نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عاجل انفجار كبير بقناة السويس يسفر عن مقتل 20 شخصا واصابة الكثير

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يبدو وكأن الازمات والاحداث تأتى متعاقبة كالتالى واحدة تلو الاخرى حيث اليوم الاثنين 26 مارس 2012 هز انفجار كبير منطقة منطقة بور توفيق وتحديدا بترسانة قناة السويس البحرية حيث حدث انفجار على متن القاطرة "p m f" التابعة لهيئة قناة السويس وذلك أثناء صيانتها بالحوض العام داخل مقر الترسانة التابعة للهيئة وأسفر الانفجار عن مصرع وإصابة 20 عاملا واصابة الكثير ممن كانو على متن تلك القاطرة وفور حدوث الانفجار هرعت قوات الحماية المدنية المصرية بمدينة السويس وسيارات الإسعاف الى مكان الانفجار وجار الان إخراج العمال اللذين لاقو حتفهم والبحث على عمال على قيد الحياة ذلك الامر ادى الى حزن شديد بمحافظة السويس وقد اعلنت هيئة قناة السويس
بأن السبب الرئيسي لنشوب الحريق هو انفجار بأحد تنكات أسفل القاطرة، ما أدى لنشوب الحريق الذي امتد لمطبخ القاطرة
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "عاجل انفجار كبير بقناة السويس يسفر عن مقتل 20 شخصا واصابة الكثير" نشر بواسطة: بتاريخ:
riri cat
لاحول ولاقوه الا بالله..............
جدة مصرية
لا حول ولا قوةالا بالله
انا لله وانا اليه راجعون
رحمهم الله جميعا
حدث محزن جددددددددداااااااااااااا
ربنا يصبر اهاليهم
NOURA 18
لا اله الا الله !!

يجيبو عمر عفيفي بقى !

مش هو الي صرح بدة من قبل ما يحصل !
سهم--
كان السافل الحقير عمر عفيفي بيقول على أحداث وبتحصل زي ما قال امبارح، طبعا ده مش شغل أعداء داخليين بس، دول خارجيين بمساعدة الداخليين.
جدة مصرية
كان السافل الحقير عمر عفيفي بيقول على أحداث وبتحصل زي ما قال امبارح، طبعا ده مش شغل أعداء داخليين بس، دول خارجيين بمساعدة الداخليين.
انا فكرت فى عمر عفيفى يا سهم
ولكن لما قالوا فى نشرة الاخبار ان اثناء الصيانة حدثت الحادثة
استبعدت عمر عفيفى

تفتكر الصدفة لعبت دورها ؟؟؟؟؟؟
والا عفيفى هو اللى صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والله الواحد بقى مشوش
منار الزائرة :)
لا اله الا الله !!

يجيبو عمر عفيفي بقى !

مش هو الي صرح بدة من قبل ما يحصل !
ايووووووووووووووووووووووه
وانا فاكرة تعليقك وقلتى لو حصل حاجة يجيبوه
لكن ده معاه الجنسية الامريكية
مجده
الله يحرقك يا مبارك انت واللي عايزك والله العظيم الشعب بيغلي منك ومن اتباعك في الاوله ثوره وخلعتك مش عارفه في الثانيه هيحصل ايه الشعب بركان ويثور
جدة مصرية
الله يحرقك يا مبارك انت واللي عايزك والله العظيم الشعب بيغلي منك ومن اتباعك في الاوله ثوره وخلعتك مش عارفه في الثانيه هيحصل ايه الشعب بركان ويثور
على ما اعتقد يا مجده حا تبقى ثورة دموية ولذلك انا خايفة منها جدا وربنا يستر
drali saad
فيييييييييييين عمر عفيفي--------فيييييين تابعي مبارك=---كل شيء لسة موجود---خلي اخوان الشيطان يشربو بزيادة--مجلس شعب بطيخ طمعان كلة ف فلوس وكراسي بس--انما طز ف البلد--ربنا ينتقم من اعداء البلد داخل وخارج واعداء الثورة الضائعة المفقودة------------نعم لمليونية الدستور 30-3
Dera
ربنا يرحمهم ويصبر اهلهم ويصبرنا ربنا يستر
قرصان بالباشمل
بيقولوا 3 بس اللى ماتو ايه حكايه 20 دى بتات العنوان
mecanique
لا حول ولا قوةالا بالله

لا حول ولا قوةالا بالله

لا حول ولا قوةالا بالله
lovemz
السلام عليكم انا اسمى محمد موظف بشركة الترسانة السويس البحرية انا كانت هناك فى مكان الحادث الاول الحوض اسمى حوض الجاف اسم المركب القاطرة pms تابع هئية البترول الانفجار إصابة 12 ولاسف الله يرحم الجميع مات 3 من عمال المقاول واصابة 12 من العمال المقاول وشكرا
احمد ركابي الرشيدي
الناس ايلي بتقول عفيفي هو الخاين ومبارك واعداء داخل وخارج البلد لان عفيفي قال ان في سفينة سوف تضرب بالقناة يبقي هو ايلي فجر الحوض
كلام مرسل واتهام غير مبرر وغير منطقي كلام عفيفي نابع من الوضع ببور سعيد التي تغلي من خطة منظمة ملعب به اسباب الفتنة نادي اهلي مكروه في بور سعيد شباب متحمس الترس لا يدري المكيدة يعني بالبلدي شغل جاسوسية من العالي تم علي ارض بور سعيد الهدف منه زعزعة الامن في كافة البلاد وبعد بور سعيد ممكن في اي محافظة اخري وهكذا لاظهار ضعف السيطرة علي البلاد واعادتها للمربع صفر وهذا يتم في كل بلد تتم به ثورات حتي يتم طبخ نظام يتوافق مع دولة لها اهداف في المنطقة وسيستمر هذا المسلسل للاسف حتي 6سنوات قادمة وعليكم خير والله يرحم الشهداء الذين وافتهم المنية
حمادة السندباد
لاحول ولاقوة الابالله والبقاء لله فى الذين ماتوا
ابويوسف الهندى
البقاء لله والله يرحمهم ويصبر اهاليهم
ss ass
إلى الذين يخططون لك هذه الأفعال ماذا أنتم قائلون لله عز وجل يوم لقاءه هل ستقولون إنها السياسة و العمل الحزبي أو إنها أوامر القادة أو أي حجة ستقولونها و الله لن ينفع كل ذلك لقد أنزل الله لنا قرآن يتلى إلى يوم القيامة ليخبرنا بكل هذه النماذج فقرأوها وتتدبروها قبل أن يأتي يوم تقولوا
يقول تعالى {حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّارْجِعُونِ **لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحاً فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَاوَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ }المؤمنون 99 - 100
قال تعالى (لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ )
قال تعالى ( إذ تبرأ الذين اتبعوا من الذين اتبعوا ورأوا العذاب وتقطعت بهم الأسباب ( 166 ) وقال الذين اتبعوا لو أن لنا كرة فنتبرأ منهم كما تبرءوا منا كذلك يريهم الله أعمالهم حسرات عليهم وما هم بخارجين من النار ) سورة البقرة ( 166- 167 ) )
وأخص من يتسبب في قتل مسلما بقول الله تعالى
(وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُّتَعَمِّداً فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)- النساء93
سهم--
انا فكرت فى عمر عفيفى يا سهم
ولكن لما قالوا فى نشرة الاخبار ان اثناء الصيانة حدثت الحادثة
استبعدت عمر عفيفى

تفتكر الصدفة لعبت دورها ؟؟؟؟؟؟
والا عفيفى هو اللى صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
والله الواحد بقى مشوش
أنا مش عارف يا جدتنا الكريمة ليه بيقولو صيانة.

وكمان المجلس العسكري عارف ان ناس كتير بيقرو كلام عمر عفيفي وبيشتموه كتير على الفيس بوك ومش طايقينه ومخنوقين منه، أنا مليش في الفيس بوك لكن بسمع من الناس.
NOURA 18
الناس ايلي بتقول عفيفي هو الخاين ومبارك واعداء داخل وخارج البلد لان عفيفي قال ان في سفينة سوف تضرب بالقناة يبقي هو ايلي فجر الحوض
كلام مرسل واتهام غير مبرر وغير منطقي كلام عفيفي نابع من الوضع ببور سعيد
بقى ان عفيفي يقول ..
ان في انفجار هيحصل في السويس .. ويحصل فعلا .. ولما نتهمه غير منطقي !!

بس ان هو يخمن ان في انفجار هيحصل في السويس .. ويحصل بالفعل دة الي منطقي !!!!!!

الواحد بيخمن حدوث ثورة ! حدوث شغب ! ويا تحصل يا ما تحصلش !

مش اخمن حدوث انفجار ويحصل حضرتك !!!!!!!
%u0632%u0627%u0626%u0631
اللهم اقبلهم من الشهداء وصبر اهليهم علي البلاء وجمعنا يا ربنا ولا نكون فرقاء ربي تقبل الدعاء
زائر طارق
لو اخذنا الموضوع من الاول فى ظل هذة الاحداث من اول الثورة باحداثها حتى الان بعملية رياضيه بحته نقول الاتى.
بمأن فى كتاب الله عز وجل ( القرأن الكريم ) مصر محروسة وبلد الامن والامان.
اذن مايحدث الان فى مصر هو غضب من الله عز وجل على شعبها .
لماذا ؟
لاننا بعدنا كل البعد عن طريق الحق فى بيوتنا وخارجها ......... المخرج الوحيد لهذة الازمة التى نحن فيها الان هو التصالح مع الله عز وجل .... ولكى يتحقق هذه لابد ان كل فرد من هذا المجتمع يبتدأ بنفسه .
والله الموفق........
بديعه أحمد على
رينا يسترها على البلد بجد دى حاجه متعبه قوى
تحيا مصر و ثوره مصر و شعبها العظيم
Moly_Cam5
وحصل اللى قال علية عفيفى ومحدش قال على الخبر دة ولا اداة اهمية
احمد ركابي الرشيدي
يعني يا استاذ لما اقولك هيحصل في مصر ثورة جديدة بخصوص الدستور وسيطرة التيار الديني وسرقة ثورة الشباب يبقي كده انا صاحب الثورة او هيحصل انقلاب عسكري يبقي انا ايلي عامل الانقلاب ده توقع من احداث موجوده علي الساحه وعلي فكره عفيفي او غير لا يخصني لاكن هنا بوضح الناس بتفكر ازاي
NOURA 18
يعني يا استاذ لما اقولك هيحصل في مصر ثورة جديدة بخصوص الدستور وسيطرة التيار الديني وسرقة ثورة الشباب يبقي كده انا صاحب الثورة او هيحصل انقلاب عسكري يبقي انا ايلي عامل الانقلاب ده توقع من احداث موجوده علي الساحه وعلي فكره عفيفي او غير لا يخصني لاكن هنا بوضح الناس بتفكر ازاي
طيب ما انا قلت اهو !

أقولك مثلا هيحصل انقلاب عسكري على الاخوان عشان كذا .. ماشي ..

لان ده شيء متوقع من ناس كتير ..

لكن أجي أقولك ده هيحصل كذا .. في المكان الفلاني .. وبعد ساعات !!!

وانا لوحدي الي بتوقع ده في مصر كلها !!! يبقى ده مش شيء طبيعي أبدا !
احمد ركابي الرشيدي
علي فكرة عاوز اوصلك ان البلاد الان بها خيانة من كل الاتجاهات للاسف الشديد ومطبخ السياسة غير شريف وغير شفاف من كل الجهات والشعب هو الخاسر الوحيد ليه؟ فئات ذات تيار واضح قوية منظمة لها اهداف محدده واغلبها شخصي وليس وطني بدليل انسحاب شخصيات محترمه اشتركت في تاسيس دساتير دول للعالم عديدة لما راءوه من اختراق فج في حق مصر وما حدث في بور سعيد دفع تمنه شباب زي الورد في سن الزهور وستدفع مصر التمن اكبر عندما يسقط الشيخ حازم او خيرت الشاطر والنتيجه انقلاب متوقع
NOURA 18
علي فكرة عاوز اوصلك ان البلاد الان بها خيانة من كل الاتجاهات للاسف الشديد ومطبخ السياسة غير شريف وغير شفاف من كل الجهات والشعب هو الخاسر الوحيد ليه؟ فئات ذات تيار واضح قوية منظمة لها اهداف محدده واغلبها شخصي وليس وطني بدليل انسحاب شخصيات محترمه اشتركت في تاسيس دساتير دول للعالم عديدة لما راءوه من اختراق فج في حق مصر وما حدث في بور سعيد دفع تمنه شباب زي الورد في سن الزهور وستدفع مصر التمن اكبر عندما يسقط الشيخ حازم او خيرت الشاطر والنتيجه انقلاب متوقع
صح بالظبط كلام مظبوط جداً ...

عموما كلنا ( ك شعب ) قلبنا على مصر ..

وان شاء الله يا رب ترجع احسن من الاول ...
ابويوسف الهندى
ربنا يجعلها اخر الانفجارات والاحزان

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
مقتل 18 شخصا واصابة العشرات بشرشال غرب الجزائر