نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

الفيديو اللى أثار الجدل لعمرو موسى " ايران دوله عربيه "

أثار حديث الامين العام السابق لجامعه الدول العربيه عمرو موسى فى مناظرته اليوم مع الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح عن ايران قائلا " ايران دوله عربيه " منما جعل العديد من الصفحات على الموقع الاجتماعى الفيس بوك يسخرون منه لانه أمين عام لجامعه الدول العربيه ومع ذلك يقول ان ايران دوله عربيه مع ان ايران دوله غير عربيه
يذكر ان المناظرة اليوم بين الدكتور ابو الفتوح وعمرو موسى أستمرة من الساعه السابعه والنصف مساءا وحتى الثانيه صباحا تناولوا فيها العديد من قضايا المجتمع المصرى وقاموا بعرض برنامجهم الانتخابى

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المقال "الفيديو اللى أثار الجدل لعمرو موسى " ايران دوله عربيه "" نشر بواسطة: بتاريخ:
sniperads
كل العالم عربي والحيونات عربية و البرسا عربية والريال عربي.....

تخلف الي النخاع
امانى يوسف
ايران ليست دوله عربيه ولغتهم الرسميه هي الفارسيه
كل دوله تصنف نفسها بأرادتها و غالبا ما تورد و تبرز ذلك في دستورها الوطني..
هناك دوله غالبيه الشعب فيها يتكلم العربي و مع ذلك لا تقول انها عربيه و لاتبرز ذلك في دستورها الوطني و لاتنضم الى جامعة الدول العربيه, مثال (أرتيريا)
هناك دول غير عربيه و لايتكلم شعبها العربيه و مع ذلك تصنف نفسها على انها عربيه وتنضم الى جامعة الدول العربيه ,مثال الصومال.
ايران لا تصنف نفسها على انها عربيه و هي ليست عضو في الجامعه العربيه رغم و جود أثنيه عربيه كبيره في ايران من العرب ورغم ان العربيه هي لغه اجباريه في المدارس....
شخصيا اتمنى ان تدخل تركيا و أيران جامعة الدول العربيه ففي كلا البلدين مواطنين ايرانيين و أتراك من أصول عربيه و بنسبه كبيره جدا..و في البلدين يتم ايضا تدريس العربيه في المدارس منذ المرحله المبكره.

انضمامهم الى جامعة الدول العربيه سيقوى اواصر الصداقه و الانفتاح الديني و الثقافي مع المحيط و سيعطى للعروبه مفهوم انساني نفتقده بالوقت الحاضر
haroon
انا من قبل ما اشوف المناظرة دى ما كنتش مقتنع بحد ولكن بعد ما اتفرجت عليها اقتنعت جدا بابو الفتوح لحد الان

من السقطات والمآخذ اللى لاحظتها على عمر موسي

1- تركيزة على الهجوم على منافسة والتقليل من شانه وايهام الناس بانه خطر عليهم مستخفا بعقولهم ومقدرتهم على تفنيد الشخصيات - دون ان يركز على برنامجة الانتخابي

2- ليس له برنامج انتخابي مقنع وانما بياع كلام .بيقول هعمل وهعمل -- لكن ماقلشي هيجيب الفلوس منين بعكس ابو الفتوح اللى تكلم عن افكار ومصارد ممكن يجيب من خلالها اموال ينفذ بيها برنامجه

3- ابو الفتوح من خلال السيرة الذاتية اللى كتبها البرنامج في البداية - اتضح انه شخصية نشيطة جدا ولها باع طويل في العمل السياسي والاجتماعى . ولكن سيرة عمرو موسي كانت تقريبا فاضية فيما عدا اعتلاءه لقليل من المناصب في عهد الفاسد المخلووع وتقلده ميداليات واوسمة من رئيسة

4- اتضح من خلال المناظرة ان ابو الفتوح ضحى وعارض لهدف اصلاح المجتمع -- بينما عمرو موسي حارب لاجل كرسية

4- تهرب عمرو موسي من الاسئلة - وردة على السؤال بسوال - وحتى اجابتة على الاسئلة لم تكن الا مزيدا من التغرير بالناس - زي انجازاتة الفظيعه الرهيبة ومعارضتة للنظام السابق التى لم تكن سوى اوهام واستهبال على الشعب المصري

5- اللجوء للطرق القذرة والحيل الرخيصة والتنبيط بالكلام وعدم طرح الاسئلة والاجابة عليها بطريقة محترمة تليق بمكانة رئيس الجمهورية

6- ما كنشي ثابت في مكانة وطول الوققت كان عمال يترقص زى الست الرداحة ولمواخذة - كما انه اتضح في طريقتة انه عصبي ومغرور وخصوصا لما اعترض على كلام الاعلامى فودة وقالة ازاى مش عاوزنى ارد على السوال بسوال . انا حر اتكلم زى ما انا عاوز ويبقي برنامجك مش مظبوط . ونسي ان اللى بيسير علية بيسير على منافسة دون ان يكسر القواعد الا انه اصر واستمر على كسرها مثل الهروب من الاجابة على الاسئلة - والسخرية من منافسة .على سبيل المثال : لما قال موسي لابو الفتوح انا هقرالك من كتابك علشان لما ما تنجحشي في الانتخابات تبقي تعرف تبيع الكتاب . طريقة غير محترمة . ورغم ان عمرو موسي اخطا لما قال ايران دولة عربية الا ان ابو الفتوح لما يحرجة ويحاول ان يصحح له خطاؤة ولم ينزل للمستوى القذر والرخيص بتاع عمرو موسي وهنا اقتنعت اكثر بشخصية ابو الفتوح

7- عدم الالتزام بقوانين البرنامج وتعمد كسرها وهذا يوحى بانه انسان لا التزام له ولا يحترم اى قواعد او نظام ولكنة بيمشي الامور حسب مصلحتة وعلى حسب اهواءة الشخصية . - طبعا مش من نظام مبارك - من عاشر القوم اربعين يوم

8- المصيبة السودا بقة واللى فهمتها من اجابة عمرو موسي لما ابو الفتوح سالة وقالة هل اسرائيل دولة عدوة ... هرب عمرو موسي وابي ان يسمى اسرائيل عدو ... عارفين لية ؟ لانة فاكر ان ممكن اسرائيل تضغط على امريكا وتخلى المجلس العسكرى يزور الانتخابات لصالحة .. تمام زى ما اللوبي الصهيونى بيضغط في امريكا . ويخلى الانتخابات لصالح المرشح الرئاسي اللى هيعمل لمصلحتة - وخصوصا اننا سمعنا ان عمرو موسي هو المفضل لدى الغرب
haroon
انا من قبل ما اشوف المناظرة دى ما كنتش مقتنع بحد ولكن بعد ما اتفرجت عليها اقتنعت جدا بابو الفتوح لحد الان

من السقطات والمآخذ اللى لاحظتها على عمر موسي

1- تركيزة على الهجوم على منافسة والتقليل من شانه وايهام الناس بانه خطر عليهم مستخفا بعقولهم ومقدرتهم على تفنيد الشخصيات - دون ان يركز على برنامجة الانتخابي

2- ليس له برنامج انتخابي مقنع وانما بياع كلام .بيقول هعمل وهعمل -- لكن ماقلشي هيجيب الفلوس منين بعكس ابو الفتوح اللى تكلم عن افكار ومصارد ممكن يجيب من خلالها اموال ينفذ بيها برنامجه

3- ابو الفتوح من خلال السيرة الذاتية اللى كتبها البرنامج في البداية - اتضح انه شخصية نشيطة جدا ولها باع طويل في العمل السياسي والاجتماعى . ولكن سيرة عمرو موسي كانت تقريبا فاضية فيما عدا اعتلاءه لقليل من المناصب في عهد الفاسد المخلووع وتقلده ميداليات واوسمة من رئيسة

4- اتضح من خلال المناظرة ان ابو الفتوح ضحى وعارض لهدف اصلاح المجتمع -- بينما عمرو موسي حارب لاجل كرسية

4- تهرب عمرو موسي من الاسئلة - وردة على السؤال بسوال - وحتى اجابتة على الاسئلة لم تكن الا مزيدا من التغرير بالناس - زي انجازاتة الفظيعه الرهيبة ومعارضتة للنظام السابق التى لم تكن سوى اوهام واستهبال على الشعب المصري

5- اللجوء للطرق القذرة والحيل الرخيصة والتنبيط بالكلام وعدم طرح الاسئلة والاجابة عليها بطريقة محترمة تليق بمكانة رئيس الجمهورية

6- ما كنشي ثابت في مكانة وطول الوققت كان عمال يترقص زى الست الرداحة ولمواخذة - كما انه اتضح في طريقتة انه عصبي ومغرور وخصوصا لما اعترض على كلام الاعلامى فودة وقالة ازاى مش عاوزنى ارد على السوال بسوال . انا حر اتكلم زى ما انا عاوز ويبقي برنامجك مش مظبوط . ونسي ان اللى بيسير علية بيسير على منافسة دون ان يكسر القواعد الا انه اصر واستمر على كسرها مثل الهروب من الاجابة على الاسئلة - والسخرية من منافسة .على سبيل المثال : لما قال موسي لابو الفتوح انا هقرالك من كتابك علشان لما ما تنجحشي في الانتخابات تبقي تعرف تبيع الكتاب . طريقة غير محترمة . ورغم ان عمرو موسي اخطا لما قال ايران دولة عربية الا ان ابو الفتوح لما يحرجة ويحاول ان يصحح له خطاؤة ولم ينزل للمستوى القذر والرخيص بتاع عمرو موسي وهنا اقتنعت اكثر بشخصية ابو الفتوح

7- عدم الالتزام بقوانين البرنامج وتعمد كسرها وهذا يوحى بانه انسان لا التزام له ولا يحترم اى قواعد او نظام ولكنة بيمشي الامور حسب مصلحتة وعلى حسب اهواءة الشخصية . - طبعا مش من نظام مبارك - من عاشر القوم اربعين يوم

8- المصيبة السودا بقة واللى فهمتها من اجابة عمرو موسي لما ابو الفتوح سالة وقالة هل اسرائيل دولة عدوة ... هرب عمرو موسي وابي ان يسمى اسرائيل عدو ... عارفين لية ؟ لانة فاكر ان ممكن اسرائيل تضغط على امريكا وتخلى المجلس العسكرى يزور الانتخابات لصالحة .. تمام زى ما اللوبي الصهيونى بيضغط في امريكا . ويخلى الانتخابات لصالح المرشح الرئاسي اللى هيعمل لمصلحتة - وخصوصا اننا سمعنا ان عمرو موسي هو المفضل لدى الغرب
%u0645%u062D%u0645%u062F
يجيك وكسه توكسك ياشيخ ايران دوله عربيه بعد عشرين سنه خدمه فى الجامعه العربيه ايران دوله عربيه
ابويوسف الهندى
زلة لساااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااان مش أكتر
وهنتخب ابو الفتوح
sniperads
الدول العربية في الجزيرة العربية
اما افريقيا ليسو عربا في الاصل..........

متلا مصر ليست دولة عربية في الاصل !!!
subzero000
بتعلقوا على كلام فاضى واحد اتلخبط
خلاص ايه الهبل ده

على فكره انا هرشح حمدين مش موسى

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
إدارة " يوتيوب " تحذف الفيديو الذي أثار الجدل داخل مصر
بالفيديو-غادة عبد الرازق:"إحنا الجيل اللي قال للعري لا". "اكيييييد بتهزر هههههههههه "
فيديو ساخر بعد تعليقات موسى بان ايران دوله عربيه !!