نجوم مصرية
منتديات نجوم مصرية منتديات شباب وبنات بنات

تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

المخطوبات ومشاكل ما قبل الزواج مع الخطيب

المخطوبات ومشاكل ما قبل الزواج مع الخطيب

بحر الخطوبة هو بحر لا ينتهي من المشاكل والصعوبات والطلبات التي لا تنتهي سواء كانت طلبات مادية أو معنوية وسنعمل بإذن الله على الإلمام بكافة مشكلات الخطوبة والعمل على حلها قدر الإمكان ولكننا سنسرد في البداية بعض المشكلات التي تواجه المخطوبين في الفترة من بدء الخطوبة وحتى الدخلة .

سنسرد بعض المشكلات ثم سنقوم بالحديث عنها تباعا في مواضيع آخرى إن شاء الله

مشكلة خلوة الخطيب مع الخطيبة
مشاكل بداية الخطوبة وعدم التفاهم وكيفية تفاديها
مشكلة ما يطلبه الخطيب من مخطوبته " بوسة - مسكة إيد - ممارسة الجنس في التليفون " (
مشاكل أيام الخطوبة : خطيبي بيطلب مني أفعال لا تتم إلا بين متزوجين )
الخروج الكثير مع الخاطب ومشاكله مع الأهل
ما هي أفضل الأشياء الشرعية التي يمكن أن تتم بين المخطوبين .
مشاكل ما قبل الدخلة وكتب الكتاب مباشرة (
للمقبلين على الزواج : أحذروا مشاكل قبل الزفاف )
سنتحدث عن أشياء كثيرة جدا تحدث طوال فترة الخطوبة وحتى لا نطيل عليكم دون فائدة سنبدأ في هذا الموضوع بالتحدث في مشكلة الخلوة مع الخطيب .

ومشكلة الخلوة هي مشكلة أعتقد أنه يعاني منها الكثير من الشباب والبنات خصوصا في البيوت المتوسطة وبالأخص في مجتعمنا العربي المحافظ ولكن يجب إذا طرأ هذا الأمر أن يحدث تفاهم ما بين كلا الطرفين حتى يتم الأمر على خير

فأصلا في الشرع تجد أنه لا ينبغي التحدث إليها إلا في الضرورات ولا ينبغي الخروج معها ولا يحق لك ملامستها ولا النظر إليها حتى يحدث ملا يحمد عقباه ولكن بمزيدا من الواقعية لا يحدث ذلك ونسأل الله لنا وللجميع الهداية

فعلى الخطيب ألا يغضب كثيرا عند جلوس أحد أقارب خطيبته جواره ولا يغضب أيضا إذا رفضوا أهل خطيبته أن يخرجوا سويا فهي طوال هذه الفترة هي ابنتهم وليست زوجتك اعلم ذلك هي أبنتهم طوال وجودها في بيتهم وليست زوجتك ولذلك لا يحق لك التشرط عليهم فنسمع البعض إما الخروج وإما فسخ الخطبة واعملي سيدتي ان من يقارن تلك المقارنة هو لا يستحقك من الأساس
تابع نجوم مصرية على أخبار جوجل

ولكن يمكن أن يجلسا في مكان مفتوحا يراهم من يجلس في البيت سواء الأم أو الأب أو غيرهم ليتحدثا ويتبادلا الكلام منفردين وليراعيا حق الله قدر الإمكان

الموضوع وما فيه هو حدوث التفاهم بين المخطوبين ولتعلم أن كل شئ في وقته له لذة خاصة لن تذوق طعمها إلا إذا تذوقتها في وقتها
فلا تتعجل أبدا فكل الكلام وكل الأفعال وكل الهمسات والضحكات آتية لا محالة ولكن ينبغي أن تكون هناك حديثا بينكم حتى تدرسا بعضكم البعض وتتيقنوا من التفاهم والحوار بينكم حتى لا يحدث بعد ذلك مشاكل أخرى لا قدر الله .

المقال "المخطوبات ومشاكل ما قبل الزواج مع الخطيب" نشر بواسطة: بتاريخ:
محمدالتراس
فترة الخطوبة هي التي تحدد للخطيبين خطة حياتهم المستقبلية ويدرس كل منهما الاخر حتي تكون حياة سعيدة لا تعصفها المشاكل
Yasser Hamad
بالطبع أستاذ محمد هي من تحدد الإستمرار من عدمه
شكرا لمرورك
Yasser Hamad
تم إضافة جزء جديد للموضوع ( للمقبلين على الزواج : أحذروا مشاكل قبل الزفاف )
emy meso
فى يوم من الايام كان فى بنت لطيفه جدا ومحترمه ومهذبه وكان فى شاب يعمل فى محل موبايلات البنت كانت فى الصف الاول الاعدادى وهو كان فى 18 من عمره واعجب بالبنت عندما كانت تاتى اليه لتشترى كروت الشحن او موبايل ووووووو وفى يوم طلبت البنت منه انه يجيب لها خط وجابهولها واخد الرقم وبدا يكلمها وهى عرفته جيدا وهو كان ساكن فى منطقتهم وظلو يتكلمو شهور وشهور لكن الناس مكنتش سيباهم فى حالهم كانت دايما بتوقع مابينهم واصحاب البنت كانو يقولولها كلام عليه غلط وهو اصحابه يحاولو يوقعو الدنيا فيه ويكلمو البنت ويحكولها كلام غلط يعنى من الاول الناس بتوقع
واستمرو مع بعض يغامرو بحبهم لمده دامت 8 سنوات وان الاوان ان يرتبطو ببعض رسمى فقرر انه يفات اهله ويعرفهم على البنت الى ميقدرش يستغنى عنها ولا يوم وكانها ادمان بالنسبه له وهى كمان كانت بتحبه جده لانه الحب الاول والاخير فى حياتها وخلى والدته مره تكلمها فى التليفون واتعرفت عليها وعرفت انهم بيحبو بعض جدا جدا وعرفت انهم بيكلمو بعض بقالهم 8 سنين
وفى يوم من الايام اتت تسال عليها ع تعرفها مين دى فسالت واحده ربنا يكرمها قالتلها ان اختها كان ابنى عاوز يكلمها وشكلهم عيله مش كويسه والكلام ده كان قدام باباه وباباه قال هى بتكلم ابنى بقاله 8 سنين اكيد الكلام ده مظبوط وظلمو البنت والشاب قال انا مش هتجوز غيرها انا بحبها وفضل يتخانق معاهم كلهم وحكى للبنت ومكانتش عارفه تعمل ايه وهو فضل مخنوق والبنت حاسه انها السبب فى ان يخسر حد من عيلته ومش عارفه تتصرف والعيله كلها كانت ضده مع ان البنت مؤدبه جدا وظلموها معاهم فالبنت قررت انها تسيبه علشان ميخسرش حد من عيلته وكلمته وقالتله اشوف وشك بخير انا مش هينفع اكمل معاك لان ميرضنيش ان انت تخسر حد من اهلك علشانى وهو قالها انا مش ناقصك انتى كمان عاوزه تسيبنى سيبنى براحتك فقالتله اه علشان ك انت انا لو عليا انا عاوزه افضل جنبك لحد مااموت وهو قال لها خلاص براحتك وبعدها باسبوع اتصلت بيه علشان كان وحشها جدا وكانت حلمت بيه فهى قالت اسلم عليه بس فهو رد عليها وقاللها انتى سيبتينى فى اعز وقتت كنت محتاجلك فيه وبيعتينى بدل ماتقفى جنبى انتى بانتى على حقيقتك راحت قالتله انا متصله علشان اسلم عليك بس واطمن عليك واشوف اخبارك مع اهلك قالها لسه زى ماهما قالتله خلاص اشوف وشك بخير وسلالالالالالالالالالالالالام قولولى رايكم فى تصرف البنت والشاب ومين الى غلطان ودى حكايه حقيقيه
emy meso
فى يوم من الايام كان فى بنت لطيفه جدا ومحترمه ومهذبه وكان فى شاب يعمل فى محل موبايلات البنت كانت فى الصف الاول الاعدادى وهو كان فى 18 من عمره واعجب بالبنت عندما كانت تاتى اليه لتشترى كروت الشحن او موبايل ووووووو وفى يوم طلبت البنت منه انه يجيب لها خط وجابهولها واخد الرقم وبدا يكلمها وهى عرفته جيدا وهو كان ساكن فى منطقتهم وظلو يتكلمو شهور وشهور لكن الناس مكنتش سيباهم فى حالهم كانت دايما بتوقع مابينهم واصحاب البنت كانو يقولولها كلام عليه غلط وهو اصحابه يحاولو يوقعو الدنيا فيه ويكلمو البنت ويحكولها كلام غلط يعنى من الاول الناس بتوقع
واستمرو مع بعض يغامرو بحبهم لمده دامت 8 سنوات وان الاوان ان يرتبطو ببعض رسمى فقرر انه يفات اهله ويعرفهم على البنت الى ميقدرش يستغنى عنها ولا يوم وكانها ادمان بالنسبه له وهى كمان كانت بتحبه جده لانه الحب الاول والاخير فى حياتها وخلى والدته مره تكلمها فى التليفون واتعرفت عليها وعرفت انهم بيحبو بعض جدا جدا وعرفت انهم بيكلمو بعض بقالهم 8 سنين
وفى يوم من الايام اتت تسال عليها ع تعرفها مين دى فسالت واحده ربنا يكرمها قالتلها ان اختها كان ابنى عاوز يكلمها وشكلهم عيله مش كويسه والكلام ده كان قدام باباه وباباه قال هى بتكلم ابنى بقاله 8 سنين اكيد الكلام ده مظبوط وظلمو البنت والشاب قال انا مش هتجوز غيرها انا بحبها وفضل يتخانق معاهم كلهم وحكى للبنت ومكانتش عارفه تعمل ايه وهو فضل مخنوق والبنت حاسه انها السبب فى ان يخسر حد من عيلته ومش عارفه تتصرف والعيله كلها كانت ضده مع ان البنت مؤدبه جدا وظلموها معاهم فالبنت قررت انها تسيبه علشان ميخسرش حد من عيلته وكلمته وقالتله اشوف وشك بخير انا مش هينفع اكمل معاك لان ميرضنيش ان انت تخسر حد من اهلك علشانى وهو قالها انا مش ناقصك انتى كمان عاوزه تسيبنى سيبنى براحتك فقالتله اه علشان ك انت انا لو عليا انا عاوزه افضل جنبك لحد مااموت وهو قال لها خلاص براحتك وبعدها باسبوع اتصلت بيه علشان كان وحشها جدا وكانت حلمت بيه فهى قالت اسلم عليه بس فهو رد عليها وقاللها انتى سيبتينى فى اعز وقتت كنت محتاجلك فيه وبيعتينى بدل ماتقفى جنبى انتى بانتى على حقيقتك راحت قالتله انا متصله علشان اسلم عليك بس واطمن عليك واشوف اخبارك مع اهلك قالها لسه زى ماهما قالتله خلاص اشوف وشك بخير وسلالالالالالالالالالالالالام قولولى رايكم فى تصرف البنت والشاب ومين الى غلطان ودى حكايه حقيقيه

اسم العضو:
سؤال عشوائي يجب الاجابة عليه

الرسالة:

رابط دائم

مواضيع مشابهة:
تفاصيل مرض الخطيب بالسرطان .. انسانيه الخطيب مع عائلته
حسام حسن و الخطيب في قائمة العظماء العشرة‏ وحسام يتفوق على الخطيب
نصائح مفيده للمخطوبات وغير المخطوبات
100 نصيحة للمخطوبات وغير المخطوبات