نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام منتدى الحوار العام

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وجدى غنيم انت مثال سيئ للمسلمين

معقولة المسلمين بيكرهونا كدة !!!!!!!!!!!!!!! انا مشفتش ولا رد بيغلط البنى ادم دة فى تعليقات الفيديو

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "وجدى غنيم انت مثال سيئ للمسلمين" نشر بواسطة: بتاريخ:
الشاطر حسن
لأستاذ وجدي غنيم من علماء المسلمين الأفاضل ويشرف كل المسلمين له مني كل تحية وتقدير بصرف النظر عن موقفه في وفاة الانبا شنودة
mannon
لأستاذ وجدي غنيم من علماء المسلمين الأفاضل ويشرف كل المسلمين له مني كل تحية وتقدير بصرف النظر عن موقفه في وفاة الانبا شنودة
كمان انت بتشكر فية ، طيب والله كويس ، طيب بالنسبة لموقفة من المسحيين اية رايك ؟

انا عدوكم ...... يعنى انت عدوى دلوقتى !!!!

علماء المسلمين بيدعوا للعداوة !!!!
الشاطر حسن
لا أنت لست عدو أنت زميل لك كل احترام موقفه من حيث التكفير وغيره هقولك كلمة قالها شيخ الازهر كل واحد فينا مؤمن بحاجة وكافر بغيرها أنا مؤمن بالله والإسلام وكافر بالحلول وغيره وأنت مؤمن بالحلول وكافر بالإسلام ... على فكرة في كتير من قيادات الكنيسة قالت عن المسلمين الكثير وطعنت في ثوابت الإسلام وليس هناك داعي لإعادة نشر تلك التصريحات والفيديوهات وأكيد أنت شخصياً تعلمها اعتقد كلام الأستاذوجدي موقف من الانبا شنودة وليس من كل النصارى وقد سبقه في ذلك موقف مشابه للرئيس السادات والدكتور محمد عمارة وهناك حكم قضائي بذلك
abobkr2006
انا مش فاهم الراجل ده بيتكلم بالطريقة دى ليه؟؟؟!!!

مع أنى كنت بحبه و الله و كنت بسمعله
That's Me
يارك الله في الشيخ وجدي غنيم ووفقه الله للخير
رجل لا يخاف في الله لومة لائم
mannon
يارك الله في الشيخ وجدي غنيم ووفقه الله للخير
رجل لا يخاف في الله لومة لائم
هو ربنا بيقول سبوا الناس واشتموهم ، انت فعلا غريب جدا ، اية التعصب دة ؟!
سهم--
محرم على المسلمين أصلا انهم يعلنو سخطهم ولعناتهم على حد من غير المسلمين، لكن الحكاية ان شنودة كان له تخطيط مش مقبول، انت عارف ان احنا مش أهل حرب ولا فتنة، قال الله: (ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم)، وعندما سمعت أم المؤمنين عائشة -رضي الله عنها- يهودا يقولون لرسول الله -صلى الله عليه وسلم- عند التحية: السام عليك، يعني: الموت عليك، قالت: وعليكم السام واللعنة أبناء القردة والخنازير، فقال: مهلا يا عائشة عليك بالرفق وإياك والعنف والفحش، فالت: ألم تسمع ما قالوا: قال: قلت: وعليكم.

احنا في مساجدنا بنقول ان عقيدتكم باطلة، وانتو في كنايسكم بتقولو ان عقيدة المسلمين باطلة، والحياة ماشية عادي، لكن مبنعلنش السخط على حد إلا لما بيكون عمل بلاوي أوصاحب خبث ومكر.

أنا بستأذنك تهدى وتخلي المسائل دي على جنب.

وادينا مشتركين في اللعنات على حسني مبارك، حد قال للمسيحيين: (اسكتو متتكلموش عليه)؟
mannon
محرم على المسلمين أصلا انهم يعلنو سخطهم ولعناتهم على حد من غير المسلمين، لكن الحكاية ان شنودة كان له تخطيط مش مقبول، انت عارف ان احنا مش أهل حرب ولا فتنة، قال الله: (ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم)، وعندما سمعت أم المؤمنين عائشة -رضي الله عنها- يهودا يقولون لرسول الله -صلى الله عليه وسلم- عند التحية: السام عليك، يعني: الموت عليك، قالت: وعليكم السام واللعنة أبناء القردة والخنازير، فقال: مهلا يا عائشة عليك بالرفق وإياك والعنف والفحش، فالت: ألم تسمع ما قالوا: قال: قلت: وعليكم.

احنا في مساجدنا بنقول ان عقيدتكم باطلة، وانتو في كنايسكم بتقولو ان عقيدة المسلمين باطلة، والحياة ماشية عادي، لكن مبنعلنش السخط على حد إلا لما بيكون عمل بلاوي أوصاحب خبث ومكر.

أنا بستأذنك تهدى وتخلي المسائل دي على جنب.

وادينا مشتركين في اللعنات على حسني مبارك، حد قال للمسيحيين: (اسكتو متتكلموش عليه)؟
تصدق بالله انا كنت فاكرك غير كدة خالص ، على العموم متشكرين يمعلم ، بس عايزك تعرف ان عمرك مهتلاقى سخط على حد فى كنيستنا الارثوثكسية ، وتحدى
كل الى بيتقال فى الكنيسة اننا نحب اعدانا زى مقال وجدى غنيم فعلا ، لكن لو بيقلولك فى المساجد ان عقديتنا باطلة وبيقلولكم سبوا المسحيين واشتموا مواتهم يبقى دى حاجة تانية

وبعدين انا هادى جدا على فكرة ، كل الحكاية انى مكنتش متوقع ان حد من المسلمين هيوافق على كلام هذا الشخص المتعصب

وبعدين انت بتقارن حسنى مبارك النصاب الى الملايين خرجوا عشان يقلولوا ارحل بالبابا شنودة الى الملايين خرجت تقولة لماذا ترحل ؟؟؟؟
mannon
لكن الحكاية ان شنودة كان له تخطيط مش مقبول
البابا الى مش عاجبك انت والاخ وجدى غنيم ، هو الى رفض ان يكون عيد القيامة اجازة رسمية احتراما لعقيدة المسلمين التى قد تتعارض مع احتفال القيامة ، البابا الى مش عاجبك وبتقول كان لية تخطيط،
كان مصرياً عربياً جذوره راسخة في تاريخ مصر حيث وقف بصلابة ضد أي تدخل خارجي في شئون مصر وقال جملتة الشهيرة ، لو مشاكل الاقباط فى مصر سوف تكون السبب فى الاحتلال فليمت الاقباط وتحيا مصر حرة مستقلة .

مش هقولك غير الله يسامحك ويسامحة
That's Me
يا مانون
زكريا بطرس فضل يسب ويلعن الدين الاسلامي ورسول الله صلي الله عليه وسلم
فبكدا هو مسال سيء للنصاري

واوعي تقنعني انكم كنصاري مؤمنين بان عقيدة الاسلام صحيحة والا فكان زمان كل النصاري مسلمين دلوقتي
بل بالنسبة لينا انتم كفرة واحنا بالنسبة ليكم بردوا كفرة

خلينا واضحين

بص انا صريح ومبحبش اضحك علي حد او اذوق كلامي
كلنا عارفين بعض علي ايه
ولكن يفضل في الاخر
اننا كلنا مصريين مشتركين في وطن واحد
ودينا ورسولنا صلي الله عليه وسلم

نهانا عن ايذائكم او ان تمسوا بسوء
بل لكم منا المعاملة الحسنة

ودليل ان احنا ماشيين علي الاسلوب ده

شوف بقالكم قد ايه موجودين معانا ومفيش اي ضرر اصابكم
مع ان هناك اختلاف كبير وكبير جدا في العدد وفي كل شيء

ودا رأي الشيخ الفاضل وجدي غنيم وهو علي الاقل اخطأ في البابا فقط

ولكن زكريا بطرس مثلا اخطأ في المسلمين اجمع وفي رسول الله صلي الله عليه وسلم

فالواجب تشوف حل مع زكريا بطرس الاول وامثاله وبعد كده تتكلم عن الشيخ وجدي غنيم
%u0632%u0627%u0626%u0631
صاحب الموضوع احترم نفسك شوية اية كلمة البنى ادم دة حاجة بقيت غريبة الله ياخدكم ونستريح منكم
mannon
يا مانون
زكريا بطرس فضل يسب ويلعن الدين الاسلامي ورسول الله صلي الله عليه وسلم
فبكدا هو مسال سيء للنصاري

واوعي تقنعني انكم كنصاري مؤمنين بان عقيدة الاسلام صحيحة والا فكان زمان كل النصاري مسلمين دلوقتي
بل بالنسبة لينا انتم كفرة واحنا بالنسبة ليكم بردوا كفرة

خلينا واضحين

بص انا صريح ومبحبش اضحك علي حد او اذوق كلامي
كلنا عارفين بعض علي ايه
ولكن يفضل في الاخر
اننا كلنا مصريين مشتركين في وطن واحد
ودينا ورسولنا صلي الله عليه وسلم

نهانا عن ايذائكم او ان تمسوا بسوء
بل لكم منا المعاملة الحسنة

ودليل ان احنا ماشيين علي الاسلوب ده

شوف بقالكم قد ايه موجودين معانا ومفيش اي ضرر اصابكم
مع ان هناك اختلاف كبير وكبير جدا في العدد وفي كل شيء

ودا رأي الشيخ الفاضل وجدي غنيم وهو علي الاقل اخطأ في البابا فقط

ولكن زكريا بطرس مثلا اخطأ في المسلمين اجمع وفي رسول الله صلي الله عليه وسلم

فالواجب تشوف حل مع زكريا بطرس الاول وامثاله وبعد كده تتكلم عن الشيخ وجدي غنيم
طبعا وبلا ادنى شك ذكريا بطرس مثال سئ للنصارى ، والفرق بينا ان كل المسحيين كانوا بيغلطوا ذكريا بطرس وحتى البابا قالها صريحة ان الراجل دة مش بيمثل غير نفسة ، فحين انك بتلاقى كعظم المسلمين بيدافعوا عن وجدى غنيم والى يقولك شيخ فاضل ، والى يقولة الله ينصرك ، من غير اى مرعاة لمشاعر المسحيين ، عرفت انا لية عملت الموضوع !!

لانى كنت فاكر اننا رغم الاختلاف بنجب بعض والى هيزعلنى كامسيحى هيزعلكم برضو لاننا فى الاصل اخوات ، لكن طول مافى ناس زى وجدى غنيم عمرنا مهنكون كدة
mannon
لا أنت لست عدو أنت زميل لك كل احترام موقفه من حيث التكفير وغيره هقولك كلمة قالها شيخ الازهر كل واحد فينا مؤمن بحاجة وكافر بغيرها أنا مؤمن بالله والإسلام وكافر بالحلول وغيره وأنت مؤمن بالحلول وكافر بالإسلام ... على فكرة في كتير من قيادات الكنيسة قالت عن المسلمين الكثير وطعنت في ثوابت الإسلام وليس هناك داعي لإعادة نشر تلك التصريحات والفيديوهات وأكيد أنت شخصياً تعلمها اعتقد كلام الأستاذوجدي موقف من الانبا شنودة وليس من كل النصارى وقد سبقه في ذلك موقف مشابه للرئيس السادات والدكتور محمد عمارة وهناك حكم قضائي بذلك
طيب اتفرج على افيديو تانى ياخى واسمع الكلام كويس ، دة سب علنى يباشا فى كل المسحيين ، ومتقليش قيادات الكنيسة قالت ، اتحداك تجيبلى اى تصريح لكاهن حتى بيغلط فى المسلمين ، ويكون ينتمى للكنيسة المصرية حتى الان ؟
mannon
صاحب الموضوع احترم نفسك شوية اية كلمة البنى ادم دة حاجة بقيت غريبة الله ياخدكم ونستريح منكم
لأ يمعلم انت الى المفروض تحترم نفسك وتتكلم بأدب وبعدين كويس انى قلت بنى أدم مش حاجة تانية ، والغريب فعلا ظهور الاشخاص المتعصبين امثالك فى الفترة الاخيرة ، طول عمرنا مسلمين ومسحيين عايشين فى سلام ومحبة ، وان شاء الله هترجع الايام دى تانى غصب عنكم لاننا دم واحد
سهم--
أوكي منون، أنا هحاول أخليك تغير فكرتك عن المسلمين والإسلام ما دام انت قابل الحوار.

يمكن انت فاكر ان المسلمين لازم يشتمو ويعملو ومشاكل وفتن، الشيخ وجدي اللي قال الكلام ده عن شنودة هو اللي قال: "كنا عايشين قبل كده مبنسمعش عن مشاكل بين المسلم والمسيحي، المشاكل دي جديدة علينا"، يعني هو بيأيد المعايشة السلمية بين الجانبين.

هو مش هيتكلم عن شنودة بالشكل ده إلا لو كان يعرف عنه حاجات، إنما كده من غير سبب لأ، أنا متأكد.

واحد زي ألكسندر جراهام بل -مثلا- مخترع التليفون عقيدتنا فيه إنه هيدخل النار، لكن مش هتلاقي حد من علماء المسلمين هيعلن سخطه ولعناته علىه؛ لأنه مكانش مخرب ولا فتان، كان إنسان مسالم وبيحاول يعمل حاجات مفيدة، ممكن واحد مسلم يسأل سؤال: "هو مخترع التليفون هيدخل الجنة؟" العالم المسلم هيجاوب: "لأ مش هيدخل الجنة"، لكن مش هيعمل دوشة زي ما عمل مع شنودة ويعلن لعناته ويعمل موضوع كبير، وخلي بالك المسلم بيتمنى اللي خدم البشرية ده كان يبقى مسلم ويدخل الجنة، مش مطلوب من المسلم يطيح في الناس يمين وشمال ويسمع بفلان وفلان من غير سبب، المسلم لازم يبقى حريص على مصلحة غيره في الدنيا والآخرة.

لو تفتكر ان نصارى المهجر -أحيانا- كانو بيقومو إسرائيل على مصر هتعرف ان وجدي غنيم معذور في كلامه، ده اليهود من أخبث البشر، وانت مثقف وعارف.

هكمل بعدين -إن شاء الله- النهارده أوبكرة، ممكن تستنى أوترد زي ما يعجبك.
الشاطر حسن
شوف تصريحات بيشوي ولا تصريحات شنودة نفسه التصريحات دي منشورة في صحة ومجلات رسمية وعالمية ولم ينكروها ومنها مثلا القرآن محرف ومنها المسلمين ضيوف وغيرها
سهم--
حكاية : أحبوا أعداءكم" بنقول عليها دخيلة على الإنجيل، افرض كده ان أنا وانت زمايل في الشغل وخرجنا لقينا واحد مجرم متوحش، وربنا قدرنا عليه ومسكناه، احنا ممكن من الغيظ نضربه لحد ما نموته، مش ده عدو؟ يبقى ده حد يحبه؟

كمان الاختلاف في الدين بيترتب عليه كراهية، المحتلفين في الدين ميحبوش بعض، أصل الدين هو معتقد الإنسان في الله، المسلم له معتقده في الله والمسيحي له معتفده في الله، المسلم ميرضاش حد يقول على ربنا إنه اتجسد وخرج من بطن امرأة ملطخ بالدم، ورضع من صدرها، ويأكل وينام، يبقى ازاي المسلم يحب المسيحي؟ بردو المسيحي معترض على معتقد المسلمين في الله، المسيحي ميرضاش ان المسلم ينكر تجسد الله في إنسان، والتجسد يعتبر من صفات الكمال لله عند المسيحي، يبقى ازاي المسيحي يحب المسلم وهو بينكر التجسد؟ ده دين يا منون، المسلم والمسيحي مش هيضحكو على بعض ويقولو انهم بيحبو بعض، إلا إذا كان بعض المسيحيين قلوبهم ميالة لعقيدة المسلمين، عشان كده منهم ناس بيسلمو ومنهم ناس بيفضلو على دينهم.

طيب المسيحي هيحب اليهودي؟ اليهودي كفر بعيسى -عليه السلام-، مش ممكن المسيحي يحب اليهودي.

لكن طبعا الكراهية لازم ميترتبش علها أثر ضار.

أنا هكمل ان شاء الله وهحاول متأخرش.
سهم--
لولا انك عندك صبر وقابل الحوار أنا مكنتش هطول في الكلام.

موضوع العلاقة بين المسلمين وغيرهم موضوع شايك لأن فكرة غير المسلمين عن الإسلام مش واضحة، في القرون اللي فاتت لما كانت الفكرة واضحة كانت الحياة ماشية كويس بفضل الله -تعالى-.

زمان كان غير المسلمين عارفين ان الاختلاف في الدين يوجب الكراهية، يعني المسلمين يكرهوهم، لكن كمان يحسنو معاملتهم، فكان حسن المعاملة من المسلمين بيولد المعايشة السلمية، وكان غير المسلمين بيقتنعو بصلاحية دين الإسلام للبشر، كان اليهودي ينبهر بعدالة القاضي المسلم، فيسلم، أويخرج من عند القاضي ونفسه راضية من حسن تصرفه معاه، ممكن أقول كلام كتير هنا بس مش عاوز أطول.

عشان ميبقاش كلامي انحياز عشوائي من غير سبب، بطلب منك تقرا كلام بعض المستشرقين المنصفين، منهم اللي ألف كتاب سماه العظماء المئة، أول واحد كان محمد -صلى الله عليه وسلم-، وقال جورج برنارد شو: "لابد أن نطلق على محمد لقب منقذ الإنسانية، واعتقد لو وجد رجل مثله وتولى قيادة العالم المعاصر لنجح في حل جميع مشاكله بطريقة تجلب السعادة والسلام المطلوبين"، وقال الطبيب الفرنسي موريس بوكاي: "القرآن فوق المستوى العلمي للعرب، وفوق المستوى العلمي للعالم، وفوق المستوى العلمي للعلماء في العصور اللاحقة، وفوق مستوانا العلمي المتقدم في عصر العلم والمعرفة في القرن العشرين، ولا يمكن أن يصدر هذا عن أمي، وهذا يدل على ثبوت نبوة محمد، وأنه نبي يوحى إليه"، وقال: هنري دي كاستري: قرأت التاريخ وكان رأيي بعد ذلك أن معاملة المسلمين للمسيحيين تدل على ترفع في المعاشرة عن الغلظة، وعلى حسن مسايرة ولطف مجاملة، وهو إحساس لم يشاهد في غير المسلمين آن ذاك.."، وقال: غوستاف لوبون: وقد استطاع محمد أن يبدع مثلاً عاليًا قويًا للشعوب العربية التي لا عهد لها بالمثل العليا، وفي ذلك الإبداع تتجلى عظمة محمد على الخصوص، وذلك المثل الأعلى الجديد هو من الخيالات لا ريب، شأن المثل العليا التي ظهرت قبله، ولكنك لا تجد من الحقائق ما هو قوي قوة هذه الخيالات، ولم يتردد أتباع النبي في التضحية بأنفسهم في سبيل هذه المثل الأعلى طامعين في الجنة التي لا يعد لها شيء من متاع هذه الحياة الدنيا"، وقال: "كان الإسلام ذا تأثيرٍ عظيم في حال المرأة في الشَّرق, فهو قد رَفَعَ حال المرأة الاجتماعي وشأنها رفعاً عظيماً بدلاً من خفضها, خلافاً للمزاعم المكرَّرة على غير هُدًى, فالقرآن قد منح المرأة حقوقاً إرثيَّةً بأحسن ممَّا في قوانيننا الأوربيَّة.".
سهم--
لو وجدي غنيم اتكلم بالشكل ده من غير داعي أكيد علماء المسلمين هيردو عليه، حكاية التشهير بموتى غير المسلمين وسبهم دي متنفعش من غير سبب كده، كلام المستشرقين اللي في مشاركتي اللي فاتت بيشهد لحسن الخلق في دين الإسلام.

وطبيعي ان المسلمين يقولو ان عقيدتهم هي الصحيحة، وده معناه ان باقي الأديان غلط، كمان انتو بتقولو في كنايسكم ان عقيدتكم هي الصحيحة، وده معناه انكم بتعتبرو كل الأديان التانية غلط.

انت بتقول ان مفيش سخط منكم على المسلمين، احنا بردو مبنعلنش السخط على حد من غير سبب.

ممكن بعض النصارى تكون قلوبهم ميالة للمسلمين، تعرف ده ليه؟ لأنهم مقتنعين بالإسلام وميالين له، لأن -زي ما قلنا- المختلفين في الدين بيكرهو بعض طبيعي، مش ده هو المنطقي؟ معتقد الإنسان في ربه مش حاجة هينة، مش كده ولا إيه؟ يبقى لو حد من النصارى حب واحد من المسلمين يبقى أكيد ميال للإسلام ومقتنع بيه.
سهم--
من العبقرية المطلوبة في المسلمين انهم يكرهو المخالفين لهم في الدين ويحسنو معاملتهم في الوقت نفسه، والمستشرقين المنصفين كتبو عن إعجابهم بالمسلمين في حسن التعامل مع الآخر.

بس مش ده كل شيء؛ مينفعش يبقى المسلم عارف انه على العقيدة الصحيحة وغيره على باطل ويسيبه كده، لازم يحاول يدعيه للإسلام، إذا مقبلش خلاص يسيبه.

هلخص لك علاقة الحب والكره من جانب المسلمين، المسلم يحب المسلم ويكون أخ له، ويكره الكافر لكن يحسن إليه، ويتمنى انه يكون زي المسلم.
سهم--
لفتة كويسة فضلت اني اكتبها في مشاركة لواحدها، علماء المسلمين متفقين على تحريم بيع الخمور والسجاير، ونلاقي واحد مسلم بيشتغل في أمريكا ومطلوب منه يقدم الخمور فيسأل واحد من العلماء عن جواز تفديم الخمور هناك، منلاقيش العالم يحلل له التعامل في الخمور، طيب ليه إذا كانت أمريكا بتسمح بالخمر؟ دي كمان بتجبر اللي بيشتغل على تقديمها يبقى ميقدمهاش ليه؟ لأنها هتضرهم، مش حلال انه ينتهز الفرصة ويقدم لهم الخمور بحجة انهم مش مسلمين وراضيين بالضرر، لازم يحاول يشوف شغل تاني.

شريعة الإسلام بتحرم على المسلم الفساد في بلاد العالم، وعندك شهادات المستشرقين بإن المسلمين كانو بيزيلو الفساد، كلام وجدي غنيم عن شنودة حالة ممكن تحاول تفهمها، وتستنتج انها مش عقدة في المعايشة السلمية.

كنت عاوز أغير فكرتك السلبية اللي اتكونت عندك عن الإسلام، أعتذر للتطويل.

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو: ماذا بعد ثورة مصر - الشيخ وجدي غنيم
فيديو وجدي غنيم ورأيه بمباراة مصر - الجزائر