نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

عاجل وخطير جدا: تحذير هام انتبهوا ايها السادة منتجات ( كوكاكولا - وبيبسي) تحتوي على مواد مسرطنة

في نبأ عاجل وخطير أكدت مصادر امريكية ان وزارة الصحة الامريكية قد قامت بتحذير شركتي ( كوكاكولا - وبيبسي ) وهما الشركتين الاكبر في العالم في صناعة المياة الغازية حذرت الصحة الامريكية الشركتين المذكورتين من احتواء المشروبات الغازية التي تنتجها الشركتان تحتوي على ( مواد مسرطنة)
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

وهو التصريح الذي أصاب المواطنين في امريكا و العالم اجمع بحالة من الزعر الشديد نظرا لانه لا يوجد على الاطلاق اسرة لا تتناول المياة الغازية عبر العالم كله .

وجاء تقرير الصحة الامريكية على النحو مؤكدا ان الشركتين سالفتين الزكر يقومان باستخدام الحد الاقصى من نسبة مادة الـ "كارسينوجينيسز" التي تمنح اللون البني للمياه الغازية وهي المادة التي تصيب اصابة مؤكدة بمرض " السرطان" ..

هذا وقد صرحت ديانا كاراز الممثلة عن "كوكولا" بأن الشركة طلبت من مزودي أصباغ الكاراميل وغيرها المستخدمة في عملية الانتاج الى الالتزام بالقوانين الجديدة والبحث عن بدائل، وهو ما يجري حالياً القيام به.
وتؤكد ديانا كاراز ان اعتماد القرارات الجديدة في "كوكاكولا" لن يؤثر على مذاق المشروب الشهير أو نكهته، وان المستهلك لن يشعر بأي فارق على الإطلاق.

المقال "عاجل وخطير جدا: تحذير هام انتبهوا ايها السادة منتجات ( كوكاكولا - وبيبسي) تحتوي على مواد مسرطنة" نشر بواسطة: بتاريخ:
زهير ابراهيم
وفعلا قامتا الشركتان بتعديل المنتج
وليس دعايه لهم
ولكن انا من مدمني شرب البيبسي كولا منذ طفولتي وحتى الان
ولم اصب حتى الان بالسرطان
اما اهم اسباب الاصابة بالسرطان هي الوراثة اولا
وقابلية الجسم لهذا المرض ثانية
مثل موضوع تدخين السجاير
رغم اني اقلعت عن تدخينها ولكن اذكر جدي الذي عاش حتى بلغ 92 ولم يعاني من اي مرض
كان يدخن السجاير اللف يعني من غير حتى الفلتر
ليس تشجيعا للمدخنين لانه من اسؤ العادات واغباها حينما يحرق الشخص فلوسه بشويه ورق ودخان
في الخمسينات حينما بداء التدخين ينتشر بشكل رهيب واصبح كل رجل ليس برجل ان لم يكن يدخن لم تكن ايامها يظهر مرض السرطان
بالمناسبة هذه المعلومات متوفره على النيت للمتابع
ISLAMAZ
أكيد اللى كاتب الخبر ده ناوى يفتح شركة
(كريم كيمو كولا)
ههههههههههه
mrmoha
غالبا هيلتزم بالنسبه المسموحه من الماده دى فى أمريكا والدول الغربيه وعندنا من هيلتزمو بشىء عشان معندناش رجاله حكمانا .
جدة مصرية
شكرررررررررراااااااااا كريم كيمو
ميس نامى
هيا يعنى جت على البيبسى كولا ما كل حاجه دلوقتى حوالينا ملوثه وممكن تؤدى لنفس النتيجه والعياذبالله ...العمر واحد والرب واحد..
منار الزائرة :)
وليس دعايه لهم
مثل موضوع تدخين السجاير
ليس تشجيعا للمدخنين لانه من اسؤ العادات واغباها حينما يحرق الشخص فلوسه بشويه ورق ودخان
في الخمسينات حينما بداء التدخين ينتشر بشكل رهيب واصبح كل رجل ليس برجل ان لم يكن يدخن لم تكن ايامها يظهر مرض السرطان

ماشاء الله على حضرتك كنز معلومات
وربنا يديك الصحة
انا كمان جدى كان مدخن وتوفى فى 91 من عمره
ahmed ebaid
كارسينو جسنيسيز ..... الكلمه دى اصلا معناها مسبب للسرطان معقوله يبقى فيه ماده اسمها مسبب للسرطان من مكونات البيبسى وحتى لوفرضنا ان فيه ماده اسمها كده فيها الرقابه على الحاجات دى ماخدتش بالها انا مش مصدق الخبر ده وياريت لو المصدر
%u0633%u0639%u062F
سواء كان الخبر صحيح ولال لا كوكاكولا وبيبسى مش بشربهم من زمان لما عرفت انهم ممكن يكون الماده الداخل بصناعتهم من دهن الخنزير والدليل على كده ان مفيش شركه عربيه بتصنع الكولا البنى لهذا السبب
أنا عربى
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهير ابراهيم مشاهدة المشاركة

وليس دعايه لهم
مثل موضوع تدخين السجاير

ماشاء الله على حضرتك كنز معلومات
وربنا يديك الصحة
انا كمان جدى كان مدخن وتوفى فى 91 من عمره
ههههههههههههههه
ياجماعة حرام عليكوا دة انتوا كدا بتعملوا دعاية للتدخين
حمادة السندباد
ربنا ينتقم منهم ومعا لتشجيع المنتج المصرى سينا كولا

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم