دا عباره عن سكريب تليفوني
المشهد الاول
(شخص يطلب رقما عبر الموبايل)
صوت مسجل :-مرحبا بكم فى خدمة الكلفتى فون الممتازة..اذا كان اتصالكم بخصوص خدمة العملاء الرقم
واحد..للاشتراك فى نظام سوبر حلويات الرقم واحد..أما اذا كان اتصالكم بدون أى مناسبة ف الرقم واحد.
الرجل :-هو كله واحد.. طب والله لأدوس تسعة(ويضغط تسعة)
صوت مسجل:-مرحبا بكم فى خدمة العملاء..من فضلك انتظر خمسة (جزء من أغنية الدنيا ريشة فى هوا)
الرجل:-لا دا كتير أوى… أنا هقفل بقى وخلاص.
صوت حى :-(يظهر فجأة)لأ حضرتك ماتقفلش .خدمة عملاء الكلفتى فى خدمتك يا فندم.
الرجل:- لو سمحت أنا بتصل ع..
الصوت :- (يقاطعه) حضرتك سمعت أغنية الدنيا
ريشة فى هوا ؟
الرجل: اه سمعتها .. أنا بتصل ع...
الصوت :-(يقاطعه)طب سمعت اغنية يا حلو صبح قبل كده ولا تحب تسمعها معنا ؟
الرجل:- ما سمعتهاش ومش عايز أسمعها؟
الصوت :-ترشح أنهى واحدة للتوب تن؟
الرجل:-مش عايز أرشح زفت.
الصوت :- ولا عايز تبعت اهداء.
الرجل:- ما تخلينيش أقطع الأتصال.
الصوت:- طب معلش هسألك أخرسؤال.
الرجل:-اتفضل قرفتنى.
الصوت :- انت اخر مرة شحنت بكام.
الرجل:-بمية جنيه..اشمعنى؟
الصوت :-طب استلم بقى .
صوت مسجل:-لقد نفذ رصيدكم ..يرجى اعادة شحن البطاقة.
المشهد الثاني
(ابراهيم موظف جديد بخدمة العملاءمع المدير)
ابراهيم :-يا فندم بقول لحضرتك الشبكة بتاعتنا رديئة جدا والناس كلها بتشتكى.
المدير :-مين قال كده..أنا لسه مكلم واحد من الصين النهارده الصبح.
ابراهيم:-ازاى بقى..دا أنا أهوه واقف جنبك وبحاول أتصل بيك والنمرة مش راضية تجمع.
المدير :-هيا بالمسافة ...وبعدين دا عطل فني وموجود فى أى شبكة.
ابراهيم:- وكمان الرسايل مابتوصلش..يا راجل دى الجوابات بتوصل أسرع..والناس بتتصل وتشتم.
المدير:-احنا شعارنا فى الشركة.. الشتيمة بتلف تلف وترجع للعميل.
ابراهيم:- بقول لحضرتك بيشتكوا.
المدير:-احنا شعارنا هنا برضه..سيب العميل يشتكى ويبالغ..واسمع كلامه لو حتى كان فارغ
المشهد الاول
(شخص يطلب رقما عبر الموبايل)
صوت مسجل :-مرحبا بكم فى خدمة الكلفتى فون الممتازة..اذا كان اتصالكم بخصوص خدمة العملاء الرقم
واحد..للاشتراك فى نظام سوبر حلويات الرقم واحد..أما اذا كان اتصالكم بدون أى مناسبة ف الرقم واحد.
الرجل :-هو كله واحد.. طب والله لأدوس تسعة(ويضغط تسعة)
صوت مسجل:-مرحبا بكم فى خدمة العملاء..من فضلك انتظر خمسة (جزء من أغنية الدنيا ريشة فى هوا)
الرجل:-لا دا كتير أوى… أنا هقفل بقى وخلاص.
صوت حى :-(يظهر فجأة)لأ حضرتك ماتقفلش .خدمة عملاء الكلفتى فى خدمتك يا فندم.
الرجل:- لو سمحت أنا بتصل ع..
الصوت :- (يقاطعه) حضرتك سمعت أغنية الدنيا
ريشة فى هوا ؟
الرجل: اه سمعتها .. أنا بتصل ع...
الصوت :-(يقاطعه)طب سمعت اغنية يا حلو صبح قبل كده ولا تحب تسمعها معنا ؟
الرجل:- ما سمعتهاش ومش عايز أسمعها؟
الصوت :-ترشح أنهى واحدة للتوب تن؟
الرجل:-مش عايز أرشح زفت.
الصوت :- ولا عايز تبعت اهداء.
الرجل:- ما تخلينيش أقطع الأتصال.
الصوت:- طب معلش هسألك أخرسؤال.
الرجل:-اتفضل قرفتنى.
الصوت :- انت اخر مرة شحنت بكام.
الرجل:-بمية جنيه..اشمعنى؟
الصوت :-طب استلم بقى .
صوت مسجل:-لقد نفذ رصيدكم ..يرجى اعادة شحن البطاقة.
المشهد الثاني
(ابراهيم موظف جديد بخدمة العملاءمع المدير)
ابراهيم :-يا فندم بقول لحضرتك الشبكة بتاعتنا رديئة جدا والناس كلها بتشتكى.
المدير :-مين قال كده..أنا لسه مكلم واحد من الصين النهارده الصبح.
ابراهيم:-ازاى بقى..دا أنا أهوه واقف جنبك وبحاول أتصل بيك والنمرة مش راضية تجمع.
المدير :-هيا بالمسافة ...وبعدين دا عطل فني وموجود فى أى شبكة.
ابراهيم:- وكمان الرسايل مابتوصلش..يا راجل دى الجوابات بتوصل أسرع..والناس بتتصل وتشتم.
المدير:-احنا شعارنا فى الشركة.. الشتيمة بتلف تلف وترجع للعميل.
ابراهيم:- بقول لحضرتك بيشتكوا.
المدير:-احنا شعارنا هنا برضه..سيب العميل يشتكى ويبالغ..واسمع كلامه لو حتى كان فارغ