نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية المنتدى العام أخبار مصرية

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

هشام قنديل يقرر فرض رسوم علي كل من يمتلك تكييف في منزله

هشام قنديل رئيس الوزراء يقرر فرض رسوم علي كل من يمتلك تكييف في منزله بشرط ان يكون جهاز التكييف بسرعة 2 حصان و ذلك بعد الاقتراح الذي تقدمت به لجنة بحث عدم انتظام التيار الكهربائى و التي تم تشكيلها لما تشهده محافظات مصر من انقطاع الكهرباء و خصوصا في شهر رمضان و كان تعليل لجنة هشام قنديل ان السبب في فرض رسوم علي التكييف في البيوت هو ان سعر الجهاز الواحد حوالي الفان او ثلاثة الاف جنيه مصري بينما يكلف محطة توليد الكهرباء حوالي 12 الف جنيه و كانت ردود الفعل علي هذا القرار غاضبة جدا فكيف يتم فرض رسوم علي التكييف علي رغم من دفع المواطنين للكهرباء و التي تكون مرتفعة و كيف يتم معاقبة من يمتلك تكييف واحد بدل من اجهزة مراوح و كيف سيتم معرفة من يمتلك تكييف 2حصان و من يمتلك تكييف آخر في المنزل
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

و علي الرغم من ان مصدر الخبر هو عضو اللجنة التي شكلها قنديل بنفسه خلال تصريحاته بمؤتمر الا انه بعض نشر الخبر بساعات و مشاهدة ردود الفعل الغاضبة اعلن مكتب رئيس الوزراء ان القرار لن يتم تطبيقه !!
صورة هشام قنديل رئيس وزراء مصر في اول فترة رئاسية لمحمد مرسي

المقال "هشام قنديل يقرر فرض رسوم علي كل من يمتلك تكييف في منزله" نشر بواسطة: بتاريخ:
drspiderman
الهبل ابتدي بقي اهو
بدل ما يطلع يقول هنعمل خطه لزياده توليد الكهرباء و عدم قطع الكهرباء
طالع يقول هنفرض رسوم !!!!!!!!!
ertuio
يا تشيل التكييف اللي عندك ف البيت و تلبس قطونيل يا اما تدفع حاجة تيتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
Nile Son
احمسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
اهو دا العبط بعينه
drspiderman
انا لحد اللحظه دي ... مش هختار اي حد من الاخوان نهائيا المره الجايه في الانتخابات
حتي لو الى نازل قصادهم مبارك شخصيا
جدة مصرية
اكبر غلطة غلطتها فى حياتى انى صدقت وانتخبت الاخوان
ولا حا التفت لأى هجوم على ردى وبصراحة اكثر لالالا اشعر بتغيير بعهدهم من الاساس
واللى شايفاه انه لن يحدث

وشكررررررراااااااااااااا ارتيو
%u0632%u0627%u0626%u0631
الرجاء الذهاب لدول الخليج لاخذ دورة فى كيفية تولبد الكهرباء للمكيفات لديهم
mezo80
انا لحد اللحظه دي ... مش هختار اي حد من الاخوان نهائيا المره الجايه في الانتخابات
حتي لو الى نازل قصادهم مبارك شخصيا
وهو دة اللي عايزينة مروجي الاشاعات

مؤسسه الرئاسة والجيش بقوا بينفوا الاشاعات اكتر ما بيطلعوا تقارير

ونرجو من اللي نشر الموضوع انة يكتب مصدرة
drspiderman
وهو دة اللي عايزينة مروجي الاشاعات

مؤسسه الرئاسة والجيش بقوا بينفوا الاشاعات اكتر ما بيطلعوا تقارير

ونرجو من اللي نشر الموضوع انة يكتب مصدرة
مصدره ايه بس
ده المصدر التليفويون نفسه
انا لسه شايفها بنفسي
drspiderman
واللى شايفاه انه لن يحدث

الاخوان بيخسروا كتييييييييييييييييييييير
و مش هيحسوا بكده الا متاخر
مع ثوره جياع قادمه فعلا
mezo80
واللى شايفاه انه لن يحدث

اولا مرحبا بالجدة المصرية

ثانيا اقسملك اني مش من الاخوان لاني عارف انة هيطلع مليون واحد يقول عليا اخوان

انطباعك دة جية من اعلامنا الفاسد لاكن تعالي اقولك اللي انا شايفة في الشارع

1- التعامل مع رجال الشرطة اختلف بنسبة 90%
2- ازمة السولار موجودة ولكن قلت عما كانت علية قبل انتخابات الرئاسة بنسبة كبيرة جدا
3-الموظفين في الهيئات الحكومية وخصوصا في المرور اللي بتعامل معاة كتير قبل الثورة كانت الرشوة اجباري وعلني ولو مدفعتش ملفك مش هيطلع اساسا بعد الثورة اختلفت لانك ممكن تروح للضابط تشتكي رغم ان قبل الثورة كنا بنروح نشتكي ولكن كنا بنخبط دماغنا ف الحيط
4- رغيف العيش - انا متزوج من 8سنوات اول مرة اشتري رغيف عيش ابو 5 قروش كان من اسبوعين ورغيف يتاكل مش يترمي
ودة اللي جية علي بالي دلوقتي
انما كل هم نخبتنا العظيمة اللي قرفانا في الفضائيات هو عدم نجاح الاسلامين ليس كرها في الاخوان ولكن كرها في الاسلام
ertuio
جدة مصرية
اولا مرحبا بالجدة المصرية

ثانيا اقسملك اني مش من الاخوان لاني عارف انة هيطلع مليون واحد يقول عليا اخوان

انطباعك دة جية من اعلامنا الفاسد لاكن تعالي اقولك اللي انا شايفة في الشارع

1- التعامل مع رجال الشرطة اختلف بنسبة 90%
2- ازمة السولار موجودة ولكن قلت عما كانت علية قبل انتخابات الرئاسة بنسبة كبيرة جدا
3-الموظفين في الهيئات الحكومية وخصوصا في المرور اللي بتعامل معاة كتير قبل الثورة كانت الرشوة اجباري وعلني ولو مدفعتش ملفك مش هيطلع اساسا بعد الثورة اختلفت لانك ممكن تروح للضابط تشتكي رغم ان قبل الثورة كنا بنروح نشتكي ولكن كنا بنخبط دماغنا ف الحيط
4- رغيف العيش - انا متزوج من 8سنوات اول مرة اشتري رغيف عيش ابو 5 قروش كان من اسبوعين ورغيف يتاكل مش يترمي
ودة اللي جية علي بالي دلوقتي
انما كل هم نخبتنا العظيمة اللي قرفانا في الفضائيات هو عدم نجاح الاسلامين ليس كرها في الاخوان ولكن كرها في الاسلام
كيف احوالك ميزو
سيبك بقى من الاخوان ومن اى شىء وحقولك الأهم

اول مرة فى حياتى هنا اجد انسان يتناقش معى انا شخصيا بطريقة ديمقراطية محترمة
وسيبك من السياسة والفضائيات والاعلام وكفاية عندى سلوكك الحضارى
د.عصام
واللى شايفاه انه لن يحدث

ازيك يا جده . ناس كتير قالت الكلام ده قبل الانتخابات . ولكنى اقول لكى الان الاخوان فصيل سياسى لا يكن تجاهله ولكن المشكله الانفراد بالسلطه هوا المشكله على الجميع المشاركه بروح صافيه وعقول مخلصه وعلى الاخوان الان اثبات حسن النيه من هذه الناحيه وان شاء الله سوف تكتمل الثوره المصريه وتنجح
%u0632%u0627%u0626%u0631
مرور ايه اللى اتحسن انا طلعت عينى وانا بجدد الرخصه ولانى مدفعتش المعلوم عند الفحص طلعونى بالعربيه قبل مااخلص الورق مع المهندس والضابط كان معاهم واجبرنى انى اخرج العربيه فى الشارع ولما المهندس خلص لى الورق
ذهبت للضابط علشان يختم الورق قاللى لا استنى انت على جنب ولما عليت صوتى انه دورى اختشى على دمه وختم الورق طبعا خوفا لانه غلطان هو واللى بيطلعو رقم الشاسيه وعلى فكرة الرخصه اتجددت فى يومين وده كان فى مرور فيصل
yousri_2000
حكومة فاشلة وبتضغط علي الشعب والكلام ده هبل وان شاء الله هتسقط قريبا الشعب هو هو والتكيفات زي ما هي الكهرباء بتروح فين وفر الطاقة بدل ما تذهب الي غزة والليي يعوزة البيت يحرم علي غزة ولا ايه حلو مشاكلوا بيعيد عن الشعب
nervana500
كده بدأنا الغلط يا عم قنديل وهتجرأ موظفين الكهرباء علينا اكثر واكثر
وهتبص تلاقينا عندك امام باب الوزاره في مظاهره عارمه انت كده
هتخلي المبله طين وموظفي الكهرباء هيأخذوها حلوانه في سلوانه
وياخذوا عاطل مع باطل وهيعاملوا اللي عنده حصان ونصف بحصانيين
لايمه يا عمنا احنا مش ناقصين
maison
اولا السلام عليكم جميعا
ثانيا الناس اللى بتشكك فى الخبر وبتقول ان هشام قنديل مش ممكن يقول كده هما ماشافوش هشام قنديل لما طلع على التليفزيون وقال علشان نوفر الكهربا نتلم كلنا فى غرفه واحده ونلبس ملابس قطن وبلاش التكييف ونقعد فى المروحه واعتقد ان الكل شاف وسمع الكلام ده وكنا فى عز الحر ياترى ده ماكنش هبل ... للاسف ان الاخوان فصيل قوى ولكنه لايصلح لادارة دوله
يكفى قرارات الرئيس مرسى الغير قانونيه والتى تثبت يوما بعد يوم فشله فى ادارة البلاد بالطريقه السليمه ويثبت انه لم يوفق فى اختيار مستشارين قانونين بيفهموا كانوا عرفوه اى القرارات التى يجب اتخاذها
اشرف نور
القرارات المتضاربة اصبح سمة اساسية لل100 يوم الاولى قرار يصدر ثم تكذيب او الغاء
%u0632%u0627%u0626%u0631
اتمنى الخسارة للاخوان ان شاء الله
%u0632%u0627%u0626%u0631
الله يفتحه عليك يادكتور قنديل انت عبقرى هودى الكلام ولا بلاش ولا مولدات ولا بتاع الرجل بيقولكم هايوفرلكم تعب 7000 سنه وهانرجع نمشى بحربه ووهانقابل الفراعنه دى نهضه عظيمه
Golen Tycoon
راجل غريب وبيقول كلام غريب والله بدل ما يقدم حلول بيرجعنا لورا شويه ويقولك اللي حران يمشي ملط اهو توفير في الكهربا والللبس

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
عاجل:: القبض على مدير مكتب هشام قنديل وتعرفو على ماذا وجدو معه فى منزله فى السيده زينب..التفاصيل!!
بالصور رئيس الوزراء هشام قنديل يزور مترو الانفاق في زيارة مفاجئة ويستقله حتي منزله