نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

بالفيديو : اقتراح مشروع قانون "مضاجعة الوداع" بين الزوج وزوجتة المتوفية في جريدة الاهرام ...يثير جدل

في برنامج مانشيت والذي يذاع علي قناة اون تي في نشر الاعلامي جابر القرموطي مذيع قناة اون تي في فيديو احضرناة لكم يظهر في الفيديو مقال للكاتب عمرو عبد السميع تم نشرة في جريدة الاهرام صباح امس الثلاثاء يطالب فية بتوفير كافة الحقوق للمراة في مقالة وا اعلاماة والذي يوجة فية الاعلام للاهتمام بقضايا المراة وخاصة بعد الخطاب الذي وجهتة رئيس المجلس القومي للمراة للدكتور سعد الكتاتني بعد تردد اخبار عن صدور تشريع جديد يسمح للبنت بالزواج من سن 14 سنة والمفاجاة الاكبر هي قانون مضاجعة الوداع والتي تسمح للزوج بمضاجعة زوجتة خلال الساعات الستة التي تلي وفاتها والمشكلة ان الاعلامي القرموطي تسائل عن معقولية الفكرة وهل تم الاضطلاع عل اي اوراق تفيد صحة هذة المعلومات وكان توفيق عكاشة قد ناقش هذا القانون ايضا في برنامجة شاهد الفديوهات
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=H1l6bqDlmdo

المقال "بالفيديو : اقتراح مشروع قانون "مضاجعة الوداع" بين الزوج وزوجتة المتوفية في جريدة الاهرام ...يثير جدل" نشر بواسطة: بتاريخ:
haroon
اية المتاهات دى احنا في اية ولا في اية انتم بتاخدونا في دوكة ولا اية
yousri_2000
هيا الناس فقدت انسانيتها ولا ايه فين حرمة الميت فين الحزن علي المصاب انتم عايزين الغرب يقولوا عليكم متخلفين الكلام غير موجود في اي ديانة عيب عليكوا
ISLAMAZ
طبعا قانون مهم جدا
و المفروض كمان يبقى أول مادة فى الدستور الجديد
ههههههههههههههه

أنا بس نفسى أعرف مين ابن الـ...............اللى فكر فى القانون ده؟؟؟؟

و بعدين هنفترض ان فيه (انسان مش حيوان) مفيش عنده دم ولا احساس فكر يعمل الموضوع ده, ايه دخل القوانين بحاجة زى كده؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
%u0632%u0627%u0626%u0631
حرام عليك يا عكاشة تقذف الناس وتقول زورا عليهم هذا الكلام لا يصح لا من بعيد ولا من قريب عن المجلس ويجب عليك ان تختار مصادرك وتتحرى الصدق وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل من يروج لهذا الباطل
جدة مصرية
رد مكرر على نفس الخبر ولكن كان به القرموطى مذيع برنامج مانشيت باون تى فى

القرموطى انسان محترم ويثير المواضيع المشكوك فيها ويواجه على الهواء لمعرفة الحقيقة

انا سمعت القرموطى ولم اسمع توفيق عكاشة ولن اسمعه ولان شتان بين الاثنين

اذا كان الامر حقيقى فلابد من ثورة كبرى للنساء

مش معقول قهر المرأة فى حياتها ومماتها

شكرررررررراااا باراديس ما
ن
%u0632%u0627%u0626%u0631
و اصلا ماكنشي طايقها وهي عايشه يعني حبكت دول بيقولو على الراجل اما يدفن مراته عين على المقبره وعين على مره طبعا عينه على المقبره خايف لترجع تاني ------------ حسبي الله ونعم والوكيل علامات الساعه ربنا يتولانا
ss ass
خبر إذيع على قناة أون تي فيي وقناة ملاعين يعني خبر مفبرك و لايوجد عاقل يصدق هذا العبط ولكن أعذروهم إن هزيمتهم في الشارع وفي المجتمع المصري أفقدتهم صوابهم فأصبحوا يهذون بأي شئ و لهم العذر بعد كل ما ينفقونه من أموال وجهد جبار و لايحققون أي شئ سوى مزيد من كره الشعب لهم .. قال تعالى
( إن الذين كفروا ينفقون أموالهم ليصدوا عن سبيل الله فسينفقونها ثم تكون عليهم حسرة ثم يغلبون والذين كفروا إلى جهنم يحشرون ( 36 ) ليميز الله الخبيث من الطيب ويجعل الخبيث بعضه على بعض فيركمه جميعا فيجعله في جهنم أولئك هم الخاسرون ( 37 ) )
فارس الشرق
اجمل حاجة ان الحكومة والاعلام عارفين الشعب اكتر من الشعب نفسه يصدرلهم الاشاعات وينشر كل خبر غريب يلفت انتباهم بعد كده هيتلهوا فى الاخبار الهايفة دى وينسوا قضيتهم الحقيقية ولما يفوقوا نصدرلهم اى خبر مفبرك او خبر غريب تانى يرجعوا للكانوا فيه وكل سنة وانتم طيبين وسلملى على الاخبار
AHMADYOUNISS
كلام تعبان طبعا مينفعش يترد عليه .

لكن تقديم سن الزواج انا موافق عليه ,, بضوابط شرعية طبعاً .

انا عايز اعرف بقي ايه الحل في مشكلة العنوسة , عدد البنات دلوقتي اكتر من الشباب , نفسي يشرعو قانون في التعدد .
مجده
والله لا فُض فوك يا فارس الشرق مش عارفين يلهونا اذاي عن قضية احمد الجيزاوي وآل سعود الظلمه ولا عن قضية حازم ابواسماعيل ولا موسي اللي عايزين يمسكوه الحكم بالعافيه عشان ننسي كل ده ويتردم عليه بالتراب احنا في حكم المخلوع كما يقال
مجده
وبسرعه بسرعه يا عيني لفقوا للمسكين احمد الجيزاوي قضية مخدرات والتلفيقه ماخذتش في يدهم غلوه علي طول هم جاهزين الله يخربيتك يا مخلوع امتدادك مستمر
mrmoha
الله يخربيت يا إبن العكاشه أكيد إنتا صاحب القانون ده يا قليل الأدب يا وقح
mero show
طيب نفترض جدا يعنى اللى طلع القانون دا .. يبقى هو موافق عليه .. يرضى يعمل كدا مع زوجته بعد ما تموت ؟؟؟؟؟؟؟؟ لو هو يرضى او يبقى ليه نفس انا معاه انه يطبقه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! دا ملهوش غير انه عايز شهره حتى لو بالوساخه !!!!!!!!!!!!!!
اسامه احمد عبد
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ( الروم 41 )
استغفر الله العظيم
ربنا يجعله
عامر
د.عصام
اكلام فارغ وعايز ارد بكلام كتير بس موش عارف فى المنتدى وبصراحه انا عندى غثيان من هذا الكلام وربنا ينتقم من اللى افتى بذالك
hidihoda
أصلا ما ينفعش فى الاسلام راجل يغسل مراته أو ست تغسل جوزها لان ممكن واحد منهم فى الجنة والتانى فى النار فالموت إنقطعت الزوجية بينهم دا أولا ثانيا مين المتجرد من المشاعر الانسانية والرحمة اللى يعمل كده فى إنسانة ميتة إلا إذا كان إنسان غير سوى نفسيا
حمادة السندباد
حسبى الله ونعمة الوكيل في اللى اقتراح القانون ده او التشريع
mohamedonsy
حد يسكت الشئ دة
الشئ ده كل لما بيتكلم بينرفزني
وحيدمحمود
طيب ونفرض ان الراجل هو اللى مات والزوجه عايزه مضاجعه الوداع تعمل ايه....كلام تافه ولايمس للانسانيه بصفه...اكرام الميت دفنه
زهير ابراهيم
"قانون مضاجعة الوداع والتي تسمح للزوج بمضاجعة زوجتة خلال الساعات الستة التي تلي وفاتها "
اكيد في غلط بنقل الموضوع
يا اما انتو بتهرجوا
Aymanaboahmed
الاخت الى اسمها ميو miooانتى صدقتى الكلام الفارغ ده كده على طول ولا ايه ...ولا ماصدقتى تمسكى فى خناق الاخوان والسلافيين ............دا كلام فارغ ما شفتهوش ولا سمعت عنه غير هنا ...لا ...ومن ميين من عوكشة الله يشفيه من المرض العقلى العضال الى بيعانى منه ...ده حتى النفس البشرية ....مش بس الاديان كلها اللتى انزلت من عند الله سبحانه جل شانه .....تعف هذه المهاترات.....وارجو من سيادتك انى لا ترمى الناس بالشبهات والافتراءات ....حرام عليكى ...وياريت ماتشتميش على الناس دى بالشكل ده ...علشان ده عيب ...عيب لا من الاخلاق ولا من الذوق ......والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته..................................
MIDOMAS
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
حسبنا الله و نعم الوكيل
ايه القرف ده
و ايه يا عم يا صاحب الموضوع المواضيع اللي بتنقلها لينا دي
هي دي ميولك انت ولا ايه
يعني انت غاوي تدور علي الحاجات دي علي النت و تجيبها لينا هنا في منتدي نجم مصرية ؟؟؟؟؟؟
ISLAMAZ
الأخ و لا أخت ميووووووو
يا ريت بس تعرفنا مين هما الناس اللى كانوا خلاص هيدخلوا فى الاسلام و لما يا حرام سمعوا القانون المضحك ده رجعوا فى كلامهم؟؟؟!!!!!

و يا ريت بس تدارى تعصبك شوية ضد الاسلاميين و انت بتظهر أوى خوفك و حرصك على الاسلام و صورته
%u0632%u0627%u0626%u0631
هذا الاقتراح يهدف أساسا الي شغل الرأي العام بمثل هذه الحماقات . لكن برضه يسقط حكم العسكر

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
بالفيديو.. برهامى: يجوز للمرأة التصويت بـ"نعم" دون إذن الزوج ولكن عدم الخروج الا باذن الزوج
سرور يرفض مشروع قانون "خصوصي" لانقاذ هشام طلعت