نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام آخر الأخبار أخبار التعليم

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

شروط الالتحاق بكلية الشرطة 2013 - 2014 وكل مايخص التقديم والقبول بكلية الشرطة 2013/2014

التقديم لكلية الشرطة 2012 - 2013 شروط التقديم وقواعد القبول بكلية الشرطة سواء للحاصلين على الثانوية العامة او لخريجي الكليات " الضباط المتخصصين "

قواعد القبول بكلية الشرطة 2012 - 2013

ونضع الان بين ايديكم اهم قواعد القبول بكلية الشرطة للعام الدراسي 2012 - 2013 حيث وضعت الكلية الزماية الحصول على مجموع لايقل عن 70% لطلبة الثانوية العامة.

الاوراق المطلوبة للتقديم بكلية الشرطة 2012

1 - صورة من شهادة مؤهل الوالد
2 - صورة من شهادة مؤهل الوالدة
3 - صـورة مـن شهـادة الميلاد المميكنة للطالب
4 - صورة من استمارة النجاح فى الثانوية

شروط التقديم لكلية الشرطة 2012 - 2013

1 - أن يكون الطالب مصرى الجنسية من أبويين يتمتعان بهذه الجنسية عن غير طريق التجنس ، ويعتبر الطالب مفصولا من الكلية اذا تغيرت جنسيته أثناء قيده بها .

2 - أن يكون حاصلا على شهادة إتمام الدراسة الثانوية العامة أو الثانوية الأزهرية لعام التقدم أو عام واحد سابق على عام التقدم شريطة أن يكون الطالب مقيدا هذا العام فى إحدى الكليات أو المعاهد الخاضعة لإشراف وزارة التعليم العالى عند التقدم للإلتحاق بالكلية تقديم شهادة تثبت القيد مع مراعاة النسبة لمجموع الدرجات وذلك وفقا للشروط التى يقررها مجلس إدارة أكاديمية الشرطة.

3 - أن يكون محمود السيرة حسن السمعة وألا يكون قد سبق الحكم علية بعقوبة جنائية فى إحدى الجرائم المنصوص عليها فى قانون العقوبات أو ما يماثلها فى جرائم منصوص عليه فى القوانين الخاصة ، أو فى عقوبة مقيدة للحرية فى جريمة مخلة بالشرف أو الأمانة .

4 - ألا يكون متزوجا ويعتبر الطالب مفصولا من الكلية إذا تزوج أثناء قيده بها .

5 - ألا يزيد السن فى أول أكتوبر عن إثنين وعشرين سنة ميلاديه .

6 - أن يكون مستوفيا لمقاس طول القامة وعرض الصدر المقررين .

7 - أن يقرر المجلس الطبى المتخصص استيفاء الطالب لشروط اللياقة الصحية للخدمة .
إجتياز جميع الإختبارات المؤهلة للإلتحاق بالكلية .

شروط الانضمام لقسم الضباط المتخصصين بكلية الشرطة 2012 - 2013

1 - ألا يكون قد مضى على حصول الطالب المؤهل الجامعى أكثر من سنة ميلادية ، مع إعتبار سنة الإمتياز بكليات الطب البشرى وسنة التدريب الاجبارى لخريجى وخريجات المعهد العالى للتمريض والعلاج الطبيعى سنة دراسية .

2 - أن يكون مستوفيا لشروط اللياقة الصحية والبدنية والسن ، والتى تتلخص فيما يلى :
أ- أن لا يقل طول قامة الطالب عن 165 سم ، ومتوسط عرض الصدر عن 83 سم وبالنسبة للطالبات لا يقل طول قامة الطالبة عن 160 سم .

ب- ألا يزيد العمر فى أول أكتوبر عن 28 سنة ميلادية .

ج - وبالنسبة للياقة الطبية والبدنية ، لا تقل درجة الإبصار عن النصف فى كل من العينين ، وأن لا يحصل الطالب على أقل من 4
0% من مجموع الدرجات المقررة للياقة البدنية ، ويصرح بالكشف بالنظارة الطبية .

المقال "شروط الالتحاق بكلية الشرطة 2013 - 2014 وكل مايخص التقديم والقبول بكلية الشرطة 2013/2014" نشر بواسطة: بتاريخ:
%u0632%u0627%u0626%u0631
شكرا لك أخى صاحب الموضوع و لكن لى سؤال لو تكرمت تجد لى إجابة عليه
ما هى الكليات التى يتم قبولها للتقدم للضباط المتخصصين بكلية الشرطة ؟
هل يتم قبول خريجى كليات الحقوق ؟
شكرا لك مرة أخرى
%u0632%u0627%u0626%u0631
الرابط بعد ازنكم للتقديم ))))))))))))))))))
metwally174
شاكرين مجهودتكم القيمة وننتظر المزيد
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا طالب بجامعة اسيوط مقيد فى كلية الحقوق وحاصل على مجموع 68% فى الثانويه8 العالمه العام الماضى فهل يجوز لى التقديم فى كلية الشرطه
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا طالب قدمت فى كلية الشرطة واختبارت المقاس والقوام وطلعت غير لائق فى القوام فهل يجوز ان اختبر قوام تانى
ارجو الرد
%u0632%u0627%u0626%u0631
.شكرا انا وجت اجابة اسئلتى
%u0632%u0627%u0626%u0631
هل لازم يكون الأبوين عندهم مؤهل
%u0632%u0627%u0626%u0631
دلؤتى انا فى كليه حقوق القاهره فى سنه تانيه هوه يمفع اقدم السنادى فى كليه شرطه ولا خلاص كده عايز افهم بس من فضلكووو
%u0647%u062F%u064A%u0631
انا السنادي في ثانوية عامة وعايزة اتقدم في كلية الشرطة للبنات فعايزة اعرف بتاخد من مجموع كام من فضلكم
%u0632%u0627%u0626%u0631
كيفيه طلب الالتحاقوالتسجيل بالكليه الشرطة
%u0632%u0627%u0626%u0631
انا احمد رمضان من الغربيه نفسى اتقدم لكليه الشرطه متى يبدء التقديم وانا بلعب كورة فى حرس الحدود
احم مانو
متى يبدا التقدم للالتحاق بالكليه
اسامه احمد عبد الكريم
انا ممكن اسال سوال وعايز الاجابه انا جايب السنه 66% هل يحق ليا ان ان التحق بكليه الشرطه ولا لازم اكون وافى المجموع وبالنسبه لموهل الاب والام انا ابويا معاه موهل بالنسبه لامى مش معاها ده شيى يمنعنى من التقديم لكليه االشرطه
أد/ محمد مصطفي الشناوي
أنا أستاذ جامعي ومعار الي السعوديه وأبني حصل علي الثانويه هناك ونفسه يشارك في أمن الوطن كيفيه التقدم لأنه ليس له رقم جلوس مصري نقدم ازاي برجاء افادتي
محمود ماهلى متة
ممكن خريج الكليات الخاصة يدخلوها؟
shehabahmed176
انا طالب فى الصف اثانى الثانوى ونفسى ادخل فى كليه الشرطه
مايكل وليم
انا طالب في الصف الثالث الثانوي وعايز اعرف ممكن ادخل كليه الشرطة ولا لالا الموصفات ابدنيه وهي (عرض الصدر اقل من83)من الممكن النجاح في الكلية ولا لا شكرا
ولاء فؤاد
بالنسبة للبنات برده بعد الثانوية؟
طيب لو بعد الجامعة اية الكليات اللى بتخدة منها؟
بجد انا نفسى ادخل كلية الشرطة اوىىىىى
اتمنى انكم تردوا علية فى اسرع وقت ممكن
wafaa mostafa
بجد انا سالت كتييييييييير اوى علشان ادخل كلية الشرطة وناس كتير قالو مينفعشى مفيش كلية للبنات اصلا فياريت حد يجاوبنى على سوالى فى كلية ولا اية بجد نفسى احقق حلمى
انا اسمى احمد حمادة
انا جنسيتي مصرية و ابويا مصري لكن جدي سوري ومعاة جنسية مصرية (هل دة شىء يمنعني عن اني اقدم في كلية الشرطة ولا لا؟)
شيري عصام
طيب وبالنسبه للبنات انا عايزة اعرف لو بعد الجامعه ايه الكليات او المعاهد اللى بتاخدو منها
لان حلم عمرى انى ادخل كليه الشرطه ممكن تردوا عليه ف اسرع وقت ممكن
esraa houssein
ana khrigt hkouk hl mmkn adhkol akadmyt al chorta
رد زائ
ميعاد تقديم فى شرطة للضباط متخصصين
خالد عبدالرحمن عبدالمعطى
سحب الملف من اين جهة
رد زائر اسراء
انا عايزه ادخل كلية الشرطه وعايزه اعرف ايه المطلوب بالظبط
رد زائر اسراء
انا عايزه ادخل كلية الشرطه وعايزه اعرف ايه المطلوب بالظبط

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
نتيجة قبول الدفعة الجديدة بكلية الشرطة واسماء المقبولين باكاديمية الشرطة 2013-2014
شروط الالتحاق بكلية الشرطة للعام الدراسي 2014/2015 و الاختبارات
كلية الشركة: شروط وإجراءات الالتحاق بكلية الشرطة
تنسيق الثانوية العامة 2013 : شروط الالتحاق بكلية الالسن جامعة عين شمس للعام الجامعي 2013-2014
لأول مرة : الالتحاق بكلية الشرطة بمجموع 70 % لهذا العام + شروط الألتحاق بكلية الشرطة وكيفية التقديم