شخصيا اتابع اقوال كل مايقال من كل الجهات والمذاهب السياسية والدينية
لاني ابحث دائما عن الحقيقة واعتقد ان لي عقل يجعلني ان اختار الصحيح منها
كما اره انا لنفسي
فكثره الاطلاع حتى متابعه ما يقوله اعداءك زياده بالمعرفه واتساع الافق بالتفكير
وفقك الله
That's Me
اخي الكريم
اعتقد ان الشيخ كان واضحا لمن يعني من يتكلم عنهم ولا اعتقد انه يخفي على الجميع ذلك
اما الشيخ فهو معروف (من الممكن وضع اسمه ببحث جوجل وستعرف عنه الكثير )ولكنك يا اخي تحصر ما يجب معرفته باشخاص بعينهم
وهذا لا اعتقد انه جيد لان السماع للكل زياده ومعرفه
وانا شخصيا اتابع اقوال كل مايقال من كل الجهات والمذاهب السياسية والدينية
لاني ابحث دائما عن الحقيقة واعتقد ان لي عقل يجعلني ان اختار الصحيح منها
كما اره انا لنفسي
فكثره الاطلاع حتى متابعه ما يقوله اعداءك زياده بالمعرفه واتساع الافق بالتفكير
وفقك الله
سؤال وانتظر اجابته منك

هل انت متأكد ان السلفيين في مصر يريدون هدم الكعبة لفصل الرجال عن النساء ؟؟؟

انتظر الاجابة ولا اريد كلام خارج الموضوع بالله عليك
بديعه أحمد على
بدايه الخبر:

صرح الشيخ جمال قطب رئيس لجنة الفتوى بالأزهر السابق أن السلفيون لا يؤمنون بمذهب الوقوف دقيقة حداد على مسلم أو مسيحى .

وأشار خلال اتصال هاتفي بفضائية "دريم2" أن مواقف السلفيين و أفكارهم لا يجب أن تعطل مسيرة الأمة المصرية.

جاء ذلك بعدما رفض المفكر القبطي هاني لبيب أي تعزية من حزب "النور" والسلفيين موضحاً خلال مشاركته في برنامج "البلد اليوم" المذاع على فضائية "صدى البلد" أنهم لم يحترموا رهبة الموت.

وكان الدكتور سعد الكتاتني رئيس البرلمان قد طلب من أعضاء مجلسي الشعب والشوري ، الوقوف دقيقه ، حدادا علي وفاة البابا شنودة الثالث أمس فأعترض نواب الجماعة الإسلامية والأحزاب السلفية حيث رفضوا الإقتراح بدعوي أن لديهم موانع شرعية الا أن الكتاتني لم يجادلهم وأكتفى بالقاء بيان تعزية .

نهايه الخبر

انا مسلمه سنه موحده بالله وسطيه باخذ بايسر الفتاوى لان دينى يسر و ليس دين عسر و هو دين سماحه و تعايش و محبه و مراعاه لشعور البشر الذين ارسل لهم سيدى محمد صلى الله عليه و سلم ليتمم مكارم الاخلاق

السلفى بقى له دينه و مذهبه اللى بيكفر و يحرم و يتشدد و يختار اعسر الفتاوى و اكثرها تعقيدا و كل ما هو غير سلفى كافر و على باطل حتى لو كان مسلم و يعتقدون انهم وحدهم فى الجنه و الباقى فى النار و يفرضون ارائهم المتشدده على البلد بدون حكمه و لا موعظه حسنه و لكن بحد السيف اللى بيسموه (الامر بالمعروف و النهى عن المنكر) و لا يعترفوا بعلماء الازهر و لا علماء الاسلام الا شيوخهم السلفيه و الوهابيه فقط

لكم دينكم و لى دين

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو..تعرف على اسباب رفض ممثل النور الوقوف دقيقة حداداً على روح شهيد كرداسة اللواء فراج
شاهد بالفيديو عضو بحزب النور يرفض الوقوف دقيقة حداداً على روح شهيد كرداسة
مستشار موسى للمتحدث باسم "النور": اتقِ الله يا بكار.. ولا تتهم عمرو موسى بالخيانة والكفر.. ونادر يرد: لم أفعل
بالفديو خناقة على الهواء بين محمود سعد ونادر بكار
بالفيديو الاعتداء على نادر بكار ممثل حزب النور فى جنازة شهداء رفح