نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

أقتحام أولتراس أهلاوى أتحاد الكرة المصريه و تدميره

فى موقف قد يؤثر على قرار عودة الدورى مرة أخرى فى هذا العام نظم عدد من جمهور الاولتراس الأهلاوى يتراوحوا بين 400 إلى 600 شاب و حاولوا أقتحام مبنى أتحاد الكرة المصريه و بالفعل تم أقتحامه

و هذا بسبب عدة مطالب أهمها عدم رجوع الدورى المصرى إلا بعد القصاص للشهداء فى أحداث بورسعيد التى مات فيها ما لا يقل عن 130 شخص و قال الإعلام المصرى و الجهات المسئولة أن عدد القتلى فقط 80 شخص

و بعد كل هذا قرر أتحاد الكرة المصرى رجوع الدورى الممتاز مرة أخرى قبل القصاص للشهداء شعر الجميع ان الأموال و الماديات تهم إدارة الأنديه المصريه و أتحاد الكرة أكثر من دماء المصريين
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

و تم تدمير واجهه المبنى بالرشق بالطوب و أستخدام قنابل المولوتوف و الشماريخ و تم تدمير الكثير من الممتلكات الخاصه بداخل أتحاد الكرة مثل الزجاج

الفيديو

رأيكم , إلى عملوه أولتراس أهلاوى دة صح ولا مبالغ فيه شوية ؟

المقال "أقتحام أولتراس أهلاوى أتحاد الكرة المصريه و تدميره" نشر بواسطة: بتاريخ:
سهم--
فوضى وقلة أدب........................
تدوينة قلم
فوضى وقلة أدب........................
الفوضى و قلة الأدب
فى الفعل !!! مجزرة مات فيها أكثر من 130 شخص و الإعلام قالنا 80 و دلوقتى فيه ناس بتقول 74 و بكرة إن شاء الله ممكن يقولوا لنا دى كانت كاميرا خفيه !!
ولا الفوضى فى رد الفعل بمجرد الهجوم على مبنى ؟
سهم--
الفوضى و قلة الأدب
فى الفعل !!! مجزرة مات فيها أكثر من 130 شخص و الإعلام قالنا 80 و دلوقتى فيه ناس بتقول 74 و بكرة إن شاء الله ممكن يقولوا لنا دى كانت كاميرا خفيه !!
ولا الفوضى فى رد الفعل بمجرد الهجوم على مبنى ؟
ده قلة أدب وده قلة أدب.

والرياضة عندنا مش مؤدبة، دي هوس وفوضى، واللي بيروحو الاستاد عشان يشوفو المباراة كتير منهم يضيعو الصلاة وميضيعوش المباراة.

الرياضة مش قلة أدب، لكن المهووسين بالكورة خلوها قلة أدب.
تدوينة قلم
ده قلة أدب وده قلة أدب.

والرياضة عندنا مش مؤدبة، دي هوس وفوضى، واللي بيروحو الاستاد عشان يشوفو المباراة كتير منهم يضيعو الصلاة وميضيعوش المباراة.

الرياضة مش قلة أدب، لكن المهووسين بالكورة خلوها قلة أدب.
أنا معاكى فى أعترافك أن عدم القصاص حتى الأن قلة أدب
لكن أعترض عليكى بوجهة نظرى أن الرياضة مش قلة أدب
أى نعم لا يوجد فى الدنيا عمل أفضل من الصلاة و التقرب إلى الله
لكن خلى بالك أن فيه شباب كتيرة مش بتصلى , يعنى من الأساس هما مش بيصلوا يعنى لو فيه دورى مفيش دورى هما كدة كدة مش بيصلوا (والله يهدى من يشاء) و بالموعظة الحسنه مش أتهامهم بقلة الأدب
و المفروض نحمد ربنا أن كان الشباب دة بيطلع طاقتة الهائلة فى التشجيع و الرياضة لأن الطاقة الكبيرة دى لو طلعت فى الأنترنت أو فى شرب الشيشة و السجاير أو فى المخدرات هيكون ساعتها قلة أدب لكن مفيش واحد بيشجع رياضة قليل الأدب إلا عدد قليل جدا بألفاظه فقط و دى ثقافة أغلبيه الشعب مش الجماهير فقط و لازم تتغير بالتأكيد
و دى وجهة نظرى و أتمنى أن تتقبليها و بالتأكيد لكى الحرية فى وجهة نظرك أو التعليق على وجهة نظرى
سهم--
أنا معاكى فى أعترافك أن عدم القصاص حتى الأن قلة أدب
لكن أعترض عليكى بوجهة نظرى أن الرياضة مش قلة أدب
أى نعم لا يوجد فى الدنيا عمل أفضل من الصلاة و التقرب إلى الله
لكن خلى بالك أن فيه شباب كتيرة مش بتصلى , يعنى من الأساس هما مش بيصلوا يعنى لو فيه دورى مفيش دورى هما كدة كدة مش بيصلوا (والله يهدى من يشاء) و بالموعظة الحسنه مش أتهامهم بقلة الأدب
و المفروض نحمد ربنا أن كان الشباب دة بيطلع طاقتة الهائلة فى التشجيع و الرياضة لأن الطاقة الكبيرة دى لو طلعت فى الأنترنت أو فى شرب الشيشة و السجاير أو فى المخدرات هيكون ساعتها قلة أدب لكن مفيش واحد بيشجع رياضة قليل الأدب إلا عدد قليل جدا بألفاظه فقط و دى ثقافة أغلبيه الشعب مش الجماهير فقط و لازم تتغير بالتأكيد
و دى وجهة نظرى و أتمنى أن تتقبليها و بالتأكيد لكى الحرية فى وجهة نظرك أو التعليق على وجهة نظرى
أنا مقلتش ان الرياضة في الأصل قلة أدب، انا قلت مهاويس الكورة هما اللي خلوها قلة أدب.

في ناس بيأخرو الصلاة عشان المباريات، وأنا متهمتش كل اللي بيتايعو الرياضة بقلة الأدب، كلامي واضح.

ومن قلة الأدب اللي شفتها الكلام بين مصريين وجزائريين في الموقع ده وغيره، ومعروف ان كورة القدم بقت فساد في الأرض وكلنا عارفين كده.

سهم--
وأهل العلم اتكلمو عن هوس المشجعين في الملاعب والرقص، والخناقات لدرجة ان بعضهم اقترح منع الكورة والعناية برياضات غيرها.

وأقولك حاجة كمان، الكورة كانت بتعتبر لعبة مخالفة للاداب من كام قرن في بريطانيا، بعد كده عملو قوانين اللعبة، عملو الفاول والأوت والكورنر.. ورغم كده لا زال البريطانيين مبيحفظوش أدبهم في الملاعب، وأظن مصر والجزاير من زمان شايع فيهم الهوس بالكورة والمشجعين مبيسيطروش على نفسهم، مش في الجزاير بس، لأ في مصر كمان، وانا فاكر ان كان في رمضان سنة 2010 مباراة بين الأهلي وفريق جزائري، مش فاكر على أرض مين بالظبط، الأهلي اتهزم واللاعبين بتوعو شاغبو، على إيه مش عارف، كده من غير سبب ومكانش لهم حق.

العقل حلو...

شكرا.

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
تردد قناة أولتراس أهلاوي على النايل سات
شاهد صور دخلة أولتراس أهلاوى لتخليد شهداء الثورة